Instängda.....

Du har kanske läst om Mukundu  som levde instängd i en lägenhet i New York i  14 år.

Pappan var Hare Krishna praktiserande…. och utvecklade en paranoid världsbild. Han förbjöd sin fru och sina barn att gå ut.  Efter 14år fick den då 22 åriga Mukunda nog… han tog på sig en Michael Mayers mask och gick ut !!

Familjens situation blev uppmärksammad … och grannarna sa att de inte haft en aning om att det bott en barnfamilj bredvid dem

 // Mukundu//

Det fick mig  att tänka på när jag för  20 år sedan for till  Uralbergen i  Ryssland… till en  stad just på asiatiska gränsen….för att försöka  hjälpa handikappade barn och deras familjer. 

Det hela var på inbjudan av ryska socialdepartementet.  

Skillnaden  mot alla andra hjälpinsatser var att  jag fokuserade på de  handikappade  ( utvecklingsstörda) barnen som bodde hemma hos sina föräldrar.

Tillräckligt många hjälpte redan de som levde på institutioner.

 

Och jag upplevde snabbt samma fenomen. Med isoleringen i  hemmet.

De flesta av barnen hade aldrig varit utanför  lägenheten… och lägenheterna var SMÅ.. med många inneboende.  Grannarna visste inte att familjen hade ett utvecklingsstört barn.  

Barnen gömdes helt enkelt undan. Jag träffade bland annat en kille på över 20 år som aldrig varit någon annanstans än i lägenheten. Han hade aldrig varit utomhus.

Nu var det så att de flesta barnen var älskade av sina familjer och for inte illa rent kroppsligt… de fick mat och kläder och  kärlek.

Men man skämdes för dem.  Det var en skam att ha ett handikappat barn.

 

Jag slet som en galärslav kan jag tala om för er.

TV  följde mig och dokumenterade.

  Om dagarna  hade jag föreläsningar för familjer, läkare, lärare och andra som kunde ha inflytande i en handikappad människas liv. OM kvällarna besökte jag familjerna med de handikappade barnen.

Man ändrar inte ett socialt synsätt  på ett par månader.  Det tar åratal. Men jag vill tro att mitt besök gjorde LITE skillnad.  Att jag kanske öppnade upp antydan till  ett nytt tänk hos en del av dem som träffade mig.

 

I slutet hade jag ett TV sänt möte med de lokala politikerna som dyrt och heligt lovade att  se till att ordna en samlingsplats – där de  utsatta  familjerna kunde träffas.

Eftersom  det var TV sänt så trodde jag på löftet… men ingenting blev av.

Inte förrän nu på senare år har det hänt.

Kram & kärlek

1 <3:

skriven

Så fint av dig kära Es och hjälpa till i världen med din kunskap och kärlek och att du fokuserade på de handikappade barnen som blev gömda. Är tyvärr så i många länder. Såg en sån gripande dokumentär om utvecklingsstörda barn och tonåringar i Mongoliet som man gömde undan för att man skämdes för dem. Försökte mejla till dig tre gånger igår men mejlet kom bara tillbaka och det stod sändningen misslyckades. Får försöka igen...
Kommer det ordna sig med jobb snart för mig ? Verkar väldigt tungrott på den skola jag vill vara på. Jag tror min förra rektor var nöjd med mitt arbete. Han kunde inte ge mig något svar om hur det blir i slutet av oktober. Kanske är nu jag äntligen ska prova mina vingar mot drömmjobbet i Stockholm. Ska jag avbryta rehaben nu mår så dåligt av sjukgymnasten men tror rehaben kan vara bra på lång sikt. Känns som de bara hackar på mig och vill vara lite små elaka. Min ork och kropp är helt slut just nu. Läkare och arbetsterapeuft är underbara och känner stöd och kärlek där från den.
Kram & Love
<3 <3 <3

2 Sus:

skriven

Hej
Tur att det finns sådana människor som dig Esmeralda....
Som gör skillnad....
Ingen lätt uppgift....
Love sus

3 Jossan :

skriven

Det är fruktansvärt att det finns länder som fortfarande skäms över att de fått barn med en utvecklingsstörning eller något liknande.

Trevlig dag igår. Idag ska jag sätta mig med min planering... Har 0 idéer... Men jag ska klara detta! Ska bevisa att jag är bra på detta!!

Hur börjar det bli med kärleken.. Kommer han närmre? Ser du något om honom?

Kram

Svar: Bra, bara kämpa !! Om kärleken ser jag ingenting nytt... bara att den kommer. kram :)
Esmaralda

4 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Jobbigt att vara inne jämt. Kaninerna gillar inte heller det. Willem och Nova har flyttat in på heltid, men de älskar när jag har dörren öppen så att de kan sitta på verandan. De älskar ännu mer när de får komma ut i hagen en timme på dagtid.

Jag hade det så bra igår och jag kände av det där du skrev om i spådomen att jag skulle hamna på rätt plats i stor kärlek.
Vissa dagar är sådana. Det får man ta vara på.

Kram ThereseC

Svar: Ja, det gäller att ta till sig energin från de bra dagarna.. kram :)
Esmaralda

5 YR:

skriven

Jag blir så ledsen när de sker sånt här med barn. Nu hoppas jag att det e mycket mindre nu . Jag har ju det som inställning,att Alla ska va viktiga.Det är därför jag vill jobba som jag ,i skolan.Och hitta de osynliga och behövande barnen. Blir galen av att inte få göra det nu då. Rektorn säger att det e ekonomiskt.Men jag börjar bli så depp att jag tror att det e personligt. Kan du se om det blir nåt igen.?E nu hemma och funderar på vad jag ska göra med resten av mitt liv ?Känns lite knas att sitta på fabrik,när man vill göra skillnad.Även om det också e ett jobb.... Kram

6 Jessica:

skriven

Hej Es!
Ser du något kring min kommande pojkvän? Utseende till exempel ser han utländsk ut eller svensk ut? Är han äldre än mig?
det var allt!
Kram :)

7 YR:

skriven

Jag blir så ledsen när de sker sånt här med barn. Nu hoppas jag att det e mycket mindre nu . Jag har ju det som inställning,att Alla ska va viktiga.Det är därför jag vill jobba som jag ,i skolan.Och hitta de osynliga och behövande barnen. Blir galen av att inte få göra det nu då. Rektorn säger att det e ekonomiskt.Men jag börjar bli så depp att jag tror att det e personligt. Kan du se om det blir nåt igen.?E nu hemma och funderar på vad jag ska göra med resten av mitt liv ?Känns lite knas att sitta på fabrik,när man vill göra skillnad.Även om det också e ett jobb.... Kram

8 Little miss piggy:

skriven

Hej Es!
Jag har en undran om min barndomsvän. I tisdags hade jag ett inredningsparty (typ som tupperware party) och några dagar innan de frågade jag henne om hon ville komma, men hon tackade nej då hon hade opererat näsan pga att ngt var fel och hade väldigt ont och blödde en del. Självklart förstod jag det och hälsade henne att hon skulle krya på sig. Några dagar senare lägger hon ut bilder på sig själv, sin son och en kompis till henne där dom badar och hon åker ut till kusten samt igår var hon på middag hos några vänner som hon la ut bilder på. Jag fick även veta att hon och hennes man skulle separera så jag förstår om hon inte mår bra pga det. Jag tar inte åt mig, men undrar bara varför hon inte kunde komma till mitt party när hon kunde umgås med andra vänner med tanke på näsoperationen? Jag menar om hon inte var intresserad så kunde hon ha sagt det. Hon sårade ju mig mer när hon väljer att umgås med andra vänner men inte med mig. 😢 Har jag gjort något eller varför valde hon bort mig? Tack på förhand! Kram från mig 💜

Svar: Hon orkade inte med ett party och det var därför hon valde bort.. det var partyt hon valde bort och inte dig.. kram :)
Esmaralda

9 Louise:

skriven

Ja fy vad otäckt att behöva vara instängd och isolerad i så pass många år. Vilken hjältinna du är Ez stort hjärta av guld.

Vad jag blev besviken på huset/lägenheten i fredags. Men vi tackade ju ändå ja till den så vi får se. Det var så slitet och nedgånget så en helrenovering behövs. Väggar kan man själv tapetsera om men parkettgolvet behövs bytas.
Får vi inte den fortsätter jag att söka bara vi kommer här ifrån.
Huset hade en stor garderob som man kan göra om till ett rum så alla får eget rum utan fönster naturligtvis och jag tror inte de går med på att bygga om det. Jag vill och inte vill ha den men vill bara här ifrån.
Men frågan är bara om vi får den. Min sambo är som vanligt paranoid då han tror att någon ska bryta sig in där medan jag tycker han är tramsig det är sjukt lugnt där och inga bilbränder eller skottlossningar där. Barnen kan vara ute där och cykla själva till mormor och morfar som bor där inte så långt från lägenheten. Perfekt tycker jag. Nu är det faktiskt farmor och farfars tur att åka ner och hämta barnen om de vill ha dem.
Men där var mycket folk som tittade på den s det är ganska många konkurrenter.
men jag pendlar hellre än att bo kvar här.

Fråga: Hur blir det med jobb för mig? Kommer jag få något av de jobben där jag var på intervju denna veckan eller nästa vecka? Både intervjun i torsdags och den andra intervjun kändes bra så jag gärna vill ha något av dem.Tacksam för svar.

Ha en underbar dag. Här hemma ska plockas undan och så ska mannen försöka fixa avloppet där det är totalt stopp i.
Annars får vi kontakta husvärden imorgon.

Kramar

10 MollyD:

skriven

Hej fina du

Väntan på operation är olidlig och förlamande. Hjärnan är som sirap och det som snurrar i huvudet för utom vänrtan är Hur kommer det lösa sig med jobb?? Ekonomiskt måste jag klara detta året men nästa år från januari måste jag vara i jobb annars går allt åt helvete.

KRAM

11 Kristina:

skriven

Hej Esmeralda! Kommer mitt ex att ta kontakt med mig? Kram

12 F:

skriven

Jag saknar honom väldigt mycket.. Saknar hans roliga vänskap och då vi kunde prata om allt och inget. Är rädd för att ta kontakt själv eftersom jag inte vet vad han skulle tycka om det.. Önskar att han en dag ska höra av sig till mig bara. Kommer vi att ses igen även fast vi inte har någon kontakt just nu?

13 F:

skriven

Jag saknar honom väldigt mycket.. Saknar hans roliga vänskap och då vi kunde prata om allt och inget. Är rädd för att ta kontakt själv eftersom jag inte vet vad han skulle tycka om det.. Önskar att han en dag ska höra av sig till mig bara. Kommer vi att ses igen även fast vi inte har någon kontakt just nu?

14 Adad:

skriven

Es, ser du om något kul sker under den nämaste framtiden? Finns der något att liksom se framemot och ser du isåfall vad eller inom villet område??

15 Tanten:

skriven

Det är så sorgligt med tomma löften, men nog inte så ovanligt tyvärr. Alltför många far illa. Antar att du hade tolk med dig.

16 Ester:

skriven

Hej Ez!

Kommer jag att trivas om jag får tag på en lägenhet i den stad där jag har tänkt?


kram Ester

Svar: Ja fast du får jobba lite på det.. och det blir bra... kram :)
Esmaralda

17 Söta Nisses matte:

skriven

Hej!
Hemma efter en underbart avkopplande semester i Kroatien. Vilket härligt land. Jag ska absolut tillbaka! ❤️🙏🏼
Nu blir det vardag igen. Känns inte helt bra. Det laggar, händer inget men det känns som det borde...
Ser du någon positiv förändring?
9-11 idag. Frid åt de drabbade i ett av de värsta terrordåden för 15 år sedan 😔
Kram ❤️

Svar: Visst är Kroatien härligt !! Ja, vi minns 9-11 med fasa... kram :)
Esmaralda

18 Virrhönan:

skriven

God dag!
Alltså, man blir ju förvånad nästan varje gång...VILKET LIV du har levat OCH lever, helt otroligt vad du varit med om mycket! Dina memoarer skulle täcka tusentals sidor.... Jag är så glad o tacksam att jag hittade dej och din blogg. Tack du härliga kvinna!
Jag är väl inte på det bästa humöret, pms o trötthet. Försöker koppla bort den mystiska mannen men det är svårt. Jag vet att han inget är att ha men tänker han nåt på mej alls? Dyker det upp nåt annat skoj snart? Hoppas ni andra har det desto roligare. Ha en skön söndag o kram på er!

Svar: Och det finns så mycket kvar som jag VILL... så jag får säga som min mamma... vi måste vara aktiva tills vi blir 120 så vi hinner med allt :) Mannen.. jo han har skänkt en tanke åt dig men ingenting seriöst... det vänder och du känner dig snart piggare o gladare.. kram :)
Esmaralda

19 Helena Ir:

skriven

Så tragiskt..
Du har verkligen rest och gjort mycket.

Kände av den healing du skickade med seansen..jösses vad det pirrade :)

Det ser ut att bli soligt idag också..så även en lite längre promenad idag.

Kram :)

Svar: Vad härligt att du kände av !!! Själv är jag nyss inkommen efter en riktig långpromenad !! kram :)
Esmaralda

20 AnnaK:

skriven

Känner mig som ett hopplöst fall. Ställer till det för mig själv, fixar inte att ta tag i mitt liv, har inte orkat utbilda mig mm. Valde jag verkligen detta innan jag föddes? Borde ju också ha en livsuppgift eller nåt syfte med mitt liv. Känns mest som nåt man ska ta sig igenom. Varför klarar jag inte att ta tag i det?

Kram :)

Svar: Det kommer och du fixar det.... börja tänk i nya spår.. kram :)
Esmaralda

21 Misstjejen:

skriven

Hej

Vem är person kom jag har att var kärlek med? Är det någon jag känner eller inte?

Ha det bra

22 AnnaK:

skriven

Louise....håller tummarna att ni får den! Sådär ska ni inte behöva ha det! Hoppas det löser sig med arbete för er också :)

Tack för svar Es!

Kram :)

23 Kiara:

skriven

Kära Es!
Jag prövar med ett nytt försök ... Ser du om jag är singel när min mormor blir 90 år eller kommer jag ha någon pojkvän? Tack i förhand! Kram Kiara ❤

24 Michaela:

skriven

Han messade i fredags att han saknar mig mkt men jag har inte svarat. Funderar han något varför jag inte svarat o bryr han sig om jag gör det eller inte? Vill jävlas lite med honom för det förtjänar han :) Kram

25 Tisa:

skriven

Du verkar vara en väldigt varm och godhjärtad person Es, jag har fått intrycket om att du gjort mycket för väldigt många!

Tog det verkligen så hårt på mina ben och rygg av det där små promenadena två dagar i rad att benen verkligen borde kännas som spagett?

26 IeIe:

skriven

Usch och fy att skämmas och gömma bort sina barn sådär fast.. egentligen är det inte föräldrarnas fel så utan mer samhället och rådande normer som man sen inte vill stöta sig med.. Men synd om barnen är det alltid då det går ut över och påverkar dom.. Starkt jobbat av dig att du ville bidra till förändring och jag tror allt du gjorde skillnad oxå, sådde frö till förändring så att säga 🙂

Funderar.. Jag och H pratade lite igår om sånt som varit, barndom och så.. Sen kom vi in på ämnet alkohol och det han berättade då fick mig att bli riktigt fundersam och orolig.. För mig så ringer varningsklockor för jag hör något jag är så välbekant med och som jag har sett och upplevt konsekvenserna av på nära håll, både i relation till andra och även
mig själv.. Men samtidigt, jag vet inte?? Kan det vara så illa som ett dolt problem eller är det bara tendenser till att vara så? Vad skulle han må bra av egentligen? Något jag kan säga, föreslå eller
göra? Tacksam för svar oavsett vad 🙂

Ha en fin dag! 🌺

27 Amelie:

skriven

Kära Es,
kan jag lita på kiropraktorn gör rätt, vet han vad han pratar om och kommer han att få bukt på min smärta i ryggen men hans behandlingar? Viktigt att veta om jag vågar fortsätta..
Kram :)

28 Fanny:

skriven

Det är så mycket som man inte har en aning om och det gör ont att veta att man inte kan finnas ovh hjälpa alla..

Kan du se vad som kommer att hända i mitt liv? Vad kommer jag att jobba med? Känner mig låst och tom, som om ingenting passar mig.. Ser du någonting? Behöver lite hopp, om det finns.

29 G.H:

skriven

Vilket häftigt jobbuppdrag :) ... Jättetråkigt att man behövde gömma undan folk med funktionshinder förr, och det tar tid med förändringar tyvärr, självklart påverkade du till det bättre!

Jag undrar över dagiset vi valt till sonen där han börjar i morgon.
Jag känner inte det förtroendet man borde, vi bor ju i USA och här existerar ju inte inskolning .... Jag har endå försökt få till att få vara där några gånger tillsammans med honom innan han börjar. På pappret är detta något de uppmuntrar men i praktiken känner jsg mig motarbetad och upplever de som nonchalanta och oprofessionella,,, dock har de varit duktiga med barnen de gånger vi varit där. Undrar också om min son kommer få tillräcklig stimulans, han är född i början av året och är stor till växten och tidig i mycket av sin utveckling, upplevde de andra barnen som mycket yngre. Vet oxå att jag är snabb på att döma och borde kanske ge de en chans, flera vänner har rekommenderat detta dagis.
Kommer det här dagiset att bli bra eller ska vi byta?

Kram ☀️

30 Cissi33:

skriven

Tyvärr händer det i Sverige med, till och med i min lilla stad har det hänt, även om det var många år sen. Vi går framåt hela tiden varje år, så det är ju i alla fall bra.

Ska åka ålandsbåt i oktober. Ser du någon annan resa snart för mig? Jag längtar utomlands!

Kram!

Svar: Det dröjer inte länge innan du planera en resa.. kram :)
Esmaralda

31 Boudica:

skriven

Det var otroligt fint gjort av dig! Men det finns nog många handikappade/utvecklingsstörda som inte kommer ut än i dag. Folk är nog för "fina" för att visa upp deras utvecklingstörda barn, skäms att vistas bland folk med dem.
Är själv uppväxt med en sjukdom som syns på sätt å vis (men den påverkar inte intellektet! Vilket folk verkar tro ibland...)
Men mina föräldrar mest min mor höll mig inte isolerad och instängd, kämpade mycket för att jag skulle få vänner och att vara bland folk.
Men däremot, kan jag känna mig för överbevakad ibland, känner att jag behöver lite mer frihet, och denna känsla har nog rötterna i tidigare liv, varav ett du beskrev för mig en gång.

Känner mig så trött idag, vaknade senare än vanligt, men känner mig tröttare, dricker lite vatten med ingefära nu, kanske det hjälper.
Innan jag somnade så bad jag mina änglar om råd, råd om hur jag ska ta mig vidare för det känns som jag har fastnat.
Någon timme senare så vaknar jag av att jag haft en hemsk dröm, drömmde att jag bråkade med min barndomsvänninna, verkligen slet och skakade om henne. Just vad det handlade om minns jag inte.
Men denna ångest då jag insåg att det var "slut" mellan oss, desperationen att försöka rädda vänskapen. Den minns jag tydligt.
Sen när jag somnade om så drömmde jag annat men dessa drömmar minns jag inte.
Men vad kan detta betytt?

KRAM!

Svar: Du försökte skaka liv i något som inte längre fanns och det betyder att du ska lämna det gamla och gå vidare.. och nu menar jag alltså inte väninnan.. hon hade ingen betydelse i drömmen.. kram :)
Esmaralda

32 Rosa:

skriven

Det var fint att du tänkte vidare.....bortom instutionerna.
Det är konstigt att vissa (inte dina familjer där kanske.....) människor kan behandla andra människor som nån lägre varelse.
Har ju ett bra liv även om allt är totalt kaos just nu.

Mitt liv har blivit så tokigt. Åren går och jag längtar efter den äkta kärleken. Under tiden jag väntar känner jag mig ensam och umgås med en man ibland..... gör det att min soulmate blir försenad?? 

Svar: Nej, meningen är att du ska ha det så bra som möjligt medan du väntar.. kram :)
Esmaralda

33 Karin:

skriven

Hej

Hittar vi tillbaka till varandra .

K

34 Karin:

skriven

Hej,

Vi har bokat in en resa o far nu i veckan, nu vart det riktigt trassligt p g a att jag inte varit helt ärlig. Svårt oförklarade men det har med min tid innan honom o göra. Han vill inte prata eller lyssna, tycker allt är kört o vi ska lämna varandra.

Vi kom,er nog att åka på resan ändå för den går inte o boka av.

Reparerar resan vårt förhållande eller glider vi ifrån varandra.

Jag vill att allt ska bli bra igen
Hjälp


Svar: Jobbar ni på det så finns det en god chans att det blir bra... kram :)
Esmaralda

35 Little miss piggy:

skriven

Tack för ditt svar, Es! Fattar dock inte varför hon inte sa att hon inte hade lust utan skyllde på näsan. Jag menar skylla på näsan och sedan lägga ut bilder när hon umgås med andra istället. Jag menar att jag tycker hon kunde varit ärlig mot mig, vi har ju ändå varit vänner sedan vi var i 3-4 årsåldern. Men men ... inget att sura över. 😊 Tack återigen för ditt svar, Es! 💖

Svar: En del människor är bara så... tråkigt nog.. kram :)
Esmaralda

36 Hönan:

skriven

Det är så häftigt att få läsa om ditt liv och det du varit med om. Allt du gjort och alla människor du hjälpt. Du inspirerar verkligen :)
Blev med dragen ut igår, och tur var väl det för kvällen blev över mina förväntningar. Ett härligt gäng. Är dock lite nyfiken på hur jag uppfattades? Gjorde jag något intryck?

Kram

37 HOLLY:

skriven

Oj..inte visste jag att du hade dessa änglameriter på din lista. Jag blev alldeles varm i mitt inre, av att det finns en så stor förebild som du, för alla vanliga människor som bara är upptagna med sig själva. Jag är inte den som brukar ha någon idol, fast nu blev det så ändå. All heder år dig och djup tacksamhet över att du finns här bland oss!!!!

Jag minns som barn, 5-6 år kanske, vid ett tillfälle, när jag var med mina föräldrar på promenad och vi passerade ett hönseri. Det var som om någon sparkade sönder mig invärtes när jag såg de små burarna. Jag sa till mannen som ägde stället: Hönsen vill INTE bo såhär!!! Mannen tittade spydigt på mig och svarade. Hur vet du det? Har du pratat med hönsen? Ja, det har jag så klart, svarade jag. Både mannen och mina föräldrar började storskratta som om de aldrig tidigare hade hört något så dumt och löjligt skrattretande. Än dag är jag likadan och jag om någon ser friheten som en av de största gåvorna som finns i mitt liv, att jag får välja var jag vill bo...ute i skogen bland de vilda djuren givetvis.

Fråga: Jag har nu lagt ut min hus till försäljning på Blocket. Blir det sålt före vintern? Hittar jag något annat hus avskilt beläget att hyra tills det ordnar sig med rättsprocessen?

Kram till er alla från skogsmulle
Eva

Svar: Var stolt över dig själv !!! Huset är inte lättsålt men är du villig att ge ner i pris så finns det god chans.. kram :)
Esmaralda

38 f:

skriven

Snälla säg mig.. Kommer vi få kontakt igen? Jag saknar tiden då vi pratade och sågs. Blir det en till sån tid för oss?

39 Socalarbetaren:

skriven

Jisses..

Jag blir så illa berörd :( arbeta med stigmatiserade personer i andra kulturer är något jag också ägnat mig åt i perioder, det ger sådana otroliga perspektiv.

En till synes obetydlig fråga i sammanhanget, men trots allt viktig för mig; Ser du möjligtvis om han vill höra av sig, men inväntar mig?

Kramen

Svar: Javisst ger det perspektiv... frustration också.. det är inte alltid lätt att nå fram. Jag tror inte han inväntar dig.... han är nog tyvärr inte inne på att höra av sig.. kram :)
Esmaralda

40 MissTjejen:

skriven

Hej

Kom någon jag känner att mötas igen från längesen i föreläsning?

ha det bra

41 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, kan du se om resan blir bra och härlig och om flygresorna går bra för mig? Nervös men så sugen på resan! Kram

Svar: oroa dig inte, allt kommer gå fint.. kram :)
Esmaralda

42 Karin:

skriven

Hej

Är det helt kört för oss?

Vi ska på en resa nu i veckan , jag vill att allt ska bli bra igen.
Kommer vi att lösa det och gå vidare tillsammans.?
Vi har det jättebra när det är bra, men det är samma återkommande problem spm dyker upp hela tiden.


Kram
K

43 Ingela:

skriven

Men så sjukt att stänga in sin familj!! Och så sorgligt med alla dessa barn som blir undangömda, vilket elände!
Tänk vad du hunnit med i ditt liv, du verkar ha provat på så mkt, imponerande! Själv tänker jag mest, får aldrig riktigt tummen ur, men det är väl så livet är tänkt att vara kanske, vi fyller olika funktioner...

Es, ser du ngt kring min kommande köksrenovering och den firma jag tagit kontakt med? Väntar på återkoppling men det drar ut på tiden. Känner mig inte helt van i den här situationen, exmannen var ju händig och fixade det mesta, om inte, var det han som skötte kontakt med hantverkare. Tror du på den här firman och kommer det bli bra tro?

Ha en skön kväll!
Kram Ingela

44 Desp :

skriven

Ser du om min syster föder en normal bebis? Kommer hon att ha en svår förlossning? Kramst

45 Desp:

skriven

Kära Es, kan du se om Jag blir glad på tisdag????elr nej😜? Kramsr

46 Kiara:

skriven

Kära Es!
Jag gör ett nytt försök ... Ser du om jag är singel när min mormor blir 90 år eller kommer jag ha någon pojkvän? Tack i förhand! Kram Kiara ❤

Svar: Tyvärr.. jag ser ingenting kring din fråga.. kram
Esmaralda

47 Tintin:

skriven

Hej Es!
I somras, ute på landet, hade vi en brun trast (kanske en koltrast hona) som ett flertal gånger överraskade oss med att flyga fram ur buskar och hoppa på gården. Här hemma såg jag en likadan på gräsmattan lite senare. Sedan berättade min mans f.d. svärmor, som bor där på landet, att de hade en brun trast som åt upp alla deras bär i buskarna. Nu undrar jag.. kan denna bruna fågel vara min mans f.d fru, som avled för drygt 3 år sedan? Vill hon säga oss något?

Tack förhand!
Kram!

Svar: Jag tror inte det är hon... men det kan mycket väl vara en hälsning från henne... ett tecken hon sänder för att tala om att hon är med och tittar till och önskar er gott... kram :)
Esmaralda

48 Hoppet:

skriven

Hej

Ser du ngt nytt glädjande på väg..:((?kram

49 Jessica:

skriven

Hen Es,
Är kärleken påväg?
Jag testade att spå i tarot och jag fick svaret ja, att en äldre kille är påväg mot mig i kärlek. Är det sant? Kram :)

50 Lotta:

skriven

Låter väldigt spännande att ha jobbat i Ryssland. Kan tänka mig att det var krävande men nödvändigt och att du gjorde skillnad. Det är bra.

....och jag har ställt till det igen. Jag är alldeles för spontan och impulsiv. Jag har blivit förödmjukad och sagt ifrån men blir själv syndabocken. Känner mig oärlig och rutten för det jag gjort. Ska jag berätta att han varit otrogen för henne?

Svar: Du ska göra det ditt samvete säger att du ska.. kram :)
Esmaralda

51 Olga:

skriven

Min dotter har polisanmält sin kille ,äntligen! Han sitter häktad ! Väldigt jobbigt just nu, kan du se hur det kommer sluta ?
Mycket orolig mor .

Svar: Bra gjort, det var dags !!! Det kommer sluta väl för din dotter men hon behöver stöd.. kram :)
Esmaralda

52 Karin:

skriven

Hej igen

Hur ska jag nå fram till honom när han inte vill prata.
Du trodde att det kommer att lösa sig om vi jobbar på det. Men svårt när han inte vill prata.
Ska jag bara låta honom vara någon dag och ta upp det igen?
Eller vad är bästa sättet? Vill ha alla tips jag kan få nu
Hoppas du kan hjälpa mig
Kram
K

53 Browallia:

skriven

Om det gick skulle jag ge dig en stor guldmedalj av ädlaste sort. Världen skulle se helt annorlunda ut om det fanns fler människor som dig,sådana som ser möjligheter där många andra ser hinder. Och som vågar försöka få till en förändring även när det inte är lätt. Du är en förebild för mig! KRAM

54 MissTjejen:

skriven

Hej

på föreläsning kom jag träffa någon som jag har träffa för längesen?

hoppas att jag gör det...

Emma

55 Alexandra:

skriven


Kära Es,

Tack för dina svar.

Kram & kärlek❤

56 Lotta:

skriven

Tack så hjärtligt för ditt svar Esmaralda. Jag försöker lyssna och göra rätt men jag tror det blir fel. Det känns inte längre bra att vara tyst och ingenting säga, men samtidigt är jag rädd för det eventuella helvete jag kommer sätta igång. Hjälp????? Hur ska jag göra? Jag hade velat att omgivningen reagerade och sa som det var i en sådan situation, men jag är nog inte rätt person här. Eller?

Förvirrade ångesthälsningar
Lotta

57 Pöm:

skriven

Är Magda den rätta?

58 Hej.:

skriven

Hej, funderar på vad en koompis egentligen vill. Vi har dom sista åren inte haft så mycket kontakt jag har försökt men inte fått något svar. Fick för några dagar sedan ett sms där hon undrade hur det var, jag svarade att det skulle vara kul att ses om hon var i krokarna. Men inget svar vad vill hon är hon inte intresserad av kontakt eller är hon sur för något.

59 Lizette:

skriven

Hejsan:)
Dröjer det lång tid innan jag träffar min soulmate? Ser du något om det..
Kram

60 Lizette:

skriven

Hej!
Jag har två dejter på gång.. Med A och R, kan du se om det klickar ned nån av dem?
Kram

Svar: Känns inte som om någon av dem stämmer 100 % med dig.. kram :)
Esmaralda

61 Anonym:

skriven

Hej Es

vem skall jag hålla extra utkik efter..?tacksam för svar

62 Anonym:

skriven

Hej Es

vem skall jag hålla extra utkik efter..?tacksam för svar

63 Nyfiken gul:

skriven

Har jag någon beundrare som du kan se tydligt?
kram

64 ABC:

skriven

Hej

Ser du något positiv på ingång i mitt lilla liv?
kramiz

65 Mandarin:

skriven

Tack så mycket för svar Esmaralda <3


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: