Populär eller mobbad......

Populär eller mobbad..  det kan variera väldigt för samma person !!  

Ta Jonte som exempel… han gick i en stor allmän skola på en stor ort och blev mobbad  av killarna i klassen eftersom han dansade och spelade teater på fritiden och eftersom han hade ett lite mjukare och mer tillbakadraget sätt att vara.

Minsta lilla blotta man visar… kan innebära  att mobbare vässar  tänderna.

Olika gillas inte alltid.

 

  Mellanstadietiden var tuff för  Jonte och när han började högstadiet valde föräldrarna en annan skola .. en mindre friskola.. och plötsligt  var han inte bara accepterad utan dessutom riktigt populär.

Och självklart stärkte detta hans  självkänsla rejält.

 

Ingen skola, stor eller liten, ska acceptera mobbning.. och jag tror att varje lärare vet vilken elev som eventuellt mobbas och vilka elever som är mobbarna. Det är ingen  raketforskning att begripa.

Och det är tummen ner för varje lärare som inte tar tag i detta… omgående och med kraft !!

 

Jag tror också att föräldrar har rätt bra koll på om de har ett barn som är mobbat eller som mobbar och det är föräldrarnas  skyldighet att ställa upp för sina barn… för man ska vara medveten om att  även den som mobbar och kränker har  ett rejält problem.

Det finns de som tror att mobbning är ett nytt fenomen… och det kan jag tala om att det INTE  är !

 

Min mamma berättade att när hon var barn och gick i skolan så mobbades den fattigaste pojken.. som var sämst klädd och hade sämst lunchlåda med sig… man knuffade honom, kastade iväg hans trätofflor så han fick gå strumpsock i leran.. man tog hans lunch och  gjorde narr av den….   och när jag gick i skolan.. då var en av tjejerna sjukt mobbad.. hon blev slagen, fastbunden, inlåst och fick dagligen höra hånande ord. 

   Mobbning  förekommer ofta redan i nollan… när rangskalan  etableras… och som personal och förälder ska man vara väldigt uppmärksam.

 

Jag har haft vuxna personer i terapi som farit så illa av skolmobbningen att det satt djupa spår i själen.. och för somliga sitter såren så djupt att  de tappat förmågan att läka sig.

 

Kram & kärlek

 

 

Vill du ha omfattade spådom/seans via mail ?

Du är du välkommen att maila mig på: [email protected] och jag mailar dig tillbaka med all info om hur det funkar !!

1 Mathilda :

skriven

Hej. I min seans såg du att jag kommer få barn, ser du om det kommer ske på naturlig väg eller med hjälp? Kram

2 Mimlan:

skriven

När jag och min kompis gick på låg och mellanstadiet tog vi hand om de ensamma och utstötta. Med oss fick alla vara med🌞

Jag har ju nyligen gjort en anmälan till skolinspektionen för att vår dotter blir utsatt, och även vissa andra barn.
Jag har nu fått skolans yttrande och lämnar in mina åsikter om detta. Det är en liten process, men jag hoppas att det ska hjälpa alla i slutändan. Även rektorn som tyvärr inte har varit samarbetsvillig.

Kära es, tror du att det finns en chans att jag klarar hemtentan?

Svar: Bra,, bara stå på dig !!!! Jadå du har en god chans.. kram
Esmaralda

3 Tanten:

skriven

Så enormt viktigt ämne. Tänk om sånt kunde försvinna ut i universum och upplösas. Lär inte ske, men man kan ju alltid önska.

Kram

4 J:

skriven

Fruktansvärt med mobbing😡😣..och oftast är det dom som mobbar som har det sämsta självförtroende .. och som dom hävdar sig med.
Ska ut på roligheter i helgen... möter jag någon flirt? Eller ? Trevlig helg!! Kram

Svar: En liten flirt kan det bli.. kram o ha det så trevligt :)
Esmaralda

5 A:

skriven

Ska vi aldrig få bli friska? Barnen har legat med 40 i temp i en vecka o idag vaknar jag upp som ett kylskåp o ont överallt 😭🤒

Fick ett sms från R igår där han undrade ifall vi kunde prata nån dag. Vad vill han prata om? Vill han förklara sig? Försöka igen? Prata om huset? Jag hoppas verkligen allt nått honom nu o att han vill göra ett nytt försök mellan oss ✊🏼✊🏼
Kram från förvirrade lilla mig 💕

Svar: Det är evisa virus som grasserar.. jag har varit förkyld nu i två veckor och det är segt för många.. ni kommer igenom det här även om det tar sin tid... R vill prata men det är mycket tveksamt om det leder till något seriöst mellan er.. kram :)
Esmaralda

6 Jossan :

skriven

God morgon! Äntligen fredag och detta har varit en lång vecka! Ont i kroppen men slutar halv 3 så jag håller ut!

Min mamma upptäckte att jag blev utfryst i en tidning där det stod saker som man kunde märka på barnen. Hon hade rätt men min skola tog inte tag i ett skit.. men det förföljer mig fortfarande men jag mår bättre och har mina fina vänner!

Igår blev jag med lägenhet!! Så sjukt jag som inte skulle flytta innan hösten men ja ibland blir det annat!

Idag ska jag på uppföljningsintervju. Jag hoppas verkligen jag får de jobbet! Är så trött på detta nu.. vad känner du om jobbet?

Kram

Svar: Grattis till lägenheten :) Du har god chans på jobbet.. kram
Esmaralda

7 Helena Ir:

skriven

Det är så grymt med mobbning..det kan verkligen få en människa att inte känna sig omtyckt..så förtryckt. Stackars alla barn som har ont i magen..och ska möta sina mobbare i skolan.
Jag har arbetat på 2 företag,där en man på vardera företag,var sämre behandlad,mobbad,främst av ledningen. Jag försökte att vara vänlig och uppmuntrande mot dessa män..Jag var ung på den tiden,kanske om det varit idag,att jag kunnat göra mer.
Så många som far illa..

Hoppas du hade en fortsatt fin födelsedag igår.

Kram :)


Svar: Du försökte i alla fall markera och ge stöd.. och det är mer än många gör så var stolt över dig själv... kram :)
Esmaralda

8 sus:

skriven

hej
inte kul med mobbing....
hur går det för mig i denna händelse på jobbet....
blir så trött....
love sus

9 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Ja mobbning är hemskt. Hade en period på högstadiet då jag blev utsatt. Jag var absolut inte den som blev värst mobbad på något sätt. Det var ganska hård stämning överlag i klassen. Men det tog ändå hårt. Det tog mig många år innan jag lyckades släppa det jag hade råkat ut för.
Jag vågar inte ens tänka på hur djupa spår det måste ha satt i dem som blev hårdast mobbade. Det var verkligen ren grymhet ibland. Killarna var värst, men inte invandrarna för det hade vi inga på min skola.

Kram ThereseC

10 KristinaF:

skriven

Hej Esmeralda!

Testar igen..
Vad glad jag är över att ha hittat din blogg. Jag har nämligen en fråga..

Jag är väldigt förälskad i en person, som jag numera träffar på väldigt sällan. Jag undrar om jag och han kommer att ses igen? kommer jag någonsin kunna få kontakt med honom på något vis?

Tack på förhand,
Kristina

Svar: Jag kan inte se denne person i din framtid och det känns inte som om ni kommer att ha en seriös relation. I kärlek kommer det att finnas någon annan för dig. Kram :)
Esmaralda

11 Shari:

skriven

God morgon Es,
Hur tror du att han tog det/kände kring det jag skrev till honom igår? Ser du hur det bli mellan oss nu? Något jAg bör tänka på elr så??

12 Susan:

skriven

🎂🎁 Grattiskramar till dig så här en dag i efterskott 🍾💐🎈

Svar: Tack :)
Esmaralda

13 AnnaK:

skriven

Är ju så svårt att komma tillrätta med sånt där. Lärarna blundar ofta och föräldrar förnekar. Viktigt som du säger att mobbarna får nån sorts hjälp också för att komma tillrätta med sitt beteende. Men verkar vara väldigt svårt det också. Har aldrig blivit mobbad själv men haft det nära inpå, syskon som varit utsatta, gått själv i en klass där det mobbades hårt och även kommit som ny på en arbetsplats dör en kollega var utfryst och ja mobbad. Var skrämmande att se hur ledaren för mobben fick med sig några andra och på fullt allvar tyckte deras beteende var ok för det var den mobbade det var fel på tyckte de och då var det helt ok att frysa ut henne. Slutade dock att mobbaren slutade då hon inte fick bort offret från arbetsplatsen som hon önskade.

Nåväl.....fredag idag! Ska bli skönt med helg.

Kram :)

Svar: Vuxna mobbare är ett hår av hin.... som inte borde för utrymme för denna syssla... kram :)
Esmaralda

14 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda var det rätt att jag tog vaccinationern det blev så hastigt bestämt av läkaren så jag hann inte läsa på och fundera så mycket. Läkaren verkade mycket kunnig. Kändes lite speciell när jag var där han tittade på ett sätt på mig och in i ögonen svårt att förklara. Var det positivt? Han sa du ser så frisk och välmående ut och har det så jobbigt.
Kram

Svar: Jag ser inget negativt kring vaccinationen.. kram :)
Esmaralda

15 Anonym :

skriven

Hej Esmeralda tänker fortfarande på Jackob E och den andra mannen i sällskapet som var yngre. De satt vid ett runt bord med en vit fjäder. Kan han vara singel tror du ? Vet inte om han la märke till mig satt en bit ifrån. Var ute och åt middag med K en äldre farbror som jag börjar tro är en snuskgubbe. Hans far tror jag gillar mig eftersom han vet vem jag är sen tidigare. Kände wow när jag såg dem. Skulle jag ha någon chans.
Kram


16 Mannabonne fan:

skriven

Hej!

Känns det som att L hittar en ny kärlek före mig?
Drömde om hobom inatt och det gör så ont... allt jag vill är att vi blir tillsammans igen.

Kram från ledsen tjej


Svar: Gå vidare.. släpp det som varit.. ni hitta båda en ny kärlek.. kram :)
Esmaralda

17 F:

skriven

Min dotter var väldigt ledsen o kände sig kränkt igår av en pojke på skolan igår efter att han hade Slått henne helt utan anledning , vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med detta😡😡😡 känner mig så arg på ungen o lärarna som verkar vara så slappa....


Svar: Prata med din dotter om det hänt fler gånger.. om hon trivs i skolan... det kan ha varit en engångshändelse... och prata med hennes lärare oavsett.... kram
Esmaralda

18 Mm:

skriven

Hej Esmaralda!
Usch för mobbning! Jag har då aldrig varit en mobbare även om det säkert blev någon gång under skolåren då man hängde på och sa något dumt! Men en mobbare har jag aldrig varit! Även ej blivit mobbad så! Undra varför vissa personer blir så utsatta ibland har jag fått för mig att det är olika dragningskrafter på något sätt?

Es, det verkar just nu vara lite dåligt med jobb inom hemtjänsten, ser jag ut att få så pass mycket jobb att jag klarar mig som Tim vikarie? Känns det "nya" jobbet du sett för mig längre fram i tiden?
Kram

Svar: Du kommer att fixa det.. och det nya jobbet finns inte så långt borta.. kram
Esmaralda

19 Dunegull:

skriven

Usch, det är verkligen fruktansvärt.
Mitt humör har varit så dåligt sista veckan, vad beror det på? Känns som jag ej kunnat styra det heller, det bara kommer upp från ingenstans.

Ha en trevlig Helg!
Kram

Svar: Verkar vara något hormonellt... och övergående... kram
Esmaralda

20 f.:

skriven

Det känns som att min osäkerhet förstör allting. Jag går och bär på sådan stress och ångest. Förutom det, kommer jag att träffa personen jag tänker på igen snart? Den personen var någon som fick mig att må bra. Eller har jag bara skrämt iväg denna.. Kommer vi att hitta en dag vi kan träffas igen? Kram

Svar: Gör något åt stressen.. det kan du... personen du tänker på... tänker på dig också.. kram
Esmaralda

21 Tildis:

skriven

Fy för mobbing! Fattar inte varför skolor inte kan ta sitt ansvar när det kommer till det.

En fråga Es ser det lyckat ut för F? Kram

22 AnnaK:

skriven

Drömde inatt och jag var på nån sorts dejt med en man. Vi åkte runt i hans bil och var in på lite olika ställen. Nån nattklubb, mataffär mm. Men i drömmen försökte jag hela tiden få ihop håret i en tofs men misslyckades hela tiden. Så irriterande! Vad betyder det? Har du nån hint!

Kram 😊

Svar: Du ska träffa någon som berör dig så starkt att du tappar kontrollen en aning.. kram
Esmaralda

23 N:

skriven

Hej Esmaralda!
Kommer A att kontakta mig?
Drömde att jag fick ett sms utav honom, vad betyder det? Kommer vi ha en relation ihop?

Kommer för övrigt ny kärlek eller nytt jobb först?
Kram

24 Mia:

skriven

Hej

grymma människor kan vara mot varandra.

Ser du hur vi tar nästa steg jag och min sambo ?
Förlovning, giftermål, barn resa.. mm mm

Kram
K

25 anna:

skriven

godmorgon undrar om du ser varför det känns som att alla andra restauranger har mer kunder samt mer att göra än vi...runt omkring oss...kommer det att vända för oss. kram

26 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Håller med dig från djupet av mitt hjärta...jag var den som fick "klasstryk" för att jag råkade tittade på en lapp som skulle skickas vidare...

Livet är inte lätt men mot våld måste vi fortsätta kämpa

Fredag igen...vart tar veckorna vägen ?

Ha en härlig helg

Kram Anki med flock

27 lilly:

skriven

hej hej esmeralda hoppas du hade en toppen födelsedag igår..

har en fråga angående min mans bror, kommer han lära sig arbetet snabbt, så jag kan börja ta lite mera ledigt och umgås med min dotter mer. kram

28 Skorpan:

skriven

Och så har vi en slags mobbning då man utesluter en ur gemenskapen... Eller kallas det kränkning? Så sätten är många att mobba och detta finns ju i vuxenvärlden också, vilket jag har så svårt att förstå, vuxna människor!? Små barn litet förstånd, stora vuxna, hmm, stort förstånd? Verkar inte så alla gånger, tyvärr...

Det har nu kommit in en människa i mitt liv som jag inte kan sätta fingret på, MD, tidigare liv som spökar eller vad, för något är det och jag undrar om du kan se vad det kan tänkas vara Es? Håller avstånd men alltid är det inte möjligt...

Här är det grått o trist o tröttsamt efter gårdagens möte där jag deltog som kökspersonal. Tog i från tårna, hela dagen var lång, o det yttrade sig i oförmåga att koppla av. Nå, ska försöka ta det lugnare ;).

Trevlig fredag alla!
Kram Skorpan

Svar: Ja sätten att mobba är många....och vuxna mobbare , ja de blev aldrig riktigt vuxna... MD berör dig... men var försvinna ur ditt liv ganska snart igen... kram
Esmaralda

29 Lotta:

skriven

Tror tyvärr att det inte går att få bukt på mobbing. Lärare som inte vågar eller får ta tag i problemen och lärare som sopar under mattan för dom tycker det är merjobb. Det föräldrarna kan göra för barnen är att försöka välja en så bra skola som möjligt.

För mig finns oron för sonen som börjar en ny tuffare skola till hösten. Rädd för att han ska bli mobbad. Vad tror du?

Kram Lotta

Svar: Jag ser inga tecken på att din son kommer att bli mobbad... men förstår din oro.. kram :)
Esmaralda

30 fw:

skriven

Es, jag är så förkrossad! Han gjorde slut med mig, allt är slut!!!! Det känns som att allt mitt självförtroende nyss försvann.. Vad ska jag göra nu?! Jag har aldrig haft någon annan än honom.. Och nu har jag ingen!! Han gav mig inte ens en chans! Jag är dömd att vara ensam :'( Jag får försöka gå vidare men detta var bara inte rättvist.. När får jag uppleva nästa kärlek? Vilken årstid? Jag har tappat hoppet

Svar: Häng aldrig upp självkänsla/självförtroende på någon annan.. det är något man SJÄLV ska bära inom sig.. alltid !! Du går vidare,, du är starkare än du tror.. och du möter kärleken igen även om jag inte ser några detaljer kring detta.. kram
Esmaralda

31 mg:

skriven

Hej!
Mobbning är det värsta som finns..att människor kan vara så elaka mot varandra..

På min arbetsplats finns det människor som har varit elaka mot mig..men jag är stark, bryr mig inte!
Jag anser att dem är avensjuka men väldigt dåligt självförtroende..

Ha en fin dag!
Kram..

Svar: Bra... och eftersom du kan agera som du gör så ÄR du stark och kapabel.. kram
Esmaralda

32 Carro :

skriven

Fyy vad elaka barn kan vara, det handlar ju bara om osäkerhet och rädsla att inte själv passa in el att bli utanför.

Jag har valt ett jobb där jag jobbar m funktionshindrade ungdomar inte det m högst status el bästa lönen.
Ibland upplever jag att " folk" ser ner på mig pga av det.
Önskar jag hade mer lön och hade kunnat resa och göra mer saker med min familj.

Ser du något om min ekonomi, har jag chans att vinna något el på annat sätt få in lite pengar?
Ha' en fin helg, kram

Svar: Ärligt talat så känner jag att någon ser ner på dig.. kan det vara din egen svajande självkänsla som spökar kanske ? Väljer du att gå en utbildning så ökar dina inkomster rejält.. kram _)
Esmaralda

33 åsa:

skriven

Hej E!

Ja det e tufft detta m mobbning.

Har en fråga akut. ska jag gå till l idag? el blir det att jag får resa till sth

Kram Åsa

34 Louise:

skriven

Jag blev mobbad i hela låg-högstadiet för att jag var blyg och det var inte speciellt populärt hos mina klasskompisar. Det var glåpord och utfrysning tills några tjejer berättade för mina föräldrar och då blev det hus i helvete när min pappa ringde till mobbarens pappa som blev fly förbannad på sin son. Efter det lugnade det sig lite sen var det igång igen i högstadiet för att jag skyddade mina vänner som blev mobbade. Det slutade i gymnasiet dock.
Mina barn blev mobbade på sina gamla skolor. Min äldste är väldigt torr i huden och hans hårbotten var jättetorr och ungJ*vlarna på den skolan trodde han hade löss. Personalen bara blundade. När han började på skolan han går på nu berättade vi för hans lärare att han hade väldigt torr hud och detta berättade han för klassen tror jag är inte säker. Men han är inte alls mobbad där.
Min yngste blev mobbad åp den skolan som äldste gick på innan det gick så långt att vi blev anmälda till soc för att de skulle få en extra resurs på skolan. De vågade inget annat då många elever på skolan hade utländsk bakgrund. Vi fick bytt skola till den skolan som äldste började på och deras gamla skola fick inte ens den extra resursen, de förlorade en elev istället. Lärarna på barnens första skola blundade för mobbingen, på skolan de går på idag tar lärarna tag i det direkt och även det mest stökiga barnet som kommer till den skolan blir lugnare och presterar bra för här ser lärarna det enskilda barnet som står i läroplanen för skolan.(Kan inte målen och saker i skolans läroplan).
Jag önskar att mina lärare på skolan såg mobbingen och kunde förstå varför jag skolkade hela fyran och halva femman men de valde att blunda.
Mobbing är hemskt och jag har läst så många som tagit livet av sig för att de blivit mobbade. Jag vågade inte berätta och jag tror inte många vågar för de är rädda att bli mer mobbade eller kallad för tjallare. För mycket stod det att den mobbade tvingades byta skola ibland i tidningen.
Jag skulle kunna skriva massor om mobbing, men jag står upp för mina medmänniskor och jag tvekar inte att ta någon som blir mobbad på min arbetsplats till försvar för jag vet hur det är, jag skulle aldrig blunda för ett barn som blir mobbad varken mina egna eller de som skulle vara på mitt jobb...

Fredag idag och imorgon har jag omtenta och jag hoppas jag klarar den. Jag ska göra det på eftermiddagen vilket är skönt. Och nästa fredag ska jag lämna in omtentan i paper och hoppas jag klarar det också.
Ekonomiskt börjar det se mörkt ut. Maken ska maila ett brev till CSN med särskilda skäl till varför de ska ge honom studiemedel.
Kommer vi få fart på CSN innan månaden är slut?

Tacksam för svar och ha en bra dag. Kramar

Svar: Du har tagit positiv lärdom av dina erfarenheter och idag är du stark och står upp för de som råkar illa ut...underbart !! En del blir starkare och andra har inte den styrkan. Tack för att du delade med dig. CSN är tröga... ha inte alltför stort hopp om att de ska skynda på.. kram
Esmaralda

35 Skorpan:

skriven

Tack Es för svaret!
Ömsesidigt ogillande känns det som, men kanske jag bara inbillar mig?
Kram Skorpan

Svar: Lite åt det hållet.. kram
Esmaralda

36 Anna:

skriven

godmorgon undrar om du ser varför det känns som att alla andra restauranger har mer att göra ..runt omkring oss...kommer det att vända för oss. kram

37 Lilly:

skriven



har en fråga angående min mans bror, kommer han lära sig arbetet snabbt, så jag kan börja ta lite mera ledigt och umgås med min dotter mer. kram

38 Anonym:

skriven

Godmorgon, viktigt inlägg du tar upp idag. Mobbning på alla sätt är förfärligt och precis som du skriver, så behöver ofta den som mobbar själv hjälp. Förmodligen kommer hen från dåliga missförhållanden och måste ge utryck själv på någon annan då hen själv mår så dåligt. Det är vi, dom vuxna som måste ta ansvar, föräldrarna först och främst. Men ibland är de vuxna föräldrarna själva så söndertrasade att skolan måste våga stega in och också ta ansvar. Det som sker på skoltid är skolan och lärarnas ansvar. Alla vi vuxna har ett ansvar när det gäller barn, både våra egna men även andras barn.

Idag är det fredag och jag är ledig. Mulen dag men jag ler på insidan, känns som det kommer bli en bra social helg med mina vänner :)
Kram :)

Svar: Exakt.. kram :)
Esmaralda

39 Queen:

skriven

Vad betyder det om jag drömt att jag ser andra blir spådda i tarotkort??

40 Hmm:

skriven

Känner mig så stressad hela tiden o orolig, när kommer jag få känna lugnet igen inom mig

Svar: Jadå, det kommer.. kram
Esmaralda

41 Fff:

skriven

Finns det något speciellt meddelande som kan rycka upp mig.

42 Skorpan:

skriven

Yes, det var väl det jag tänkte, ska väl börja lita mera på min känsla nu ;).
Tack igen Es!
Kram Skorpan

43 Fiffig:

skriven

Finns det något speciellt meddelande som kan rycka upp mig.

44 Fff:

skriven

Finns det något speciellt meddelande som kan rycka upp mig.

45 Solstjärnan:

skriven

Hej

Fösenade gratulationer på den stora dagen Es😊🌸🌸

En ny mobil😊roligt,men kräver tyvärr en del inlärning av diverse nya saker.Men därefter är det ju bara kul.

Mobbning,så hemskt för den som drabbas
Numera finns antimobbkampanjer,noll tolerans för mobbning osv .

Att det ochså finns nätmobbning som inte fanns förut är en av de skuggsidor som vi måste dras med.

Mobbning lägger spår för livet för de som utsätts.

ALLA ÄR OLIKA
OLIKA ÄR BRA

Es.en person går i pension idag.Kommer jag att ta över hennes arbete?

Kram
Solstjärnan⭐⭐⭐


Svar: Ja om du vill och visar framfötterna så blir detta möjligt.. kram
Esmaralda

46 Nadja :

skriven

Hej Esmaralda! Kan du se om jag skrapar på trisslott tre klöver idag eller imorgon? Tack!

Svar: Nej det ser jag inte att du gör.. kram
Esmaralda

47 Karin:

skriven

Kommer han att fria snart ?

Kram
K

48 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Mobbing är fruktansvärt, inget nytt fenomen,men med dagens läroplaner, arbetsplaner, erfarenhet, föräldrakontakter i bade förskola o skola kan man ju undra varför det fortfarande är sa vanligt förekommande? Att mobbade skall behöva byta skola o mobbarna gar kvar och forsätter sitt odrägliga beteende? Gär ont i hjärteroten att se, en kamrat till min dotter fick lida fruktansvärt,ett gäng tjejer som gaddar ihop sig mot en ensam stackare, skickar fula sms etc, blev bättre när hon kom till min dotters skola, men sparen sitter säkert kvar.Att lära sig vara en bra kompis och hur man uppför sig jobbar förskolan med, och det tycker jag är oerhört viktigt. Manga far det inte med sig fran modersmjölken. Är själv mamma och verksam inom barnomsorgen och de här fragorna berör mig särskilt! Tack för , som vanligt, klokt o viktigt inlägg

Längtar sa efter att kunna jobba igen, men pga hormontrassel funkar det ej för tillfället. Ser du om jag kan jobba i slutet av aret, eller tidigare?

Kram fran naturvän

49 IeIe:

skriven

Mobbning..
Jo tack, det fick jag allt vara med om som barn och det har satt sina spår. Gör ont fortfarande att tänka tillbaka hur det var, ledsen och upprörd blir jag oxå samt hederligt förbannad.. För hur kunde alla vuxna i min närhet ignorera vad som pågick? Det var så uppenbart och inte alls dolt. Pågick nästan alla skolår mer eller mindre och på olika sätt..

Tex killarna som härjade värst med mig i lägsta klasserna var långtifrån snälla och många saker de gjorde var väldigt kränkande och elaka.. Och det blev väl inte direkt bättre av att jag nog ofta hjälpte ntill/triggade igång många av de incidenter som var, då jag på sätt å vis ofta var med på det som hände, var ju då jag fick vara med och bli sedd plus att den som leken var med fick leken tåla.. Så det var ju bara ta det dåliga med det bra.. Herregud.. Sjukt egentligen..!

Och allmänt när killar var jobbiga mot tjejer så hette det ofta att det var kärlek och att de bara ville väl men inte visste hur.. Näe, usch och fy så deprimerande..

Det borde vara skottpeng på mobbning (och på andra problem för delen med) eller i alla noll tolerans. Sluta dalta och agera mer, ta tag i problem direkt och gör nått åt det istället för att tro att det löser sig på egen hand, ofta blir det bara värre..

En liten fråga också..
Senaste veckorna har jag noterat att samma olika siffror tycks upprepa sig själv i olika utförande, tänker att det finns budskap att hämta och fundersr vad? Agera mer kanske? varning för vad komma skall eller tecken på att jag rör mig åt rätt håll? Något annat? Bu eller bä som jag så fint säger ;p

Tack och ha en fin dag 🌸 Stort grattis i efterskott oxå! Hipp hipp hurra och en skottkärra full med presenter! 🎈🎉💝

Svar: Ja, nog sätter sådant elände sina spår !! Må alla vuxna reagerar som ser tendenser till mobbning !! Jag ser faktiskt inte tydliga tecken på att siffrorna har någon betydelse men håll ögonen öppna,.. något mer kan ske som ger det betydelse.. kram
Esmaralda

50 Nadja :

skriven

Vilken dag ska jag prova trisslott för att lyckas med tre klöver Esmaralda?

51 Jessica:

skriven

Es, kan du se om han är arg på mig på något sätt? Kram:)

52 Fff:

skriven

Finns det något speciellt meddelande som kan rycka upp mig.

53 TjejenO:

skriven

Hej älskade Es!

Världens största grattis ifrån mig i efterskott!!🎉🎉🎉😻verkar som om födelsedagen var bra!
Vilket bra och viktigt ämne du tar upp i dagens blogg! Viktigt att ämnet mobbing belyses och inte "blundas för". Blev själv retad en del när jag var mindre. Tror mycket beror på att jag var lin egen, inte skrattade på "rätta ställen" åt killarna tex. Hårda år, men mår väldigt bra nu!

Undrar om det blir några problem med att förlänga min mammaledighet? Var ju by på jobbet när jag blev gravid. Inser nu att tiden med min bebis inte kommer komma tillbaka och vil vara hemma med henne längre än 8 månader, kanske 1 år.

Kram!

Svar: Jag tror inte det blir några större problem att förlänga din mammaledighet.. ta tag i det i god tid.. kram
Esmaralda

54 Shari:

skriven

Es, Hur tror du att han tog det/kände kring det jag skrev till honom igår? Ser du hur det bli mellan oss nu? Något jAg bör tänka på elr så??

55 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Ja mobbing är bland det värsta jag vet. Har blivit utsatt för det större delen av mitt liv. Dom som mobbar mår självklart inte bra utan låter de gå ut över andra för att själv inte känna efter hur dom egentligen mår. Jag har en fråga idag och de gäller min syster. Vill så gärna ha en babyshower (som blivit så populärt idag) för henne som en kompensation för att möhippan inte blev så bra. Jag är bara rädd för att hennes kompis ska förstöra de hela genom att berätta att vi ordnar något då hon berättade allt för min syster angående möhippan eller att hon ordnar en egen så att ingen kommer på våran. Vad ser du kring de hela? Om jag och min stora syster ordnar en babyshower kommer allt gå bra utan förstörelse? Eller kommer allt gå åt skogen? Mycket tacksam för svar! Stor kram från mig 💗

Svar: Berätta inget för hennes kompis... så slipper ni problemet... hon verkar inte kunna hålla tätt.. bjud med henne sista minuten.... gå noga igenom vilka ni ska bjuda... och det kommer bli riktigt bra. kram
Esmaralda

56 Michaela:

skriven

Ett försenat GRATTIS på din dag! 🌹 Kram

Svar: Tack :)
Esmaralda

57 queen:

skriven

Vad betyder det om jag drömt att jag ser andra blir spådda i tarotkort??

58 Alie:

skriven

Hej Es,
Förlåt min fråga, igen.. men kommer dom att höra av sig?
Kram

59 N:

skriven

Hej Esmaralda! Verkar det som om A kommer att kontakta mig eller varför har han dykt upp i mitt huvud ?
Kram

60 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda .Hemskt med mobbning Hjärtskärande. Tror du det kommert gå bra för mig på det nya sammanslagningen på jobbet. Jag är ju den som alltid är för snäll. Trevlig helg. Kram :)

61 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vilken intensiv vecka jag har haft.
Först var jag nervös inför Novas kastrering och kunde inte sova. Följande natt behövde Nova tvångsmatas varannan timme och det blev inte mycket sömn. Natten därpå var jag nervös för mötet på arbetslivsresurs.
Sen kände jag att jag äntligen kunde slappna av och jag såg fram emot en god natts sömn. Men då fick jag magknip så att jag vaknade och mellan ett och sju i morse kunde jag inte sova på grund av magen. Det där med att sova är tydligen överskattat 😱.

Det har varit en intensiv vecka även dagtid. Wikifika, kompisar, kaninvakning, nederländskalektion, jag har gjort allt.
Och nu måste jag städa. Det ser ut som Jerusalems förstörelse här och alla bestick ligger i disken och jag väntade in i det längsta med att byta bajstunnan och till och med soporna hann börja lukta. Puh!

Men nu kommer det snart att bli lugnare.

Mötet på arbetslivsresurs gick bra. Det var svårt att göra sig en ordentlig uppfattning om hur det kommer att vara men jag ser fram emot att gå dit nästa vecka.

Kram ThereseC

62 AnnaK:

skriven

Ok, tack för svar om drömmen! Kan nog vara så att jag redan träffat denna person även om det inte var denna som var med i drömmen. Där var det en karl som mitt huvud hittat på 😊

Kram 😊

P.s Tror nog jag tog emot lite healing faktiskt. Har inte kännt mig lika låg på sistone. Mera glad 😊

63 Elisa:

skriven

Hej!
Jag vill ju göra slut fastän jag har känslor kvar.. undrar hur det kommer att gå då han kommer hit?
Kram

Svar: Du kommer nog att vela ett bra tag, känns det som. kram :)
Esmaralda

64 ThereseC:

skriven

Louise!
Lycka till med tentorna!
Jag ska hålla alla tummar och tår ❤
Kram ThereseC

65 Abbe:

skriven

Hej Esmaralda

Har min guide något meddelande till mig idag?
kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: