Gratis husdjur

Mitt barnbarn Ozzy har fått fem nya husdjur som han älskar och vårdar ömt

De heter  Rymmis, Bitis, Knäppis, Tröttis och Snabbis.

Och de är vinbärssnäckor… fast jag kallar dem sniglar.

Om nätterna så kan man höra hur de kallar på varann… riktigt spooky .. så man kan anta att de inte ser i mörker.

 

Rymmis har fått sitt namn eftersom han rymmer hela tiden… ibland är han puts väck och sen några timmar senare är han tillbaka i akvariet

Bitis fick sitt namn efter han ”bet” Ozzy i handen.  Eller, de har ju inga tänder och kan inte bitas men de kan slickas. Och de har typ som naglar i munnen som de skrapar i sig mat med.. och smakar man gott kan de slicka lite hårt…

 Här är Rymmis på väg ut mot nya äventyr

De älskar att bada men kan drunkna. De ska ha färska grönsaker varje dag och extra kalcium/kalksten. De vill sprejas med vatten ibland.. det gillar att ha det fuktigt och skuggigt som i skogen.  Akvarium är bra att ha dem i.  Men luften måste cirkulera.  De svenska måste gå i dvala om vintern.. så den afrikanska jättesnäckan är en bra nybörarsnäcka på det viset.

De bajsar mycket, äter mycket och  kan lägga många ägg.

De är snälla och gillar att leka långsamma lekar

 En kram

Man får aldrig  dra dem i skalet när de sugit sig fast för då dör dom. Och tappar man dom så skalet spricker kan de också dö

De verkar ha väldigt bra syn

Och de har personality… sitt eget sätt att vara.

Det finns inga hanar eller honor.. bara hennar :)

Så vilka två som helst kan få bebisar tillsammans men de måste vara minst två

De måste ha ren jord att gräva ner sig i.. minst 10 cm

Det finns forum på nätet för snäckägare… och när  man tröttnar på dom så kan man slakta och äta upp dom… eller.. nej, det  lät för hemskt ju !

Man hittar sina snäckor i skogen eller så kan man köpa online  där sällskapssnäckor kostar runt 120 kr styck.

Perfekt till barn som av olika skäl inte kan ha vaniga husdjur....

Kram & kärlek

 

 

P.S.  GLÖM INTE ATT DET ÄR STORHEALING PÅ SÖNDAG OCH 3 frågor för 100 kr via telefon på FREDAG

Plus andra erbjudande

Läs om detta på bloggen från igår !

1 n:

skriven

Hej Esmaralda!
Nja en snigel kan säkert vara ett bra husdjur till barn:)

Es, har bara kännt mig helt slut här i några dagar, ser du vad detta beror på?
Kommer jag igen?
Kram

2 Jill:

skriven

Hej Es!

Min väns ex har utnyttjat, sårat och lämnat honom flera gånger. Nu vill hon ha tillbaka honom igen eftersom hon ska separera från sin nuvarande. Kan du se om han tar tillbaka henne ändå och hur det hela kommer att sluta?

Kram J

3 Varis:

skriven

God morgon!

Grattis till Fanny o hennes mamma som vann den fina ängeln!

Sniglar som husdjur? Hmm jag säger nog nej tack. Förr tyckte jag sniglar var äckliga men numera ser jag deras skönhet dock vill jag inte ha dem inne hos mig :)

En fråga. Hur gör du när du besvarar våra frågor på bloggen? Tar du en stund med varje inlägg eller får du en känsla för vilken du ska svara på? O hur gör du då? Får du svaret direkt eller fokuserar du på frågan/personen o får svar? Nyfiken :)

O så en fråga. Mitt ex har så svårt för att stanna upp o prata med mig och verkar stressad eller nervös. Varför känns de så?

Kram

Svar: Jag öppnar och ser alla frågorna..... och så pang, fastnar jag för någon... och svaret kommer direkt... och så gör jag om proceduren.... tills det inte finns mer att säga... på så sätt får en del svar och andra inte.... men det är inte så att jag väljer specifika frågor.... ditt ex är i en period i sitt liv då det händer mycket.. kram :)
Esmaralda

4 Undrar:

skriven

Hej!

Min dotter har börjat sexan på ny skola. En tjej där verkar vara väldigt bossig. Kommer hon ha vänner? Blir det bra för henne?

Mvh


Svar: Ja jag ser vänner för din dotter.. en himla go tjej för övrigt.. kram :)
Esmaralda

5 N:

skriven

Hej Esmaralda!
Får jag jobb som florist? Eller tror du det blir annat för mig?
Kram

6 n:

skriven

Hej Esmaralda!
Kommer jag vara med i tv någon gång? Eller liksom bli lite igenkänd och bli riktigt duktig på något?
Kram

7 Dunegull:

skriven

Ser du ca när i tiden jag kommer utveckla mitt mediala?

Svar: Det kommer dröja.. först ska du komma tillrätta med det praktiska i ditt liv ... kram :)
Esmaralda

8 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Vilket vackert husdjur ! Så lärde jag mig något nytt...hade inte en aning om att de kan dö när man tar loss dem när de sugit sig fast...

Ser fram emot att få höra om er vistelse i stugan ...sugen på Nettans Fredagserbjudande..och hoppas få historier från era besökare..

Hoppas min bilsituation ser annorlunda ut nästa år så jag kan ta en tripp om/när ni gör om detta...kanske ngn som vill dela bil från Stockholm nästa år ...vem vet....

Annars är datorn fixad av yngsta sonen...tyvärr med brasklappen att den håller ...så länge den håller...och allt jag hade på datorn är tyvärr borta...men men nu kan jag surfa "obehindrat " igen ...och jag måste säga att hade du frågat mig för 10-år sedan om surfandet var nödvändigt...hade jag sagt nej !Men nu i ensamhetens tillvaro är det en nödvändighet för att vara vid mina "sinnes fulla bruk" ;-)

Ha en säker resa till stugan

Kram Anki med flock

9 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Vilket vackert husdjur ! Så lärde jag mig något nytt...hade inte en aning om att de kan dö när man tar loss dem när de sugit sig fast...

Ser fram emot att få höra om er vistelse i stugan ...sugen på Nettans Fredagserbjudande..och hoppas få historier från era besökare..

Hoppas min bilsituation ser annorlunda ut nästa år så jag kan ta en tripp om/när ni gör om detta...kanske ngn som vill dela bil från Stockholm nästa år ...vem vet....

Annars är datorn fixad av yngsta sonen...tyvärr med brasklappen att den håller ...så länge den håller...och allt jag hade på datorn är tyvärr borta...men men nu kan jag surfa "obehindrat " igen ...och jag måste säga att hade du frågat mig för 10-år sedan om surfandet var nödvändigt...hade jag sagt nej !Men nu i ensamhetens tillvaro är det en nödvändighet för att vara vid mina "sinnes fulla bruk" ;-)

Ha en säker resa till stugan

Kram Anki med flock

Svar: Ja, just den här gången har flera delat bil och övernattar i Ullared o pasar på att besöka varuhuset också.. det ÄR viktigt att kunna surfa... och det är som med mycket annat... innan mobiltelefonernas tid så saknade vi inte dem.. nu skulle det vara svårt att vara utan och det är lite samma sak med surfandet... kram :)
Esmaralda

10 f.u:

skriven

härliga husdjur :)) har alltid drömt att jag ska studera men det finns några hinder tyvärr... ser du mig studera iframtiden??

kram

Svar: japp det gör jag.. kram :)
Esmaralda

11 Anna.L:

skriven

Hoppas det inte är försent att skicka ett mail svar på personlig seans? har ju redan infon men behöver mig tid att bara sitta ner och skriva först. Lär göra det inom den närmsta veckan då jag förra hade fullt upp. :)
Umest orolig inför skolstarten, ny klass och ska min hälsa palla det. Kommer dessa två år bli en positiv upplevelse? Så orolig, hur går det med skolan för mig... Då förra året var en mardröm.

Svar: Det är aldrig försent.. ta den tid du behöver !! Ha positivt fokus.. engagera dig... och var lite "på" och det kommer ge mycket god utdelning.. kram :)
Esmaralda

12 ängeln:

skriven

hej jag vill ringa nettan o ställa tre frågor..finns det möjlighet att du kan skriva hennes kontonr..

sen undrar jag om du ser oss komma iväg på semester iår..kram

Svar: Ring eller skicka sms till henne och be om hennes kontonr: 070 6661570
Esmaralda

13 Mn:

skriven

Hej ES!
Nu på lördag ska jag träffa en man, är det HAN?

14 MN:

skriven

Hej EZ!
Nu på lördag ska jag träffa en man, är det HAN?

15 Tildis:

skriven

Hej Es! Jag har fårt massa röda prickar på kroppen och är rädd att det är vägglöss som härjar på rummet eller så är det myggor som tagits sig under natten. Ser det nått kring det? Kram

16 Razawa :

skriven

Hej bästa Esmaralda

Hoppas verkligen få svar på detta. Min man Bijan har under några dagar nu varit väldigt låg och haft illamående, ont i kroppen och inatt svettades han otroligt mkt trots att han inte hade feber. Vet att du helst vill att man går till läkaren och ska försöka få honom att gå dit (han är lite envis på den biten). Men tänkte bara se om du kanske ser eller fått någon känsla kring detta? Känner mig orolig:(

Tacksam för svar

Kram och kärlek

Svar: Han ska till doktorn... så är det bara.... kram :)
Esmaralda

17 AnnaK:

skriven

En sista gång.... Kommer jag få längta länge? Eller rent av förgäves?

Kram :)

Svar: Absolut inte förgäves men det kan dröja en tid till.. kram :)
Esmaralda

18 <3:

skriven

Herregud vilka fyndiga namn på husdjuren. Har aldrig ens hört att man kan ha sådanna snäckor till husdjur. 🐌
Ser du om resan blir av i september och om vi lyckas planera in resan vi tänkt över jul och nyår så vi slipper alla krav och måsten på julen. Kommer resorna om de blir av bli bra och föra oss närmare varandra?
Kram
💜💜💜

Svar: ja helt säkert blir en av resorna av och den andra resan blir sannolikt av.... kram :)
Esmaralda

19 Helena Ir:

skriven

Ja men varför inte..tror att med dessa djur behövs det ingen astmamedicin.
Och nu lärde du oss något nytt 😊

Kram ☺

20 Varis:

skriven

Tack snälla Ez för ditt svar! Önskar er alla en solig fin dag. Kramar

21 Lizette :

skriven

Hejsan:)
Söta husdjur:) en väninna brukar ha sniglar på sitt jobb( dagis) de är väldigt omtyckta o omskötta där:) bra för barn att lära sig värna om djur, små djur.
Händer det nått trevligt snart? Känner mig trött o håglös.. Hemmet är rörigt o jag lyckas inte få tag i min energi riktigt..
Ser du något?
Kram

22 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Nån snäcksnigel vill jag nog inte ha som husdjur :) .
I går fick jag plötsligt hundlängtan. Egentligen var det nog inte så mycket hunden jag längtade efter. Jag tyckte bara att det verkade trevligt att gå hundkurs.
I natt drömde jag att jag gick i skolan igen och att det var hemskt. Jag orkade inte med alla krav och alla besvärliga klasskamrater. Jag funderade på att sluta skolan. Jag undrar vad den drömmen betydde eller ville säga mig. Jag tänker då inte börja skolan igen.

Kram ThereseC

Svar: Drömmen visar att det finns sådant i ditt liv som du inte är riktigt bekväm med och det är dags att du gör dig kvitt detta gamla.. kram :)
Esmaralda

23 n:

skriven

Hej Esmaralda!
Hans syster har nu träffat en partner och jag gillar honom, tycker han verkar trevlig! Ser det ut att bli långvarigt för henne nu med denna partner? Blir det barn snart för deras del? Vet att de är sugna!
Kram


24 Anonym:

skriven

Hej Esmaralda!
Jag undrar ändå om hon känner något större ansvar nu när hon är fadder till barnet? Eller förstår hon att hon får gärna vara fadder men vi vill inte att hon tar över något mer ansvar eller liknande för det?!
Ordnar det här sig bra nu? :)
Kram


25 Lii:

skriven

Hej Esmaralda!
Det här är en lite oviktig fråga kanske egentligen, men jag funderar på köpte en dyr overall till sonen i större storlek som jag tänkte han skulle kunna ha hela hösten +vintern men han "drunknar" ju i den just nu! Ska jag behålla den ändå och han växer i bra? Eller Gör jag rätt i att byta till en storlek mindre och kommer han då kunna ha den hela vintern?
Kram

Svar: Köp en storlek mindre... det är viktigt att de passar och att han röra sig i den... vänta tills strax innan det är dags... kram :)
Esmaralda

26 Mi:

skriven

Hej!

Kan du se något angående mitt ev.nya jobb?

Kram

27 Michaela:

skriven

Missar tyvärr healingen då jag jobbar :/

Fått tips att söka jobb som "utredare inom brott i nära relationer" hos polisen men vet inte om jag skall söka. Älskar ju mina nuvarande kollegor även om jag ibland är trött på jobbet. Hmm ... nått tips?

Svar: ja oavsett vad du väljer så kommer du att ångra dig en liten smula... kram :)
Esmaralda

28 Mimi:

skriven

Hej!

händer det något bra, kul, positivt i mitt tråkiga liv snart??

kram

Svar: Jadå.. gör upp en bra plan till helgen så tror jag det rullar på i lite mer positiva banor.. kram :)
Esmaralda

29 Skorpan:

skriven

Puh, blir utmattad av elever som varken ser hör eller lyssnar. Känner mig maktlös, har du något tips när det gäller elever med koncentrationssvårigheter o dylikt Es? Jag är ju inte läraren, förutom en timme idag :D, o har det egentliga ansvaret, men vill ju vara till nytta. Ser du kanske något kring hur eleverna har det med mig Es? Är jag en pain in the ass, eller kan jag tänkas vara någon till gagn med något?

Tog kontakt med skolan gällande dotterns utanförskap, kan dom månne göra något åt det, eller hänger det helt på oss? Hobbyn igår var inte heller kul, fel språk :(. Ja det går inte så värst bra just nu..

Kram Skorpan

Svar: Du är duktig på ditt jobb... i dag är vi så rädda för att säga till ungarna att veta hut och hålla truten.... om du förstår hur jag menar. Lite lagom krav mår de bra av.. och de som har uttalade problem.. de måste få utmaningar som de klarar av.. kram :)
Esmaralda

30 Skorpan:

skriven

Tack Es! Jag känner mig allt annat än lyckad just nu med en dotter som inte har några kompisar och elever som inte förstår när man säger åt dom. O håller med dig om att dom behöver "veta hum". Men i dagens läge för man ju inget säga o göra. .
Kram Skorpan

Svar: Och DET är ett problem... jag tror faktiskt att vi har den mesigaste skolan i världen !! Kram
Esmaralda

31 Filippa :

skriven

händer det något spännande för mig i höst?

Kram

Svar: Jadå, vänta så får du se.. kram :)
Esmaralda

32 Loulou:

skriven

Hej

Hur blir de närmsta månaderna?
tacksam för svar


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: