Ge dina barn självkänsla...

 En rättighet för barn är att få god självkänsla med sig på vägen. 

Självkänsla handlar ju om grundtrygghet, känslan av att vara värdefull oavsett hur man presterar.

Barn med god självkänsla är inte så rädda för att misslyckas och vågar  pröva nya saker. Har barnet låg självkänsla så tenderar de att göra saker för att bli omtyckta  och de söker bekräftelse för det som de uträttar.

A och O är att du är intresserad av ditt barn. Var närvarande i stunderna. När barnet berättar något.. visa intresse och fråga… var intresserad av ditt barns åsikter och tankar. Då visar du att ” jag tar mig tid med dig eftersom du är viktig”

 

 

Visa ditt barn att du tycker om det utan att blanda in prestationer.

Lyssna aktivt  på ditt barn !

Misslyckas barnet så visa att det inte betyder så mycket -  det viktiga är att försöka.  Är man i familjen tillåtande och inte  fördömande så  vågar barnet mer.

Bekräfta ditt barn.  Om ditt barn är ledsen så försök inte vifta undan det genom att bryta och tex föreslå att ni ska göra nåt kul. Acceptera istället och  be barnet berätta om hur det känner. Då ger du barnet styrkan att det är okey  med känslor.

Gör inte bort ditt barn

Jämför inte syskon med varann

 

 

Var en god förebild genom att  inte vara självdestruktiv eller negativ.

Tänk på språket så att du inte verbalt förminskar ditt barn

Ha realistiska förväntningar på ditt barn

Uppmuntra barnet att försöka på egen hand och häng inte över det och försök ta kontroll hela tiden. Barnet ska  vänja sig vid att lösa problem. Blir det misstag, ja då lär man av dem

Låt barnen ta egna beslut, som är åldersrelevanta . Små barn kan behöva välja mellan två alternativ.

Uppmuntra barnets intressen och hobbys

Respektera ditt barn som den egna individ barnet är.

Boken och föräldrakurserna i " Aktivt Föräldraskap"  är ett jättebra alternativ som jag varmt rekommenderar

 

Kram & kärlek

1 Skorpan:

skriven

Ja något tror jag faktiskt att jag har lyckats med, bättre än egna föräldrar... Eller?
Ska söka jobb idag, min kompis hade skrivit en rad om att jag har förmåga att kasta mig in i nya utmaningar. Hur omskriva det då?
Kram Skorpan

2 Mona:

skriven

Hej Esmaralda.
Så bra inlägg idag. Må-bra-inlägg gillas så mycket!

Finns det någon väg tillbaka till honom? Har han någon tvekan? Eller är han säker?
Kram

Svar: Hans tvekan ser ut att minska.. kram
Esmaralda

3 VägVal - Ghostwriter :

skriven

Bör jag fokusera mer på studierna (att börja första halvan av året), mer än på fast arbete? Tänker kring både ekonomin och tiden.

Nu behöver jag låna pengar i all panik och det känns inte som att jag kommer komma ur träsket. Därav mina oavnstående frågor




Kram & ha en bra dag

4 A:

skriven

Jag har börjat jobba på min självkänsla nu. Det går sakta framåt:)

Drömer om att flytta utomlands.Ser du om jag kommer jobba eller studera i ett annat land kanskke med kärleken?
kram


Svar: Du kommer utomlands och det kommer bli riktigt bra.. kram
Esmaralda

5 S:

skriven

Hej Es

Hur blir våren?
kram

6 a:

skriven

Tack för svaret Es kram:)

7 fin:

skriven

Hej, hur kände han idag när jag grät på jobbet? Kunde han på något vis koppla att det berodde på honom? Är känslorna helt slut från hans sida?

Svar: Jag tror mest han kände att nu blir det jobbigt det här... det är känslan jag får från honom... bli inte för mycket.. det fixar han inte... kram :)
Esmaralda

8 Ju:

skriven

Hej Esmaralda.
Detta inlägg är bra för alla föräldrar eftersom de blir grunden. Tack.

Kommer det bli bra i hans nya relation? Kommer den fortsätta utvecklas och bli familjebildning?
Kommer den hålla eller gör hans förändringar i relationen tar den slut?
Kram

9 Tingeling :

skriven

Ja det är inte lätt att vara förälder! Jag tror också att mår man bra själv så kommer saker automatiskt. Och jag brukar tänka på vad Astrid Lindgren sa, kommer inte ihåg ordagrant men i stil med att ge barnet en massa kärlek så löser allt av sig själv. Jag är inte perfekt. Men jag säger till min dotter att jag älskar henne varje dag. Jag har aldrig straffat henne genom att "sitta på en stol" ekler liknande eller hur andra brukar göra. Jag är noga med rutiner men inte lika noga med annat. Jag tycker man kan lyxa till det med glass till efterrätt en helt vanlig tisdag. Kommer ihåg i somras när jag på förskolan sa när jag hämtade henne, nu åker vi och köper glass! Andra föräldrar där höjde ögonbrynen och säger "glass en vardag?" Så länge min dotter äter bra så är det okej med glass på sommaren en vardag... Och min dotter äter i princip allt och är helt normal ändå... det är svårt med det allt det där då vi dömer andra föräldrar så mycket i dag. Man måste vara perfekt. Inte lätt! Jag tror dem flesta gör så gott dem kan. Men tack gör tips! Det får en att tänka till!

Själv har jag alltid velat vara andra till lags. Men jag har brutit mig ur det ännu mer nu. Men är fortfarande kvar lite grann. Har svårt att bryta mig loss på nåt sätt. Jag tror att folk behöver mig liksom.... tycker folk jag sviker dem nu om jag gör detta val? Såna tankar går i mitt huvud om jag vill, som nu, plugga till exempel.

Och detta är nånting som jag tänker på i uppfostran av min dotter. Jag vill aldrig att hon ska tro att hon måste stanna här för min skull när hon blir ungdom och vuxen. Hon ska få bo och göra precis vad hon vill och jag kommer stötta henne och hjälpa henne oavsett.

Kram!

Svar: Klart man får äta glass en vanlig vardag ! Du ska göra dina val nu med fokus på dig själv och du kommer inte förlora de som betyder något för dig. .kram:)
Esmaralda

10 G.S H:

skriven

Hej ES! Du hade rätt om att det skulle komma ett jobb ganska snart. Ser du om jag får det?


Kram :)

11 åsa:

skriven

Hej! Kommer L att hjälpa mig?
För mkt händer nu. M allt . Förtvivlad av allt neg
Kram åsa

Svar: Ha fokus på dig själv och se saker och ting i vitögat även om det är jobbigt.. det kommer lätta och bättre tider kommer.. detta ska du bara ta dig igenom.. kram :)
Esmaralda

12 Vikt:

skriven

Hej! Undrar om jag kommer lyckas med min viktnedgång i år?
Har viljan och hoppet men vet inte om det är ett 'lost cause'.... är rädd att jag slösar tid. Kan jag lyckas eller borde jag fokusera på något annat? Kram

Svar: Du kan fokusera på mer än en sak åt gången.. kram :)
Esmaralda

13 åsa:

skriven

Tack e! För svaret
Kram Åsa


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: