Ut ur garderoben....

Dagens gästbloggare är: Maria
 

Nu har jag tagit mig ur garderoben.

Jag har stått upp för den jag är och i början var det nästan med taggarna ut eftersom jag var beredd på att behöva försvara mig och det faktum att jag älskade en annan kvinna.

  Jag är ändå 38 år och har varit gift  med en man och är mamma till tre barn.

  I tonåren hade jag en kärleksrelation  med en några år äldre tjej men trodde länge att det bara hörde den tiden till då man prövar sig fram.

 

Jag laddade länge.  De första jag berättade för var mina föräldrar.

Och mamma säger bara  att så roligt att du träffat någon, hoppas vi får träffa henne snart.

Och pappa muttrar lite i skägget och säger att  det finns några lesbor på hans jobb och de är väldigt trevliga.  Brorsan sa att det förstår han att jag gillar tjejer. Tjejer är läckra. Och vi kunde skratta.

 

 
 

Jag tänkte sedan att det skulle bli svårare med arbetskamratera och med kompisarna men det blev det inte.

  En och annan blev förvånad och ett par var intresserade och frågade lite men faktum är att alla accepterade och jag behövde inte gå i försvar.

Så jag drog in taggarna snabbt.

  Och nu några månader senare sitter jag här och är förundrad och glad och har fått tillbaka en stor tro på mänskligheten. Det var nog bara jag själv som tyckte det var en stor grej att vara lesbisk och att komma ut.

 

Tack för stödet Es, du hade så rätt !!

 

Livet är gott emellanåt

Kramar till er från  Maria


1 Browallia:

skriven

Välkommen ut ur garderoben Maria!:) Gläds med dig, att du fick ett så fint mottagande från din omgivning. Kram

2 Vantrivs:

skriven

Godmorgon!

Finns det chans att vi får en annan lägenhet snart??
vill inte bo i det här huset länge till.

kram

3 Tanten:

skriven

Vackert Maria. Tack för att du delar med dig.

Kram

4 Skorpan:

skriven

Grattis Maria!
Inte alla förunnat att våga!
Önskar att alla skulle vara lika modiga som du, kram o ha det bra med din kärlek!

Misstänker att det i det andra släktet finns två som inte kommit ur garderoben! ? Kan ha helt fel förstås, och när det finns troende med i spelet, ja det är arvssynd o annan synd, ja då kan det vara bäst för familjens skull att fortsätta i garderoben.. Vilken skam.. Enligt endel av dom..

Härligt att sommaren kom, o trots det undrar jag, vad hösten kan tänkas föra med sig? Nåt oväntat?

Ha en trevlig dag!
Kram Skorpan

Svar: Rör dig ute och se dig omkring.. lite kul kommer det allt att bli.. kram :)
Esmaralda

5 Emmiie:

skriven

Inspirerande läsning! Starkt och modigt gjort Maria! Måste vara en härligt befriande känsla att få vara den en är :)

Es.. En liten kärleksfråga här som jag verkligen hoppas på att du kan svara på. Känner jag skulle behöva lite rådgivning..

Jag är ju ihop med H nu, mina känslor är lite spretande för jag tror inte det är äkta kärlek jag känner för honom utan mer djup tillgivenhet så.. Jag undrar lite hur långt vårat förhållande kommer ta oss? När blir det slut mellan oss? Dagar, månader, år? Tänker nämligen på den där soulmaten som sägs finnas, är det en kille eller en tjej? Vilket avstånd har vi till varandra nu? Kommer det dröja år innan vi möts? Kan du se något i vilket sammanhang det sker?

Jag vet, många tankar och funderingar och jag vet att du säkerligen inte kommer svara på allt om ens något.. Får nog spara det till nästa seans.. Men kanske du kan säga något i alla fall om det hela eller kanske rent av något helt annat :)

Kram och ha en fin dag! :)

6 Anonym:

skriven

Hej!

Kommer det bättre tider för mig snart med lite mera tur?

kram

7 Liten:

skriven

Godmorgon!
Är en tjej som känner mig så olyckligt kär...Es, killen jag är kär i är på semester med en annan tjej,jag mår så himla dåligt över det...har klump o en svidande känsla i hela kroppen!! En känsla jag aldrig upplevt förut...varför känner jag såhär?? Är det "övertänkande" som gör detta eller är det universum som försöker säga mig ngt genom att jag mår såhär??? Så frustrerande!!
Kram

8 Anonym:

skriven

Hej

Är fortsätta ledsen över en kille kallas mig tjock... Vad ska jag gör och mår dålig över det heller. hur ska jag få honom sluta med retar mig

Svar: Skit honom... rakt av !! Du är en go och fin och söt tjej.. och du ska inte bry dig om sådana som han !! Ha fokus på de positiva och fina människorna omkring dig i stället och hämta energi där.. kram :)
Esmaralda

9 sus:

skriven

hej
modigt....
lycka till.....
hur går de för mig? kommer de något kul snart?
love sus

Svar: Ja, det kommer kul till dig men du måste ha antennerna ute och ögonen öppna för att se .. kram :)
Esmaralda

10 CJ:

skriven

Men åh vad roligt för dig Maria💕, man har bara ett liv, och livet är här och nu, det finns som sagt ingen återspolningsknapp🔮.
Kul att du valde att stå för din kärleks lycka💞.
Ez ser du någon romans för mig i höst? Kram

11 Bolla:

skriven

Hverdagslykke: når man spør spørsmål på bloggen til Esmaralda og er så heldig å få svar 😘😃

Ha en fin dag alle og masse lykke til med kjærligheten Maria 😍

Klem Bolla

Svar: :) Vad roligt att jag kunde bidra till den vardagslyckan :) kram :)
Esmaralda

12 55:

skriven

Lycka till maria.

13 Anki:

skriven

Grattis Maria till ditt nya härliga liv !
Lycka till !
Kram Anki

14 Anonym:

skriven

Hej!
Vad roligt att läsa om att allt gick bra!
Es, saknar han mig?
Kram

15 Anonym:

skriven

Hej! Har M lagt märke te mig? Någo o satsa på?
Kramar!

16 Anna:

skriven

Vad härligt för dig Maria och skönt att omgivningen tog det så bra :)

Tror du Es jag har någon åtminstone liten chans?

Kram :)

Svar: Tänker efter noga.. kram :)
Esmaralda

17 T:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser han nöjd ut i sin relation?
Kram

18 Linda:

skriven

Hej Esmaralda!
Snart är semestern slut och det är dags att börja jobba igen. Jag undrar om du kan se något om hur det blir på jobbet för mig framöver? Sedan undrar jag också om du kan se ngt annat roligt som kommer att hända, ngn kärlek snart kanske?
Kram Linda

Svar: Det känns positivt kring jobbet och något speciellt lär dyka upp i höst men jag ser inte riktigt vad.. kram :)
Esmaralda

19 Linnean:

skriven

Grattis, Maria!
Vad roligt att du har hittat någon att älska! Själv tycker jag inte det spelar någon roll huruvida det är en man eller en kvinna någon blivit kär i. Huvudsaken är väl att man är lycklig och att allt känns bra. Sen kan omgivningen ta och skita i vem man är tillsammans med och istället glädjas åt ens lycka. Har själv ett förhållande med en bisexuell man. Tycker väldigt mycket om honom. Allt behöver inte vara inom våra fina välpolerade ramar. Så jag önskar dig ett stort Lycka till!!

Kram.../Linnean 🌺

20 Tekla:

skriven

Jag tvekar över relationen. Han är fin på så många sätt men omständigheterna gör mig tveksam till om jag klarar det - som tidigare.

Träffade också en man i somras då jag var singel som berörde mig.

Ser du något om denna man från i somras? Jag tror han kan röra sig ute ännu i sommar men sedan dröjer det nog ett år innan jag eventuellt kan träffa honom ute igen. Men kanske han bara är en tanke att värma sig med i en tid av tvekan.

Kramar

Svar: ärligt talat så känns det inte som om någon av dessa två är den ultimata för dig.. kram :)
Esmaralda

21 Cecilia:

skriven

Godmorgon! Väldigt fint skrivet Maria, skönt att du fick en sån bra respons :) Fast det borde vara självklart att man accepterar någon oavsett vem personen gillar, tycker jag iallafall. Idag är det näst sista dagen jag är här i Göteborg med min syster och det har varit så kul! Efter lunch blir det en sista shopping runda, men jag ska försöka hålla hårt om plånboken ;) Ez, blev han glad när jag skickade det igår eller berörde det inte honom alls? Kan det bli en liten flirt tror du? Kram

Svar: Han blev allt glad.. kram :)
Esmaralda

22 Anonym:

skriven

Är mitt ex lycklig i sin nya relation? Jag har några killar som vill gå på dejt. Skall jag tacka ja eller skippa det?

Kram

23 Irene:

skriven

Kommer mitt jobb kontakta mig den här eller nästa vecka? Är de på semester? Borde jag ringa eller verkar jag för påstridig då?

24 Moj:

skriven

Hej ez! Kommer jag o gifta mig med honom? Kram

25 Monica:

skriven

Hej! Vill du tyda mig och min pojkvän?. Hur kan jag bidra till relationen nu och i framtiden? vad ser du angående oss? Känner mig lite osäker nu, på vad han känner för mig fast vi har tänkt att gifta oss nästa år. Har gjort några tabbar, inför honom, så är så rädd om honom och att förlora honom. Tackså ödmjukast! för allt du kan se om oss. Kram Monica

Svar: Alla gör sina tabbar ibland.. det viktiga är hur man hanterar det efteråt.. att man kan prata om saken på ett sätt så att båda känner sig trygga.. kram :)
Esmaralda

26 N:

skriven

Hej Esmaralda!
Kommer jag att träffa en partner inom 3 år? Ser du mig ha ett fast förhållande som känns rätt?
Kram

27 Sophia*:

skriven

Skönt att det blev så bra Maria! & att du nu kan vara den du vill vara utan att känna dig oaccepterad.

***

Att universum och jag själv prövar mig nu denna tid med att ge mig ut på arbetsmarknaden etc..är det även en prövning som kommer fungera eller kommer jag hamna tillbaka i föredetta spår igen? Jag vet att allt löser sig, jag är bara orolig.."hur". Vet, bör släppa taget och ta ansvaret jag söker men bör jag skriva in mig på arbetsförmedlingen? Det var bland annat den svårigheten jag inte klarade av och därav hamna jag i depression igen....

Finns det en annan lösning? För behöver ekonomi så jag inte hamnar i skuld...

Kram!

28 I-M:

skriven

Hej!

Blir det en bra vinter med jobb och nya vänner?

kram

29 Heyy es:

skriven

Heyy es ser du om han går på terapi nu på riktigt ?? Kram

Svar: Nja.. det känns tveksamt.. kram :)
Esmaralda

30 Dahlia:

skriven

Så modigt utav dig Maria!
Om det var jag så skulle jag nog vara väldigt nervös och osäker. Vet inte om jag skulle ha klarat det, men med Es's stöd så kan man komma långt det vet jag ju :)
Och så hoppas jag att ni får det bra tillsammans nu!

Så Es... Ser du kanske någon liten händelse eller förändring på kärleksfronten för mig?
Börjar tröttna på denna ensamhet!
Har ju gått rätt väg på senaste och känner mig så redo för lite kärlek nu, men känns som det står så stilla! Men händer något på denna front snart?

Svar: ja du är redo men din kommande partner verkar inte ha kommit lika långt som du så jag tror att det blir till att vänta ett tag till... kram :)
Esmaralda

31 Varis:

skriven

Hej Ez,
Idag är hag ledsen. Ledsen för att alla mina vänner sviker alla planer hela tiden. Ingen tycks vilja umgås och jag undrar varför? Jag känner mig ensam och bortglömd.
Jag vill så gärna träffa vänner som vill umgås med mig.

Kramar

Svar: Kontakta någon annan... bjud in till nya vänskap... det tror jag blir bra.. kram :)
Esmaralda

32 Pappa:

skriven

Människa som människa, kärlek kan vara otroligt fint oavsett :) Kul att så många verkar ha insett det!

Jag har en liten undring ang. min fantastiskt hopplöse far, finns det en risk att han rusar iväg med den här kvinnan också och det sedan spricker längs vägen?

Kram :)

Svar: Ja tyvärr... risken finns... kram :)
Esmaralda

33 Anonym:

skriven

Vad kul att du blivit accepterad för den du är Maria :)

Es, vad ser du kring mitt kärleksliv inom den närmar tiden/ året? Sker något utöver det vanliga

34 Anonym:

skriven

Vad kul att du blivit accepterad för den du är Maria :)

Es, vad ser du kring mitt kärleksliv inom den närmar tiden/ året? Sker något utöver det vanliga

35 Anonym:

skriven

Bravo Maria! Starkt gjort! Jag tror att idag är det ändå lite lättare att komma ut från garderoben än för kanske 20-25 år sen.Tummen upp för alla som vågar att stå upp för alla fördomar o stå för vad de tycker o känner👍
Ez, väntar han på att få träffa mej snart? Har han tänkt på mej i sommar?

Svar: ja, tankarna har varit där men det är något som gör att det går lite trögt.. kan inte se vad.. kram :)
Esmaralda

36 Anonym:

skriven

Bravo Maria! Starkt gjort! Jag tror att idag är det ändå lite lättare att komma ut från garderoben än för kanske 20-25 år sen.Tummen upp för alla som vågar att stå upp för alla fördomar o stå för vad de tycker o känner👍
Ez, väntar han på att få träffa mej snart? Har han tänkt på mej i sommar?

37 Pia1:

skriven

Härligt Maria!
Det är ju inga konstigheter om man från tonåren är medveten om det men förstår att det kan kännas svårt att komma ut i din åldrr :-)
Igår påminde mamma mig om hur jag var i tonåren. Visst gjorde jag tokiga saker men ingen ser de vuxnas del i det hela. Har man växt upp med stryk, mobbing, incest, tortyr med mycket mera så brukar man nån gång få ett litet utbrott. Jag har inte skadat någon mer än mig själv. Jag är en stabil men utfattig och sjuk mamma som älskar mina barn och skulle aldrig kröka ett hår på deras huvuden.
Ändå ser de bara min korta vilda period. Jag duger fortfarande bara till att mobbas. Perfekt för dem att de är rika, friska och vackra :-)
Ville bara skriva av mig. Kämpar på, ska lära mig att strunta i dem.

Svar: På ren svenska... skit i dem... låt dom inte ta av din energi... det är de inte värda.. kram :)
Esmaralda

38 Helena Ir:

skriven

Javisst Maria,är livet gott emellanåt! Och jag
gissar, att du har gett den en ytterligare knuff,
till det bättre! Bra gjort!
Lycka till med det du tar dig för..den där omskrivna
garderoben,kan ju inte vara kul!
Kram på dig :)

Jag har inte så mycket att säga idag :)
Men ha det bra..

Kram :)

39 sus:

skriven

hej
kommer det något bra snart? eller måste jag vänta.....
love sus

40 Moj:

skriven

Hej ez! Kommer jag o gifta mig med honom? Kram

41 Anna:

skriven

Tack! Förstår dock inte riktigt. Har jag det inte eller har jag en chans. Kan inte riktiga sortera uppe i kontoret ;)

Kram :)

Svar: En chans finns det allt.. men känn av vad du vill.. kram :)
Esmaralda

42 Adad:

skriven

Vad kul att du blivit accepterad för den du är Maria :)

Es, vad ser du kring mitt kärleksliv inom den närmar tiden/ året? Sker något utöver det vanliga

43 Anonym:

skriven

Hej esmeralda

Jag är en ganska blyg person och tänker ibland hur kommer det gå när jag väl möter min stora kärlek? Tänk så är jag för blyg för att visa intresse eller liknande.. Ser du hur mötet går till och vem som tar kontakt först?

Kramar

Svar: Inte kommer du att känna dig särskilt blyg då inte.. allt faller sig naturligt.. kram :)
Esmaralda

44 Liverpool:

skriven

Hej Esmaralda
Har min framtida fru några fritids intressen ?


45 Adad:

skriven

Es, vad ser du kring mitt kärleksliv inom den närmar tiden/ året? Sker något utöver det vanliga

46 Chatrine:

skriven

Ja, ett stort grattis till alla människor som vågar stå upp för sig själva och komma ut ur garderoben. Starkt gjort!!!

Åh, höll på tidigare att krocka med en bil som helt oväntat börjar köra ut framför min bil från mindre väg. Från stillastående på vägen till att chockad tvärnita framför mig. Som tur var bromsade jag och lyckades ta mig runt bilen i farten på vänstra sidan och räddade situationen. Stackarn, han såg mig inte. För mycket med familjen i bilen antar jag.

Men nog om denna strapats, efter regn kommer solsken. Ser du Es om det händer något positivt för mig under hösten? Någon romans eller ny vän kanske? Någon som kan sprida lite ljus för mig och jag för den hihi...

Kram Chatrine

47 D:

skriven

Hej!! Jag har pratat med en kille över nätet i ett långt tag nu. han bor i USA. Om 3 år tänkte vi träffa varandra, men mina föräldrar tillåter mig inte. Finns det någon chans att jag och han kommer att ses i framtiden? Kommer mina föräldrar att ändra sig? Tack på förhand.

MVH D

Svar: Nu tror jag inte att det är aktuellt för dig att träffa honom om tre år... men när du är myndig gör du som du själv vill.. kram :)
Esmaralda

48 Anna:

skriven

Klart jag vill.....det hänger liksom ihop med min lilla "plan". Annars finns ingen som helst vits att fullfölja den. Men är jätterädd av många orsaker helt enkelt.

Tack!

Kram :)

49 Helena Ir:

skriven

Olustig känsla inföll sig,någon har försökt låna
en mindre summa pengar i mitt namn o personnr.
Nu hade företaget sett att det inte var jag,och
därför inte godkänt lånet,tror det var sms.
Gjorde en polisanmälan..usch och fy,blev lite
skärrad :(
Undrar om det är någon jag känner/känt!?
Både jag och mina barn har en misstänkt,men
gör hen verkligen sånt också..hmm

Äsch,det gick ju bra..

Kram :)

Svar: usch och fy... det verkar vara något du känner till.. inte en komplett främling.. kram :)
Esmaralda

50 CeCe:

skriven

Skönt att andra accepterar dina val!
Inte så lätt i dagens samhälle då många är för snabba att döma en, eller att döma ut en för man inte är "normal" enligt deras stadgar!
Och det istället för att lära känna en, och jag är rätt säker på att du är en trevlig människa vare sig du väljer en kvinna eller man!

Min utveckling har ju tagit fart igen på senaste, efter denna resa jag gjort vill jag iväg redan igen. Så mina funderingar handlar om att jag har pratat lite löst med en vän att åka till wave-gotik treffen nästa år, en festival jag drömt om att åka till!
Så min fråga är: ser du om dessa planer kommer bli mer seriösa och om de bär av till en resa till tyskland där den är?

51 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du att min pappa eller styvmamma vet hur jag känner?
Skulle det vara en god idé att ta upp det med min pappa angående vad jag har känt och känner om vissa saker?
Kram

52 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Saknar han mig eller tänker på mig?
Kram

Svar: jodå han tänker på dig emellanåt.. kram :)
Esmaralda

53 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Saknar han mig? Finns det känslor eller saknad efter mig?
Kram

54 Sophia*:

skriven

Hamnar jag i skuld nu? Vad tycker du att jag ska göra?

Om prövningen är bara till för att lära mig något & samtidigt sätta mig i skiten, då var det fel beslut av mig...

Kram

55 Finländskorna, Marina&Leena:

skriven

Så ska det låta! VArför sitta i en unken garderob när man kan vara fri och ta för sig av livet?
Och det är ju vanligen som Maria skriver, omgivniningen har sällan problem (även om de finns på vissa ställen), utan i stället sitter den största homofoben mellan ens egna öron.
Njut av livet och lycka till, säger två gamla tanter som har vanan inne :)

56 Anonym:

skriven

Hej!

Händer det något bra, positivt snart???

Kram

57 Moj:

skriven

Hej ez! Kommer jag o gifta mig med honom? Kram

58 Hälsa?:

skriven

Hej Es!

Hur ser min hälsa ut att vara nu, & i framtiden, någon varning?
kram Zarah

59 Jag:

skriven

Ska jag byta konsultfirma eller stå ut ett tag till?

Svar: Snart kan det vara dags att byta.. kram :)
Esmaralda

60 moj:

skriven

Hej ez! Kommer jag o gifta mig med honom? Kram

61 Skorpan:

skriven

Tack för svaret Es!
Om en o en halv vecka ska jag försöka få någon med mig ut på krogen, får se om det lyckas?
Kram Skorpan

62 moj:

skriven

Hej ez! Kommer jag o gifta mig med honom? snälla kan du svara.kram

63 Malou:

skriven

Hejsan Es.
Jag undrar när ungefär jag kommer finna min kärlek? och om han är mycket äldre än mig?

64 jenny:

skriven

Gokväll !! Är det dax för mig att sälja nu och ta en anställning nu när det erbjuds ?

Svar: ja jag får en känsla av att det kan vara rätt... tänk till och fatta ditt eget beslut.. kram :)
Esmaralda

65 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du att min pappa eller styvmamma vet hur jag känner?
Skulle det vara en god idé att ta upp det med min pappa angående vad jag har känt och känner om vissa saker?
Kram

66 Anna:

skriven

Puh.....nu går hjärnan på högvarv igen när du skrev att jag ska tänka på det ordentligt :)

Vet ju vad jag vill men varför ska jag vara så feg och rädd. Allt som talar emot saken är rädslor... Känns som att den grå filten börjar kännas allt mer lockande igen....;)

Kram :)

67 Tungt :

skriven

Hej Es!
Har ingen riktig framtidstro o inget speciellt som glädjer mig. Känns inte som jag hör till någon el något. Eg vet jag inte om jag e viktig för någon. Mannen det är väl lika bra att ge upp? Han kommer väl aldrig kunna älska mig ändå.
Kram

68 Sommar:

skriven

Måste bara kommentera då något liknande hänt mig. Är i samma ålder, barn, tidigare enbart relationer med män. Blivit galet förälskad i en kvinna. Kan dock inte alls relatera till det här med att komma ut ur en garderob. Min preferens är fortfarande män, det är åt männen mina blickar dras om jag är på film, ute eller vad som helst. Tar det slut med min kärlek skulle jag dejta män. Min flickvän är det stora undantaget. Begriper det knappt själv..

Svar: En kärlek är en kärlek och det är av helt underordnad betydelse om det råkar vara en man eller kvinna... kram o lycka till :)
Esmaralda

69 Helena Ir:

skriven

Tack,för ditt svar!
Kram

70 signe:

skriven

Men så härligt att du vågar stå för det självklara, som alls inte borde vara en börda! Kärleken är fantastisk. Gratulerar och njut!
Kram

71 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Träffar jag en man som det blir rätt med? Blir det inom tre år?
Kram

Svar: ja du träffar rätt... jag ser inte när men det BÖR ske inom tre år.. kram :)
Esmaralda

72 Orolig inför framtiden:

skriven

Hej!

Får jag en inkomst igen så att jag kan leva någorlunda bra??

kram

Svar: Ja det får du... det kan dröja lite men det kommer.. kram :)
Esmaralda

73 Tintin:

skriven

Hej Es!

Ser du hur jag kommer träffa min livspartner?kram

74 Angel:

skriven

Hej Es
Blir mitt liv ljusare än vad det är just nu?

Svar: Ja, absolut.. det kan jag lova.. kram :)
Esmaralda

75 sense:

skriven

Ingen kan väl blomma ut i en mörk garderob.

76 G:

skriven

Hej Es!

Har gått runt med en väldigt grym nacksmärta i över ett år, och det har verkligen påverkat vardagen. (Har varit hos kiropraktorn, men det var inget) Kan du kanske se vad det kan bero på?

Kram!

77 Anonym:

skriven

Äsch hade behövt något snällt!

78 Angel:

skriven

Tack snälla för svaret Es
kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: