Fattar du ??

 
Måste bara dela detta mer er... och undrar om ni hänger med i skånskan ?
Ett vidunderligt språk... för det känns mer som ett språk än dialekt :) 
 
Min mormor som föddes år 1900 - använde en hel del av de gamla  danska orden.. hon sa till exempl aldrig att hon sulle stänga dörren utan  lycka dörren.....  och till frukost åt hon  grödamad.... vilket betyder  grötfukost....  och till middag kunde hon äta  pärestamp... alltså  potatismos !!
Tänk  ändå att Sverige är ett relativt litet land.. och vilken massa fina  dialekter vi har !!
 
 
Kram & kärlek
1 Sus:

skriven

Hej
Ja språk och dialekter gör en glad....
Otroligt att de utvecklas....
Och förändras hela tiden...
Kommer de någon lösning?
Love sus

2 Mee:

skriven

Hänger inte med men kul med dialekter:)

Ser du mig i ett förhållande snart Es?
kram

3 K:

skriven

Fattar ingenting 😳.. men vårt land har ju härliga dialekter😄👍.. som vi ska tatillvara och vårda. Blir det flirt ikväll 😉💕? Känner att det blir en rolig kväll . Kram

4 "Grödagalning":

skriven

Ha ha grödamad ska jag bannemej börja använda som standardbenämning på mina grötfrukostar.

Världens bäst vardagsfrukost dessutom. Förut avskydde jag gröt men efter en bantningssväng utan bröd började det successivt bli en favvis. Toppad med egenskummad mjölk, hemgjord äppelkompott och kanel mmm.

Es: Vad ser du i kärleksväg för mig nu i höst, tror du det kan bli en mer tillfällig relation med O? Kram :)

5 Mmm:

skriven

Hej Esmaralda.
Haha, är dålig på att tyda dialekter och är sådär lagom trög.
ser du om han kan ändra sig och kommer vilja vara med mig och sonen igen? Kanske han saknar oss? Och kommer vilja vara med oss? Att vi blir en familj?
Kram

6 S)+shima:

skriven

Hejj ES!hur snart kommer graviditeten för mig. Hur snart sker det blir det i höst?? Kramar

7 Kärlek:

skriven

Jasså, hur ser han ut??? Kommer han vara min typ??🙈

8 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något spännande i höst för mig.kram

9 Milla :

skriven

Alltså, jag förstod inget.
Kommer jag bli kallad till anställningsintervju som skolassistent?

10 Sofia:

skriven

Kommer sonens rektor att höra av sig till mig om sin attraktion/känslor? Isåfall när och hur? Det har gått 1år och jag orkar inte gå i ovisshet mer.

Dialekter är svåra.

Kram

11 Jen:

skriven

Kan du se varför mina kolleger inte gillar mig. De hjälper inte alls mig som de borde. Vill bara gråta och gå hem. Ska jag söka en ny plats eller kommer de bli bättre?

12 Browallia:

skriven

Jag var till Lund sommaren 2003 och hälsade på hos en brevvän sedan många år tillbaka. För mig som är ifrån sydligaste Norrland var det som att komma till ett främmande land där det pratades på ett språk som för mig var helt obegripligt. Min brevvän är ursprungligen från Motala så henne förstod jag utan problem men när vi var ute på utflykter och shopping hände det att hon fick tolka åt mig. :D
Jag tycker det är fascinerande med dialekter, synd att de håller på att försvinna för att vi pratar allt mer "rikssvenska"

Kram

13 Mikael :

skriven

Köttabonde haha

Var lite svårt förstå en del, glad i hågen skulle jag beställa fiskegrejer när jag var liten så ringde numret som stod i katalogen, till min förskräckelse så förstod jag inte vad personen sa, jag gav inte upp och gjorde ett försök till och frågade igen, insåg att jag förstår ingenting så jag blev tyst, minns inte om jag lyckades beställa haha


Kram
Mikael

14 <3:

skriven

Hoppas att MG får något extra gott när han blev dålig igen. Min lilla skrutt fick smaka lite våfflor med grädde till brunch. Ikväll är det lite lysnatta med marchaller längs ån och vägen. Brukar vara väldigt vackert och mysigt. Blir det en fin resa till Stockholm i slutet av veckan ? Hoppas att den blir av.
Ser du mig med D i framtiden ?
Kram

15 Tisa:

skriven

Mitt i allt det negativa som händer (förutom att jag ska på baby shower imorgon och ska försöka att vara engagerad). Ser det ljusare ut snart?

16 S:

skriven

Hej Es

Hur ser min blivande ut?
kram

17 Milla:

skriven

Talar oxå dialekt men inte skånska o det finns så många skånska varianter.
Den här nyanställda vackra kvinnan på mitt jobb, 20 år, det är ngt med henne, hon förändrar människor o inte till det bättre. Har jag fel, känns lite manipulativ. Kan hon skapa konflikter på jobbet?

18 Iréne:

skriven

Har mitt ex några känslor eller kärlek kvar hos mig . Kram

19 Mamman (som varit med från början):

skriven

Oj då! Ja jag är ju skåning men jag förstod faktiskt inte allt vad den killen sa :) hmm, undra varifrån i Skåne han kommer...? I Helsingborg pratar man i alla fall inte så.
God lördag och kram till er alla!

20 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Ja förstod lite grann, vet inte om det har och göra med att mormor är dansk. Kanske inte. Med de är roligt att höra andra dialekter. ☺
Har en fråga gällande killen jag är kär i. En av hans kompisar - M gifte sig förra helgen och jag vet att killen som jag är kär i, hans ex var på bröllopet. Kan du se om killen jag är kär i oxå var på bröllopet? Träffade han sitt ex då, jag menar pratade dom med varandra ifall han var där? Har han fortfarande känslor för henne? Tusen tack i förhand! Kramis 🐷

21 Iréne:

skriven

Har mitt ex några känslor eller kärlek kvar hos mig . Kram

22 Linnean 🌸:

skriven

Jajamen! Efter 30 år i Malmö är det inga problem. Men själv skorrar jag inte. Blir fortfarande betraktad som 08:a. Men använder ju en hel del skånska uttryck men utan skorrande R. Jag säger ju typ räligt, lase, rabbor, tocke, flabben, ålahövve och lite sådant. Kul, tycker jag! Småländska kan jag bara tala när jag pratar med andra smålänningar. Lite konstigt det där.
Hoppas kräftskivan är livad! Skål på dig! 🍺
/Linnean 🌸

23 Moj:

skriven

Hej Ez! Ser du någon kärlek till mig inom kort. I så fall när och var? Kram Moj

24 Bluesky:

skriven

Vore en praktik på min hemort klokt för att få lite lugn och ro?

25 Rädd :

skriven

Hej E!

Ser du om det kommer gå bra första veckan på nya arbetsplatsen?

Kram och kärlek

26 Helen:

skriven

Ler . Min morfar . Han hade flöde till kaffet, gick ud i haven. O glottana konne inte allti förstau va ein maina,.



Morpe däger dai ei sau rara

dai gau till körka me silkescala

me röa håser o svarta bain

o röven gaur som en slivestain

27 Helen:

skriven

En fundering, ja fråga. OM du har tid o lust så tar jag gärna emot råd.

Utan att nämna för mycket, hur går det för mina fina barn. Hur skall jag vara i min relation med em.


28 Kristin:

skriven

Forsto mesteparten, men det "gikk litt fort i svingene" innimellom.
Jeg har flere venner i Skåne så jeg en vant til dialekten. Synes den er en veldig sjarmerende.
Kram :)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: