Den fattiges jul...

Barnen ska ha en bra jul -  det är huvudsaken.

Även om det bor ett litet barn i oss alla som längtar efter en Astrid Lindgren jul så ska vi sätta oss över det och ge ungarna en så fin jul vi bara kan.  Inte fan ska vi krokna eftersom vi har taskig ekonomi

Och det handlar inte om julklapparna. Jo, så klart att tomte och klappar är viktigt – men viktigast är hyfsat nyktra föräldrar som inte grälar… och att man GÖR någonting tillsammans… spelar spel eller charader eller vad det nu kan vara. 

Att man gör julafton lite annorlunda mot andra dagar så att den här dagen sticker ut  och skapar ett gott minne.

Gudarna ska veta att det varit jular förr då jag varit  fattigare än en kyrkråtta.

 

Särskilt minns jag en jul när jag var singel med två små tjejer och  funderade  över hur jag i hela friden  skulle kunna ge dem julklappar. 

Jag gick nån utbildning och  tänkte att är man  fattig ska man inte vara tramsigt stolt  - så jag  sa som det var till mina kurskamrater och undrade om de hade  nåt begagnat i leksaksväg att skänka mig.

  Och se, det hade dom !! 

Jag fick barbiedockor med kläder och till och med en barbiehäst och ett stall -  och så fick jag pussel och böcker och  fina begagnade kläder.

Det blev en hel del paket. 

Ungarna brydde sig inte det minsta om att det var begagnat och när vi idag pratade om det så mindes de inte ens att de fått begagnat.. utan minns bara de där hästarna och stallet med glädje….  och då var  alltså det begagnade av underordnad betydelse.

 

Granen snodde jag.    Jag bodde nästan i skogen den gången och högg helt enkelt ner en jättegran som jag släpade hem. Så var det med den saken

Julmat fanns det inte pengar till – men jag fick en stor skinka av en tidning som jag frilansade för och en helg passade jag två hundar och som tack fick en jättekalkon.

Så det löste sig med den biten  också. 

I badrummet hade jag en oöppnad flaska fin parfym som jag sålde billigt till en kompis och vips hade vi julgodis  och  massa stearinljus också

 

Det finns alltid lösningar om man väljer att tänka positiv och lösningsfokuserat. Och det är man skyldig  skyldig sina barn att göra !!

Kram & kärlek

1 Anonym:

skriven

Tack för svaret Es.

Ser du på vilket sätt det känns bra? Är rädd att jag ska känna mig utanför då mina "kollegor" är äldre än mig och jag är ganska "ny" samt ska bara vara där tillfälligt?? Är så osäker o måste ge svar imorgon

2 Anonym:

skriven

Tack för svaret Es.

Ser du på vilket sätt det känns bra angående fredagen? Är rädd att jag ska känna mig utanför då mina "kollegor" är äldre än mig och jag är ganska "ny" samt ska bara vara där tillfälligt?? Är så osäker o måste ge svar imorgon

3 Anonym:

skriven


Ser du på vilket sätt det känns bra angående fredagen? Är rädd att jag ska känna mig utanför då mina "kollegor" är äldre än mig och jag är ganska "ny" samt ska bara vara där tillfälligt?? Är så osäker o måste ge svar imorgon

4 soso:

skriven

Den romansen du sett ska komma snart är den långt borta? Vad ser du kring det hela? Längtat efter kärlek i mitt liv. Ser det ut att endast vara en förälskelse från min sida eller ömsesidig

5 adad:

skriven

Ja julen handlar om kärlek och gemenskap, inte om pengar och materiella ting.

Ser du om något nytt och spännande sker i mitt liv under det nya året 2016? Vad i så fall??

6 Anonym:

skriven

Har en liten crush på en person. Är det/kan det bli ömsesidigt?

7 Anonym:

skriven

Ser du mig gravid i framtiden

8 Anonym:

skriven

Vad betyder min mardröm i natt att jag drömde att min var otrogen igen?? Vad har den för betydelse?!

Svar: En allmän osäkerhet inom dig.. som inte nödvändigtvis har med mannen att göra.. kram :)
Esmaralda

9 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Vad kreaktivt och visst är det så, det spelar ingen roll hur många paket man får när man får en otrygg jul med onyktra föräldrar och bråk! Tro mig, de jular som det varit otryggt är det känslan jag minns och inte alls vad jag fått i present!
En god trygg jul med mycket kärlek och gemenskap det är äkta glädje det!

Es, tror han fortfarande att jag har känslor för honom?
Kram

Svar: SANT !! och ja, det verkar han tro.. kram :)
Esmaralda

10 Bumble bee:

skriven

God eftermiddag Es!
Ser du någon romans för mig nästa år? Tack på förhand! Kram

11 Skorpan:

skriven

Absolut!
Tur jag inte är alldeles barskrapad, o att det finns en till som deltar i drt hela. Får väl se hur julen blir? Tänkte att två dagar med familjen och sen några dagar ensam innan färden går till föräldrarna, om dom tar emot oss förstås!?
Kram :)

12 sheriiii:

skriven

God dag Esmaralda!

I min seans som jag fick för nån månad sedan skrev du att "det verkar också som om någon ny intressent dyker upp under vintern". Ser du något mer kring detta? I vilket samband dyker han upp och är det liksom en beundrare i "smyg" eller en potentiell romanspartner? Han kanske redan dykt upp.. vad ser du kring det hela?

kram

Svar: Någon bör komma.. tror inte han är där än.. kram :)
Esmaralda

13 L:

skriven

Hej Esmaralda!
Mitt mål eller min dröm är att få ge mitt barn en mycket tryggare uppväxt än vad jag själv hade! Jag vill vända det som gjorde mig otrygg i min uppväxt till en positiv erfarenhet! På grund utav hur jag upplevde min barndom så har jag erfarenhet hur det kan kännas och vad man verkligen behöver! Jag vill se mitt barn, att den ska känna sig älskad, väldigt älskad och trygg! Det är vad jag önskar! Tror du jag kommer kunna ge detta?
Kram


Svar: Ja, detta är exakt vad du kommer att ge ditt barn... du tillhör nämligen inte de som upprepar ett negativt mönster utan du har styrka att bryta det... kram :)
Esmaralda

14 Sus:

skriven

Hej
Ja så är de.....
Live sus

15 kari thorkildsen:

skriven

Hei Esmeralda! Hørte at ex-mannen min ikke har det bra, og vil tilbake hit, tror du det er sant? Klem fra Kari

16 Helena Ir:

skriven

Du är uppfinningsrik..hoppas någon kan bli hjälpt
av dessa tips :)

Jag har aldrig varit rik..haft lite mer eller mindre,
men alltid klarat mig..självklart är det tufft att
vara ensamstående..jag har också haft knep,som jag
tagit till kring jul!
Mina barndomsjular gav mig ärr i själen,,men jag
försökte att inte låta barnen känna av det..glada
och snälla föräldrar,som gör sitt bästa,är ändå,
det viktigaste!

Kram :)

Svar: Japp.. för barnens skulle får man helt enkelt se till att få sitt shit together... :) Kram :)
Esmaralda

17 Anonym:

skriven

Du är helt fantastisk och du inspirerar! Jag har råd och kan köpa både julklappar och mat men tycker att det känns mer glädje i din jul du beskriver!

Svar: Ja, vi hade faktiskt väldigt roligt och jag lovat att det är ingenting som jag romantiserar i efterhand.. kram :)
Esmaralda

18 Anonym:

skriven

Tack för svaret Es.

Ser du på vilket sätt det känns bra angående fredagen? Är rädd att jag ska känna mig utanför då mina "kollegor" är äldre än mig och jag är ganska "ny" samt ska bara vara där tillfälligt?? Är så osäker o måste ge svar imorgon

Svar: Du får själv anstränga dig lite och det är ett bra sätt för dig att komma med i gemenskapen... om du ger så får du tillbaka.. kram :)
Esmaralda

19 Soso:

skriven

Den romansen du sett ska komma snart är den långt borta? Vad ser du kring det hela? Längtat efter kärlek i mitt liv. Ser det ut att endast vara en förälskelse från min sida eller ömsesidig

20 Adad:

skriven


Ser du om något nytt och spännande sker i mitt liv under det nya året 2016? Vad i så fall??

21 Therese:

skriven

eftersom att du inte ser christopher i min framtid, är det Erik som du ser i min framtid? Om inte vad kan du säga om killen?

22 Anonym:

skriven


Ser du om något nytt och spännande sker i mitt liv under det nya året 2016? Vad i så fall??

23 A:

skriven

Hej!
Jag har en fråga efter helgens inlägg där jag även fick ett positivt/överraskande svar. Du ser mig bli en gammal dam och lära mig av livet på äldre höstar. ;) Även jag har dödsångest i onödan. Undrar endå- Kan min aura bestå obruten/jämn trots min kronisk tarmsjukdom, ensamhet och sårade känslor/situationer efter ynka 18 år. För en gammal dam ska jag tydligen bli! Men är det möjligt?? Är så förvirrad på sambandet mellan mitt liv (barndom) och framtid... Tror nästan att min aura ett under.

Svar: Din aura består. Och du spårar in i ett nytt tänk... och jag tror att det beror på den glädje som kommer in i ditt liv.. kram :)
Esmaralda

24 Anonym:

skriven

Ser du hur min aura set ut

25 Anonym:

skriven

Blir jag gravid igen

26 Anonym:

skriven

Blir det utomlands nästa år

Svar: Chansen är god. kram :)
Esmaralda

27 Anonym:

skriven

När får jag gå på min systers bröllop

28 Anonym:

skriven

När får jag gå på min systers bröllop

29 opie:

skriven

Gissa färgen på kläderna i senaste inlägget - vinn en länk!

30 Louise:

skriven


Tack för svar i fredags. Vet inte hur jag ska kunna stå på mig det hon gjorde var bara så elakt. Jag hoppas jag får jobba igen. Men blir det nytt timvikariat eller hjälper min handledare från min andra vfu till att få in mig i vikariebanken igen?

Tacksam för svar.

Jaja nu ska jag i alla fall hänga tvätt och vika handdukar samt torka kläder i vår gnissliga tumlare. Måste få den utbytt. Ha en bra söndagskväll.

Kramar.

31 Hjälp:

skriven


Hej Es!
Har drömt om att det var full med småflugor o pappa långben, koncentrerade på ett ställe på höger sidan av en vägg.
Jag mådde inte bra av detta o viftade bort dom med en plastgrej.
Usch usch vilken jobbig dröm. Vad betyder detta??
Har ju ångest o mår så dåligt pågrund av situationen på jobbet
Läste att flugor betyder bl a död. Kommer något hemskt hända Es???

Vad ska jag göra Es, vill du hjälpa mig?
Kram

Svar: Nej, inget hemskt kommer att hända.. jag kan inte tolka din dröm men den handlar INTE om död eller tråkigheter.. kram:)
Esmaralda

32 Rebecca:

skriven

Just nu känns det tungt, med mörkret, press från jobbet och arbetsförmedling och oron i världen. Känner mig orolig och lite deppig inombords. Kommer det vända snart? Blir jag gladare till mods? kram

33 Anonym:

skriven

Hej es!
Kommer jag må bättre?
Hälsningar

Svar: Ja , det vet jag att du kommer att göra.. kram :)
Esmaralda

34 tjejen :

skriven

Vad fint av dig att kämpa för en fin jul åt dina barn när pengarna inte fanns. Jag beundrar dig! Det finns så många som skiter helt i sina barn på julen, trots att de har gott ställt. Dock har jag alltid fått fina jular. Men verkligen en ros till dig! Kram

Svar: kram :)
Esmaralda

35 Solli:

skriven

Hej Es.

Kommer jag bli lycklig snart?

36 Anonym:

skriven

Ja, så sant så Esmeralda, med kreativa tankar och positivt tänkande kommer man låååångt och kan uppnå mycket :)

Tycker den blonda killen på tåget jag är lite intressant? Jag är så jäkla blyg... Har varit singel så himla länge, vänder det snart?
Kram

37 Anna:

skriven

Låter jättemysigt ju :) Har själv i vuxen ålder haft jobbiga känslor på julafton....haft ångest och kännt mig nedstämd. Fattade aldrig riktigt vad det berott på.....har inga barndomstrauman....har haft fina jular. Speciellt de hos mormor!

Nåväl.....den känslan har börjat ge med sig iaf och nu kan jag uppskatta julen igen :)

Kram :)

Svar: Härligt.. och misstaget man gör är ju att tro att alla andra har perfekta jular.. kram :)
Esmaralda

38 Oxelina:

skriven

håller med dig till 110% att vi är skyldiga våra barn att göra situationen vi befinner oss i till den bästa! Finns så många som inte försöker, tyvärr. Själv finns det saker jag hoppas mina barn kommer ihåg från deras jular som barn, sådant jag själv saknat, och då pratar jag inte om materiella saker.

Hoppas ni alla har haft och har en fin första advent.

Svar: Ja, det är minnen och traditioner som är viktigast... kram :)
Esmaralda

39 Anki:

skriven

Jajamen alla barn borde få en riktigt god jul !

Begagnade saker har alltid gått hem hos oss !
När pojkarna var små fick vi alltid ärva kläder från en bekant som hade ett par år äldre pojkar och det var som julafton varje gång hon lämna sina påsar här..
Aldrig har pojkarna klagat över begagnade saker/kläder utan burit dom med glädje...

Vilken glädjande nyhet att vin skulle vara såå nyttigt ..., det får bli ett glas till middan
Skål tamefan !

Kram Anki

Svar: :)
Esmaralda

40 AnnaL:

skriven

Ser du mig flytta till Stockholm innerstad eller Ekerö, trots att det inte blir något ekonomiskt stöd från Eurojackpot eller liknande?? För min plan är att om 1-2 år starta min karriärs dröm där och sprida mina vingar i världen därefter... Kram :)

41 Cathubodva:

skriven

Som lite uppmuntring denna slöa söndagskväll, så tänkte hag fråga en lite mer kryddad fråga:
Ser du någon förändring i mitt sexliv 2016? Blir det aktivare än detta år? Nästan stått stilla på denna front!
Jag också vill ha lite kul, om inte närhet! :)

42 Sara:

skriven

Hej ES.

Har han träffat någon annan?

43 Virrhönan:

skriven

Man får helt enkelt vrida ut o in på sej själv o göra det bästa av situationen. Jag försöker att få ihop lite paket till barnen så det blir lite men det har helt klart blivit mindre allteftersom de växer, skönt iaf att leksakskedjan är förbi!
Bekymret nu är VAD man ska köpa, inte en julklapp är inköpt!
Är kärleksbekymret på gång med mej igen eller vad vill han nu?

Svar: Han har svårt att hålla sig på sin kant.. kram :)
Esmaralda

44 Browallia:

skriven

Jag har rensat luften ikväll med mannen jag träffar. Har jag skrämt bort honom nu?

Kram

Svar: Du gjorde vad som var nödvändigt och det finns bara en liten chans att han blivit bortskrämd.. och har han blivit det.. ja då är han inte värd dig.. kram :)
Esmaralda

45 Skorpan:

skriven

Lite problematiskt är det att hitta på julklappar åt barnen, tycker dom har allt redan. O jag är den som säger om jag inte har pengar. Är det fel mot barnen, att vara för ärlig s a s?
Kram :)

Svar: Nej, det är rätt.. ärlig ska man var och har barnen redan allt.. ja, då är det i ett annat läge... kram :)
Esmaralda

46 Pia 68:

skriven

Hej på er alla.
Tack för det fina inlägget Es. Du har så rätt och det är precis så det är. Alla har ju inte samma budget, så vad gör det om klapparna är begagnade.
Min kloka dotter är fullt nöjd med att plastgranen från 1987 är uppe. En ask Paradis i julstrumpan och sedan en personlig sak inslagen i fint julpapper. Julmat och sällskap får vi hos kära vänner så det fixar vi tillsammans.

Jag hoppas hysterin kan lägga sig någon gång och familjemys väger tyngre.
Tack Es för det fina inlägget.

Svar: Ja en go och fin jul i familjen väger tyngre än allt annat.. kram :)
Esmaralda

47 Drömmen:

skriven

Hejsan es, jag drömde om att jag va på väg att dö.. I drömmen så blöndade jag hårt för att det inte skulle göra ont. När jag öppnade mina ögon så va jag på ett annat ställe och jag klarade mig från döden. Jag är orolig, vet du vad det kan betyda? Kram:)

48 Carina :

skriven

Det är så viktigt att tänka positivt. Och man kan göra så mycket med så lite. Bara genom att umgås och spela något spel. Tex.plockepinn är ju jättekul att göra ihop och kostar inte många kronor. Eller att spela kort. Eller måla och göra charader. Det finns så mycket fint, att promenera i naturen. Det är ju helt gratis.. Kram

Svar: Ja, visst finns det mycket som man kan ta sig för tillsammans.. kram :)
Esmaralda

49 Soso:

skriven

Den romansen du sett ska komma snart är den långt borta? Vad ser du kring det hela? Längtat efter kärlek i mitt liv. Ser det ut att endast vara en förälskelse från min sida eller ömsesidig

50 Anonym:

skriven

Hej!
När.. händer det något riktigt bar i livet Es?
kram

51 G.H:

skriven

Kreativt och påhittigt av dig! :)

Julstämningen är absolut viktigast, infinner sig inte den är allting annat ändå bortkastat. Första julen med barn i år:) trots att han är så liten (9 mån) ska det bli jättemysigt! ... Och dessutom lär kan inte ha några direkta krav ;) haha.

Kram:)

Svar: Så härligt att ha en lite människa som ska växa upp och med alla traditioner du skapar som han sedan tar med sig ut i livet.. kram :)
Esmaralda

52 Maria:

skriven

Hejsan!
Ser du hur vår jul blir? Blir den harmonisk och fin? Varit så mycket omkring mig o barnen så vi behöver lite julefrid :)
Kram

53 Dido:

skriven

Den romansen du sett ska komma snart är den långt borta? Vad ser du kring det hela? Längtat efter kärlek i mitt liv. Ser det ut att endast vara en förälskelse från min sida eller ömsesidig

54 Browallia:

skriven

Tack för svar :) Kram

55 tessiebessie:

skriven

är jag på väg att möta min soulmate? kan du säga något om honom eller om vårat möte?

56 OLIVIA | 17,5 årig tjej i medievärlden.:

skriven

HEj! Vad kan jag vänta mig år 2016? Ett mörket eller ljust år? Någon speciell händelse som jag kommer glädjas av?

57 Helena:

skriven

Hej
Tidigare i år förlorade vi vårt första barn i missfall. Jag är nu gravid igen, ser du om det kommer gå bra denna gång?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: