Baba på besök....

 
Jag och syster och våra mammor... baba Lidia som är på besök från Ryssland.. i randig blus..
 
Vilken härlig eftermiddag vi hade igår... så mycket att  prata om och timmarna bara smälte bort...
 
Våra mammor har varit väninnor i 32 år.. och när mamma fyllde 80  reste hon till  baba Lidia långt upp i Sibirien .. på gränsen mellan Europa och Asien.... 
 
 
 
Jansson ,  sill & pastagratäng & sallad........ ostar & vin.....  o
 
Baba Lidia  bodde över hos mamma några dagar i veckan.. och de  hade massor av kul tillsammans...  att de inte pratar samma språk bekymrar inte damerna det minsta.... en petitess bara...
 
 
Baba Lidia samlade sten på stranden... 
 
 
De har inte träffats sedan sonen var 2 år så det blev ett kärt återseende...
 
I dag blir en dag för seanser... och så packa lite inför Polenresan....
 
Kram & kärlek
 
1 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag till skola och gör min jobbet så det är en projekt av vad jag har tänkt i hösten?

Kommer hon svar på mejla och godkänna att jag kommer dit?

Hur kommer det för mig och kommer jag träffa någon jag känner för längesen?

Ha det bra 😊

2 Browallia:

skriven

Vilka härliga gamla damer ♡ Håller med dem, språk är bara petitesser! Jag var barn brukade jag leka med en flicka som bodde i samma höghus som min familj. Hon kunde bara finska och jag kunde bara svenska men vi lekte hur bra som helst :D

Hur mår min Gabbe?

Tacksamhet o glädje
Kram

Svar: Ja, finns bara vilja så går det hur bra som helst.... din Gabbe år fint.. kram
Esmaralda

3 Veronika:

skriven

Hej Esmaralda!

Det skulle vara en stor lättnad för min dotter (43 år) om hon kunde få ett svar på en fråga som hon undrar över. Hon och hennes pojkvän har nyligen separerat och hon behöver ett nytt boende. Som av en "slump" får hon ett erbjudande av en person hon känner om en lägenhet i Stockholm där dottern bor.
Kostnaden är 11.000:- i månaden för 1 rum och kök.
Sedan 1 år tillbaka äger hon en frisörsalong med lån och en hel del kostnader.
Skulle hon få det att gå ihop med en så hög hyra?
Kram!

Svar: Det skulle bli tufft för henne.. hon går ihop det men det lär inte bli så mycket pengar över till annat.. kram
Esmaralda

4 Skorpan:

skriven

Vilken dag ni hade igår, med prat o skratt o en massa gott att äta o dricka. Underbart! Var har din mmma blivit bekant med Baba o hur känner sonen henne? Adoption vet jg att det hndlar om, men ja, inget du behöver berätta förstås. Bara nyfiken, som vanligt ;). Din mamma har inte tänkt börja studera ryska? Hon skulle säkert klara av det galant :).

Jordgubbsplockning igår o visst fick vi de rader som had små jordgubbar medan andra kom med hinkar där jordgubbarna var stora o fina. Nåja, goda var dom i varje fall, o lite jordiga då det hade regnat. Nu är det mesta i frysen o väntar på andra tider ;).

Idag får jag se vad det blir, besök hos kompis eller inte? Om inte, j då får jag hitta på nåt annat. Borde städa också eftersom jag ska få besök på måndag. Det är ju en dag i morgon också... O du jobbar ända in i det sista med seanser. Får se vad du får uppleva i Polen, några andar o andra väsen kanske?

Här skulle jag vilja uppleva äkta kött o blod, en karl. Har faktiskt skrivit in mig på en dejtingsida o undrar om det kan ge något Es? Lite sällskap under den kommande hösten i alla fall? Om inte annat, så via nätet. Fast jag är ju nog en live människa, att skriva är inte något jag har lust med länge... Får se hur det går.

Ha det gott idag!
Kram Skorpan

Svar: Jag och syster var de första... och genom oss träffades våra mammor för väldigt länge sen... sonen är adopterad från Ryssland.. när han var nyfödd... och träffade baba Lidia ofta som bebis då hon var i Sverige e längre period och plus att han och jag åkte till Ryssland på besök när han ar 1 1/2 år... ungefär sådär hänger det ihop... om inte annat så kan det blir god förströelse med dejtingsajten.. kram :)
Esmaralda

5 c:

skriven

Kommer jag få meddelandet jag väntar på eller blir det bortglömt? Känns viktigt att det koms ihåg. Krsm :)

Svar: God chans att det kommer.. kram
Esmaralda

6 Helena Ir:

skriven

Härligt med sådan vänskap!

Ha en fin lördag med seanser och packande .

Själv åker jag hem till systerdotter och äter lite mat.träffar även min syster med man..hoppas på en mysig dag!

Trevlig resa imorgon!

Kram :)

Svar: Låter mysigt.. kram :)
Esmaralda

7 Vi:

skriven

Hej Esmaralda.
Vilka härliga dagar med fint sällskap. Fint att de varit vänner så länge din mamma och systerns mamma.

Esmaralda, hur lång tid ska man ge en människa att bestämma sig? Det kostar på för mig...
Försöker han tänka och komma underfund med vad han vill med mig?
Hur ser oddsen ut att det ändå blir bra mellan oss och vi satsar?
Kram

Svar: Ta tag i det .. för ditt eget måendes skull.. kram
Esmaralda

8 M:

skriven

Vilka härliga underbara tanter ☺️. Vilket språk pratar dom med varandra?
Kommer min talisman att göra sig beredd för något av mina önskningar?💕.. dröjer det länge till innan jag får det? Kram

Svar: Mamma pratar svenska och baba Lidia talar ryska.... :) Din talisman gör sig beredd.. kram
Esmaralda

9 Solstjärnan:

skriven

Hej😊

Gemensamt språk behövs nog inte alltid 😊 Nähädå...Det finns ju så mycket annat man kan använda sig av.
Kroppsspråk är ju perfekt verktyg, antar ju de använt miner och viftningar när de träffats och ja och nej kommer man ju dessutom otroligt långt med 😊

Hur är det när ni träffas nu? Fungerar din syster som tolk er emellan eller ..?

Ha en fortsatt trevlig tjejträff ni😊ät och njut av varandras sällskap!

Kram Solstjärnan🌟

Ps. Mulet väder idag.Är det ni som har solskenet hos er?🙄

Svar: Ja syster brukar få tolka... lite mulet här också.. kam
Esmaralda

10 Erika:

skriven

Hej! Ser du i vilket sammanhang jag träffar min soulmate?

11 <3:

skriven

Godmorgon kära Es så mysigt ni har det.
Ser du i vilket sammanhang jag kommer träffa min soulmate börjar det närma sig ?
Kram

12 💕:

skriven

Hej Esmaralda.
Har han känslor för mig?
Kram

13 Susan:

skriven

Härligt me vänner, värda sin vikt i guld😊

14 Vi:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur stora är oddsen att vi flyttar till större gemensam bostad och kanske skaffar fler gemensama barn om vi får, hur stora är oddsen att det blir med honom?
Eller ser du bestämt att det blir med någon annan?
Kram

15 Mo:

skriven

Härligt med alla dina besök och din fina strand,ser du någon romans snart för mig.Ha en fin helg! Kram

Svar: Ja en möjlighet bör snart dyka upp.. kram
Esmaralda

16 Nat:

skriven

Hej esmaralda.
Ser du mig själv och singel en tag till framöver? Eller ser du mig i förhållande?
Kram

17 Kristin:

skriven

For en fantastisk flott mor du har, til å ha passert 80år, kjære Esmaralda.
Så godt å se at de som er eldre også er "jenter" uten å bli "tanter".
Ja, for vi blir jo ikke noe annet enn jenter på innsiden, og innsiden stråler jo på utsiden.

For lenge siden, på forsiden av et magasin, var det avbildet en vakker gammel dame. Det hun sa rørte meg mye, og jeg tenker på det til stadighet. Hun sa: "Det verste med å bli gammel er at man fortsatt er ung".
Må si at jeg savner min mor mye, men jeg var jo heldig som fikk ha henne så lenge. Hun var også en jente og hadde et godt liv.
Nå ønsker jeg din mor og hennes venninne en fortsatt fin sommer og en god reise til Polen til deg. Håper MG ikke blir for lei seg. :) Kram


Svar: Ja nog är det så att vi alla är jenter oavsett ålder... och mamma är så himla aktiv... hon föreläser och styrketränar och går på krogen :) Jag förstår att du saknar din mor.. hon är ju fortfarande med dig men det blir inte riktigt på samma sätt.. tack för din hälsning :) kram
Esmaralda

18 Skrållann:

skriven

Hej!
Läste just ett av dina svar där du skrev till någon att "din talisman gör sig beredd" Samtidigt sätter jag ner armbågen i madrassen och vänder mig om i sängen och hör hur det knakar till lite och när jag tar fram min talisman som låg under madrassen har det gått bort en skärva. Jag är helt förtvivlad;( Jag har burit den i behån sedan jag fick den och varit så rädd om den och så knäcker jag den. Är den förstörd nu? Jag har ju inte känt någon jätte effekt av det jag önskade men har tänkt att den kanske laddar upp sig till dagar då jag ställd inför dom riktigt stora utmaningarna men nu är jag rädd att "önskningarna" försvinner och talismanen tappar kraft😩 Kan det vara så??

Kram❤

Svar: Nejdå, effekten finns kvar fast den gått sönder... den tappar inte i kraft.. och jag tror den förbereder sig för något speciellt.. kram
Esmaralda

19 Skorpan:

skriven

Tack Es, intressant med historia :).
Förströelse, knappast annat, för det verkar ju som om folk tar åt sig om jag är rak på sak. Skriver kort o koncist, jobbigt det också, för många ;). Nåja, tror ju inte riktigt på det heller ;D, arma jag...
Kram Skorpan

20 Ester:

skriven

Hej!
Får önska en trevlig resa!
Mina barn och jag ska åka på en resa om drygt en vecka, ser du några varningar?
Kram

Svar: Vad trevligt och nej, jag ser inga varningar... kram
Esmaralda

21 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Här försov jag mig ...så härligt med vänskap trots olika språk , det är kärlek det !

Här ska det ätas surströmming med "mina" finskor
En tradition vi haft med "spanska grannen" ...men han är tyvärr för sjuk för att komma hit i år...så då får surströmmingsätandet ske hos mig

Go packning

Kram Anki med flock

Svar: Jag har ett mer komplicerat förhållande till surströmming... :) Kram o ha det så fint :)
Esmaralda

22 Ingela:

skriven

Åh vilka underbara tanter, å din mamma verkar ju bara för härlig, cool å orädd vad det verkar! :)
Vad jag förstått har ni inte haft en helt okomplicerad relation genom åren men nu verkar ni iaf ha det så himla mysigt tillsammans. Jag saknar att inte ha en mamma att umgås med, men även om min mamma levt, hon dog ung, så tror jag inte vi hade haft ngn vidare relation, hon prioriterade annat helt enkelt...

Däremot tror jag att jag och min dotter kommer fortsätta att ha kul tillsammans, hoppas verkligen det! Nu är hon utomlands och jobbar, festar..., å jäklar vad jag saknar henne!! Saknar det enkla att bara knalla ner på stan å fika å skratta, som vi gör mkt! :)
Skrattar även mkt med sonen, vi har jättemysigt tillsammans och han är fantastiskt kul, men han är inte så road av att göra så mkt annat än att träna, spela innebandy å golf...;) Dock vill han få mig att börja med golf för det skulle vara kul att lira med mig, gulligt när ens 17åring säger så!

Är mitt i semestern men känner bara stress! Har inga planer för den här semestern å allt är lite oklart... Känner oro för dottern som är långt bort å exmannen som gick och fick en stroke, egentligen ska jag ju inte lägga energi på honom, men svårt att bara stänga av, är ju ändå pappa till mina ungar. Tänker att jag bara ska njuta av att ta dagarna som de kommer, fundera på nytt jobb å ta tag i saker som behöver göras, men jag får inte mkt gjort...

Tänker mkt på att jag är ensam, saknar nu ngn mer än nånsin, ngn att ha kul, planera å umgås med. Ngn att luta sig mot emellanåt... Känns så jäkla kört å jag är jätteless på detta nu!
Usch vad trist att läsa mitt gnäll, men faktum är att det är så jag känner nu. Har de senaste somrarna tänkt, att nästa sommar, då har jag nog träffat en ny kärlek, sen tänker jag, nästa höst, då har jag nog träffat ngn... Jaja, bara att steppa vidare, kan ju inte ge upp, å jag tror absolut inte att lyckan bara ligger i att hitta kärleken, men nu kan jag liksom det andra...

Ha en fin dag!
Kram Ingela

Svar: Visst är det så att vi haft våra fighter och varit oense.. men för en hel del år sedan pratade vi ut och la det gamla bakom oss och sedan har det funkat hur bra som helst... kring din dotter ser jag ingen oro..... ensamhet kan vara tungt när det inte är självvalt.. men du kommer ju inte att vara ensam för alltid inte.. kärleken kommer.. kram :)
Esmaralda

23 Filippa:

skriven

Hej jag hörde av mig till min bästa kollega om att ses nästa vecka.

Kommer hon bli glad att jag hörde av mig?

Kram

24 Naeano:

skriven

Så trevligt och kul :)

Fundering..
Finns det någon ljusning kring min släkting K och vår relation? Tänker på allt som varit och är.. Och varför är det såhär mellan oss om vi nu är viktiga för varanda?
.. Hon tycks ju ha klorna ute jämt och för allt, oavsett vad och vad jag än gör så är det eller blir fel.. Som mitt senaste sms, tänkte att det var ett bra sätt att markera mina gränser på ett tydligt/bestämt sätt och ändå hålla en vänlig ton /tillmötesgående men tydligen gick inte det alls hem hos K.. Fick bara ett kort ok med punkt som svar vilket kändes väldigt kyligt och avvisande och ett tydligt markerande från hennes sida :/

Nåväl, tack på förhand. Önskar er en fortsatt trevlig helg och ha det fint allmänt. Ni och alla andra här på bloggen :) 🌺

25 Rebecca:

skriven

Hur blir min höst? Känner mig orolig efter beskedet om mamma. Verkar hösten bli bra i alla fall? Kram

26 Lie:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag börjar få upp ögonen lite för en man. Vet att han vart förtjust i mig. Tror du detta kan funka? Skulle jag kunna finna lyckan med honom?
Kram

Svar: Chansen finns.. du måste pröva och se.. kram
Esmaralda

27 T:

skriven

Kommer jag att träffa en ny kärlek snart? Kommer han i så fall vara "den rätta"?

28 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Å din goa mamma. Hur mår hon? Hon ser alltid så glad ut. Underbart att se en sån glad person, för man blir så glad själv. Du får hälsa henne! Å vad härligt att åka till Polen. Har du varit där tidigare? Blir ni borta länge?

Ser du om jag har barn inom två år eller om två år eller dröjer det längre tid? Tusen tack för svar! Kram från 🐝

Svar: Tack.. hon ÄR faktiskt så gott som alltid glad och positiv :) Jag har varit i Polen förut men då var det mer en badsemester... nu blir det lite annorlunda.. till storstad... inom två år bör det bli barn men jag kan inte lova... dock ser det ut så,.. kram
Esmaralda

29 Mimi:

skriven

Hej Es!

Jag har börjat tvivla starkt på att jag får jobb. Känner mig verkligen uppgiven.
Kn du se om ett jobb är på väg eller ska jag ge upp???

Kram

Svar: Jobb kommer.. jag ser dig i arbete.. kram
Esmaralda

30 Mimi:

skriven

Hej Es!

Jag har börjat tvivla starkt på att jag får jobb. Känner mig verkligen uppgiven.
Kn du se om ett jobb är på väg eller ska jag ge upp???

Kram

31 EPM:

skriven

Godmorgon!

Vilket härligt nätverk du har runt dig ☺️
Jag känner mig så frustrerad; ingen lägenhet än till mig och barnen och J är uppe i sin process som han tar sakta men säker. För mig är det nästintill olidligt att vänta, jag har inget tålamod och är väldigt dålig på att sitta "lugn i båten"
Hur kan jag hitta styrka i att finna mig i situationen och vara lugn? Ser du några detaljer om mitt kommande boende?
Eller, något mer om J och hans process..?

Kram

Svar: Du har styrkan och det du väntar på, det kommer.. kram
Esmaralda

32 Mikael:

skriven

Sibirien skulle jag gärna åka till, om inte världen är som den är...

Första vetenskapliga ödes studien i världen?


https://www.svtplay.se/video/14553776/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sommar-avsnitt-3-2?start=auto

Kram
Mikael

33 Filippa:

skriven

Hej kommer jag få träffa min moster och mina kusiner någon dag?

Kram

Svar: Ja det tror jag du gör.. kram
Esmaralda

34 N:

skriven

Hej Esmaralda
Ser du mig gå in i ett förhållande snart?
Kram

35 S:

skriven

Du verkar vara social och göra massa roliga saker.
Själv har jag inte gjort mkt alls i sommar, varit jobbigt.
Skulle vilja göra ngn resa i höst o koppla av, ser du ngt sådant? Annars kommer jag inte orka tror jag.

Svar: Jag är social i perioder... men behöver ensamheten också och värderar den högt... en resa kan du mycket väl komma iväg på... och det ser positivt ut så ta tag i det.. kram
Esmaralda

36 Lydiia:

skriven

Hej
Kommer jag att få vänta länge på allt
Lydia

37 Resa:

skriven

Så härligt ni haft det, tycker din mammma är så cool:) man så glad när man ser hennes bilder<3

undrar om du ser mig få barn och barnbarn kommer jag då bo i sverige eller utomlands som gammal?
kram


Svar: Längre fram i livet ser det ut som om du kommer bo periodvis i annat land.. kram
Esmaralda

38 Resa:

skriven

Tack snälla för svar Es
kram<3


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: