Självoptimering ?

Självoptimering.. nu har det skrivits en bok i ämnet av två grabbar som wallraffat ett år i att göra allt för att bli bättre människor.

Man ska ju optimera sig själv inom alla områden.. vad man äter, hur man tränar, hur man har sex , hur man tjänar pengar, hur man får ett rikare själsliv…… och så vidare.  

Det tar inte slut.

Inom alla områden kan man optimera sig och sådan är ju trenden just nu.. självhälp och optimering.

Vi blir veganer, vi skaffar oss PT, vi gör trumresor, tarmsköljningar, vi blir aktivister och  våra jag och egon blir boostade.

Men är det så himla  bra ? Det är frågan !

 

Författarna kom efter ett års självoptimering fram till att de blivit mer bestraffande.

I den självhjälpskultur som finns idag så strävar vi hela tiden efter att bli bättre och då är det svårt att acceptera personer som man anser vara lata och som inte gör allt det kan för att höja sin nivå.

 

Sen är ju förstås frågan om man generellt blir mer nöjd som människa genom optimeringen ? För mig som terapeut känns det tveksamt. Känns lite mer som att man rätt lätt kan lura sig sig själv och skapa en sekundär lycka… man börjar träna som en blådåre.. får kickar av adrenalin… men de problem man hade från början, de blir inte lösta. Såvida problemen inte handlade om dålig kondition.

För varför ska man tvunget blir bättre hela tiden ?

De allra flesta duger alldeles perfekt – precis sådana de är

Självoptimering är som en slags masspsykos !

Samma sak med alla trumresor och själaflygningar och annat – det är gott och väl så länge man behåller en sund distans.  Tappar man fotfästet.. blir det lätt en verklighetsflykt.

 

Man hakar på de alternativ som redan finns och som så många andra ägnar sig åt. 

Men det  kanske bara är rätt för en del ?

Vill man ha motion så är det kanske inte ett gym och en PT man behöver.. kanske är det en skog och slingriga skogsvägar att springa på… som gör att man mår extra bra.

Det skadar inte att ha ett ärlig  samtal med sig själv innan man kastar sig in i optimeringen.

 

Kanske är det inte en massa alternativa terapier man behöver… kanske man bara behöver anstränga sig mer för att leva i nuet och ta aktiv del i stunderna… lära känna sig själv på sitt eget sätt och acceptera den man är ?

För som sagt… nästan alla jag känner.. de är bra precis som de är.

Kram & kärlek

1 <3:

skriven

Godmorgon kära Es intressant läsning.
Hade ett givande samtal med R. Han frågade mig varför jag inte stadgat mig än...det undrar jag med. Kommer jag möta min sanna kärlek i vår ? Ser du några tecken om mötet. Hoppas att det inte är försent för mig.
Kram

2 Smöla:

skriven

Ska på kalas idag till vännen, vars hennes dotter inte sover på natten. Vad är de för ande i huset? Vad kan jag göra för att få bort det?

3 Jennie:

skriven

Hej! Ja det är ett sådant samhälle vi lever i, och personligen ger det mig ångest och ständigt dåligt samvete då jag inte ”lyckas” leva på det viset. Känner att jag har dålig karaktär då jag tex inte lyckas leva så hälsosamt som jag skulle vilja. Jag misslyckas till exempel med att utesluta allt socker ur kosten, fast jag rent rationellt är medveten om hur skadligt socker är för kroppen och hälsan. Ändå lyckas jag inte sluta äta socker, trots otaliga försök att sluta, och så känner jag mig bara ännu mera misslyckad...

Fina Esmaralda... ligger vaken och grubblar hur det ska lösa sig med hyresgaranti för nya bostaden? Oftast krävs det minst två månadshyror i hyresgaranti, pengar som jag inte har. Ibland är det bara så outhärdligt att vara ensam och måsta tackla alla sådana här problem ensam. Blir så ända in i själen trött. Kram

Svar: Försök att acceptera den du är istället... famna dig själv.. med dina fel och brister... det är viktigast !! Det här med hyran ser ut att lösa sig på något sätt.. kram
Esmaralda

4 Skorpan:

skriven

Oj, har aldrig hört ordet i detta sammanhang o kan ju undra var jag befunnit mig ;). Nåja, man har ju sin frihet att göra vad man vill med sitt liv, huvudsaken att man är nöjd. Kan förstås gå överstyr, men hur vet man det? Det som är ”normalt” för en är inte det för en annan. Mmm... Håller dock med dig Es, de flesta duger precis som de är, t om jag ;D..

Redan söndag o jag skulle inte ha nåt emot en lite längre tids ledighet ;), men det lär inte finnas tid för sånt på ett bra tag. Kan undra om semestern kommer att ”firas” i detta jobbs regi, eller har jag redan nåt annat jobb då? Får du möjligtvis upp nåt kring detta Es? Tror väl at nya jobbet kommer före karln...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

5 G.H:

skriven

Jag tror stenhårt på att vara i nuet. Men i ärlighetens namn distraherar jag mig själv för mycket med min iPhone 😬. Det är ett nyårslöfte att lägga bort den mycket mera!!

Esmaralda, tror du jag kommer börja plugga snart? ... har även tankar på flytt och kanske en bebis;)?

Kram:)

Svar: Plugg kommer snart och är så rätt för dig.. en flytt också och på något sätt har det samband med plugget.. lite längre fram blir det bebis.. kram
Esmaralda

6 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för ett bra inlägg, och ja de flesta idag verkar tycka att slänga sig på soffan är lathet, men det tycker jag kan vara det bästa som finns.

Es, ser du om kärlek eller körkortet kommer först?
Kram

Svar: Jag ser inte vilket som kommer först.. tyvärr.. kram
Esmaralda

7 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Låter väldigt typiskt i tiden det där om självoptimering Är så mycket själv och ego nuförtiden...Lev i nuet tycker jag låter bra !

Själv ska jag ut och bada....Japanerna har ett ord för när man går ut i skogen och finner ro...Skogsbada !
Det gör jag gärna nu när snö och is lyser med sin frånvaro :-)

Kram Anki med flock

Svar: Skogsbada... vilket fint uttryck.. det ska jag komma ihåg.. kram :)
Esmaralda

8 Tanke:

skriven

Tänker han på mig ibland? Är det bra tankar i så fall? kram

Svar: Han tänker bra tankar när han ibland tänker på dej,, kram
Esmaralda

9 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.
Ja herregud utveckling är alltid bra men inte när det går till överdrift.

Esmaralda,
Jag förstår inte varför jag ska vara singel för, jag menar jag har ju inget längre. Har jag någon kärlek vid min sida runt sommaren? innan eller efter,
Kram

10 Sus:

skriven

Hej
Ja så kan de va...
Ska läsa boken...
Håller på med omgiven av idioter...
Vad vill han...
Love sus

11 EPM:

skriven

Tack!

Jag tänker att självoptimering snarare är att vara bättre för sig själv. Behandla sig själv med kärlek, inte vända ut och in på sig för att duga i någon annans ögon...

Jag är så besviken på mig själv, jag har slösat så mycket känslor, hopp, drömmar och energi på den mannen... ett helt år. Sen "vill" han inte mer. Märkligt att han insåg det när jag började pressa på action... eller hur? 😉

Es, kommer jag återhämta mig rent kärleksmässigt? Kommer det ske positiva saker för mig på denna fronten snart? Min soulmate dröjer, det vet jag, men nu vill jag bara uppleva pirr och trevligheter en stund- utan allvar men med genuin omtanke. Jag vill helt enkelt tro på kärleken igen.
Ser du nåt om 2018 på denna front?

Kramar

12 Smöla:

skriven

Går ja på rätt väg? Sker det något snart?
Hjälper shanti till?

13 Maria:

skriven

Godmorgon :)
Här går jag ock funderar o funderar på om han kommer genomföra flytten? Varför kan jag inte bara koppla av.. är så rädd att bli sviken, vill bara få bli älskad och känna mig trygg. Tycker jag förtjänar det nu efter alla sorger o besvär ☺️😍hur blir det för oss? Kan jag vila i att det blir bra Ez?
Kram ❤️❤️

14 Mamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du en flytt för mig i år?
Blir det till en annan ort? Har jag träffat kärleken innan flytten?
Kram


15 Gunilla i Oxd:

skriven

Hoppas lilla Mannabonne mår lite bättre❤️
Så himla oroligt när dom blir sjuka! Kan ni inte få komma lite tidigare o få undersöka honom ordentligt?
Styrkekram o jag hoppas han får hjälp o blir frisk❤️

//Gunilla i Oxd

Svar: Tack snälla... just nu är han pigg och som vanligt men händer det igen så ska vi komma direkt och han får undersökningarna akut.. kram o tack :)
Esmaralda

16 Arg:

skriven

Igår hade vi sånn otur vi fick stopp i toaletten o fick jobba med detta till halv ett på natten...kan du se vem som orsakat detta?

Svar: Men herregud så jobbigt... någon verkar ha försökt spola ner väldigt mycket papper på en gång. .kram
Esmaralda

17 Sofia:

skriven

Vilka kloka tankar! Precis vad jag och många andra behöver påminnas om. Ibland går vi vilse i sökandet efter en lyckligare vardag. Önskar dig en fin dag.
Kram

Svar: Tack :)
Esmaralda

18 ???:

skriven

En händelse som gjorde mig arg o besviken igår på en person, som vi trodde var en vän, han står o gratulerar o säger att han har sett honom har så mycket att göra o har så mycket att göra och att vi är ingenting framför oss..... Hur fan kan man göra så . O detta är vår konkurrent.

Svar: Strunt i det.. sätt dig över... kram
Esmaralda

19 Vv<3:

skriven

Hej esmaralda❤

Du skrev innan att jag skulle åka fler gånger till österrike. När sker det?


Kram ❤❤❤

20 Pia1:

skriven

Som vanligt klok du! Jag får ångest bara av att se en rubrik som börjar med -så maxar du... Jag har ont i magen över den här som har låtsas vara vän, men har haft planer på att luras under lång tid. Jag sade ifrån, att så tycker jag inte man gör! Och sedan har jag låtit dem vara. Jag löser på mitt sätt utan att störa någon. Men den ena manipulerar och ljuger och nu låter det visst som att jag trakasserar. Och det ska ringas och skvallras med folk. Suck!! Har inte varit i närheten av att försöka kontakta. Men jag kan inget göra, bara hoppas att karma låter dem komma till klar insikt.

Svar: Fortsätt så... nonchalera helt och ta inte kontakt... det kommer lägga sig även om det är irriterande under tiden.. kram
Esmaralda

21 Susan:

skriven

”Här sitter jag o duger precis som jag är”..... försöker verkligen tänka så och det går för det mesta men ibland faller jag i fällan att inte duga... men allt mer sällan ju äldre jag blivit😊 Det e ju bara jag själv som kan ändra min syn på mig själv. Patetiskt eller inte, men jag hoppas ju att lite besvarad kärlek o närhet kan stärka den synen❤️

Kram o härlig söndag på oss

Svar: Du tänker så rätt... du duger sannerligen precis som du är... och det är så din kommande kärlek känner... kram :)
Esmaralda

22 Mathilda :

skriven

Ser du om krimolog är något för mig att satsa på då jag vill jobba med människors beteenden i framtiden? Kram

Svar: Ja, det låter som ett bra yrke för dig.. kram
Esmaralda

23 Skrållann:

skriven

Hej!
Kloka rader och jag tror inte heller riktigt på optimering. Det ser ju oftast oerhört bra ut utåt sett och kan skapa uppmärksamhet och bekräftelse för stunden. Det i sig känns ju peppande och roligt men också ganska falskt och ytligt och tenderar nog oftare till tomhet och energidränering.
Imorgon ska min man på intervju för den utbildning han har sökt. Jag tycker det är så spännande och det tror jag även att han tycker.
Ser det ut som om det blir en tid av studier/fortbildning för honom och att vi i såfall kommer klara det ekonomiskt och logistiskt?

Kram❤

Svar: Det ser ut som om det kommer nytt för honom och ni planerar en strategi som kommer funka även om det blir lite tufft emellanåt.. kram
Esmaralda

24 A:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer det att hålla mellan dem för alltid? Ser du gemensamt hem/barn mellan dem?
Kram

25 Separation :

skriven

Hej Esmaralda.
Känner han av separationen mellan oss, kommer han att känna ånger ibland?
Kommer allt att bli bra och den nonchalans han visat moT mig sista tiden, kanske för att jag velat ha honom igen och jag blivit i något underläge som jag skulle tolka som lite respektlöshet kommer den försvinna? Eftersom vi ändå måste samarbete kring barnet?
Tycker han ändå om mig som person och allt även om han kan säga väldigt taskiga saker?
Kram

26 Helena Ir:

skriven

Nej..orkar inte alls med sådana krav..det måste väl räcka att man spottar i nävarna lite då och då och gör sitt bästa..

Kanske man skulle växa som människa några steg,i den där självoptimeringen..men det kan nog bli för mycket,om man inte känner sina begränsningar.

Jag är fortfarande väldigt svag..ångesten lurar i mig..tänk hur kroppen kan lura en..bara för att man är matt och trött.
Jag har alltid sagt att sömnlöshet, vilket som gör gör en trött och matt..mer eller mindre också tokig..är ett mycket bra tortyrredskap!

Hoppas att du ändå börjar känna dig som en piggare människa :)

Kram :)


Svar: Tack.. nu har alla åkt hem till sitt o jag kan bara vila... så nu lär jag repa mig snabbt.. kram
Esmaralda

27 åsa:

skriven

Hej E!
Härligt skrivit idag . Men du skriver alltid bra saker.
Det kan bli en slag stress detta med att förbättra sig hela tiden som du skriver.

ev kan jag få möjlighet att åka på spa. undrar om du kan se vilket som blir bäst för mig varberg el Arken garden spa?
kram Åsa

Svar: Båda ser bra ut... det kommer bli perfekt med spa för din del.. kram
Esmaralda

28 Alie:

skriven

Visst är det bra att ransaks sig själv och sätta mål framåt, men lagom är bäst. Skulle man göra som de du beskriver och tar upp, tappar man ju helt poängen att leva här och nu och faktiskt vara nöjd med både sig själv och det man presterar, så jag håller med dig till fullo.

Es: En vecka har gått och det känns jättebra. Kommer jag att passa in och ser det ut som jag kommer stanna här en längre tid och utveckla mig? Kommer chefen och jag ha ett bra samarbete?
Kram

Svar: Det ser ut att bli fortsatt bra och du är snabbt omtyckt.. kram
Esmaralda

29 Erika:

skriven

Hej! Tror du jag träffar kärleken i år?

30 Shirin:

skriven

God morgon!

Hur stor är chansen att jag möter honom i år? Eller dröjer det.. ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst som jag kan ha med mig ❤️❤️

31 Little miss piggy:

skriven

Kära Es! Jag undrar om du ser när det blir en flytt för mig, i år eller nästan år? Vad lutar det mer åt? Mycket tacksam för svar! Tusen tack i förhand! Kram 🐷

32 Little miss piggy:

skriven

Kära Es! Jag undrar om du ser när det blir en flytt för mig, i år eller nästan år? Vad lutar det mer åt? Mycket tacksam för svar! Tusen tack i förhand! Kram 🐷

33 Little miss piggy:

skriven

Kära Es! Jag undrar om du ser när det blir en flytt för mig, i år eller nästan år? Vad lutar det mer åt? Mycket tacksam för svar! Tusen tack i förhand! Kram 🐷

Svar: Blir det inte i år så lär det bli nästa år... du påverkar mycket själv också.. kram
Esmaralda

34 Susanne Amalia :

skriven

God Förmiddag.. Ja så är det.. Bara vara
💕Hela samhället är sönderstressat.. Känner en tjej som är så mycket.. Jag blir matt bara jag pratar med henne.. Hon yogar är vegan jobbar sover på en speciell madrass ska föda barn.. Och redan nu är barnet som inte är fött än anmält till flera kurser.. Hennes chema innehåller färre timmar än vad aktiviteterna tar.. Jag frågade om hon hade lagt in sov och mattider.. Det gör barn under transportsträckor sa hon för det gjorde hennes kompisars barn.. Jaha sa jag.. Tycker nog att vi är stressade och inrutade från början.. Jag har ett barnbarn som inte får ha tråkigt.. Tråkigt räknas alla stillasittande aktiviteter.. Så gissa vad jag ger i present. Pussel spel pärlplattor bokstäver allt som man kan pyssla med.. Det är inte farligt att sitta still.. Jag lovar... Träna till skola.. Detta är barnavårdscentralen fel.. Det börjar redan när barnet föds.. Barnet får inte vara ledsen Någongång.. Inte äta något som står på listan.. Vilken är av modell julomtellista.. Inte salt och inte mjölk då kan barnet avlida.. Så osaltat smör och inga mejeriprodukter inget socker och inte tandkräm på tandborsten.. Då kan man också dö.. Man ska köpa kläder av ekologisk bommul och om barnet inte får åka en bogabo vagn (17000kr) så kommer ryggen att bli sne.. Om man inte har reningsverk på vattenkranen (dricksvattnet) kommer barnet också att få sjukdomar.. Stackars de barn som inte bor i Sverige..
😱 De som får krumma ryggar får i sig fel bröd kex och dricker vatten.. Mjölk och har tråkigt ibland.. Man får inte säga nej till ett barn.. Då blir det lesset.. Jag skulle rida med mitt barnbarn och inser att det är ingen som har lärt henne hur man hittar balansen i sadeln.. Säger åt henne att vill hon veta trixet hemligheten att kunna rida och inte glida av hon nickar.. Ja berättar och visar.. Det gick bra men då kom hennes mamma och sa att det var nog för tråkigt och då tyckte mitt barnbarn det med.. Livet är så inrutat idag.. Nu önskar jag dig en fantastisk dag.. Och MG en nosglad dag.. Kram 💕

Svar: Jag tror faktiskt det är viktigt att få ha egentid även för barn och att pyssla lite på egen hand.. ha tråkigt är alls inte fel... MG hälsar och säger att idag är han pigg och mår bra.. kram :)
Esmaralda

35 Kristin:

skriven

Dessverre ble det sendt et innlegg som ikke var ferdig og lest. Har ny PC, og denne lurer meg litt.

Når det gjelder alle disse trendene som dukker opp, blir mange av de nærmest som en massepsykose.

Jeg er ingen psykolog, men det er ikke vanskelig å se at det å gå ukritisk 100% inn i trender, kan gi problem psykisk i etterkant. Man legger jo sin egen utvikling til side.
Men, det er mange fine elementer å ta med seg, om man bare klarer å se de.
Med den digitale mediaverdenen vi lever i, er det lett for noen og enhver å "tråkke feil". Men, en man ung, har man ofte ikke den ballasten som vi som er eldre forhåpentligvis har. Ikke lett bestandig da heller.



Svar: Precis så... kram :)
Esmaralda

36 Smöla:

skriven

Ska jag välja studievägen eller jobba kvar som jag gör nu?

Svar: Jag ser att studier kommer ge dig positivt tillbaka men det är ju en process som tar tid.. kram
Esmaralda

37 Love:

skriven

Hej!
Apropå dagens ämne!
Finns det någon som jag kommer duga åt precis som jag är och som vill leva ett liv tillsammans med mig?
När träffas vi isf och vad letar jag efter, dröjer det länge?❤️

38 Fanny2:

skriven

Självoptimering är bra så länge hela ens självkänsla inte hänger på prestationerna. Det var ett mycket tänkvärt inlägg. Om något så har ju du som jobbar som terapeut mer insikt i hur människor fungerar och kanske förstått vad de flesta mår bäst av. De flesta är väl dåliga på att leva i nuet numera och vet inte hur de ska börja då det finns tusen saker att tänka på. Det finns mycket bra att ta till sig från dagens inlägg.

Den här killen jag har träffat... Han är inte redo för någon seriös relation och jag är kluven. Skulle det kanske vara bättre att gå vidare och hitta någon annan? Jag vill inte heller ha något seriöst just nu då jag inte känner mig nöjd med det mesta i mitt liv men jag gillar honom. Jag vet inte riktigt något just nu.

Kram

39 Michaela:

skriven

Åh fy fan vad jobbigt! Blev helt slut bara av att läsa. Vissa saker behöver man jobba med men man är den man är.

Puh vilken natt! Somnade 04.30. Nackspärren from hell!

Hur är stämningen där hemma? Saknar sonen mig? Han släppte verkligen in mig och ville umgås nästan hela tiden. Ville tom att jag skulle flytta dit. Vi kom väldigt bra överrens och saknar honom. Kram

Svar: Ja, sonen saknar dig.. nu hoppas jag att nackspärren släpper.. sånt är ett elände.. kram :)
Esmaralda

40 josefine:

skriven

Ser du om jag hittar en egen lägenhet i år? Så jag slipper bo i andrahand etc och intr ha sitt eget namn på dörren...

Kram!

41 MB:

skriven

Jag hörde en intervju med en av författarna till boken på TV4 och om jag inte missminner fel började han mitt i allt prata om en ny slags lycka i tankarna, att göra någon annan lycklig var lycka. Det är så svårt att bara fokusera på sig själv. Jättespännande!

Jag önskar ett råd! Jobbet. Vi ska åka till Köpenhamn 29/1 med en grupp jag känner mig osäker i, labil chef och jag får ångest jag bara tänker på det. Jag har sagt att jag åker med. Är det dålig självsäkerhet eller en känsla jag bör lyssna på?

Kram
/MB

Svar: Åk du med och ta det som det kommer.. ha inga större förväntningar, då kan det det bli bra.. kram
Esmaralda

42 Å M K :

skriven

Lagom är nog fasiken bäst 😜
Leva här och nu håller jag med om! Men så svårt att inte vara i det gamla eller långt där framme.
Vad tror du om J? Skulle vi kunna vara bra vänner?
Jag saknar en bra killkompis.
De är ofta så roliga och enkla att prata med.
Kram

Svar: Ja initiativ till vänskap.. det ger sig snart om han är kompisen eller om det bli någon annan.. jag ser en killkompis runt dig framöver.. kram
Esmaralda

43 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag träffade en jättefin tjej igår när jag var ute och vi stod och pratade med varandra en stund och sen när jag skulle dra hem, så gav jag mittnr till henne, är det hon som du såg?😊

Kram

Svar: Nej, det känns inte så.. men jag ser ju att hon gillade dej.. kram
Esmaralda

44 Tisa:

skriven

Hej Es!
Jag håller på att skriva i en blogg om det trauma jag varit med om. Just nu är bloggen låst, men vågar jag öppna den? Skulle det hjälpa folk eller är det meningslöst?

Svar: Ja det skulle hjälpa... men du själv känna dig bekväm i att skriva och göra det också för din egen skull.. kram
Esmaralda

45 Virrhönan:

skriven

Hej!

Ibland GÖR vi fel men vi ÄR aldrig fel tycker jag sammanfattar dagens inlägg väldigt bra. I dagens samhälle tror jag vi är många som försöker uppnå något vi inte är. Själv försöker jag väl bli en bättre människa med att försöka förändra vissa saker, vikt, leverne, relationer och jag hade nog fan behövt en tarmsköljning också, men jag inser mer och mer att jag kan inte vara nån annan än den jag är idag. Jag har nog förändrats det tror jag och det till det bättre hoppas jag, okej, inte på alla områden kanske men många. Man genomgår olika faser i livet så är det bara...
Just nu genomgår jag lite jobbiga saker. Min bästa arbetskamrat reser bort, en annan har fått byta arbetsgrupp och kvar blir jag med andra trista människor. Viss avundssjuka har visats hos vissa pga våran relation så de tycker väl bara att det är rätt åt mej, men jag skiter i vad andra tycker och tänker!! Jag känner att många saker går åt rätt håll och jag ser positivt på saken och jag tror och hoppas att allt blir bra i slutändan.
Kram :-)

Svar: Och det BLIR verkligen bra i slutänden...lita på det.. kram
Esmaralda

46 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

47 Nattis:

skriven

Hej Esmaralda.
Nu under vårkanten tror du att något nytt inom kärlek kommer då?
Kram

48 Pia1:

skriven

Tack ES för att du alltid lindrar min oro 💗

49 Å M K :

skriven

Tack 🙏🏼❤️

50 åsa:

skriven

Tack för svaret! Kram Åsa

51 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag dejtade en kille förut som jag kan ångra att jag inte tog chansen med. Vad jag vet så har han träffat en ny. Jag skulle kunna tänka mig att kontakta honom igen om de tog slut med den han träffat.
Brukar han tänka på mig och finns intresse? Kommer de ta slut med den tjej han träffat?
Kram

Svar: Ni skulle inte passa ihop på sikt.. så håll ögonen öppna efter någon ny.. som du inte redan känner.. kram
Esmaralda

52 Shirin:

skriven

Fina Es, Hur stor är chansen att jag möter honom i år? Eller dröjer det.. ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst som jag kan ha med mig ❤️❤️

53 Lotta:

skriven

Intressant ämne. Jag tycker det blir en sorts prestationsångest av självoptimering och att samhället idag liksom kräver perfektion inom alla områden. Ångestskapande helt klart :(.

En fråga...jag undrar om jag och han alltid kommer ha en vänskap och umgås ibland iallafall.

Kram L

Svar: Kanske inte alltid.. men under en längre period i alla fall.. kram
Esmaralda

54 Kärlek:

skriven

Hej Esmaralda.
Är det möjligt att du ser en ny kärlek som känns bra runt mig någon gång kring sommaren?
Kram

55 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda kommer Mickis att betala tillbaka pengarna till mig?
Tror hennes mamma sagt åt henne. Vad är det för fel på människor som ljuger och stjäl från sina vänner. Kommer aldrig mer släppa in henne i mitt liv.
Kram

56 Separation 🌟:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner han av separationen mellan oss, kommer han att känna ånger ibland?
Kommer allt att bli bra och den nonchalans han visat moT mig sista tiden, kanske för att jag velat ha honom igen och jag blivit i något underläge som jag skulle tolka som lite respektlöshet kommer den försvinna? Eftersom vi ändå måste samarbete kring barnet?
Tycker han ändå om mig som person och allt även om han kan säga väldigt taskiga saker?
Kram

Svar: Jag ser inte er tillsammans i framtiden men samarbetet kring barnet kommer att fungera.. allt bättre ju mer tiden går.. kram
Esmaralda

57 Mama:

skriven

Hej Esmaralda.
Flytten till annan ort kommer det ske efter det att jag träffat kärleken? Att vi planerar den tillsammans?
Kram

58 Helena Ir:

skriven

Skönt att läsa att MG får komma in snabbt och bli undersökt ordentligt..om det händer igen.

Kram :)

Svar: Ja, jag kommer oroa mig hela vägen....kram o tack för att du bryr dig :)
Esmaralda

59 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez igen 😅

Så betyder de att den tjejen som jag träffades igår kommer att kontakta mig? Tanke på att jag gav mittnr till henne 😊

Jag blev nyfiken tanke på att du skrev att hon gillade mig 😊

Kram igen

60 Skrållann:

skriven

Hej!
Vattnade blommorna och kom plötsligt på en dröm jag hade inatt.
Jag drömde att jag fick ett stort paket av min moster och när jag öppnade det vad det en jättestor jordglob på en stor ställning.
Betyder det nåt?

Kram❤

Svar: Du ska resa dit du intuitivt känner att du vill... då blir resorna som bäst.. kram
Esmaralda

61 F:

skriven


Hej esmeralda undrar om du ser något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

62 F.u:

skriven

Finns det någon hälsning ifrån andra till mig. Kram

63 Carolina:

skriven

Nu vet jag varför mina killar inte vågar sova i sina egna rum för dem ser andar och tycker det är jätte läskigt jag ser dem också men det vet dem inte om förrän nu så nu delar vi rum igen för att dem ska vara trygga. För killarna tycker inte om denna gåvan dem har. Kan du se om vi få flytta till ett större lägenhet i år?

Svar: Det blir en större lägenhet för er.. troligtvis i år... kram
Esmaralda

64 Veronika:

skriven

Hej Esmaralda!

Vilken trevlig överraskning!

Din son och mina tvillingar är födda 12 januari, fast mina barn är 43 år gamla. Sonen är nu klar beteendevetare och kompletterar sista terminen med att läsa in vad som gäller om människors rättigheter inom olika områden. Min dotter har en salong som är rätt tufft att ekonomiskt ro iland. Har fått tillgång till en "etta" i Sthlm, men det kostar 11.000;:/mån. Kontraktet är bara på ett år. Får hon bo kvar och får min son ett arbete som han kommer att trivas med 2018.
Kram, kram

Svar: Duktiga barn du har !! Det ser inte ut som om dottern kommer att kunna behålla ettan på sikt men det dyker upp annat.. sonen får jobb men får byta upp sig innan det blir helt rätt.. kram
Esmaralda

65 L:

skriven

Jag följer inga trender. Att leva i nuet är lättare för mig:)

Ser du mig hitta rätt väg och känna mer glädje?
kram

Svar: Absolut, det kommer, det vet jag.. kram
Esmaralda

66 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Tror att jag drömde på det temat igår natt. Jag skulle gå någon utveckla dig själv kurs men insåg efter en liten stund att det var en sekt. Trots min insikt var det mycket lockande att stanna kvar i sekten. Dessutom hade jag vänner som tänkte stanna. Det var med en lite sorgsen känsla jag bestämde mig för att låta bli att utveckla mig själv och ge mig av hem. Jag ringde mina föräldrar och bad dem hämta mig. Och när beslutet var taget kände jag mig stark i det.

Idag är jag trött. Jag vaknade två gånger i natt med en märklig känsla i kroppen. Det kändes som när man har blodtrycksfall och är på väg att svimma. Jag undrar varför. Direkt efter fick jag hjärtklappning och kände mig rädd.
Hela dagen idag har jag gått runt och känt mig skakig, så som jag brukar göra om jag glömmer att ta medicinen. Men jag har kontrollerat och jag har tagit den. Märkligt 🤔.
Kram ThereseC

Svar: Ja, ibland kan det bli sådär knasigt och man vet inte varför Troligtvis mår du bra imorgon igen och om inte.. gör ett besök på din VC.. jag ser ingenting allvarligt runt dig.. kram
Esmaralda

67 Liverpool:

skriven

Hej Esmaralda
På mitt nya jobb så finns det en tjej som det är väldigt lätt att prata med om allt möjligt,Hon har precis fått ett barn och är singel, Kan det vara hon du såg i min seans för 3 år sedan?

Svar: Det KAN vara så.. du får helt enkelt själv undersöka saken. .kram
Esmaralda

68 Boudica:

skriven

Här erkänner jag att jag försöker optimera mig, men det är mer för hälsans skull, jag tror att jag kan läka min sjukdom på ett mer holistiskt sätt, med bra kost och träningsvanor. Nu med träning menar jag mer rörelse, inte överdriven hårdträning var dag. Som sagt lagom är bäst! Men många verkar vara mot detta, tycker jag är konstig som undviker att äta vissa saker, (de som påverkar min kropp som mest). Men är det konstigt att vilja må bra? har ju ingen livshotande sjukdom, men den drar ju ner självkänslan en hel del! Men jag har ju även styrkt den de senaste åren. Jag har en dröm, att läka mig själv och sen kunna vägleda andra med just detta. Jag ser allt fler som lider av samma problem eller liknande. Jag har sökt mig till studier för att lära mig mer, och troligen kommer fler studier.
Väntar även spänt och nervöst på mitt tentasvar, bara det blir godkänt! Det skulle ta mig ett steg vidare i rätt riktning.

Jag vet att detta är en stor fråga, som jag ska ta upp i seans, men jaa undrar finns det nåt du ser om denna livsdröm, som du kan svara kort om här?


KRAM!

Svar: Jag kan bara säga att du är helt på rätt väg.. kram
Esmaralda

69 Browallia:

skriven

Wallraffa? Min Hedvig näsa blev plötsligt lång (Barnprogrammet från A-Ö) Fick lov att googla nyfiken som jag är på ord, så nu har du lärt mig ett nytt ord och näsan blev som vanligt igen :D

Jag känner mig verkligen som den främmande fågel du beskrivit mig som i mina seanser. Jag som hyllar långsamhetens lov, och älskar att sitta som tjuren Ferdinand under en korkek och lukta på blommorna. Reflektera, filosofera, meditera. Vila och återhämtning är livsviktigt för mig men jag blir snudd på dumförklarad för det av min omgivning.
Jag tycker om att umgås med andra människor men får allt svårare att passa in och bli accepterad för den jag är och isolerar mig allt mer. Orkar inte längre med människor som bara pratar om sig själva och ger sig själv rätten att ha åsikter om andra människor men om man så yppar något om deras egna tillkortakommanden så blir de kränkta för minsta lilla. Det skar sig i julas med en väninna som alltid projicerar sina egna dåliga sidor på mig när hon blir upprörd. Jag önskar mig en blogg om projicering och varför vissa människor använder sig av det.

*tacksamhet och glädje* Kram

Svar: Hedvignäsor är bra !! Det finns alltid nytt att lära för oss alla. En blogg om projicering kommer.. tack för tipset.. kram :)
Esmaralda

70 Elisa:

skriven

Hej!
Ser resorna här ut att bli bra?
Kram

Svar: Japp det ser bra ut.. kram
Esmaralda

71 Anna.L:

skriven

Hej! Ser du några stora varningar, om jag jobbar kreativt utomlands eller här?? Läst mycket otäckt inom underhållnings industrin, vad kan man göra för att skydda sig och behålla ett ljus. Så det förblir roligt och inte massa krav/press/utnyttjas.
Kram!

Svar: Jag ser inga faror och inga varningar.. se bara till så har fötterna på marken.. kram o lycka till
Esmaralda

72 Erika:

skriven

Hej! Det känns som min kompis Jimmy dragit sig undan från mig. Finns det nån anledning till det?

73 Dun:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du mig förlova mig? Skaffa fler biologiska barn och vara lycklig? Det är vad jag vill...
När kommer det?
Kram

74 My :

skriven

Gör du fortfarande seanser via mail? Om så får du gärna kontakta mig då jag nu efter några år gärna vill göra en ny sådan hos dig. Mvh My

Svar: Javisst håller jag fortfarande seanser via mail... maila mig på: [email protected] och jag mailar info tillbaka till dig om hur det funkar.. kram
Esmaralda

75 S:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer de att utveckla sin relation med barn eller gemensamt boende? Ser du fem ihop i framtiden? Passar de varann?
Kram

76 Molie:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har en vän i Stockholm, tror du att om jag föreslog en utekväll eller något att jag kan hitta en kärlek via henne?
Runt sommaren före eller efter har jag någon ny kärlek vid min sida då eller är det osäkert?
Kram

77 Shirin:

skriven

Fina Es, Hur stor är chansen att jag möter honom i år? Eller dröjer det.. ser du något särskilt kring detta eller honom, vad som helst somjag kan ha med mig ❤️❤️

78 Emma:

skriven

Hej! Är förälskad i en kille på jobbet. Han är en blyg datakille så svårt att se vad han känner. Vad känner H för mig?

Kram

Svar: Han tänker helt klart positivt om dig.. så ta du ett initiativ... gör det "snyggt" och du märker snabbt hur pass allvarligt hans intresse för dig är.. kram
Esmaralda

79 <3:

skriven

Hej kära Es blir det bra till sist med rehabärende ? Min läkare ringde i fredags hoppas att han skriver ett intyg som kommer fungera denna gång. Varit så mycket strul kring detta. Är det C som sätter käppar i hjulen ? Har aldrig gillat den kvinnan.
Kram

80 f.u:

skriven

Finns det någon hälsning ifrån andra till mig. Kram

81 hmm:

skriven

min nära vän har en snart två åring som känns så agressiv vad kan det vara

82 Zita:

skriven

Hej Esmaralda tänker hela tiden på de där 2 Varningarna i sommar! 😳 Jag kanske ska fråga längre fram? Tänkte fråga om min vecka blir bra? Kram😃

83 T:

skriven

Hej Es

ser du något roligt som kommer hända mig under året?
kram

84 Smöla:

skriven

Kommer jag möta min själsfrände även om jag väljer att inte studera? Eller vad är de för positivt som händer om jag väljer att studera?

85 Signe:

skriven

Tack för ännu ett bra bloggämne!
En fråga -tror du jag kan fortsätta rida framöver?

Kram💕


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: