Hjälp Ulle....

Gästbloggare idag är : Ulle

Hej bloggen !

Jag är 55 år och rädd för allt.

Rädd för människor och rädd att man ska skratta åt mig. Jag är rädd för att bli skadad eller nerslagen. Jag är rädd för att åka bil och rädd för att flyga. Jag är rädd för nya platser och tror jag ska gå vilse . Jag är rädd för nya  människor och tror att de ska tycka illa om mig.  Jag är rädd för djur.  Jag är rädd för hela livet. 

 

Jag har tre barn och under deras uppväxt har jag hållit masken och spelat teater så de har inte ärvt mina rädslor utan är aktiva och sociala människor.

Men nu när den sista flyttat hemifrån  då  kan jag inte hålla demonerna på avstånd längre.

Snälla  bloggfamilj, finns det någon av  er som kan ge råd ?

Kram från  Ulle som kämpar varje dag

 
1 Zwezia :

skriven

Kommer jag må bättre snart? Jag är på väg ner i depressionen igen. Tappar matlusten igen. Jag känner mej så ledsen. Det gör så ont. Kan jag lita på han att han separerar? Kommer han göra det innan årets slut?

2 Anonym:

skriven

Träffas vi bara vi två igen? Min manliga kompis.

3 cc:

skriven

Ulle ska bara göra saker, och märka att de inte är så farligt heller, man får mod när man märker att inget hemskt händer heller...och tänk att om nån skulle skratta åt mig.. so what? skratta själv då och ta de inte så allvarligt, vad är de värsta som skulle hända ifall nån skrattade då? Kram!

4 Anonym:

skriven

Hej ES!
Jag och min väninna har bråkat!
För mig så känns det som om hon vill bestämma i mitt liv och jag känner mig överkörd av henne!

Hur ser hon det? Säger hon detta för att hon genuint vill hjälpa? Eller ligger det någon svartsjuka eller rädsla från hennes sida? Rädsla att jag ska komma vidare?

Kram

Svar: Hon vill hjälpa men ser inte att det ibland kan bli lite för mycket.. kram :)
Esmaralda

5 Syrran:

skriven

Bor i ett hus och i ett område som passar mig, min man och våra hundar perfekt!
Det tråkiga är att området bredvid vårt är ett av de mest oroliga i Sverige.
Detta gör att jag funderar på om vi kanske skulle flytta men när vi tittar på andra hus i andra områden är det svårt att hitta något som ligger så bra som vårt och dessutom får vi lägga till mer pengar.
Är en orolig själ och skulle önska jag kunde njuta men det är svårt när tankarna hela tiden kretsar kring om jag på kvällen ska behöva se någon från "obehörig" sitta i dungen nedanför oss och grilla och leka med tändvätska som tyvärr hänt flera gånger.
Inte så kul att känna att enda gången jag kan koppla av är när det regnar och är dåligt väder för då kan inget hända.
Ser du en flytt eller kommer jag att kunna släppa denna oro?
Många kramar <3

6 Skorpan:

skriven

Hej Ulle!
Gå o tala med nån o om det behövs så finns det piller att ta till. Inget o skämmas för, har flera gånger fått höra att t.om. läkare går på piller för at klara av sina jobb/liv. Du har ju klarat dig såhär långt, det är klart du klarar det resan ut. Lycka till!

Borde jag ta till kvasten o resa bort i påsk Es? Finns det nån chans för mig att träffa han jag tänker på? Avståndet är inte så långt...

Ha det gott med mannen :)
Kram Skorpan

7 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda! Ser du om det blir något jobb för mig i sommar??

kram

8 Emma:

skriven

Hej

det ser ut som två personer vill har mig. ska jag välja en av dom?

9 Anonym:

skriven

Men usch och fy Ulle för dina rädslor, för hela livet!! Det måste ju finnas hjälp för något utav alla dina rädslor. Sök hjälp!! Terapeuter finns ju för allt möjligt. Va inte ensam i detta!!

Ez ser du om kärleken är på väg in,,, kram

10 Wihooo:

skriven

Oj vad tufft du måste ha det. Jag är rädd för mycket som tyvärr hämmar mig i vissa situationer, men jag försöker alltid bita ihop.. lite svårare när det är hela ditt liv. Önskar jag nåt bra råd..

Mannen som varit gift en gång förut.. Är det någon du är intresserad av kanske?

En liten fråga, jag har träffat en kille för 2 veckor sen.. en heeeelt fantastisk kille. Det är som att vi vore skapta för varandra! Så mycket känslor på så kort tid har aldrig inträffat tidigare och han känner likadant.
Men jag har haft sååå mycket otur i mitt liv förut med killar, så nu går jag och väntar på att något dåligt ska hända, eftersom det aldrig händer något såhär bra i mitt liv annars.
Ser du om vi fortsätter tillsammans? *hoppas hoppas*

11 Susan:

skriven

Varför inte testa en regression hos Es, en resa bakåt för att finna anledningen till dina rädslor.
Kram 😃

12 Häxtanten:

skriven

Ulle, så tråkigt att du har det så jobbigt. Jag har också varit mycket rädd av mig, känt mig darrig, hjärtklappning, utsatt, inte lita på folk. Det första rådet jag vill ge är att ta prover, så att du inte har brister i kroppen som ställer till det, (ex. struma), kolla också så att du inte har vitamin och mineralbrist. Med fyllda depåer i kroppen blir hela kroppen starkare fysiskt och psykiskt. Promenader och meditation har hjälpt mig. Att sätta mig ner och fundera på VAD JAG VILL med livet, vad som är BÄST FÖR MIG och börja bygga ett nytt liv helt för mig själv (är gift), sätta mig själv först, ge mig själv egen tid, lärde mig Ezmaralda i en seans för ett år sedan. Det rådet har jag följt och det för mig sakta men säkert framåt. Förr kunde jag inte ens tänka mig att sitta i grupp och prata med främlingar , kändes som jag skulle svimma i sådana sammanhang, men det klarar jag idag. Jag kan bli blyg och rodna, men det är en del av mig och jag känner att det kan jag bjuda på. Jag lyssnar till mitt inre och gör bara det som känns bra för mig. Vad människor tycker och tänker om en kan man inte styra, det enda viktiga är vad man tycker om sig själv och OM SIG SJÄLV SKALL MAN TYCKA MYCKET OM, det är man värd. Uppskatta dig själv för den du är och att du duger precis som du är. Man glömmer lätt bort att också alla andra har sina egna tillkortakommanden, man är inte ensam, det hjälper att tänka på. Hoppas att något av det här kan hjälpa dig. Det är aldrig någonsin försent att påbörja en förändring. Önskar dig allt gott. Kram från tanten 68 år i år.

13 E (som skrev E från början):

skriven

Hej Es!
Jag undrar om du ser mig i arbete innan eller efter sommaren??
Hoppas du har det bra!
Kramar

Svar: Jag vet inte riktigt när men ja ser dig i arbete..kram :)
Esmaralda

14 E (som skrev E från början):

skriven

Hej Es!
Jag undrar om du ser mig i arbete innan eller efter sommaren??
Hoppas du har det bra!
Kramar

15 55:

skriven

Jag hade tänkr skriva ett blogginlägg om att jag är så rädd men det är mycket mindre än du. Vad jobbigt jag känner för dig. För jag kan skärpa till mig och bemästra det en del

16 Optimisten:

skriven

Ulle, oj vad jobbigt det låter...
Men vet nog lite hur du känner det... För mig är det dock så bara i perioder. Då känner jag mig också som en bluff och är rädd att människor ska upptäcka det och inte vilja vara med mig längre... Jag är ingen bluff det vet jag ju rent logiskt. Har vänner som jagrnt logiskt förstår tycker om mig och vill vara med mig. Annars skulle de ju ta avstånd...
Ja varför uppstår dessa tankar... Utav dålig självkänsla misstänker jag.
Ulle det måste vara hemskt påfrestande att hela tiden vara rädd för allting och alltid känna att man inte kan lita på någon...
Kanske du skulle må bra avatt söka professionell hjälp? Det är väl kanske ett slags beteende problem som måste avhjälpas.

Nu till Ezmaralda :-)
Jag har sedan jag varit barn alltid trott att något ska hända när jag ska resa iväg någonstans. Jag ringer till nära och kära innan eftersom jag tror/tänker att det kanske är sista gången vi ses. Känner som en slags sorg i bröstet...
Nu är det så att jag ska iväg på en finlandskryssning om ett par veckor ca med ett stort gäng. Och självklart kan jagliksom inte vara riktigt glad eller taggad inför kryssningen. Tänker fram och tillbaka på att jag kanske ska stanna hemma istället. (jag i ett nötskal)

Ser du hur resan kommer arta sig. Ska jag akta mig för något särskilt? Blir det skoj trots mina tankar?
Kanske en romans med någon i gänget?
Framförallt! Klarar barnen sig här hemma?

Kram kram

Svar: Inga olyckor händer och barnen klarar sig fint så res du och ha riktigt trevligt...kram :)
Esmaralda

17 Anonym:

skriven

Hej es! har fått känslor för H.J, vet inte om jag ska visa mitt intresse för honom, vet ju inte hur mkt han gillar mig o hur han kommer reagera..kan du se om det blir något mellan oss? lr ska jag bara strunta i han, vet ju inte ens om han är en bra kille, vill ju inte åka på en nit..ha det bra kramar!

18 Minis:

skriven

Kära Ulle! Det låter väldigt jobbigt för dig tycker jag att aldrig känna sig lugn. har du provat att meditera? Jag har ganska nyligen börjat med det och det har gett mig ett väldigt lugn och trygghet. Är det något speciellt som du är rädd skall hända under dagen så be änglarna om hjälp att de finns bredvid dig och stöttar dig i det du är rädd för. Det finns bra vägledda meditationer på tex you tube eller så sätter du dig bara ner i tystheten och för dig själv och ber om stöd och hjälp. Mig har det gjort mycket lugnare i många situationer och jag rekommenderar det varmt. Håller alla tummar för att det kan hjälpa dig för så kan du ju inte vara rädd för allt, det finns så mycket fint i världen att glädjas åt...:)

Stor kram till dig

19 E (som skrev E från början):

skriven

Okej. Tack för ditt svar!

Men tror du de blir snart?? Kram

20 Anonym:

skriven

Hej! När ser du mig i arbete??

kram

21 55:

skriven

Jobba ideelt för någonting som du verkligen känner för. Där kan du hamna i situationer du får pröva dig utan att ha några krav från någon. Ställ dig utanför dig själv i vissa situationer

22 Orolig för en vän:

skriven

Kära Es! Jag vet att du inte spår om sjukdomar men jag bara känner att jag måste får något sorts svar ändå. Min kompis mår inte alls bra och dom misstänker stroke eller cancer ... undrar bara om hon kommer fixa detta ... tänker så på hennes lilla pojke. :'(
Kram från en orolig kompis

23 Anonym:

skriven

Hej ES!
Ser du att jag får arbete där jag har praktik nu?
Kram

24 Annika A:

skriven

Ulle! Boka en seans hos vår Ez och landa i de budskap du får av henne och sen gör du ett par regressioner. Det tror jag kan vara rätt väg för dig, livet ger så mycket men inte när man går omkring och är rädd. Tro på dig själv Ulle för det är du värd!!
Glad Påsk till er alla!

25 Helena Ir:

skriven

Ulle;det måste varit väldigt tufft för dig många gånger,och det känns som det varit väldigt svårt..
Men jag tycker ändå av du verkar vara en modig kvinna,hur du har kunnat undanhålla din rädsla för dina barn,tycker jag tyder på en enorm styrka.men som givetvis krävt mycket energi av dig.

Jag känner att du ska försöka hitta en terapeut som du kan diskutera dina problem med,av någon där du kan få de rätta verktygen.
Önskar dig ett stort lycka till och hoppas att du snart får den hjälpen du behöver. Kramar och en trevlig påsk till dig :)

Esmaralda,kan du se något om sommaren för mig?

Kram och allt gott :)

Svar: Jag tror det blir en bra sommar.. ha en god planering och se till så att saker och ting händer.. kram )
Esmaralda

26 Optimisten:

skriven

Hihi, tack för svar! Jag åker!Så sällan jag ger mig iväg utan barnen...
Tjoho here I come!

27 IM:

skriven

Hej Es! Jag är rädd för att jag har någon allvarlig sjukdom, drömde att jag har skelettcancer. Är jag sjuk????

28 Lillis:

skriven

Varför hatar min mamma mig? Kram

Svar: Hon hatar dig inte... ni är olik och har svårt att förstå varann men hatar dig gör hon inte.. kram :)
Esmaralda

29 A:

skriven

Låter väldigt tragiskt och jobbigt för dig Ulle. Ta små steg framåt och puscha dig själv framåt, sätt upp små mål varje dag , då växer du på vägen och mår bra av det...
Lycka till!

Är den stora kärleken på väg mot mig? Blir det en bra sommar?
Kram

30 anonym:

skriven

Ulle, det finns jättebra hjälp att få ring din familjeläkare och få en remiss. Idag jobbar man mycket med KBT och det är en jättebra 'terapiform'. Man måste utmana sig själv lite i taget och utsätta sig för det man känner rädsla för. Det låter lite som att du har någon form av dödsångest och har fått för stort kontrollbehov. Jag vet att du kan släppa dina rädslor :) Önskar dig lycka till och våga ta steget genom att söka hjälp :)

31 Rätt känsla?:

skriven

Hej Es!

Varför tvivlar hon så mycket på oss två, är det för hennes tankar finns hos en annan kille?

Kram
L

32 Åsa M K:

skriven

Hej Ulle!
Ta små steg framåt. Gör nån liten grej varje dag som du är rädd för. Du behöver ju inte börja med att flyga ;-)
Bara le mot någon du möter och säg något ord till någon du inte känner. Prova att bekanta dig med en ny miljö eller dyligt. Ibland måste man möta sina rädslor.
Jag lovar att det funkar. Små steg i rätt riktning!
Lycka till och kram!

33 Tvillingsyster!!:

skriven

Närmar sig mitt möte med mannen?? Kram

34 Anonym:

skriven

Hej ES!
Flyttar jag själv?
Kram

35 Anonym:

skriven

Hej Esmeralda,

Blir det hus för oss snart?

Kram :)))

Svar: Hus blir det.. kram :)
Esmaralda

36 Smöla:

skriven

Nu har jag drömt om K igen. Kommer han ta initiativet att ge mig en puss, vill han de? Eller ska jag göra de? Va tycker han om de isf?

37 Helena Ir:

skriven

Tack Es, givetvis så är det så jag bör göra :)

Kram :)

38 ThereseC:

skriven

Åh Ulle! Visst är det jobbigt! Jag hade det så när jag var i tonåren. Hemskt! Exponering är det enda som hjälper. Sök upp det du är rädd för. Är du så rädd att du inte klarar det för egen maskin, ta hjälp av en terapeut.
Det är det rådet jag kan ge. Och ja, kom ihåg att inte döma dig själv för att du är rädd. Vet inte om du har för vana att göra det men det hade jag så varje gång jag inte vågade något var jag väldigt hård mot mig själv i min inre dialog med mig själv och det gjorde att jag inte bara kände mig rädd utan värdelös också. Så ha en snäll inre dialog medan du utmanar dina rädslor. Och ät mycket b- vitamin för det lugnar ner kroppen. Kram och lycka till.

39 Fattig:

skriven

Hej! Kommer jag att vinna pengar någon gång??..kram

40 Smöla:

skriven

Jag får sån himla lust att pussa å krama å kosa på K... Vill han detsamma?? Snälla svara!

41 Lillis:

skriven

Min dotter har träffat en ny kille.Kommer det att bli nåt mellan dom tro? Kram

42 Im:

skriven

Hej! Blir det någon flytt till annan ort eller till annan lägenhet??? trivs inte så bra där jag bor nu.

KRAM

43 Hemliga H:

skriven

Hej Es! Det var ett tag sen, finns en sak som jag kan sitta och tänka på väldigt länge och det är min killes lille syster hon har fått cancer:( klarar hon sig, eller hur ser det ut? Skulle uppskatta om du kan svara. Kram

44 Lavena:

skriven

Läs om attraktionslagen! Lyssna på Abraham Hicks på youtube... Meditera! Promenera i omgivningar som ger dig trygghetskänsla och finn ro i naturen... Gör regressioner, eller tala med en terapeut, om du vill... Men, först och främst: FRÅGA dig själv om det verkligen är såhär livet ska vara... Vad VILL du? Skriv ned vad du vill ha i livet och fokusera på det! Du skriver att du "höll masken".., plocka godbitarna ur den kakan, dra dig till minnes vad som FUNKADE då, och använd dig av det! Du KLARAR ju uppenbarligen av att fungera, om du har något att fokusera på - i det fallet var det barnen... Nu får du flytta det fokuset till något annat! Till DIG! DU är väl värd så mycket mer, än att hindras från att leva fullt ut, bara för att du är RÄDD?!? Vad är det VÄRSTA som kan hända? Är det VÄRRE än att ha det som du har det?!? Om någon skrattar, är det VÄRRE än att sitta hemma och vara rädd? Du KAN!!! Du är så värd det! HEJA DIG:) Stor fet styrkekram<3!

45 Tvilling :

skriven

Brukar horoskop stämma? Tror du på sådant? Känner att mitt stjärnteckens egenskaper passar perfekt in på mig, men om att en del stjärntecken inte passar ihop osv kan man väl ta med en nypa salt? Kram :)

Svar: man får ta det med en nypa salt.. den saken är klar... kram :)
Esmaralda

46 Bara en våg:

skriven

Kära es ser du något om hans reaktion eller tanke om min lilla påsköverraskning han ska få imorrn?

47 Gloria :

skriven

Varför hör han inte av sig? Har jag gjort något fel?

48 Besviken:

skriven

Hej nu har det gått 2 år sedan, sen jag skrev till min kusin L.P ett medd på fb, för att börja om på nytt. Men hon svarade mug aldrig varför? Ska ja försöka igen?

49 E (som skrev E från början):

skriven

Men tror du de blir snart?? Kram

50 Orolig för en vän:

skriven

Kära Es! Jag vet att du inte spår om sjukdomar men jag bara känner att jag måste får något sorts svar ändå. Min kompis mår inte alls bra och dom misstänker stroke eller cancer ... undrar bara om hon kommer fixa detta ... tänker så på hennes lilla pojke. :'(
Kram från en orolig kompis

Svar: Jag spår inte om sjukdom för det är inte etiskt tycker jag men vill ändå säga att det ser ut som om din kompis klarar det här.. styrkekramar till er båda.. :)
Esmaralda

51 zita:

skriven

Hej Esmaralda.Tror du att jag kommer att klara mig ekonomiskt. denna månad. Och klara av studenten för min Dotter. Kram. :)

Svar: Det blir tufft men du klarar det... kram :)
Esmaralda

52 Gab :

skriven

Hej Ulle!
Du ska utmana rädslorna! Väx, gör sånt du inte vågar. Bästa vägen är genom. Du kommer hitta ett så stort mod och glädje genom detta. Stor kram och lycka till! Från Gab

Till Esmaralda!
Bästa du, kan du hjälpa mig få lite klarhet i mitt nästa steg; hur ska jag göra inför sommaren? Kommer fler alternativ dyka upp? Måste jag leta mer aktivt eller kommer saker falla på plats av sig själv?
Stor kram allihop!

Svar: Leta mer aktivt och sen kan du vänt på att saker och ting faller på plats..kram :)
Esmaralda

53 framtid:

skriven

Hej Esmeralda! Dröjer det länge innan vi ses igen? Kram

54 Tisa:

skriven

Hej Es!

Min kusin försöker få ihop mig med en kille. Jag är som vanligt väldigt skeptisk, hur ska någon kunna tycka om mig? Hursomhelst, den hon nu försöker få ihop mig med, tror du att han skulle vara bra för mig?

55 Jossan:

skriven

Jag drömde om mina fd vänner inatt.. Jag skrek och hade mig på tjejen. Ville slå henne och allt! Fy fan vad illa jag mår över vem hon är och vad hon gjort mot mig.. Började iallafall fråga om mina saker som dom har.. Så killen började att kramade mig.. Vi blev typ vänner igen och då säger tjejen. Jag skulle förstört för er tidigare..

Vad betyder dessa drömmar?

56 Anonym:

skriven

Ulle: läs "feel the fear and do it anyway" och gå i terapi!

Esmaralda, hoppas du hade skoj på påskfesten i går:) (råkade först skriva påskfastan haha)

... Ser du om jag kommer hitta något roligt att göra om dagarna i höst?

Kram!

57 👫:

skriven

Hej. Jag bara lurar på hvor det går mellan mig och den pojken jag har varit med siden helga? Blir det något mer de neste dagene eller er det stopp? Føler ikke det er stopp, men måste försäkra mig.

58 Hedwig:

skriven

Hej Ulle!

Jag tror (känner lite grann igen det hos mig själv) att det handlar om en stor generell existentiell ångest här som kanske redan började när du var i din mammas livmoder eller till och med har sitt ursprung i andra liv. Precis som Susan skriver skulle jag (men det är bara min magkänsla jag har inte provat det själv) rekommendera antingen regressionsterapi eller hypnoterapi. Jag tror inte att du kommer att bli av med dina rädslor helt på egen hand och jag tror inte heller att en vanlig terapiform skulle hjälpa för de är för ytliga helt enkelt. Jag önskar dig all styrka det var modigt att skriva om det här på bloggen!

59 sad:

skriven

Hejsan!

Hur lång tid kommer det egentligen ta till mitt liv börjar kännas meningsfullt igen?

60 face:

skriven

Hej! Kommer jag träffa nån speciell, kärlek eller så och vänner detta år? Eller är det menat att jag ska vara mer ensam, för har nog varit det ganska länge, haha.
Kram!! :)

61 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda! Kommer livet att bli lättare snart???
kram

Svar: ja,, ett STORT ja.... kram :)
Esmaralda

62 Anonym:

skriven

Hur blir sommaren?

63 R:

skriven

Hej! Ser du hur min framtida kärlek ser ut till beteendet/personligheten? Ilsken, intelligent, pratsam, intensiv, glad eller så vidare??:)
Skulle vara mycket tacksam för svar !
Men ha det bra och kram!:)

64 Star:

skriven

När vänder det..?

65 Butter:

skriven

Hej Ulle! Jag känner med dig, det där låter fruktansvärt jobbigt. Som flera redan skrivit tror jag på någon form av terapi, kbt är en bra terapiform som jag tror kan funka bra på din typ av problem. Men som Hedwig också nämnde regression ifall det är något djupare/tidigare liv, eller varför inte båda terapiformerna för att angripa problemet från båda hållen… Jag hoppas du får den hjälp du behöver och finner din inre styrka att ta dig ur det här! För styrkan sitter i dig och du är starkare och modigare än du tror, men en terapeut kan vara bra hjälp till att hitta nycklarna dit. Hoppas verkligen allt går väl och att du slipper vara rädd.
Kramar!

66 Anonym idag:

skriven

Många känner säkert igen sej i Ulles berättelse av sina tankar. Det låter som GAD -omotiverad sjuklig ångest och mot det finns hjälp att få i form av samtal och mediciner. Ingen ska behöva ha det så här så ring vårdcentralen och boka tid hos läkare så får du vidare hjälp!

Ett tips är att läsa om ångest och oro, vad det är och hur man själv kan bli och hur andra har blivit hjälpta.

Allt kommer bli bra. Stor PåskKram!

67 Anonym:

skriven

Många känner säkert igen sej i Ulles berättelse av sina tankar. Det låter som GAD -omotiverad sjuklig ångest och mot det finns hjälp att få i form av samtal och mediciner. Ingen ska behöva ha det så här så ring vårdcentralen och boka tid hos läkare så får du vidare hjälp!

Ett tips är att läsa om ångest och oro, vad det är och hur man själv kan bli och hur andra har blivit hjälpta.

Allt kommer bli bra. Stor PåskKram!

68 Zaralie:

skriven

Hej Ulle!
Jag har exakt samma rädslor lr hade ska jag nog säga, kom till en punkt i livet då ja inte stog ut med alla rädslor längre o såkte till psyk. Där fick ja diagnos social fobi (torgskräck) och panikångest, va väldigt emot de med medicin men mådde så dåligt då ska ja gav de att försök, de blev min räddning :) lever nu endast med normala rädslor och har ätit medicin i nästan 18 år, är helt säker på att jag lider av serotininbrist vilket många i min släkt gör o de påverkar signalerna till hjärnan att reagera fel i fel situation.
Hoppas du kommer tillrätta med allt de jobbigta.
Kram Zaralie


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: