Mer projicering....

Om man inser att man faktiskt projicerar ibland – har man tagit ett kliv framåt. Bra !

Du som säger  att ” Ja, jag projicerar minsann aldrig” , du ljuger.. medvetet eller omedvetet

Insikt är första steget till förändring.

Att lära känna sig själv kan vara tufft.. men vinsten är som regel stor.

 

Man måste börja med att äga sitt liv… och  det gör man bäst om man öppnar dörren till din barndom och allt det som varit. Att man rannsakar  och granskar.. vänder och vrider lite och  funderar över vad man  kanske kan ha tagit med sig  som skapar projektioner.

De smärtor och konflikter som vi inte själva orkar ta ansvar för – de projicerar vi på vår omgivning.

Vi bär på massor av uppfattningar och vi bygger upp förväntningar kring  hur människor omkring oss ska vara och bete sig, för att vi ska må bra.  På så sätt fängslar vi inte bara vår omgivning utan också oss själva för vi låter andra människors ord och handlingar bestämma hur vi ska må.

Och när vi lämnar ifrån oss ansvaret föra våra känslor så tenderar vi att göra oss till offer utan egen makt.  Vi anklagar vår omgivning för att vi känner som vi gör  och då slipper vi eget ansvar. Men samtidigt slipper vi också utvecklas och läkas.  Vägen till helande går genom eget ansvar. Det är enda sättet,  Bara du kan läka dina egna sår och det är bara du som är ansvarig för hur du känner och hur du mår.

Det finns en skillnad mellan insikt och kunskap. Vi kan ha kunskapen om att vi upprepar ett  mönster men vi saknar förmågan att bryta det.  Anledningen är ofta att vi inte förstår orsaken till dess uppkomst. Förstår vi inte grunden till vårt beteendemönster kan det vara svårt att bryta.

 

När vi kan spegla oss i omgivningen dvs… när vi börjar kunna se att  omgivningen är en spegling av någonting i  vårt inre  då kan vi  börja läkas. Situationerna och känslorna har ett budskap till oss. 

 Om du inte kan vara lat kan du inte vara fri. Om du inte kan bli arg när det händer någonting upprörande kan du inte vara fri. Om du hanterar någons beteende genom att bli raka motsatsen måste du ställa frågor till dig själv.

Blir du utsatt för någon annans projiceringar – ja, då förstår du att det  är inte bara att säga till personen ” sluta projicera”  - för dels är personen ifråga som regel inte alls medveten om att hen projicerar och dels så vet de flesta inte ens  vad projiceringar är.

Det blir alltså ett mission impossible.

 

Det enda du kan göra är att ta hand om dig själv och dina egna känslor.

 

Kram & kärlek

 

P.s. Om någon undrar över min jetlag så är svaret ja... jag är frotfarande drabbad och börjar bli smått fashionerad  av mej själv !! 

MG mår bra idag också... tack och lov !!

1 Browallia:

skriven

Tack för att du uppfyllde min önskan om en blogg om projicering. Nu förstår jag vad som ligger bakom när jag blir utsatt för det.

Kram ❤️

Svar: Tack för tipset om bloggämne säger jag :) kram
Esmaralda

2 Elisa:

skriven

Hej!
Har jag rätt i min magkänsla om detta? Han blir förstås arg och säger att jag inte ska anklaga förrän jag har bevis..
Kram

Svar: Se om du kan få till något bevis.. känns som att du har rätt... kram
Esmaralda

3 Tack för insikt:

skriven

Vilken psykolog du är Es! Nu poppade det upp en insikt här...

Under hela min förskoleperiod blev jag utsatt för ett barn som tog makten och bestämde över mig. Detta sitter djupt.

Idag har jag känselspröten ute och så fort jag på något vis får känslan av att någon annan försöker forma, ändra eller "äga" mig sparkar jag bakut. Detta gäller även kärleksrelationer. Och har många gånger varit anledning till att jag lämnat män. Jag behöver få köra mitt eget race och ha kontroll. Sunt i och för sig. I alla fall i lagom dos.

På tal om det... Funderar på om nätdejtingen kan vaska fram något guldkorn snart eller om jag ska spana irl istället? Ser du något där.

Kram till dig och lille goe MG! Hoppas det fortsätter på rätt spår 💖

4 Tack för insikt:

skriven

Vilken psykolog du är Es! Nu poppade det upp en insikt här...

Under hela min förskoleperiod blev jag utsatt för ett barn som tog makten och bestämde över mig. Detta sitter djupt.

Idag har jag känselspröten ute och så fort jag på något vis får känslan av att någon annan försöker forma, ändra eller "äga" mig sparkar jag bakut. Detta gäller även kärleksrelationer. Och har många gånger varit anledning till att jag lämnat män. Jag behöver få köra mitt eget race och ha kontroll. Sunt i och för sig. I alla fall i lagom dos.

På tal om det... Funderar på om nätdejtingen kan vaska fram något guldkorn snart eller om jag ska spana irl istället? Ser du något där.

Kram till dig och lille goe MG! Hoppas det fortsätter på rätt spår 💖

Svar: Varför inte båda delar ? Kör parallellt ett tag och se vad som händer.. kram :)
Esmaralda

5 Tisa:

skriven

Skönt att MG mår bra!

Jag har fått hem brev från csn, jag undrar, kan du se om jag får in pappren i tid? Alltså jag får panik.

6 <3:

skriven

Hej kära Es blir det bra till sist med rehabärende ? Min läkare ringde i fredags. Hoppas att han skriver ett intyg som kommer fungera denna gång. Varit så mycket strul kring detta och många turer. Är det C som sätter käppar i hjulen ? Har aldrig gillat den kvinnan. Skönt att MG är pigg ! Ikväll ska jag kolla på Idrottsgalan och unna mig något smarrigt !
Kram

Svar: Ja det ser ut som om det ska lösa sig.. kram :)
Esmaralda

7 Undrisen:

skriven

Det här fösöker jag jobba med lite varje dag. Skönt att höra att Mg mår bra<3

Es ser du något om en nästa flytt för mig oh vart den blir?
kram

Svar: Jag ser att en flytt kommer och det lär inte dröja så länge.. jag ser inga detaljer men får en bra känsla.. kram
Esmaralda

8 Muj:

skriven

Hej Esmaralda.
Ja det kan vara invecklat det där.
att bli medveten själv kanske inte är lätt alltid heller.

Kommer han vara säker på det val han gjort hela vägen?
Kram

9 F.u:

skriven

Intressant ämne....undrar om du ser mig plugga o klara det

Svar: Ja, helt klart ser jag det.. kram
Esmaralda

10 Ht:

skriven

Hej!
Min kollega har sagt upp sig..om jag söker hennes tjänst, kommer jag få den? Lr vill cheferna ha någon annan?
Kram!

11 Jeanette:

skriven

Har du vetskap om hur/vart man lättast tar tag i det här för jag misstänker det är inte bara säga att nu ska jag sluta projicera. Har varit medveten länge att jag projicerar när jag blir trängd/ ledsen men vet inte hur jag tar bort dessa egenskaper.
Kram

Svar: Insikt är enda nyckeln och reder du inte ut på egen hand så gå några gånger i terapi för att få de redskap du behöver.. kram
Esmaralda

12 Liten C:

skriven

Hoppas din ” vaknar” upp från jetlag snart 😬🤗..
Förstår att det är jobbigt !
Tack och lov att Mannabonne är pigg nu.
En fråga, ser du om P blir ledsen och besviken om jag bryter nu?
El förstår han?
Kram ❤️

Svar: Ja nog blir han lite besviken men valet är ditt och du ska göra det du känner du vill göra.. kram :)
Esmaralda

13 EPM:

skriven

Skönt att MG mår bra, hoppas matte hittar sin dygnsrytm...☺️

Första dagen på jobbet nu,de verkar faktiskt genuint glada över att jag startat...! Härligt.

Jag vet inte varför J tycker det är jobbigt nu, jag har ju gått och lämnat honom det utrymme han önskade. Vad är fel?

Ser du något bra om kärlek i mitt liv, snart? Jag hoppas du inte ser nåt om graviditet...😳

Kram

Svar: Javisst är de glada på jobbet.... något inom kärlekens område sker.. troligen något nytt.. kram
Esmaralda

14 Tussetoss:

skriven

Tack för dagens kloka och insiktsfulla ämne, kände jag fick lite mer klarhet och förståelse. Inte bara för min egen skull men framförallt i relation till andra så tack <3

Måste bara fråga om det är K`s projicering som varit i vägen för att det blivit som det blivit mellan oss två? Är det den pusselbit som jag känner har saknat för att förstå hur och varför i allt som varit? Ok, nu blev det två frågor istället för bara en men ja.. Kan det vara så tror du eller?

Tack på förhand och ha en fortsatt fin dag ✨

Svar: För er så tror jag inte bara det handlar om projicering.. det finns annat också som ställt till det .. men för din egen skull är det viktigt att förstå.. kram
Esmaralda

15 Skrållann:

skriven

Hej🤗
Allt som du skriver är så klokt.
Tycker dessutom att jag också blir klokare för var dag som går. Jag har alltid tyckt det sett så ledsamt ut när folk går och fikar eller äter själva och jag tror aldrig jag gjort det just av den anledningen. Så idag åkte jag till grannkommunen för att handla lite och gick in på det lokala kondiset för att ta en fika, själv. Underbart skönt och jag gillade mitt eget sällskap;) Blev pratandes med en farbror i kassakön, så mysig och på fiket var det en annan farbror jag bytte ett par ord med.
Jag börjar verkligen hitta den jag borde vara, säker, modig och självständig.

Kram❤

Svar: Ja du ser.. det är inget sorgligt över en person som fikar själv... tvärtom så finns det en styrka över den personen ! Här är jag.. jag är sugen.. och jag fikar ! Ja, du går helt klart på rätt väg... fortsätt så.. kram
Esmaralda

16 Fitnesskillen:

skriven

Det är sant som du säger ez!
Gillar att läsa din blogg, för de du skriver låter otroligt klokt och logiskt! 😁

Förresten hon tjejen som fick mittnr, kommer hon att ta kontakt med mig? Eller hon slängde lappen där mittnr stod? 😅

Kram

Svar: Hon har inte slängt lappen.. hon tvekar fortfarande men för varje dag som går nu minskar chansen att hon ringer.. och då var hon ändå inte rätt för dig. .kram
Esmaralda

17 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har föreslagit till barnets pappa att han ska ha sin son mer. Kanske varannan vecka även om olika förskolor krävs. Men har ej fått svar. Vill han det? Ser det ut att bli så?
Kram

18 Undrisen:

skriven

Tack snälla för svaret Es kram:)

19 Virtuell kram:

skriven

Halloj Es.

Skönt att läget varit stabilt med Mannabonne sista dagarna. Vi är många som blir oroliga här inne.

Äppelpaj i ugnen. Mums !! Myskvällar läggs ofta på måndagar för att muntra upp lite. Nu saknas bara en man som masserar mina axlar samtidigt ;-) Hur ser det ut på den fronten i det närmaste?

Kramar å kraft 🌟🕯

Svar: Ja tack o lov ärhan sig lik precis !! Lille MGpågen ! Myskvällar om måndagar känns jättebra.. och äppelpaj... så himla gott ! Mannen kommer... inte inom det snaraste men det känns inte som om det ska dröja toklänge heller .. kram
Esmaralda

20 Fitnesskillen:

skriven

Men vad skulle hända om jag och hon stöter på varandra igen? Skulle hon bli glad och se mig? För jag tyckte hon och jag fick ett bra kontakt med varandra liksom ☺️

Kram igen ez ☺️

Svar: Hon skulle säkert tycka det var kul att se dig igen.. kram
Esmaralda

21 Shirin:

skriven

Fina Es, Hur stor är chansen att jag möter honom i år? ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst somjag kan ha med mig ❤️❤️ I min första seans för 6 år sedan såg du att det skulle ske inom ett par år, hur ser det ut nu? Vet att det inte är
Lätt att se tider

22 Solen:

skriven

Ja det är svårt och ens barndom även om den inte var så illa så är
man påverkad av den. Jag som hade en alkoholiserat pappa har extremt svårt för män som dricker och speciellt när man dricker ett glas utan mat till. Och då behöver det inte på något sätt handla om missbruk utan om att njuta av ett glas på kvällskvisten, men det rycker i något inom mig varje gång och jag måste bita ihop förnyat inte reagera på det och slänga ur mig någon dum kommentar. På något sätt kopplar jag nog detta till när min pappa satt ensam i soffan och fyllnade till på kvällar och nätter när vi andra gått och lagt oss. Det var jobbigt att se detta när man var liten innan han sedan flyttade.
En annan sak är att jag behöver mycket fysisk kontakt och få höra av min partner att han tycker om mig. Det är lite knepigt när han inte alls har haft samma bekräftelsebehov. Att jag älskar beröring och kärleksfulla ord kopplar jag till att vi var många syskon och man fick inte mycket kramar eller kärlek när man var liten. De mindre syskonen skulle tas om hand om av mamma och hon fick jobba mycket så det fanns nog inte tid. Inte fick jag höra att jag var bra på något och man visade inte känslor på det sättet hemma hos oss. Även om jag vill säga att det ändå på något sätt var ett kärleksfullt hem, så jag märker att jag törstar efter det.
Jag vet inte om man kan kalla det projicering men jag känner att uppväxten påverkar även idag.

Svar: Bra att du tänker och att du har placerat tankar och känslor rätt.. därmed kan du bättre äga dem och inte fara illa av dem... kram
Esmaralda

23 EPM:

skriven

Tack Es!

Ser du om J någonsin berättar om oss som han sagt..?

Kram

24 Mirijam :

skriven

Hej fina es 💓
Intressant läsning

Jag fick aldrig ngt avslut. Ser du om Niclas kommer tillbaka? Blir det vi igen?
Den här ovissheten gör mej galen
Kram

25 Mirijam:

skriven

Hej fina es 💓
Intressant läsning

Jag fick aldrig ngt avslut. Ser du om Niclas kommer tillbaka? Blir det vi igen?
Den här ovissheten gör mej galen
Kram

26 ❤️:

skriven

Hej esmaralda.
Förlåt att jag tjatar så mycket om kärlek men du förstår att jag längtar.
Hur lång tid kan jag räkna med att det dröjer innan jag träffar en ny kärlek och ett stabilt umgänge/ förhållande?
Kram

27 Lilla blå:

skriven

Hum.. Konstiga felmeddelanden dyker upp när jag postar kommentarer här..

Försöker alltså INTE spamma.. Även om jag såklart hoppas på svar på mina frågor oxå! 😉 Idag är det hostigt läge.. Tre huvudkuddar sov jag med inatt.. Ska tydligen hjälpa.. Funderar på om det finns någon kul detalj på lur för mig att muntras upp med? Härligt att läsa att Mg mår gott idag.. Kram på er två!

Svar: Ja, det är lite knepigt både att kommentera för er och att svara för mej ! Känns som om du får en inbjudan snart till lite kul.. krya på dej nu hälsa både jag och MG.. kram :)
Esmaralda

28 Ghostwriter:

skriven

Är det meningen att jag ska söka till den skolan jag kikade på som var på distans? Eller är det meningen att vänta tills nästa år? Om jag pluggar 2018, kommer det gå bra och ekonomiskt sätt?


Kram och tacksam för svar


Svar: OM du pluggar så jämnar du vägen för dig själv framöver... kram
Esmaralda

29 Elisa:

skriven

Hej!
Ser jag ut att ha nytta att gå denna kurs?
Kram

Svar: Ja, den komma väl till pass.. kram
Esmaralda

30 Mm:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du att jag kommer befinna mig i andra städer för att möta på kärlekn? Eller flytta till annan ort innan jag möter min kärlek?
Kram

31 AnnaK:

skriven

Tant frågvis här igen men vad kan jag göra för att må bättre? Börjar tappa greppet känns det som. Deprimerad eller nåt eller på väg att bli. Nåt tips?

Kram 😊

32 Shrin:

skriven

Fina Es, Hur stor är chansen att jag möter honom i år? ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst somjag kan ha med mig ❤️❤️ I min första seans för 6 år sedan såg du att det skulle ske inom ett par år, hur ser det ut nu? Vet att det inte är
Lätt att se tider

33 På känn:

skriven

Hurra att Mg är "på tassarna".

Varje dag med de små liven är en lycka. Man blir så påmind ❤️

Hörru du Es. Kan något pirrigt och fint med en man dyka upp mycket snart? Så länge sedan sist. Ha det fint kram :)

34 Ha på känn:

skriven

Hurra att Mg är "på tassarna".

Varje dag med de små liven är en lycka. Man blir så påmind ❤️

Hörru du Es. Kan något pirrigt och fint med en man dyka upp mycket snart? Så länge sedan sist. Ha det fint kram :)

Svar: Tack :) Något alldeles extra kommer dyka upp.. var så säker.. kram :)
Esmaralda

35 L:

skriven

Läste igår att man kan lära känna sig själv genom vilka färger man dras till. Att färger man väljer speglar en själv från insidan om vem man är?

Ser du om jag kommer bilda familj med min blivande och flytta utomlands?kram

36 Shirin:

skriven

Fina Es, Hur stor är chansen att jag möter honom i år? ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst somjag kan ha med mig ❤️❤️

37 Skorpan:

skriven

Man får ju hoppas att insikten håller i sig... Gör den det?
Kram Skorpan

38 ?:

skriven

När jag gjorde min seans för 7 årsen. Såg du att jag skulle gå kurser när jag var arbetslös. Det stämde inte konstigt nog? Har inte gått någon kurs ännu?

Svar: Märkligt.. jag vet inte vad som hänt.. men det kommer... även om det dröjt.. kram
Esmaralda

39 Brolle:

skriven


Hej Esmaralda.
En kille som jag haft ögonen öppna för tidigare han är singel nu. Men vi bor i olika städer nu och jag har ju vart tillsammans med hans kompis även om det är slut nu.
Hmm, tror du han minns mig? Och skulle något intresse finnas? Kanske det är alldeles för komplicerat med allt...
Tror du han är sugen på kontakt med mig?
Kram

Svar: Klart du ska kolla läget med killen men ha inte fört stora förhoppningar om att ni skulle passa samman.. kram
Esmaralda

40 Shirin:

skriven

God kväll
Hur stor är chansen att jag möter honom i år? ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst somjag kan ha med mig

41 Live:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser jag ut att ha en ny kärlek vid min sida efter sommaren? Fångar jag någon i sommar eller kring där?
Kram

42 Live:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser jag ut att ha en ny kärlek vid min sida efter sommaren? Fångar jag någon i sommar eller kring där?
Kram

43 Mamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag kollade med barnets pappa om han skulle vilja ha sonen mer än varannan helg som det är nu, men det skulle ju då innebära två olika förskolor för sonen eftersom vi bor så pass långt ifrån varandra. Samtidigt så känner jag mig själv kluven till det. Det skulle vara skönt för både sonen och mig för jag skulle nog bli lite gladare när jag får lite annat också. Skulle tex vilja gå iväg och träna mer men det är svårt när man är ensamstående. Samtidigt blir jag stressad av tanken att vara ifrån honom. Samtidigt känner jag ibland att jag ändrar om och ”håller” på hela tiden kanske blir lite väl mycket för barnets pappa?
Har inte fått svar än, vill han inte? Eller tycker det inte är en bra ide?
Skulle det bli bra för sonen? Ser det ut att bli av eller ska vi bara ha det som det är nu ett tag?
Kram

44 HS:

skriven

Hej Es!

Fick lite panik idag, har jag blivit smittad av kikhosta? Orkar verkligen inte med det nu med tanke på hur mycket mina lungor trasslat förra året. Ska ringa och höra mig för mer imorgon om jag borde ta förebyggande antibiotika men tänkte om du får någon känsla av detta.

Kram

45 Anna E:

skriven

Hur blir det med kärleken?...

46 Mumi:

skriven

Tack för ditt svar sist. Tror du han fortfarande försöker manipulera mig av ekonomiska och egoistiska skäl? Jag tror han kanske älskar mig, men är för svag för att låta kärlek styra livet. Jag tror att en framtid med honom bara är destruktiv. Han ser inte ens hur han bryter ned sin dotter. Har jag fel?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: