Bertil bira var modig han....

Mod är att göra sådant som inte faller sig naturligt

Som att utmana sina fobier

Åka hela vägen upp i Eiffeltornet fast man har hysterisk svindel eller hålla tal fast man har så pass social fobi att döden verkar vara ett bättre alternativ än talet...

Mod är att vara skiträdd men ändå  göra det som ska göras.

 

Man är ju också  modig när man ber klassens eller arbetsplatsens mobbare att dra åt helvete för ingen gillar dej i alla fall !

Ju mer vi gör  sånt vi är rädda för – desto mer växer vårt mod.

Mod är att leva  sin dröm, som  Bertil bira (han gick under det namnet) som köpte en segelbåt, gick en kurs i segling och drog ut på haven och seglade världen runt. I tre år.

Massa människor hade åsikter om detta och man undrade alltifrån hur han nu skulle hantera avsaknaden av öl till att konstatera att det var ett omoget projekt för en 60 åring. Ingen sa någonsin att han var modig.

 

Är man modig så vågar man bli utmanad

Man vågar erkänna sina rädslor och man vågar misslyckas

 

Mod smittar så är du en modig mamma eller pappa – finns det god chans att dina barn också blir modiga

Alla vi andra mesproppar kan jobba på det… alla kan träna sig på att bli modiga.

Det är  ”bara” att gå in i stormens öga, utmana rädslorna och  ta sig mot mål.

Häpp !!

 

Kram & kärlek

1 Carin:

skriven

Att ha mod är att indirekt sätta sig själv i första rummet och att man ”minsann visar sig själv” att man klarar något man tidigare backat ifrån.
När man tar ett beslut att utföra en åtgärd för att man själv är i behov av det, för att komma framåt, så reglekteras ens handlingar utifrån som ett mod.
Som i mitt fall: jag beslutade att ta mitt pick och pack och flyttade. Jobb och sånt där viktigt fick lösa sig i efterhand. När jag anlände till destinationen fick jag, tyvärr, information av invånare att ”tro inte som utböling att du ska kunna träda in som vem som helst och bli accepterad direkt”. Den kritiken struntade jag i (och det var max en handfull som sa så) medans övriga sa ”vad modig du är som tog det beslutet!”.
Ja, jag kanske var modig men det var behövligt för mitt välbefinnande. Och ja, jag kan se tillbaka och tänka att ”det här var ju inte så tokigt!”.
Ha en fin dag!

Svar: Exakt så !! Man växer minst en decimeter när man lever sin dröm.. kram :)
Esmaralda

2 Skorpan:

skriven

Ja du är då ingen mespropp i mina ögon Es, kan inte tro att du känner dig som en sådan heller.

Tror inte jag är modig eller upplevs som modig av mina närmaste, kompisar eller annat folk heller för den delen!? Försöker ingjuta mod i mina barn, men lyckas jag, det vete någon annan ;). Vad gäller Bertil, det var väl helt o hållet hans ensak om han nu ville åka ut o segla, so?? Har man möjligheten att göra något utöver det vanliga, varför skulle man inte då göra det?

Jag skulle säkert göra något utöver det "normala", men för tillfället har jag inga såna drömmar. En vanlig trist "Svensson", det är jag det. Borde kanske först ta mig en funderare på vad jag drömmer om, sen kunde det kanske vara lättare at göra nåt ;).

För tillfället tycks min utmaning vara att komma igång med att skriva ansökan :D. hur svårt kan det vara? Kan min öppna ansökan till företaget med fyra bokstäver leda till något, vad tror du Es? Nuvarande jobbet ska jag inte hålla på med tills jag blir pensionerad, absolut inte...

-18 idag med blåst därtill, finns risk för köldskador säger dom. Får bylta på mig hel del kläder... Hoppas andra har det varmare...
Kram Skorpan

Svar: En ansökan kan leda mot mål så missa ingenting i den vägen... nog bor det mod inom dig, helt klart.. kram :)
Esmaralda

3 Jennifer:

skriven

Hej. Esmaralda, jag har läst att det är bra att använda en ring, helst med en äkta sten, på sitt pekfinger om man vill att positiva saker ska ske i ens liv. Tänker prova göra just det. Tror du att det påverkar hur man bär sina ringar och på vilka fingrar? Finns ganska intressant info på nätet. Själv tänker jag att det skadar väl inte att prova, kanske kan ge lite placeboeffekt om inte annat?

Blir resan bra för mig? Finns chans till lite romans/fling till och med? Kram

Svar: Prova du med ringen... men ska pröva det man vill och är nyfiken på.... ja jag tror resan blir bra.. ha inte för stora förväntningar och lev i nuet.. se dig omkring.. kram
Esmaralda

4 EPM:

skriven

Godmorgon.
Bertil Bira var modig. Tänk att ändra sitt livsmönster så pass och så sent i livet. Att förändra sig då man vant sig vid något är oerhört modigt.

Igår var dotterns bästis på besök. Tidigare så har jag berättat för dem att jag var extremt liten för min ålder då jag var barn (är fortfarande liten men i normal längd numera 😊)
Hon undrade hur det var att vara så liten. Så jag sa att jag var liten men tuff, bitsk. Hurdå, undrade tjejerna då.
Jo jag svarade, så exempelvis när jag var sju och de kallade mig ”lille skit” så sa jag ”hellre en liten skit än en stor som du”. Jag hade alltid ett svar, och jag var rolig i mina svar så folk skrattade med mig och åt de osäkra mobbare. Så jag fick vara ifred, för jag var rolig och slog tillbaka med ord.
Min dotter tittade på mig med beundran, vilket är ovanligt eftersom jag nu mest är pinsam, och utbrast stolt ”det är min mamma det!” ❤️

Sitter på ett kallt tåg och filosoferar på väg till min andra stad. Det är kallt men jag har kaffe!
Ser du nåt om den där vändpunkten är i annalkande och vad den handlar om..? Jag känner att nåt är på g, nåt samlar energi...

Kram

Svar: Att slåss med ord och använda humor.. det är en sann styrka och dessutom ovanlig för ett barn.... klart din dotter blev imponerad.. och ja, jag ser förändring på väg mot dig och den av av positiv sort.. kram
Esmaralda

5 Mikaela:

skriven

Hej! På torsdag kommer mötet gå bra ? Är lite nervös av mig.

Känns som jag inte gör annat än jobbar men så har man dålig lön fast man varit anställd 12 år. Känns förnedrande att ha samma lön som en nyanställd, är man inte värd mer ?
Kram

6 -<3:

skriven

Godmorgon kära Es ser du mig som lyckligt gift i framtiden ? Dröjer det länge innan min rätta kommer. Ligger lågt med M som hörde av sig...får vänta och se vad hans agenda är fick någon sorts deja vu känsla med honom och dejt resan.

Här hemma är det snöstörm och kallt.
Kram

7 Mamman som varit med från början:

skriven

Godmorgon !!! Åh Esmaralda jag ville skriva till dig privat men hittar inte din e-postadress så jag skriver här!!! Hoppas att du svarar!! ❤️ Du vet ju efter tio års tät kontakt om mina drömmar att starta eget inom hälsa/välmående ❤️ Det har legat på is i flera år nu men nu har möjligheten dykt upp med fantastiska start möjligheter att starta upp min egen lilla mottagning. Allt det praktiska läget osv är jättebra men det måste gå snabbt nu, jag måste hänga med i ”vågen” nu direkt! Jag är rädd, detta är utom min comfort zone MEN det är ju min livsdröm!!! Jantelagen knackar på min axel - ska någon verkligen uppskatta mina tjänster? Ska jag satsa? Kommer det gå bra nu? Jag tar gärna detta som en privat seans Esmaralda men hamnar inte på någon sida här på nätet där din mejl dyker upp när jag söker...? Och jag har problem med min egen mejlklient så jag kommer inte åt gamla mejl! Behöver din hjälp och pepp Es!!! ❤️❤️❤️❤️ Kram Mamman

Svar: Klart du ska satsa nu när du kan få det du vill... satsar du inte så ångrar du dig och kommer alltid att tänka på vad du missat.. men räkna med hårt arbete och små inkomster i början.... min mail är: framtidoradgivning@hotmail. com.. kram
Esmaralda

8 Rebecca:

skriven

Ja det kan vara läskigt men man växer ju inte annars som människa.

9 Rebecca:

skriven

(Råkade skicka iväg min kommentar innan den var klar) Ja det kan vara läskigt men man växer ju inte annars som människa. Jag försöker tänka så när jag vill/ska utmana mina rädslor.

Ser du också att jag kommer bo utomlands i framtiden? :) blev så paff när en person siade det eftersom det inte känns som mig. Men såklart ändras man ju med tiden :D

Svar: Jodå, jag ser samma sak.. en dag kommer du att bo i längre perioder utomlands.. kram
Esmaralda

10 Lydia💕:

skriven

Modig har man väl blivit på sitt sätt genom att man har tagit stora beslut själv när man har blivit själv med allt men ibland känner man sig liten i vissa beslut men det lär man sig väl utav
Nu vill jag hotta någon och ut o resa med prata med ha kul med och är han jätte långt bort ?
Lydia💕

11 Susan:

skriven

Önskar verkligen att jag hade mer mod i mig,.. men det får bli ett litet steg i taget så kanske t.o.m. jag kan ta mod till mig o göra ngt som överraskar mig själv😉
Undrens tid e kanske inte förbi, hoppas min skyddsängel sparkar mig där bak när jag fegar ur😇

Kram

Svar: Du kommer att överraska dig själv och det blir riktigt bra.. kram :)
Esmaralda

12 Gamle ja:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag tycker då att jag är ganska modig ändå. Fast ibland lite så att jag behöver tänka ett varv till för att inte gå för fort fram.

Jag ångrar mig att jag lämnade honom. Jag ser nu att vi hade kunnat haft ett bra liv tillsammans. Jag hade en man som verkligen älskade mig och som jag kunde lita på. Han skulle aldrig vara otrogen. Jag tror att jag tog hans känslor för givet så att jag inte kunde känna dem under tiden vi var tillsammans. Jag hade hellre jobbat på den relationen än att söka en ny. Visst kan det finnas en ny kärlek för mig men det kanske dröjer och vem vet om det blir bättre?! Jag anser nu att alla har sina bra och dåliga sidor och han var kanske lite tråkig och fyrkantig ibland men han hade många bra sidor också. Han har gått vidare för att jag lämnade honom.

Har han gått vidare för alltid från min nu? Kommer han att komma tillbaka till mig och se en framtid med mig igen?
Kram

Svar: Jag ser honom inte i din framtid.. plåga inte dig själv mer nu... ta dig vidare... kram
Esmaralda

13 Pia1:

skriven

Helt sant som vanligt kloka Es! Vet du jag var rejält skitnödig att jag kanske förstörde min enda chans när jag skickade brev till min blivande doktor... Jag lade näsan i blöt, printade ut röntgenbilder på papper, kom med idéer... Totalt tabu för en patient. Men jag avslutade med att berätta att jag var nervös över att skicka detta och lägga ńäsan i blöt men det var tyvärr nödvändigt för helhetsbilden... och är chockad över resultatet! Helt otroligt 💕

Svar: Ja, och nu känns det som om det äntligen ska vara din tur... kram
Esmaralda

14 Mim1:

skriven

Godmorgon!

Nu känns det verkligen riktigt hopplöst. Vet inte vad eller hur jag ska göra för att komma ut i arbetslivet igen. Har ingen som hjälper mig. Känner ingen i den stad jag bor nu så det gör inte saken bättre. Känns som om jag även har fått nog av min man som inte håller vad han lovar känner mig sviken. Har förlorat det lilla hopp jag hade.
Ser du någon ljusning för mig vågar jag hoppas eller är det kört för min del??

kram


Svar: Det kommer ny beslut du gör och nya tider.. som är riktigt bra .. kram :)
Esmaralda

15 Tildis:

skriven

Detta inlägg stämde bra in på mig idag för det är något jag funderar väldigt mycket på. Egentligen gillar inte jag förändring men ändå ger jag mig ut (tycker jag) på okänt vatten. Och det är jag glad för. Det känns som att det är då möjligheter kommer till mig. En fråga Es, kommer fler jobbchanser dyka upp? Kram

Svar: Jadå fler jobbchanser kommer.. håll dig framme.. kram
Esmaralda

16 Dunegull:

skriven

Hur ser chanserna ut för jobbet?

17 Milla:

skriven

Är ju tyvärr inte den modiga typen, vill helst veta vad jag ger mig in på och om jag gör nåt för första gången är det tufft
Min vän som når dåligt, jag har rekommenderat honom en alternativ behandling som är rätt dyr, därför vill jag kolla med dig om du tror den kan hjälpa honom så vi är på rätt väg liksom....

Svar: Ja jag tror det kan hjälpa men räkna inte med att det blir 100%... kram
Esmaralda

18 Susanne Amalia :

skriven

God morgon..
Att leva sina drömmar är jag lite Bra på. Inget måste vara för evigt om man ångrar sig eller om det inte. Ar bra finns det alltid en annan väg att gå..
Det värsta jag vet är begränsningar.. När man begränsar sig för att.. Så kommer någon ska och skuld.. Någon som bryr sig om vad andra ska säga eller tycka.. Låt dem tycka men låt det inte begränsa din lycka.. Ingen har rätt att begränsa någon annan om det inte är för att man kan se att detta kommer att skada dig.. Då får man påtala och upplysa men människor måste få fatta sina beslut och man växer med misstag.. Min mamma är 92år och hon har beslutat att inte äta för hon vill vara sjuk så at hon får uppmärksamhet.. Men det blir fel uppmärksamhet.. Hon drar till sig dålig energi.. Det tog en tid för mig att inse detta.. Och jag funderade på vad jag sulle göra.. Men nu har jag insett att jag varken ska eller kan göra något alls.. Det är hennes beslut och hon måste ta koncikvenserna för sona beslut..
😱 även om jag kan se att detta är galenskap.. När jag påtalar att hon inte kan leva så här så blir hon galen och jag har fött dålig energi..
Nöjd och tacksam att är jag för att jag har beslutat om att jag inte ska lägga mig i.. Känner mig tacksam att jag inte ska vara orolig detta kan jag inte bestämma över..
Önskar er en härlig dag..
I dag är det skidor som gäller så EllaBella är hemma hos sin lillhisse och jag sitter i en bil på väg till skidparadis.. 💕
Kramar till dig Esmaralda och stor kram till MG..
Fråga: det här med skidlivet känns så bra 🤣 kärlek och glädje till hela kroppen cellerna och jag är så nöjd.. Blir det mycket mer i vinter.. 💕 kramar från SusanneAmalia

19 Jennie:

skriven

Hej. Kloka ord. Tycker det är svårt att vara modig då jag fastnat i ekorrhjulet, dagarna bara rullar på.... var mycket modigare då jag levde öppet och fritt, det liv jag ville leva. Nu är jag instängd, fast, inlåst. Ångest.

Esmaralda, hur stor är chansen att jag hittar nytt jobb till hösten om jag nu börjar söka aktivt? Är det jobbet utomlands? Kram

Svar: Det finns nytt jobb framöver för dig... ser inte var det blir men jag ser dig arbeta utomlands så småningom... verkar dock ligga en bit fram i tiden.. kram
Esmaralda

20 Smulan..:

skriven

Så blev det vinter i söder också.
Känns som att vi igår kom ett stort steg närmare större boende. Är det så?

Svar: Ja ni är på rätt väg.. kram
Esmaralda

21 Skrållann:

skriven

Hej!
Så sant. Jag vill hela tiden bli lite modigare och alltid när det är healing efterfrågar jag mod. Det är lätt att hamna i sin trygga bubbla och ofta drar man sig för att lämna den. I höstas gjorde jag dock en rejäl resa. Lämnade mitt jobb efter en herrans massa år för att börja på det jag trodde var mitt drömjobb. Jag kände mig så modig och stark. Jobbet var inte som jag tänkt och jag sov knappt på tre veckor och tjöt på vägen dit och så fort jag satte mig i bilen på väg hem. Det var ohållbart och jag avslutade anställningen efter knappt en månad. Först kände jag mig misslyckad men vid mera eftertanke kände jag mig stolt och modig som fattat beslut på att skona mig själv och sätta mig i främsta rummet. Efteråt tyckte alla att jag var modig som vågat testa och ännu modigare när jag avslutade det hela. Jag höll på att knäckas fullkomligt men blev istället stärkt när jag fattat mod att sätta ner foten och tacka för mig. Hoppas på mera mod och mera beslutsamhet i mitt liv;)

Kram❤

22 Helena Ir:

skriven

Ibland kommer det tillfällen i livet,där man måste spränga sina gränser och bli modigare än vad man är van vid..
Trist att inte folk såg hur modig han var Bertil Bira..lite mer klappar på axeln och hejarop skulle dessutom göra oss människor,inte bara gott..utan jag är säker på att vi blev modigare också :)

Konstig udda dröm i natt..lite otäck också ..någon slags information om vad för insekter kroppen blev till efter vår död.
Sen tjafsade jag med någon person om att låta en av mina döttrar att få hälsa på sin morfar(som i verkliga livet inte lever)Jag sa att jag skulle hålla på till jag fick min vilja fram. till .att dottern fick sitt besök.

Idag,ikväll..ska jag och dottern på "Planet Earth" i Globen..Tror det blir en upplevelse..

Ha en bra dag..!

Kram :)



Svar: Det blir en härlig upplevelse.. ha det så bra ikväll.. du och dottern.. kram :)
Esmaralda

23 Louise:

skriven

Vi var modiga som gick ner och faktiskt berättade för husvärden om vad våra grannar håller på med och de ska säga till dem. Det som oroar mig är att de ska börja bete sig illa mot oss.
Men de kan ju inte bete sig hur som helst när det bor i lägenhet.
Är så förbaskat trött på grannar som stör så jag hoppas vi kommer där ifrån inom snar framtid.

Känns som vi har en förbannelse vilande över oss. Eller jag för annars hade jag haft fast jobbb sedan flera år tillbaka och redan varit skuldfri.
Nåja jag hpppas på vikariebanken i alla fall. Jag ger inte upp.

Ha en fin tisdag. Kramar

24 Linda:

skriven

Jag får väl nog erkänna att jag är lite av en mespropp iallafall... men jag jobbar på det :) önskar att min son blir modigare än vad jag är, så jag hoppas min mesproppighet inte har smittat av sig allt för mycket!

För övrigt är jag igång med jobbsökandet igen :) haha uttjatat ämne, men det gäller att kämpa på! Fick ju lite nya uppgifter på mitt nuvarande jobb nu också, så det gav lite mer glöd att fortsätta kämpa. De nya uppgifterna innebär ju inte ett nytt jobb eller så, bara lite nya uppgifter. Så siktet framåt :)

Idag ska jag och diskutera med en husförsäljare om en ledig bostad, ett nybygge. Det är ju alldeles på tok för dyrt för mig, men jag ska nu gå och lyssna vad de säger iallfall, fast jag vet att det inte finns möjlighet att köpa just där. Jag får bara vänta på den rätta lägenheten, till det rätta priset. :D Då man är ensam får man fundera lite, hur mycket kan man lägga ut på ett boende egentligen. Jag tar hellre ett lite mindre ställe, där jag kan fixa själv vart efter, om det innebär att jag inte behöver vända på precis varje slant varje månad. Man måste ju leva också!
Är man två som delar på kalaset, så är det ju annorlunda, men nu är det inte så. Sätter ändå en viss stolthet i att jag är självständig, fixar själv :) Fast ibland saknar jag nån vid min sida, inte i försörjnings syfte, men att se en film eller äta en god middag med. Nåja, man får göra det bästa av vad man har, kanske den sortens gemenskap kommer någon gång i livet också, vem vet.

Ha det bra idag alla!

25 Ht:

skriven

Hej!
Kommer jag lyckas om jag startar eget?
Kram!

26 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Modig som ett lejon var sonen som gick ut och mötte gänget ,fick ner dom från trappen och infarten Han var mest orolig att jag skulle vakna och komma ut Jag är ju modig på fel sätt...jag kan inte stå lugn som han gör jag skriker och går till attack ...vilket inte är ett bra sätt att visa mod på ...snarare dumdristighet Räknas mod om man försvarar sina barn fast på "fel" sätt ja då är jag nog liite modig Men stå inför folk och tala nej det går bara inte ..jag svimmar nog

Tack G.H ,Skorpan och Helena Ir för pepp och healing <3 det värmer <3 <3 <3
Nuläget är att det har blivit för jobbigt att prata om...men sonen gjorde rätt och skrev sanningsenligt på anmälan till försäkringsbolaget nu håller vi andan och så får framtiden utvisa hur vi går vidare

Kram Anki med flock

Svar: Ja nog är du modig allt !! Och det kommer gå väl för sonen.. kram :)
Esmaralda

27 Anki:

skriven

Tack Es <3
Jag tror jag växte minst 1 dm ;-)
Kram <3

Svar: :)
Esmaralda

28 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer jag att träffa en ny kärlek under tiden jag jobbar kvar här på nuvarande jobb?
Hur lovande ser det ut i år?
Kram

29 Michaela:

skriven

Jag tränar på mitt mod så ofta jag kan. Läxa från psykologen :)
- 13 grader och snöstorm i Sthlm idag. Brr!! Kram

Svar: En bra läxa !! Sådana läxor skulle vi få alla lite till mans och kvinns ! Kram
Esmaralda

30 Mikaela :

skriven

Hej! På torsdag kommer mötet gå bra ? Är lite nervös av mig.

Känns som jag inte gör annat än jobbar men så har man dålig lön fast man varit anställd 12 år. Känns förnedrande att ha samma lön som en nyanställd, är man inte värd mer ?
Kram

31 Smöla:

skriven

Vilka egenskaper utstrålar jag för en kille som tycker att jag är söt..?

32 Vv❤:

skriven

Es är x förälskad i mig?

Kram

33 Bumble bee:

skriven

Hejsan Es!
Jag har nu börjat på min nya praktikplats, det är andra veckan som jag är där. Jag vet inte om det beror på att de är lite ovant men det känns som om att jag spiller min tid. Då jag bara gör fyra timmar om dagen vore det ju kul om något händer och inte bara sitter och låter tiden gå. Jag undrar lite nyfiket vad du ser. Jag ska ge de hela en chans men ser du om jag kommer få någon annan praktikplats eller blir jag kvar här? Får jag jobb här? Mycket tacksam för svar! Kram 🐝

34 Bumble bee:

skriven

Hejsan Es!
Jag har nu börjat på min nya praktikplats, det är andra veckan som jag är där. Jag vet inte om det beror på att de är lite ovant men det känns som om att jag spiller min tid. Då jag bara gör fyra timmar om dagen vore det ju kul om något händer och inte bara sitter och låter tiden gå. Jag undrar lite nyfiket vad du ser. Jag ska ge de hela en chans men ser du om jag kommer få någon annan praktikplats eller blir jag kvar här? Får jag jobb här? Mycket tacksam för svar! Kram 🐝

Svar: Något annat ser ut att komma så småningom.. var så aktiv du kan och ta vara på tiden där du är... så gott det nu går.. kram
Esmaralda

35 Liten C:

skriven

Just nu hade jag behövt lite mod ..
Mod att kanske följa mitt hjärta .
Men NEJ tyvärr kommer jag inte göra det hela vägen utan låta honom gå 😔..
Känner ”han” på sig att jag är påväg bort ?
Kram och trevlig dag ❤️

36 Västkustbruttan:

skriven

Tusen gånger hellre ha vågat försöka än inte ha testat alls. Det är min mardröm att känna så på äldre dar, att jag hållit tillbaka mig själv.

Terrordåd och våldtäkter i all ära. Men vi är bannemej vår egen värsta fiende.

Vad tror du Es. Är det preventivmedlet som spökar? Gråtattacker, ångest, lättirriterad. Känner inte igen mig. Ska kontakta min barnmorska. Ser du något kul på ingång som kan muntra upp? Kram 💕

37 J:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som att jag kan hitta en stabil kärlek via dejtingapp Tinder?
Kram

38 Marita :

skriven

Hej!
jag försöker just nu att hitta mod till att förändra saker i livet.
Arbete står först på listan.

Kommer nån tjänst jag sökt eller ska söka, leda till nån fast tjänst innan sommaren.

Marita

39 Tant med barnasinne:

skriven

Hali hallå.

Härligt å inspirerande inlägg. Esmaralda. Jag är lite nyfiken på hur min vår blir. Om du får upp något där.

Snölandskap utanför fönstret idag. Jag blir som ett litet barn!

Det får bli en snöängel på vägen till jobbet idag.

Kram kram :)

Svar: Sist jag gjorde en snöängel var när jag & Nettan var Lappland så gör en för mej också ! Något positivt sker i vår.. som ger extra glädje.. kram
Esmaralda

40 Bluesky:

skriven

Skulle det kunna vara hjälpsamt att berätta för kuratorn hur fäst jag blivit? Skulle personen hantera det bra?

Svar: Ja jag tycker du ska berätta det du känner... det ingår i hennes arbeta att hantera saker och ting.. kram
Esmaralda

41 Madeleine :

skriven

Hej ez.
Jag har inte så många vänner och har inte haft särskilt många förutom när jag var tonårig men dem jag har idag är så dåliga på att höra av sig. Alltid jag som får höra av mig och fråga om vi ska göra nåt.

Kan du se vad det beror på? Är dom bara upptagna eller finns det någon annan anledning?


Kram

Svar: De verkar faktiskt vara rätt upptagna... försök utöka vänkretsen med lite folk som inte är så stressade.. kram :)
Esmaralda

42 Helena Ir:

skriven

Anki,gott att höra att sonen kunde få iväg inkräktarna!
Jag hade nog reagerat precis som dig,såsom du beskriver att du kunnat göra..man (jag) blir ju tvärilsk om någon ger sig på ens barn. Inget konstigt alls..tror det sitter i våra gener..att skydda våra barn!

Styrkekram :)

43 Carina ST:

skriven

Anki jag känner med dig och din son. Att gå utpressarna till mötes hjälper nog tyvärr inte. Jag hoppas ni får annan hjälp vidare. Håller alla tummar och skickar all styrka till er.

Under hösten hände något liknande min systerson. Och han ville inte heller prata med polisen till att börja med. Men till slut fanns inget annat att göra. De människorna är inte att leka med. Det går inte att råda i vad som är bästa vägen men jag vet att min systerson inte var hjälpt av att inte blanda in polisen.

Jag skickar alla mina tankar till er med en önskan om att ni får all hjälp ni kan få.

Stor kram till dig och din son!!

Carina ST

44 Panik:

skriven

Hej!

Ser du om jag flyttar till en annan ort ensam?

Kram

Svar: Du flyttar till annan ort men jag ser inte om du flyttar ensam.. kram
Esmaralda

45 Virrhönan:

skriven

Hej!
Jag är en mespropp av sällan skådat slag! Önskar jag var som Bertil Bira. Ibland flyger fan i mej men det blir inga dramatiska saker. Nu efter att ha läst detta inlägg så börjar tankarna flyga och fara igen. Tror du att det lilla tilltaget jag planerar imorgon skulle gå hem hos snyggingen? Lite tvekar jag men vad skulle han tycka tror du? Att jag är ännu mer knäpp?
Kram kram💞

Svar: Han skulle nog få upp ögonen lite extra för dig.. kram
Esmaralda

46 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Jag känner mig rätt modig faktiskt. Gudars vad mycket saker jag har gjort som jag egentligen inte vågar!
Gå teaterutbildning, läsa vid universitetet, plugga utomlands, stå krokimodell och lära ut kreativt skrivande, för att bara nämna några saker. Det behöver inte alltid vara sådär märkvärdiga saker som man är rädd för och behöver utmana. Något som jag faktiskt har utmanat det senaste året har varit något helt annat. Jag har varit så himla rädd för att koppla av. För att känna efter hur mycket som är lagom för mig och säga stopp när det blir för mycket. Det har jag gjort under året som gått. Det har nästan varit läskigare än att stå på scen eller plugga utomlands.

Kram ThereseC

Svar: Inget snack om saken.. du är väldigt modig.. fortsätt så.. kram :)
Esmaralda

47 Enya:

skriven

Kära Es!
Jag är överviktig och kämpar med min vikt men jag undrar ändå om mina framtida graviditeter kommer gå bra samt kommer jag få stora barn pga min övervikt? Du ser möjligtvis inte hur många barn jag kommer få? Tusen tacksam för svar! Kram Enya

Svar: Du går ner lite.. du får barn och de är helt normalstora.. kram :)
Esmaralda

48 Esset:

skriven

Hejsan e. Visst ska man försöka lätta från bojorna ibland o våga välja frihet. Snart kommer en sån period för mej. Hur tror du att perioden mars till juni blir för mej. Om du får till dej något.

Kram från esset 🌸

49 Fanny2:

skriven

Jag behöver bli modigare socialt för att leva som jag vill. Beundrar människor som Bertil bira som vågar gå emot strömmen. Vilka äventyr man missar när man lever i en bubbla.

När jag var barn var jag väldigt modig. Jag kunde klättra överallt och göra sånt mina skolkamrater aldrig vågade. Om det var tjafs så struntade jag i om de andra var äldre killar och jag vågade säga ifrån. Ett mål i livet är att få tillbaka det modet.

Ikväll blir det stumfilmsbio. Ser fram emot det. Kanske köper något gott att ta med...

Tror du att jag har någon hemlig beundrare som tänker på mig?

Svar: Jobba lite aktivt på det och modet kommer tillbaka... det finns ju inom dig ! Ha en fin biokväll.. kram :)
Esmaralda

50 Em:

skriven

Hej Ezmaralda,
nu har jag missat många fina inlägg, ser jag när jag scrollar igenom din blogg. Jag ska försöka skriva till din email sedan.

Jag har inte mått så bra på sistone och har en stark känsla av otillräcklighet.
Det finns saker jag skäms över och det det blir en ond cirkel, för då känner jag mig ännu sämre.
Kan du ge mig ett tips på hur jag ska kunna "tänka bort" detta på något vis?

Jag försöker tänka t ex att "ingen är perfekt", "alla har gjort misstag", men jag är känslig för kritik och jag har svårt att släppa folk nära, för jag vill inte blotta mig. Skam är en så jobbig känsla och svår att bli av med...

Tack för en fin blogg/ Mvh Em

Svar: Jag ser ingen RIKTIGT anledning till att du ska må så här.. det känns som om du blåst upp det hela.. så försök landa.. kram :)
Esmaralda

51 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur troligt ser det ut att jag träffar en kärlek under tiden som jag jobbar kvar hör?
Hur lovande ser det ut i år?
Kram

52 Ghostwriter :

skriven

Känns det som att det är det jobbet jag kommer få? Hade hoppats på att få veta redan nu.


Kram!

53 Mee:

skriven

Önskar jag hade mod i mig:(

kommer det vända för mig?
kram

Svar: Det bor en massa mod i dig... plocka fram det !! och visst vänder det.. kram
Esmaralda

54 -<3:

skriven

Godmorgon kära Es ser du mig som lyckligt gift i framtiden ? Dröjer det länge innan min rätta kommer. Ligger lågt med M som hörde av sig...får vänta och se vad hans agenda är fick någon sorts deja vu känsla med honom och dejt resan.

Här hemma är det snöstörm och kallt.
Kram

Svar: Du kommer gifta dig och må väl och leva i kärlek men det kan ta sin tid.,,.du har en tendens att fastna för män som inte är rätt för dig.. se dig om på ett nytt sätt.. det kan hjälpa dig att hitta rätt.. kram
Esmaralda

55 Michaela:

skriven

Mamma har gått för länge med misstänkt borrelia då läkaren inte ville ta prov på detta i höstas. Nu har en annan läkare tagit provet då symtomem förvärrats. Hon är lite orolig och undrar om du ser ngn fara eller om det kommer bli bra? Kram från oss!

Svar: Det känns som om det kommer bli bra.. kram
Esmaralda

56 Hanna:

skriven

Hej!

När jag var liten var jag aldrig modig och trodde inte jag skulle klara av någonting, men nu börjar det ordna upp sig. I vuxen ålder har jag uppfyllt en hel del drömmar som jag aldrig trodde jag skulle kunna göra och fler finns där bakom hörnet. Jag har blivit så stolt över mig själv. Alla kan, bara man går sin egen väg!

Svar: Exakt.. och det mod du inte haft, det har du verkligen idag.. kram :)
Esmaralda

57 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer någon väldigt intressant med ett intresse snart?
Kan jag hoppas på att det blir under året?
Kram

58 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.
På stället jag jobbar just nu är det väldigt lugnt. Kommer det att dra igång här tror du med mer folk?
Kommer jag att få mer lärorika arbetsuppgifter?
Kram

59 Lilla ja:

skriven

Hej Esmaralda.
Om du skulle gissa hur länge tror du det dröjer innan jag är i ett förhållande?
Kram

60 Eve:

skriven

Hej Esmaralda! Vad kommer hända i år för min del? Ser du något speciellt?? Du sa att det skulle bli en hel del förändring inom kärlekslivet. Kram Eve

61 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag undrar verkligen ser det lovande ut i år att jag går in i en relation?
Kram

62 S:

skriven

Det här med att vara modig är verkligen en utmaning för mig. Men jag jobbar på det! I söknadet efter glädjen har jag dessutom trasslat in mig i en relation... Kommer det att lösa sig?

Kram :)

Svar: Ja det kommer lösa sig.. du går vidare.. kram
Esmaralda

63 G.H:

skriven

Hej Esmaralda, I två dagar har min treåring sagt att mormors katt är hemma hos oss,,,, bara det att den enda katten mormor haft gick över till andra sidan för över 10 år sen😱 fantiserar han eller hittar han på. Blev först supetskränd men coolade ner mig idag 😝.

Kram:)

Svar: Ja jag tror faktiskt att han kan förnimma mormors katt.. på ett fint och lekfullt sätt. Du har absolut ingenting att oroa dig för.. kram :)
Esmaralda

64 Tingeling:

skriven

Jag blir inspirerad och imponerad på personer som gör sådant, bara segla jorden runt. Finns ett program på ettan som går ibland (i höstas tror jag) om familjer som tar sitt pick och pack och flyttar utomlands till nåt "udda" ställe eller seglar jorden runt. Det skulle jag vilja göra. Det är bara ekonomin som sätter stop. Och att jag har delad vårdnad. Kan ju inte bara dra liksom och vara borta med vår dotter i tre år...

Jag är modig på vissa delar, utifrån mitt eget perspektiv. Som i morgon åker jag och dottern iväg själva och jag ska köra inne i Stockholm... Det är modigt för att vara mig! Har gjort det förr men alltid förlitat mig på någon annan då. Och jag undrar hur det ska gå med detta väder? Kommer det gå bra? Är väldigt halt ute! Får vara en sån där irriterande människa som kör 90 på motorvägen.... 😉

Trevlig kväll!

Kram!

Svar: Allt kommer gå bra och att köra i Stockholm är ta mig fan mod... jag vågar knappt köra i Helsingborg !! Kram :)
Esmaralda

65 Månflickan:

skriven

Hej Es!

Ser du ett arbetsbyte för mig i maj månad? Nu exploderar jag snart på den här arbetsplatsen, man arbetar så man går på knäna & det tas för givet.

Trevlig kväll till alla på bloggen! <3

Svar: Jag ser dig på nytt jobb.. osäker när men det bör inte dröja.. kram
Esmaralda

66 CA:

skriven

Hej
Nä jag fick inte jobbet.
Tyckte jag gjorde en bra intervju.
Ska jag fortsätta söka?
Kram

67 Smöla:

skriven

Vilka egenskaper hos mig är det killar faller för??

Svar: Din charm och din utstrålning.. kram :)
Esmaralda

68 Månflickan:

skriven

Tack Es, för svar! Det är en tröst nu när jobbet känns motigt och tungt.

69 Blomman:

skriven

Hej Esmaralda.
Tycker de på jobbet att jag gör fina blomster binderier? Eller tycker dem de kan bli bättre?
Kram

70 Nuh:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du jag kan hitta någon kärlek via nätet? Ser det lovande ut i år att jag går in i ett förhållande?
Kram

71 Kram:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner han något anmärkningsvärt för mig? Verkar jag vara betydelsefull?
Kram

72 Utomlands:

skriven

Hej Es

Kommer jag flytta utomlands innan jag blir äldre?
kram

73 LisaS:

skriven

Hej
Har sånt dig mail. Är intresserad av en större vägledning..
Dock vill jag fråga nu, blir det ngn nystart med T eller är det ngn ny som kommer in. Vill nu hitta den jag ska leva med för resten av mitt liv. 😢❤️
Tack på förhand och önskar dig en bra dag. Kram L


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: