Mindervärdeskomplex....

 Mindervärdeskomplex.. är väl något som de flesta av oss drabbats av nån gång ?

Jag hade en period när jag på allvar trodde att jag var utvecklingsstörd och att det rätt som  det var skulle upptäckas. 

Jag tyckte att alla kunde så mycket mer än vad jag kunde..… de förstod sig på skatter och deklarationer och  bokföringar och jag bara nickade och höll med och fattade absolut nada !  Ingenting med teknik kunde jag hantera heller.

Jo, det hände att jag frågade  de som kunde  och fick en redig förklaring men inte ens den fattade jag och då sjönk man ju ännu längre ner i trätofflorna !

Jag tänkte att rätt som det är blir jag avslöjad som en världens största fake  som låtsas vara något jag inte är. 

Vaddå att jag klarade  psykologiexamen med spets ?  Och samma sak med familjeterapiutbildningen.  Det betyder ingenting.. jag var liksom bara bra  på att memorera och upprepa… tänkte jag.

 

 Och jag som haft spalt i tidningar och allting… "fråga familjeterapeuten"… jesus christ maria och hela anhanget! 

Sen kickade psykologikunskaperna in och jag tänkte att  okey, må så vara att jag kanske är utvecklingsstörd men jag är en högpresterande utvecklingsstörd och då måste jag ju ändå få lov att både  studera och arbeta ? 

  Nja, svarade jag mig själv, då blir det ju som att en blind leder  en annan blind… och kunderna blir lurade. Kan man skriva   ”utvecklingsstörd leg familjeterapeut”  på sitt visitkort ? funderade jag… och det här var ju på den tiden då  man hade visitkort.

 

När bubblan spricker och  jag ska stå till svars för kunder o patienter… tidningsredaktioner och förläggare… familj och vänner… vad ska jag säga då ? Vad fan ska jag SÄGA ??

Jag kan ju skylla på att jag inte fattade att jag hade ett förståndshandikapp… men det skulle vara som att gå i superförsvar. 

Ett tag tröstade jag mig med att eftersom jag tror  att jag är utvecklingsstörd så kan jag i alla fall  varken vara psykopat eller narcissist !

Och till sist insåg jag att att jag är inte utvecklingsstörd heller… utan nånstans mitt emellan allting.. som de flesta av oss

 

Jag minns att jag sa till min bror..  min  nu döde bror.. då för länge sen att  tänk om jag ÄR utvecklingsstörd !!!

Ja ? undrade han

Jamen vad ska jag säga, hur ska jag hantera det ?

Låtsas som ingenting, och ingen kommer att fatta det… sa han och sen fick vi ett av våra vanliga skrattanfall som vi brukade få

 

Kram o kärlek

 

P.s.  De resterande talismanerna  har fått nya ägare och nu  finns det inte nån enda talisman kvar alls...

1 Cj:

skriven

Bäst att inte låtsas om något😂.. tur att vi alla har en liten ”släng” av mindervärdeskomplex .. annars vore vi inte levande.
Idag firar vi Sverige🇸🇪🎂🌟.
Finns det chans till att möta någon
💕under helgen? Harri hjälper nog till👍🌟❤️. Kram

Svar: Harri gör vad han kan och chansen finns.. kram :)
Esmaralda

2 <3:

skriven

Hej kära Es vad tror du de hemska betten som ser ut som brännblåsor kom ifrån ?
Kram

Svar: Ett flygfä av något slag verkar det som.. kram
Esmaralda

3 Tingeling :

skriven

På mitt jobb pratar dem där om viner och blommor och sånt som jag inte vet nånting om. Då känner jag mig korkad. Men sen påminner jag mig själv om att, varför jag inte kan nåt om dessa blommor och olika vinsorter är för att jag inte är intresserad. Och om någon frågar mig något om det så säger jag bara att jag inte vet för jag är inte intresserad. Och det är ju faktiskt okej! Men blir lätt på detta sätt när man är med människor som inte är lika en själv... alls... Och ibland drar dem skämt som jag inte alls fattar eller tycker är kul. Och dem andra gapskrattar.

Min dotter dricker nu i alla fall. Och har inte kräkts på länge. Men vill inte äta och fortfarande slö. Stackars liten. Får se hur förmiddagen här går.

Hoppas ni andra får en trevlig ledig onsdag! Jag ska nog till tvättstugan igen. Jag vill tvätta ALLT.

Kram!

Svar: Ja, allt kan man ju inte vara intresserad av.... och en del skrattar och verkar vara mer initierade än de verkligen är..... nu får lilla tjejen din krya på sig.. kram :)
Esmaralda

4 Helena Ir:

skriven

Ursäkta mig Esmaralda,idag kan jag inte ta dig på fullt allvar!!
Och det menar jag på fullt allvar.. Okej,du säger dig ha tänkt så..där kan jag hänga med,något..Men du utvecklingsstörd??
Något av det klokaste jag "känner"!!! Öh,att du sen hittar på lite bus och knasigheter ..tycker jag är det normalaste som finns :)
Det brinner lite i huvudet på mig nu..kanske jag är utvecklingsstörd!! :) Vad är kriterierna för det?
Och om nu någon annan läser det här..så har jag inget emot vare sig utvecklingsstörda eller något annat funktionshinder..jag mest protesterar mot Esmaraldas tankar hon haft..
Det får mig också att tänka några steg ytterligare framåt om mig själv..hmm..sådana tankar har jag nog inte haft om mig själv..kanske det är onormalt då!? Det känns som jag platsar i samhället utan högskolepoäng.. :)
Så det där mittemellan är nog det mest normala :)
Du är skön du,Esmaralda!! Tror din bror skrattar åt dig uppe i Alltet..eller med dig :)

Åker iväg och hjälper dottern..har jag tur så träffar jag den andra också..

Nationaldagen..undrar vad man säger då?
Ha ett trevligt nationaldagsfirande.. :)

Kram :)

Svar: Ja, nog skrattar brorsan där i Alltet ! De tankar vi människor har om oss själva varierar nog under livets gång... och ingenting i detta är vare sig rätt eller fel... själv ska fira nationaldagen tillsammans med grannarna en stund... blir nog grille och nationalsång :) kram
Esmaralda

5 Ja:

skriven

Hej Esmaralda.
Ah känns typ som något sådant jag drabbat om nu. Det är lite mycket stressigt rörigt på jobbet. Jag är ganska ny och det blir en del småfel.
Ser det ut som om mycket av småfelen som blir skylls misstänkt mot mig? Ibland är jag inblandad men inte alla gånger?
Jag blir orolig, har fått lite mindre timmar i sommar. Kommer jag att klara mig ekonomiskt och samtidigt få lite extra över? Kommer jag att få bli kvar här eller finns tankarna att jag kommer få gå på grund utav de missar?
Kram

6 Sara:

skriven

Ja, mindervärdeskomplex kan verkligen förstöra för en, men din bror hade ett bra sätt att se på det! :-)

Ja, jag registrerade mig på en dejtingsite, hade inte varit registrerad i ens en timme förrän någon skickar en väldigt otrevlig bild till mig. Suck. Tappade lite lusten nu, men ska testa en annan dejtingsite (efter rekommendation) och se om det går bättre...

Kram

Svar: Ja sånt där är verkligen otrevligt.... sök själv de som är intressanta... kram :)
Esmaralda

7 Dunegull:

skriven

Hur ser min midsommar ut? Kommer jag ens göra ngt?

Svar: Jag ser inte exakt vad men något kommer du att göra.. kram :)
Esmaralda

8 Skorpan:

skriven

Mindervärdes- o andra komplex, men nu tror jag att de definitivt minskat i antal. Har det månne med åldern att göra, eller har jag bara blivit så mycket bättre ;D... Kanske börjat tro mer på mig själv, hittat mig själv? Eller är den ännu långt borta, självkännedomen?

Igår var det t om bråttom på jobbet o då gick ju dagen rätt fort. Trenden är dock nedåtgående o en kan ju undra vad jag ska göra mot slutet av månaden? Det löser sig väl, det också.

Väntar på helgen o att få vila. Det behövs verkligen efter förra veckans ”göranden”. Undrar om det blir nåt besök till helgen, ser du nåt Es? Nån kompis..

Morgonkaffe o sen jobb..
Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

Svar: Ja det är nog så att man hittar sig själv allt mer... att bli lite till åren kommen innebär ju inte bara elände :) Ett besök till helgen kan det mycket väl bli.. kram :)
Esmaralda

9 Kicki 🌞:

skriven

Underbara du och underbara bror 😂!

Svar: Tack :)
Esmaralda

10 Marie:

skriven

Är otroligt trött på min pojkväns beteende och livsstil. Han lever sig in i en fantasivärld där han är världsstjärna, och på grund av det tar han inte tag i sitt verkliga liv. Jag får vara hans extramamma, han är 39 till åren, men 15 mentalt. Det känns som att jag bara finns där för att han ska slippa ta ansvar för sitt liv. Jag behöver komma ifrån det här förhållandet, men har inte lyckats ta steget än. Kommer jag någonsin loss?

Svar: Ja du tar dig loss och det blir en lättnad.. det finns en annan kärlek för dig längre fram som ger så mycket mer.. kram :)
Esmaralda

11 Jossan :

skriven

God morgon!

Klockan är 8 och jag skulle egentligen vila idag men nä! Jag boka pt pass. Äh det gör inte något för blir så glad av att träna med honom. Han ger mig energi.

I eftermiddag ska jag träffa en kompis i stan! Blir trevligt. Hon är en så bra kompis som jag aldrig vill förlora!

Kommer han på gymmet bjuda it mig?

Kram

12 Kvinna:

skriven

Hej Esmaralda.
Haha om det inte ligger en talisman till gömd någonstans ;)

Es, ser förhållandet ut att vara sådant som kommer hålla mer än 5-6 år?
Kram

Svar: Ja det vet man förstås inte, men det känns inte så ! :) Det KAN det göra men det är ingenting jag kan säga säkert.. kram :)
Esmaralda

13 Jennifer:

skriven

Hej Es! Sådär kan jag fortfarande känna ibland, inte att jag är utvecklingsstörd, men att jag är en stor FEJK och att jag snart blir avslöjad hur icke-kompetent jag egentligen är. Och allt jag egentligen borde kunna på jobbet, men som jag inte kan. Och att alla andra är/kan så mycket bättre än jag.

Nu är det slut på velandet och jag har fattat beslutet att åka iväg på min resa. Det kan tyckas som ett löjligt beslut att vela kring, men för mig har det varit en jättegrej. Resan blir av, men med möjligheten att boka ny hemresa närsomhelst jag känner för det. Känns skönt med den möjligheten ifall att. Jag tar en dag i taget, men jag är övertygad om att jag vinner mera på att åka iväg än att stanna hemma.

Nu undrar jag om du fina Es kan se något kring resan, något jag borde tänka på, någon varning, någon fara? Vadsomhelst du får till dig om resan vore jag väldigt tacksam över att få höra. Kram

Svar: Bra att du fattat ditt beslut ! Du är så resvan och du vet när du ska ha huvudet på skaft och vara försiktig så använd hela din kunskap och allt kommer gå bra.. kram :)
Esmaralda

14 KW:

skriven

Min Harritalisman har kommit och det var en mycket stark upplevelse. Han trillade ur min hand och rullade in under ett när jag drog fram skåpet för att få fram den så låg den bredvid ett guldhalsband som jag blivit av med för 7 månader sedan och letat efter så mycket. Jag fick hjälp direkt. Plus så att talismanen är varm och ger mig stickningar i handen när jag håller den. Tack så mycket för Harri.

Svar: Ja ibland händer saker och ting direkt men att det sker SÅ snabbt är mer ovanligt.. kram :)
Esmaralda

15 Pia1:

skriven

Vet inte vad jag ska säga 😂 det där är ju jag, fast jag har aldrig vågat säga det till någon rakt ut... Mer än att jag funderar på om saken i min hjärna ger mig otur när jag tänker... Har kanske två drömjobb på listan (jag vet det är lite förhastat att tro att jag ska jobba men ändå) och jag har kapacitet att lära mig egentligen. Men hur fan ska jag som utvecklingsstörd kunna lära mig programmen? Inte missa hälften av det jag ska göra, och inte försöka skämta i varje situation 😂 Men om de opererar kanske hjärnan kommer ikapp och mognar till den ålder den faktiskt har 🙄

Svar: Ja, du är i gott sällskap... vi är många som i alla fall under någon period känt på det sättet.. och egentligen är du ju en himla smart tjej och det tror jag du vet också.. kram :)
Esmaralda

16 Solen:

skriven

Hej, ja usch det där är en jobbig känsla! Och den kommer över en då och då...att man ska bli avslöjad som totalt okunnig. Och det som kan vara svårt är att när man har varit länge på ett jobb så kan man fundera på om man egentligen kan jobbet, eller om man bara har lärt sig saker och ting hur det fungerar här. Om man byter arbetsplats och ska göra samma saker...kommer man att klara det eller är det då man blir avslöjad som totalt rudis?
Usch ja, jobbig känsla!
Har varit på en intervju och vet inte om jobbet är något för mig, om jag skulle trivas...och vet inte om jag skulle klara av det. Kanske det skulle vara där som dom upptäcker att jag är utvecklingsstörd...
Kändes som allt där skulle vara helt nytt så som att börja om från noll och inte ha något att luta tillbaka sig på...hjälp.
Att gå på intervju gav i alla fall energi.
Ha en glad nationaldag! ☀️

Svar: Di fixar faktiskt de flesta jobb och är en klar fördel på en arbetsplats.. så är det.. även om det ibland kan kännas annorlunda :) kram :)
Esmaralda

17 S🌸:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser sommaren ut att bli i år för mig?
Kram

18 K:

skriven

Hej Esmaralda.
Haha lite drar vi åt olika håll som du har sagt. Men inte tror jag du ligger i en farozon

Tror du han har hittat rätt nu? Blir det livet ut med denna kvinna nu?
Kram

19 Skrållann:

skriven

Hej!
Oj, det var rejäla mindervärdeskomplex du led av och alla lider nig lite av det även om jag tror det biltvättar med åren. Befinner mig på solsemester och har det så bra. Mannen är hemma och jag saknar honom faktiskt lite. Det är en positiv känsla. Min största fundering just nu är om jag ska söka tjänsten hos den privata vårdgivaren?! Skulle det jobbet passa mig?

Kram❤️

20 Skrållann:

skriven

Hej!
Oj, det var rejäla mindervärdeskomplex du led av och alla lider nig lite av det även om jag tror det biltvättar med åren. Befinner mig på solsemester och har det så bra. Mannen är hemma och jag saknar honom faktiskt lite. Det är en positiv känsla. Min största fundering just nu är om jag ska söka tjänsten hos den privata vårdgivaren?! Skulle det jobbet passa mig?

Kram❤️

21 Natten:

skriven

Hej Esmaralda.
Vad ser du för mig i kärlek framöver? Ser jag ut att vara själv ett tag till? Ser du någon stabil hållbar relation längs min väg närmaste?
Kram

22 HuldaMaräng:

skriven

Hej Esmeralda.
Det är rätt skönt att gå in och läsa din mänskliga blogg. För några år sen gick jag in i en djup utmattningsdepression och fick sådana kognitiva symtom (en del säger skador, men jag vet inte) att jag blev som utvecklingsstörd. Samtidigt fick jag insikt i många av mina tillkortakommanden som jag inte riktigt sett innan, men också styrkor.
Idag jobbar jag 75% och i de allra flesta situationer funkar jag, men den här känslan av att ha hjärnan full i ludd, att inte ha grepp eller kontakt med sin fulla kognitiva förmåga, kommer den nånsin att lätta??

Svar: Ja du ska se, det kommer att lätta.. sakta men säkert går det åt rätt håll.. kram :)
Esmaralda

23 Smulan..:

skriven

Har jag fortfarande goda chanser på jobbet jag sökt?

24 Nornan:

skriven

Igenkänningsfaktor 100 på den... Fast jag tror mig veta exakta orsaken till min "utvecklingstörning" men det känns överjävligt jobbigt att ta itu med och göra förändringen som jag vet är nödvändig. Hoppas jag fixar det annars vette tusan...

Vad du är uppe tidigt idag förresten, gomorron 🐔🌞 ha en super nationaldag. Heja SVERIGE du gamla du fria

Svar: Du fixar det och det vet jag.... kram :)
Esmaralda

25 Carina ST:

skriven

Ja det där känner jag igen, att ibland känna det som att man ska bli påkommen som en stor bluff för att man inte alltid passa in eller kan vissa saker som andra verkar kunna. Men det har blivit bättre med åren här också :)

Min Harri är lågmäld och fin. Men vid meditation första kvällen, när han låg emellan mina händer, så kändes det som om energin pulserade som en stor varm boll i handflatorna. Samma dag som han kom fick jag ett extra tillskott av pengar, oväntat.

Igår hände något underligt. Jag var tillsammans med min mamma, syskon och familj. Stod vid spisen och fixade mat. Rätt som det var "hoppade" mitt ena örhänge ur örat. Ut en bit framåt och landade på golvet. Vi sa lite skämtsamt att det är mormor som hälsar på :) Dagen innan hade jag och mamma pratat om att jag tror att jag brukar få besök ibland av mormor. Det har hänt några underliga saker vid tre tillfällen tidigare som jag inte kan förklara.

Idag blir det fortsatta förberedelser inför äldsta dotterns studentfirande. På fredag är det utspring! Igår var det kusinen som vi var och firade.

Om två år tar yngsta tjejen studenten och alla tre startar upp vuxenlivet på olika vis. Jag vill fånga alla ögonblick och spara!!

Kram, Carina ST

26 Lollo:

skriven

Bästa Esmaralda
Jag har en kär vän som har stora problem med sin exman, kommer denna exman att någonsin lämna henne i fred, eller kommer han att fortsätta hela sitt liv att förfölja henne
Kan du i sådana fall se när det slutar
Allt gott till dig

27 Mim1:

skriven

Hej!

Mindervärdighetskomplex har jag verkligen. Känner mig totalt värdelös när jag inte ens kan försörja mig själv. Hoppas bara att jobb är på väg och det snart.

Kram

Svar: Det kommer.. kram
Esmaralda

28 Agnes:

skriven

Svenska Flaggans dag i dag...nä, visst ja...Nationaldagen, är det juh!

Har svårt att få till det där, men oavsett så har jag barnbarn i dag o vi ger oss iväg för att fira Sverige någonstans inne i stan...deras far jobbar, så då rycker farmor in! =)

Återkommer om det där med dejtingsajter, men kan redan nu varna er för "MÖTESPLATSEN"!

Rena skiten...då jag envetet vägrade o blocka o krävde att de skulle stänga av sina snuskgubbar så valde "MÖTESPLATSEN" att porta mig..japp..."MÖTESPLATSEN" slängde ut mig efter 4 år som medlem...med motiveringen att jag störde o var otrevlig o inte ville spela efter deras regler...alltså att blocka männen o vara tillgänglig för de män som ville ha kontakt...JAG som kvinna blev alltså utslängd från "MÖTESPLATSEN" därför att jag ansåg att DE skulle rensa bland männen...att "MÖTESPLATSEN" tjänar pengar på männen är helt uppenbart...de betalar full avgift för att kunna snuska sig med kvinnor på sajten...och de har"MÖTESPLATSEN" bakom ryggen...

Inget METOO alltså på "MÖTESPLATSEN"...förklaringen kanske ligger i att de som ligger bakom "MÖTESPLATSEN" även har aftonbladet...där bl a han Virtanen jobbade...

Nä, brudar...satsa på singellivet...är det absolut bästa valet som kvinna...män är skit...talar av erfarenhet...

Sex funkar bättre med en ordentlig vibrator...fördelen är att de kräver endast färska batterier för att fungera...och håller käft o stoppas undan när de gjort sitt...till skillnad mot en karl som kräver full markservice o har en jävla massa krav om att bli sedd o daltad med!

Kram!

Svar: ja en farmor ( eller mormor) är guld värd minsann ! Mötesplatsen skulle jag aldrig bege mig till .. efter den här informationen och den saken är klar... kram
Esmaralda

29 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Mindervärdskomplex är nog ngt vi alla haft en släng av men det avtar liite med åldern..men att gå så långt som till utvecklingsstörd...där kan jag bara hålla med din salige bror ;-)

Härligt vanligt sommarväder med "svenska" temperaturer passar utmärkt idag på nationaldagen och yngsta sonens namnsdag !

Ha en härlig nationaldag alla !

Kram Anki med flock

30 Skorpan:

skriven

Tack Es!
O i detta jobb har jag faktiskt blivit ”utsatt” för nit the comfort zone, senast för en stund sen o nu får jag ge mig ut på svag is, igen, = nåt jag aldrig gjort förut ska jag göra. Visst vet jag, att man ska utmanas, men just nu är jag inte så intresserad ;D, vad gäller jobbet i alla fall..
Kram Skorpan

31 Varis:

skriven

Grattis till er som fick talismanerna. Hoppas och ser isf fram emot att få höra om vad de hjälper till med hos ägarna.

Ez jag ska nu äntligen på dejt och det är intressant att du skriver om ämnet mindervärdeskomplex eftersom det är exakt det som drabbar mig här o nu innan dejten.
Jag har följt ditt råd o höjt ribban inom alla områden i livet. Jag har nu Vågat ta kontakt med en snygg utbildad man som jag känner mig helt jävla otillräcklig för. Tankar som att vad har jag att erbjuda denna man, kommer upp. Jag känner mig helt enkelt inte god nog. Jag ska jobba med detta 🙏 och höja mitt eget värde på nåt sätt. Skriv gärna inlägg kring det då jag tror fler känner igen sig.

Hur tror du dejten blir med denna mörka äldre man 😍

Kramar o ha en fin nationaldag allihop!!



Svar: Men herregud tös.. staga nu upp dej.. du är en hel nivå bättre än vad han är.. faktiskt.. kram :)
Esmaralda

32 EPM :

skriven

Godmorgon Es!

Likabra att låtsas som ingenting!😂👌🏼

Hur blir reaktionerna om jag polisanmäler honom..?

Kram

33 Socionomen:

skriven

Halloj Es. Duktig flicka syndrom deluxe har jag lidit av länge. Det där är energislukande om något. Att aldrig vara good enough.

Nu har 'krav-kjolen' börjat ryka allt oftare. Underbart! 🎉 Tror du förresten att första egna boendet blir okey? Om du får till dig något. Du nämnde att jag skulle bli kvar i denna stad ett tag till och då hoppas jag att jag mår gott i hemmet.

Kramen :)

Svar: jadå det kommer helt klart att bli okey.. kram
Esmaralda

34 Susanne Amalia :

skriven

God Morgon
När jag var liten så sa alltid min mamma att jag var ful, tjock och ringde till mina lärare och talade om att jag var totalt dum i huvudet...
Hon ville att jag skulle gå i specialklass men läraren sa nej.. Hon platsar inte där.. Det var en vändning och jag började tro på mig själv.. Sedan ringde min mamma till matbespisningen och talade om att jag inte fick äta och varje gång jag hade varit och ätit så ringde de min mamma eller så ringde hon dem och sa de då att jag hade ätit låste hon in mig i mitt rum.. För att jag var så ful och tjock.. Så jag fattade inte hur jag blev utvald att Dansa på operan eftersom jag var ful och tjock klumpig och obegåvad.. Det var först när danslärare och musikläraren frågade varför jag inte gick på musikskola som jag förstod att jag var begåvad på något och sedan hade vi rektorn i språk och han frågade min mamma om hon inte kunde Låt mig gå på internationell skola.. Och när ridskolan jag gick på ville att jag skulle vara Lucia.. Då vet jag att jag inte fattande.. Varför vill de det?? Alla killar vill ha dig sa den sötaste tjejen i skolan och jag fattade inte hur hon kunde vara så elak.. Ingen vill ha mig det vet jag och jag dög inte ens att bli bortadoptetad ordentligt jag var ful redan som bebis hade min mamma berättat.
Men så kom vändningen och jag insåg att Min mamma var sjuk och att människor lägger för stor fokus på sig själva.. Det är då man blir deprimerad.. Gräset är inte grönare på andra sidan.. Träffade en man som sa fokusera på det du är bra på dina talanger.. Fokusera på vad du vill åstadkomma och se till att Skaffa det som är nödvändigt att ha för att nå dit..
Tänk väl om dig själv och om andra..
När du tänker väl om andra så tänk nu att du är värd att gå så långt som du vill.. Var inte bitter och jämför dig inte med andra. Han var uteliggare och alkoholist.. Men han hade skaffar sig en verkstad och bod och skulle börja laga saker.. Träffade honom några år senare och då bodde han i en lägenhet ovanför verkstan och han var tacksam att han levde med att hjälpa folk.. Fick mat för dagen och han hade en verkstadskatt.. Han var stolt och glad..
Vi alla ska vara stolta och glada över oss själva.. Ibland händer det att vi väljer fel men då gäller det att välja om.. Välj rätt riktning inte fastna i fel och inte hämta energi från mörkret. Ge kärlek till dig själv och dina celler.
Ge kärlek och glädje till dig.. Till de du vill göra och till universum.. 💕 så får man så mycket kärlek tillbaka.. Önskar alla en underbar nationaldag..
Kärlek glädje och sol i hjärtat 💕

Till esmaralda önskar jag en alldeles fin och solig dag och MG en dag fylld av dofter.. 💕

Svar: Tack o kram från oss till dej :)
Esmaralda

35 Mejan:

skriven

Hej Esmaralda.
Kan jag hitta min blivande partner via dejting app Tinder? Finns han där tro?
Ser du mig bli så att jag går själv år till innan jag möter någon?
Kram

36 Liten C:

skriven

Tack fick min talisman igår och det känns som vi ” klickar” ..
Ska bli spännande att lära känna honom mer och hoppas han kommer att trivas hos mig ..

En fråga ,
Det känns inte som jag kan gå vidare utan P 😔..
Jag älskar honom och han är fantastisk fin ..
ser du om det ändå blir vi?
Kramar ❤️

Svar: Ja ni klickar verkligen.. det kan jag känna ända hit :) Du kan gå vidare... du är stark.. och det finns en underbar framtid för dig.. kram :)
Esmaralda

37 Monica:

skriven

Dålig självkänsla har jag haft större delen av mitt liv som har gjort att jag känt mig som obegåvad. Bra allmänbildning har jag haft så länge jag kan minnas. Det har förmodligen med mekanisk inlärning att göra och inte intelligens har jag intalat mig. Har svårt att argumentera om jag sitter fast i ett meningsutbyte. Först efter den verbala diskperansen är över kommer svaren över mig som en slag efterhandskonstruktion. "Jag skulle ha sagt det och det som gjort att jag skulle gå som segrare ut ur den fula debatten som var utträknad av den som ville se mig som bortkommen och looser. Skall jag backa tillbaka till min barndom var det vuxna som ville förminska mig. Bland annat läraren i första klass som inte betraktade mig som skolmogen p g a min vänsterhänthet och det verkade som hon redan hade bestämt sig för vilka barn hon ville betraktade som begåvade och värda att satsa på. Bland annat hon var den som har gjort att jag aldrig har kunnat vässa mina armbågar och jag har alltid tänkt att det är inte värt av mig att satsa på stora mål för det är redan kört. Idag sitter jag fast med sjukpension dels p g a reumatiska besvär, dels psykiska problem uppkomna av det bemöttande jag fick av denna sociopatiska läraren som har blivit upphov till andra problem här i livet som mobbning, maktmissbruk för att man har haft en utstrålning som visat på usel självkänsla och "förlåt för att jag finns till".

38 Temperamentsfull blondin :

skriven

Glad nationaldag på er! 🍓🎈❤️
Jobbar tyvärr bort min.
Men en jordgubbsbakelse står å väntar på mig i kylen vid hemkomst!
Med extra mycket vaniljkräm.
Mums!
Nu börjar resenerverna kicka in.
Några råd eller varningar?
Imorgon drar vi...
*Gulp*
Magkänslan säger dock: kul!
Kram, kram :)

Svar: Lyssna på magkänslan.. det kommer bli riktigt bra.. kram :)
Esmaralda

39 Louise:

skriven

Glad svenska flaggans dag.
Lika fint väder idag som alla andra dagar lite svalare kanske och det blåser lite grann.
Idag blir det grill på kolonin, men det blir i eftermiddag. Barnen råkar i konflikter med varandra som vanligt. Vi måste komma här ifrån så vi kan fixa vars ett rum till dem.
Får hoppas att den där drömvinsten går ut till oss ikväll så vi kan flytta ut från detta ghetto och milt uttryck skithåla till stad.Är så trött på att bo här. Igår blev en äldre man rånad på vår gata på sen eftermiddag. Vafan säger jag bara.

Jag antar att hoppet är ute för mig med jobben jag varit på intervju hos och jag blir inte förvånad för varför ska de ens vilja anställa mig. Jag kan lika gärna fortsätta söka jobb och hoppas på det. Visst kan det fortfarande hända att jag får besked innan denna veckan är slut.
Men jag förväntar inte mig det. Drömde att jag fick ett sms från ur och skur förskolan att jag är en av dem som fick en plats att jobba hos dem.
Men det var nog bara en önskedröm.
Kommer en anställning närmare eller jag måste fortsätta söka? Måste jag jobba som vikarie länge till?
Är så trött på detta nu.
Önskar verkligen att jag hade haft råd med en Harri kanske han hade gett mig lite tur. Känns som min nuvarande talisman är ur funktion

Tacksam för svar och ha en fin dag. Kramar

Svar: Ja tyvärr ser det ut som om det blir till att söka vidare ett tag till men du kommer i mål så småningom. Det är ett jäkla ställe du bor på.. sorgligt att folk ska behöva bo så där med fara för ens liv... något har gått allvarligt fel.. kram
Esmaralda

40 sus:

skriven

hej
det är de som kallas socialkompetens.....
att spela med.....
kul att du avslöjar oss alla.....
love sus

Svar: "skratt"
Esmaralda

41 Mojgan:

skriven

Hej Ez!
Kommer det att bli nånting mellan oss? Han heter Mehran. Kram Mojgan

Svar: Kanske något mer tillfälligt.. på sikt ser det ut att vara någon annan.. kram :)
Esmaralda

42 Michaela:

skriven

Haha! Jissus vilket bra svar av din bror! 10 poäng😂 Du är inte utvecklingsstörd! Du är helt underbar på alla sätt och klok som få. Alla har vi nog komplex på ett eller annat sätt.

Nyfiken på detta. När du ser varningar hur ser du det då? Det är väl ingen varningstriangel som dyker upp? :) ........ och inga varningar kring mig va? :)

Kram och puss till MG!

Svar: ja med åren har jag ju kommit ikapp mig själv i mitt tänk.. men det fanns en period i mitt liv då det faktiskt kändes så.. kram :)
Esmaralda

43 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Jag trodde också att jag var utvecklingsstörd. Jag fick det inte att gå ihop riktigt eftersom jag lätt kunde förstå invecklade teorier och svåra resonemang, men när det kom till att följa enkla instruktioner eller att fungera socialt smidigt så var jag plötsligt svårt obegåvad. Men det rörde sig ju inte om utvecklingsstörning utan om någon annan störning.

Jag har magkatarr. Jag går omkring och väntar på ett besked ifrån Försäkringskassan. Jag känner mig mer och mer stressad för varje dag. Jag vet inte hur jag ska hantera den här stressen. Oavsett vad beslutet blir så är det inget som kommer att vara någon fara för mitt liv. Men min kropp är övertygad om att katastrofen är nära och att den kommer att bli svår och otäck och förmodligen dödlig. Och jag kommer förmodligen inte bara dö utan hamna i helvetet också. Hur ska jag göra för att övertyga mig om att jag kommer att klara det här även om jag slappnar av?

Kram ThereseC

Svar: Du klarar det genom erfarenhet.. genom att leva känslan om igen och minnas hur det var förra gången.. att du genomlevde dig det... det är en process i tänket och absolut inte enkelt.. kram :)
Esmaralda

44 Yvonne:

skriven

Vad jag känner igen mig i det du skrev. Jag har ofta tänkt, tänk om någon kommer på mig. Ändå har jag haft ett jättebra jobb och klarat av det och mycket annat. Barn och barnbarn mm. (Är nu pensionär men jobbar lite extra med annat). Fast fortfarande kan jag tänka så ibland.
Jag undrar lite om du tror att det kommer att hålla med den man som jag har haft ett förhållande med i 10 år drygt? Är änka sedan 13 år.

Svar: Ja det finns god potential men samtidigt får du vara beredd på att det kan komma en annan som tar dig med storm och då har du ett val att göra .. kram :)
Esmaralda

45 f:

skriven

hur stor är chansen att vi får fler barn

46 hmm:

skriven

kommer jag arbeta länge till med det jag gör nu.....

47 fatima:

skriven

har jag någon hälsning ifrån andra sidan kram

48 Fjäril:

skriven

Hej!Ja visst har man känt sig på det viset😊 lite knasig eller hur man nu ska utrycka det😄. Hur blir min framtid , känns lite mörkt ut emellanåt

49 Smöla:

skriven

Finns det nåt spännande för mig?

50 Tisa:

skriven

Kan jag lägga det bakom mig? Har sån ångest.

Svar: Ja lägg det bakom dig.. kram
Esmaralda

51 Mumin:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer jag att leva i ett livslångt förhållande? Gå in i något snart? Eller ser det ensamt ut för mig?
Kram

Svar: Du kommer leva i en väldigt fin relation så småningom.. kram
Esmaralda

52 Jag:

skriven

Ja det där blir bättre ju äldre och klokare man blir tycker jag.

Utbrottet igår kom som en blixt. Finner det hela oacebtabelt. Ska jag ta upp det med vederbörande eller ligga lågt?

Svar: Tänk ett varv till och bestäm dig sedan.. kram
Esmaralda

53 Tjejgumman:

skriven

Det gäller nog mig också: Utan tvivel är jag inte riktigt klok...

Svar: Vi är nog många i den klubben :) kram :)
Esmaralda

54 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Förskolan känns inte helt 100. Det är några i personalen som jag är tveksam mot. En tjej verkar ha lite så dålig energi. Blir det bättre eller byter vi?

55 Ia:

skriven

Hej
Precis så känner jag mig just nu! Kan inget, ingen vill vara med mig osv.
Jag som ville ha mer energi och ork. Det verkar mer som det blev tvärtom! Harri tog all energi från mig! För sen han kom har jag sovit dåligt, tappat den energi jag hade, nu vill jag inget göra, allt känns jobbigt.
Blev det något fel med mottagandet eller .......

Kram

56 Mimis:

skriven

Intressat inlägg:)

Kommer jag någonsin hitta ett fast jobb som jag trivs med?vet inte vad detta är inom ännu:(
kram

57 Halvknäppis :

skriven

Ha ha härlig slutkläm !!
Jag kör på samma strategi jag.
Låtsas som ingeting och hoppas på att inte bli avslöjad. Det går helt ok hittills! 😜 Ser du något om hur nästa boende kmr till mig. Det är svårt att få tag i något här omkring hoppas det blir bra trots att det är temporärt. Kram!

Svar: ja det brukar funka att bara stå på :) Det kommer ett boende men var beredd att det dröjer lite.. kram
Esmaralda

58 Ghostwriter :

skriven

Ser det ut som att kvinnan i den bostad jag har fått nytt intresse för, kommer vilja byta bostad med oss? Jag hoppas det för jag tror att jag kommer trivas bättre där.



Kram!

59 Min1:

skriven

Hej!

Händer det någonting kul, bra nu i sommar??

60 Lotta:

skriven

Haha :). Blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg. Förstår précis vad du menar. Själv jobbar jag på ett stort företag och blir bl.a skickad på tjänsteresor till olika världsdelar. Förstår innerst inne att jag antagligen gör ett bra jobb men ibland undrar jag när dom ska komma på mig ;-).

Kram
Lotta

Svar: Eller hur !!!!! :) Kram :)
Esmaralda

61 Rebecca:

skriven

Kommer jag någonsin känna mig glad igen, det mesta känns så värdelöst just nu, vet inte ens varför. Finns det något roligt i min framtid?

Glad nationaldag förresten :)
kram

62 Mallie:

skriven

Hej Es

ser du något positivt kul som händer mig under sommaren?
kram

63 Conny:

skriven

Inkomståret, blir det bra?

Svar: Inte riktigt som du kanske skulle önska men helt okey.. kram :)
Esmaralda

64 Orolig:

skriven

Hej Es!

Kommer det att ordna sig och jag slipper all oro? Oron tar knäcken på snart??

Kram

65 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

66 Catarina:

skriven

Tack för en underbar blogg 💕 fick dagens gapskratt 😄 klockrent! Känner igen mig totalt. Så har jag oxå tänkt o känt o undrat. Vilket fyndigt svar av din bror ❤️ Det ligger nåt i det. Nu när jag varit nedstämd en tid märks det så mycket tydligare att de som tror sig veta bäst, hörs o syns mest, som tar störst plats o skrövlar mest faktiskt har minst att komma med..
nu händer det mycket i mitt liv, är jag på rätt väg? Kommer det att bli till det bättre..? Tacksam för svar ❤️ Kram

Svar: ja nu vänder det och blir så mycket bättre.. det kommer lite smygande men det kommer.. kram :)
Esmaralda

67 Jossan :

skriven

Han på gymmet ville sälja på mig 10 h till. Jag skrev ett sms efter att jag har inte pengar till det utan får se om jag känner annat i framtiden. Jag sa att det är jättekul att träna med honom...

Vad tror du mellan han och mig? Kommer han bjuda ut mig eller måste jag ta steget?

Kram

68 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Hoppas du haft en fin dag🇸🇪❤️Jag är så fasansfullt trött på singellivet.
Jag nätdejtar.
Kommer något stabilt hållbart snart? Men hur? Kan jag hitta honom via nätdejting Tinder?
Kram

69 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag är lite orolig,
Är han irriterad för att han inte får som han vill nu?
Tänker,tycker han och talar illa om mig?
Ser du något vad han tycker eller känner inför mig?Kram

70 Baby:

skriven

Hej Esmaralda.
Kan det bli sådär riktigt långvarigt och bra? Vara längre än 10 år framåt? är det möjligt?
Kram

71 F:

skriven

Något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

Svar: Håll ögonen öppna i alla situationer på måndag.. något speciellt kan vara på väg.. kram
Esmaralda

72 Mee:

skriven

Hej Es

Ser du något speciellt som händer mig?
kram

73 M.m:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser relationen ut att vara långt borta?
Hur ser der ut med kärlekslivet nu framöver?
Kram

74 Fatima:

skriven

Någon hälsning ifrån andra sidan till mig kram

75 Ghostwriter:

skriven

Jag vill verkligen få en bostad i ett särskilt område och jag undrar om någon av de jag kontaktat kommer kunna genomföra byte med mig?



KRAM

76 Skorpan:

skriven

Ser inte riktigt ljust ut på besöksfronten just nu, en har barna o den andra dåligt klirr i kassan. Äsch va synd, men nåja, blir väl plan b då.. O vilken är den då?? Långt till fredag ännu ;).

Idag fick jag, äntligen ska jag väl säga, positiv feedback för det jobb jag gör, fantastiskt.. T om en medlem som var lite avogt inställd till avgiften tackade för det ”detektivarbe” jag hade gjort. Det tar sig..

Tack för svar idag Es!
Kram Skorpan

Svar: Ja, uppskattning för det du gör borde du minsann få.. kram :)
Esmaralda

77 Ia:

skriven

Hej
Ställer min fråga igen

Jag ville ha mer energi och ork och det var ett av mina mantran men så kom min talisman, Harri, och istället får att ge energi så verkar det som all energi som jag har haft försvann, jag börjar sova dåligt, orkar ingenting, vill inte göra något
Tar min talisman all min energi istället för att ge?
Har det blivit något fel eller .....

Kram

Svar: Nejdå, så kan det inte bli... det kan inte blir en tvärtomeffekt... men kanske du tror att det är så och programmerar dig själv fel ? Du kanske hoppades att Harri direkt skulle hjälpa men han behöver lite tid för att först bo in sig.. kram
Esmaralda

78 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut att vara år kvar innan relationen infinner sig i mitt liv? Ser du var jag ska hålla koll där jag har störst chans att möta någon som det kan bli bra med?
Kram

79 Milla:

skriven

Kul med talismanerna. Är min gamla relation ännu intreseradav mig, är bara nyfiken, han som börjar på T

Svar: Något lite intresse men han verkar på det stora hela ha gått vidare nu.. kram
Esmaralda

80 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag är lite orolig,
Är han irriterad för att han inte får som han vill nu? Och bara tycker jag styr och ställer?
Tänker,tycker han och talar illa om mig?
Kram

81 Karin:

skriven

Hej
Först och främst tack för att du delade med dig av din berättelse. Den var underbar. <3
Sen en liten fråga.
Kommer det gå som vi vill på måndag?
kram kram
Ha det gött
Karin

Svar: Jag får en positiv känsla.. kram :)
Esmaralda

82 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.
Nu känns det bara som jag klagar och jag vill ju inte vara en gnäll kärring.

Men nu har jag gått och varit själv i snart 3 år. Ser det ut som om det är år kvar innan jag möter någon jag går in i en relation med?
Kram

83 Rädd:

skriven

Hej E!

Ska jag söka tjänsten, det kanske är smartast? Men jag känner ju inte att det är rätt ställe. Snälla behöver vägledning.

Kram och kärlek.

Svar: Sök tjänsten.. så får du fundera under tiden.. kram
Esmaralda

84 <3:

skriven

Vilken är bäst att skriva till Pernilla eller Susanne ?
Kram på nationaldagen 🤗💙💛🇸🇪

85 Jobb:

skriven

Hej Esmaralda.
Min chef har dragit ner märkvärdigt på mina timmar kommande månad. Knappt så jag klarar det ekonomiskt. Finns det någon anledning till det, är hon inte nöjd med mig?
Skulle det hjälpa att ta upp det med henne och prata med henne om det? Känns det som en bra ide?
Kram

86 Maloue:

skriven

Hej Es

Hur blir den närmsta tiden för mig?
kram

87 Elisa:

skriven

Hej!
Kan jag faktiskt klara av jobbet? Känner mig så okompetent ju och väldigt stressigt.. eller ser det ut att bli bättre?
Kram

Svar: Du fixar det om du bara tror på dig själv och din förmåga.. kram
Esmaralda

88 Helen:

skriven

du är la go. Log när jag läste, själv tänkt att okej, bokföring o dekl går an, men det andra då, jag kan ju inget😂 annat.. sen tänkte jag , att vara utvecklingsstörd är måhända att inte klara en del saker som normalstörda fixar. Åh andra sidan ärdet kanske de som vet vad äkta värme o medkänsla är. Vad som är det viktiga i vår mening med livet

Svar: Absolut !!
Esmaralda

89 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda!
Du är så jäkla bra! Ja! Dom tankarna har man nog haft i bland!
Kram ☀️😃👍

90 S:

skriven

Ja det där känns ju igen!

Har J gått vidare eller tänker han på mig fortfarande som en möjlig partner? Han är så fram och tillbaka.

Kram

91 Conny:

skriven

Vår vovve gick bort för, drygt ett halvår sedan och min fru saknar henne väldigt. Hon är osäker på att köpa en ny, om den blir allt för mycket jämförd och bedömd mot Nikita som var en så fantastisk vovve. Undrar om frun min kommer att bestämma sig för, våga att köpa en ny eller inte.

Svar: Det ser absolut ut som om det kommer en ny hund till er... annorlunda än den fina Niktita men med en egen underbar personlighet.. kram :)
Esmaralda

92 Tisa:

skriven

Sådär kände jag på högstadiet också. Jag var säker på att jag hade ett förståndshandikapp då jag inte förstod någonting i skolan, tyckte jag. Jag har för mig att jag sa det till mamma och hon tyckte inte alls lika. Och eftersom att gymnasiet gick så mycket bättre och efter alla olika utredningar påvisade tydligen inte heller. Dock kan jag ha samma känsla i nuet också. Men idag tänker jag tänker "so what"?!

Svar: Något förståndshandikapp har du då inte.. den saken är klar :) Kram :)
Esmaralda

93 Pia:

skriven

Tack Ez

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: