NPF.....

Man kan drabbas av mycket elände och konstigheter. 

I dag sätter man diagnoser men det gjorde man ju inte förr i samma utsträckning.

Förr fanns det helt enkelt inte så många diagnoser att sätta och  det gick omkring en massa  lite odd människor hur som helst … som var lite udda var och en på sitt sätt.

Somliga blev accepterade som de var och andra blev det inte. 

 Kan hända är det så att man överdiagnostiserar idag och det är svårt att veta var personligheten tar slut och en bokstavskombination tar vid ?

 

 

  Det är väl okey med diagnos kan jag  tycka om den tjänar ett syfte – bara man inte går ner sig i diagnosträsket.

NPF-förkortningarna är många  ( Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)

ADHD, ADD, AS, BPD,CD,DBD, LD,OCD,ODD, PDD och TS.. för att nämna ett par…

Och hittar man inte rätt fack att stoppas i kan man få diagnosen  PDD.. Pervasive Developmental Disorder.. som betyder  genomgripande störning i personligheten utan närmare specifikation.

Och därmed har man täckt in det mesta !!

 

ODD, trotssyndrom… är ju en diagnos inom barn och ungdomspsykiatrin och kännetecknas av  att ungen är negativ, fientlig och har ett trotsigt beteende. 

Man kan läsa att  ODD  oftast kan avhjälpas genom föräldrautbildning och då tänker jag att det är i första hand föräldrarnas beteende som skapat barnets problem.

 

För oftast börjarde det redan i tidiga  barndomen med att de var krävande, skrikiga och svårtröstade.

Föräldrarna orkade inte möta beteendet och ger upp sina krav på barnet & låter det få som det vill…och barnet lär sig att om man skriker och bär sig åt, då får man sin vilja igenom.

Jag läste nånstans att 10 % av alla barn har ODD.

 
 

Jag har stött på en hel  del vuxna med  ODD problematik.…. de grälar och argumenterar och surar och skyller sina misstag på alla andra. De startar ideliga konflikter i personalgruppen, de intrigerar och  de biter hela tiden ifrån sig. Man vet aldrig var man har dom.

Asjobbiga människor kort & gott  om ni frågar mej !

 

………………

I dag tog jag mig  sovmorgon….och snart blir det hundpromenad… sen ska jag hålla seanser och du som väntar ett tag på din spådom kanske får den nu under helgen !!

Kram & kärlek

1 Helena Ir:

skriven

Sovmorgon ..skönt! Jag tog mig en, jag också!

Dessa bokstavskombinationer..så många..känner inte till alla.
Två av mina barn har fått diagnosen ADHD..jag har inte direkt upplevt några större problem av detta. Men tror att det varit skönt för dom själva..att veta hur vissa saker hänger ihop.
Själv har jag inte blivit diagnostiserad ..bryr mig inte så mycket om det där..lite "blandras" som kan uppföra mig,om jag vill!

Jag behöver få in lite skoj i mitt liv..kan du se något lite trevligare på väg för mig?

Ha en bra seansdag..

Kram :)

Svar: Känns som om du själv måste ta ett initiativ snart och det leder till en hel del positivt.. kram :)
Esmaralda

2 Michaela:

skriven

Håller med. Skitjobbigt! Är på väg mot äventyr i Småland :) Pirrigt men hoppas det blir bra! Kram

3 Razawa :

skriven

Hej bästa Esmaralda
Jag vet att du inte kan se detta kanske så djupt men känner att just nu har jag ingen annan att vända mig till.. Precis plussat och är gravid:) igår fick jag lite bruna droppar i trosorna (vilket nu oroar mig jätte jätte mkt..) Vad får du för allmänn känsla kring detta? :( idag inte alls o ytterligare ett test visar fortfarande gravid (fjärde testet)

kram ❤

4 Bolla:

skriven

Sorg blir depresjon og sjenerthet blir sosial angst... må visst være en diagnose på alt i dag, selv om det er helt normale ting 😏

Var på barselbesøk hos svigerinnen min på mandag, men vi følte oss veldig lite velkommen. Avvisende og lite pratsom. Hun liker oss kanskje ikke så godt lenger? 🤔

Hun er jo verdens lykkeligste tobarnsmor på sosiale medier, så litt glad for å vise frem den nyfødte burde hun jo være?

Ha en fin lørdag!
Klem Bolla 😊

5 Agata:

skriven

Sovmorgon här också. Härligt höstregn ute..
Mina tankar är dock annanstans i landet.. dit jag snart kommer att resa. Undrar hur det blir därborta? Ha en fin dag!

6 Virrhönan:

skriven

Godmorgon!
Skönt med sovmorgon! Hade själv tänkt sova länge men icke, uppe med tuppen trots på tok för sent i säng. Hade tänkt vara ute idag men vädret blev ju inte som utlovat så får väl ta ett tag i tvättstugan istället...
Ez, den här mannen, kommer vi ha en fysisk kontakt den närmaste tiden? Spänningen har varit så laddad på sistone så frågan är vad som kommer hända?
Ikväll blir det räkmacka och vin, det är ju räkmackans dag👍
Kram🍁

7 h:

skriven

Hej!
Kommer J svara på mitt mess? Är så nyfiken😁
Kram!

8 Kj:

skriven

Trot vi alla passar in på kombinationen A-Ö.. härligt vacker höstdag idag, njut!!
Var är flirten? Kram

Svar: Den kommer den kommer.. kram :)
Esmaralda

9 Jossan :

skriven

God morgon eller ja typ något sånt!

Igår hade jag en AW med mina gamla kollegor. Saknar dom så mycket. Det blev snack och skratt :)

Inatt lyckas jag drömma om mitt ex igen. Varför?! Skickar han tankar till mig eller något? Jag blir galen!!

Snart fyller man år... usch det är inte kul att vakna upp själv på ens födelsedag för första gången.

Nästa helg ska jag jobba på lördagen. Vi ska ja öppethus! Jag tror det finns många andar på jobbet. Det är ändå på Sankt lars området.

Nä nu väntar man bara på den stora kälekn för den är jag värd. Men jag tycker jag inte längtar lika mycket längre!

Kram

10 <3:

skriven

Godmorgon kära Es hur upplevde L dejten och mig? Han var mycket trevligare än jag trodde. Åldersskillnaden är ju ett faktum som jag tror kan vara ett problem. Han kanske inser det med.
Kram

11 Skytten:

skriven

Hej Es!
Jag fick nyligen en distansseans hos dig. Den var bra och väldigt spännande.
Det jag fortfarande undrar över är jobbet. Känner inte att jag fick någon vägledning om jag ska stanna kvar på mitt nuvarande jobb och kämpa på eller söka nytt jobb.

Svar: Håll ögonen öppna efter nytt jobb men gör det bästa möjliga under tiden på det nuvarande.. nytt jobb kommer.. men sök inte i panik utan sök de jobb du verkligen vill ha.. nytt jobb kommer.. kram
Esmaralda

12 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Det gjorde du rätt i att ta sovmorgon.
Skönt!
Ja fy dessa människor är energitjuvar, inge roligt alls! Jag såg idol igår, många duktiga.

En fråga, blev han ledsen för det jag skrev? Tänker han något på mig?
Kram

Svar: Jag tror inte det berör honom på djupet.. kram
Esmaralda

13 Smöla:

skriven

Tänker endel på den hemlösa mannen som jag och exet hjälpte i höstas? Hur går det för honom?

Svar: Det var snällt av er och han glömmer inte er... dock ser det inte ut som om han har det så lätt i sitt liv.. kram
Esmaralda

14 Morsan:

skriven

Hej Esmaralda.
Så blev det ändrade planer, vi kunde inte hämta bordet idag för en blev sjuk. Nu har vi bestämt ny tid i morgon, blir det av i morgon?
Kram

Svar: Ja chansen är god.. kram
Esmaralda

15 Sola:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag längtar ju sådant till att träffa en man att bilda familj med. Men än har inget hänt.
Kan det dröja ännu längre än över nästa år innan jag stadgar mig med någon?
Kram

16 Alie:

skriven

Visst kan det vara bra med diagnoser, men jag tycker personligen man överanvänder dem.
För några kan det kanske kännas bra att äntligen få en diagnos, för man känt sig annorlunda hela livet, men det kan också bli helt tvärt om tror jag, att man sätts i ett fack, bara för att man är lite udda.

Idag hoppas jag på vinst av något slag.. i pengar, kärlek eller allmän tur :) vad tror du det blir?
Kram :)

17 Mathilda :

skriven

Hej! Hur ser mina chanser ut att komma in på psykologprogrammet i framtiden när ja läst klart ämnen? Kram

18 Fredsgen den 13 - Ghostwriter :

skriven

Vad tänker han ang. Att träffas? Det blev verkligen "fredagen den 13" igår. Planerna gick inte som man trodde!

Ska jag skita i han nu? Eller kommer han visa att han faktiskt vill ses? Jag skulle ha åkt idag men det kommer jag intr göra.



Kram

Svar: Jag tycker inte du ska bry dig.. gå vidare på egen hand.. kram
Esmaralda

19 Lilla Jaget:

skriven

Hej Esmaralda,
Så.. då kom då beskedet igår att min chef plötsligt anser att jag inte har rätt personlighetstyp för en roll på den enhet jag är på trots att jag haft visstidsanställning på enheten under två års tid och gjort ett bra jobb. Det är svårt att ta honom på allvar för han är inte konsekvent i sina samtal och visar sig vara rätt liten som chef avsaknad av ledarskills. Likväl är det han som ska bestämma och jag gör analysen att han ska på något sätt straffa mig för att jag satte ned foten sist och blev förbannad. Det får jag "sota" för nu. Han har inget att gå på då jag får bra återkoppling från andra på min kompetens så nu slår han till med detta. Har jag fel
Esmaralda? Kram

20 <3:

skriven

Hej älskade Es kvällen igår magisk. Tror pappa blev väldigt rörd att bli gratulerad av C.Så fantastisk att hon gjorde det. Gjorde mitt brev intryck på henne. Hoppas att pappa förstår att jag älskar honom så mycket. Stockholm nu för myshelg. Räckmackans dag.
Kram

21 Milla:

skriven

Tog oxå sovmorgon, regn, kunde inte sova.
Ja, många diagnoser finns det. Inte lätt att jobba inom skolan som jag gör.
I a f så kom mannen som jag träffar till mug häromkvällen och sa att nu är det slut på allvar och vi bestämde att vi skulle ses i helgen och då göra ngt roligt. Han hade olika mindre förslag.
Men igår kväll, via sms, när vi talar om det skriver han typ så här att han kanske kan komma loss på kvällen. Jag vet inte om han skrev felite, felformulering för han sa det sen när jag frågade men jag misstänker att det var att han helt enkelt inte kan något säga till sambon, de bor ännu ihop, fast hon ska flytta säger han, att vi ska träffas och att det kanske inte är så lätt. Vi träffades häromkvällen och under den korta tiden ringde hon 13 ggr och skrev smd. Vad tror du, kan han stå upp för det här, blir han liksom av med henne? Jag blev så besviken och ledsen och i s f är det ingen idé att hoppas för jsg trodde saken var klar. Han hade sagt det, att det är över men är det det eller måste hänsyn tas till den andra hela tiden? Annars får jag bygga upp mitt liv på ngt annat för jag orkar inte.

22 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Jag är åtminstone nöjd med att jag själv fick en NPF diagnos tillslut. Jag har haft god nytta av den.

Jag har det så bra. Livet känns fint just nu. Allt är liksom bara lugnt och skönt och jag njuter av det. Jag till och med drömmer fina saker på nätterna om att jag hittat mig själv och går min egen väg i mina nya fina skor.

Igår fick jag healing av Hedwig, hon går en kurs. Det kändes skönt och gav lättnad. Sen fikade jag och mamma på stan.
Tänk att jag fått så bra relation med min mamma, det är härligt. Jag är väldigt glad för det.

Kram ThereseC

Svar: Ja, det är skönt och ger god energi när bitarna faller på sina rätta platser.. kram :)
Esmaralda

23 Hönan:

skriven

Ja bokstavskombinationer känns det som att man slänger sig hejvilt med nu för tiden. Kanske är skönt att skylla på något för vissa.

Min magkänsla säger att det nog visst fanns en liten baktanke med låten och det han sa i bilen men är väl osäkerheten som gör att jag ändå tvivlar. Men jag är rädd för att jag sänder ut helt fel signaler. Ser det ut som att han fortfarande är med på att jag känner något?

Kram

24 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Träffade en kille förut.
Har” Pon” fortfarande intresse för mig? Kommer det bli vi?
Eller har han gått vidare?
Kram

25 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ska jag ändra resan eller inte?

26 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du mig träffa någon och leva familjelivet ihop, dröjer det längre än över nästa år?
Har han några djur?
Kram

27 Lydia💕:

skriven

Hej
Känner mig ensam nu när hösten börjar komma och längtar så efter någon att dela mitt liv med och kommer den att komma någon gång ?
Lydia💕

Svar: Ja du kommer att träffa rätt... kram
Esmaralda

28 Louise:

skriven

På väg till stadsbiblioteket med Izabella. Hon har längtat hela veckan.
Sen blir det ett besök på BK för henne och ett besök på KFC för mig. De har ju öppnat på stortorget här i Malmö.

Den25 oktober ska jag träffa min lärare och prefekten. Jag hoppas det kommer gå bra och att jag kommer ut på VFU 4 och 5 innan december är slut.
Ser du något om det? Får jag jobb efter jul?

Tacksam för svar och ha en fin lördag.

Kramar.

29 T:

skriven

Hej! Förkyld & Ont i halsen idag jobbigt att äta något:(

ser du någon förändring ekonomiskt för mig?
kram


Svar: Ja det blir en positiv förändring.. du tar första stegen genom dina val.. kram
Esmaralda

30 Fanny2:

skriven

Härligt med sovmorgon. Själv fick man ingen men glad är jag ändå då jag såg söta rådjur på vägen till jobbet. Hoppas ni slapp regnet så att MG slipper be om taxi. 😂

Tack för ett intressant inlägg. Och visst är det så att beteendet egentligen kommer från problemföräldrar. Jobbiga blir de...

Tack för svar tidigare och hoppas du får en skön helg. :3

Kram

31 Gunilla:

skriven

Hej E ❤️
Är tiden inne för den förändring som jag vet att jag måste göra ...?

Eller ska jag vänta...

Kram Gunilla

Svar: Ja det närmar sig nu.. och du känner det.. kram
Esmaralda

32 Tingeling :

skriven

Ska på kurs nästa vecka och ska åka tåg själv varje dag. Kommer det gå bra, kommer jag hitta? Blir en liten utmaning.

Skönt med en ganska lugn dag för dig. Vi har också en lugn dag idag, ska snart på bio, annars inget speciellt.

Trevlig lördag!

Kram!

Svar: Allt går bra och du hittar.. kram :)
Esmaralda

33 Shima mitt hjärta s♡s:

skriven

Kära Es!ser du När detkommer det att bli ett plus på graviditetstickan. Längtarr dit. Kram

34 Boudica:

skriven

Åter en vecka avklarad på min kurs, lite sorgligt med bara en vecka kvar, detta har ju varit lite som en tillflykt för mig, flykt från hamsterhjulet!
Har har vi just fått lära oss att vi inte ska sätta diagnoser, utan, att olika sjukdomar och störningar är obalanser i kroppen.
Den synen gillar jag.
Och på det sättet SKA jag bota mig själv ;)

Lite orolig nu, man har omflyttat mig på jobbet, möjligtvis mer eget ansvar, men nånting i min hjärna gnager, känsla av att man bara vill ställa mig i "hörnet" för att få tyst på mig. Jag är inte speciellt tyst av mig när jag är missnöjd med något ;)
Men ändå, så känns det som J försöker lyfta upp mig lite.
Men, kan du se hur dessa förändringar påverkar mig? Positivt eller blir det mer negativt?

KRAM!

Svar: Det känns som om en vind av positivt blåser in över dig.. kram
Esmaralda

35 Filippa:

skriven

Hej kommer jag få fira nyår själv i år eller med kompisar?

Kommer min bästa kollega och hennes familj åka till Spanien?

Kram

36 Dietsyster:

skriven

Ja det är dubbelsidigt det där med diagnoser..

Ett liten fråga Es! Du såg en man med glada ögon närma sig. Att jag skulle hålla utkik. Ser du i vilket sammanhang hökögonen ska poleras lite extra? Jag har nämligen fötts med ett fruktansvärt tunnelseende, ser knappt bekanta när jag är ute.. Tyckte det lät så spännande, vill såklart inte missa.

Nu laddar jag för biomys! Kan bli ett återfall vid snacksdisken. De där baconchipsen är ju så nedrans goda..

Kram :-)

37 Elisa:

skriven

Hej!
Tycker han beter sig onödigt mycket som en skitstövel. Det svänger så mycket och nu beter sig som att det är slut. Vet inte om jag ska vara lugn eller typ sparka ut han? Har du tips?
Kram

Svar: Acceptera inte vilken skit som helst... du är stark.. kram
Esmaralda

38 Jenny:

skriven

Jag provar igen 😃 Ibland skulle det vara skönt att veta varför man mår som man gör, känns som hjärnan går på högvarv hela tiden men kroppen hänger inte med. Känner mig bara nöjd när det händer något. Ser det ut som jag har någon chans på jobbet jag sökte för ett tag sen ? Jag vantrivs så in i bomben på mitt nuvarande jobb. Kommer jag komma härifrån snart ?
Önskar dig en trevlig Lördag, kram

39 Fialotta:

skriven

Någonstans handlar det ju om att vi är olika.. Samhällets ramar för vad som är en normal medborgare är så jäklans tight..

En fråga oxå. Något inom kärlek kunde dyka upp.. Sker det innan eller efter årskiftet eller ser du någon annan detalj kring det hela? Nej nu skriker adhd sidan efter luft.. Ska ta mig ut på en promenix jag med.

Kram! 😊

40 Vv<3:

skriven

Hej Esmeralda

Är denna personen ardi på väg till mig?

Kramar :)

41 Skorpan:

skriven

Ingen sovmorgon här inte. Våffelsmeten skulle tillagas o transporteras till skolan o därifrån kom det mesta hem tillbaka 😳. Sen blev det lite galet handlande.. O klart att det regnar igen. Vilket väder.

Drömde att jag gjorde nån krigsövning eller var i krig, är det nåt som är på kommande i mitt liv, krig mot någon?

Dags att laga mat..
Kram Skorpan

42 Milla:

skriven

Healingen i lördags känns av efter mantraorden kärlek, lugn, energi.
Ser du om den där sambon som den mannen jag har kommer att ge sig o flytta ut, han säger det, men hon verkar som en igel o egoist men jag tror oxå han har svårt att säga ifrån.

43 Glitterstassen på:

skriven

Hallå i lördagssorlet här inne :)

Jag sticker också in en liten fråga idag. Du såg något inom kärlek närma sig. Får du till dig något om när jag ska spana lite extra? Hopplös på det där nämligen.

Ha nu en go helg!
Kram 💕

44 Filippa:

skriven

Hej kommer jag och min bästa kollega och hennes familj fira nyår tillsammans någon gång?

Kommer min bästa kollega och hennes familj åka till Spanien i vinter?

Hoppas jag Får umgås med henne någon helg

kram

45 Deppig:

skriven

Hej Es

Kommer det något min väg snart som gör mig glad?
kram

Svar: Ja det gör det.. kram
Esmaralda

46 Fredagen den 13 - Ghostwriter TACK :

skriven

Tack så mycket för ditt svar, jag behövde få en bekräftelse på min tanke.

Hoppas du har en trevlig helg,

Kram :)

47 Dahlia:

skriven

Hej!
Jag har fastnat lite för personen P.
Gillar personligheten där.
Vad har hen för uppfattning om mig?
Funderar på ett "samarbete" med hen, vad skulle P tycka om det?

48 Marissa:

skriven

Hej Es

Vad kommer jag falla för hos min blivande?
kram

49 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Det tyckte jag du gjorde rätt i. Jag sov oxå ut ordentligt idag och det kändes att de behövdes. Ibland får man skäms bort sig själv med en sovmorgon. Sen har jag mött mina syskonbarn och myst med dom fram till fyra.

Att bero på barn. Vet att du har nämnt att dom två första barnen för mig blir tätt och senare kommer barn nummer tre. Då jag har bestämt mig för att vara mammaledig fram till barnet blivit tre år då jag har fått en annan syn på när barn börjar på förskolan. Undrar jag nyfiket om du ser om jag kommer jobba länge innan trean kommer? Eller blir det bara några få år? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

50 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Det tyckte jag du gjorde rätt i. Jag sov oxå ut ordentligt idag och det kändes att de behövdes. Ibland får man skäms bort sig själv med en sovmorgon. Sen har jag mött mina syskonbarn och myst med dom fram till fyra.

Att bero på barn. Vet att du har nämnt att dom två första barnen för mig blir tätt och senare kommer barn nummer tre. Då jag har bestämt mig för att vara mammaledig fram till barnet blivit tre år då jag har fått en annan syn på när barn börjar på förskolan. Undrar jag nyfiket om du ser om jag kommer jobba länge innan trean kommer? Eller blir det bara några få år? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

51 Skytten:

skriven

TACK!!!
Känner mig mycket lugnare nu👍

52 Evelyn:

skriven

Hej Es

Vad har min tillkommande för sysselsättning och vad är hans intressen på fritiden?
kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: