När depressionen knackar på...

En depression är en sjukdom som man ska söka hjälp för… precis som du söker hjälp om du har lunginflammation. Men en mental trötthet.. en lätt depression kan du försöka bota själv….den  kan liknas vid en förkylning.

Somliga tycker att herregud, det är ju ett ilandsproblem om man sitter där i  egen bostad, med arbete och mat för dagen.. att  blir deppad. Trams, säger jag ! 

En depression drabbar  oavsett hur man har det.. ibland vet man orsaken och ibland har man ingen aning.. den kommer som en blixt från en klar himmel.

 

Du måste agera och inte navelskåda din deppighet. Det är svårt, jag vet – eftersom hela depressionen går ut på att man inte orkar och inte vill.

Man måste ha små och rimliga mål

Mål som handlar om sådant som man tycker är roligt

Ladda med den energi du kan och var stolt över dig själv när du lyckas.

Ha inga krav på dig själv att fungera som du normalt gör – utan dela upp alla dina måsten i småportioner.. så blir det lättare att klara av dem

Särskilt morgonrutinerna är viktiga.. så planera dem på ett bra sätt…ät något extra gott till frukost.. ställ klockan på snooze .. så du kan sträcka ut och ligga och dra dig lite och i tankarna gå igenom en bra strategi för dagen

 

Är ingenting roligt – så slå dig inte till ro med detta

Tvinga dig istället att göra  lite av det som du normalt brukar tycka är kul.

Ibland måste man pusha sig själv

Är man deppig isolerar man sig gärna och här ska alla varningsklockor ringa

För att bryta depressionen behövs närhet och umgänge… ungefär som lunginflammationen kräver penicillin.

Tveka inte att be dina närmaste om hjälp… dra dig inte undan… umgås på ett enkelt sätt med en fika och lite prat .

 

Försök att vara konstruktiv – och umgås med de människor som du mår bra tillsammans med och gör de aktiviteter som du trivs med.

MEN, det är också viktigt att du försöker komma till klarhet med VARFÖR du drabbats av depression…  kanske det ligger en konflikt bakom, eller en jobbig situation på arbetet, ett förhållande som inte funkar… och så vidare

Försök att jobba på att hitta orsaken och när du hittar den.. då SKA du åtgärda den snarast.  Några genvägar finns inte.

 

Är man deppig är det vanligt att man lägger locket på och flyr från sina problem… men det löser ingenting utan permanentar bara situationen.

Försök också att styr upp dina tankar.  Hos en deppad person blir tankarna ofta  negativa och kritiska. Man är skyldig sig själv att granska sina tankar ordentligt och inte bara segla på det automatiskt negativa…

 

Det är inte lätt att på egen hand komma tillrätta med en depression…somliga lyckas och andra inte.  En del söker lättare hjälp än andra… men jag tycker  inte att NÅGON ska dra sig för att söka  hjälp.. din vårdcentral  hjälper dig till rätt instans.. eller så söker du på egen hand.

Att göra NÅGONTING är bättre än att göra ingenting alls.

 

Kram & kärlek

P.s.  Läs bloggen från igår om spådoms & regressionerbjudanden och personliga besök....

1 F:

skriven

Hej Esmaralda.
När jag var barn brabbades jag av en liknande depression, men jag vet faktiskt inte vad den berodde på.
Es, tror du att han kan tänka/ sakna mig?
Kram

2 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda.
Var det någon som tyckte att jag kladdade på honom igår?
Kram

3 Jc:

skriven

Deprimerad i olika former starkare/svagare är nog det tillstånd som vi alla på något sätt inom vår livstid kommer att drabbas av. Gäller bara att hanterar det, på rätt sätt..och våga ta hjälp!!
Sker mötet med kärleken där det finns många andra människor oxå? Typ musikkonsert? Kram



4 Skorpan:

skriven

Ja varför drabbas man? Är det ett led i själens utveckling, på förhand inprogrammerat, något som vi valt att gå igenom? Eller är det nu bara nåt sånt som man drabbas av? Har inget svar på detta, men är själv, enligt ett test gjort hos arbetshälsovården, lindrigt deprimerad. Tja, tror det beror på att det inte händer så mycket i mitt liv, jag känner mig rätt ensam, saknar någon att dela vardagen med, jobbet tar mycket energi. Ja det här är några orsaker som jag tror kan inverka på min depression. Nej jag har inte sökt hjälp, har prövat på det o piller, inga piller för mig mera, tror nu bara att det är något som är övergående och det är nu bara så som det ska vara. Gör ju det som ska göras så... Tar kanske inte det på allvar, borde jag det?

Betydligt allvarligare tar jag på mitt jobb o det är något jag önskar jag skulle slippa, slippa ta med det hem då jag stänger dörren om mig. Förstår inte hur jag blev en sån som måste bära "allt" på mina axlar? Eller kanske jag bara inbillar mig, att jag är sådan? Mycket möjligt. Nå en dag ska det väl släppa ;)...

Tack Es, mötet igår gick bra o jag hittade fram ;). En av dom hade ändrat sitt beteende gentemot mig helt, men det kanske berodde på att deltagandet i styrelsearbetet snart tar slut? Du hade rätt gällande den saken också! Otroligt utanförskap måste jag säga att jag känner då jag jobbar med denna styrelse...

Himlen är grå idag, igår kväll regnade det på fotbollspelarna, men det blev seger ändå :). Nästa match 14 mil härifrån, nästa vecka. Ja det tycks rulla på ;D... O rullar gör jag med, vartåt idag, ja det vete nån annan än jag...

Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

5 h:

skriven

Hej!
Hur länge tror du jag stannar på mitt jobb?
Kram!

6 Khaleesi:

skriven

Ville bara berätta att jag fick mitt avslut till slut. Jag förvarnade dock om mitt besök och därför blev det lite annorlunda än jag tänkt. Men det spelar ingen roll eg! :) Jag känner mig väldigt lättad även om han fortfarande finns i mina tankar.. men absolut inte som innan! Jag behöver bekräftelse på att han faktiskt känt något.. Och även om han inte så det så tror jag inte det var problemet. Ha en toppen helg och tack för alla år du haft denna underbara blogg! :)

Svar: Ett bra beslut är fattat nu.. kram :)
Esmaralda

7 Susanne Amalia :

skriven

God Morgon vilken morgon ... jag vaknade med ett mail som ungefär löd så här jag har hört att du har sagt nu vill jag konfrontera dig och den som har sagt detta ... omg... !!! jag har inte träffat denna som säger att jag har sagt något på FLERA ÅR... mitt svar vart ungefär så här DRIVER DU MED MIG?? har du inget annat att göra ?? jag tänker inte vara med i denna karusell för den har inte kugghjulen i ordning ... de har nämligen rostat ... Sedan sprider jag inte rykten bara kärlek ...

<i dag har Gabbe badat färdigt i sitt saltbad och han har stått ute ett dygn ... jag älskar honom så ... Här regnar det och jag ska fortsätta att städa ... livet är magiskt <3

Svar: Ja, livet innehåller mycket magi om man bara tar emot den.. kram :)
Esmaralda

8 Little miss piggy:

skriven

God morgon Es!
Tack för ditt svar igår! Något jag ska göra är att gå på alla fester som jag blir bjuden till och möta den där romansen. Jag förstår ju att om jag gör ett val som att inte gå på en fest som är menat att där skulle jag ha mött min romans, kan göra att mötet med min soulmate skjuts upp och det vill jag definitivt inte! Då jag egentligen är trött på att bli sårad hela tiden tänkte jag att jag skulle kanske ... jag vet inte vad jag tänkte. Det är väl bara att bita ihop antar jag. Jag är bara rädd för att jag inte kommer ha något förtroende kvar när jag väl möter soulmaten. Det känns verkligen som tilliten hänger på en väldigt skör tråd. 😔 Vill ju inte behöva frågesätta soulmaten om jag verkligen kan lita på han. Men men ... jag hoppas verkligen att alla romanser och flirt jag ska ha innan HAN dyker upp kommer snart, för jag vill verkligen möta HAN nu! Iaf så gott som nästa år. Har väntat bra länge nu, men förstår ju att det finns dom som har väntat längre. Men jag är verkligen redo och hoppas han är det oxå ... snart iaf! ☺

Här blir en lugn dag. Tänkte hälsa på mina föräldrar. Vad ska du och MG göra idag? Kram 🐷

Svar: Du ska inte ta ordagrant att ni måste ses på fest.. det kan vara på vägen till och från festen.. det kan vara utanför huset där festen hålls och han behöver inte tillhöra festfolket.... det kan vara nån slags allmän fest som typ festival.... i dag ska vi på 75 års kalas.. kram :)
Esmaralda

9 AnnaK:

skriven

Var som skrivet till mig det där! Har nog någon lättare variant och lite ångest på det. Är lite av en kamp varje morgon att kliva upp och inte ligga kvar och ringa sig sjuk till jobbet. Men är bara en gång jag gett efter. Är nog en kombination av många saker det beror på men finns nog en stor grundorsak.

En lite konstig fråga. Ska köpa present till en kollega och det blir ett smycke. Är det bärnsten som passar henne bäst som jag alltid fått för mig? Pärla och pärlemor är också ett alternativ. Eller får du upp nån kristall som är spot on för henne?

Kram 🤗

Svar: Precis som du så tror jag att bärnsten passar alldeles utmärkt.. kram :)
Esmaralda

10 Minis:

skriven

Godmorgon 🕊 mycket kloka ord Es...jsg har själv varit där och vet hur tufft det är så lite tips och råd på vägen är alltid bra 😊😊
Nu har jag en fråga som för mig känns ganska viktig.
Igår var jag ute första gången på en vecka efter en envis magskula (som nu är bättre) 🌞 och detta slig jag ihop med att första gången träffa en man som jag fått komtslt med via Facebook. Direkt när jag såg honom tyckte jag han var fin och efter en stund när vi gick där vid havet ser jag en liten vit fjäder som ligger precis framför oss..det kändes fint. Sedan när vi sitter och vid ett litet runt bord på fiket dit vårt mål var så kommer det direkt en talgoxe och sätter sig väldigt nära oss på stolen intill och tittar på oss. Mitt sällskap sträcker då fram lite av hans kaka och den tar det nästan ur hans han men vågar inte riktigt utan väntar sittandes på bordet tills han lägger smulan på bordet då tar den det. Sedan sitter den där en stund och ser på oss ❤❤ jag kände en sån varm känsla i hela mig av denna fågel som kom till oss. Jag tror att det var hans mamma som jag bara vet gick bort ung och han saknar mycket.. 👼👼
Sedan när vi gick hemåt gick det en röd katt framför oss och han börja locka på den direkt och katten vänder omgående och kommer mot oss och stryker sig runt våra ben...hela mötet bar känslosamt..
Es vad tolkar du in i detta...gör jag fel som får hopp...tycker det var mycket tecken på vägen 💖 Tacksam om du kan känna och se något i detta.

Stor kärleksfull kram från Minis ❤

Svar: Ja det var mycket tecken och mannen är sensitiv.. jag kan känna in en varm person men hur det utvecklas kan jag inte riktigt se.. du får helt enkelt ta det som det kommer.. kram :)
Esmaralda

11 <3:

skriven

Godmorgon kära Es ser du D i min framtid ?
Kram

12 AnnaK:

skriven

Tack! Då kör jag på det 👌🏻

Kram igen 🤗

13 S:

skriven

Hej, bra inlägg om depression o det är så jag kan känna ibland, precis som du skriver. Nu ska jag samarbeta med en ny på jobbet o då är det en som bara kräver o kräver o i går körde det redan ihop sig när jag var tydlig o sa som det var. Ingen annan har direkt tyckt att det är roligt att samarbeta med den personen o nu har jag börjat sätta gränser o det kan ju förvåna människor. Men ngn större empati hos dem personen verkar inte finnas. Jag vill inte bli utnyttjad. Kan du se ngt om samarbetet framåt?

14 S:

skriven

Hej, den här mannen som jag träffar (han har haft många depressioner) o kommit nära, han har en sambo. Han säger att han inte älskar henne längre o att han tänker avbryta förhållandet inom snar framtid. Jag får en känsla av att han talar sanning när han säger så, men att de båda behöver varandra o att det inte kommer bli något uppbrott på allvar. Kan du se ngt?

15 EPM:

skriven

Godmorgon.

Bra beskrivning "mental trötthet". En mental trötthet som påverkar vår hjärnas kemi och försätter kroppen i ett konstant stresstillstånd.

Jag står här och håller i min gabbe och önskar hett att allt ska ordna sig! Börjar misströsta men vet att han har kraft kvar.

Kram

Svar: Ha har kraft och det kommer lösa sig på ett eller annat sätt.. du kommer snart att känna dig glad.. kram
Esmaralda

16 Little miss piggy:

skriven

Okej, då vet jag 😊 Hoppas ni får det kul på 75 årskalaset! Kram 🐷

17 Tildis:

skriven

Hej Es! Kommer min sambo få ett studierelaterat jobb snart? Kram

Svar: Ja det ser ut att komma.. kram
Esmaralda

18 ängeln:

skriven

Godmorgon! Kan du se något om ett nytt jobb till mig och när det kommer? Har blivit spådd att det har med färg och form att göra och blir inte klok på vad som menas med det?? Kram

19 Vonsan:

skriven

Hej. Tycker du att jag ska kontakta min tidigare väninna. Hon skrev i ett sms att hon saknar mig. Vi har egentligen ingen konflikt men det har bara blivit så här att vi inte umgåtts på snart ett år mot tidigare varje vecka så gott som.

20 Skrållann:

skriven

Hej!
Lite jobbig lösning idag då jag starkt blev påmind om hur jag själv mådde för sju år sedan. Jag hade ett jobb jag trivdes med, två fantastiska barn, vänner nära mig, hus, bil, man, pengar och allt annat man kan tänkas vara lycklig över. En dag hände något med mig och så här efteråt så kan jag ju säga att det var en ångestattack jag drabbades av och det blev akut till sjukhuset. På jobbet hade det varit en massa tjafs med en kollega och ingen av oss där mådde bra men jag hade väl tagit åt mig lite extra och detta tror jag spelade roll. Efter mitt sjukhusbesök var jag livrädd över vad som hänt men försökte vara som vanligt. Det kändes som att världen pågick men jag var inte riktigt med och jag blev så ledsen. Skulle på ett möte en morgon men kände att jag måste få hjälp så jag ringde vc. Jag bröt ihop i telefonen och fick en tid meddetsamma. Träffade min gamla kloka doktor som bad mig berätta...kändes konstigt för jag hade just inget att berätta. Hur förklarar man för någon att trots att man har allt känner man sig bara olycklig?! Sjukskrivning var inte till att tänka på, då skulle ju folk undra vad det var för fel och det kunde jag ju inte förklara och depression var något jag helst ville förskjuta helt. Vi kom överens om att jag skulle ta en liten tablett under en tid för att kunna samla ihop mig. Jag skakade när jag tog den första halvan men efter ett par veckor gav det resultat. Jag kände ett lugn i kroppen och kunde börja landa. Jag åt dom under ca ett år kanske men så fasade jag ut dom. Under den tiden hade jag jobbat med mig själv rätt mycket. Jag jobbade hela tiden och sov mycket när jag väl kom hem men hade jag låtit mig bli sjukskriven tror jag att jag hade blivit ännu sämre. Jag kände en skam över att må så och fruktansvärt att börja med antidepressiva tabletter men efter ett tag vände jag det till något gott och var stolt över mig själv som tog tag i det direkt och insåg själv att jag behövde hjälp. Det festliga var att jag tänkte just som du Esmaralda, att hade jag haft lunginflammation hade jag sökt läkare och fått penicillin och nu hade jag ont i själen och behövde också lite medicin. Dessvärre tror jag att många går lite förlänge innan man tar hjälp och då är risken att man blir mera sjuk och tillfrisknatsfasen tenderar att ta längre tid. Det blev en lång kommentar men det blev också en påminnelse för mig om hur dåligt jag mådde men hur bra jag faktiskt hanterade det och vilken erfarenhet det gav mig inom flera perspektiv som jag inser nu efteråt med lite distans till det hela.

Kram❤

21 Anonym :

skriven

Hej om jag lämnar mannen och går ut med det offrntligt kommer de flesta tycka att det är bra och att jag är värd någon bättre ?
Orolig att det kommer bli så mycket skitsnack och att han kommer bli otrevlig mot mig ute sen.
Jag vill vidare innerst inne. Känner ingen framtid.

22 Oro:

skriven

Hej Esmaralda.
Igår när jag var på fest så pratar man ju med alla. Jag pratade med en kille som är trevlig och lätt att prata med. Tror jag tog honom i håret en gång men alla kramas och tar på varandra man blir ju lite mer närgången me alkohol i kroppen. Tyckte någon att jag "kladdade" på honom? La någon märke till som om jag gick över någon gräns eller såg allt "normalt" ut?
Kram

23 Privatdektektiven 🕵:

skriven

Så viktigt, så viktigt..
Jag har levt med en deprimerad syster i perioder, det är mycket tuff när någon man älskar är nere på botten.

Däremot viktigt att våga finnas, att stanna kvar. Oavsett om det blir rätt ibland och fel en annan gång. Villkorslös kärlek är det finaste man som utomstående kan ge.

Jag har tänkt på en sak, E.
Egentligen inget som spelar någon roll nu, mest bara nyfiken. Vad var det som gjorde att Jonas som jag chattade med inte ville ses? Han förklarade det som att han bara skulle få känslor och att jag ändå skulle resa bort några månader. Stämde det verkligen eller vad ser du kring detta?

Kram på dig!

Svar: Nja det var nog en lite friserad sanning.. känns mer som att han tänker på någon annan.. kram :)
Esmaralda

24 Kärlek❤️:

skriven

Hej Esmaralda.
"Drabbas" jag av en kärlek i vinter? Ser du något om mötet/personligheten?
Kram

25 Mim:

skriven

Hej!

Känner igen mig i dagens blogg ämne. Deprimerad är jag och vet varför. Arbetslösheten tar knäcken på mig. Hoppas att min situation blir bättre snart.

Kram

Svar: Det blir den... försök håll ut genom att satsa på aktiviteter som gör dig glad.. kram :)
Esmaralda

26 F:

skriven

Hej Esmaralda.
Saknar F mig eller tänker på mig?
Kram

27 Sus:

skriven

Hej
Ämnet är viktigt....
Så svårt när man inte mår bra....
Love sus

Svar: Jag det förstår jag.. men det går... sök hjälp om du inte reder ut själv.. kram :)
Esmaralda

28 Fråga:

skriven

Godmorgon Esmaralda.
De två nyfunna vännerna, gillar de båda mig?
Kram

29 Lola:

skriven

Hej Esmaralda.
Går vi åt varsitt håll från och med nu? Eller blir vi tillsammans igen?
Kram

30 Virrhönan:

skriven

Godmorgon!
Jag hade en mindre depression för några år sen, tog mej ur den med psykologhjälp, det var lärorikt. När psykolog kom på tal så trodde jag på allvar att jag var helt ding i knoppen men det är nog nåt som alla borde besöka nån gång.
Idag blev en konstig morgon, med ett ryck fick jag vakna och agera skjuts efter en lite blöt kväll igår...så nu dricker jag morgonkaffet på Ica bland alla pensionärer😅 Solen tittar blygt fram efter nattens hällregn. På måndag drar allvaret igång med jobb och skola, kommer allt gå bra med barnen på deras nya nivåer i skolan? oroar mej för båda trots att jag vet att de är skötsamma och bra barn. Ha en trevlig dag på 75-årskalaset🎉🍸🎂💕

Svar: Japp.. terapi mår ALLA väl av.. självkännedom och reaktionsmönster är viktigt... det kommer gå fint för barnen.. oroa dig inte... kram :)
Esmaralda

31 Helena Ir:

skriven

Varit där..mer än en gång. Det går att ta sig ur mycket!
Tänkte på en sak..gråtit har jag gjort,så det skvalat.
Men numera är det stopp på den fronten..som om inga tårar finns kvar..mitt skal har blivit hårdare!

Låter trevligt med 75-års kalas..

Pratat med äldsta dottern..hon är nervös..ska det ordna sig?

Funderar på seans..det finns frågor..men räcker de för en seans..samtidigt för känsliga, för att frågas här..

Ha det så jättebra..

Kram :)...en puss på nosen till MG :)



Svar: Oavsett hur så kommer det ordna sig till det bästa för dottern.. kan ta lite tid men det kommer.... vill du ha seans är du alltid välkommen.. kram :)
Esmaralda

32 Smöla:

skriven

Kan du se varför jag drabbas av min depression? Vad är det som ligger bakom?

Svar: Jag ser inte det.. får inte se det.. utan det är en process i läkandet som du själv måste ta dig igenom... kram :)
Esmaralda

33 Madeleine :

skriven

Hej ez!
Hur länge håller en depression i sig? Har fått reda på att min är ärftlig så jag kommer alltid ha det och när jag gick till en psykolog för att få verktyg men vi pratade mest om verktyg till min sömn.
Kan du ge några tips på bra verktyg?

Har smsat med en kille denna veckan. Är han min soulmate?

Kram och ha en bra dag :)

Svar: En depression kan vara allt från någon månad till flera år.... verktygen är väldigt individuella beroende på ens livssituation och personlighet.. kram
Esmaralda

34 Lilly:

skriven



Något som är på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

35 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ser du om januari eller augusti är bäst för oss och B? Vet inte riktigt hur vi ska planera...
Tack!

36 K:

skriven

Hej Esmaralda.
En kille som visat sitt intresse för mig vi var ett umgänge och han började då stöta på en annan tjej. Ville han göra mig svartsjuk? Elle tog han "en annan väg" för att få sex för att jag inte ville åka hem tillsammans? Har han tröttnat på mig?
Verkar han inte vara den rätta för mig?
Kram

Svar: Nej han är inte rätt... han har stort bekräftelsebehov och visar det på fel sätt genom att göra andra kvinnor viktiga.. inget för dig om du vill må bra.. kram :)
Esmaralda

37 Loppan:

skriven

Hej Esmaralda.
En kort fråga, Kan han stänga mig ute helt i sitt hjärta?
Kram

38 Tillan:

skriven

Jag älskar min man kommer vi få ett långt och lyckligt äktenskap?

39 Livet:

skriven

Bra skrivet! Min mamma tog livet av sig pga att hon var deprimerad 😔.
Närmar sig min soulmate som ska komma in i mitt liv? Något hopp om det? Kram

Svar: Det är sorgligt när det går så långt som till självmord.. och tragiskt för de som lever kvar... det viktiga är att ingen känner skuld.. och nu mår ju din mamma bra och tittar till er alla då och då.... din soulmate närmar sig men jag ser inte när mötet sker.. kram
Esmaralda

40 Michaels:

skriven

Viktigt inlägg!

Jag bestämde mig för att strunta i om ex dejten skulle tycka jag var ful i kort hår och sa ja till träff. Träffen skulle vara i torsdags. Han kom inte. Hörde inte ens av sig. Jag skickade något undrande mess men fick aldrig något svar. Enligt källor satt han och la upp nya bilder på sig själv och att han söker tjejer för närhet mm på sin dejtingsida igår kväll. Och struntade i att svara mig som undrade. Han verkar ju inte bara vara en skitstövel utan inte riktigt frisk. Vem har samvete att göra så?
Kram

41 Lunora:

skriven

Ser du någon kärlek för mig innan jul? Längtar så!!
Kramar

42 Mind:

skriven

Många bra råd här, jag tycker ni kan ta till er detta för jag har haft depression av och till i omgångar och det hon skriver här hjälper verkligen. Jag har haft sån tur att jag själv alltid lyckats ta mig ur det. Nu på äldre dar så börjar man känna igen sig när det kommer smygande och hantera det. Det var inte lika lätt när man var yngre. Jag tror de två allra viktigaste är att tvinga sig själv att göra saker man brukade tycka var roligt, gärna kreativa saker och att tvinga sig själv att umgås med andra fast man kanske inte vill/orkar.

Kram

Svar: Exakt så som du beskriver blir det när självhjälpen fungerar.. man känner när det är på väg och kan bryta... kram :)
Esmaralda

43 Isabella:

skriven

Hej och tack för all hjälp jag fått ifrån dig ☺️ Uppskattar det verkligen! Kram

44 Lotta S:

skriven

Es, vill du skriva någon gång lite mer om vad du tror om kontakterna från andra sidan och varför de är så "olika", varför vissa som gått över tycks kunna förmedla sig men andra inte? Eller hur kan det annars komma sig att vissa längtar och väntar att få ett tecken men inget händer, vet inte de på andra sidan om det då och vill hjälpa? Och om vi som är här visserligen är olika mottagliga och kanske inte vågar tro på subtila tecken, men hur kan det då vara så att andra får helt tydliga budskap som inte kan missförstås för något annat? Är inte alla här lika värda att få det t.ex. om man behöver tröst för att orka då någon ska gå vidare, och förstås den som ska gå vidare är rädd?

Svar: Jättebra tips.. det ska jag absolut försöka ge mig på att skriva om !! kram
Esmaralda

45 Hej å hå:

skriven

Depression ja. Jag har nog snuddat vid det men aldrig fallit fullt ut. Känns som den skördar hejvillt. Därmed viktigt att stötta varandra å hjälpas åt.

Esmaralda: Funderar på hur vi knyter kontakt min tilltänkta och jag. Det tillhör ju inte direkt vanligheten att bara gå fram till en främling.

Kram :)

Svar: Det ni pratar om kommer naturligt och har med situationen att göra, som ni befinner er i.. kram
Esmaralda

46 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Nu har jag inte besvarat honom när han hört av sig. Vi bestämde ju sist att vi skulle gå åt olika håll och han bestämde det. Kan inte jag få lite tid att lämna honom bakom mig då? Ringer han bara för att se hur det är med barnet? Eller handlar det även om mig?
Kram

47 Kvinnan :

skriven

Är helt slut idag mentalt, känner att det är för mycket för mig, det är för mycket att tänka på? Ser du om allt ordnar sig? Kram

Svar: Ja även om det är mycket så kommer det att ordna sig.. kram
Esmaralda

48 Majvor:

skriven

Hej!
Mitt fredagsnöje är att läsa igenom bloggen och alla kommentarer / frågor / svar som har kommit under veckan.
Det är lärorikt, intressant, vardagligt och humoristiskt.
En beteendevetare skulle säkert kunna läsa ut en hel del om oss som skriver här.
Frågorna varierar verkligen. Man får inte glömma att en enkel, personlig fråga kan bekymra en frågeställare lika mycket som en djup, större fråga från en annan.
Du har en stor krets Es och många av oss har erhållit seanser som gett oss trygghet och riktlinjer inför framtiden.
Jag är lovad att möta en passande man som blir den rätte, till slut, och då jag har bra tålamod så är jag lugn och räknar med att han kommer när det är menat.
Eller är det han som redan har visat sig på jobbet? Han har vackra ögon men kanske litet för ung, sju år yngre än jag.
Hösten är min favoritårstid och nu är den kommen.
Med vänlig hälsning Majvor

Svar: Jag älskar också hösten...särskilt höststormarna och ösregnen... lite konstig är jag nog allt :) Mannen på jobbet kan bli en flirt men jag tror inte att han är din soulmate... men ta för dig och se vad som sker.. kram :)
Esmaralda

49 Kvinnan :

skriven

Tack för ditt svar esmeralda ❤

50 Lilly :

skriven

Något som är på väg in i mitt liv du kan berätta om kram 

51 Silla:

skriven

Hej Esmaralda.
Var det någon som uppfattade det som att jag stötte på honom sist?
Kram

52 Khaleesi:

skriven

Men vad du gör mig nyfiken nu haha!! Men det känns som ett bra beslut att släppa. Åh, jag hoppas jag har möjlighet till en seans snart! :) Har egentligen väldigt mkt jag skulle vilja reda ut. Jag måste ändå fråga nu.. var det äkta då? Eller han var bara falsk?

53 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Nu har jag inte besvarat honom när han hört av sig. Vi bestämde ju sist att vi skulle gå åt olika håll och han bestämde det. Kan inte jag få lite tid att lämna honom bakom mig då? Ringer han bara för att se hur det är med barnet? Eller handlar det även om mig att han känner någon saknad till mig?
Kram

54 Mimma:

skriven

Så bra du skriver!
Känner igen mig i det och jag kämpar mig framåt med små, små steg.
Kram

55 Razawa :

skriven

Hej bästa Esmaralda

Söndagen den 3 september flyger jag och några kollegor till Spanien Madrid på studieresa. Vi kommer att åka hem därifrån söndagen den 10e september. Så från torsdags kvällen kommer vi ha egentid tills det att vi åker hem på söndagen:-) men flygstresssen och ångesten har börjat komma ikapp. Hur kommer flyget dit och hem att gå?

Kram

Svar: Tecken visar att resan kommer gå hur bra som helst så oroa dig inte.. kram
Esmaralda

56 S:

skriven

Hej, jag har varit deptimrade i omgångar o är ledsen ibland nu oxå. Barndomsledsen, ledsen över skilsmässa mm. Jag har svårt att stå upp för mig själv men hoppas att det blir bättre.
Kommer han att göra slut med henne eller klarar han det inte...

57 7 åring med depression - Ghostwriter:

skriven

Kommer det bli kul ikväll? En kväll jag verkligen behöver mot alla odds.





Jag levde med den starkaste depressionen sedan jag var väldigt liten, bara sorgligt nog 7 år. Det smög på sig några år redan innan. Sen avtog den inte förens 12 år senare. Dock är ångesten min sjukdom än idag och jag är redo att övervinna den en gång för alla.



Kram och ha en fin fortsatt helg!

Svar: Sök och ta emot all hjälp.. jag ser dig frisk och stark i framtiden.. kram :)
Esmaralda

58 Boudica:

skriven

Depression är inget bra tillstånd, tror att de flesta människor någon gång i livet går igenom en period med lättare depression någon gång i livet!
Har själv varit rätt nere, ingen diagnos.
Var en tid man bara ville sova, kände inte för att göra något, träffa folk ville man inte, känslig, orkar inget.
Orsaken till det, det är ju min sjukdom, å det kan jag ju inte göra speciellt mycket åt. Men jag lärde mig att stå över den! Har tagit mer kontroll över mig själv. Jag börjar ta mig uppåt sakta men säkert.
Inga mediciner, tycker inte att man ska störa kroppens egna förmåga.
Men de senaste veckorna har jag lagt märke till hur träning fungerar humörhöjande.
Här har det blivit så jag känner för ett HIIT-pass, när jag märker att min hjärna inte riktigt är på humör. Jag blir gladare och känner mig lättare efteråt!
Sån träning utlöser serotonin och dopamin. Det kan ju vara en förklaring ;) Men man ska inte överdriva med det heller!

Till en helt annan sak, träffar jag denna person i år? (Obs.... Pratar inte om min soulmate här!) ;)

KRAM! Och ha ett trevligt 75-års kalas :)

59 Bytta:

skriven

Depression och utmattning ger många liknade symtom. Jag försöker komma tillbaka efter att ha gått i väggen. Många frågor om framtiden flyger runt. Vad ska jag jobba med, är jag inne på rätt spår? Lever jag med rätt man eller finns den stora kärleken fortfarande där ute för mig? Kram

60 L:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du att vi går åt varsitt håll från och med nu? Och är det säkert?
Kram

61 Mikael:

skriven

Ät något extra gott till frukost - kan du känna smaken av det goda eller någon smak alls, och det du äter inte smakar typ metall så är du i bra form, även om det är deppigt så har du mycket goda chanser att reda ut det hela.


din vårdcentral hjälper dig till rätt instans eller så söker du på egen hand -

underskatta inte din egen förmåga att hitta rätt hjälp för dig - världen är stor så lås inte in dig i att vården ska lyckas hjälpa dig på rätt sätt, mer än kanske med några piller som kanske tar bort symptomen och inte tar itu med det som ligger bakom, likt du tar huvudvärkstablett varenda gång du är bakfull, istället för att inse att det är alkoholen som är problemet.

Är du jägare och deprimerade, inte osannolikt då självmord bland jägare är rätt vanligt, och går till vårdcentralen och blir rekommenderad piller, du känner dig bättre och återgår till din vardag, med ett livslångt beroende av piller, när grundproblemet i själva verket kanske var att du går emot din egen natur, då du följt gamla traditioner av gammal vana, när det inte längre är livsnödvändigt att jaga och äta djur.

hur lätt är det inte känna sig trygg i att vandra omkring i skogen och jaga djur? , något som man troligen gjort i flera liv men plötsligt är det något som inte stämmer, inte så lätt finna pusselbiten då och man tar livet av sig, bara för att man går emot sin egen natur....

Den här tjejen är en av många jägare som tog sitt liv

https://www.jaktojagare.se/kategorier/utrikes/storm-av-hat-mot-dod-jagare-20170725/

Hur kommer det sig då att jägare tar livet av sig oftare än andra grupper i samhället?

http://svenskjakt.se/uncategorized/hjalp-till-att-minska-sjalvmorden-bland-jagare/

det lär dröja länge innan sjukvården kommer nämna för en patient att problemet kanske är att människor numera går emot sin egen natur, och ge patienten andra alternativ än piller.

hur många KBT psykologer skulle ta upp att dödandet av djur kanske är ett problem för patienten själv?

GW Persson blev rätt timid efter en jaktolycka och började tänka mer kärleksfull om djuren, senare fortsatte han jaga som vanligt, inte lätt bryta en vana och det fanns inget externt som kunde stöda hans ändrade uppfattning, på den tiden, så är förståeligt, idag är det inne och trendigt att vara vegan och framför allt lätt att vara vegan, till och med om du heter Beyonce


https://www.katvondbeauty.com/

http://www.lindamccartneyfoods.co.uk/

Nu är exempel vis jägaren ett rätt "enkelt" fall, I många andra fall kan det nog vara porten till helvetet att bli behandlad av någon instans, de är ju inte allvetande och lösning för dig kanske inte alls finns, I vad de läst sig till, finns de som fått spela friska för att bli utskrivna, för att senare kunna bli friska, vilket räddat deras liv.

psykologer och instanser i dokumentären runt Thomas Quick kanske ger en bild.

Är du en glad svensk?

1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa - 2015

https://kurera.se/nara-20-procent-ater-lakemedel-for-att-forbattra-sin-psykiska-halsa/

Vad som är rätt lösning för dig kanske inte finns i sjukvården:)

Kram
Mikael


62 Hoppet:

skriven

Hej Es

Ser du någon ljusning omkring mig?
kram

Svar: Ja, det kommer ljusna och bli bra men det tar sin tid... kram :)
Esmaralda

63 Helena Ir:

skriven

Tack för svar!
Äntligen kom jag till skott och anmälde mig för att bli blodgivare..varit där och gjort de första kontrollerna.
Lite nervös, inför den större tappningen av blod..4,5 dl..måtte jag inte svimma..

Kram :)

64 Mikael :

skriven

När man äter kött, fisk osv. kan det vara så att man går emot sin natur då man de facto lejer någon att tortera och döda för köttet man äter, skinnet man bär i kläderna osv., en del personer inte skulle klara av att utföra själv på daglig rutin och för att uppehålla sina vanor.

prova praktisera på en bondgård, rävfarm eller annat en tid, hantera djuren och be att få slakta djuren, ät dem, bär skinnet osv., påverkar det inte dig så är det nog inte grund till depression.

Här är en som gav upp

Jay Wilde, 59, who farms in Ashbourne, Derbyshire, sent 63 cattle to a Norfolk rescue centre as he could no longer bear to send them to be killed.

He said "a lack of imagination" had previously stopped him switching to arable farming.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-40253429


Kram
Mikael

65 Hoppet:

skriven

Tack för svaret
kram<3

66 Lyckan:

skriven

Hej Es

ser du något nytt positivt som väntar mig?
kram

67 Mikael:

skriven


Kan vara sunt vara deprimerad då och då, och helt normalt då det kan vara livet som kallar på uppmärksamhet, man kanske behöver byta partner, byta jobb, ta upp sin gamla hobby eller miljoner andra saker,
har svårt tro man löser alla livsproblem med att ge 2 miljoner svenskar antidepressiva...

Är man yrkeskriminell, har en chef som är psykopat, är slaktare osv. när man ex. är mellan ca 23-30 år och hamnar i en kris på slutet som yttrar sig i en depression, ska man då ta antidepressiva så man orkar med sitt gamla liv istället för byta livsbana? Vilka konsekvenser får det?

Antidepressiva är så nytt så är bra känna till bieffekter, läkemedelsindustrin vill såklart inte uttala sig då de tjänar bra med pengar på andras olycka


Minns jag rätt så fick självaste Soprano antidepressiva, kunde det bero på hans livsstil ;)

Anti-depressants taken by millions linked to 28 murders in the UK in the past three decades, reveals shocking investigation

http://www.dailymail.co.uk/health/article-4731380/Anti-depressants-linked-28-murders-UK.html


The 'extreme' side-effects of antidepressants

http://www.bbc.co.uk/news/health-37682355

http://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/aurora_shooting

Farlig antidepressiv medicin skrivs ut till unga

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/farlig-antidepressiv-medicin-skriv-ut-till-unga?


Kram
Mikael


68 Mikael :

skriven

Norden ligger högt vad gäller användandet av antidepressiva i världen, en förklaring kan vara mängden alkohol som vi konsumerar.

Systembolaget får man ju säga är ärlig, likaså så alkoholen i sig som snabbt visar symptom.

Den mänskliga hjärnan är en av naturens smartaste uppfinningar, men vill det sig illa kan den överlistas av alkohol. Det kan leda till depression, ångest, beroende och andra skador på kroppens viktigaste organ.

Alkohol kallas för en ”dirty drug” och det är kanske inte så konstigt när man ser hur den fungerar. Alkoholen slår mot många delar av hjärnan, inte bara mot ett enskilt område. Den påverkar bland annat belöningssystem, minne, motorik, balans, smärta, känslor, vakenhet, lugn och eufori. Den tar sig in överallt i kroppen, i varje cell. Det är därför alkoholen kallas för en ”smutsig drog”.

https://www.systembolaget.se/om-alkohol/alkohol-i-kroppen/alkoholrelaterade-sjukdomar/alkohol-och-hjarnan-angest-depression/

Kram
Mikael

69 Tisa:

skriven

Så sant det du skrivit. Själv har jag hjälp för att få in en regelbunden vardag. Det känns bra. I alla fall något positivt!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: