Förbättra din approach .....
Nya människor du möter, de bedömer dig på ett par sekunder.
Man har alltså inte lång tid på sig att göra ett gott intryck.
Och det är ickeverbal kommunikation som avgör hur du uppfattas.
Den som kommit fram till detta är Angela Ahola som är doktor i psykologi och som skrivit boken: Konsten att göra intryck.
När man under de första sekunderna beslutat sig för hurdan du är – så är detta första intryck svårt att förändra.
Viktigast vid ett första möte är intrycket om man kan lita på den person man träffar. Man tänker inte medvetet den tanken utan den finns i det undermedvetna
En så snabb dom kan kännas orättvist men förklaringen ligger i överlevnad och evolution : Är du vän eller fiende.
Du bedöms sekundsnabbt efter två kriterier: Värme som innebär pålitlighet . Är du empatisk ? Skulle du rädda den andre i en krissituation ?
Punkt 2 berör din kompetens.
Här handlar det som självförtroende, dominans och kapacitet
Dessa två punkter avgör 82 % av allt vi läser in hos varann.
Vill man inte sänka sig själv på jobbintervjun så gäller det att att man har rätt dresscode, och alltså den som är gällande på arbetsplatsen. Du ska vara avslappnad men ha en rakryggad hållning.
Fingra inte böjd över mobilen när du väntar… var rak i ryggen redan då.
Träna på att hitta en stolt hållning.
För vi oss på ett stolt och medvetet sätt så förändras vi också på insidan och mängden testosteron ökar, också hos kvinnor, vilket ger oss självförtroende.
Samtidigt så sänker vi kortisolet, som är ett stresshormon.
Innan du ska göra ett gott intryck på någon så gå in på toa och gör en ”powerpose”…. Ställ dig framför spegeln med benen brett isät och armarna riktade uppåt i en v-formad segergest. Håll den i två minuter.
Känner vi oss som vinnare, agerar vi som vinnare och detta påverkar vårt karisma rejält.
Handrörelserna ska vara generösa och vida. Du ska också hitta ett naturligt sätt att visa handflatorna eftersom detta förmedlar ” Jag har inget att dölja – jag går att lita på”
Var noga med hur du talar. Du ska inte prata fort, stressigt eller forcerat.
Du ska låta glad och avslappnad och du ska våga ta små korta pauser.
Ett leende får oss att verka mer intelligenta och vakna men du ska inte le hela tiden för då gör du ett osäkert intryck.
Människor gillar att känna igen sig själva så spegla den du pratar med.. det är en effektiv teknik.
Glasögonbågar är viktiga.. du ska inte välja sådana som får dig att se äldre ut än du är. De med glasögon uppfattas som mer intelligenta och pålitliga men också som mindre humoristiska och mindre atletiska.
Slarva alltså inte bort det första intrycket man får av dig.
Förbered dig
Skaka hand och glöm inte ögonkontakt och ett fast handslag.
Bäst blir handslaget som det är torrt och rejält och lodrätt. Vrid inte handen så du ser din handrygg.
Med insikt och med lite träning hemma kan du alltså rejält förändra det första intryck du ger folk.. oavsett du är på arbetsintervju eller möter människor i privatlivet
Kram & kärlek
skriven
Hej E!
Jag börjar känna mig så trött, gravid och oengagerad. Det enda jag vill är att vara ledig och få tid att rå om mig själv. Jag drömmer om en annan vardag, hur jag än försöker trivs jag inte helt på jobbet. Ser du om jag någonsin kommer få en mer fri vardag med måleri och natur?
Kram och kärlek.