What goes around comes around...

-          Håll truten ungjävel ! Ska du ha dej en lusing,  din förbannade abort,    kunde  granngubben huta åt oss ungar när vi var små.

Vi förtjänade det, den saken var klar. 

På den tiden var det inget jidder  när någon vuxen tillrättavisade  ett barn.. oavsett det var läraren eller grannen eller någon annan som kom med tillrättavisningen. 

Skäll fick jag  ofta men aldrig någonsin stryk av en vuxen. 

Stryk kunde man få av andra ungar då och då och det hörde till.  Jag kunde ta för mig rätt bra i slagsmål.  

 

Såvitt jag minns blev vi ungar  aldrig kränkta av de vuxnas tillrättavisningar.. och inte heller rände vi hem som om vi hade eld i röva och berättade för våra föräldrar att  läraren varit orättvis. Jo, det kunde kanske hända att  nån gjorde det men vad som inte hände var att föräldrarna anmälde läraren…i alla fall inte i min värld.

Jag säger inte att allt var så himla bra förr… det var det ju inte… men respekten för vuxna  fanns där och insikten att man som barn befann sig långt ner på rangskalan..  vilket inte skadar.  

Och gjorde man skit fick man tåla skit tillbaka.....vilket är en lärdom för livet!!

Även på min tid fanns avarter som lärare.. jag minns en av dem… som fjäskade för  provinsialläkarens dotter… och honom gjorde vi livet surt för.

Man lät ju inte oförrätter bara passera utan man hämnades på det sätt man tyckte var lämpligast. 

 

En gång kidnappade vi hans hund.. en vacker collie… men när vi begärde lösensumma sprack det och då fick vi massa skäll och beklagade man sig för föräldrarna ja då blev det bara  ännu mer skäll.  

Vi fyllde låset på magister Tidströms  ytterdörr med Karlssons klister och sen satt vi i klasar i buskarna och fnissade. 

Han fick tag på Roffe som fick sig en rejäl omgång… och det hörde till. Gjorde man skit så fick man skit, om man åkte fast vill säga. Vi skrattade åt Rolf också som inte var smart nog att hålla sig undan. 

 

 

I dag är det annorlunda. I dag anmäler ungarna och deras föräldrar alla möjliga sorters kränkningar och jag känner att  det  är inte sunt att vara hur lättkränkt som helst....

 

Detta är bara ett par exempel på anmälningar som kommit in mot lärare :

 

Lärare anmäld för kränkande behandling av en elev efter att ha sagt att eleven var en dålig förlorare // 

Elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling efter att skolpersonal ringt hem till hens föräldrar och berättat att hen slagits på skolan. I verkligheten hade hen, enligt egna uppgifter, bara gått emellan när en kompis blev slagen//

Förälder anmäler skola för kränkande behandling av hens barn efter att skolpersonalen bland annat tagit grepp om elevens armar, handleder och händer. Enligt skolan har agerandet legat inom ramen för vad som kan anses vara normal konfliktlösning//

Gymnasieskola anmäls för kränkande behandling efter att ha stängt av en elev. Enligt skolan är eleven avstängd för att förhindra att hen skulle kränka andra elever. Enligt skolan har eleven hotat såväl elever som skolpersonal//

Mamma anmäler skolan för kränkande behandling av hennes dotter. Enligt modern har kränkningen bland annat bestått i att lärarna har för bråttom i undervisningen och att lärare även antytt att eleven haft med sig för svaga kunskaper från grundskolan till gymnasiet//   och så vidare……. och så vidare...

 

 

Nu kanske ni tror att jag själv är ett  hår av hin gentemot ungar som jag möter men nej, så illa är det inte. Fast jag läste  lusen av tre ensamkommande flyktingbarn som fimpade sina cigarett på en stackars ankas rygg härförleden.. sånt får mig att se rött !!  Jag bröt sönder varenda en av deras cigaretter i småsmulor... och  tvingade dem be ankan om ursäkt. På  riktigt.

Än har jag dock inte blivit anmäld...

Kram & kärlek

 

1 AnnaK:

skriven

Ja, kränkt har blivit ett populärt ord!

Men stackars anka!! Hur är folk funtade? Det var bra gjort. Barn ska ju dessutom inte röka 😜

Kram 😊

2 Thomas N:

skriven

Godmorgon Esmaralda.

Gillar dina inlägg, läser dem ofta, tänkvärda.

Har en liten fråga: Har varit sjukskriven än längre tid. Ser du om jag kommer att tillfriskna inom den närmsta tiden? Att vara sjuk börjar gå mig på nerverna!

Med mycket vänliga hälsningar! Thomas

Svar: Tack :) Du kommer att tillfriskna.. du får ge det en tid till... det går sakta men hela tiden år rätt håll och du kommer må bra igen.. kram :)
Esmaralda

3 Höst:

skriven

Ja, herregud vad alla är så lätt kränkta idagens samhälle. Sunt bondförnuft kommer man långt med. Usch för att aska på en andrygg 🤢👿!! Dom borde veta bättre, dom kommer ju fr krig och elände🙄🤔.
Kommer hösten med något trevligt.,,💕. Kram

Svar: Ja det gör den.. en inbjudan till någonting ser positivt och bra ut.. kram
Esmaralda

4 Little miss piggy:

skriven

Hej Es!
Undrar bara hur stor chans är det att jag flyttar nästa år? Tacksam för svar! Kram 🐷

5 Jossan :

skriven

God morgon!

Idag var det segt att vakna men jag är uppe och snart ska jag köra till jobbet. Dag 4 och imorgon ska jag va själv med klassen. Men det ska nog bli bra. Lite nervös är man men ja..

Att bli anmäld är man faktiskt rätt orolig för. Men jag hoppas inte mina elever känner sig kränkta!

Ska prata med min rektor ang min valedering och hoppas jag får min legitimation snart. Ser du något om det?

Kram

Svar: Ja det känns som om du snart kommer få din legitimation.. kram :)
Esmaralda

6 <3:

skriven

Godmorgon kära Es är A inblandad i att B inte hört av sig. Försökt få tag i honom eftersom han ska hjälpa mig i en juridisk fråga.
A blir jag galen på sån idiot. Känner han sig trängd och inte vill betala ? Vill att allt ska lösa sig men det känns svårt just nu.
Kram

7 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Undrar om min pappa missförstod situationen igår. Ville absolut inte få honom att känna sig dålig på något sätt...

8 sus:

skriven

hej
ja så kan de minsann va....
bra där med ankan....
sivilkurage....
skönt när någon säger ifrån allt tok.....
hur går det för mig?
love sus

9 Michaela:

skriven

Planerat att ses nästa vecka. Blir det av? Kram

10 Virrhönan:

skriven

Dagens ungar kunde gott få sej en omgång många gånger, det är inte klokt hur det har blivit. När jag gick i skolan så hade man respekt mot läraren, visst fanns det ex i klassen som sket idag och dom hade säkert nån diagnos men det fanns ju inte då och jag menar absolut inget illa om det nu är nån som tar illa upp... om jag nån gång hade gjort nåt oförrätt och fick skäll så skämdes jag som en hund när jag blev tillsagd, det var ju det värsta som kunde hända....vi var i alla fall snälla mot lärarna:-) En gång fick vi en gympalärare från ryssland som hade tränat atleter och han trodde nog att vi också skulle bli viga som ballerinor, han körde med oss till bristningsgränsen tills nästan varenda ben i kroppen hade gått av på oss, han blev inte långvarig och fick nog åka tillbaka till Ryssland.... Det behöver att bli skola lite från förr idag tror jag. Lärarna måste väl för fan få bestämma över eleverna och inte tvärtom. Blir riktigt arg!!!
Idag verkar det bli ännu en skön höstdag, gårdagen var ljuvlig och snyggingen verkade vara på gott humör och pratade glatt, han gav mej en blick och sa att jag skulle komma till han, vill han det? Det kanske blir en liten fika i alla fall eller vad tror du?
Ha en skön dag :-) Kram

Svar: Ja, all beundran för lärarna som står ut... och visst kan det bli en fika.. kram :)
Esmaralda

11 Tildis:

skriven

Bra gjort Es! Fy för djurmisshandlare! Och det här med en alltför lättkränkt befolkning. Det börjar bli riktigt tröttsamt. Herregud lite måste man väl tåla!

En fråga Es, kommer dom börja umgås och hitta på lite mer tillsammans? Kram

12 Finito:

skriven

Hej Esmeralda börjar
GEB förstå att vi inte kommer bli ihop igen ?
Jag är kluven men känner samma strul med honom och hans affärer. Hur tänker han ?Känns som han spelar ett spel med mig nu och inte alls är seriös egentlugen. Det är väl inget misstag om jag inte går tillbaka? Saknar honom på ett jäkligt märkligt sätt samtidigt som jag känner mig äcklad av honom och aldrig mer vill vara intim.
Dröjer det länge innan jag får det bra med någon ? Vill gifta mig och bli lycklig.
Kram

13 Dunegull:

skriven

Ser du ngn mer långresa för oss?

14 Jen:

skriven

Föräldrar lägger sig liksom i på fel sätt idag. Någon mellanväg vore bättre tror jag. Det är viktigt att man lär sig själv hur livet fungerar och att föräldrarna inte alltid sopar golvet framför en.

Ser du något viktigt angående mina studier och val av inriktning?

Svar: Håller med !! Du fattar ett beslut som tar dig vidare på ett bra sätt... kram :)
Esmaralda

15 Skorpan:

skriven

Aha, allt försvann?
Världen barkar åt fel håll, tur att åtminstone någon flrsöker styra den rätt.

En executive assistant plats står återigen att sökas Es, ett företag inom it-branschen, någon chans på det jobbet Es? Tycker jag skulle passa bra ihop med en ledningsgrupp ;).

Torsdag, kanske nåt kul händer?
Kram Skorpan

Svar: Ja, chansen har du.. så sök.. kram :)
Esmaralda

16 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Bra gjort Es ! Önskar det vore fler som vågar visa sunt förnuft och ingripa när det behövs .

Vi har blivit flata och saknar i mitt tycke sunt förnuft ...och bara detta användande av det jä-la ordet hen ! Visar hur vi böjer oss för flatheten, va skjutton gör det om man använder han eller hon i exempel...är ju inte som om någon skulle bli kränkta och utpekade precis...

Kram Anki med flock bestående av både han och hon ;-)

Svar: Instämmer.. kram :)
Esmaralda

17 B:

skriven

Hej Esmaralda.
Ja så är det verkligen de stackars lärarna får inte göra mycket åt ungarna idag. Det är sådan lärar brist men de har ju sådana krav. Jag själv hade inte klarat lärar yrket
Es, Får du någon känsla om
Det dröjer innan jag träffar kärleken och är tvåsamhet? Har jag tagit körkort innan eller gör jag det efter?
Kram

Svar: Körkortet kan komma först... men båda delar kommer ju.. kram :)
Esmaralda

18 Hej:

skriven

I morgon ska maken på intervju ser hans chanser fortfarande goda ut. Tar han jobbet om han får det?

19 f:

skriven

vilken djungel det är där ute .. förr hade barn o ungdomar respekt för de äldre, men det känns som det inte är så mycket längre...

jag håller på att leta resor håller på att bli galen, jag kan inte bestämma mig, ser du om vi kommmer iväg. kram

Svar: Du kommer hitta en resa och det kommer bli bra.. kram :)
Esmaralda

20 kvinnan:

skriven

har jag andledning att vara orolig för mina syskon.

Svar: De väljer sina vägar.. även om det kan ta lite tid för dem att hitta rätt... kram :)
Esmaralda

21 Razawa :

skriven

Hej bästa Esmaralda
Jag o maken har nu sakta börjat att försöka bli gravida. Känns jätte kul och spännande 🙈 och nervöst. Ser det ut att bli ngt snart? Kram

Svar: Jadå, det blir det.. kram :)
Esmaralda

22 Frida:

skriven

Hej.
Känns hopplöst med att hitta lägenjet. .. tror du det kommer lösa sig inom det närmsta.... jag och min man ska separera nämligen 😕. En kille har visat intresse för mig jag vet inte om jag är redo för kommer från en långvarig relation så det är kanske lite för tidigt men det verkar vara en härlig kille.
Ha det gott Kraaam
💛💜💛

23 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du om jag och sonen flyttar själva först till större? Eller blir nästa flytt till partnerskap?
Kram

Svar: Svårt att säga men med runt 60% talar det för att du och sonen flyttar själva först.. kram
Esmaralda

24 Mariao:

skriven

Godmorgon!
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara lärare idag, hua vilket jobb....inte för barnen skull utan för föräldrarna till vissa barn:-)

Nu är bollen satt i rullning angående min dotters flytt hit till mig. Stämningen är inlämnad och målet för min dotter är att hon flyttar hit till sommarlovet. Jag har en jordnära, lugn advokat som menar att det är min dotters röst som kommer vara det avgörande i detta:).

Hoppas nu att allt går vägen för oss......

Stor kram,
Maria

Svar: Chansen är god att det lyckas och jag håller tummarna... kram :)
Esmaralda

25 Helena Ir:

skriven

Heja dig Esmaralda! Vad hemskt gjort av ungarna att ge sig på en anka,på det grymma sättet! Där är det inte sunt någonstans..

Mitt första år i skolan gick jag i vårt grannland Finland..
Jag minns en dag när hela skolan skulle ställa upp sig i långa raka köer utanför skolan. Jag var den som hade svårt att stå tyst..och det såg skolans rektor..han kom fram till mig och drog i mitt långa hår,samtidigt som jag blev tillrättavisad att stå tyst och stilla.. Jag minns det..men det var inget jag sprang hem och berättade! Istället skämdes jag för hur jag uppfört mig. Idag hade det blivit anmälan av rektor..

Idag blir det en vilodag..tänker inte göra allt för mycket..

Ha det bra!

Kram :)

Svar: Hoppas du har en go vila :) Sådana dagar behövs ibland ! Kram :)
Esmaralda

26 Hedwig:

skriven

Vad bra att du försvarade den där stackars ankan! Jag tycker att många idag är alltför fokuserade på sig själva, vi uppfostras och undervisas på ett helt fel sätt anser jag. Allting har blivit alltför individ och kompetensinriktad och fokus läggs alltför mycket på jaget och 'mina rättigheter' i stället för på det allmänna bästa. Faktum är att vi lever i kollektiv och att det är viktigt att lära sig att vara både bra för sig själv, andra och omgivningen!

Svar: Exakt så ! Kram
Esmaralda

27 Helena Ir:

skriven

Anki (16) jag håller så med dig,i användandet av ordet hen. När jag skrev min kommentar idag..så tänkte jag för några sekunder om jag borde kallat rektorn för hen..men för tusan det var ju en HAN! Vad spelar det för roll? Så tummen upp för din kommentar idag!!

Kram!

28 Studenten:

skriven

Hej Es! Ser du om jag kommer skriva examensuppsatsen där jag arbetade i sommar? Kram

29 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda tror du det händer något roligt snart. Bara jobba åka hem yp inte ha råd att göra något kul.? Fast man får ju va glad att man e frisk. Kram😃

Svar: Javisst kommer något kul snart... kram :)
Esmaralda

30 Mim 1:

skriven

Hej!

Ser du om någon positiv förändring närmar sig??

Kram

31 h:

skriven

Hej!
Kommer dem höra av sig från jobbet jag sökt?
Kram!

32 Fanny2:

skriven

Numera kan man känna sig kränkt över minsta lilla... Det är så fjantigt av föräldrarna när ungar själva vet om att de gjort fel egentligen. Vuxna vågar inte längre säga ifrån när föräldrarna själva bara ser genom fingrarna. Och den där ankan... Stackars djur. Något måste vara fel i huvudet på folk som torterar djur. Hoppas karma biter tillbaka.

Tack för svaret. Vi får se vad det blir för flirtar. 😁

Kram

Svar: Ja jag hoppas verkligen att karma är på nu.. kram :)
Esmaralda

33 Linnean 🌸:

skriven

Mycket bra inlägg!!!
Fy fan, så mycket fjanteri det är nu för tiden. Att bete sig som svin är inte acceptabelt vara sig från elever eller lärare, men att inte få säga ifrån i ett klassrum är helt sjukt! Vi hade en sadistlärare som drog oss i öronen och kunde med glädje klippa till någon med linjalen. Speciellt en tysk, mycket rar, pojke gav han sig på...förmodligen för att han var just...tysk! Hu! Vi var livrädda för honom. Gjordes det skit blev blev man uppkallad till rektorn. Han var inte nådig! Flera meter lång m kolsvart slickat hår och svarta ögon. Han hette Bengt-Sverre åxå! Bara det! Hjäälp! Måste säga att kidnappning av eran lärares hund fick mig att gapskratta! 👍 En stor eloge att du skällde ut typerna som fimpade cigg på en...anka! Hade åxå blivit vansinnig! Nej, det är hög tidi att lära de unga lite hyfs och respekt för vuxna. Det behövs lite tuffare tag med en hel del i vårt land! Går och grunnar lite på den där kanarivistelsen i vinter. Plötsligt verkar den komma närmare. Var det bara snack eller känns det som det kan bli av? Skulle det funka under så lång tid med just den här personen?
Jag är inte lika berest som du så klart jag funderar lite på hur det skulle gå. Med min konstiga hälsa åxå. Men det är fan frestande att fly vintern och vara i ett så trevligt klimat ett par, tre månader. Känns det som en god idé? Eller hittar jag på något galet om jag drar igång det hela och hyr ut min lägenhet åxå? Allt gott i denna vackra höstdag! Kram.../Linnean 🌸

Svar: Det ser ut som en resa ska närma sig... lite frågetecken fortfarande och inte helt klart.. men det KAN bli av,.,,, och jag tror att du hade trivts riktigt bra.. kram
Esmaralda

34 <3:

skriven

Tack för ditt inlägg. Du satte fingret på en anledning att man tröttnat att arbeta som lärare och vill göra något annat. Har bara hunnit haft min legitimation i fem år.
En del elever och föräldrar bara kräver och kräver men har ingen skyldighet tillbaka. Är tydligen fel tycket en del att ge barnen läxa. Skulle kunna skriva en roman om krisen i skolan.
Ser du mig komma vidare och nå mina mål med jobbdrömmar. Tror du PW kan hjälpa mig med den ena ? Borde kanske ligga på och ringa SN med och inte nöja mig med mejlkontakt.
Kram
💖💖💖

Svar: Ha fokus och du når dina mål.. kram :)
Esmaralda

35 Robin:

skriven

Hej,
Funderar över tjejen jag gick i samma fritidsförening som för några år sedan och som hörde av sig för ett halvår sedan. Jag frågade om hon ville gå på dejt, men hon hade pojkvän fick jag som svar, så det gick tyvärr inte. Tror du hon skulle vilja gå på en dejt om jag hör av mig och frågar i dagsläget? Eller verkar hon ha hon pojkvän nu också?

Svar: Jag tror inte hon är tillräckligt intresserad.. se dig om efter någon annan.. det finns en hel del som så gärna går på dejt med dig.. kram :)
Esmaralda

36 MP:

skriven

Ja kränkt hit och kränkt dit. Så trött på att läsa om människor som vet sina rättigheter men inte sina skyldigheter.

Hej,

Det känns något bättre just nu men vet att det bara är på ytan och att stora orosmoln finns där och blossar upp konstant.
Jag är vilsen och vet inte längre vilken väg jag ska vandra. Behöver jag oroa mig för ekonomi eller kommer vi att kunna bo kvar o låta sonen fortsätta i sin skola(privatskola i England)? Kram

Svar: Det sker förändringar... som du följer med i men jag tror inte de har någon negativ effekt på lite sikt... känns som att sonen kan gå kvar på skolan.. kram
Esmaralda

37 Jessica:

skriven

Es,
kommer jag träffa någon snart som tar första steget?
Någon som liksom accepterar mig och vad jag har gått igenom?
Kram

38 Madeleine :

skriven

Hej ez!
Det där är så svårt med kräkning mot människor men personligen tycker jag barn förr hade mer skinn på näsan än dagens barn.

Kan du se hur länge det dröjer innan jag träffar min soulmate?
Hur många fling kommer jag ha innan soulmate dyker upp?

Ha en bra dag

Svar: OM det blir trögt så kan det bli både en och två fling innan det rätt.. men blir det ju så småningom.. kram
Esmaralda

39 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.
Blir nästa förhållande med en man som jag verkligen tycker om?
Kram

40 Åsa:

skriven

Hej,

slutar mitt jobb snart. Kommer jag få något nytt inóm den närmaste tiden?

41 Yvonne:

skriven

Håller med dig. Jag har blivit spådd att jag skulle få en vinst. Har börjat ta lite mer trisslotter och så är jag med i Postkodlotteriet men vinner aldrig något. Har överhuvudtaget så gott som aldrig vunnit något. Aldrig några nallar på tivoli när jag var liten och min bror vann. Nästan aldrig på konstlotteriet på jobbet tidigare. Vad tror du? Det skulle inte vara helt fel nu när jag har blivit pensionär.

Svar: Det känns som att en vinst ska komma... ge dig inte.. kram
Esmaralda

42 Pia1:

skriven

Och jag vet fan inte vad som gick fel, många ungdomar kan idag inte ta minsta motgång, kämpar aldrig för något de vill ha, noll ansvar och helt otacksamma. Gäller även min egen. De skulle bara veta vad somliga får göra för att kunna ge sina barn mat ens. De kanske har haft det för enkelt. Tror att de ska segla på en rosa räkmacka genom livet. Kram/just nu ganska trött på att försöka få en diskussion med unge som bara låtsas vara helt blåst.

43 lars:

skriven

Ezmaralda
Bra jag tog ingen skada av den ibland hårda tillrättavisningar jag fick i skolan på 50-60 talet.
Ordning och uppförande fanns i betygsskalan.
Idag alldeles för mjäkigt, ungarna tar över. Ingen vågar säga till på skarpen. En durving skadar ingen
Bra handlat mot djurplågarna. Invandrare MÅSTE också veta hut och inte göra fel eller brott ostraffat. Det gäller givetvis oss som är födda här också

44 Josefine:

skriven

Då och då ser jag tillbaka och saknar mitt ex något fruktansvärt (som vän). Jag har accepterat att jag alltid kommer älska honom för allt vi hade och gjorde tillsammans, även om vi går på våra egna vägar. Är så fruktansvärt stolt nu när han fått släppa sin skiva och uppnår sina drömmar.
Kan du se om han är redo att träffas eller ha kontakt i höst?

45 Milla:

skriven

Det är inte lätt med barn men man ska inte kränka utan respekta alla. Jobbar själv i skolan o har mött sådana där föräldrar som bara är för mkt. Det är tungt i dag att jobba med barn o alla behov. Önskar själv lite lättare arbetsuppgifter o ev deltid sjukskriven pga skilsmässa men har inte vågat stå för det. Kan det lösa sig tror du...Är mest gråtmild för det har blivit så rörigt allting o jag o exmake är olika o hans problem de har jag fåTT reda i jämt o aldrig haft ngt över till mig själv.

Svar: Ja det kommer lösa sig och du kommer må bra igen, det lovar jag.. kram :)
Esmaralda

46 Pappan:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du han kommer tänka till och vilja komma tillbaka till sin familj med mig?
Kram

47 Mika:

skriven

Hej E!

Blev ledsen och förnedrad idag av min egen pappa😔 Men det är mer han som förlorar på att vara sån 😢 Min fråga till dig är kommer vi hitta ett hus att köpa eller ska vi satsa på att bygga ? Ser du något i framtid ? Vi har sålt lgh till en tjej så nu har vi kontant insats :) vad ser du ? Vill inte hamna på gatan med mina tre barn utan hoppas på att det löser sig kram

Svar: Det ser ut att bli ett köp.. ett bra köp.. ha lite is i magen.. kram
Esmaralda

48 Mimi 1:

skriven

Hej!

Ser du om det blir något jobb för mig på den ort jag bor nu eller på annan ort?

kram

49 Mimi:

skriven

Hahaha roliga tider,men stakars Rolf :))och lilla ankan:( bra gjort Es<3

ser du mig gladare snart?
kram

Svar: Ja absolut gör jag det.. kram :)
Esmaralda

50 Little miss piggy:

skriven

Hej Es!
Undrar bara hur stor chans är det att jag flyttar nästa år? Tacksam för svar! Kram 🐷

Svar: En god chans.. kram
Esmaralda

51 Mia:

skriven

Hej!
Mitt liv känns som sagt som ett enda kaos. Min man har lämnat mig och kan med jämna mellanrum säga att " jag funderar på att komma tillbaka", vilket gör kaos i tankarna. Jobbet har jag i omgångar känt att jag vill byta till något helt annat, många tankar. Kan du säga/ se om jag byter jobb till något annat eller är jag kvar inom samma yrke?

Kram

Svar: Du vill inte ha en man som inte vill ha dig... så ska du tänka.. du byter arbetsplats.. kram :)
Esmaralda

52 Helena:

skriven

Hej Ez,

plugget går så himla tungt nu jag funderar på om det ens var rätt beslut att gå in på masterprogrammet för det känns inte som att jag klarar av det jag trivs inte och jag har ingen motivation. Samtidigt vill jag ju ha en master. Jag tror jag håller på att bli utmattningsdeprimerad. Vad ska jag göra?

Kram Helena

53 Ghostwriter :

skriven

Hej!


Vad tänker killen jag går förbi om mig? Verkar han vara upptagen i förhållande?
Försöker få han uppmärksamma mig mer men inte bra om han är upptagen eller inte bryr sig haha!


Kram

54 Tisa:

skriven

Får jag stanna längre än till måndag om det behövs?

55 k:

skriven

Hej

Hur ser det ut, får vi till någon resa över jul/nyår eller ställer jobbet till det ?

Kram

56 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vad känsliga småungar är idag. Särskilt den sista kränkningsanmälan var ju riktigt anmärkningsvärd. På vilket sätt är det en kränkning?
De var konstiga allihop. Men den sista var nog värst.

Spännande det blir på lördag när Nazister och motdemonstranter ska förstöra stan samtidigt som alla boknördar och judar ska festa och det spelas match mellan Gais och nåt annat Lag. Polisen kunde inte garantera säkerheten men de råder ändå att man åker in till stan om det var det man hade tänkt.
På söndag kan Trump utbrista sin kommentar igen "look what happend in sweden last night!"

Kram ThereseC

Svar: Ja min ryska syster ska på bokmässan och sen stanna kvar i stan... en tuff dag på stan kan jag tänka mej att det blir :) Och gamle Trumpen får vatten på sin kvarn igen... kram :)
Esmaralda

57 Åkrädd:

skriven

Hej Esmaralda!

Kommer bilresan på söndag att gå bra eller ser du någon varning??

kram

Svar: Inga varningar kommer till mig och allt går fint.. kram
Esmaralda

58 Cecilia:

skriven

Hej Ez! Jag har tagit på mig ansvaret för en gruppresa till Polen. Känner lite press på att hitta ett flyg, datum samt hotell passar alla.. Kommer det att bli bra, något jag borde tänka på? Kramar

Svar: Det fixar du hur bra som helst.. ha god framförhållning bara..kram :)
Esmaralda

59 Skorpan:

skriven

TAck Es!
Ska söka..
O nu undrar jag vad datorn felar, den vill inte alls ge mig de lösenord jag använder eller öppna de sidor jag mest använder. Tekniken vill inte med mig, men vem vill då nåt med mig ;)? Ingen karl är intresserad heller. Börjar tappa tron på att det finns nån...
Kram Skorpan

60 J:

skriven

Hej Esmaralda.
Har jag chans att få fast jobb på någon utav mina två butiker jag arbetar då? Fast i hygglig procent?
Kram

61 Louise:

skriven

Ja nu blir man anmäld bara för att man ska. Sonens förra skola anmälde oss till soc för de ville ha extra resurs. Det slutade att han började på skolan han går på nu. Att man ens kommer på tanken. De störde sig på att jag inte kramade honom när jag lämnade honom på skolan. Skulle jag jaga honom för att få en kram liksom. Nu på denna skolan har vi knappt haft problem med honom för här ser lärarna honom och de andra barnen.

Snart har första veckan gått och jag har väl så smått landat i barngruppen. Min handledare...jag kan inte läsa av henne. Nästa vecka får jag visa vad jag går för så hon skriver bra omdömme.
Jag har i alla fall massor av ideer de resterande veckorna.
Eller ja i alla fall för några dagar framåt. Får se vad jag ska göra imorgon. Kanske saga med gosedjur.
Jag hoppas ju att hon ser att jag anstränger mig och att jag är där för barnen. Just nu tycker jag bara det är jobbigt att vara här för jag känner mig i vägen.
Nåja jag känner i alla fall att jag kommer bli Godkänd och jag jobbar på.

Ha en fin torsdag.
Kramar.

Svar: Ja, försök vara lyhörd och läs av situationer och ta egna initiativ.. gärna av pedagogisk sort... det kan du.. kram :)
Esmaralda

62 Milla:

skriven

Jag är väldigt trött på min exmake då han är så dålig på att kommunicera, strular till allt o sedan skyller på mig och andra istället för att ta ansvar själv för situationen o för att prata med andra tjejer ex sin chef o mig. Nu orkar jag inte ta mer ansvar för honom och undrar var det ska ta vägen. För tredje torsdagen så har det varit strul med barnen när jag ska hämta dem hos han på morgonen och han bestämt att han börjar tidigt. Jag är så less på att behöva ta ansvar för en man över 50 år. I morse hade barnen grälat o var ledsna o ensamma o kom då inte iväg till skolan. Jag tycker man får säga till sin chef hur man har det men det gör inte han o när jag då ska hämta är det kaos. Jag undrar om inte exmaken kan ha adhd el ngt. Vad tror du? Säger jag ngt till honom så är det miTT fel, han vänder på det o säger att han är i a f trevlig.

63 Intresse :

skriven

Vad tänker killen jag går förbi om mig? Verkar han vara upptagen i förhållande?
Försöker få han uppmärksamma mig mer men inte bra om han är upptagen eller inte bryr sig haha!


Kram

64 Maria:

skriven

Hej!
Bra gjort av dej!
Vad blir nästa händelse i vår relation, min o Fredriks? Kommer strulet fortsätta ☺️😎
Kram

65 Mim1:

skriven

Hej Es!

Ser du mig på nytt jobb till vintern??

Kram

66 Mim1:

skriven

Hej Es!

Ser du mig på nytt jobb till vintern??

Kram

67 Tingeling :

skriven

Såg en kommentar här om bokmässa. Sånt har jag inte koll på. Men pH vad jag skulle vilja gå på det! I morgon ska vi till bibblan i alla fall, alltid nåt 😊 måste ta tag i mitt bokläsande. Saknar det.

Bra gjort med ungdomarna som gjorde så på stackars ankan 😞 när jag var i tonåren vågade jag inte säga nånting när min mamma blev slagen. Jag tänker, och hoppas, och tror, jag skulle bli fly förbannad och säga ifrån om jag såg nåt sånt idag. Att vara lika modig som du och faktiskt säga ifrån.

Är fortfarande lite trött, inte riktigt kommit ifatt allt än. Är alltid nåt som ska göras eller fixas eller liknande. Och syns på min hy, ush så jag ser ut! Blivande mannen får vänta ett tag till. En månad eller så 😁

Trevlig torsdag kväll!

Kram!

Svar: Vi är många som släpper fram bitchen i oss och tillsammans blir vi starka och sätter ner foten.. kram :)
Esmaralda

68 Mee:

skriven

Hej Es

ser du om min ekonomi blir ljusare snart?
kram

Svar: Ja du fattar ett beslut och ser lite klarare på saker och ting.. och detta leder till bättre ekonomi.. kram
Esmaralda

69 F.u:

skriven

Något budskap ifrån andra sidan till mig.kram

70 Sus:

skriven

Hej
Ops....
Hur gör jag nu?
Love sus

71 Mee:

skriven

Tack snälla för svaret Es kram:)

72 Intiativ Ghostwriter:

skriven

Vad tänker killen jag går förbi om mig? Verkar han vara upptagen i förhållande?



Kram

73 CA:

skriven

Hej
Ja det är skönt med karma, "what goes around comes around", det är skönt att veta att dom där som behöver sig en "näsbränna" också får det.

Har börjat packa, nu ska det bli skönt att komma iväg. Ska försöka mig på att använda de nya språkkunskaperna. Det verkar bli fint väder hela tiden.
Är det något jag ska tänka på?
Kram

74 Rädd:

skriven

Hej E!

Ser du om de tycker jag gör ett bra jobb och om de tycker om mig på arbetsplatsen? Har mina chanser att bli anställd ökat? Ser du om de kommer erbjuda mig en tjänst?

Kram och kärlek.

Svar: De gillar dig... kan vara tveksamt om de har möjlighet att anställa men omöjligt är det inte.. kram
Esmaralda

75 Mo:

skriven

Hej Esmaralda
Har han någon känsla att vi glider ifrån varann?
Kommer han tänka efter och vilja vara med oss igen?
Kram

76 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser ekonomin ut framöver för mig? Ser det tajt ut?
Verkar någon positiv förändring vara pågå g i mitt liv fram till jul? Eller flyter det på som vanligt bara
Kram

77 barbie:

skriven

det som om jag är deppig.. inget jobb ingen egen bostad osv, känns som at alla min avänner hatar mig ... när får jag ett jobb?KRAM

78 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Har hittat så fint begagnat bord och stolar men säljaren är lite tafatt när Vi ska bestäma tid då det passar att jag köper. upplever jag det som. Vill hon sälja det? Och kommer jag få köpa det?
Kram

79 Ano:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag brukar vara med i en köp och sälj sida men alla kan se det. Har folk tänkt tankar att jag är "pinsam" för det får den känslan ibland?
Kram

80 L:

skriven

Hej Esmaralda.känner han att han längtar att vara med mig och vårt barn? Eller tänker han inte så alls?
Kram

81 Mia:

skriven

Hej!
Mitt liv känns som sagt som ett enda kaos. Min man har lämnat mig och kan med jämna mellanrum säga att " jag funderar på att komma tillbaka", vilket gör kaos i tankarna. Jobbet har jag i omgångar känt att jag vill byta till något helt annat, många tankar. Kan du säga/ se om jag byter jobb till något annat eller är jag kvar inom samma yrke?

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: