Nostalgi

Sextiotalet... en speciell tidsepok när så mycket hände.... och jag var mellan  4 och  13 år  !
 
 
Klänningar som den till vänster sydde mamma massor åt mig och jag avskydde varenda en och ville bara gå i långbyxor !  Sen tog hippieutstyrseln över för min del..... men då hade vi precis gått in i 70 talet.
 
 
 
 
 
Jag minns när Lee jeansen kom till byn... det var stort !! De såldes på Konsum, av alla ställen!
Och jag fick ett par ! Herregud vad lycklig man var !
 
 
 
Ungefär sådär hade man det hemma....
 
 
Det var plåtburkar... till twistgodis, Oboy och massa annat..
 
 
Hemmafruarnas  epok började ta slut... fast hemma hos mig fanns ingen hemmafru.. mamma jobbade och det gjorde mormor också....
 
Taxi åkte man ibland.. oftast i stora svarta Mercedesbilar..
 
 
Och  så var det Woodstock... avsparken till en ny era för unga människor...
 
 
Nån kom på att man kunde steka falukorven hel i ugn och inte  skiva och steka på stekjärn och det var minsann stort.. jag minns min första ugnsbakade falukorvsring !!
 
 
Glass åt vi ju.....
 
 
Riff var bästa tuggummit...
 
 
Cigaretter i choklad eller tuggummi... och vi gick omkring och låtsasrökte... herregud... ordet PK  fanns inte på den tiden..
 
 
 
En liter trekantig mjölk
 
 
Kylskåpen var coolare, definitivt...
 
60 talet... det var pop, fri sex och  revolution !!
Det var tider det ...
 
Man reste till månen... och  världen krympte i och med TV:n
 
Man lyssnare på Radio Luxenburg och tio i topp
 
Berlinmuren byggs och Mandela fängslas
 
Martin Luther King mördas och jag minns när vi samlades framför den gamla svart/vita TV:n och sörjde
 
 
Min älskade mormor dog 1968... 
Vi flyttade från byn.. till en annan by och det blev ny skola och nya kompisar
 
Vi började åka på charter... till Italien o Frankrike for jag och mina föräldrar och så till Afrika förstås... och jag fick min bror... som dog för ett tag sedan...
 
Min generation var  de första tonåringarna... och det ska gudarna veta att vi levde ut !
 
60-talet gjorde intryck... och jag tycker lite synd om alla er som missat detta!
 
Vet inte  om det finns så många i bloggfamiljen som uppnått min aktningsvärda ålder ?
 
Om  finns det någon dinousaur  därute.. så berätta gärna om hur du  minns ditt 60 tal....
 
Kram &  kärlek 
 
 
 
 
1 Skorpan:

skriven

Dinosaur ;D, nå nej är du det. Född på det årtiondet så har ju inte precis minnen av det, men visst minns man något, som ännu fanns kvar på följande årtionde. Ingen hemmafru här heller, dock inga charterresor, dom väntar jag på att få göra nu ;), men var väl lyckligt lottad som fick resa inrikes med bil... 60-talet var definitivt ett händelserikt årtionde!!

Undrar hur händelserik nästa vecka blir? Ska ha bilen på service o den måste besiktas, ser den ut att gå igenom? Det är fotbollscup o förhoppningsvis fint väder så vi kan njuta av det ;). Före det ska vi hem o den resan hoppas jag att går bra?! Solen skiner åtminstone o det är sommar... Svalorna skriker o det är definitivt ett sommarljud för mig..

Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

2 <3:

skriven

Tack för nostalgi trippen.
Ser det bra ut med rehab ärendet ? Är det fortfarande C som segar ? Hur stor är chansen att det blir klart innan min handläggare går på semester ?
Kram

3 Susan:

skriven

Född i mitten på 60-talet så minnen e det dåligt me, men riff o chokladcigaretter minns jag tydligt👍 Tyvärr kommer jag dåligt ihåg saker fr min barndom, men minneskortet e väl fullt o jag har fullt upp med att leva nu🙏🏼

Kram

4 Smulan..:

skriven

Verkar varit stort att levt då. Är född mycket senare.

Är inne i en tuff period med stora barnet mycket skrik, tjafs och moppsar upp sig. Lyssnar inte utan bara skrattar vid tillsägelser.
Är det brytningen från dom fasta rutinerna som påverkat honom så? Eller är det dåligt inflytande från en viss kamrat på fritids?

Svar: När fasta rutiner ruckas behöver de bli ersatta av nya.. ta kontroll... kram :)
Esmaralda

5 Conny:

skriven

Ugnsstekt falukorv känns föga aktuellt.

Svar: Jag gillar det fortfarande.. med lök o tomat o ost... mums :)
Esmaralda

6 Nettan:

skriven

Jag är i samma ålder. Kul med samlade bilder. Mitt liv är i get att skriva om roligare med din berättelse!
Ha det bäst!

7 HuldaMaräng:

skriven

Jag är ju inte född på sextiotalet, men min mamma berättade en del. Hon levde alla sina tonår då. Hon var fosterbarn och fick inte sminka sig eller ha moderna kläder, men hon var en fantastisk sömmerska och sydde korta kjolar på syslöjden. Varje morgon gick hon in i grannens mjölkrum och bytte om innan skolan. Han hade också ställt ut en liten spegel så hon kunde sminka sig. Min mamma lärde sig att ta vara på de chanser hon fick i livet. Hon var mycket sjuk men jag tror hon var lycklig som vuxen.

I veckan får jag besök av min kusin med familj. Jag känner ofta mig lite underlägsen i deras sällskap. Ser de ner på mig eller kan jag släppa det?
Stor kram

Svar: Med lite kreativitet och fantasi kan man fixa det mesta.. som din mamma gjorde ! Nej de ser inte ner på dig.. så känn dig trygg och var dig själv.. ta för dig lite mer.. kram :)
Esmaralda

8 Hanna:

skriven

Jag föddes på 80-talet och har alltid känt att jag har missat något speciellt när andra pratar om 60-talet. Konstigt nog känner jag mig nostalgisk när jag ser foton från 50- och 60-talet, fast jag var ju inte där! Det är något sorts kollektivt minne som lever kvar.

9 Michaela:

skriven

Jag är född 81 så har tyvärr inget att komma med :) Kul att se alla bilder!

Såååå glad över vinsten igår då England är mina favoriter. Nu tuffar vi vidare mot final hoppas jag :) Blev en 7 km löprunda efteråt för att få utlopp för alla känslor. Och då hade jag redan gått 1 mil på dagen😄 Kanske England är det land du spått mig bo i längre fram i framtiden då jag känner en så stark koppling dit. Kram och jag beklagar sorgen😄


Svar: Kan vara så att du hamnar i England en dag.. kram :)
Esmaralda

10 Bh:

skriven

Är själv född 66, så tyvärr minns jag inte så mycket av det glada/ljuvliga 60 tal😄👍.. min ungdom är slutet av 70 tal och härliga 80 tal.. då pratar vi inåtlockad lugg, korta volangkjolar, neonfärgade kläder..axelvaddar i blusarna😂😂.
Idag bär det av till 08-staden.. lite semester där.. något span💕😜🍻☀️😎.. eller är dom svårflirtade där?!? Kram

Svar: Lite span kan det mycket väl bli.. kram :)
Esmaralda

11 Misstjejen:

skriven

Hej

Det är skönt samtidig jag undrar om A kommer inte väl kontakt med mig efter han slutar?

Kommer han förstår så det är jobbig när han tjatar för mycket om en person?

Kommer han A förlåta mig för allt?

12 Lol:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för en tillbaka blick, ibland känns det faktiskt som det var bättre förr.
Har inget själv att flika in med där är född på 80- talet

Es, har jag någon chans med honom att få det jag vill?
Kram

Svar: Somligt var bättre förr och annat var definitivt inte bättre... och chansen att få som du vill ser jag inte.. kram
Esmaralda

13 Ia:

skriven

Hej!
Tyvärr, för mig är det glada 80-talet som gäller 😎

Igår träffade jag x-ett och hans nya, jag blir så arg att jag kokar när jag ser dom och tänker lite onda tankar 😏. Hur kan man som vän slita i en gift man och hur kan man överge sina barn som pappa?
Undra om du ser om det kommer att fortsätta att vara dom? Kommer pappa och barn få kontakt igen?

Kram

14 Erika:

skriven

Hej! Tror du jag kommer träffa kärleken genom jobbet?

15 Anki:

skriven

Godmorgon Es
När man nu uppnåt en dinosauieålder a´58 måste jag säga att det även medför fördelar ,man kan tex sluta dricka innan man blir för full och man vaknar med endast en liiten huvudvärk Det är erfarenhet det !

Visst var vi priviligerade ! Allt var mycket tryggare och enklare Man liftade titt som tätt när man missat bussen Inte behövdes det mobiler för att hela tiden vara nåbar Jag knackade på ett okänt hus som det lös i när jag missat sista bussen sent en kall vinterkvälloch vart inbjuden på the medans jag väntade på att farsan skulle komma .

Jag saknar Raketost och Riff kan riktigt känna smaken av riff..mmm.

Sen finns det saker man inte saknar Afganpälsen medförde ett nytt sätt att "partaja på " droger och där tackar jag min lyckliga stjärna att man kom undan helskinnad...

Men inte är väl vi dinosaurier än ...vi rör ju på oss ;-)

Kram Anki med flock

Svar: Ja .. först hade jag Koreaduffel och sen blev det Afganpäls.. herregud vad de luktade get ! Kram :)
Esmaralda

16 EPM :

skriven

Tyvärr missade jag 60-talet. Men jag tror jag upplevde flower power och musiken... Det känns så iallafall.

Es, ljuger J igen, varför har inget förändrats..?
Han vill ha mitt förtroende igen- jag tror inte jag kan ge det igen.
Jag tror inte att jag vill...

Kramar

Svar: Lyssna till dig själv... då blir bra.. kram
Esmaralda

17 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det fortsatt segt ut i mitt kärleksliv en tid framöver?
Kram

18 Jossan :

skriven

God morgon!

Båda mina föräldrar äe födda på 50 talet. Varken min mormor eller farmor var hemmafruar. Min mormor hade typ 3 jobb. Hon städade, var dagmamma och jobbade på malaco. Efter der åt hon inte malacogodis. Jag vill nog inte veta varför. Farmor var mattant på en skola.

Nu närmar vi oss 13 år sen min mormor dog. Märkligt att det är så länge sen. Jag fruktar den dagen mina föräldrar dör! Usch vill inte ens tänka på det. Men de lever typ i 100 år till!

Idag har jag träningsvärk i ryggen efter gårdagens pass.

Idag skiner solen och det blir sol och bad. Sen hem och sova tidigt innan vi åker till Liseberg imorgon.

Tänk om jag hade kunnat få se min framtid och min blivande kärlek och hus...

Kram

Svar: Du har hårt arbetande anhöriga och mormor kommer och tittar till dig ibland och det finns det flera som gör.. i väldigt stor kärlek ska du veta.. kram :)
Esmaralda

19 Pia1:

skriven

Och sedan kom det fula 70-talet! Känns som om 2000 inte har något eget utan trenden är nostalgi. Men det ser nog annorlunda ut om 50 år. Undrar ofta, VAD gjorde jag på 60-talet. Eftersom jag vet när jag dog före det. Knäppa tankar.

Svar: Du är i god kontakt med ditt förflutna så att du vet när du dog känns inte konstigt alls.. kram :)
Esmaralda

20 Helena Ir:

skriven

Ja,mycket såg ut sådär..en tv hade vi med skåpdörrar utanpå..och vardagsrummet på bilden under Marabouburken var då väldigt likt vårt. Lee jeansen köpte jag de första på ett stort Obs Grännavaruhus i närheten av Uppsala.
Falukorvringen minns jag..vi började även äta mer kyckling..hemmagjord pizza lärde jag mig göra på ungdomsgården,mitt andra hem. 1971 dog Louise Armstrong,

Blev förvånad av sättet på telefonen igår..vet inte om jag ska gå vidare med det här!? Var det något tillfälligt?

Lite moloket efter förlusten igår..de orkade inte riktigt längre,de svenska pojkarna..Ser det som att de tog sig långt!

Tänker även idag på fotbollslaget som sitter fast i grottan..nu börjar den stora räddningen som ska ta flera dygn. Måtte de komma ut välbehållna alla!!

Ha en fortsatt skön helg!

Kram :)

Svar: Vad det gäller telefonen så ser det ut att vara tillfälligt.... och nu är mitt tillfälliga fotbollsintresse över för den här gången :)
Esmaralda

21 Cecilia:

skriven

Blev väldigt sugen på ugnsbakad falukorv. 60-talet lät som en bra tid.

Träffade en tjej på en fest som är frisör. Tyckte hon verkade trevlig och frågade vart hon jobbade. Kommer hon tycka att jag är konstig eller påträngande om jag plötsligt bokar en tid hos henne? Kramar

Svar: Ja jag gillar fortfarande ugnsbakad falukorv :) Nejdå, hon kommer bara tycka det är kul om du bokar tid hos henne.. kram
Esmaralda

22 Se:

skriven

Hej Esmaralda.
Det känns som om det var en rolig tid, men det kanske bara är så det verkar. Folk verkade inte lika stressade med lite humor och hyfs.
Mår han något dåligt av sitt beslut?
Som jag gör?
Kram

Svar: Det känns som om du ältar mer i tankarna än han gör och du har svårare att släppa... försök gå vidare.. det har du allt att vinna på.. kram
Esmaralda

23 Mik:

skriven

Hej kära es.
Åh nostalgi 😍 dessa färger och dylikt. Nostalgi ligger varmt om hjärtat och något man känner sig "hemma" med.
I skrivande stund är tankarma tusen. Vem är den där rätta personen? Ser du nån första bokstav? Jag går dagarna i ända och tänker på honom. Är det han?
Jättekram till dig ❤🌹❤

Svar: Jag ser ju inga detaljer men när mötet sker så kommer du snabbt att veta.. kram
Esmaralda

24 Helena Ir:

skriven

Tack för svar!
Ja,även mitt fortsatta intresse har nu lagt sig :)

Kram :)

Svar: :)
Esmaralda

25 Virrhönan:

skriven

Ljuva 60-talet, vilket mode, vilka prylar, vilket liv Wao!! Levde inte då men önskar jag gjorde...så fritt...
Vad ska man göra nu utan fotboll, stackars pojkar som dom kämpade men utan att hitta den rätta gnistan, dom kom långt ändå!
Idag är det supervärme igen, kanske ett dopp i plurret.
Kommer vi nära varann snart snyggot och jag? Saknar han mej något?

Ang. Kylfilten så är den inte hittad ännu, har letat som en tok överallt...Tack för era tips, jakten går vidare...

26 Skrållann:

skriven

Hej.
Fanns ju inte på 60-talet men det känns som en rätt härlig tid.
Nästa vecka kommer besked om man kommit in på en högskoleutbildning och jag har nästan glömt att jag sökt flera stycken. Ser jag ut att kommun på någon av utbildningarna?

Kram❤️

27 Carina ST:

skriven

Jag föddes 67 men 60-talet levde på många sätt kvar i den lilla by jag växte upp i. Hemmen såg ut ungefär som på din bild. Kunde ha varit vårt vardagsrum. Men efter en tid kom 70 talet till byn med sina färger, storblommiga tapeter och hippiekulturen. Mamma var heller aldrig hemmafru, jobbade sedan hon var 16 år. Mormor och morfar jobbade i sitt lantbruk.

Min uppväxt präglades mycket av 70 talets politiska influenser med demonstrationer och fredsmarcher. Leejeansen minns jag men sedan kom Levisjeansen och tog över...men mamma hade näbbstövlar, velourbyxor och stora skjortor.

Lådtv hade vi också men den byttes ut så småningom...

Minns en charterresa till Rodos när jag var runt 8 år...man blev bussad runt och fick titta in i lokalbefolkningens enklare hem...har ibland tänkt på den äldre tanten som satt utanför när en hel hop människor strömmade in i hennes lilla hus för att titta.
Så var det grisfest och zorbadans i någon by.

Just nu njuter jag av Skåne och känner att jag helst skulle vilja stanna kvar här...längtar så efter att ha ett eget hem här. Undrar om det någonsin kommer kunna bli...

Sommaren gör att längtan efter kärleken gör sig påmind lite mer igen. Är han långt borta och har tagit en annan väg i livet månne?

Kram, Carina ST

Svar: Ja grisfesterna minns man ju :) Och danserna !! Fast jag tror nog att tanten som satt utanför fick en slant för "besväret"-- han har inte tagit en annan väg.. ni möts... jag är helt säker.. kram :)
Esmaralda

28 Lotta:

skriven

Jag är lite yngre men kommer ändå ihåg Riff tuggummi och de trekantiga mjölkförpackningar. Man får känslan av att det var en mycket snällare och enklare tidsepok än vad det är nu. På tal om Lee jeans så är ju det högsta mode nu igen. Min son har :)

Jag undrar om det betydde något för honom det som hände och om det kommer förändra något. Kommer det fortsätta och att han kommer tillbaka.

Kram Lotta

29 Elisa:

skriven

Hej!
Känns lite pirrigt ju.. ser det ok ut att höra av sig idag?
Kram

30 Jessica:

skriven

Es,

Kan han vara något för mig?
Vad tyckte han när han såg mig?
Kan det bli något mellan oss?


Kram :)

Svar: OM det blir något är tveksamt men han gillade dig.. kram
Esmaralda

31 Linnean 🌸:

skriven

Men vilka minnen som kom upp!
Hade glömt de underbara Riff 😆
Minns lite av slutet av 60-talet bara. Beatles, månvandringen, mordet på Kennedy och min mor sydde åxå sådana där klänningar till mig. Opraktiskt för en som var ute mest hela tiden och inte hade större lust att vara flickig. Hade en sex år äldre kusin som lärde mig allt som min mor inte tyckte hon borde lära mig 😱👍
Mina bröder spelade härlig musik som de äldre förfasade sig över. Det var väl Radio Luxenburg som var på tapeten då? Nostalgi!!

Här spökar det vidare, tror jag. Är ju alltid lite skeptisk. I går var det bilnycklarna! De som var så helt försvunna och jag HADE Kollat facket i väskan ett flertal gånger...borta!!
När jag skulle gå hem fr väninnan sticker de upp över min nyckelknippa som om någon placerat dem där för att jag skulle se dem klart och tydligt. Är det någon manlig eller kvinnlig ande som är igång? Eller är det bara naturlig förklaring? Undra om de bara vill ge mig lite hälsnignar eller säga något mer? Det är ok så långe det håller sig till sådana här oskyldiga små saker som nycklar och lampknappar. 😁
I dag är man lite seg! Det blev sent i går och en del vin. Samma här, vad det gäller fotbollen! Nu lägger jag den på hyllan! Har nog inte sett så mycket fotboll i hela mitt liv som just under detta VM. Jisses, vilken het dag det verkar bli! Inte så skönt när man är lite dagen efter OCH skulle behöva ta ett nappatag med damm annat mög. Tror jag lägger mig och softar och ber om en rejäl åskskur.
Ha det så skönt! Kram.../Linnean 🌸

Svar: Softa på soffan.. så härligt.. det ska jag göra i eftermiddag när alla barn och barnbarn åkt hem sitt sitt !! Kram :)
Esmaralda

32 Hmm:

skriven

Hände en inccident igår som urartade sig, kan du se hur det kommer gå? En tjej som vi Aldrig sett förut ställde till det igår, ser du något mer om detta?

33 F :

skriven

Häftiga bilder, kommer ihåg choklad cigaretterna 😍 kan du se om allt jobb vi gör och har gjort, kommer löna sig för oss? Kram

Svar: Ja om ni inte ger upp... kan bli motigt en tid så var beredda.. kram
Esmaralda

34 Louise:

skriven

Jag är född på slutet av 70 talet men vi hade ju under min uppväxt toy,jenka tuggummi.
Jag minns telefonerna med nummerplatta Det hade min kompis och vi hade med knappar.Tyckte det var så svårt att slå nummer på den haha. Vill minnas att de hade den fram till början av 90 talet.

Idag är det igen dags att åka ner till mina föräldrar för att hämta hem barnen och mysa vid poolen med systrar och systerdotter och mina föräldrar. Bada lite i poolen får man passa på att göra.

Så går vi in i en ny vecka imorgon och det är drygt en månad kvar på barnens sommarlov.
Veckan som kommer ska jag böra ta itu med det jag skulle gjort för länge sedan alla barnkläder vi har här hemma. Nästa bud på att tvätta upp det och sen packa det i paket och sälja av.
Vi måste få in en del pengar så vi inte står utan pengar när det är dags att betala räkningar.
Och jag måste ta itu med alla inkassoföretag så det försvinner. Det är så irriterande att de ringer flera gånger om dagen.
jag har ju inte ens råd att fixa en avbetalningsplan. Det är ju dyrare än att betala av direkt hos dem.
Så nu hoppas jag att jag snart får ett fast jobb. Helst i augusti.
Ser det ljust ut med det?

Nej nu måste jag göra mig klar.

Ha en fin dag och tacksam för svar. Kramar

35 Sus:

skriven

Hej
Härligt med Gammla minnen....
Liksom summan av den man är..
Hur går de för mig på nya jobbet?
Blir det bra?
Love sus

Svar: ja det känns bra... lite knöggligt kanske precis i början men allt faller på sina platser.. kram
Esmaralda

36 Elisa:

skriven

Hej!
Ser det bra ut att fråga honom på det sättet?
Kram

37 G.S.H:

skriven

Hej Es.. usch är så fly förbannad innerst inne, sitter med exmensarbetet dag in natt ut och har i princip skrivit hela arbetet själv kan man väl säga. Min partner däremot tar ledighet till och från och tycks inte bry sig ett skvatt, känner mig så oerhört utnyttjad. Har försökt säga till henne att hon skall skriva färdigt sina delar, 1 månad har passerat och hon är fortfarande inte färdig. Detta handlar alltså om max 2 sidor, medan jag har suttit och skrivit minst 30 sidor!!! Så nu sa hon ju att hon skulle sitta under helgen och skriva och det får jag väl hoppas, annars blir det ett himla liv på måndag. En vän till mig tycker att jag skall utesluta henne från mitt arbete och kontakta kursansvarig, men jag tror inte det blir något bra av det. Har verkligen ingen lust att göra om ett helt nytt arbete när det är i princip jag som suttit och gjort hela detta arbetet...

Kram :)

38 Mim:

skriven

Hej!

Blir huset sålt som vi har på en annan ort än där vi bor??? lite orolig att det inte blir sålt.


Kram

39 Monica:

skriven

Jag är född 1956 så visst minns jag 60-talet. Det pratades om den fria uppfostran. Men så fritt var det inte. Det var även en intolerant tid. Homosexualitet ansågs fortfarande vara en psykisk sjukdom och de som var homo fick fortfarande smyga med det. Vänsterhänta och dyslektiker fick många gånger ett helvete i skolan och betraktades som lite efterblivna. Jag är själv vänsterhänt och fick vänta ett år att börja första klass p g a detta. Det knäckte ens självkänsla totalt. På barnkrubbor (Den tidens dagis) skulle barn i säng efter lunchen oavsett om de var trötta eller inte och den svarta rullgardinen rullades ned. Oavsett årstid. De fick höra barn på granngården som inte var dagisbarn som var ute och lekte fritt. Vilket hån mot barn som var under kommunens barntillsyn. Men det var annat man minns som killar började ha lite längre hår och kortsnagget i nacken började anses totalt ute. Englandspopen kom med Beatles, Stones och det bildades svenska popband med dessa engelska band som förebild. Man kom i håg musik för de lite äldre som man tyckte var jättetöntigt som Jokkmokks-Jocke och Thore Skogman och inte att förglömma den
färgstarke väckelsepredikanten Målle Lindberg som åkte runt i Sverige och höll tältmöten sjöng, predikade och verkligen stack ut. (Han lever visst fortfarande och är still going strong och sjunger fortfarande offentligt) Minns även gamla pilsnerfilmer som Åsa-Nisse som ansågs vara det värsta hotet mot finkulturen. Just därför tyckte man om dom och fortfarande har jag behållning av att se klipp av dom. De finns på youtube. Men det är inte Åsa-Nisse som är rolig utan lanthandlare Sjökvist. Rollgestalten som gjordes genialt av skådespelaren Gustav Lövås var verkligen töntig på ett genialiskt sätt. Filmerna borde heta Sjö-kvisten i stället för Åsa-Nisse.

Svar: Ja intoleransen var stor så mycket bra har hänt på det sättet.... kram
Esmaralda

40 F:

skriven

På vilket sett blir det motigt?

41 Hmm:

skriven



Hände en inccident igår som urartade sig, kan du se hur det kommer gå? En tjej som vi Aldrig sett förut ställde till det igår, ser du något mer om detta?


Svar: Det verkar blåsa över snabbt.. kram
Esmaralda

42 Me:

skriven

Hej Esmaralda.


Finns K med på sikt?
Kram

43 Mikael:

skriven

Men vad kul någon fått tag på en bild på Riff, de hade jag glömt bort, och chokladcigaretter :)

Upplever man en sak så missar man en annan, är man 20 år 1965, så missar man att vara 20 år 1975, 1985, 1995, jag brottas ibland med jag vill vara på 4 eller 7 platser på jorden, samtidigt! , det är samma sak, tid och rum..., en del platser och epoker är man glad man missat, jag körde in i forna Östtyskland en gång, ve och fasa, gäller vara på rätt tid och plats, var glad du är uppvuxen i Sverige :)

Kram
Mikael

44 80-talisten:

skriven

Hej Esmaralda, finns det en chans att jag får pussas med A? Kram

45 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag är så fruktansvärt orolig!
Jag hade sex med en ”ny” man för en tid sedan och har sedan dess haft vissa besvär som svidningar och viss obehag.
Tror du mannen bar på några sjukdomar eller något allvarligt?
Kommer besvären gå över?
Kram

Svar: Gå och kolla dig för säkerhets skull.. kram
Esmaralda

46 Erika.F.:

skriven

Här är en som gått förbi din ålder och lite till, hemska siffror men glad att jag inte ser ut som den ålder jag är i. I allafall, kläder minns jag bl.a. en jumper som var mellangrå med ett stort avtryck med Beatles framtill. Kan ännu minnas hur lycklig och glad jag var över den jumpern. Den såg ut som nutidens sweatshirt i utförandet.

På min blogg för några år sedan frågade jag om någon minns de vita stövlar som gick ungefär till vaden. De hade en svart bred rand ca 2,5 cm som gick i mitten av tårna och upp till skaftet, samt en dragkedja på insidan. Ingen visste vad jag pratade om trots att vi var i samma ålder.
" Courrège stövlar " är det någon som minns dessa stövlar. Hade iallafall dessa stövlar som var ursnygga.

Sedan fanns det vita stövlar som gick ända upp till knäna, nedtill såg det ut som en sko och resten av materialet satt som klistrat på benen. Jag hade sytt en kort manchesterkjol med tillhörande väst som gick att knyta framtill med fräcka band, åhh så fin jag var och med dessa långa vita stövlar till.
Inte att förglömma elastan byxor. Hade två par och jeans.

Det mesta du visar minns jag , däremot hade vi inte ett sådant kylskåp hemma, det var ungefär halva den stl som bilden visar.

Det fanns ett annat tuggummi som jag var helgalen i på den tiden jag gick i skolan. Det var silvrigt papper och fanns i två smaker, lakris, och det andra var rosa till färgen, och det tuggummit hette "Dandy" Det fanns också något som kallades för stänger, röd, gul, grön,svart ca 14cam lång, med olika smaker.

Glassen särskilt de som sitter ihop vill minnas var isglass. Mjölken i den förpackningen har jag inget minne av.

Cigaretter med övedrag av chocklad, det har jag haft ett antal i munnen och låtsades röka. :) Bakpulvret och falukorvringen och tv-apparaten, visst minns jag och inte att förglömma Radio Luxenburg, tio i topp, Kvällstoppen, Min soldat osv.

En av mina söner bara älskar musiken från -60talet vilket jag själv än i denna dag gör. Spelar och minns tillbaka.

Roligt inlägg du har idag! :)

Kram.


Svar: Sådana där vita knälånga stövlar hade jag o till dem hade jag "korts" som man sade.. en slags shorts alltså... och så kavaj... elastabyxor javisst o senare v jeans. Man hade mycket i manchester o bredspåriga manchesterbyxor ! Dandy minns jag och Bobby... kram :)
Esmaralda

47 Grethe Hagen :

skriven

Jeg henger litt etter jeg da...1972 😊 da ploppa jeg o min tvillingsyster ut, ho 2minutter FÖRE 00.00, og jeg ut 00.01👍😁😁 så ho fyller år imorgen o jeg på tirsdag...
Og nå har jeg fått litt ångest, jeg har ingen som pysslar om meg da...jeg flytta jo..er redd for å fira ensam..
Eller ser du noe kjäre Ezmaralda?
Kleeeemikleeemz 🌼🌻💜❤💖🍀

Svar: Välj i förväg hur du vill fira.. då tar du den goda kontrollen och det kommer gå hur bra som helst.. kram :)
Esmaralda

48 Ghostwriter :

skriven

Jag har bestämt mig för att hitta ett jourhem och undrar vart jag ska kunna hitta ett lämpligt? Vill ha en familj med gärna fler än 2 personer och gärna inte små barn (nyfödda typ).. Och tycker inte en annons på Blocket finner de seriösa.

Tror du att ett katthem kan hjälpa mig med kontakter för ett bra hem? Det hemmet jag specifikt tänker på.



Kram

49 Skogspuls:

skriven

Jag är 80-talist, och är väl en relativt positiv person, men känner ändå ganska ofta (trots att jag inte upplevt det) att det känns som om det var bättre förr! Enklare på något sätt!

Hade helt klart velat uppleva 60 o 70 talet.

Känns lite rejält o glatt på något sätt o som du säger, inte så himla PK!

Svar: Det var verkligen enklare på många sätt men långt ifrån allt var bra... mina egna personliga minnen från den tiden är dock ljusa :) Det var speciellt.. i en slags brytningsperiod... kram :)
Esmaralda

50 Felicia:

skriven

Hej, jag vill berätta att min Harri var så lugn och jag kände inte av honom så jag trodde inte att han fungerade men jag bar med honom nära överallt. Sedan blev han plötsligt varm så att jag kände det och då såg jag en kille som var riktigt söt och jag tänkte att Harri kanske gav ett tecken med sin värme så jag började prata med honom och nu har vi träffats flera gånger och det känns riktigt bra. Harri fungerade när han skulle och laddade nog mycket för detta och jag är så tacksam. Önskar alla en fin söndag.

Svar: Underbart !! Kram :)
Esmaralda

51 Tisa:

skriven

Korten jag letar är väl inte slängda?

Svar: Nej det tror jag inte de är.. kram
Esmaralda

52 Ia:

skriven

Hej
Provar igen 😃
Igår träffade jag x-ett och hans nya, jag blir så arg att jag kokar när jag ser dom och tänker lite onda tankar 😏. Hur kan man som vän slita i en gift man och hur kan man överge sina barn som pappa?
Undra om du ser om det kommer att fortsätta att vara dom? Kommer pappa och barn få kontakt igen?

Kram

Svar: Ett tag i alla fall kommer relationen att vara.. kan inte säga hur länge... och pappa och barn kommer få ny kontakt så småningom.. kram
Esmaralda

53 Mumibmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det fortsatt segt ut i kärlekslivet eller kommer händer något?
Kram

54 F:

skriven

Tack för svaret Esmeralda, På vilket sett blir det motigt?

55 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag ska gå och kolla mig för säkerhetsskull.
Jag har även gjort ett test mot sjukdom som visade inget.
Men ser du något allvarligt kring mig? Eller att han kan ha burit på någon sjukdom?
Jag kommer kolla mig oavsett.
Kommer det att gå över?
Kram

56 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns K med på sikt?
Kram

57 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej Es!
En liten nyfiken fråga, när min syster gifte sig för tre år sedan sa min kusin L att hon skulle minsann ha ett ännu större bröllop och bjuda alla medan hennes pappa, dvs min morbror, inte tyckte det utan att de skulle åka iväg utomlands och gifta sig istället. Som jag skrev till dig på midsommardagen så gifte sig min andra kusin M på midsommarafton. Att L blev avundsjuka när min syster gifte sig de förstod jag, men tänkte lite nu när M också har gift sig, blev L ännu mer avundsjuk? Ser du möjligtvis om det snart blir bröllop för L:s del? Blir det i Sverige eller utomlands isf? Kommer släkten bli bjuden eller bara dom närmaste? Blev lite mycket frågor men hoppas du kan ge svar på allt som du ser gällande detta. Bara ren nyfikenhet!
Hoppas allt är bra med dig och goa lilla MG! Kram Zoey 💕

58 Tjejgumman:

skriven

Hej gamla tant! Ja, du är flera veckor äldre än mig. 😆

Allt var så ofarligt på 60-talet. DDT, kvicksilverbetat utsäde, att gå barfota på järnvägsrälsen, bilbälten behövdes inte, osv, osv.
Vår första tv hade en jalusidörr. Pappa tutade i mig att jag inte fick öppna (före invigningen), då skulle en apa hoppa ut och bita mig. Humle och Dumle, familjen Flinta, bärgningen av Wasa, Kennedymordet, hallåorna...
Fiskbilen kom på torsdagar, då fick jag köpa godis, en krona räckte till en chokladkaka eller en hel påse bilar. Det fanns ettöres kola i lanthandeln.
Minns tydligt ett val (1960?) då jag fashinerades av ett budskap – 1-2-3 nu har vi ATP. Det tyckte pappa och mamma var så himla roligt, att jag som 4-åring(?) gick omkring och trallade på det budskapet. Nu ser vi ju hur bra det blivit, med pension långt under fattigdomsgränsen.
Pappa slutade med sin verkstad 1960 och blev hemmaman med mig i stället. Det var liiiite före sin tid, kan man säga. Mamma arbetade inom flygvapnet som elingenjör. Nu är den cirkeln sluten, min son jobbar på SAAB med programmering för JAS Gripen.
Ja, så det kan bli...
Tjejgumman

Svar: Ja, somliga cirklar sluts :) Kram :)
Esmaralda

59 Analiss:

skriven

Jag har några album med bilder på mina föräldrar som levde den tiden:)Kul att titta tillbaka på hur sakerna och kläderna såg ut på den tiden:)

Ser du möjligen om min blivande är en händig man?(bygga och renovera saker)
kram

60 Orolig:

skriven

Hej!

Jag minns de små trekantiga paketeten med chokladpudding och vaniljpudding. Jag älskade dessa puddingar goda med mycket smak.

Blir hösten händelserik och positiv?? hoppas att det kommer bättre tider snart.

Kram

Svar: Jadå visst kommer bättre tider.. kram
Esmaralda

61 Me:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du om K kommer att finnas med på sikt?
Kram

62 Eiviy:

skriven

Funderar kring min harri och hur han mår? Fick inte samma brännande känsla i handen igår efter våran pratstund och funderar om jag ger han för lite omsorg? Kommer inte alltid ihåg att prata med han dagligen men tänker att han nog vet vad han ska göra ändå men ja, lite fundersam blir jag ändå. Eller laddar han kanske inför något? Är det något jag kan göra eller tänka på för att skapa mer kontakt? Är det lagom att han bor i sin påse i min bh dagtid och sover under min kudde nattetid? Har ju aldrig ägt en talisman tidigare så allt sånt där är helt nytt för min del så blir ju osäker hur rätt eller fel jag gör.. Om det nu finns något sånt dvs.. Hur upplever ni andra era harrisar?

Tack på förhand och ha en fortsatt fin dag 😺

Svar: Han kan mycket väl ladda inför någonting speciellt.. kram
Esmaralda

63 80-talisten:

skriven

Hej Esmaralda! Finns det en chans att jag får pussas med min söta kollega? Kram

Svar: Kanske vid något tillfälle men inte så det leder till en relation.. kram :)
Esmaralda

64 Undris?:

skriven

Jag är född i 80 talet men det känns ändå som jag levt på 60 talet och även innan dess i tidigare liv.
Skall pröva på en regression framöver hos Nettan när ekonomin blir lite ljusare.

undrar om du ser någon varning dag för mi?,skall ut på ett långt äventyr nästa vecka med:)
kram

65 Helen:

skriven

Född på den senare halvan av 50 talet. Minns när jag gick i ettan o tvåan. Att de stora tjejerna som troligen bara gick i sexan, såg ut som i mina ögon gamla tanter. De hade väl haft papiljotter i håret och liknade mer mamma, o andra tanter ,mesiga kläder tyckte jag med. :-) Och det lustiga är att jag inte ens nu skulle ha lust att spöka ut mig med att tupera håret.
Det var väl inte så gott om pengar hemma, så det var viktigt med praktiska o varma kläder hemma.
Lee jeans eller lite senare gabardinbyxor som gick till midjan o satt så snyggt, det drömde man om, det hade de som som hade råd till det.

Kommer inte ihåg så mycket av min uppväxt, men så är det väl kanske för de flesta.



66 Skorpan:

skriven

Chokladcigaretterna fanns också på 70-talet o dom var goda :). Tur jag ändå inte blev rökare..

Vet inte vad det var med bilisterna idag, rena rama vilda västern i trafiken. En kommer utkörande bak triangeln, en annan kommer körande på min fil o ska köra om en lång kö, en tredje kör om mig så att sidoplåten nästan kunde ha åkt med.. Va är det med folk? Kommer vi ens helskinnade hemmidag? Lite skrämmande är det nog..
Kram Skorpan

Svar: Ja en rälig dag i trafiken men du kommer hem utan problem. kram
Esmaralda

67 B:

skriven

Heeej :-)
Varför håller han på och hittar på massa saker om sitt liv ? Finns det något ja borde oroa mig över i detta fall? :/... Kram

Svar: Svårt att veta var du har honom...han vet inte riktigt själv heller... kram
Esmaralda

68 Browallia:

skriven

Jag missade det ljuva 60-talet med två år men känner igen en del från dina bilder som fanns kvar in på 80-talet. Riff var mitt favorittuggummi som barn. Ugnsstekt falukorv finns på menyn hemma hos mig, riktigt gott med potatismos till.

Kramar

69 Mee:

skriven

Läser de fantastiska nyhetrna att de har fått ut sex pojkar från grottan i Thailand.Jag blir så glad av detta:) ber och hoppas att allt går bra och att alla kommer ut🙏🏻❤️

Svar: Ja det känns så bra... man följer ju dramat... kram
Esmaralda

70 AnnaK:

skriven

Vilket kul inlägg 😊 Älskar inredning och prylar från 50, 60 och 70 talet!! String, Teak, porslin, tyger mm 👌🏻

Nu kom det på tal att stugan ska säljas. Dock enbart om jag nöjer mig med 25000 till körkort.....resten ska han ha till en ny stuga i nästa byhåla. Vet inte om det känns som en helt ok deal. Har ändå betalat en del på den jag med och hade velat ha en liten stuga på ön mina föräldrar kommer från. Nå, vi får se.

Kram 😊

71 Helena Ir:

skriven

Glömde berätta att Tophat och Igloo var glassar gärna smaskade på. Jag bodde något mellan år i början av 60 talet i Finland och när vi var åter i Sverige,så lyckades jag köpa en sådan äcklig glass som smakade som tandkräm..
Skolan i Finland var mycket striktare och hårdare än här i Sverige..så när jag började den svenska skolan,ja,det var som rena lekskolan för mig :)
Jag hade också en sån där uppsydd klänning,vi hade likadana både jag och min syster..inget jag direkt gillade,utan föredrog byxor,och det var ju mest manschester och jeans.
Mjöken det var ju i de där trekantiga..
Jag minns mitt 60 tal,rätt bra..jag fick även bli vuxen rätt fort..
Båda mina föräldrar jobbade..och pulvermos och korv var jag och syrran specialister på att tillaga.både till oss själva,och en hel del andra ungar :)
Var det bättre förr..? Vet inte..

Jag har en stor förkärlek till 30-50 talets filmer och musik..
det fick jag i blodet,tror jag ..det var vår underhållning från tv;n på 60 talet! Lyssnar fortfarande på denna musik,och tror min pappa ler där han är.. :)

Det är så varmt..jag försöker härda min kropp inför Rhodos resan..helt klok är man(jag) ju inte!! Det ska ju liksom synas att det är sommar..det goda blir för mycket!

Kram,igen då :)

Svar: Ja nog ler pappa när han hör dig spela den musiken :) kram :)
Esmaralda

72 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som om han vet om mina känslor för honom?
Var hos några vänner igår, Finns det risk att han nyligen pratat om mig med dem? Och finns det risk att han tycker att jag är patetisk för att jag har känslor?
Kram

73 Kristin:

skriven

Tusen takk for din nostalgi, kjære Esmaralda. Ja, du, jeg var hippie. Er født i -49, og mange minner dukket fram nå.
Jeg sydde mine klær selv, og de var ganske heftige.
Hadde litt fall i håret, men det skulle det ikke være. Jeg kammet håret utover strykebrettet og dampet det helt rett. Det hører med til historien at panneluggen rakk nesten til nesetippen.
Jeg røkte pipe og hadde en stor hatt. Var ganske cool, syntes jeg selv, og må ha vært litt av et syn.
Jeg plukket poteter og for pengene kjøpte jeg meg en Lee olabukse. Mine foreldre likte ikke at jeg brukte bukse med gylf, og i hvertfall ikke olabukse,så denne buksa ble godt tatt vare på av meg. Til slutt var denne buksa full av skinnlapper. Da greide min mor å få tak i den, og borte ble den til min store sorg.
Jeg haiket til Danmark og Tyskland, og overnattet i mitt lille telt. At alt gikk bra, berodde vel på tiden og at man ikke hadde tanker for at noe kunne gå galt.

Kunne ha skrevet mange sider fra denne tiden, men stopper her.
En gan hippie - alltid hippie!!
Tusen takk for at jeg fikk dette tilbakeblikket.
KRAM!

Svar: Pipa, jodå, det rökte jag också :) och i den stoppade man lite vad som :) Ja, vi gamla hippies har mycket att berätta :) kram
Esmaralda

74 Mareli:

skriven

Hej!
Har han sett mitt meddelande?
Kram

75 Makaon:

skriven

Född samma år som dig tror jag, kommer så väl ihåg när jag fick mina V-jeans, det var lycka det. En tv-kanal, svartvit och det tog fem minuter innan det kom någon bild. Lite skillnad mot nu.

76 Hönan:

skriven

Kul läsning :) låter som en härlig tid på sitt sett. Choklad och tuggummicigaretter kommer jag ihåg från min barndom. Himla märklig sak att sälja till barn.
Vilken speciell kväll det var igår. Som en annan verklighet nästan. Men undrar vad hon menade med det hon sa. Att han är duktig på att skilja på sorg och kärlek. Kändes som hon hade en tanke med det? Men vet inte hur jag ska tolka. Känns som hon menade att jag antingen är hans sorg eller kärlek. Men hon kan ju ha menat något annat också. Borde frågat.
Kluven också med vad han menade när han sa att jag skulle säga till om jag ville prata. Var det en invite till att prata på riktigt eller menade han mer att prata om gårdagens tjafs?

Kram

77 Julia:

skriven

Hej! Hur stor chans är det att jag möter min soulmate inom ett år? Dröjer det längre? Kram Julia

78 Julia:

skriven

Hej! Hur stor chans är det att jag möter min soulmate inom ett år? Dröjer det längre? Kram Julia

Svar: Omöjligt att säga men chansen finns att det kan ske snart.. kram
Esmaralda

79 Lenafena :

skriven

Jag är ju 64 och ler igenkännande....men jag är uppväxt i en håla i Västerbotten och minns hur vi barn jämt hade skor av renskinn som var jätteroliga att åka kana med...minns INGO bli världmästare...spännande att lyssna på radio. Jag bodde i Vällingby en period och då kunde vi se testsändningar på TV...Andy Pandy säger jag vara! Bästa programmet i hela världen... men just det det var ju 50-tal då... jag körde bil själv...pappa tyckte att jag klarade PVn galant... på skogsvägar bara och pappa satt såklart bredvid...1967 var jag på språkresa i swinging London ... Carnaby Street....Ez hur ser min aura ut just nu? Känner mig osynlig och har svår värk...kan tyvärr inte opereras annars hade jag lagt mig igen under kniven.

Svar: Ja, Andy Pandy och dockan Lo... och så var det humle och dumle.. i skafferiet :) Det ser ut som om någon sker som innebär att du kommer må betydligt bättre.. kram
Esmaralda

80 F.u:

skriven

Känner mig helt slut i kroppen. Ser du Något glädjande på väg jag kan se fram emot?

81 Tingeling:

skriven

Jag är född på 80-talet och uppväxt och var ungdom på 90-talet. Härliga tider! Däremot kommer jag ihåg chokladcigaretter och vissa av glassarna. Och korv i ugn är ju gott! Och när jag gick på lågstadiet så fick man köpa cigaretter i kiosken, jag gick och köpte åt min mamma. Sen blev det förbjudet och det var ju löjligt tyckte man då.... tänk så det var! Men inte blev jag rökare för det.

Tror inte jag kommer in på första kursen jag sökt till augusti, däremot större chans på den i oktober. Men gör inget. Bara jag kommer in nån gång snart! Annars till januari får jag hoppas vet inte vad jag gör annars. "Kan inte" vara kvar på jobbet så länge till. Lever på hoppet. Vill så gärna ta steget vidare nu i livet.

Är tiden inne att skaffa kisse? Är det en speciell som ska komma till mig och dottern? 🙂

Kram!

82 Maria:

skriven

Hej:)
Kommer jag träffa en fin kille som uppskattar mig nån gång? Trött på att alltid tro kämpaärlek och närhet ❤️
Kram

83 Panik:

skriven

Hej!

Blir det förhoppningsvis något jobb till hösten?? Orkar inte gå arbetslös länge till.

kram

84 Mia M:

skriven

Riff tuggumin minns jag mycket väl...född i slutet av sextiotalet.
Undrar om jag kommer möta min soulmate via dejtingsida? Känns som de män jag möter där inte är så intresserade av en seriös relation. Det får mig att undra om det ens finns nån seriös man för mig? Kram :-)

85 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag känner egentligen inte att min man/ kärlek måste vara skit snygg. Utan jag vill hellre ha en snäll varmhjärtad go kille.
Men jag undrar ändå, kommer han att vara sådär lagom snygg? Eller kommer han att se riktigt bra ut sådär att man lägger märke till?
Sen undrar jag kommer det att vara fortsatt segt nu eller händer något på riktigt i mitt kärleksliv?
Kram

86 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag delta i en idrottsförening som har lägga nere för längesen och undrar om det kan blir något av framöver... om det har gör med mig också?

Ha det bra

Svar: Ja du kommer vara aktiv i en idrottsförening men jag ser inte vilken.. kram
Esmaralda

87 Elisa:

skriven

Hej!
Hur blir det att mötas på jobbet imorgon? Känns lite jobbigt..
Kram

Svar: Det kommer gå bra.. var dig själv bara.. kram
Esmaralda

88 F.u:

skriven


Känner mig helt slut i kroppen. Ser du Något glädjande på väg jag kan se fram emot?

89 Katten:

skriven

Jag är född 1956 och minns väl 60-talet ungefär som ni andra i samma ålder. När jag var fem år kom far hem med vår första tv, det var en toshiba med skåpluckor. Innan jag började första klass tyckte mor att det var dags att vi skaffade telefon och valde en cremefärgad kobra med röd knapp under.

Men nu ska jag passa på att fråga er andra: Är det någon mer än jag som minns det tecknade barnprogrammet Kapten Råsop som gick på torsdagar någon period under början eller mitten av 60-talet? Jag har frågat många och t o m vid ett tillfälle ringt SVT och frågat, men det verkar bara vara jag som såg det programmet.. inte ens SVT visste, ha ha. Att det gick på torsdagar vet jag bestämt för vi hade inget badrum så vi gick till en bastu på torsdagar och det var väldigt snärjigt att hinna hem till Kapten Råsop. :)

Kram /Katten

Svar: Nej, det programmet minns jag inte alls... kram
Esmaralda

90 kicki:

skriven

Hej Es

Hur ser min blivande ut?
kram

Svar: Ett utseende som direkt tilltalar dig.. kram
Esmaralda

91 Katten:

skriven

Jag kom på något mer om 60-talet, i allafall där jag bodde: Vi som åkte skolbuss åkte alltid i abonnerade bussar. Strax efter kom den ordinarie bussen som åkte samma sträcka, men den var oftast praktiskt taget tom. Det tänker jag på ibland då bussen till jobbet är knökfull med skolbarn. Och när skolbänkarna skulle tömmas inför skolavslutningarna skulle böckerna som vi fått på hösten slängas. Nya likadana köptes in till nästa årskull. Så mycket till spartänk verkar det inte ha varit på 60-talet.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: