Varför ?

Varför sitter A-lagarna på  parkbänkar och dricker  ?

Man hittar dom i så gott  som alla städer, centralt… sittande på bänkar… med några öl eller en tetra vin och påfallande ofta med benen i kors.. dvs ena benet över det andra.. sådär som många kvinnor sitter.

  Det är ett märkligt fenomen.

Kan hända beror  det på att de gillar varandras sällskap… eller sällskap över huvud taget. 

Känns ju inte som om de bjuder hem varann precis  och då  blir parkbänken en naturlig mötesplats.

Om en annan tänkt supa till av nån anledning så  hade man ju gömt sig hemma och  druckit i smyg… bara tanken på att bre ut  sig på en parkbänk till allmän beskådan.. nej tack så mycket !

Parkbänksfolket verkar inte skämmas.

Och det är sällan de besvärar folk. 

En gång jobbade jag på en mottagning med fönster och balkong ut mot A lagarnas bänkar.

För det mesta skötte de stillsamt sitt – men det hände att det blev bråk. En gång var det en svartsjuk kvinna som klöste sönder ansiktet på fästmannen så jag fick rycka ut och tvätta med Desivon.

Men sådana bråk var sällsynta.

 

 

 

 

Däremot hade de koll på mig.  

På den tiden rökte jag och det blev befäst av bänkfolket  att tigga cigg av mig.

Man  passade på när jag gick ut på lunchrasten.  

Jag delade med mig av giftpinnarna och när då fått fyr på ciggen tog en gång en av  gubbarna till orda och harsklade sig och sa:  Det ska bli regn ikväll.  Och nu ska ni fråga hur jag vet det...

" Hur vet du det ? "

" Jo, för att svinen har pinnar i truten.

Han bugade och fick applåder för sina klokord.

 

Kram & kärlek

1 Michaela:

skriven

Om jag tänker på vad mina patienter säger så är det för att de inte har något annat sällskap. Tragiskt. Helt slut idag. Känns att man jobbat hela sommaren och inte fått mer än 1-2 dagars ledighet ibland. Och att sluta 21.30 som jag gjorde igår och börja 7.00 idag är horribelt. Förstår inte hur arbetsgivare kan godkänna det för vi får max 2 tim sömn och kan inte göra ett bra jobb utan allt handlar om att överleva själva. Men såklart. Cheferna behöver ju inte göra det så då är det lugnt😡Ser du om det lossnar en fast tjänst eller måste jag söka mig vidare?

Kram ..... och äckliga värmen är tillbaka också ...

Svar: Det kan bli vilket som... så småningom kommer en fast tjänst men ha gärna ett öga öppet mot andra jobb också... kram :)
Esmaralda

2 Elisa:

skriven

Hej!
T.ex. igår gick det tydligen inte så bra på jobbet pga min blyghet och självkänslan tog väl lite stryk.. har du tips på hur förhålla mig på jobbet med klienter och kollegor? Ser det ut att vara en bra idé att prata med chefen om detta?
Kram

Svar: Jobba på blygheten som ställer till det...det är lätt att bli feltolkad... och visst ska du prata med chefen om detta om du har rätta förtroendet.. kram
Esmaralda

3 Mt:

skriven

Hej!
Dem är allt roliga, tur att dem inte stör för mkt!

Du har sagt att det sker förändring för mig på jobbet i höst, är det positivt? Lr vill dem ha bort mig från denne tjänst? Är lite orolig..
Kram!

4 Skorpan:

skriven

Ja varför, det är en bra fråga. Varför blev A-lagaren en A-lagare? Finns säkert många intressanta orsaker bakom dessa människor. Jag har ofta besvärats av fyllon, inte nödvändigtvis A-lagare alla gånger, men dessa människor tycks ha en tendens att dras rill mig. Varför undrar jag? Har svårt med människor som inte vet vsr deras gräns går vid dryckeskap.. Jag är glad då jag får vara ifred, ibland för alla människor ;).

Ingen kontakt med pappas ängel ännu, vad jag vet. Drömde igen om snö, men denna gång var det en slingrig väg längs vilken vi körde o massor med snö. Bilade åkte iväg men som tur hamnade den åt rätt håll efter att ha snurrat runt där på vägen. Personen som körde, exet kanske, frågade varför vimåste ut o köra just då, o jag sa att det bara måste vi. Vad vill denna snödröm säga mig? Skulle den bara kyla ner mig i hettan?

Nu har sjukhuset ansökt om flytt till ett ”hem” för pappa. Undrar om han får komma dit snart? Svåra smärtor lindras med större mängder medicin o jag hoppas verkligen att de hjälper?! O låt slutet vara nära. Helst skulle han få gå över då vi alla är där på besök.. Men sånt kan man ju inte bestämma över, tyvärr :(.

Skönt att det redan är onsdag. Väntar på jobbinspiration, nu är det mest transpiration ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Att människor bli alkoholister kan jag förstå.. det är mest det där med bänken som jag grunnar över ! Skönt att du i alla fall får drömma om snö....och den drömmen kom nog på grund av värmen. Jag tror inte det dröjer innan din pappa kommer till "hemmet" och det känns som om smärtlindrande hjälper honom.. skickar en styrkekram
Esmaralda

5 Kulla:

skriven

Tragiska öden, för VEM vill bli en A-lagare? Tur dom dras till varandra, delar flaskan, och oftast finns det en schäfer med i bilden oxå.
I min stad sitter dom oxå på parkbänken eller på gräsplanen utanför polishuset🤪😎!!! Bra beskydd har dom iaf👌.
Har nu tagit ut min Harri fr sitt saltbad.. ska bli spännande att se vad han vill att det ska ske💕💕.. blir kanske ett blogginlägg, vem vet😄💕. Är något på ❤️G?? Kram

Svar: Just det ja, schäfern.. den glömde jag :) Ja skriv gärna en gästblogg när Harri börjar agera:) kram :)
Esmaralda

6 Sus:

skriven

Hej
Sorgligt....
Spriten tar över allt....
Varför är jag så ihålig....
Love sus

7 Jessica:

skriven

Es,

vad vill hon mig?

Kram

8 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
Jag har en släkting som sitter på bänken inne i stan. Jag känner honom inte direkt, men han vet vem jag är och vice versa. I vår stad går a-lagarna hem till varann ibland, men mest sitter de på bänken. Jag tror de vill titta på folk. Om de inte syns så finns de inte. Jag har också undrat varför de inte skäms för att vältra sin misslyckade livsföring inför folk, men tänker att de har väl inte så mycket kvar att skämmas för. Eller så skiter de i vad folk tycker för att de blivit svikna någon gång.
Min morbror var alkoholist. En fin människa som, precis som sina syskon, farit illa i barndomen. Han satt inte på bänken, men han påstod sig vara dryckeskamrat med diverse diktande kändisar från tiden då det begav sig, men det var det nog många som var... :D
Ha en fin dag, här blir det över trettio pustande grader. Urk...

Svar: Ja, här ska det också pustas i värmen.... kram :)
Esmaralda

9 Jossan :

skriven

God morgon..

Känns som jobbångesten börjar komma smygande... inatt drömde jag mardrömmar om jobb 😂 om att jag hade blivit lovad bänkar istället för bord men någon av de andra lärarna hade tagit dom. Rektorn var på deras sida. Haha asså jag grät i drömmen. Sjukt.. Doch trivs jag egentligen inte så bra med mitt arbetslag. De har jobbat tillsammans länge och 2 av dom är bästa vänner. De kan umgås privat. Det är lite tråkigt.. men jag åker till jobbet, gör mitt jobb och åker hem... men jag trivs ändå. Imorse vaknade jag av sms från chefen.. haha

Sån träningsvärk jag har i benen! Det känns sjukt mycket 😂 men ska man bli nöjd med kroppen får man ta det..

Idag blir det nog varmt men måste ställa ordning i köket efter Anticimex..

Hoppas jag lyckats få hus till 2020...

Kram

Svar: Ja hus kommer så småningom ... det ser jag ju... och du kommer trivas i din trädgård... kram :)
Esmaralda

10 M:

skriven

Fina Es, han säger inte så mycket men hans blickar säger allt... hur ska jag tolka det? Kram

Svar: Fråga honom.. var tydlig.. och du får tydlighet tillbaka oavsett hur/vad och oftast är det bäst att veta.. kram
Esmaralda

11 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Trasiga stackare som inte gör en fluga förnär...var ska de sitta när de oftast är hemlösa...
När jag jobbade på bibblan var det jag som varsamt fick köra ut dom i kylan när de blev för högljudda Oftast berodde det på att någon tyckte att dom skulle ut och då blev ljudnivån högre.. Tog man sig tid att verkligen se dom ...så fick man vänner för livet.

Idag ryggont...gårdagens "sitta på föreläsnign " passar inte min rygg...men nu är man fullärd och kan ta sig an förtidsröstningen !

Nu en painkilertablettt och ut innan värmen slår till igen...

Kram Anki med flock

Svar: Ja inte stör de mig inte.. har aldrig gjort.. men så har ju en annan kanske lite högt i tak också:) Vilket även du har ! Kram :)
Esmaralda

12 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Skönt att höra att smärtlindringen hjälper! O att ”hemmet” kommer snart.Fortsätter att ”bearbeta” änglarna..
Kram Skorpan

13 Muminm:

skriven

Hej Esmaralda.
Ja jag brukar fundera över hur det kunde bli så att dem fastnade där. Jag menar i tonåren då var det riktigt roligt att festa med kompisar, men sen någon gång så ville man ta sig vidare i livet. Alla har lika värde och kanske dem ville vara kvar eller så fastnade dem...

Es, Är jag tvåbarnsmamma när jag är 32 år?
Kram

14 <3:

skriven

Godmorgon kära Es är L intresserad av mig ? Har han gamla gentlemanna stuket i sig trots sin unga ålder ?
Kram
💕

15 Mim1s:

skriven

Hej!

Känner mig värdelös och självkänslan är lika med noll. Jag kan inte låta bli att tänka på hur andra människor ser på mig om de också tycker att jag är värdelös??

Kram

Svar: Nej nej nej, inte 17 tycker folk att du är värdelös inte ! Kram
Esmaralda

16 EPM :

skriven

Godmorgon Es!
Ja, just de grabbarna och tjejerna är oftast goa. Tyvärr dock en inbördes hierarki som gör att kvinnorna ofta far oerhört illa.
Dessa grupper är utrotade nu, iallafall de som enbart nyttjar alkohol- helt nytt klientel nu. Svåra, komplicerade, sjukare mer destruktiva och svensk beroendevård är illa rustad för det - ffa socialtjänsten då de inte alls har samma kunskap om kroppen och psyket som sjukvården.

En lapp hängde på dörren igår ”onsdag 8/8 kl 19.00 prata”
Kunde han iallafall ha skrivit ett frågetecken eller lagt till ett ”snälla”
Jag tar inga order!

Kram

Svar: Exakt, det ska du inte heller.. kram
Esmaralda

17 Smulan..:

skriven

Dom vill nog ha sällskap och titta på folk.
Snart dags för minisemester. Får vi barnvakt till lillen? Eller åker vi alla blir det en bra resa?

18 Mi:

skriven

Hej Esmaralda.
Det känns som om jag dejtat en hel del faktiskt.

Hur många till ska jag behöva dejta innan det blir ”rätt”?
Kram

Svar: Det kan bli flera till om det vill sig så... men det behöver inte.. kan så snabbt också.. kram
Esmaralda

19 Kiara:

skriven

Kära Es!
Av ren nyfikenhet ... när jag bestämmer mig för att bli gravid kommer vi ta en paus några månader eller bara köra? Menar då jag gärna inte skulle vilja ha barn så sent på året. Tack i förhand! Kram Kiara 💗

20 Varis:

skriven

God morgon Ez,

Jag måste få ur mig min fråga. Väldigt enkelt frågat: Tänker R fortfarande på mig/skulle han vilja återförenas?

Kram V

Svar: nej det känns inte så.. jag får en känsla av att du är den som tänker mest.. kram
Esmaralda

21 💕 Zoey 💕:

skriven

Hejsan Es!
Undrar om du ser om jag börjar jobba på praktiken igen innan eller efter det datumet jag hoppas på? Hoppas på svar! Kram Zoey 💕

22 Helena Ir:

skriven

Mitt minne av en man på parkbänken,går tillbaka till när jag var kring 25 år och satt själv på en parkbänk bredvid denna man. Jag väntade på att butikerna i det lilla centrumet skulle öppna,tror vi utbytte några ord..mannen han hade två flaskor i händerna..Han besvärades av ont i magen,så den ena flaskan var en stor flaska Novalucol,som han halsade ur på samma sätt som den med den starkare drycken i.

I måndags trodde jag nog att jag fått akrobat kunskaper,på yogan..det har jag känt av i rygg och höfter i natt..rätt rejält..t o m berättat i drömmarna hur jag betett mig :) Så jag lever mig verkligen in i det jag gör :)

Jag erkänner..jag är less på värmen nu..

Ha det bra!

Kram :)

Svar: Ja förbaskade värme... man är helt förbi ju.. kram
Esmaralda

23 Pernilla:

skriven

Hej!

Så fruktansvärt att hamna på parkbänken. Jag har å andra sidan för höga ambitioner. Jag vill klättra i karriären och kämpar för att visa framfötterna, men det känns som om jag bara är luft eller genomskinlig. Kommer någon chef någonsin lägga märke till mitt utvecklingsarbete?

Mvh/Pernilla

24 Louise:

skriven

usch idag kändes det lite lustigt att komma ut i trapphuset. Vår grannes dörr var öppen och hon måste ha glömt stänga den. Hon låg och sov i sin lägenhet. Jag stängde den i alla fall till henne så ingen bara skulle promenera in.

Angående alkisar så är de ju ofta harmlösa en jag tycker det är obehagligt att gå förbi dessa och vara i närheten av dem.

Igår var jag på intervju och de verkade desperata att anställa folk.
Jag vill ha en av tjänsterna plus att hon erbjöd sig att jag kunde göra mina sista praktiker där på en annan avdelning beroende på var jag skulle jobba.
Fick dock reda på av min syster att Malmö universitet sätter sig emot det. Tycker de borde uppmuntra det istället.Har man möjlighet att göra sina praktiker på en annan avdelning på sitt jobb så bör det funka för skolan också och de slipper anstränga sig.
Dags för ytterligare en intervju idag. Får se hur det går. Det blir lite jobbigt ifall båda vill anställa mig.
Jag vill faktiskt bli anställd på den förskolan jag på på intervju igår.
Men här i Malmö går också bra.

Hur stor chans har jag att få jobbet i Lund? Och hur stor är chansen att jag får jobbet här i Malmö på någon av förskolorna?

Dags för frukost.

Ha en fin dag och tacksam för svar. Kramar

Svar: Hellre att två vill anställa dig än igen alls.. ett kärt problem om det blir så... chansen är god på en av tjänsterna i alla fall.. kram :)
Esmaralda

25 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
I slutet på maj pratade min ena morbror R, min andra morbrors fru och mamma om att det kunde vara roligt med en släkt träff igen efter nästan 20 år. Igår kväll kom beskedet när det skulle bli av och den 15 september blir det. Visst kan det bli roligt att ha knytkalas och sitta och prata med varandra, men våra släktträffar är inte som alla andras. Slutar alltid med att någon blir sårad eller hamnar utanför. När min kusin fyllde 40 förra året sa hon bara hej och hej då och lite prat vart det med de andra kusinerna, mest handlar det alltid om hur det går med kärleken för mig då jag är singel. På morsdag hade de kunnat slutat bra om inte min morbror R nämnde om hur fet pappa hade blivit. Vet att min tid kommer men nu har alla kusiner fått barn varav dom två yngsta barnen i släkten är lika gamla, 1 år. Så mycket gemmensamt. Dom ända som inte har barn är jag, min stora syster och vår ena kusin då vi alla har varit/är sjuka. Ändå blir det tjat om när de är min tur och dom vet självklart om att jag har varit sjuk. Då alla har barn blir det precis som förra året då kusinen fyllde år - jag/vi hamnar utanför då dom bara pratar barn. För mig blir det väldigt jobbigt då jag är så barnsugen, men så långt ifrån. Känns så jobbigt att försvara sig hela tiden och förklara varför när dom ändå vet att jag vart dålig.
Just nu vet jag inte hur jag ska göra, så delad, Es. Det kan ju bli kul men oxå chansen att hamna utanför finns ju och inte för att låta negativ. Ser du möjligtvis om det blir kul om jag går eller har du kanske råd som terapeut, för det var du va? Snälla Es! Hjälp mig! Hoppas verkligen få svar idag! Kramar från en delad 🐝

Svar: Du hamnar bara utanför om du ställer dig där och känner dig utanför. Prata de som är positiva.. och häng inte upp dig på vad människor säger.. somliga kan inte inte bättre än det blir.. kram
Esmaralda

26 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
min självkänsla är totalt nerkörd i botten. Vet inte hur jag ska bättra på den. Vågar liksom ingenting längre vilket betyder att jag är fast i många tankegångar och i min situation, främst jobbletandet. Många runt omkring hittar jobb bara sådär eller byter hit och dit. Är alltså helt övertygad om att jag inte duger alls på arbetsmarknaden och att konkurrensen är för tuff och jag tyvärr inte kommer hitta något som passar. Alla jämnåriga har chefspositioner...

Svar: Chefsposition är inte viktigt - det viktiga är att ha ett jobb man trivs med. Du ska aktivt jobba med din självkänsla.. tar du tag i detta så tar du stora kliv framåt mot ett bättre mående.. kram
Esmaralda

27 humlan:

skriven

Hej i denna magiska värme!
Dessa människor som sitter på stadens bänkar,jag tycker det är sorgligt!Vem som helst kan hamna på bänken....alla människor vill ha sällskap.

Den här sommaren har jag tänkt jättemycket på arbete och mitt nästa kliv på arbetsstegen.
Tycker jättemycket om mina kollegor och det gör att jag orkar.
Kan du ge mig en hint om min närmsta framtid?
Finns det någon som tänker på mig?
Nu hoppar jag i vattnet...………..Kram

28 Rädd:

skriven

Hej E!

Ser du om det är många intressanta kandidater på tjänsten jag sökt? Är det stor chans att jag får jobbet? Kommer av tycka om arbetsuppgifterna?

Kram och kärlek.

29 Jas:

skriven

Hej! 🙂
Jag tänker att de förstört sig själva så med all alkohol att de tappat de "gränser" som vi andra har. Gränslös blir man ju av alkohol, mer eller mindre. Å dessa människor har väl alltid alkohol i blodet. Sen är nog flera bostadslösa oxå.

Ez - tror du jag får med mig nån på en eller två resor i höst? 😊

Kram ❤

Svar: ja det tror.. chansen är god och skulle du inte får det.. så res ensam.. det går alldeles utmärkt.. kram
Esmaralda

30 Hönan:

skriven

Tack för dina ord inför vandringen <3 Var inställd på att det skulle bli riktigt jobbigt och då kändes det inte så jobbigt i stunden iom att jag väntade på att det skulle bli värre. Tror jag hade upplevt det mycket jobbigare om jag inte hade fått dina ord innan. Och vad fantastisk vandringen var, helt otroliga vyer och ett minne för livet :)

Idag ska jag på loppis och kommer då träffa en person jag tidigare tänkt att jag gärna skulle arbeta/sammarbeta med. Jag har sen dess bytt strategi och lämnat de tankarna, men nu när jag läste om loppisen kom de tillbaka. Så jag undrar om du får till dig något kring detta? Bör jag försöka prata med henne idag? Eller ser det inte ut att bli något framtida arbete mellan oss?

Kram

31 Skorpan:

skriven

Vad är det som gör att man kan känna direkt avoghet mot någon som träffar för första gången? Nåt gammalt från det förflutna? Hände mig idag då jag hoppade in i en liten butik, hur kunde dom ha en sån människa där? Inte alls serviceminded o trevlig, enligt mig ;). Blev väl inte bättre av att jag såg mitt mittenparti som bara sväller o sväller :(. Förstår om ingen karl vill ha mig.. Fi fxx..
Kram Skorpan

Svar: Ja somliga klickar man inte med och somliga ÄR faktiskt otrevliga och borde ha jobb i nån mörk källare där de inte kommer i kontakt med folk.. må så vara att du är lite rundad på mitten men du är söt och fin... så är det.. kram :)
Esmaralda

32 Monica:

skriven

Många av dessa A-lagare är jättegulliga människor. Livet har i regel inte varit snäll mot dessa. Cyniska elaka typer säger att dessa individer är svaga som inte kan klara av livet törnen och problem och därför flyr in i alkoholens dimmor. Till dessa skulle jag vilja kontra med att säga skulle ni stå ut med andras förakt, ligga i för att få ihop till dagens ranson för att stå ut med tillvaron och kurrande magar som man i den mån det går matar med undermålig bukfylla?

33 M:

skriven

Hej Es

Ser du något trevligt som väntar mig?
kram

34 Se:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut att vara något uppehåll elle liknande mellan dem två?
Eller ser det bra ut?
Fortsätter relationen framöver?
Kram

35 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser jag ut att fortfarande vara singel när jag först möter mitt ex nya tjej? Om jag kommer att möta henne?
Kram

36 L:

skriven

Hej
Jag har träffa en kille ifrån internet och vi har fattat tycke för varandra men kommer det bli nått seriös mellan oss eller vad kommer hända?

Ha de så bra

Svar: Nja det känns inte som om det blir något seriöst.. kram
Esmaralda

37 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Jag har tänkt att A-lagarna härstammar från de där coola ungdomarna som hängde i centrum när man var liten. De blev liksom kvar där. Det bildas hela tiden nya generationer coola ungdomar som hänger i centrum. De röker, spottar på marken, dricker energidryck och stegrar sina mopeder som de har tagit bort ljuddämparen på. A-laget är samma gäng fast 30 år senare. Att de är helt synliga beror på att i fjortonårsåldern skäms man inte för att man tillhör det där gänget. Det är där alla coola hänger. Sen märker de inte själva att de blir äldre och äldre. Att de träffades ute på parkbänk berodde ifrån början på att de inte kunde vara hemma hos föräldrarna och röka och spotta. Sen blev de kvar på parkbänken år efter år. Där finner de lite igenkänning och gemenskap och sprit och så är det ofta rätt trevligt att ses på en bänk. Bänkarna står ofta placerade på fina platser. Man skulle kunna träffas hemma hos någon och det gör man säkert också. Men jag tror att det är händigare att ses på bänken. Det är större risk att bli hemlös som alkoholist. Det kan vara en bidragande orsak på olika sätt. Vissa har helt enkelt inget hem och de som har vill inte förlora det.

Det där är mina teorier om valet av plats.

Kram ThereseC

Svar: Ja så kan det mycket väl vara... kram
Esmaralda

38 Dalkulla :

skriven

I min f.d. hemstad satt dom ofta vid ett av köpcentret. Det fanns en liten skogdunge och där satt de på rad. Det som gjorde att dom blev bortkörda därifrån var att det skräpade ner någom kopiöst, och det luktade kiss i sommarvämen, något så vedervärdigt.

Kommer ihåg när de rök ihop så nästan polisen blev ditkallad. Ju mer som rann ner ju mer högljudda blev dom. Ofta ett störande moment precis inttill detta köpcentret.

Ska man drick sitter man säkert hemma mellan fyra väggar. Skulle aldrig kunna tänka mig och sitta på en parksoffa och hiva in alkohol.

Där jag bor nu finns det inga A-lagare sådana och parksofforna står där så fina och alla kan sitta där.

Kom och tänka på en manlig person som är väldigt glad i alkohol, syns också på honom, men han sitter alltid hemma och dricker, han såg mig en gång på Coop...kom fram och började prata, då var han relativt nykter, men oftast påverkad.

En gång stod han i kassakön efter mig och det var en hel del människor den gången som stod i kö när han högt och tydligt säger, det här är den vackraste kvinnan i hela ..ja så namnet där jag bor. Jag ville bara sjunka genom golvet. Så pinsamt, han fortsatte och sa mer men jag har glömt.

En annan gång ville han jag skulle komma hem till honom, på kaffe...när han tjatat ett antal gånger så sa jag ifrån bestämt, sedan dess säger han inte mer. Han formligen jagade mig inne på Coop. Sådant är inte trevligt alls. Min utsago om män så fått lite för mycket innanför västen.

Kram!



Svar: Ja jag förstår dig men det var väl ändå fint att få höra att du var den vackraste,... kram :)
Esmaralda

39 Catarina:

skriven

Älskar din blogg med alla berättelser 🤗 Det har jag inte tänkt på förrän nu, de sitter faktiskt ofta med benen i kors. Förut var man livrädd för dem men jämfört med andra missbruk o droger är de rätt harmlösa. Kommer aldrig glömma vad vår då tantiga o töntiga skolkurator sa inför studenten. Ingen hamnar på parkbänken direkt utan först är man den glada på festen o alla vill hänga med sen går andra vidare med sina liv el ens drickande spårar ur så folk undviker en o sen går de negativa cirklarna igång, man förlorar bostad, vänner, familj, inkomst.. då blir a- laget som ens enda familj. De orden har fastnat.
Jag undrar om det finns några kännetecken el så kring kärleken..? Funderar mkt på detta. Kram 💖

Svar: Kännetecknet är att han får dig att skratta inom fem minuter :) kram
Esmaralda

40 Susanne Amalia :

skriven

God eftermiddag.. 💕
🍒 🍷 🍾 🍍 🥝 🍦 frukt och glass blir det i dag..
Alkoholister.. Var dagens ämne..
Jag kände en man som hade add adhd.. You namne it.. Han hade alla konstiga bokstavskombinationer jag dittills aldrig hade hört talas om.. Han passade inte in någonstans och hamnade på parkbänken med de "normala" alkoholistera.. Han kände sig normal..
Alkoholism var välkänt och accepterat.. Det var ingen som visste om alla hans problem och ingen förstod honom. Men när han var alkoholist skyllde alla på dåligt ölsinne.. Och han blev accepterad..

Han är igentligen snäll men säger konstiga saker på fyllan..

Han hade ett hem och var accepterad parkbänken ett par öl.. Någon att prata med..

Om han skrev på att han var sjuk beroende och hade psykisk ohälsa på grund av alkohol gick han in i budgeten och fick behandling.. Så han gjorde det och fick därmed prata med andra och kommunen fick in pengar.. och han fick hjälp att sortera i hans liv.. Innan hade han bara haft psykiska problem.. Nu blev han något..
Jag tror inte att han är ensam.. Det gäller inte alla men en del..
Jag bodde på Frejgatan i stan och där träffade jag en man som var alkoholist men han var så trevlig och alla gillade honom.. Han fick ett litet skjul reparerade cyklar fick mat och reste sig slutade att dricka alkohol och skaffade katt..
Han blev något.. Fick någonstans att bo och blev en nyckelperson i vår förening.. Han blev allt i allo och fick en plattform att forma sitt liv från.. Han tog den och genererade kärlek empati och glädje till alla.. Jag tror att han bor kvar än i dag.. Låt människor vara lite udda och stöt inte ut dem.. Så har vi färre alkoholister och parksoffehängare.. Men det kommer alltid att finnas behov av gemenskap kärlek och empati.. 💕
Önskar er alla en underbar dag med kärlek och glädje.. Kramar 💕
EllaBella hälsar till alla bloggdjur och Saga vill ge kärlek till alla bloggkatter..
Glöm inte att dricka vatten nu när värmen är tillbaka..

Fråga vem spökar?? Någon berättar om himmelsfärd men det är inte samma person den visar.. Många lider av värmen och det är många som avlider.. Men någon vill visa något och jag förstår inte.. Ser du vem som försöker berätta..
🔮
Jag blir väkt av att någon skakar mig och sedan fattar jag ingenting.. Bilder filmer i en allsköns blandning..

Till MG skickar vi hela flocken glada tankar och önskar honom en fin baddag..

41 Frukostälskare:

skriven

Ja det där fenomenet alltså.. Svåra människoöden som söker varandra..

Byggt sin egen värld känns det som.. Där runt parkbänkarna..

Känns nästan makabert att skriva om mitt lyxande efter detta.. Men livet är fasen så orättvist ibland..

Blev i alla fall frukostbuffé på hotell idag ! Det absolut bästa jag vet :-) Nu sitter jag och drömmer om inredning.. Tror du jag får till det fint i nästa lya? Kramen 💖

Svar: Härligt med frukostbuffé.. det ska man unna dig ibland.. kram :)
Esmaralda

42 Virrhönan:

skriven

Ja det kan man undra, alla fyllisar på ett ställe. Förr var jag rädd för dom. Dom satt där med sina kvartingar i en papperspåse och slängde alltid kommentarer när man gick förbi. Var det nåt större på gång typ majbrasa ja då satt dom där och skränade. Egentligen kan man inget annat än tycka synd om dom...
Idag är det så där smällvarmt igen, längtar efter regn massor av regn💦💦
Nu undrar jag om det händer nåt mellan mitt bekymmer och mej snart, kommer vi kunna hålla fingrarna från varandra? Det känns inte så...
Ha en bra dag och stor kram från mej💕

43 Louise:

skriven

Tack för svar.
Jag hoppas på jobbet i Lund.

En uppdatering från dagens intervju. De vill inte anställa mig som pedagog där då jag nästan är klar med utbildningen. De mer manade mig att ta itu med min praktik och förskolechefen som jag träffade sa att jag kan göra min vfu på en av hennes förskolor för hon märkte att det jag berättade var att jag behöver mycket stöd och det kan deras förste förskollärare ge mig så hon sa att jaag skulle kontakta skolan och be dem fixa praktikplats där om jag inte får jobbet i Lund vill säga för då hoppas jag på praktik där.
Ska kontakta min vfulärare idag och se hur vi kan lösa det. En massa snack med prefekten igen men men jag är redo iaf att göra praktikerna.

Ha en fortsatt fin dag. Kramar

44 Fågel Grön:

skriven

Hej!
För många år sedan jobbade jag på ett stort hotell i Göteborg. Jag parkerade alltid bilen i ett stort läskigt parkeringshus och fick därefter gå en bit för att komma till hotellet. I parkeringshuset fanns alltid ”fyllgubbarna” oftast oförargliga men ganska högljudda och lite buffliga emellanåt. En luciamorgon hade jag parkerat bilen och gick genom p-huset varvid den breda trappan som jag var tvungen att använda för att komma ut ut p-huset, var helt okuperad av gubbarna. Jag lät mig inte hindras utan saxade emellan dem varpå den ena säger lite sturskt: ”-Fröken, kan inte du sjunga Luciasången för oss...?” De andra flabbar... Då jag älskar att sjunga och var på väg till hotellet för att lussa så svarar jag: -Jovisst! Så sjunger jag Sankta Lucia för dem och i det stora p-huset blir akustiken väldigt fin (nästan som i en kyrka). Då är det som om de tuffa, luggslitna gubbarnas masker faller av dem och de blir knäpptysta och lyssnar med andakt. Stora applåder får jag. Med ett leende på läpparna traskar jag vidare och hör hur sorlet snart är igång igen... ”-Fan, hon kunde ju sjunga...”

Svar: Underbart och tänk att du gjorde det.. så roligt.. det blev ett minne både för dig och för dem.. :) kram
Esmaralda

45 Nattis:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut att kunna bli någonting mer seriöst mellan oss igen?
Kram

46 Kiara:

skriven

Kära Es!
Av ren nyfikenhet ... när jag bestämmer mig för att bli gravid kommer vi ta en paus några månader eller bara köra? Menar då jag gärna inte skulle vilja ha barn så sent på året. Tack i förhand! Kram Kiara 💗

47 Skorpan:

skriven

Hahhaa, i en mörk källare, du sa det Es o den tanten skulle definitivt ha passat där ;). Nånstans djupt nere.. Ojdå..
Tack för dom söta orden :)!
Krqm Skorpan

Svar: :)
Esmaralda

48 💕 Zoey 💕:

skriven

Hejsan Es!
Undrar om du ser om jag börjar jobba på praktiken igen innan eller efter det datumet jag hoppas på? Hoppas på svar! Kram Zoey 💕

Svar: Det kan bli lite efter.. kram
Esmaralda

49 Mimi:

skriven

Hej Es

Hur ser hösten ut för mig?
kram:)

50 Nelly :

skriven

Kommer det att bättra sej på jobbfronten snart för mej eller krävs en flytt?

51 Lydia💕:

skriven

Finns 2 jobb att söka nu får panik det jag har är tungt kanske skulle ge det en chans ? De andra är skift jobb och helger hur gör jag ??
Träffa H i stan närmast mig hur blir det om det nu blir av förlåt i värmen och tjata om det
Lydia💕

52 Barbie:

skriven

Hej es!

Jag undrar om jag och George träffas igen? Kommer vi bli intima kan du se det? Kan inte Laura tänka på han...!
Kram

Svar: Jag ser inte ett förhållande er emellan.. kram
Esmaralda

53 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
När känns det som jag träffar mannen det kommer bli ett förhållande med, ser det ut som om jag bor där jag bor nu när det mötet kommer att ske?
Kram

54 Bumble bee:

skriven

Tack för ditt svar, Es!
Själv försöker jag alltid prata med kusinerna och inte bli utanför men när alla pratar med varandra om var deras barn har gjort, förlossningar och när barnen lärde sig saker är det kanske inte lätt att bli en i gänget och hamnar då utanför. Småbarnsföräldrar pratar oftast om deras barn och jämför med andra. Klart att jag även ska försöka att inte ta åt mig när dom pratar om sina förhållande men inte alltid så kul när man får höra: "åh stackars dig, du är singel. Hur går det då? Hittat någon än? Hur svårt kan det vara?". Men men ... kanske kan bli kul ändå ... får se om jag går. Kram

Svar: Sätt dig över sådant som du stör på... det har du styrka nog att göra.. .kram
Esmaralda

55 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
När jag gör flytten till Örebro som du sett. Vilket är inget jag alls planerar nu att göra. Men du har sett att jag gör den så av någon anledning blir det väll så.

Ser det ut som om jag gör den själv? Eller har jag partner/ fast förhållande då?
Kram

56 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det troligt ut att jag bor kvar hör när mötet med tillkommande kärlek sker?
Kram

57 AnnaK:

skriven

Varit med lillmissan till veterinären nu med hennes sår som vi inte vet hur hon fått. Ska tvätta flera gånger om dagen. Blir hon bra nu? Är ju internationella kattdagen idag så hade önskat hon fick vara kry 😊 Finns en dag för allt nuförtiden tydligen.

Kram 😊

Svar: Det ser ut som om hon repar sig från detta.. kram :)
Esmaralda

58 Lillys:

skriven

Hej Es

Hur ser min blivande ut och hur möts vi?
tacksam för svar kram

59 Dalkulla :

skriven

Klart det var trevligt att höra. Men han var alltid så högljudd, till slut blev det bara för mycket. :)
För mycket och för lite skämmer allt. :)

Svar: :)
Esmaralda

60 Vitlilja:

skriven

Tror du mer på psykiatrins plan för mig eller den privata terapeuten, vilket alternativ är bäst?

Svar: Varför inte börja med psykiatrins plan.. ha en kommunikation med båda kring de alternativ du har.. det kommer stå klart för dig vilket som blir bäst.. kram
Esmaralda

61 Skorpan:

skriven

Ja nu har det gått hastigt utför. Hinner vi verkligen o träffa pappa innan han drar sitt sista andetag?
Kram Skorpan

Svar: I så fall lär det bli ganska precis... han har inte lång tid kvar i jordelivet.. styrkekram
Esmaralda

62 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer jag att bo kvar här länge som det ser ut?
Blir flytten tillsammans med en kärlek?
Kram

63 Rädd:

skriven

Hej!

Hur stor chans har jag att få jobbet jag sökt? Kommer jag bli nöjd?

Kram och kärlek.

Svar: Runt 65 % chans och får du det så ser det ut att bli bra.. kram
Esmaralda

64 CA:

skriven

Hej
Jo jag ville fråga om du ser vad min framtida man jobbar med och om du ser vart han bor?
Kram

Svar: Han ser ut att bo en bra bit från dig och han har ett jobb där han kan vara någon form av mellanchef.. kram
Esmaralda

65 Mormor:

skriven

Hej jag undrar om mannen jag nyligen träffat. Kan det bli äkta kärlek ?

Svar: Nej, jag ser en ordentlig varning.. du finns stor risk att du blir lurad... det känner jag väldigt starkt... kram
Esmaralda

66 Bubbel:

skriven

Hej, tycker han att jag är fin och attraktiv? Tänker han ibland på hur det vore att kyssa mig?

Svar: Han har tänkt tanken men skjuter bort den... jag ser inte varför.. kram
Esmaralda

67 Bubbel:

skriven

Tack! Men finner han mig söt och attraktiv?

68 Skorpan:

skriven

Aah, det var det jag var rädd för att du skulle svara :`(. Hoppas att han orkar.. Men ändå bra om han får gå över snart..
Tack o kram Skorpan

Svar: Ja, han kämpar och känner sig nog inte riktigt redo och då kan det dra ut på tiden men det finns så många som är redo att ta emot honom med stor kärlek.. kram
Esmaralda

69 Rädd:

skriven

Tack för svaret E!

Följdfråga; ser du vad det är som gör att jag inte får jobbet om jag inte får det?

Kram och kärlek.

70 AnnaK:

skriven

Tack snälla för svar!!

Kram 😊

71 Maria:

skriven

En konstig fråga... men ska jag förklara för S varför jag gjorde som jag gjorde, bryr han sig verkligen och vill ha en förklaring eller ska jag bara låta det vara?
Kram och Tack!

Svar: Känns som att du kan låta det vara... verkar varken göra till eller från med förklaring.. kram
Esmaralda

72 Rik eller fattig?:

skriven

Hej Es

Ser det ljust ut ekonomiskt för mig framöver eller ser du att jag får det svårt ekonomiskt?
kram

Svar: Det ser ut att bli ekonomiskt bättre.. sakta men säkert... kram
Esmaralda

73 MuminM:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser jag ut att träffa en kärlek i höst?
Kram

74 Bubbel:

skriven

Hej, vill han inte kyssa mig för att han finner mig oattraktiv?

75 Ängel :

skriven

Hej Esmaralda.
Jag vill ju att det ska bli något på riktigt med mitt ex om det kommer bli så att vi fortsätter och fortsätter att ses?
Kan det bli något riktigt seriöst mellan mig och honom igen?
Kram

76 Skorpan:

skriven

Aah Es, så sorgligt, men ändå bra för pappa..
Vet dom om att det är dags för honom att gå över då?
Kram Skorpan

77 Rädd:

skriven

Kan jag göra något för att öka sannolikheten att få jobbet? Eller ligger det utanför min kontroll?

Kram och kärlek.

78 Helena Ir:

skriven

Styrkekram Skorpan!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: