Så har det hänt....

Så har det hänt… grisjäveln har rymt !!  

Det kom en man längs min lilla grusväg och ropade på  BART-ÅGE ( alltså Bert-Åke på vanlig svenska)  högt så det skallade mellan hus och stugor.  Barnbarnet undrade nyfiket om  Bert-Åke månne  är ett barn   och barnbarnets pappa tyckte det lät mer som om nån som  rymt från rättspsyk….och måste hittas per omedelbums.

Mannen stannade till och gjorde  väldigt klart att BartÅge är en grisjävel, en stor fed fan  men snäll  och söd som vittebrö !!  ( stor och fet och söt som vetebröd)

Barnen tycket det var kul så de slog följe med den äldre bonden och hjälpte honom att ropa på Bart-Åge. 

  Så småningom hittades han nere på stranden.

Han bökade  glatt runt i vattenbrynet och såg ut att trivas  alldeles förträffligt. 

 //De här fotona är ju inte på Bertåke men visar att grisar gillar strandliv och
nånstans kan man simma med grisar också.. fast  jag har glömt var//

 

Grispappan  slog sig ner vid klitterna, tände sin pipa och berättade allt han visste om grisar för de två barnen.. som var idel öra.

 Han tyckte att Bert-Åke gott kunde få sig en liten kvalitetsstund där på stranden.

När ungarna sen kom hem så berättade dom att Bart-Åge hade rymt ifrån sin räliga fru,  som hette Lisbeth och som åt upp all maten för honom.   Nu hittar ni på, försökte jag men nej, det hade Bert-Åkes pappa berättat.

Han hade också berättat att  BertÅke inte fick leka med sina bebisar eftersom han kunde eda opp dom ( äta upp dom)  Kanske lite väl mycket information för småungar  men de verkade inte ta så illa vid sig. 

 

De tyckte hursomhelst  att BertÅke var väldigt stor och väldigt snäll och de fick klappa honom  och skjuta på när bonden satte koppel  .. som han sa, på åbäket för att asa him han !! 

En bonde som låter sin förrymda gris böka i sanden och bada fötterna….är nog en bonde som är snäll mot sina djur !!

Ibland händer det mycket i det  lilla !!!

Kram & kärlek

1 Jessica:

skriven

Åh vilken fin liten berättelse. ❤️

Är han intresserad av mig eller läser jag av hans signaler fel? Är så rädd att han har tröttnat innan det ens har hänt något.
Kram Jessica

2 Eve:

skriven

Hej Esmaralda!! Jag vet inte vad det var som hände men nyss så kunde jag äntligen se eller tänka klart igen! De är som att jag nu är fullt medveten om vad jag håller på med. Han som healade mig sa ju att någon som brydde sig mycket om mig som gått bort varnade mig för någon som ville ta mina pengar och jag tror ju då att det är S. Så min fråga är stämmer detta som jag tror.. Att S är med mig för att få saker och pengar och den här "kärleken" som han pratar om ibland bara är fake. Att hela han är fake när det kommer till känslorna han har för mig?
Kram Eve

3 Eve:

skriven

Hej Esmaralda!! Jag vet inte vad det var som hände men nyss så kunde jag äntligen se eller tänka klart igen! De är som att jag nu är fullt medveten om vad jag håller på med. Han som healade mig sa ju att någon som brydde sig mycket om mig som gått bort varnade mig för någon som ville ta mina pengar och jag tror ju då att det är S. Så min fråga är stämmer detta som jag tror.. Att S är med mig för att få saker och pengar och den här "kärleken" som han pratar om ibland bara är fake. Att hela han är fake när det kommer till känslorna han har för mig?

Kram Eve

4 <3:

skriven

Älskar dessa söta lyckliga grisbilder 🐷. Kan P hjälpa mig tror du och stöta på med liten av drömjobbet om jag försöker få kontakt med henne. Bättre kanske att ringa S N ? Är det någon idé tror du kära Es. Hur ser chanserna ut ?
Tack för svar igår med JE och L. Ingen av dem soulmate tänker jag rätt. L är nog inte det.
Kram

5 Susan:

skriven

😂 den grisen är nog rätt lycklig trots allt, livet på landet kan bjuda på många äventyr😊

Kram

6 Little miss piggy:

skriven

God morgon Es!
Jag hade en dröm nu på morgonen som ja undrar lite över. Innan ja la mig igår tittade jag på "Tattoo fixers" (tror de hette så) som gick på 6:an. De hjälper folk att cover up en tatuering som de har gjort på fyllan och inte är nöjda med till en ny och snygg tatuering. Har du sett det någon gång? Hur som helst så drömde jag precis innan väckarklockan ringde att jag hade gjort två tatueringar: dena ena var en kanin som satt på handen och som jag inte alls var nöjd med och den andra satt på högra överarmen och var en blandning av Alien/predator och den var jag supernöjd med. Nu till min fråga: hade drömmen något med att jag tittade på programmet innan jag la mig (mest troligt) eller betydde den något? Tack i förband! Kram 🐷

Svar: Drömmen handlar om att du såg programmet innan du somnade.. kram :)
Esmaralda

7 M:

skriven

Haha.. vilken söt historia🐷🐽. Ja bonden är nog en snäll person, och dina barnbarn fick något att komma ihåg.
Blir helgen bra?!💕.. kram

Svar: Ja helgen ser ut att bli bra.. kram :)
Esmaralda

8 Anna-Marie:

skriven

Känns som att jag kommer att få en superduktig relation och gifta mig, trots att jag nästan aldrig är singel. Jag har en fin och omtänksam pojkvän nu. Kommer jag att gifta mig någon gång i mitt liv? Jag är 41 nu.

9 Anna-Marie:

skriven

Känns som att jag kommer att få en superstadig relation och gifta mig, trots att jag nästan aldrig är singel. Jag har en fin och omtänksam pojkvän nu. Kommer jag att gifta mig någon gång i mitt liv? Jag är 41 nu.

Svar: Ja du kommer att gifta dig.. kram
Esmaralda

10 Skrållann:

skriven

Hej!
Tur det inte är högsäsong, det hade säkert blivit uppståndelse om det kommit en gris till stranden.
Hur ser det ut att gå i äktenskapet, går vi mot en seperation?

Kram❤

11 Skorpan:

skriven

Ja det var en snäll pappa Bert-Åke har. Hade han inte varit det, ja då hade det blivit hemfärd direkt, inget strandliv. Vilket fint grisliv :).

Fint kändes det igår att få ge bort svamparna, de fick ett bra hem;), åt någon som uppskattar dom. O mera tas emot, bra för då kan jag gå ut flera gånger i skogen. Tänkte jag skulle ha gått ut igår men det blev för sent. Kanske idag..

Drömde om världens orgier, typ, o att en fd killkompis försvann under täcket med en annan kille och gjorde the blow job. Alltså en kille som aldrig i levande livet skulle ens kunna tänka sig att ta i en kille. Är det nu så torrt på min egen front att jag blrjar drömma sånt här, eller finns det nåt budskap inlindat? Jösses vilken dröm :D.

Ska ringa om ett jobb snart, åt en karl vars namn verkar bekant, men varifrån? Nåja, huvudsaken att dom anställer mig ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Drömmen handlar om det oväntade och det är också budskapet... kram :)
Esmaralda

12 Varis:

skriven

God morgon!

Jag kan så se allt detta framför mig. O hur Bert-Åke njuter i lugn o ro på stranden.. haha härlig gris!

Jo Ez, jag har nu lagt om min kost i en månad o det har gått så otroligt bra. Inget fika godis osv MEN jag har inte gått ner i vikt. Ser du om kilona kommer att släppa. Tilläggas ska att jag börjat jogga lite varje dag.

Kram

Svar: Ja, du kommer att tappa i vikt... och dessutom mår du bättre av nuvarande kost.. kram :)
Esmaralda

13 lillanilla:

skriven

Esmaralda! Vilken fantastisk historia så här på morgonkvisten. Blev så varm inombords när jag läste och kom på mig själv att jag satt o log:) Jag har precis varit på behövlig härlig solsemester och laddat batterierna! Men har fjärilar i magen för lilltösen: när ska allt släppa för henne så hon kan finna ro? Det är så jobbigt för henne! Det är en så lång tid och vi får ångest av att se henne lida<3
Kram!

Svar: Ja när barnen inte mår bra mår inte vi föräldrar bra heller.. men det kommer att ordna sig för henne.. en tid till då det gäller att bita ihop med sedan vänder det sakta.. kram
Esmaralda

14 Snorung:

skriven

Hej Esmaralda.
Hahaha...
Hur stor är chansen att jag träffar en riktig kärlek innan årets slut?
Kram

Svar: Chansen finns även om du inte kan räkna med det.. kram
Esmaralda

15 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer min kärlek lägga märke till mig först eller lägger jag märke till honom först? Vem tar första intiativ?
När jag blev spådd utav Nettan för en tid sedan så sa hon att det kan vara "över" någonting, ett bord, en disk eller liknande. Kanske något jobbrelaterat. Nu jobbar ju jag i en detalj butik kan det vara så att jag står i kassan där?
Kram

Svar: Ja så kan det mycket väl vara... ha ögonen med dig.. kram :)
Esmaralda

16 Vv <3:

skriven

Hej es!

När kommer jag åka till österrike är det pga adi?

Kramiz

17 Misstjejen:

skriven

Hej

är jag på väg att få lite känslor för A och kan det ar romantisk? undrar om han tänkt samma sak?

kan det blir något i hösten?

18 Smöla:

skriven

Ge mig nåt positivt är du snäll..

Svar: Det vänder.. det blir så mycket bättre.. kram :)
Esmaralda

19 Dunegull:

skriven

Enda sen jag fick hem min Talisman för ngn månad sen har allt varit deprimerande. Ska det vara så?
När vänder det? Jag önska mig inte det...=(

Svar: Det är inte på grund av talismanen som du känner dig deprimerad... den gör vad den kan för att vända på det hela.. kram :)
Esmaralda

20 Skorpan:

skriven

Tack Es :).
Svår karl att nå bara.. Fast på mess svarade han mycket fort.
Kram Skorpan

21 Eve:

skriven

Hej Esmaralda!! Jag vet inte vad det var som hände men nyss så kunde jag äntligen se eller tänka klart igen! De är som att jag nu är fullt medveten om vad jag håller på med. Han som healade mig sa ju att någon som brydde sig mycket om mig som gått bort varnade mig för någon som ville ta mina pengar och jag tror ju då att det är S. Så min fråga är stämmer detta som jag tror.. Att S är med mig för att få saker och pengar och den här "kärleken" som han pratar om ibland bara är fake. Att hela han är fake när det kommer till känslorna han har för mig?
Snälla svara ez
Kram Eve

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Den historien lyfte min dag ! :-) Härligt med bönder som har tid att låta sin galt njuta av livet <3 .
Formligen älskar din skånska i beskrivningarna <3

Idag mot stora staden och mammografi

Kram Anki med flock

Svar: Lycka till med mammografin !! Kram :)
Esmaralda

23 lillanilla:

skriven

Tack Esmaralda<3
Vi orkar.......

Svar: Kram :)
Esmaralda

24 Kristin :

skriven

Så nydelig fortelling. Dette måtte være en lykkelig gris, hvertfall på stranden. Griser er intelligente og renslige dyr.

Svar: Javisst är dom !!! Kram :)
Esmaralda

25 Tingeling:

skriven

Lyckliga djur blir man alltid glad av. Tänk om alla djur kunde få ha det så!

Om jag och dottern skulle åka till London över nyår, skulle det gå bra då? Dagen efter har dem tydligen Leksaks parad för barnen vilket skulle vara roligt att se. Hört att dem har väldigt fint där över jul. Tänker på mycket terrorhot där. Fick jag ihop pengar och hittar nåt billigt skulle det vara kul. Annars kanske planera för nästa år istället!

Kram!

26 Nettan:

skriven

Vad fint!

I natt drömde jag att Per Gessle och jag var så kär i varandra en enorm kärlek ;) Undra vad det kan betyda.

Kram

Svar: Att du inom kort kommer att inleda en eldig romans med Per Gessle !! Nä, nu skojar jag lite :) Drömmen handlar om att du lär dig se förbi det gamla och invanda.. att du lättare kan ta till dig sådant som är nytt.. kram :)
Esmaralda

27 Cecilia:

skriven

Vad fint att Bert-åke fick bada lite. Det finns en Ö som heter Big Mayor Cay där man kan bada med grisar :)

Hur kommer det bli om jag tar hem pojkvännen då "han" är här? Är det bäst att låta bli eller funkar det iaf? Kramar

Svar: Jaha, ja jag visste ju att jag läst om det någonstans :) Du ska kanske träffa honom på andra platser istället... så känns det.. kram
Esmaralda

28 Milla:

skriven

Min pappa hade en gris som åt sill o potatis, när jag var liten. De var oxå utomhus, hade stior. Inte kul när de skulle slaktas.
Så det händer grejer med grisar minsann.
Ofta blir jag ledsen, typ känslig, men kan man välja att inte bli det, alltså att tänka mer logiskt i stället för med hjärtat. Jag har oxå svårt att säga nej, sätta gränser utan att få dåligt samvete. Kommer jag kunna lära mig det...

Svar: Ja du kan lära dig om du går inte för det.. första steget har du tagit och det är den insikt du fått.. kram
Esmaralda

29 EPM:

skriven

Sån fin berättelse!
Ja, det är nog en person som verkligen ska ha djur. Bara att han beskriver Bert-Åke som söt som vittebrö är ju ett tecken på det.☺️

Jag vaknade utvilad och lugn. Lugn i tanken att inte gråta innan jag har anledning. Inte ta ut sorger och jobbigheter i förskott.
Kanske Gabbes verk kanske har jag själv kommit till en kritisk punkt. Eller så var det våra gemensamma krafter.

Jag tänker inte stressa på J i sin process men hoppas att det faktiskt lossnar snart och förändring sker. Ser du nåt om det..?

Varma kramar

30 Smöla:

skriven

Ser du inom vilket område det blir bättre? Och hur länge tar det innan det vänder?

31 W:

skriven

Tro tusan att Bert-Åke behövde få komma bort en stund från sin Lisbet. Härligt att bonden lät Bert-Åke få ha en mysstund på stranden men å andra sidan så fick bonden det också tillsammans med de båda barnen :)

Kram till den som vill

Svar: Kram :)
Esmaralda

32 Lydia💕:

skriven

Hej
Ser du när jag kommer att träffa någon som det blir kärlek med har på avstånd men vill känna pirret igen
Ludia💕

33 Skytten:

skriven

Tror du talismanen har nån verkan,?har inte märkt nåt än.

Svar: Den lever och verkar även om du inte märker så mycket av den.. kram
Esmaralda

34 Lo:

skriven

Hej Esmaralda.
Kan hans mormor känna sig sur och tvär på mig för att jag flyttade ?
Kram

Svar: Jag tror inte hon går in i den känslan.. kram
Esmaralda

35 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vilken härlig bonde 😀. Mysigt att han lät Bert-Åke få känna lite strandliv innan de gick hem ☺️.

Inatt drömde jag massor. Men det häftigaste var när jag blev hundbiten. Jag som vanligtvis är så rädd för hundar klarade situationen riktigt bra. Jag drömde att hunden kom springande och att jag visste att det var oundvikligt att den skulle bita mig. Men istället för att få panik höll jag huvudet kallt och andades lugnt och försökte slappna av. Jag föredrog att bli biten i armen och höll den skyddande framför mig så att den skulle vara det lättaste för hunden att få tag i. Jag blev rädd när hunden högg tag i mig. Den tog armen precis som jag hade förutsett. Men trots rädslan lyckades jag bevara lugnet. Jag ropade på ägaren som kom och hjälpte mig loss. Jag visste att om jag hade blivit spänd eller gett efter för paniken som egentligen fanns under ytan så hade skadorna blivit värre. Nu klarade jag mig lindrigt undan.
Jag kände mig stolt över mig själv och min hundrädsla avtog i och med detta.
Häftig dröm!

Kram ThereseC

36 💕:

skriven

Hej Esmaralda.
Gillar han mig? Men är han kär i mig mer än så?
Kram

37 Nettan:

skriven

Inte skoja så där ;) Låter härligt, äntligen händer något inom mig :)
Tack o kram

38 Tisa:

skriven

Jag fick precis en känsla av hjärtklappning. Jag mår sämre än sämst.
Hur kan dom lita på mig när själv inte kan? Jag sa senast igår att det kändes jättejobbigt. Detta känns så ologiskt. Kommer allt gå bra eller?

39 Sus:

skriven

Hej
Härlig story
Pig bay Bahamas ....
Vill dit....
Hur gick det igår?
Hur stor chans?
Love sus

40 <3:

skriven

Hej älskade Es var det rätt att jag ifrågasätter föreningen vad fondpengar gått till och vad de 900 kr tagit vägen som skulle gått tillbaka till en medlem men inte gjort det. Har bett att pengar ska redovisas och gett K lite kritik vad som inte varit bra. Många håller med mig men vågar inte säga något. Blev en väldig soppa av detta och de äldre i styrelsen verkar inte förstå. K är en person som aldrig medger fel och tror hon är arg på mig nu. Man anar ugglor i mossen när hon inte varit ärlig med en del saker.
Kan du se något om situationen ?
Kram

41 Ghostwriter :

skriven

Känns det närmare med det mer rätta jobbet för mig eller känns det som att det kommer dröja ett par månader?



Känns inte som man får vara mänsklig här..
Kram

42 Helena Ir:

skriven

Det var en fin berättelse från verkligheten..rart att barnbarnen fick följa med på detta äventyr!

Tänker på hur ofta livet varit lite tuffare..och ofta fått höra att jag varit med om mycket, av andra i min omgivning! Jag vill inte förknippas med dessa händelser..! Det borde finnas en vågskål som jämnar ut det lite grann! Jag är inte det som hänt!
Hör du Es,att jag spottar i nävarna igen :)
Solen skiner..och det tänker jag också göra!

Stor kram :)

Svar: Ja du spottar i nävarna och det gör du rätt i och dessutom gör du det inte förgäves.. kram :)
Esmaralda

43 Mee:

skriven

Haha.. vilken härlig historia, kan bonden vart Morgan från ullared hihi:)

undrar hur den närmsta tiden blir?
kram

44 F:

skriven

Något spännande på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

45 J:

skriven

Hej är det min grabb som gjorde ett konto och skickade vänförfrågan till mig eller är någon han känner?
Kram
J

46 h:

skriven

Hej!
Kommer dem höra av sig från jobbet ja sökte?
Kram!

47 Mim:

skriven

Hej!

Jag blir mer och mer frustrerad och deppad för varje dag som går. Kan du se om det närmar sig något jobb eller någon form av sysselsättning snart?
Känns så hopplöst vill inte ens stiga upp på morgonen.

kram

48 Mim:

skriven

Hej!

Jag blir mer och mer frustrerad och deppad för varje dag som går. Kan du se om det närmar sig något jobb eller någon form av sysselsättning snart?
Känns så hopplöst vill inte ens stiga upp på morgonen.

kram

49 Susanne Amalia :

skriven

God eftermiddag ...
Vilken mysig grisberättelse ... Härligt med glada grisar .. Så klart att det är mysigt att mysa vid stranden .. vare sig man är gris eller människa ..

EllaBella håller fullkomligt med och hävdar att hundar gillar också stranden havet att gräva och springa ... härligt ..

jag vill fortsätta med mitt silversmide och undrar om det blir en höst med silversmide och konsthantverk i fokus ... samt naturligtvis KS och Hypnos att hjälpa människor att få en plattform som de kan stå tryggt på är fantastiskt <3

Önskar dig en underbar dag med kärlek och glädje sol och strandpromenad ...


Svar: Ja, helt klart kommer du att ägna dig mer åt silversmide.. kram :)
Esmaralda

50 M❤️:

skriven

Hej
Undrar om det tar lång tid för mig och hitta mig en bostad åt mig och min dotter som vi kan trivas i och tror också på kärleken och undrar om det är en lång väg dit?
M❤️

Svar: Inom ett halvår bör du ha hittat bostad.. efter bostad kommer kärlek.. kram :)
Esmaralda

51 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Ser du mig i en bröllopsklänning en vacker dag och snart eller dröjer de länge till? Kram 🐝

Svar: Gifter dej gör du... kram :)
Esmaralda

52 k:

skriven

Hej

Lever ihop med världens underbaraste.. Kommer vi att gifta oss någongång ?

53 Mia:

skriven

Hej

Kan man ge distanshealing till någon utan att den personen vet om det ?

Kram

Svar: Ja det kan man absolut och ofta fungerar det riktigt bra.. kram
Esmaralda

54 Misstjejen:

skriven

Hej

Finns det något mellan mig och A så var små kärlek på väg. Tänkt vi samma sak?

Märks hur var känslor finns där så sällan med A...

Är det något på väg?

Ha det bra

55 k:

skriven

Hej

Ser du om jag kommer att gifta mig igen ?

kram

56 F:

skriven

Något roligt o spännande på väg in i mitt liv du kan se kram

57 Lilly :

skriven

Ser du om mina syskon träffar sina respektive snart ?

58 Louise:

skriven

Gör mitt bästa ju och stämmer av med min handledare. Idag hade jag uppevilan och läste saga. Det är inte första eller sista gången. Jag reflekterar efter och funderar vad jag kan göra bättre. Imorgon ska jag göra en annan saga. Och ska då låna med mig gosedjur hemifrån. Det tror jag kan bli spännande.
Jag gör det bästa jag kan och börjar så smått ta plats i verksamheten.
Detta kommer gå bra och jag hoppas att alla håller sina tummar att jag blir Godkänd. Det behöver jag. Funderar dock att ta kontakt med min lärare ändå och se om jag kan få min praktik på en annan förskola för trots att jag trivs här, har en bra handledare så känner jag mig bara i vägen. Jag kan fundera på varför hon tog emot mig istället för att säga att "nej jag har hand om så många stdenter denna gång så jag orkar/hinner inte en till tyvärr". Kanske gjorde hon det för att vara snäll?
Kommer hon ge mig bra omdömme? Blir det ett Godkänt.
Förlåt för attjag tjatar men detta är mycket viktigt för mig.
Snart dags att cykla hem.

Tacksam för svar. Kramar

Svar: Ja du är sannerligen värd att bli godkänd och mycket talar också för att det blir så... jag ser tyvärr inte några detaljer...alla tummar hålls.. kram :)
Esmaralda

59 Susanne Amalia :

skriven

Å måste kommentera Nettan hund.. Förut var det en klar havanese.. Men nu ser man cotton thulouren i den (har säkert inte stavat rätt),, men vilken utveckling på huvudet.. Så fina de är ihop.. 💕
Kramar

Svar: Ja det är ju flera raser i den lille rackaren... en riktig glad och pigg krabat... och det är så roligt att han och MG funkar så bra tillsammans !! Kram
Esmaralda

60 Alise:

skriven

Hej Es

ser du något speciellt som händer mig snart?
kram

61 Linda N:

skriven

Vilken solskenshistoria! Stor eloge till vuxna som tar sig tid med andras barn och barnbarn. Såna där små samvarostunder är guld värda.

Skickar en tanke till våra grannar som fanns där för mig när jag var liten. Lite ledsen att jag inte fick möjlighet att hälsa på dem innan de gick bort, men jag tröstar mig med att de säkert tittat förbi här flera gånger ändå.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: