Det var tiden som gick......

Så vandrar man ibland i minnenas allé och  kommer ihåg allt det där som man växte upp med.... på 50 och 60 talet!
 
 
Varenda unge hade nog en sådan här grej.. det var magiskt att se alla bilder förstorade !!
 
Sparbössan från banken där man skulle passa ihop huvudet med  folkdräkterna för att kunna öppna....
 
 
Trollen var populära... både stora och små....
 
Och så gonks förstår..  jag hade först en röd och bytte bort den mot en vit...
 
 
Man spelade kule... hoppade  twist och rep och bytte både bokmärken eller stycken som vi sade här i  Skåne.. och filmstjärnor !!
 
 
Pojkarna hade cyklar med rockystyren och limpsadel och så småningom fick vi tjejer minicyklar.. 
 

Min minicykel var blå och blev stulen utanför Konstum.. det glömmer jag aldrig och inte fick jag tillbaka den heller...

 Exakt en sån här filur hade jag i min ägo !!
 
 
 
Sockiplast o blå gympadräkt hade man i en sådan här gympapåse... fast vi tjejer hade röda påsar !!
 
Den där trekantiga mjölken längs till vänster minns jag speciellt....
 
 
Konservöppnaren.. jag tror den hette Klara.. och vispen.. sånt minns ni alla som är i min ålder !
Förresten så har mamma kvar sin konservöppnare fortfarande !!
 
 
 
Ja... TV kannorna.. 
 
Mest tält och en och annan äggformad husvagn.... vi tältade först och sen kom husvagnen...och jag älskade våras husvagnssomrar...
 
 
 
 
Här har vi  kitttet  som fanns i så gott som alla familjer... kakburken, transistorn.. TV kannan och de typiska kaffekopparna !!
 
Radiogrammofon.. check !! Jag brukade lyssna på Farbror Svens brevlåda... och satt klistrad vid radion !
 
1959 när jag var tre år fick vi TV.. jag satt och stirrade på testbilden typ en timme innan barnprogrammet började.....

 

.. som var Humle & Dumle.....
 
När man tänker tillbaka så inser man så mycket som hänt under mina snart 62 år.... hemmafrun dog ut... dagisen blomstrade....man åkte till månen..... började charterresa.... alla fick egen dator... mobilerna föddes... och mycket av det som är helt ordinärt och vanligt idag.. var typ sådant som man  framtidsfantiserade kring!
 
Ibland kan jag  tänka att det  vore kul att backa tiden tillbaka.. och leva en dag i det gamla 50 eller 60 talet igen.. bara för att känna känslan. Jag gillade den tiden !!
 
Kram & kärlek
 
O.s. TACK ALLA NI SOM GÖR TUMMEN UPP OCH TRYCKER PÅ "GILLA" .. vad glad jag blir att ni gillar bloggen !! Extra kram på er :)
 
 
 
 

 

 
1 Kulla:

skriven

Själv är jag född på 60-talet., och idag är det min 50 års dag🍾🍾🍹🍷!! Ska fira med vänner ut på böljan det blå, Blir det en rolig resa.. något som kommer att ske💕💕?? Stor Allhelgona kram Ez

Svar: Det kommer bli fint.. ha positivt fokus och tänk på att man får inte roligare än man gör sig :) OCH JÄTTESTOR GRATTISKRAM IDAG PÅ DIN SPECIELLA DAG !!
Esmaralda

2 <3:

skriven

Härligt att börja dagen med att läsa om lite retro. Som jag skrev tidigare kära Es är min lilla hund inte sig lik. Han skriker till när jag sätter på kopplet med halsbandet. Och lägger sig ute du vet och vill inte gå. Igår eftermiddag så låg han lugnt i bädden och skrek till. Var då jag bestämde mig att ringa veterinären innan helgen. Sen på kvällen var han som vanligt gick runt kvarteret, åt mat, bajsade och busade med en annan hund. Han väckte mig före sex idag och ville ut. Bara en kiss och så skrek han till när jag försökte gå med honom. Kan du se vad det är med honom? Borde jag ta veterinär tiden idag ? Det är ju inte gratis tyvärr. Går liksom upp och ner med honom. Hundar kan ju ha dåliga dagar med och vara förkylda.
Drömde så otäckt med i natt att jag och några andra var som gisslan i väntan i ett val med Jimmie Åkesson. Han och några till höll oss fågna. Vad kan det betyda? Fick flashback till förintelsen.
Kram

3 Little miss piggy:

skriven

God morgon Es!
Jag är född på 80-talet och ibland kan jag säga att jag saknar det med även om det inte var så länge sedan. Minns också en del av sakerna du la upp. Troll och kulor hade jag många av och min kompis hade den där röda som förstorade som var på första bilden. Minns att jag gillade den mycket!

Något jag undrar är om någon av mina släktingar kommer när jag fyller 40 resp. 50 år? Känns ju att den dagen mormor inte finns mer, så kommer min släkt att upphöra. Kommer den att göra det? Kommer vi ha någon kontakt med mina morbröder eller är det bara kusinerna? Kanske inte är någon av dom, vad ser du? Mycket tacksam för svar! Kram 🐷

4 Anonym:

skriven

Kommer han fråga sina föräldrar idag om middagen på lördag ? Det blev inte gjort igår så det kanske inte är viktigt för honom att ha mig med ?

5 Skorpan:

skriven

Fina saker :) o visst är det kul stt vandra längs minnenas alle’. Har en sån tv-kanna, borde bara hitta en kork till den..

Inget har hörts från rekryteringsföretaget jag var på intervju hos. Nog från företaget som ska anställa, fast det har nog ingen betydelse, eller? Känner mig överhopad med jobb o vissa saker går inte framåt, hoppas jag får en sak, mycket viktig, att lösa sig. Då kan jag andas igen. Fick jobbmail till min personliga mail, tror den styrelsen att de kan göra hur de tycker, är de av den åsikten att jag är lite dum Es? Får den känslan nu o då.. Bah.

Fredag o helg, gissar på en händelselös sådan..
Kram Skorpan

6 Helena Ir:

skriven

Mycket nostalgi,det där! Och det mesta kommer jag ihåg också. Jag var en lite babies när tv,n kom in i mitt hem,precis en sådan där med dörrar framför. Året var 1958. Mycket har förändrats sedan dess..tekniken har gått framåt..och gör så hela tiden.
Tack för titten in i dåtiden :)

Kallt ute..minusgrader..

Hoppas på en bra helg,behöver det!

Ha det bra!

Kram :)

7 Mn:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag tycker också det ser så roligt ut då. Folk verkade unna sig mer tid att ha roligt, till fritid och sport, lek. Nu måste det vara presterande tider, man ska prestera både hemma och på jobbet. Men jag tycker det är minst lika viktigt att umgås socialt och ha roligt också. Tyvärr hinns det ju med allt för sällan just nu. Jag är född på sena 80 talet kommer ihåg kulorna man spelade, lite lekar som burken, byta kort med varandra.

Es, kommer göra bröstoperationen när jag har möjlighet ekonomiskt. Kan det ske ganska snart under nästa år? tror du bröstoperationen sker INNAN jag möter kärleken?
Kram


Svar: Stor chans att du möter kärleken först.. kram :)
Esmaralda

8 Susan:

skriven

Snacka om att bli kastad tillbaka till barndomen..... ångesten vid åsynen av sockiplast😱, de andra sakerna betydligt positivare minnen😊 Har oxå fortfarande kvar konseröppnaren Klara👍

Hade gärna följt me på tidsresan tillbaka, men e tacksam för att många saker har förbättrats till det bättre så det hade nog räckt me ett par dagar för att längta tillbaka till nutiden😇...

9 L:

skriven

Hej Esmaralda.
Klart vi gillar din blogg , vad trodde du ;) Ger sådan insperation i levnadssätt, kraft och energi.

Es, ser du i någon procent hur möjligheten ser ut att det blir en seriös relation med henne?
Kram

10 K.K:

skriven

Åhh vad mysigt det va att läsa din blogg ida. Alla minnen som dök upp. Det var behövligt nu när livet lever rövare i skallen.
Åh jag önskar att allt bara kunde stanna upp precis som det är för att sedan i jan feb åter börja rulla på.
Varför ska kärleken och männen göra så att jorden snurrar för fort.
Mitt ena x ringde i går kväll och var nu hastigt singel... nej inte än ville jag skrika . Jag är inte klar med att få ur den äldre mannen ur min skalle. Vill inte ÄNDRA mitt liv i år. Vill bara ta det lugnt och andas .
Vad kommer hända?
Vem träffar jag?
Blir det kärlek med någon av dom som jag tänker på nu?
Blir jag i ett förhållande innan nyår?
Behöver verkligen lite hjälp här att bena ut och få vägledning
Kram ❤
Ps.... legotåget som fanns förr har jag kvar lite delar till. Det med batterivagn

Svar: Det ser bestämt ut som om det blir en helt ny kärlek för dig.. någon som du ännu inte träffat.. kram :)
Esmaralda

11 EPM:

skriven

Så fina minnen.
Detta livet har du verkligen lyckats pricka in under en period där mest utveckling sker på kortast tid...!😁👍🏼

Ser du något om min situation, jag vill kunna berätta nu! Jag undrar över om jag snart kan flytta med mina barn? Om jag kommer få det där jobbet..? Om mitt kärleksliv kommer lösa sig?

Kramar

12 Dunegull:

skriven

Vad galet fort utvecklingen gått.
Tänkte på min talisman. Du trodde den hade gjort sitt? Vad gör man då med den? Kan man slänga den eller hela ens liv bryter ihop då? ;-)

Blir kanske en tur till Ullared i em...Hoppas.

Kram

Svar: Avvakta lite o känn in... och känner du ingenting alls från den så lägg den i en låda,, du kan vänta ett tag med att kasta.. kram :)
Esmaralda

13 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Jaa vilka minnen !! Man lekte och rörde sig på rasterna Vi kastade även boll mellan varandra eller mot en vägg som såg ut som dagens reklampelare...ja inte satt det fast då inte När man blev "äldre"...en så där 11-12 år hade man med sig en bärbar kasettbandspelare och lyssnade på inspelade tio -i topp listan på rasterna...minns en låt som hette popcorn som spelades flitigt....ett musikaliskt monster enligt min far ....

Ja jösses så okomplicerat livet var då...precis som det ska vara i den åldern...vilket jag önskar alla barn .

Ha en ljuvlig fredag <3
Här ska sonen med flickvän se skräckfilm sent ikväll...tydligen är det hallowen ikväll för bioälskare...

Kram Anki med flock

Svar: Jag ska nog också se en skräckis i helgen tror jag :) Kanske nån gammal go Stephen King.. kram :)
Esmaralda

14 Hanna:

skriven

Åh så roligt att se! Trollen minns jag från min barndom och jag är ändå 80-talist. :-)

15 Suzeee:

skriven

Hej

Kommer jag möta killen från helgen som satt vid andra bordet och kollade på mig? Han var väldigt söt

Kram

Svar: Om inte annat så ser du honom igen.. kram
Esmaralda

16 💕 Zoey💕:

skriven

Kära Es!
Vissa av dessa saker minns jag, bl a trollen. Gud vad jag och mina systrar lekte med dom när vi var små. Hade en med rosa hår minns jag och en rosa diamant i naveln. Min ena syster hade en med lila hår och den andra en med grönt hår. Så hade vi några som kunde sitta på pennan och de tyckte jag var roligt, minns jag! 😊 Jag minns också att ibland så hade vi en skoldag som var som de var förr. Det var typ 1920 eller 1930 talet. Jättekul! Flickor hade klänningar och dom flesta av oss hade flätor. Vi fick ställa oss upp när vi skulle svara lärarn eller när vi läste ett stycke från morgonbönen. Och så fick vi ta med egen lunch. Hur kul som helst! 😊☺️

Något jag undrar är om det var N som åkte förbi mig nyss när jag väntade på bussen? OM det var han, såg han mig då? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

17 💕 Zoey💕:

skriven

Kära Es!
Vissa av dessa saker minns jag, bl a trollen. Gud vad jag och mina systrar lekte med dom när vi var små. Hade en med rosa hår minns jag och en rosa diamant i naveln. Min ena syster hade en med lila hår och den andra en med grönt hår. Så hade vi några som kunde sitta på pennan och de tyckte jag var roligt, minns jag! 😊 Jag minns också att ibland så hade vi en skoldag som var som de var förr. Det var typ 1920 eller 1930 talet. Jättekul! Flickor hade klänningar och dom flesta av oss hade flätor. Vi fick ställa oss upp när vi skulle svara lärarn eller när vi läste ett stycke från morgonbönen. Och så fick vi ta med egen lunch. Hur kul som helst! 😊☺️

Något jag undrar är om det var N som åkte förbi mig nyss när jag väntade på bussen? OM det var han, såg han mig då? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

Svar: Ja, att leva gamla tider för en dag... är himla kul !! Det gjorde jag ibland med mina ungar när de var små ! Tveksamt om det var han för jag får ingen känsla av att han sett dig.. kram
Esmaralda

18 Blå:

skriven

Hejsan. Nu tänker jag försöka ställa en kort men rak fråga: Jag undrar om det finns potential till att vi utvecklar ett förhållande? Du brukar ju vara väldigt bra på att se sånt. Jag har en känsla i kroppen av att det finns hopp om oss men känner mig ändå lite "vilsen" i huvudet om du förstår, så därför frågar jag! Skulle bli mer än glad om du svarade på denna fråga och självklart får du en tumme upp/gilla av mig! En extra kram till dig också

Svar: Nja.. det känns som om du får slita mycket för väldigt lite gensvar.. och det blir tungt.. kanske bättre du går vidare.. kram
Esmaralda

19 Rebecca:

skriven

Förlåt att jag tjatar men ser du något om mitt år 2018? kram

20 Ht:

skriven

Hej!
Tycker 60tals inredning är snyggt det går aldrig ur tide..
Nästa år kommer den öppna hotellet, har sökt xtra jobb där..kommer ja få jobba xtra där?
Kram!

Svar: Ja chansen att du får extrajobb är stor.. kram
Esmaralda

21 Jessica:

skriven

Es,
Har han några som helst känslor för mig?
Varför kollade han på mig så mycket för?
Pratar han om mig till andra?
Kram

Svar: Lite smått intresserad men vänta dig inte för mycket.. kram
Esmaralda

22 Liverpool:

skriven

En sådan rödkamera hade jag också,med indianer,fåglar,cowboys i närbild. Sedan hade vi sockiplast och dusch mössa som man drog ner över hela huvudet och kunde se igenom en genomskinlig lucka. Söker jobb i hela Dalarna,dröjer det länge tills jag blir anställd ?

Svar: Det bör dyka upp något ganska snart.. kram
Esmaralda

23 G.S.H:

skriven

Hej Es! Hur ser det ut framöver för mig på min nuvarande praktikplats?

Kram, hoppas du får en fin fredag!

24 Sus:

skriven

Hej
Härlig nostalgi tripp....
Fina minnen....
Hur blir de här?
Love sus

25 Jennifer:

skriven

Hej. Jag är född på 80-talet och minns domdär trollen, dom var populära då också.

Kära Esmaralda, jag grunnar så på hur jag ska göra, om jag bör fortsätta på samma jobb om jag blir erbjuden det, fast min hälsa inte riktigt klarar av jobbet, eller ska jag tacka nej och hoppas och chansa att jag får ett nytt jobb inom kort? Ser du hur stor chansen är att jag får ett nytt jobb ännu i slutet av detta år eller början på nästa? Kram

26 Skytten:

skriven

Hej E. Är det början på allvar nu med min relation med B?

27 JustMe:

skriven

Hej!

Nu har jag tagit kontakt med vännen som jag pausat ifrån, hon säger att hon inte har orken nu pga diverse anledningar. Jag skrev att om hon hittade orken så fanns jag här. Ser du om hon finner den orken snart eller kommer det dröja? Eller blir vi aldrig vänner igen?

Kram!

28 Fitness killen:

skriven

Godmorgon ez

Jag undrar om den tjejen om det kan vara hon som jobbar vid kassan i affären? Hon är blond, för sist vi såg så kollade hon på mig hela tiden :) så kan det vara hon?

29 Michaela:

skriven

Tack för en liten nostalgitripp :)

Fick igår reda på av Polisen att utredningen är klar
( sexuellt ofredande ) och att det nu skickas till åklagare och sedan rättegång. Tror du att vi har någon chans att sätta dit honom? Kram och trevlig fredag!

Svar: Ja chansen är stor... ge dig själv all påfyllning du kan så att du orkar.. kram:)
Esmaralda

30 Deppad arbetslös:

skriven

Hej!

Vad ska jag göra eller hur ska jag göra för att ta mig ur min minst sagt hopplösa situation?? jag blir bara sittandes tar mig inte för att göra någonting snart allt känns jobbigt. Kan ju inte fortsätta så här.

Kram

31 Linda:

skriven

Hej Esmaralda!
Jag undrar om du ser någon kärlek för mig snart? Är J intresserad?
Kram Linda

32 Mimi1:

skriven

Hej!

Ser du om jag får jobb före sommaren?? Hoppas mycket snart innan jag blir alldeles tokig.

kram

33 Kajsa:

skriven

Hej Esmaralda!

Vilka nostalgibilder! Många minnen dyker upp..<3

Ser du något nytt arbete för mig?






Önskar alla en fin dag!


Vänliga hälsningar
Kajsa

Svar: Ja jag ser dig igång på nytt jobb o det känns bra.. kram
Esmaralda

34 Erika.F:

skriven

Sparbössan har jag inget minne av, men det andra visst minns jag allt det. Jag är också lite äldre än du så jag borde verkligen minnas alla dom grejerna. Konservöppnaren har jag en grön som ligger i en låda i köket, den används flitigt fortfarande. Den sitter inte på väggen utan den är effektfull ändå.

Radiogrammofon minns jag när mina föräldrar köpte den. Kakburken i olika färger hade min mormor, tror t.o.m att vispen ligger någonstans i en låda, Humle och Dumle i skafferiet, ja herre gud så många år som passerat.

Tv med luckor hade jag och min syster i vårt gemensamma rum, minns att vi tyckte det var så häftigt med dessa luckor.

Däremot det enda jag minns som levererades mjölk i var glasflaskor, brun och genomskinlig. Sockiplast hade jag ett par vita, på den tiden sa vi gymnastikpåse - gymnastikdräckt. En Gonk hade jag en brandgul, troll och spelkulor. Glaskulorna var verkligen iögonfallande när man som barn fick en skock sådana. Samt en sådan där man kunde ser bilderna bli förstorade. Vilka tider. :)

Kram




Svar: Ja vilka härliga minnen !! Kram :)
Esmaralda

35 Jossan :

skriven

God morgon!

Under hela min tid som gymnast har jag velat ha en gymnastikdräkt men der fick jag aldrig. Min förening hade egna kläder som vi var tvungna att ha. I vuxen ålder har jag funderat på att köpa en men har inte blivit av för de är för dyra. Jag beställde en på wish men ja der stora vuxen storlekar men de var så små! Så den får kusinbarnet av mig :)

Igår var jag i Danmark med en kompis, det var rätt mysigt faktiskt men snart är lovet slut. Tråkigt jag hade behövt en vecka till.

Idag fyller mitt "ex" och min systerdotter år.

Han på K är det någon för mig?

Kram

36 Hedwig:

skriven

Hej!
Vilken kul blogg. Den där 'viewmastern' fick jag förresten i present på 1980-talet! Jag gillade 80-talet. Allting verkade vara lite mer naturligt på den tiden. Teknologin har gjort livet så stressigt och för mig känns det att allting egentligen bara har blivit sämre sedan dess. Jag kan inte nämna en enda fördel förutom att folk som bor långt ifrån varandra har lättare att kommunicera med varandra. Tycker du inte att den där gilla tummen fungerar som en sorts belöningssystem? Det tycker i alla fall jag. När jag gör ett inlägg någonstans vill jag bli belönad och bekräftad hela tiden. Därför har jag bestämt mig för att inte bry mig om hur många har gillat mitt inlägg för annars blir sociala medier nästan som ett beroende. Kag gillar din blogg i alla fall även om jag inte alltid likar den och jag är säker på att många gör det! Din blogg är mysig, du har humor och ofta är det även lärorikt vad du skriver. Sedan får man ställa gratis frågor dessutom. Det är fantastiskt!

Svar: Ja det viktigaste i bloggfamiljen är ju att bloggen gillas... och en tumme upp är ju mitt sätt att se vilka bloggämne som gillas mer än andra... och då kan jag lägga lite extra energi på det som gillas mest.. kram :)
Esmaralda

37 Smöla:

skriven

Nu har jag en vecka kvar av studierna, är så stolt över mej själv att jag har lyckats ta mej igenom dessa fem snabba veckor! Hoppas bara att jag klarar kursen och slipper göra om den.. håll tummarna!

Svar: Starkt jobbat och jag har på känn att du går hela vägen i mål.. kram :)
Esmaralda

38 Tisa:

skriven

Jag känner igen mycket trots att jag är född på slutet av 80 talet. Kul! :)

Jo det är så här.. Jag är bekant med en tjej som heter Alva, hon verkar ha ett stort hjärta. Men hon har det jättetufft just nu. Kan du se om det finns någon ljusning för henne?

39 Panik:

skriven

Hej Es!

Kommer det att fixa sig med jobb? tar snart vilket jobb som helst bara jag kommer ut i arbete.

kram

40 barbie:

skriven

usch es jag avslutade nyss en intervju jag vet inte hur det går hur stor är chansen att hon anställer mig?KRAM

41 desp:

skriven

kommer jag att jobba snart.. och få en lägenhet? åhh alltså jag är så rädd om mitt barn es jag ser varningar hela tiden om henne ser du några varningar runt omkring henne? KRAMAr

42 jobb:

skriven

es.. Jag tror du har sagt till mig att det kommer gå i ordning.. först jobb sen lägenhet.. så det är så svårt för jag kollar på jobb med timmanställning också. KRAMr

43 matten:

skriven

komme rjag klara av matten om jag går den kursen? KRAMR komem rjag attt klara den?

44 Shirin:

skriven

God morgon Es

I vilket sammanhang träffar
Jag min nästa kärlek?

45 Mm:

skriven

Hej Esmaralda.
För en tid sedan skrev jag att jag hade 3 mål som jag ville skulle ske innan årets slut. Du skrev att iallafall ett utav dem skulle hinna uppfyllas innan årets slut. Inget har blivit av än. Ser det fortfarande ut som om något kommer uppfyllas utav mina 3 mål innan årets slut?
Kram

46 Anki:

skriven

Till <3 ...
Snälla ta hunden till veterinären !!!
Vi är skyldiga våra pälsklingar att
ta hand om dom på bästa sätt och
veterinärer är experter ...
Kram Anki

47 Nanna R:

skriven

Hej Es.
Jag har varit stressad den sista tiden och mått dåligt på arbetet .
I dag sökte jag ett annat arbete kan du se om det kan vara bättre för mig?😇

Svar: Jag ser dig på ett annat jobb.. osäker dock om det är jobbet du sökt eller ett annat som kommer.. kram
Esmaralda

48 Mim1:

skriven

Hej!

Hur stor är chansen att jag får jobb i början av 2018??

kram

49 F:

skriven

Hej Esmaralda.
Tycker han om mig?
Har han känslor?
Kan han tänka sig att vara med mig?
Kram

50 G.:

skriven

Får jeg tilbake leiligheta jeg hadde tidligere i år? Eller blir jeg boende her jeg er nå lenge?

51 Hopplöst känns det som.:

skriven

Hej!

Blir det någon positiv förändring snart i min vardag? försöker allt vad jag kan för att få ett bättre liv.

kram

52 Hopplöst känns det som.:

skriven

Hej!

Blir det någon positiv förändring snart i min vardag? försöker allt vad jag kan för att få ett bättre liv.

kram

53 Pia :

skriven

Åh, jag kommer ihåg alla de sakerna men gonks har jag aldrig sett. Jag minns att vispgrädde var i sådan där trekantig förpackning och röd var den också med vit text.

Hur ser han ut den där kärleken?

Kram från ett café med tilltugg av Napoleon och earl Grey

54 Roströd anka:

skriven

Längtar man inte ofta tillbaka till den tid som en gång var säg? :)

Är som kul med lite nostalgi återblickar, själv kan jag sukta lite längtansfullt åt det som fanns under 80 och 90-tal som.. My little ponnies, pogs, tamagotchi.. Och rent allmänt musiken och stilen.. Alla roliga leksaker som fanns och som man oftast inte fick.. Som man nu som vuxen kan köpa och samla på :)

Har en liten fråga oxå som jag hoppas du kanske kan svara på..

Det är så att jag läser en tjejs blogg och är lite nyfiken att fråga henne om hon vill brevväxla med mig men vet inte om det är.. rätt? Om det skulle falla sig väl och passa oss båda? Tänker om vi ens kan ha något gemensamt och om vi är kompatibel med varandra? Kanske konstigt ordval, jag vet, kom inte på något bättre än så.. Äsch, min fråga är nog helt enkelt om hon och jag skulle kunna passa som bekanta/kompisar och hur det skulle falla sig? :)

Tack på förhand och ha en fortsatt fin dag såhär på denna fredag ❣️

Svar: Du ska pröva och se... att det ska lyckas ser nämligen ut att vara fifty fifty.. kram
Esmaralda

55 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vissa av de där sakerna känner jag också igen från min barndom. Jag är född på 70-talet. Jag hade en röd sån där gymnastikdräkt. Jag ville egentligen ha en med liten volang längst ner. Det hade mina kompisar. Men den var antagligen dyrare så min mamma köpte den vanliga. Stackars mig, jag har fått hemska men efter det!
En sån där visp har jag fortfarande. Nästan exakt som den på bilden. Jag äger ingen elvisp nämligen.
En sån där manick som är på första bilden hade jag också när jag var liten. Eller ja, den var mammas, hon hade den när hon var liten, hon hade fått den när hon låg på sjukhus i ett halvår och det hade tydligen muntrat upp henne väldigt att kunna se de där bilderna i förstoring. Det fanns ju ingen TV på sjukhusrummen på den tiden och ingen fri WiFi heller. Hon lånade ut den till mig om jag lovade att vara försiktig. Men det var jag förstås inte.
Jag var aldrig försiktig. Jag var ett mycket klumpigt barn. och så tyckte jag om att klippa och klistra. Till mammas stora fasa klippte jag även i biblioteksböckerna.

Idag ska jag på kalas hos min bror. Han fyller år och bjuder på lunch.

Kram ThereseC

Svar: Kul med födelsedagslunch o grattis till brodern.. :) kram
Esmaralda

56 <3:

skriven

Har kvar mina gamla spel kulor än idag. Var så rädd om mina och tvättade dem och sorterade. De största i glas som var blåa vågade jag aldrig spela med. Kommer ihåg att jag trodde den blåa var magisk lite som en spåkula.
Tror du att det blir någon utlandsresa för mig vid jul och nyår ?
Kommer det ta tid att få tillbaka pengarna från försäkringsbolaget ?
Kram

Svar: En resa blir det snart... pengarna kan dock dröja lite längre än du hoppas.. kram
Esmaralda

57 Madeleine :

skriven

Hej ez! Vilket intressant inlägg och fina bilder. Jag önskar med att jag kunde åka tillbaka och se hur livet var då. Älskade kläderna ni hade på den tiden och bilarna.

Försökte lägga till en person på Facebook och väntade ett par dagar och nu såg jag att personen hade varit online så jag gick in på hans profil men nu har han tagit bort knappen lägga till vän. Är det pågrund av mig eller är det annat som har gjort att han valde ta bort den?? 

Svar: Nej det är inte på grund av dig.. kram
Esmaralda

58 Virrhönan:

skriven

Hej!

Vilken flashback! Allt kommer jag inte ihåg men en del. Cyklarna gillade jag mycket, min granne hade en sån med högt styre och den ville jag alltid cykla på. Testbilden på tv:n när inget program visades...vilka tider! Och när datorerna började komma satt hela klassen ihopklistrade runt en enda dator..😂
Nu är det oroligt på jobbet igen, en person ställer till med så mycket onödigt. Jag hoppas och tror att chefen gillar mej, trots att jag just nu inte är i form? Och vad händer med snyggingen? Finns chansen att han fortfarande vill höra av sej?
Fredag igen och jag önskar alla en skön dag och helg🍁💕☀️

59 Pia S:

skriven

Hej Es,
Känner igen många av sakerna, även om född på 70-talet. Sockiplasten, gympapåsen, gympadräkten,trollen,konservöppnaren min mamma hade en grön. En av mina äldre kusiner hade en röd gonks. Känns som det inte alls var länge sedan...dessa minnen 😊.
Massa gilla så klart ❤️.

PS hur ofta kan jag ge min talisman ett litet saltbad?

Ha en skön helg! Kram ❤️

Svar: Vänta två månader mellan varje bad... till sist känner du när kraften är borta.. det är varierar från talisman till talisman.. somliga går snabbt över till de sälla jaktmarkerna och andra kan leva väldigt längre.. kram
Esmaralda

60 Hmm:

skriven

Gamla goda minnen 😍 jag hade en konstig dröm inatt om att jag skulle åka med några i en bil . Men så skulle jag hämta min cykel som var helt borta. Det var en sån konstig känsla för jag såg den nyss. I den andra drömmen fick jag känna på ande påhälsning .som inte var så snäll den drog i mig. Vad kan drömmen betyda?

61 Blom:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer jag få fast arbete på blomaffären jag jobbar på nu?
Kram

62 Mikael:

skriven

Nu har Ez gått och blivit nostalgisk :)

Ja man kunde idogt vänta på att testbilden skulle försvinna haha

Bästa var att vara hemma från skolan och kolla på programmen från UR :)

Kram
Mikael

Svar: Ja, just det UR.. det minns man ju !! Kram :)
Esmaralda

63 AnnaK:

skriven

Älskar allt på bilden med vägghyllan 😍 Är sånt jag kånkar hem från loppis!

Frågar igen.....nån vits att jag kånkar med mina tavlor när jag ska sälja på loppis. Nån som köper?

Kram 😊

Svar: Inte alla men en eller max två kan bli sålda.. kram
Esmaralda

64 F:

skriven

Något nytt o spännande på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

65 Solstjärnan:

skriven

Hej😊

Jaa , många bekanta föremål😊
Trollen : har kvar dom än😊, wiew-master med sagorna.Twist bandet och både tv-kanna , kakburk och radio.Fina grejer minsann.
Sist men onte minst : kulorna.

Du har hittat så många bekanta saker .

Äntligen fredag!!
Såå skönt.

Nu blir det att planera in : att koppla av och....att ta det lugnt och
..kanske lite mer..koppla av😊😊
Det blir nog en bra helg!

Kram Solstjärnan 🌟

Svar: Ja, äntligen fredag... härligt :) Kram
Esmaralda

66 Lydia💕:

skriven

Hej
Som alltid lika roligt och läsa din blogg kommer ihåg alla sakerna och speciellt gympa påsen och trollen
Undrar om du vet var jag träffar min soulmate och när
Lydia💕

Svar: Det ser ut att dröja en tid till.. än är det inte riktigt dags....kram
Esmaralda

67 Mikael:

skriven

Ni som skulle vilja gå tillbaka i tiden för en dag, inklusive Ez som vill boka resor smidigt och resa smidigt :)

Ni Skulle bli tokiga efter några timmar utan mobiltelefoner och internet, prova lås in mobilen 24 timmar någonstans och använd inga datorer.

Hemtelefon får ni möjligen använda, men inte om är på landet :)

Skriv hur det gick, inte minst Ez :))

Kram
Mikael

Svar: Jo det är så sant.. NU kan man inte vara utan... man vänjer sig snabbt.. men det är en kul känsla att ha varit med på den gamla tiden också... innan allt det här fanns... man hade snailmail brevvänner och det var nästan högtidligt att ringa någon från den svarta bakelittelefonen :) kram
Esmaralda

68 Erika:

skriven

Hej! Jag känner mig hängig och trött. Är det på grund av att jag lagt om kosten tro?

69 Sus:

skriven

Hej
Blir det förändring snart?
Love sus

70 Fanny2:

skriven

Känner mig något... Nostalgisk. Är född sent 80-tal men vissa saker känner jag igen från min egna barndom. Jag har fortfarande kvar ett ca 40 cm högt troll och ett mindre från Irland någonstans. Samlade på dem som barn och älskade troll. 😊 En sån konservöppnare har min mamma. Visste inte att den var så gammal men den fungerar fortfarande.

Allt var väl inte bättre förr men vintage och retro är sånt jag verkligen dras till... Det gäller både mode och inredning.

Es, tror du att min chef tror att jag är naiv? Ser hon mig som ung och dum kanske? Ibland får jag känslan av att hon blir irriterad på mig...

Kram

71 Mm:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer någon utav de tre målen jag hade detta år hinna bli uppfyllt innan årets slut?
Kram

72 Mee:

skriven

Härliga minnen från förr. Jag har med kvar min konservöppnare, men även nya andra som ligger i lådan:)

Ser du mig vara i ett förhållande snart Es?
kram

73 Eva:

skriven

Jag bara älskar när du skriver om övernaturliga ting. Det är därför jag läser din blogg.En fråga, kommer jag att flytta till Italien under 2018?( jag längtar dit så det gör ont)

Svar: Flytten kommer men tveksamt när.. kram :)
Esmaralda

74 Makaon:

skriven

Åh, vad roligt att se bild på sparbössan, den hade jag glömt.

Svar: Ja, ibland är det kul att bli lite påmind :) kram
Esmaralda

75 Mikael:

skriven

"man hade snailmail brevvänner och det var nästan högtidligt att ringa någon från den svarta bakelittelefonen :)"

Skulle man prova göra saker på det sätt som man förut skulle man nog bli smått tokig och tycka mycket gick i slow motion, nu är det bara några klick och man har gjort både det ena och andra, ta bort mobil telefonen, internet och kreditkort så ska du nog se att många snabbt börjar svära:)

hur skulle generationen som är född med detta göra? De skulle nog bli paralyserade :)

Många tyckte nog det var lite segt börja med datorer men ta steget tillbaka blir nog för mycket.

Kram
Mikael

76 Debbie:

skriven

Hej Es

kommer jag möta någon fin man snart?
kram

77 Månskenet:

skriven

Häftigt! Minns & känner igen grejorna fast jag sen växte upp i ert grannland som var så fattigt & krigshärjat då ännu... Tänk ändå så snabbt allt har ändrats, allt ifrån teknik till arbetsmetoder till matlagning till - you name it!
Ha det gott!

78 Paula Magnusson:

skriven

Skönt inlägg. Ibland vill man "back tog basis" utan stressen och den ytligheter och pengajakten vi har idag. Minns när jag var liten på 80-talet. I början på 80 så var det mer det trygga folkhemmet. Hemmafruar och varm choklad. Känns tråkigt att det försvunnit. Känns som vi behöver tänka om.
Tack för ett härligt inlägg 🤗

Svar: Ja, det är inte bara att stå på.. nyttigt att stanna upp lite ibland och kanske själv föra in lite av de bra traditionerna man själv minns.. kram :)
Esmaralda

79 Karolina:

skriven

Hej
Det finns en man jag tänker på, tycker han om mig, kommer det bli något.
Kommer jag träffa någon snart och när.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: