Avicii

 
Avicii berörde över generationsgränserna  och han var enastående begåvad
 
Men han  var inte bara Avicii  utan också  Tim, en ung människa som klivit på ett tåg som rörde sig allt snabbare framåt.
 
Han insåg att tåget han hoppat på var fel, det tog honom inte dit han behövde och det skapade ångest -  men det var för sent att hoppa av och han försökte anpassa sig
 
Och det går till en gräns men inte hur långt som helst.
 
Tim nådde sin gräns och valde att ta sitt liv, långt borta i Oman.
 
 
 
Kunde någon ha hjälpt honom ?  Borde han varit tydligare  i sina rop på hjälp?
Borde människorna omkringt honom ha sett vad som var på väg och satt stopp ?
 
Det är frågor som man ställer sig efteråt  och budskapet åt oss alla är att vi inte ska vänta till efteråt.. vi ska ha öppna ögon  och inte blunda om vi upptäcker att någon i vår närhet inte mår psykiskt bra och vi ska erbjuda vårt stöd
 
 Dock är det så att till syvende sist ansvarar man själv för  sitt liv och ett självmord kan ingen annan ta ansvar för.
 
I dokumentären  " Avicii: True Stories " på SVT play   möter man en  stressad ung man med ångest.
Har du inte sett filmen, se den !
 
 
 
Han blev bara några år äldre än min son och mina tankar går till hans föräldrar som upplever  det svåraste en människa kan uppleva .
 
Avicii var  ett fenomen och hans musik  lever alltid  kvar men framförallt var han en  ung människa som visar att berömmelse, ära och pengar är ingenting värt om man inte är hel inifrån och ut 
 
– Alla vet att jag har haft ångest, och att jag har försökt. Jag förväntade mig inte att folk skulle försöka pressa mig till att göra fler spelningar, säger Tim Bergling i dokumentären
 
Tåget gick allt fortare och till slut såg han ingen annan utväg än att hoppa av i farten. För gott.
 
Tack för all musik
 
P.s. Av respekt ber jag att ni inte ställer frågor  under detta inlägg.. men dela gärna med er av  er upplevelse av Avvici.. frågorna kan ni ställa under föregående inlägg.....
 
1 Helena Ir:

skriven

Det är verkligen med en klump i halsen..så ledsamt slut på den unga mannens liv..Det är hemskt att det ska gå så långt..Det är svart när ett sånt beslut fattas!..
Nu har ångesten försvunnit..tänker på hans anhöriga..

2 Dina :

skriven

Men va??? Tog han livet av sig?😮 Man undrade va som hänt Avicii men myndigheterna i Oman 🇴🇲 kom aldrig ut med nån förklaring.
Hur som helst, det är jättetråkig att han är borta bara 28 år gammal. Jag var aldrig en stor fan av Avicii, men efter att jag sett dokumentären blev jag mycket ledsen 😢 gör Tim. Han ber om att ställa in spelningarna och managern Ash snackar pengar som svar på hans rop om hjälp. Vila i frid, Tim.
Jag undrade varför Ezmeralda inte skrivit nåt om Aviciis bortgång, men nu kom upplägget.

3 Skorpan:

skriven

Så han tog sitt liv då?
JAg läste att han skulle ha haft någon sjukdom som tillsammans med ett för stort alkoholintag skulle ha tagit livet av honom? Men kanske inte.
Det är ledsamt att han inte fick hjälp o det gäller alla andra också som valt den utvägen, hjälp finns ju att fås. Jag hoppas att jag kunnat hjälpa någon i mina dagar... Att jag gjort skillnad för någon...
Ett lugn har infallit sig för Avicii...
Kram Skorpan

Svar: Visst har du gjort skillnad.. kram :)
Esmaralda

4 EPM:

skriven

Psykiskt illamående dödar. Jag är ledsen över att vi inte pratar om det som den dödliga sjukdom det är...

Ojojoj!
Vad har jag nu gjort?
Härligt men farligt... Eller kommer det gå väl?
Han är fin iallafall. Väldigt fin... ☺️

Kramar

5 sus:

skriven

hej
jag är så berörd av hans öde...
så sorgligt....
bara en liten pojke....
verkar så ödmjuk och fin....
love sus

6 Mashol:

skriven

Hej Esmaralda,
Kommer jag att få den som jag vill från min rehabilitering? Kommer jag att vinna över detta?

7 Mia:

skriven

Väldigt tragiskt att hans enda utväg blev döden.
Jag hade tyvärr inte möjlighet att delta i storhealingen igår, hade varit spännande annars att se hur det är.
Es, ser du något på väg in i mitt liv? En förändring, eller nån positiv händelse?
Jag gillar mitt jobb, men det känns ibland ganska monotont, skulle behöva en extra krydda i vardagslivet känns det som ibland :-) Kram :-)

8 Nettan:

skriven

Tack för all bra musik <3

9 Dunegull:

skriven

Fruktansvärt tragiskt avslut! Vi får hoppas han har det bättre i himmlen! <3
Tycker du jag ska följa med en kompis på en veckas semester om en månad. Jag kanske behöver det men är rädd att jag bara kommer vara ledsen. Vad ser du E?
Kram och Trevlig helg på dig!

10 Erika.F:

skriven

Ingen skriver ut ordet självmord, det kringgås hela tiden i allt som skrivs om Tim. Redan tidigt var vi nog många som förstod att han medvetet gick över, dit han nu funnit frid. Så trigiskt att det gick så långt med honom. Riktigt tragiskt.

11 Willa:

skriven

Avicii bortgång berör så ljupt och smärtsamt. Många känner igen eller känner någon som kämpar ned ångest och psykisk ohälsa, speciellt undgomar. Har barn själv i den åldern och vet hur dåligt de kan må, så det berör. Tänker på föräldrar och syskon, det har säker varit en lång svårt tid som slutar så tragiskt, så fin ung man.
Hoppas han har funnit inre frid.

12 Zita :

skriven

Hej Esmaralda
Fruktansvärt med Avici berörde mycket!! Ett rop på hjälp som inte togs riktigt på Alvar! Fantastiska låtar som vi får ha med oss efter han !❤️ Tror du min resa och helg tillsammans med min dotter blir bra? Inga varningar? Kram😃

13 Bumble bee:

skriven

Gud! Blev så tårögd när jag läste ditt inlägg. Han var en sån fin människa och har berört så många och det var fel att han blev så pressad.
Lider SÅ med hans anhöriga!😢💔 R.I.P. Avicii 💖

Jag undrar om du ser något positivt som händer mig i år eller sker allt bara en bit fram i tiden? Mycket tacksam för svar! Kram 🐝

14 EE:

skriven

Har gått upp för mig att jag håller på att gå i väggen. Stressen som jag trodde var på jobbet, är nog egentligen hemma.

Det har varit lång tid jag inte sett detta. Men nu vill jag hitta vägar att komma från väggen och genom dörren ist.

Andra ser, jag har blundat.

Vet att bara jag kan hitta dörren. Men hur? Hur ska jag hitta ett sätt där både jag och min man kan träna mycket, även om jag elakt nog inte är helt säker på att han kommer nå sitt mål. Men vill inte såra med att säga det.
Men som både ge tid för barnen och oss som par.

Och valpen, att lämna tillbax är ett misslyckande för mig och det vill jag inte ge alla som inte tror jag klarar hund. Men samtidigt funkar inte det som det är nu. Ett barn är rädd, två inser inte ansvaret och att dom måste hjälp till att släppa ut henne. Tänkt göra hundgård där hon kan vara när vi jobbar, men löser det allt??

Vet inte hur jag ska göra. Någonstans behöver jag minimera för att maximera.

Hur undviker jag väggen?



Svar: Erkänn att valpen var felbeslut.. ibland gör man sådana. Undvik hundgård.. valpen behöver sin flock.. en familj,.. och låt någon med tid och stort hjärta ta över henne... det lättar din börda och du gör det som är rätt för hunden.. kram
Esmaralda

15 Michaela:

skriven

Jag har fortfarande svårt att förstå att han är borta. Det är så tragiskt. Men förstod direkt när beskedet kom att det var ett självmord. Hoppas att han nu fått den frid han så gärna ville ha. Vi glömmer dig aldrig Tim.

16 Sara:

skriven

Det är så sorgligt. Jag som själv gjort flera självmordsförsök i min ungdom vet hur farlig depression kan vara... Alla tankar och kärlek till Tims familj, måste vara en svår tid för dem.

17 Gemini:

skriven

Blev djupt berörd av Aviccis bortgång:(
Jag e såå trött på alla dessa korta romanser som kommer till mig. Allt känns sååå bra i början å så plötsligt dör de ut lika fort som de kom.
Jag valde att avsluta med mannen som inte under några omständigheter kan tänka sig få fler barn. Han är traumatiserad av sitt eget barn. Funkar inte för mig. Barn för mig är det finaste vi har.

Jag valde att återigen avsluta med mannen som kommer å går till mig. Ett jävla svin e vad han är. Tvi.

Jag undrar när f*n jag ska träffa nån som det blir hållbart med? Har väntat länge länge länge. Jag behöver bara uppmuntran egentligen. .
Kram!!:)

18 Känner igen mig:

skriven

Jisses vilken vemodig känsla den dokumentären gav... Jag såg den redan innan detta tragiska hände. Fick redan då en dålig känsla... Väcker mycket tankar om hur samhället kan pressa en människa till det yttersta... Hur ensam han var där uppe i DJ-båset.. Till något helt annat. Ser du något kul för mig i det närmaste. Haft lite kämpigt.. Kram å ta hand om varandra 💟


19 <3:

skriven

Förlåt att frågan blev under detta inlägg.
Kram

Svar: Ingen fara :) kram
Esmaralda

20 Mia:

skriven

Förlåt, såg inte det du skrivit om att inte ställa frågor här förrän efter jag gjort det. Var inte meningen. Kram :-)

Svar: Ingen fara alls :) kram
Esmaralda

21 Zita :

skriven

Hej Esmaralda
Fruktansvärt med Avici berörde mycket!! Ett rop på hjälp som inte togs riktigt på Alvar! Fantastiska låtar som vi får ha med oss efter han !❤️ Tror du min resa och helg tillsammans med min dotter blir bra? Inga varningar? Kram😃

22 Michaela:

skriven

Fick precis beskedet. Min förövare frikänns för sexuellt ofredande . Helt onödig process för mig att gå igenom. Känns ännu värre nu. Tung dag! Även orolig för ekonomin då jag lever själv sedan 3 år. Tufft att klara allt själv. Önskar att man var två. Kram o puss till MG

23 MuminM:

skriven

Vila i frid🌹🌹
Han var en människa precis som som oss andra med känslor och behov. Omgivningen formade honom till en plats han inte ville vara på.

En läxa till oss alla att Se varandra.

Vila i frid och Tack för all bra musik du givit

24 EE:

skriven

Tack för ditt svar tidigare. Någonstans inser jag nog min miss och behöver rätta till detta. Frågade uppfödaren hur hon ställer sig till ett ev återköp och hon blev tacksam att få möjligheten om vi beslutar att inte behålla valpen. Kanske jag någonstans redan bestämt mig för vad som är bäst. Mitt rädda barn kom hem och sa att det ger ångest att behöva välja. Lik mig som bara den. Men även h*n tror att det är bättre att lämna åter hunden, men samtidigt tråkigt. Kanske borde jag redan nu bara bestämma och sedan åka med valpen redan ikväll. Då vi är bortresta imorgon. Jobbigt men troligen viktigt och förhoppningsvis rätt val. Tiden finns nog inte och att gå från jobbet varje dag är inte hållbart i längden.

25 Pia1:

skriven

Jag var ju inte insatt i hans liv... Men jag har älskat hans musik från första stund, den är briljant och stor favorit i lurarna. Det kom verkligen som en chock, denna otroligt fina unga begåvade man 😔

26 Solen:

skriven

Så oerhört sorgligt! Jag såg tio minuter av filmen någon vecka innan han dog och bara på den lilla stunden kunde jag se hur dåligt han mådde, även om det säkert också var ännu värre än vad jag också förstod. Han var ju så ärlig med att han inte kände sig bekväm med de krav som han hade på sig som artist, att han som person var en helt annan personlighet än vad han förväntades vara som artist.
Känns helt fruktansvärt att så många runt omkring honom har blundat för det uppenbara och pressat honom till mer än vad han har klarat av. Fruktansvärt sorgligt att det ska få gå så långt.
Jag hoppas att det ur detta sorgliga kan komma en uppmaning och påminnelse till unga, och även oss lite mindre unga, att det är att må bra som är det viktiga. Att äkta glädje betyder så mycket. Att inte sukta efter att bli rik och berömd utan lära sig att hitta det positiva runt omkring sig istället.

27 Mikaela :

skriven

Så sorgligt med ett sånt ungt liv. <3

Vila i frid unga stjäl, din musik kommer du alltid leva kvar i som du skapat!

Alla tankar går till din familj och jag blir verkligen berörd för vet var dom går igenom.

<3

28 Love<3:

skriven

Sorgligt han var så ung💔

Det ståd först att han hade en smärtsam sjukdom på grund av att han var alkoholist och inte kunde sluta dricka:(.

Må han vila i frid<3


29 Alie:

skriven

En fantastisk artist och ödmjuk person, alldeles alldeles för tidigt, så otroligt sorgligt 💔
Har man inte sett dokumentären, se den! ❤️

30 Sippan:

skriven

Man tycker att det borde funnits en annan väg men det är lätt att säga för en annan som inte känner det som Avicii kände. Jag brukar ofta säga att man kan förstå hur någon känner sig men det är ju skillnad på att förstå och att känna. Därför är det inte lätt att veta hur man kan välja"fel" väg för att man inte har den känslan. Hoppas ni förstår vad jag menar. Blir så ledsen. Har en mycket nära vän som ofta pratar om fel väg och när jag läser om självmord så är jag så rädd att det ska pusha andra till att våga fel väg och då ochså min vän. Hur man hanterar det är svårt. förtvivlad många gånger och skulle steget tas så vete fan om man får en hjärtattack, dåligt samvete mm mm att man inte gjorde mer. Men hoppas att det aldrig sker men det är jobbigt att ha den vetskapen om att det kan ske... Ledsen ledsen ledsen....

31 Linda N:

skriven

Otrolig musik. Storhet & ödmjukhet. Att inte se nån annan väg ut.. Jag förstår, men smärtan för anhöriga är enorm. 😢

32 F:

skriven

Kan du se varför min man drömmer mardrömmar om mig? Varför dom återkommer för honom?

33 Lotta:

skriven

Jag har nyligen sett dokumentären. Så sorgligt att ingen hjälpte honom på rätt sätt.
Kram L

34 Lilly:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

35 Anki:

skriven

Så tragiskt och onödigt men för Tim sista utvägen
Jag vet inte vad mer man kunde gjort när han så tydligt talade om att han mådde dåligt
Det var hans val och nu har han äntligen fått frid <3
Varje år tar nästan 1500 personer sitt liv 1000 är pojkar/män Vilket tydligt visar att vi måste våga prata om det och våga fråga om man ser ngn som mår dåligt.
Senast igår prata jag med en granne som mår dåligt han har förlorat frun( skilsmässa) och konkursförsäljning hotar på huset då han ingen inkomst har och dessutom är pensionär med indraget körkort Jag försökte allt jag kunde med att peppa honom ...hoppas jag lyckades jag tror i och med att han sa att det var lika bra att hänga sig på vinden så fick han ur sig hur han mådde och jag hoppas pratstunden hjälpte...

Kram Anki

Svar: Ja, pratstunden var viktig för honom.. kram :)
Esmaralda

36 MK Gbg:

skriven

Nu när man passerat 50-strecket...
känns det som om fler och fler av ens ungdoms idoler försvinner. Vissa av ålder.. men de flesta i sjukdom, missbruk... och nu, självmord.
Jag grät när Michael Jackson gick bort... jag storgrät när George Michael gick bort, jag blev också ledsen för David Bowie och riktigt, riktigt ledsen när jag fick höra att skådespelaren Michael Nyqvist gått bort och nu senast Lill-Babs... sen Rickard Wolff... TAR DET ALDRIG SLUT, tänkte jag.... Och det gjorde det inte.
Tim Berglings bortgång tog mig jäkligt hårt, rent ut sagt. Inte bara för att han var så ung, inte bara för att jag sett dokumentären där han ber om att inte göra så många spelningar för han har sån ångest... inte för att vi båda lider/led av samma jävla sjukdom, "akut pankreatit".. fy fan, den värsta smärta man kan uppleva är detta sjukdomstillstånd, inte ens en matsked vatten får man behålla.. Usch... att se Tim på sjukhuset rev upp alla mina sjukhusvistelser när jag grät av smärta och förtvivlan för att "det finns inget att göra, bara vänta ut att inflammationen läker ut av sig själv"... Det var en HEMSK tid i mitt liv, hoppas den ALDRIG kommer tillbaka.
Personligen tror jag att det var den enorma stressen som utlöste min bukspottskörtel... och samma tror jag det var för Tim. Sen blev det självklart inte bättre av av han drack. MEN, och detta är ett STORT men... jag drack INGENTING på två år, åt strikt diet osv osv... och fick värsta återfallen... ända tills min kloka mamma sa till mig att det är den omänskliga stressen jag upplevde i mitt dåvarande jobb som var orsaken. Från det att hon sa det, till att min hjärna och känslor bearbetade det.. FÖRSVANN mina anfall!! Kroppen och psyket hänger ihop mer än någon av oss kan fatta!
Oj, det blev långt... men kändes rätt att skriva och berätta. Just nu brottas jag med IBS-problem, även dessa tror jag starkt på har att göra med min nuvarande, mångåriga stress som jag utsatts för år ut och år in. När mitt stora problem har löst sig, och det VET jag att det kommer att göra... kommer även mina tarmar att lugna sig.
Ta hand om er där ute i livet!

Svar: Ja, kropp och psyke hänger samman.. du har en klok mamma ! Kram !
Esmaralda

37 Månskenet:

skriven

Självmord är alltid onödiga, speciellt när det gäller unga mänskor. Men ibland är världen där utanför alltför stor och kravfylld, och då....R.I.P.
Kram

38 Cat:

skriven

Vila i Frid, Tim ❤️😢
https://www.instagram.com/p/BiDqPkWgdEt/

39 en_mormor:):

skriven

Frid önskar jag dig Tim ! Och sinnesfrid till din familj o vänner samt insikt o mod till oss andra att våga fråga o SE varann!!

En goekram till er ALLA som vill ha o behöver en <3

40 HS:

skriven

Så fruktansvärt sorgligt. Tack Tim för all fantastisk musik du skapade. Jag hoppas att du har fått frid nu.

När jag såg dokumentären om Avicii i höstas drog jag en del paralleller till filmen om Amy Winehouse. Även hon en ung begåvad människa som pressades hårt. Turnéerna gick före hennes behov av behandling för sitt blandmissbruk, fast folk runt omkring borde ha sett hur dåligt skick hon var i.

Man får hoppas att musikbranschen tar till sig av allt detta.

Som du skriver Es viktigt att vi vågar fråga och stötta när någon inte verkar må bra. Våga fråga specifikt om personen har tappat livslusten.

41 Susan:

skriven

❤️

42 Mirre :

skriven

Vila i frid Avicii❤

43 Alexandra :

skriven


Fina, fina Avicii!!!

Omgiven av giriga gamar var du.
En äckligt tom värld visas så tydligt i dokummentären.
Ihålig, ekande ond.

Rest in peace and endless love! ❤❤❤


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: