Bodils gästblogg....

Dagens gästbloggare är: Bodil

Amatörernas alt Sabotörernas afton

Läste att du ville ha en lugn nyår, Samma här. Vill faktiskt vara själv, för en gångs skull. Och i år ska jag kämpa emot! Om jag så ska "sjukskriva" mej!

Jag älskar julen (och påsken och midsommar) men tycker att Nyårsafton är lite som den där släktingen man håller med de andra om att man tycker är trevlig men som man innerst inne hoppas ska få förhinder och avboka i sista stund.
 
 
 

Och vad är grejen: först en lång dag av väntan, på en sent serverad middag. Många nyårsaftnar har jag varit trött redan innan midnatt. Det är lite som en bluffrea där man blir blåst i princip varje gång. Och går på det om och om igen. Suck.

Nyårsafton är så upphaussad!

Mina största (helg)besvikelser i livet har alltid varit nyårsaftnar. Man har bestämt att i år så ska vi fira hemma. Men sen har man i sista stund blivit medbjuden på nåt, en fest, middag eller gått ut på dansställe, för att dessa vänner tyckt att man kan ju inte sitta hemma! Och det har i 99% av fallen inte blivit som man önskat och trott. Stökigt, bråkigt, fulla människor. Och jag har alltid i efterhand tänkt att varför, varför stannade jag inte hemma..

Och dessa fyrverkerier och smällare - vilket oerhört slöseri med pengar! Poff- rätt upp i rök i mer än en bemärkelse...

Och som de stressar sönder många av våra stackars husdjur.

Jag är för ett förbud.
 
 
 

Läste nyss att även Citygross slutar sälja fyrverkerier. All heder åt dem. Coop, ICA Maxi, Rusta har redan slutat.
Och för dom som tycker annorlunda, anser dock säkert inte att det är så fint med alla fyrverkerirester som efteråt ligger överallt och skräpar ner.

Nä i år blir det Janssons Frestelse i ensamt majestät och nån av mina favoritfilmer, "Serendipity" ("Om ödet för bestämma") och "Memoirs of a Geisha" och en hel flaska rosa bubbel själv!

Så nu har gnällt o skällt av mej!
Men jag står för min åsikt
Och jag hoppas att jag kanske t.o.m kan inspirera andra som hellre vill vara hemma i lugn och ro att göra slag i saken!
 


Gott Nytt År på er alla Bloggfamiljen - med eller utan fyrverkerier!
1 Tekla:

skriven

Här blir det också en lugn och ensam nyårsafton. Helt ok...även om det skulle vara roligt att vara fler.

Esmaralda kan du se varför jag och exet inte kan hålla oss i från varandra? Det har gått några månader av avslut nu och nu har vi igen kontakt. Han känns rätt men det andra....ja det samma som alltid. Jag saknar honom och är rädd att det inte finns nån annan som han. Är detta vettigt eller ska jag säga tack och hej.

Gott Nytt År Kram

2 Lillis:

skriven

Varför tål inte min bror mig? Kram

3 M:

skriven

Hej ez! Ska jag satsa på studierna ? Kram

4 Linda:

skriven

Härligt att någon annan tänker såhär också! De senaste åren tror jag att jag har sovit mig igenom tolvslaget, och vet ni vad, det stör mig inte det minsta lilla. Antagligen blir det samma i år igen, eller så orkar jag med nöd och näppe hålla mig vaken till midnatt, men det får vi se imorgon. Ingen stress och ingen press att göra något, ingen festblåsa, inga dyra fester, och det bästa av allt är, att jag faktiskt vill ha det så :)

Kram på er alla, nyårsfirare eller icke firare!

5 Camilla:

skriven

Hej!
Jag tycker oxå att det är jättebra att fler butiker slutar att sälja fyrverkerier.
Jag har träffat en man kan du se om vi blir sambo i framtiden?
Ha det bra o Gott Nytt År!
Kram Camilla

6 Anonym:

skriven

Hur blir mitt 2015?

7 Hedwig:

skriven

Hej!
Tack för din gästblogg. Jag håller helt med dig när det gäller fyrverkerier och här i Holland får man tända fyrverkerier redan kl. 12.00 på eftermiddagen. Otroligt farligt och onödigt, det känns som krig! Ändå kom jag ihåg väldigt trevliga nyårsaftnar som firades med vänner i en hyrd stuga långt ifrån allt våld! Man ska helt enkelt leta efter ett lugnt ställe där man kan vara ostörd med släkt och vänner. Tyvärr ska jag fira nyårsafton ensam i år. Jag blev inte bjuden någonstans och har inte ordnat något själv. Det känns lite tomt och jag är glad när det hela är över igen. Trevlig dag allihopa!

8 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Mycket tacksam för svar,
Tänker han på mig?
Kram

9 Helena Ir:

skriven

Gott Nytt År till dig med,Bodil!
Jag har firat en del nyårsaftnar alldeles själv..
jag tror som så att får man välja det själv,ja,
då tror jag man njuter av det mest.
Men några stora fester på nyårsafton,med fylla
är väl inte heller min grej,det har jag nog växt
ifrån..Men lite sällskap över god mat och något
glas bubbel..det skulle jag nog inte säga nej tack
till :)..Den som väntar på något gott..osv..:)
I varje fall..så var det trevligt att läsa din gästblogg..och jag önskar dig och alla andra här
på bloggen,just den nyårsafton de drömmer om!

Hoppas resan gick bra till ert boende,Es..
inga kärvande dörrar..under era stopp på vägen,hoppas jag också..

Jag hade en sådan trevlig kväll igår...:)
Idag blir det kanske bio med barnbarnen

Ha en alldeles underbart tyst dag där borta :)

Kram :)

Svar: Allt är lugnt och fint här... så trevligt med bio !! Njut ! Kram :)
Esmaralda

10 Ulrika:

skriven

Hej!
Jag håller med om nyårsafton, skapar mest ångest över att inte bli bjuden på den roligaste festen.

En liten fråga......
Har börjat fundera på att söka nytt jobb, känner att mitt nuvarande kanske inte utvecklas som jag har tänkt mig. Ser du något om detta? Kommer jag att gå mer åt min nya inriktning?

Gott slut alla vänner!
Kram Ulrika

Svar: ja, du kommer att röra på dig och gå åt rätt håll... helt klart.. kram :)
Esmaralda

11 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Kommer vi att få mer kontakt än såhär?
Kram

12 Anonym:

skriven

Hej! Håller med dig på alla punkter,så Gott Nytt år på er alla.

13 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Blir denna utbildning rätt för mig och kommer jag att jobba med det sen?
Kram

14 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser chansen god ut till flytt till annan ort?
Kram

15 Anonym:

skriven

Godmorgon

Hur ser det nya året ut att bli för mig? Kommer något speciellt att hända, isåfall vad?

Kram

16 Anonym:

skriven

Godmorgon

Hur ser det nya året ut att bli för mig? Kommer något speciellt att hända, isåfall vad?

Kram

17 miias:

skriven

Kommer jag träffa någon kille som är seriös framöver?

Svar: Visst gör du det.. kram :)
Esmaralda

18 Anonym:

skriven


Hej Es var möter jag min stora kärlek? i vilket sammanhang ser det ut att ske ?

Svar: Ser ut som om det är mörkt ute.. det är allt jag ser.. kram :)
Esmaralda

19 S:

skriven

Hej ezmaralda

Hur ser set ut att gå för mig den 8:de januari?

20 S:

skriven

Hej ezmaralda

Hur ser set ut att gå för mig den 8:de januari?

21 M:

skriven

Hej ez! Ska jag satsa på studierna ? Kram

22 Mimi:

skriven

Hej Esmaralda! Ser du om det händer något på jobbfronten i början av det nya året?

ha det så bra i tornet. Kram

Svar: Ja, det känns som om en förändring av något slag kommer att ske.. den är positiv.. kram )
Esmaralda

23 55:

skriven

Gott nytt år

Svar: Detsamma till dig !! kram :)
Esmaralda

24 J:

skriven

Hej Esmeralda.
Kan du se vad M för mig?

Gott nytt år!

25 Skorpan:

skriven

Första gången på länge vi ska göra något utöver det vanliga på nyår. O visst är det så pm det blir för mycket av det goda, ja då barkar det käpprätt åt h***. Bodil, det är skönt att vara hemma :).

Es, Brizley silver edition, något för mig? Med annan bäddmadrass bara :).

Har ni snö där ni är Es? Här snöa det på natten. Bilen får jag fixad på fredag, resan gick bra, precis som du sa. Något smått blir fixat, trevligt att bli igenkänd då man kommer till bilmek :).

Önskar dig fortsatt trevlig vistelse i tornet Es.
Kram Skorpan

Svar: Ja, det märket kan vara bra för dig. Här är snö.. inte mycket... men vitt och det är huvudsaken ju. Kram :)
Esmaralda

26 Emmi:

skriven

Något jag funderat lite på.. Du såg en ny lägenhet för mig, är det den jag bor i nu eller kan jag komma flytta igen nästa år?

27 Mod:

skriven

Hoppas du får en lugn och mysig nyårsafton, Bodil. Själv tycker jag nyår är underbart.
Hej Es. Händer det snart någonting speciellt i mitt liv? Tycker mitt liv varit händelselöst alldeles för länge nu. kram

28 ❤️❤️❤️:

skriven

Kära Es!
Min syster gifter sig till sommaren och enligt deras planer ser det även ut som om jag ska bli moster igen. Självklart är jag jätteglad för min systers skull men jag undrar nu om något positivt (får gärna vara mer än en positiv händelse) som drabbar mig 2015???
Mycket tacksam för svar!
Kram ❤️

Svar: ja , mer än en positiv ting kommer absolut att ske... du märker det snart.. kram :)
Esmaralda

29 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du att han förstår någonstans att jag är arg på honom?
Kram

Svar: Kanske men du behöver vara tydligare.. kram )
Esmaralda

30 Linnean:

skriven

All heder åt dig Bodil! Du har fan så rätt! Har själv slitit som bara den med att göra trevlig mat och festligt osv, i många år.
Men stoppet kom! Det året en av "vännerna" sprängde sönder en papperskorg på området och med ett flin säger "Jag bor ju inte här, så vad gör det mig?" Och en granne sa med samma flin "Det är så bra att du ordnar med fest jämt för då slipper vi att diska och städa" Om någon av de som var här har bjudit något nyår sedan? Nix! Inte jag heller!!

Ska träffa några kvinnor detta nyår och hoppas det blir trevligt. Hoppas att mina vibbar är fel...att det är "snutiga kärringar" men då är det nära hem iaf! Gäller att pigga upp dem! : )

Hoppas att du Esmaralda har det fint och att det känns lugnt och bra i tornet och att lille Mannabonne tycker det är spännande och att han skyddar sin matte.

Önskar er ALLA ett riktigt fint och skönt GOTT NYTT ÅR!

/Linnean

Svar: Herregud vilka oförskämda människor !! Känns ändå bättre att träffa damerna som du planerat att göra... kram :)
Esmaralda

31 Ad:

skriven

Hur ser min stora kärlek ut? Något specifikt som kanske utmärker honom? //Ad

32 MM:

skriven

15 dec parades min nyinköpta kaninhona hemma hos uppfödaren. Den 16 dec fick jag hem kaninen.

Lyckades parningen? Längtar så efter små bebbar. Har jag turen på min sida?

Kram

Svar: Chansen är god en snart vet du...kram :)
Esmaralda

33 Jennifer:

skriven

Hej! Håller delvis med, det är synd att folk känner press och stress över att hitta på något speciellt eller ha extra roligt bara för att det är nyårsafton. Även om de inte har lust. Alla borde göra det som känns bäst för just dem.

Själv vill jag gärna göra något lite extra och utöver det vanliga på nyårsafton - för att jag vill det och för att jag tycker att det finns tillräckligt med vanliga dagar... Så roligt att göra något lite extra. Utan höga förväntningar förstås, då är det dömt att misslyckas. Men i år vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har nyligen börjat chatta med en man som verkar jättesnäll och trevlig, han vill gärna träffas på nyårsafton men jag känner mig lite osäker... Är inte säker på att det är rätt tillfälle. Vad tror du Esmaralda, kan det bli bra om vi träffas? :) Kram

Svar: Träffa honom gärna men just nyårsafton känns lite som överkurs. kram :)
Esmaralda

34 Matte:

skriven

Hej!
Min väninnas hund hade kennelhosta sist hon var här och nu är jag rädd att våra har smittats.
Min 7-månaders valp lekte med henne mest och nu har han börjat harkla sig och hosta.
kan du se om han och våra andra hundar kommer att bli sjuka?
Har en hund på 13 år som inte är vaccinerad :(
Kram från en orolig matte

35 Anonym:

skriven

Hej Esmeralda, jag vill kontakta R men hittar inte honom någonstans. Gamla adresser funkar inte. Hur gör jag? Tack!!

36 Snöflingor:

skriven

Hej Es!
Hoppas resan gick bra o att ni trivs fint i tornet!
Japp håller med att nyår är upphausad, ska själv oxo ta det lugnt. På nyårsdagen så kommer man ju vara piggare än dom flesta, vad jag tror nu iaf.

Tack så mycket Es för svaret!! Hoppas, hoppas att han vill träffa mig igen. Skulle bli jätteglad! Har tänkt mycket på honom.
Kram o Gott Nytt År Es!

37 Jennie:

skriven

Kära Esmaralda! Hur stor är chansen att jag får ytterligare ett barn med S?

38 Anonym:

skriven

Hej E,

Inte heller han är rätt för mig va? Eller försummar jag detta med min negativitet? :(

39 Nornan:

skriven

Nyår kan jag också tycka är en överskattad högtid som känns tvunget att fira med en massa vänner mat lycka kärlek blabla... Om man jämför sej med andra vill säga! Jag har varit ensam varje nyår i många år, oftast inte av eget val men nu tycker jag som Bodil att det mest bara är skönt slippa alla måsten och borden! Nyår kan vara väldigt magiskt ändå och helt ensamma är vi ju aldrig... ;)

Ser du Esmaralda någon varning runt mej eller kanske rent av någon positiv förändring av nåt slag?

Gott Nytt År till dej och M-G. Kramar! <3



40 WoW :

skriven

Finns det en chans att han ångrar sig om sitt beslut? Jag känner mig förvirrad att jag får möta honom och känner i hjärtat att han är den som är menad att vara min partner, den seriösa jag väntat på länge nu. Men så händer detta. Igen.

Roligt att mina nyår ser densamme ut varje år. Tyvärr, men gräva ner sig blir! Kram Gott Nytt År

41 tjejen:

skriven

Jag kan tycka att det är rätt mysigt med nyårsafton om man är med rätt människor (och när jag kan slappna av). Fast har några minnen av nyårsaftonar då jag inte var tillräckligt duglig att fira med. Paniken som blir för att man blir sittandes själv med gråten i halsen. I år ska jag fira med två vänner och deras vänner, vi ska spela spel, äta god mat och klä upp oss lite, försöker att bara fokusera på det trevliga. Fast lite rädd är jag för att träffa de människor jag inte känner. Rädd för att bli studerad p.g.a. benen, rädd för halkan som förmodligen kommer att bli av den plötsliga väderomställningen (den måste alltid komma så olägligt), rädd för att inte kunna sova, rädd för att bli bakis trots att jag planerat att inte dricka allt för mycket (vilket i sig ger lågt blodtryck/lågt blodsocker). Egentligen väldigt mycket rädsla i olika former... Och en innerligt stor önskan om att detta bara är farhågor och att nyårsaftonen i sig blir trevlig! Es, kan du ge något ord på vägen är du snäll? det skulle verkligen behövas.
Stor kram!

Svar: var dig själv, du är en underbar tjej.. och då blir allt också bra.. kram :)
Esmaralda

42 nyår:

skriven

Vilken tur att vi lever i ett fritt samhälle, den som inte vill fira något är fri att sitta hemma!
Själv ska jag njuta av stadens fyrverkerier, nej tack till att inskränka på andra människors valmöjligheter och ropa förbud, så fort allt inte är efter min pipa.

Nyår är ett utmärkt tillfälle till reflektion, avslut och nya avstamp. Ger en extra skjuts till att förändra det man önskar och komma vidare i livet. Ser fram emot ceremonier och bubbel.

Gott nytt år till Es och er andra!
Es, ser du något speciellt ang 2015?

Svar: Gott nytt !! Kram :)
Esmaralda

43 Singel lady:

skriven

Ser du om jag möter min Stora kärlek under nya året?
kram:)

44 Maleficent:

skriven

Denna kvinna som jag ska möta, ser du om hon är runt min ålder eller kanske något äldre än mig?

45 A:

skriven

Hej Es, är det en bra ide att kontakta honom?

46 anna e:

skriven

Kommer han att få sitt permanenta uppehållstillstånd? Måste de ha nytt hyreskontrakt eller funkar det att man bara skriver ny adress? Hoppas att de nöjer sig med det? Orolig...

47 AnnaAdina:

skriven

Hej! Min framtida plan min dröm, önskas satsa på den efter avklarade studier, vilket dröjer något år. Har jag ens någon chans att lyckas inom branschen om jag försöker?

För i nuläget är jag beredd att satsa allt senare i livet för att nå mitt mål... Vad kan jag vänta mig? Framgång eller Nederlag...
Kram

48 L:

skriven

Heja dig Bodil !!!!

49 Sus:

skriven

Hej
Tror du att de kommer att ordna sig som jag vill.
Love sus

50 Anonyma:

skriven

Ser du något gällande mig och G.S i framtiden? Om vi möts kan det bli kärlek...
Han påminner om det jag fått höra gällande min soulmate.

51 Ro:

skriven

hej. Det är många år som jag har haft fina jular och nyårsaftnar. Släpper stressen och pressen och utgår ifrån vad jag och min son vill göra.
Hoppas ni alla får ett fint 2015.
Kan du se nått speciellt för mig under det kommande året för mig esmaralda?
Kram på Er
Ro

52 Flytt:

skriven

Hej ES.

Ser du en flytt för mig 2015?
kram:)

53 Anonym:

skriven

När och hur möter jag honom som jag längtat så mycket efter?

54 Anonym:

skriven

Godmorgon
Testat igen och hoppas verkligen på svar
Hur ser det nya året ut att bli för mig? Kommer något speciellt att hända, isåfall vad?

Kram

55 def:

skriven

Finns det en chans att han ändrar sitt beslut?
Varför blev det såhär Esmeralda? Varför uppleva sådant här och aldrig få hålla det på riktigt.
Det räcker nu..
Kram

56 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tänker han på mig?
Berör jag honom fortfarande?
Tacksam för svar.
Kram

57 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Hur möter jag min stora kärlek? Ser du vad som finns runt oss? Kram

58 M:

skriven

Hej ez! Ska jag satsa på studierna ? Kram

59 Anonym:

skriven

esmeralda

Hur ser det nya året ut att bli för mig? Kommer något speciellt att hända, isåfall vad?

Kram

60 M:

skriven

Hej ez! Ska jag satsa på studierna ? Kram

61 Hedwig:

skriven

Hej!
Tack för din gästblogg. Jag håller helt med dig när det gäller fyrverkerier och här i Holland får man tända fyrverkerier redan kl. 12.00 på eftermiddagen. Otroligt farligt och onödigt, det känns som krig! Ändå kom jag ihåg väldigt trevliga nyårsaftnar som firades med vänner i en hyrd stuga långt ifrån allt våld! Man ska helt enkelt leta efter ett lugnt ställe där man kan vara ostörd med släkt och vänner. Tyvärr ska jag fira nyårsafton ensam i år. Jag blev inte bjuden någonstans och har inte ordnat något själv. Det känns lite tomt och jag är glad när det hela är över igen. Trevlig dag allihopa!

62 Olivia:

skriven

Ser du vad jag faller för hos min nästa kärlek&hur vi möts?
kram<3

63 Kris::

skriven

Hej es! (Tredje gången)

Såg inte att man kunde skriva här hehe ^^

Jo det är såhär att jag saknar mitt ex och vi var ihop i två år och åtta månader och det blev slut för oss för tre månader sen och jag undrar om det kommer bli hon och jag igen?? Vi bodde också ihop ett halv år.. jag undrar om det kommer bli hon och jag igen..

Ps: förlåt för att det är tredje gången..

64 Kris::

skriven

Hej igen es och glömde skriva också Gott Nytt År På Dig!!

Glömde också fråga om mitt ex kommer få känslor för mig igen? Och jag undrar om det kommer bli hon och jag igen? Hade varit tacksam och snällt utav dig om jag fick svar närsom!:/

Kram!

65 Anonym:

skriven

Finns det en chans att han ångrar sig om sitt beslut? Jag känner mig förvirrad att jag får möta honom och känner i hjärtat att han är den som är menad att vara min partner, den seriösa jag väntat på länge nu. Men så händer detta. Igen.

Roligt att mina nyår ser densamme ut varje år. Tyvärr, men gräva ner sig blir! Kram Gott Nytt År

66 Bo utomlands?:

skriven

Kommer jag resa eller bo utomlands den närmsta tiden?
kram:)

67 Bodil:

skriven

Till inlägg 42 "nyår": Nja nu menade jag inte att avskaffa nyårsfirandet i sig ;-) Men att fyrverkerierna är både kostsamma, nedskräpande och till stort lidande för MÅNGA djur.
Och dessa sistnämda stackare har inte mycket av denna underbara "valmöjlighetet". Och avseende nyår som ett "utmärkt tillfälle till reflektion, avslut och nya avstamp", så är jag väldigt överygad om att det går lika bra, om kanske inte bättre, att utöva detta en lugn fyrverkeri/smällarfri miljö...;-)

68 Hedwig:

skriven

Hej!
Och nu får jag oväntat besök ändå på nyårsafton...av en vovve..Min kompis kan inte ta med henne och nu kommer hon till mig. Då ska jag, min vovve och vännens vovve sitta i soffan hela kvällen och hålla i öronen vid varje smäll..

69 Hedwig:

skriven

Hej!
Och nu får jag oväntat besök ändå på nyårsafton...av en vovve..Min kompis kan inte ta med henne och nu kommer hon till mig. Då ska jag, min vovve och vännens vovve sitta i soffan hela kvällen och hålla i öronen vid varje smäll..

70 janina:

skriven

hej esmeralda,
vad känner G för mig? kommer det bli något mellan oss framöver?
kram

71 Browallia:

skriven

Hej Bodil! Tack för en tankvärd Gästblogg. Jag har upplevt nyårsafton precis som dig fram tills för några år sedan då jag helt enkelt fick nog och bestämde mig för att göra Nyårsafton till min egen tradition där jag skämmer bort mig själv med bl.a spa i badrummet och favoritmaten. Sedan jag började med detta har Nyårsafton blivit en bästa vän som jag ser fram mot att träffa en gång om året. Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: