Kan man älska för mycket ?

Kan man älska någon för mycket ? Klart man inte kan.. vad man däremot kan är att älska på fel sätt.

  Att ständigt curla och vara den som tar hand om  .. oavsett  det gäller partnern eller barnen.. är en självisk kärlek.. som det inte kommer så mycket gott ur.

Som regel slutar det i bitterhet att man tycker att man gör allt för sin partner och får så lite tillbaka.

  Då får man skylla sig själv eftersom man visat vägen genom att fixa och dona  & ordna och i detta hittar man sina roller.. som man befäster och när man sedan tröttnar på sin egen roll… ja då är det  som regel försent att skapa förändring. 

 

Samma sak med bortcurlade barn… som lär sig att skrika sig till vad de vill ha… som måste ha omedelbar behovstillfredsställelse…. som  inte lär sig att lyssna på andra och  som inte lär sig glädjen i att ge… de växer ofta upp till odrägliga vuxna personer  som vill ha allt ljus på sig och ser sig själva som världens mittpunkt.

Och handen på hjärtat – vem vill leva med nåt så odrägligt ?

I en relation  är det viktigt att dela på makten.

Att lyssna in

Att inte kväva med sin kärlek eller  tvärtom, utarma utan kärleksbevis .

Respekt, såväl inför sin partner som inför sina barn.

 

Barn är inte  en förlängning av dig ..de är  fristående individer  så var nyfiken på vad de tycker och tänker… hjälp dem att växa.. att bli självständiga och modiga.

Har du egen styrka och en inre trygghet.. då har du inte behov av att styra de dina  och du använder inte  kärleken som vapen.

 

Så, se över hur älskar !

 Äldsta dottern &  yngsta  barnbernet...
 
 

I dag har jag äldsta dottern och henens familj här.. de kom igår och stannar några dagar...  på programmet står skidåkning på Vallåsen..skridskoåkning...i kväll blir det bowlingmiddag för oss alla  och såklart varje kväll en mysstund i utespat !!

Kram & kärlek

1 Anna.L:

skriven

Ser du om denna person, kommer vara en viktig del i mitt liv och utveckling? Tänker vad vårt möte är menat att leda till rent känslomässigt, då man ska lära sig av varandra och de man möter. Då hon gillar mig men det är svårt att veta vad hon vill. upplever dock aningar.

Utöver detta ser du om jag hinner bli frisk inför ett projekt och uppvisning vi har nästa vecka?

Även orolig inför ett svenska prov, det är inte lätt när man är sjuk att plugga? Kommer det gå bra, trots allt.

Kram :)

2 Smöla:

skriven

Undrar om det kommer någon form av positiv förändring snart? Och vad kan det vara?

3 Mammamu:

skriven

Hej Esmaralda! Låter mycket trevligt!

Es, ibland känner jag att min lotsas pappa vill bestäma över mig hur jag ska göra och uppfostra min son! Grejen är att vi är så olika också, jag och lotsas pappan! Att jag tänker på ett helt annat sätt!
Kommer han respektera att det är jag som är förälder och därav jag som bestämmer?
Kram

Svar: Det kan ta tid men det är något han måste inse... du är vuxen och du bestämmer över dig själv och ditt liv.. så är det bara.. kram
Esmaralda

4 Ekonomi:

skriven

Hej Esmaralda!
Kommer jag att få a- kassa ersättning?
Kram

5 Anki:

skriven

Vilken vacker dotter du har !

Kram Anki med flock

Svar: :)
Esmaralda

6 Pia1:

skriven

Hoppsan... Lilleman curlar jag alldeles för mycket, energin räcker inte Alltid till att ta striderna... Men, jag talar alltid om att det här var över gränsen och han borde klara det själv. Tror mammor curlar söner värre än döttrar också, man tror inte att herrar klarar sig själva haha...

Svar: Det ligger nåt i det... när jag fick sonen på lite äldre da´r så curlade jag mig blå.. och gör det fortfarande när han kommer hem på besök men odrägligt beteende skulle jag inte tåla... kram :)
Esmaralda

7 ängeln:

skriven

Hej E! Det där med att curla barnen är en svår balansgång tycker jag, det gör vi nog alla lite till mans fast vi inte vill...Förlåt att jag tjatar :) men jag förstod inte riktigt svaret. Kan lillebror få plats på samma förskola som storebror även efter jul eller ska vi ta platsen i augusti och gå på snigelfart??

8 <3:

skriven

Så mysigt med ditt utespa kära Esmeralda.
Blir det en golfresa i mars tror du till det soliga Spanien?
Kram
💗💗💗

9 Anna.L:

skriven

Tack för svar angående personen i min klass, när du menar i nuet, kan detta innebära fram tills vi tar studenten om ca 1 år? På sikt förstår jag att många av oss kommer gå olika vägar. Stor Kram

10 Linnean 🌸:

skriven

Så sant, så sant! Man ser lite för ofta just det där med odrägliga ungar som gapar sig till det de vill och inte visar respekt (inte fått lära sig!!) för sina föräldrar. Eller att den ene föräldern inte visar respekt för den andre utan behandlar honom/henne som skit och så tar barnen över det beteendet och ger sig på den svagare. Sånt gör mig topp tunnor rasande!!!
Jag var nog lite för mammig lite för länge men sonen pluggade ju länge och jag jobbade inte så då blev det så. Så var det bara han och jag. Men han har alltid fått hjälpa till och visar respekt för både mig och andra och är jäkligt trevlig och omtänksam 😊
det gäller att sätta sina gränser men ack så
lätt att glida över och blir det så fel.
Så fin bilden är på din dotter! Super! Är
Det lille Ozzy som ser livsfarlig ut? Sött litet monster 😉 Solen skiner i dag! Skönt!
Ska försöka komma ur min gyttjepöl. Massor av tankar och en trött kropp. Jo, var var det du hittade alla justa lägenheter i andra länder?
Finns lite planer på att ev göra någon vinterrymning till nästa vinter. Om det sen går i lås är en annan sak. Men allt börjar ju med en tanke. 😊 Ha det så gott och ta fatt i solen!
Kram.../Linnean🌸

Svar: Japp.. det är Ozzy på Halloween :) Ta tag i tanken du tänker och håll fast.. den känns riktigt bra.. kram
Esmaralda

11 Död:

skriven

Godmorgon esmeralda vad lika ni är din dotter o du 😊

Jag tänkte fråga var du ser mig iframtiden kommer jag vara kvar i Sverige?? Kram

12 Ff:

skriven

Godmorgon esmeralda vad lika ni är din dotter o du 😊

Jag tänkte fråga var du ser mig iframtiden kommer jag vara kvar i Sverige?? Kram

13 Queen:

skriven

Hur ser sommaren ut för oss... Kommer vi ha mycket att göra??

14 Mn:

skriven

Hej EZ!!
Kommer de att bli vänner, min son och A?

15 Helena Ir:

skriven

Sanna ord,värt att tänka på..men ibland är det lätt att göra fel, i den meningen att man tror sig älska mer..så det behöver påminnas,speciellt tror jag ,när det handlar om ens barn..balansen är skör!

Mysigt med besöket från dottern med familj..

Kram :)

Svar: Ja balansen är det svåraste.... ja, vi har det såååå mysigt så här:) kram
Esmaralda

16 Dunegull:

skriven

Hur ser min sommar ut?

Svar: Finns en chans till något riktigt bra men det gäller att du planerar i tid.. kram
Esmaralda

17 Mamma:

skriven

Hej Esmaralda!
Jag ska få komma till en intervju men det är ett tillfälligt jobb som varar 6 månader! OM jag skulle få det, kan det vara smart att ta det? Med tanke på att det är tidsbegränsat? Det kanske hindrar att få ett fast arbete närmaste tiden! Men skulle det ändå vara smart att ta det?
Kram

18 Smöla:

skriven

Kan du se om nån har tagit pengar från mig, eller är de jag själv som är "glömsk"? Hade dom i en plånbok i ett skåp.

19 Anonym :

skriven

Är det slut nu på riktigt tror du Es ?
Har han bestämt sig en gång för alla. Konfronterade G igår med att han var medlem på två dejtsidor och att det inte känns seriöst. Han sa att han glömt att gå ur dem fast han i helgen sa att han verkligen vill leva med mig.
Kram

Svar: SÅ dåligt minne har han inte.. kram
Esmaralda

20 Fiffi:

skriven

Hur ser framtiden ut när gäller arbete o studier för mig kram

21 Queen :

skriven

Hur ser sommaren ut för oss... Kommer vi ha mycket att göra??

22 Kicki:

skriven


Blir det utomlands semester iår för oss kram

23 Johanna :

skriven

Kära E!

Ska på intervju nästa vecka för ett jobb jag väldigt gärna vill ha, kommer jag få det?

Kram

24 🖤G. :

skriven

Hei. Igår mistet jeg ringen min. Tok den av da jeg lagde pizzadeig på jobb, men husket å sette ringen på igjen. Senere på dagen da jeg kom på trening hadde jeg tatt den av eller eventuelt mistet den, men husker ikke hvor. Klarer du se om hvor jeg bør leite for å finne den?

I tillegg, hvis jeg kjøper hus, flytter jeg alene eller med R?

25 Jonkan:

skriven

Skulle den här typen av tjänst passa? (HR/rekrytering)
Eller blir det för mycket för mig? Verkar dock intressant

26 Michaela:

skriven

Så mysigt ni har det!! 💕

27 Filippa:

skriven

Hej måste fråga jag har drömmer flera nätter om plocka blommor eller att jag gråter i drömmen.

Är de något speciellt med dom drömmarna?

Kram

28 Fanny:

skriven

Ligger här sjuk jag.. Har feber, halsont och ont kroppen.. inte det minsta roligt, har varit sjuk mycket nu och vill bli frisk!

Har påbörjat några frågor jag ska ha med när jag beställer spådom från dig. Är inte helt klar än, men snart. Det tar lite tid när man är sjuk.. Har aldrig spått mig hos dig tidigare så det känns spännande :)

En liten fråga jag också har är om jag och han kommer att få tillbaka kontakten vi hade tidigare? För jag saknar vår vänskap och tiden då vi pratade sim mest. Kommer vi att träffas igen är något jag också undrar över..

Kram

29 Anna E:

skriven

Hur visste han och sa min adress? Intresserad?

30 Anonym :

skriven

Tack för svar. Nu fick jag mig en tankeställare.
Kram

31 N:

skriven

Hej Esmaralda!
Den här tjejen mitt barns pappa pratar med ser han ut att ha intresse där och ser det ut att bli något mellan dem?
Kram

32 Lotta:

skriven

Svårt men ändå inte att göra rätt. Lyssna in är bra tror jag....

Undrar om jag och mannen kommer träffas och om det kanske är HAN???

Ha en fin dag med dotter och barnbarn

33 Sommar:

skriven

Vad roligt ni skall ha det:)

undrar om sommaren bjuder på något kul?
kram

34 M:

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du han verkar vilja att det ska bli vi igen och kan det bli det?
Har han några känslor kvar för mig eller berörs något utav mig?
Kram

35 Sus:

skriven

Hej
Svårt med kärlek....
Kommer den snart?
Love sus

36 G.H:

skriven

Så fina kort på din dotter och barnbarn!!

Hehe ja här skämmer vi bort ungen, men lyssnar in gör vi och inte tillåter vi vilket beteende som helst heller. Så inte helt hopplöst i alla fall;)

Undrar om när vi skaffar syskon , om sonen och syskonet kommer att ha en nära relation ?:)

Kram:)

37 Cara:

skriven

Ja mitt älskade barn har just förlorat din träningsväska för andra gången på bara några veckor! Denna gång med allt nyinköpt.

Kan du Es se om den kommer tillrätta? Eller måste vi ge oss ut och handla allt en andra gång?

38 Skorpan:

skriven

Tror inte att jag ens älskade, kan jag säga såhär efteråt med facit i hand. Curlar inte mina barn så får väl se vad det blir av dom, hoppas på att de blir till folk, det är min enda förväntning?! Lever mina drömmar gör d inte o inte heller lever jag genom dem. Älskar jag kanske dem för lite?

Familjemys på högsta nivå Es 😀.
Kram Skorpan

39 Elisa:

skriven

Hej!
Hur ser det ut att gå nu, vi pratar inte och jag vill inte ha han som en inneboende här.
Kram

40 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda,

Min svägerska ska gifta sig i augusti och vi planerar en möhippa för henne 7-9 juli i London. Ser det ut att bli av? är lite flygrädd så sånt stressar mig lite nu...

Tacksam för svar,

kram <3

41 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Idag är det exakt 11 år sedan jag avlivade min första kanin. Det var en STOR sorg för mig. Trots att det bara var en liten kanin. Ibland drömmer jag om henne och att hon lever och ibland har jag drömt att jag har hittat henne under mina föräldrars altan och hon levde och jag blev så glad att se henne trots alla år som gått. Och då är hon inte mager eller äcklig utan ser ut som vanligt. Förstår att det är längtan efter henne som gör att jag drömmer om henne eller något besök från henne där hon berättar att allt är bra. Jag önskar verkligen att jag får träffa henne igen. Ser du om vi möts igen i detta liv? Saknar hon och alla andra kaniner mig som jag har ägt efter henne? Är hon med alla andra kaninerna som jag har haft genom åren? Mår hon och alla de andra kaninerna bra?
Tack i förhand! Blir så sentimental denna dag. 😢😞 Kram Zoey 💕

42 Förändring:

skriven

Hej!

kommer våren att bli bra med positiva förändringar när det gäller jobb och inkomst??

kram

43 Nytt:

skriven

Hej!

Kommer det in nya människor i mitt liv och ev. nya vänner eller arbetskompisar?

kram

44 AnnaK:

skriven

Låter som trevliga dagar med dotter och barnbarn 😊

Hoppas jag har körkort den dag mina föräldrar gör slag i saken och flyttar dit där de är uppväxta. Har dem i krokarna nu så det blir tomt men samtidigt roligt att ha någon man kan åka och hälsa på och sova över hos 😊 Önskar mig själv något eget i den byn. En stuga tex. Hoppas den drömmen blir sann!

Kram 😊

45 Anna:

skriven

Jag är så arg så jag kokar... Fick p.böter förrut känns som han jävlas med oss... Eftersom denna gången gjorde jag inte fel... Vsd ser du om det?

46 Mamma mu:

skriven

Hej Esmaralda!
Hur stor är chansen att jag träffar kärleken via nätet?
Hur stor är chansen att jag träffar honom i år?
Kram

47 Cecilia:

skriven

Gud vad du och din dotter är lik varandra, och vackra är ni båda två. Kul med besök och vad mycket roligt ni har framför er! Hade verkligen inte tackat nej till utespat, hehe..

Igår skickade jag iväg årets första sommarjobbsansökan. Hoppas verkligen på jobb där, ser du hur chansen ser ut? Blir det något sommarjobb överhuvudtaget? Kramar

48 S:

skriven

Hej Esmaralda! Den här kollen som jag funderar på Jocke, kan jag ta kontakt med honom? Och skulle han vara intresserad?
Skulle det kunna bli något bra mellan oss?
Kram

49 Anna:

skriven

Kära Es!

Du sa nyligen att jag skulle låta mannen jag träffat vara, då han pga boendeutredning med barnen hade det väldigt stökigt. Han valde att klippa kontakten, fast vi tyckte väldigt mkt om varandra.
Du skrev det finns chans att han kommer tillbaka. Jag har låtit honom vara, men tänker på honom. Ser du om det fortfarande finns en chans? Eller kommer jag aldrig höra från honom igen?

Stor kram

50 Lizette :

skriven

Hej:)
Kanhända jag älskar på fel sätt ibland.. ger mer än jag får.. det är inte lätt ändra mönstret..
Ser du om Fredrik o jag får ihop det?💗
Kramis

51 Me:

skriven

Hej Es,

Min längtan att flytta till värmen. Kan du se om jag kommer uppfylla min dröm och trivas?

Kram!

52 HS:

skriven

Hej Es!

Bra inlägg. Har läst en artikel om detta som är på engelska och heter Love versus attachment. Kan skicka länken om du är intresserad.

Vad skönt med ditt utespa! Helt rätt att bada varje kväll.

Kram

53 Linda:

skriven

hej finns han jag ska spendera mitt liv med i staden som jag flyttar till nästa vecka?
kram

54 Ff:

skriven

Jag tänkte fråga var du ser mig iframtiden kommer jag vara kvar i Sverige?? Kram

55 Queen:

skriven

Hur ser sommaren ut för oss... Kommer vi ha mycket att göra??

56 alma:

skriven

Kommer jag att kunna köpa min bruna tjej en Islänning eller blir hon såld innan? Många kramar till dig det behöver vi alla

57 alma:

skriven

Kommer jag att kunna köpa min bruna tjej en Islänning eller blir hon såld innan? Många kramar till dig det behöver vi alla

58 Fff:

skriven


Jag tänkte fråga var du ser mig iframtiden kommer jag vara kvar i Sverige?? Kram

59 Anonym:

skriven

Hej fina Es,

Så härliga bilder:).

Vad ser du om B.? Har han tjej eller kommer han att ha mig, Jag menar är han kär?
Han har ju massa problem och verkar skwotisk, nu ligger han på sjukhus och även hans pappa är allvarlig sjuk.
.vad ser du? Kommer vi att träffas?



Skickat samma kommentar tidigare

Kramar :)

60 Hej :

skriven

Vad mysigt ni har det och kul att få rå om varandra under lovet.
Blir allt klart när vi tror och hoppas eller drar det ut på tiden.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: