Alla som bäddar får inte ligga.....

Finns det nån som broderar nu för tiden ?

Jag minns de där hemska  kloka-ord bonaderna man hade förr i tiden… ” Tala är silver och tiga är guld” och så alla de med religiösa texter. Så vansinnigt  Jantetrista !  Men så behöver det inte vara.

Själv har jag aldrig gjort mig väl med nål & tråd... jag kan inte ens trä en symaskin och perforerar fingrarna fulltändigt  när jag försöker sy i en knapp.

 
 
 
 
 
 
Det är alltså bara att ta ut svängarna - ni som kan !!
 
Jag minns den som min mormor hade när jag var  barn " Hurra för humle - hurra för malt , de äro livet kryddor och salt" och så två gubbar som glatt skålade så skummet på ölen yrde . Mormor var lite av den  festliga sorten.
 
Tant Edit hade en bonad ovanför sin säng  " Gud ser dig"  så jag antar att hon alltid sov med händerna på täcket!
Ovanför min egen spjälsäng fanns texten:  " När hjärtat talar ler själen" och den har jag  sparat nånstans i gömmorna !
 
kram & kärlek
 
1 Mimi:

skriven

Hej!

Kan du se om det blir någon stor förändring till det bättre i mitt liv snart???


kram

2 Anonym:

skriven

Hej!

Kan du se om det blir någon stor förändring till det bättre i mitt liv snart???


kram

3 Anonym:

skriven

Hej
Ser du mig i arbete i sommar eller till hösten/vintern??

kram

4 Anonym:

skriven

Hej esmeralda
När tror du ungefär jag kommer möta min soulmate? Hur stor är chansen att det sker iår eller under nästa år?

Kram

5 Anonym:

skriven

Hej esmeralda
När tror du ungefär jag kommer möta min soulmate? Hur stor är chansen att det sker iår eller under nästa år?

Kram

6 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser du om han vill ha någon fortsättning med mig? Vill han ha fortsatt kontakt och att det blir mer med träffar?
Kram

7 Anonym:

skriven

Kommer det att bli bättre snart?? känner panik??

kram

Svar: Andas lugnt.. det kommer bli så mycket bättre.. kram :)
Esmaralda

8 Anonym:

skriven

Hej esmeralda
När tror du ungefär jag kommer möta min soulmate? Hur stor är chansen att det sker iår eller under nästa år?

Kram

9 Anna-Carin :

skriven

Har Måns besvarade känslor för mig? Kommer vi mer kärleksfull kontakt med varandra via sms? ❤

10 Helena Ir:

skriven

Som någon slags syjuntetant broderade jag en jul bonad..och även en
så kallad fästmans skjorta.
Så visst kan jag brodera och nog även trä en symaskin..Men det intresserar mig inte längre.
Det här gjorde jag i slutet på 70 talet.
En del av dina bilder på bonaderna är riktigt
trevliga. Ordspråk finns det många :)

Kram :)

11 Anonym:

skriven

Jag provar igen, kommer det att ge nått att jobba extra ? Ett fortsatt jobb menar jag eller ska jag hålla mig till mitt eget företag.
Kram

12 Anonym:

skriven

Hej!
Känner att jag behöver göra något nytt i mitt liv och har alltid tänkt på floristyrket. Kan det detta vara något för mig eller ska jag tänka i andra banor?
Kram:)

13 Anonym:

skriven

Tusen tack för dagens gapskratt, Esmaralda!
Jag skulle bli så glad om du vill ta en titt på en fråga jag har:
Tror du att den flytt jag drömmer om kommer att bli av?

Kram

Svar: Ja det finns en god chans att den blir av.. kram :)
Esmaralda

14 anonym:

skriven

Man får ett lende på läpparna fina bonader Esmeralda kram

15 Ann:

skriven

Hej ez!

Några broderade tavlor finns inte hos mig men skulle inte ha nåt emot en med gullig text :)

jag så less på min övervikt och jag har redan börjat äta nyttigt för att försöka tappa vikt. Hur kommer det att gå för mig? Har du några råd om vad jag bör undvika eller vad jag kan göra för att gå ner ?

Kram o tack

Svar: Undvik socker och kolhydrater och rör på dig så mycket som möjligt... ljug inte heller för dig själv... du lyckas.. kram :)
Esmaralda

16 CeCe:

skriven

Som tur så är man en coffeeholic så där är jag räddad från varningen! ;)
Och inte broderar jag inte, inget tålamod för sånt...
Men mamma var rätt bra på det, men då var det inga texter.

Jag undrar, ser det ut som om det blir nån kick-off med jobbet eller något liknande snart?

17 Anonym:

skriven

JAAAA! Jag älskar att brodera blommor och blad i korsstygn men baksidan är ett riktigt trasselsudd men det behöver man ju inte visa :)

Själv sover jag aldrig med händerna på täcket :)

Kram

Svar: :) kram :)
Esmaralda

18 Skorpan:

skriven

Hahhaa, en o annan skulle nog sätta kaffet i fel strupe om dom såg dom nyare versionerna :). Bäddar inte så ofta, men det tycks inte ha någon betydelse heller ;).. Eller behöver jag börja bädda för att han ska hitta mig? Jag gör det om det kan påskynda det hela. .
Kram Skorpan

Svar: Nja.. jag tror inte det påverkar särskilt mycket även om det sägs så... kram :)
Esmaralda

19 fjärilen:

skriven

Hej Es, kommer jag att vara singel länge till?

20 Zandra:

skriven

Ser du något riktigt roligt som händer mig den närmaste tiden?
kram:)

21 Si:

skriven

så roliga texter :-)
Jag undrar kära ES om han tänker fortfarande på mig och om han möjligtvis har känslor för mig?
Kram

22 sus:

skriven

hej
som jag misstänkte inget i huset.....
vad kan det vara tror du?

love sus

23 Anonym:

skriven

Hej Es,
Har våren och sommaren något roligt att komma med som nytt jobb, flytt eller kärlek? Det hade varit ett lyft för mig om något gott hände...
Kram :)

24 Singel lady:

skriven

Kommer jag vara singel under året?
kram

25 Anonym:

skriven

Är du säker på att jag kommer bli frisk tills jag ska åka och hälsa på min väninna? Jag sover inget, jag är febrig och har svårt och andas. Orkar verkligen inte :(

Kram

26 Oxelina :

skriven

Vad fint gjort av dig att skriva om varningen du fått till dig, den kan ju inte skada någon! hoppas den berörde hunnit ta del av den om inte gjorde det ett mycket gott försök, all heder åt dig för det. Ha en fortsatt br måndag kväll.

tror du vår tös får den hjälp hon behöver på lördag när vi ska få träffa en hjälpare? ( om du nu förstår något eller kan få till dig något i det )


Svar: Ja, det kan bli en god och bra kontakt.. kram :)
Esmaralda

27 Browallia:

skriven

Jag gillar att brodera, gjorde det fram till för några år sedan men sen har det inte blivit av. Jag broderade mest dukar. En julbonad har jag gjort "Tomten är trött och grå men kommer till julen ändå" Jag har precis börjat med en ny hobby, Mandalamålning! Så roligt och avkopplande. :)

Svar: Mandalamålning låter spännande och ovanligt.. kram :)
Esmaralda

28 Anonym för idag :

skriven

Jag känner mig orolig, kan det ha hänt en olycka som innebär att jag är gravid.. vågar inte göra något test än men tänkte att du kanske kunde se/känna av något?

Svar: Eftersom jag alltid har en viss felmarginal så tycker jag att du köper dej ett test imorgon och får veta helt säkert... kram :)
Esmaralda

29 miri:

skriven

Tja Ez! Coola broderier må jag säga! I dag tog jag ett beslut att försöka komma över mina starka känslor för en speciell person.Känns både bra och sorgligt. Gör jag rätt i detta eller...?Kram

Svar: ja du gör absolut rätt.. kram :)
Esmaralda

30 Snigeln:

skriven

Hej Esmaralda!
Vad faller jag för hos min soulmate & hur kommer vi att mötas?
kramiz

31 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Kommer att berätta till någon om våran kontakt?
Kram

32 Karin:

skriven

Snälla, kan du se om det går bra med mitt barn? Hen har ett hjärtfel och vi visar vår tid inför kejsarsnitt...

33 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du att han kommer få reda på angående smsen på omvägar?
Kram

34 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser du om han vill ha en fortsättning ned mig? Med fortsatt kontakt och så?
Kram

35 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du F kommer få reda på det jag och han pratat om?
Kram

36 sus:

skriven

hej
hade samtal med min chef idag om skolans framtid ser du hur det går?

love sus

37 Anna:

skriven

Hej Es!
Jag har sådan gruvlig ångest. Vi håller på att förlora vårt älskade släkthem. Jag kan inte sova, har svårt att fokusera på jobbet och mat lockar inte nämnvärt. ... Allt som snurrar i huvudet är hur jag skall rädda platsen vi alla växt upp på.
Att du något vi inte tänkt på? Något vi kan göra? Minsta lilla?
Min mamma har aldrig bott någon annans och det som skär värst i hjärtat är att hon skall behöva flytta vid 72 års ålder. Hon skall ju bara ha det lugnt och skönt!

Stor kram!

38 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du han kommer få veta om smsen på omvägar om jag inte berättar något om det!
Kran

39 Carina ST:

skriven

Hoppas varningen hittade fram till rätt person.

Har inte varit här på ett tag så det var lite att läsa ifatt. Men jag gillar att läsa dina blogginlägg som handlar om allt möjligt. Och jag gillar att se hur det är med alla bloggvänner. Känner mig bara så trött på livet just nu att jag inte riktigt förmår mig till någonting. Jag tar mig iväg till dansen med viss inre övertalning och tycker att det är kul när jag väl är där. Men allting känns motigt just nu. Är in i märgen trött på hur livet är och känner mig maktlös. Hittar inga vägar till förändring och ljusning. Ekonomin är så nära en totalkrasch den kan komma i och med min sjukskrivning. Sjukskrivningen gjorde dessutom ingen större nytta. Jag har lika ont fortfarande och nu när jag börjat jobba heltid igen börjar det sprida sig upp i axeln igen. Kärleken håller sig långt borta och verkar inte vara på ingång över huvud taget. Ja visst låter jag munter? Men det är precis så det känns just nu. Jag ser ingen ljusning och jag känner mig mer och mer sliten och trött.

Det där ljusa som skulle komma in i mitt liv och bli bättre och bättre kom aldrig. Det blev tvärtom istället. Så allt oftare vill jag bara stanna i sängen och känner att det finns ingen anledning att stiga upp och kämpa längre. Orkar bara inte. Ändå tar jag mig upp och gör det som måste göras, för jag behöver tänka på mina barn. De är min enda motivation just nu. Ett steg i taget för att inte sabba deras liv.

Hålla god min och låtsas att allt är bra inför andra, för det finns ju ingen som kan göra någon skillnad i mitt liv. Jag måste ju fixa det själv. Och när jag inte gör det så gäller det att fortsätta le så att andra inte får panik. För då får jag inte bara min egen oro att bära utan också deras. Och det fixar jag inte. Jag har fullt upp att ta mig upp om morgnarna och på något sätt försöka få min dag att fungera.

Jag känner mig som en alltmer åldrande människa som inte längre har några valmöjligheter. Kan inte få det att bli bättre hur jag än gör. Och inom mig växlar det mellan att jag är arg eller uppgiven och trött. Mitt liv har fastnat i en nedåtgående spiral och av någon anledning verkar universum vilja ha det så. Det finns helt enkelt inga ljusningar i sikte. Inte inom något område i livet.

Just nu är det mina barn som är de som genom att de finns och är det finaste och dyrbaraste jag har som får mig att ta mig upp och fungera varje dag. Jag gör allt jag kan för att de inte ska märka den förtvivlan som finns inombords. Hoppas verkligen att jag åtminstone lyckas med det. Jag vill att de ska ha det bra, få må så bra som möjligt. Få känna att livet har potential och möjligheter, få känna sig älskade och uppskattade. Få starta sina liv med framtidstro och härliga visioner. Mina egna dör för varje dag mer och mer, men jag vill tro att åtminstone de kan få en bättre framtid.

Och nu låter jag återigen som värsta offret, fy sjutton. Så nu slutar jag skriva. Behövde bara få låta bli att låtsas någonstans.
Kram, Carina ST

40 Fjärilsvingar:

skriven

Hej Es!
Japp det finns många roliga ordspråk:) kommer inte på någon jöttebra just nu. Är lite för trött för det. I morgon är jag piggare.Men är lite stolt över mig själv för jag var sann mot själv.. Hoppas du o MG haft en jöttebra dag!
Stor Kram

41 Sommartid:

skriven

Hur blir min sommar?
kram

42 C:

skriven

Hej!

På tal om varningar. Igår sent på kvällen/natten forsade kranen på ett konstigt sätt, så som när vattnet har blivit avstängd och sedan kommit tillbaka, trycket liksom. I just det tillfället tänkte jag på en utbildning som jag kanske ska söka till. Kanske skyddsängeln som vill vägleda mig? Eller kanske en varning om att något inte står rätt till? Min ytterdörr går inte att låsa upp av en konstig anledning. Upptäckte detta precis när jag skulle ut. Hade jag stängt ytterdörren hade jag garanterat låst ute mig. Man kan inte ens vrida om låset. (Ska ringa hyresvärden imorgon.)

Svar: det är just sådan här vardagshjälp som vi ofta får.. kram :)
Esmaralda

43 Linnean:

skriven

Ha ha ha...de där var kul! Gud, ser dig...över sängen? Usch då!
Nästan lika läskigt som folk som har bilder på föräldrar, svärföräldrar (!) och barn i sovrummet. Jag fixar inte det riktigt. Som ett av mina ex...när vi kom till sovrummet så höll hans ex-flickvän koll där från väggen...Hu! Nä, det får bli tidigt sänggående i kväll..är iskall eft storhandling och den förbaskade skånska isvinden. Brrr!
Sov så gott! Kramiz...
/Linnean

Svar: Ja det är attans så kalla vindar här söderöver... kram :)
Esmaralda

44 Felicia:

skriven

Kommer jag och mitt ex hitta tillbaka till varandra?

45 Anonym:

skriven

Ska göra ögonbrynstatuering (kosmetisk tatuering som det heter) Och undrar om jag kommer bli hyfsat nöjd? Räknar inte med att bli jättenöjd, men att de duger så pass att jag iallafall inte ångrar mig :)

Kanske uppfattas dumdistrig men vill detta!

Kram

46 Anonym:

skriven

Vet att det nog inte är mitt öde, då skulle jag nog få mer till röst än såhär haha! Men. Det jag undrar är om jag har -något- där gällande sångröst, om det är något jag kan bli bättre på och kanske göra lite mer till hobby och kanske dela med mig. eller om jag är typ tondöv eller har alldeles för hemsk röst bara. Är själv medveten om att "felen", men är det så pass att jag ska skämmas haha,

Kram :)

47 C:

skriven

Tack för svaret! Ska försöka tolka alla tecken hädanefter. :)

Kram

48 anna e:

skriven

Vet pappa att han betett sig illa mot mig? Fattar han? Hur ska jag förhålla mig?

49 anonym:

skriven

Undrar om jag träffar någon inom kort


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: