Sista dagen....

Jag började dagen igår med att tända ljus för de mina på andra sidan och med en särskilt tanke till Marina... en av mina favoritfinländskor som nyss gått över !!
 
 
Kanske är det svårt att se... men mätaren visar 43 grader.... och jag lovar, det var bastu ... och man blev totalt utmattad och svimfärdig....
 
Rödmosig och nära värmeslag.... sökte skydd i en sval kyrka.... det är faktiskt red alert varning här.. med tanke på värmen och man varnar folk från att gå ut...
 
 
På förmiddagen blev det till saltgruvan utanför stan.. en av världens äldsta... och man tar sig ner via typ 375  trappsteg .....
 
 
Imponerande salar under jord....
 
Som en helt  egen slags värld som öppnas
 
 
Här sitter dom.. The  fantastic four :)
Sonen är  flankerad av två syskonbarn...
 
Sen for gänget till Kentucky fried chicken för lunch !!!
 
Efter lunch ville grabbarna bara ta det lugn och slappa... och då for jag och vännen iväg med en tuk tuk för två och egen guide...
 
 
 
Vi betade av de gamla judiska kvarteren och så for vi till det gamla gettot.... vår unga guide var både rolig och kunnig !!
 
 
På torget  i gettot finns idag dessa stolar till minne av alla de hem som ödelades och alla de människor som dödades  och evakuerades....
 
 
Schindlers fabrik.. mannen som räddade så många judar och du som sett filmen: Schindlers list.. du vet  vad som hände.  Har du inte sett den... så  se....
 
I dag är vi på hemresa... med start kl 5 i morse... sonen har en viktig militärfest att gå på ikväll och vi har lovat försöka vara  hemma i tid.... i dag kan jag inte besvara några frågor...
 
Kram & kärlek
 
1 Skorpan:

skriven

Oj vilken värme ni haft, huvudlöst o inte konstigt att man varnat folk för att gå ut. Historiens vingslag är mäktiga o det ni sett är saker som alla definitivt borde se. Kanhända jag en dag har möjlighet att se det ni sett, med mina barn kanske. O saltgruvorna, milde himmel så fina.

Njut av det sista av resan, det blir mycket svalare hemåt, tror jag...
Kram Skorpan

2 Klara:

skriven

Hej Esmaralda!

Nu är det så att jag har en liten crush på killen jag brukar se på tåget och ute, vet ju inte vad han heter men jag kallar honom gul byxa haha. Nu undrar jag om du kan se något emellan oss? Han verkar intressad men är han det?

Kram Klara

3 Klara:

skriven

Hej Esmaralda!

Nu är det så att jag har en liten crush på killen jag brukar se på tåget och ute, vet ju inte vad han heter men jag kallar honom gul byxa haha. Nu undrar jag om du kan se något emellan oss? Han verkar intressad men är han det?

Kram Klara

4 Mikael:

skriven

Auschwitz och andra iordningställda minnesplatser kommer säkert stå kvar efter nästa krig, som minnesmärken till framtiden om hur saker var.

Man sluter fred, med tiden kommer nya människor och saker är glömda och inte glömda och blir osams igen,igen och igen.


Wow 43 grader tror inte jag har provat på, ta det vackert :)


Kram
Mikael

...

5 Kristin:

skriven

Tusen takk for at vi har fått bli med på reisen.
Nå ønsker jeg dere en god reise hjem
Kram :)

6 Solstjärnan:

skriven

Hej 😊

Verkar minsann som en intressant resa ni haft!
Mäktiga salar o saltgruvor och allt det andra ni upplevt.

Mycket fakta och historia att lära och uppleva.
Det är så roligt att du delar med dig om dina resor😊

Kram Solstjärnan 🌟

7 Hedwig:

skriven

Trevlig hemresa och det var kul att ta del av era upplevelser!

8 Oxelina:

skriven

Mycket ni fått uppleva på några dagar, härligt men jobbigt också och inte minst viktigt att man besöker dessa hemska platser också. Inte bara platser där det bara finns glädje o skoj. Men ni har ju fått ihop alla delar på den här resan på några dagar på ett fint sätt.

9 Helena Ir:

skriven

Men jösses så varmt!.
Mycket hade ni att se,in i det sista..

Välkommen hem..till ett svalare Sverige!

Kram :)

10 Ghostwriter :

skriven

Måste verkligen få svar på denna frågan, hoppas du kan hjälpa! Jag ska möta någon idag och ser framemot det, kanske blir en ny vän? Hur tror du det blir?


Kram

11 Miltons Mamma:

skriven

Så här man missat en hel del igen tydligen. Tur man kan gå tillbaka och läsa inläggen. Bilderna på dig hahaha de är BÄST och uttrycket "snabbare än en höna skiter" har jag aldrig hört. 😂😂😂

💖

Kjam på dig

12 Ellis:

skriven

Förstår precis hur du känner dig med 43 grader:(
Har själv vart utomlands där det vart 43 grader och de varnade alla den dagen att barn och äldre skulle stanna innne,såg bla döda fåglar som inte klarade värmen.
så fina bilder du tagit:)det har vart kul att få följa dig,önska dig en trevlig resa hem<3
kram:)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: