Nyckelbarnen...

Någon av er nämnde ordet nyckelbarn i sin kommentar igår och det väckte minnen.

När jag var barn fanns nyckelbarn och i perioder var jag ett av dem.

Mamma var ju inte hemmafru som de flestas mammor var under 50 och början på 60 talet

 

Mormor fanns där ofta och fixade och tog hand men när hon inte var där… då  blev jag nyckelbarn och det innebar att man hade nyckeln till ytterdörren hängande i ett snöre runt halsen. Ofta i ett slags gummiband.

Alltid runt halsen. Det blev som ett slags stigma.

Vi var tre   nyckelbarn i klassen.. jag ibland, Totte som bodde i  höghusen .. dvs enda hyreshuskasernerna  i byn och i tre våningar…  alltså inte så höga höghus ... och så  Anna  vars mamma oftast var inlagd på det stora mentalsjukhuset  i stan, Sankta Maria

 // Jag hade min nyckel i en bit resårband...  och resårband användes ju också när man hoppade twist !! //
 

Man var inte stolt över att vara nyckelbarn.  Med den bymentalitet som rådde, ansågs det att man var lite mindre värd.

Nyckelbarnen  sågs  som flasiga ungar.

Så var det.

Man antog att det fanns ingen ordning och reda hemma. 

Nyckelbarnen var det lite synd om.

I en ordentligt 50/60 tals familj skulle mamma vara hemma och ta emot barnaflocken efter skolan. Man skulle  ta av sig skolkläderna och ta på sig nåt annat, nåt lite fulare. Och så åt man mellanmål.

 

På den tiden fanns ju inte fritids och jag minns inte att det fanns nån dagmamma i byn heller… nej, redan från första klass gick man hem till sig… med egen nyckel eller inte… och  vi som hade nycklar vi följde gärna med någon av de andra ungarna hem. 

På  hemmafrutiden  var det nämligen så att det vankades gott mellanmål efter skolan.  Det kunde vara allt från mackor och  saftkräm till  äppelkaka med vaniljsås.

 // Nyponsoppa med biskvier var ett vanligt mellanmål //

När mormor var hos oss och jag  slapp nyckeln, då brukade jag ha med mig en flock ungar hem från skolan på mellis. 

 Bara för att jag kunde.

  Som kompensation för nyckelbarnsdagarna.

Mormor  liksom förstod detta och brukade göra mellanmålen lite extra fina …. som  änglamat .. det  uppskattades och ibland  bjöd hon på köttbullsmackor som var lika uppskattat.  Ibland hade hon bakat och vi fick äta så mycket vi ville av bullar och sockerkaka.

 // Änglamat.. kaksmulor o krossade skorpor med grädde //

Och mormors hemlagade jordgubbs eller vinbärssaft därtill.

Ljuva barndomsminnen !!

Till och med de minnen som inte var särskilt fina, blir på nåt sätt ändå  nostalgiska.

Kram & kärlek

1 Rosa:

skriven

Godmorgon!
Mina barn har fått bli nyckelben vissa dagar nu. Men de börjar bli stora och det kanske är så det ska vara... Det tar inte lång stund innan jag kommer hem. Men jag är uppväxt med en mamma som alltid fanns hemma. Så det känns lite tråkigt.

Tror du att han blev besviken på mig efter det missförståndet i helgen? Jag har ju egentligen inte sagt nåt dumt till honom men han tolkade det tydligen så. Men förändrades hans känslor? Jag tyckte vi var på väg mot något fint och hoppas vi kommer iväg tillsammans och får uppleva en fin resa ihop nu. Vi behöver lite tid tillsamman


Svar: ta det som ett test.. klarar han inte detta lilla, ja då kan det inte funka på sikt.. kram :)
Esmaralda

2 Maggan:

skriven

Nyckelband har även jag varit, och inte blev vi sämre människor för det😂,härligt ändå med barndomsminnen, änglamat såg riktigt gott ut.. det ska provas.
Kommer våren med något roligt, oväntade, kärleksfullt.. eller blir det att vänta länge till?!? Kram

Svar: Nej för tusan, ingen var eller blev sämre för att man var nyckelbarn.. det handlade bara om den tidens trångsynthet och snabbhet att döma ! Jag tror något bra kommer nu i vår... ser dock inte exakt vad.. kram :)
Esmaralda

3 Ester:

skriven

Gomorron Ez!
Jag var aldrig nyckelbarn, fanns hemma mär man kom från skolan. Hon började inte jobba igen förrän vi bar var lite äldre.

Om jag tackar nej till erbjudet jobb nu kommer det något annat som skulle kännas bättre?

Kram Ester

Svar: Något annat kommer... ungefär på samma nivå som det erbjudna... det kan dröja längre innan det mer ultimata jobbet kommer så tänk ett varv till.. kram :)
Esmaralda

4 Skorpan:

skriven

Nyckelbarn, var ett av dom men min nyvkel hängde i en kedja lik den som propparna till lavoarerna hänger i. Det här var på 70-talet o det var nu så det var hos oss. Vet inte ens om jag längtade efter att ha någon hemma, förträngt det kanske ;). Gick till en kompis som också var nyckelbarn, rätt ofta för dom hade störe lägenhet, o sen när jag fick en annan kompis gick jag till henne.

Hennes mamma var dagmamma så där var nån alltid hemma :). Kompensation kanske ;). Då jag blev äldre fick jag blrja ”jobba av” o dra lakan med kompisens mamma :D. Goda minnen...

Ja förutom det att jag inte kunde tänka mig att använda halsband på tiotals år. Nu går det, men sällan det händer, tyvärr. Har flera jag kunde använda men... Kan ju bara hoppas att jag inte blir alltför mycket ihågkommen med smycken i framtiden. Ringar o klockor jo, övrigt, tveksamt.

Framtiden med presenter ligger långt borta, nu är det den närmaste framtiden som gäller o med den hoppet om ett nytt jobb. Är det månne ett jobb som är lediganslaget eller är det jag som skickar iväg en öppen ansökan? Det är ju svårt att utmärka sig bland hundra, hundratals, sökande...

Tog mig lite sovmorgon då det blir kvällsjobb idag. Får väl se vad som sägs på mötet, bokslutsmötet, bara bra eller mycket mindre bra...

Önskar alla en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag ser inte hur jobbet kommer eller några detaljer men det verkar vara som öronmärkt till dig och du missar det inte.. kram :)
Esmaralda

5 JT:

skriven

Intressant! Ha aldrig hört uttrycket innan men roligt att du berätta. Finns det något mer i dåtid som är roligt som du kan dela med oss som är född i 90talet, eller iallfall jag! Hehe

Svar: Ja, jag tror knappt fenomenet med nyckelbarn finns länge och säkert dyker det upp annat från förr då och då som jag delar med mig av.. kram :)
Esmaralda

6 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Vilka minnen <3 Var inte själv ett nyckelbarn men däremot följde jag gärna med andra hem på mellis .För hemma hos mig sov mamma då hon jobbade natt.Jag var strängeligen förbjuden att ta hem ngn och föra oväsen...Så jag var oftast ute ända till kvällsmaten...och ingen var orolig .
Hoppa twist var stora rastsysslan i mellanstadiet

Igår var en bra dag ,jag fick min diabetessyrra som tog prov och vips fick jag alla prover tagna , utan läkarbesök :-)

Redan mitt-i-veckan ...
Ha en strålande Onsdag

Kram Anki med flock

Svar: Ja, ibland löser sig saker på ett enkelt sätt... kram :)
Esmaralda

7 Skorpan:

skriven

Mikael, din kommentar igår om nyckelbarn, visst var det fritt men hur mycket mackor det blev har jag inget minne av ;D. Höll mig mest borta hemifrån, o det trivs jag med nu också, fast nu är jag mestadels hemma :D. Tills nån annan kommer med i bild, kanske..
Kram Skorpan

8 Mia:

skriven

Hej Es!

Ser du något om i vilken typ av sammanhang jag kommer att möta mannen? Om det kan vara på en kurs, på en dans, på nätet eller i något annat sammanhang? Finns det chans att det kan bli inom ett år?

Kram!

Svar: Jag ser inte var men chansen finns att ni möts inom ett år... kram
Esmaralda

9 Värdelös:

skriven

Hej!

Kommer det en lösning snart på mitt jobb problem?? känner mig så värdelös och misslyckad.

Kram

Svar: Det kommer, kram :)
Esmaralda

10 Tildis:

skriven

Visste faktiskt inte om att det fanns något som kallades nyckelbarn. Men nu vet jag vad det betydde. Intressant!

Kommer det gå bra imorgon? Kram

Svar: ja det ser bra ut.. kram :)
Esmaralda

11 Nj:

skriven

Hej Esmaralda.
På den tiden var jag inte född än. Men jag tycker alltid det såg så mysigt ut förr i tiden.

Ser du i någon procent hur troligt det ser ut att jag i år möter någon som jag ingår en relation med?
Kram

12 Jo:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner han det är synd eller är ledsen att det tog slut mellan oss?
Kram

13 Skrållann:

skriven

Hej!
Jag var också nyckelbarn. Det var för att jag aldrig trivdes på dagis eller hos dagmamma.
Ska jag söka den 50% tjänst som är ute som bemanningsansvarig eller kommer det dyka upp något annat passande snart?

Kram❤

14 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det troligt att jag kan vara tvåbarnsmamma inom 1-3 år?
Kram


Svar: Ja chansen finns och är god.. kram :)
Esmaralda

15 <3:

skriven

Hej kära Es hur stor är chansen att han tar med mig i påsk ?
Vad är det som gör att han inte bara fixar ?
Kram

16 Nj:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du i någon procent hur troligt det ser ut att jag i år möter någon som jag ingår en relation med?
Kan jag förvänta mig något nu till vår/sommar hösten?
Kram

17 Klara:

skriven

Hej Esmaralda! Gjorde ju en liten fuling igår... Men trodde verkligen att jag var gravid. Känns så, vad är det för fel på mig??? Är jag sjuk, känns som att jag håller på att bli galen.

Klara

18 Susanne Amalia :

skriven

God Morgon 😊..
Nyckelbarn..
När jag var liten önskade jag att jag hade varit ett Nyckelbarn.. Jag tyckte nog att de hade det bra.
eftersom min mamma hade borderline så bantade hon allt och alla så mellanmål var bara ett skämt.. Hon räknade alla bullar och mätte brödlängden.. Själv tyckte hon om kanterna på brödet så hon åt alltid upp det gräddade runt omkring.. Bjuda på håligt bröd avgnagt yta ville man ju inte.. Ingen kom hem till oss och ingen fick komma hem.. Vänner var överskattade och när min son träffade den livspartner han ville leva med sa hon vad ska han med henne till han har ju mig..
😱 herregud det hoppas jag verkligen inte.. Sa jag.. 🤪

Tack för svar om lokal..

I dag åker jag hem från snö paradiset.. Jag vill stanna här mycket längre men så är det med glädje.. Så mycket balans kordenation och glädje.. Detta tar ungefär två år att uppnå i sjukgymnastik och hjärnträning.. Som jag har uppnått på bara några dagar..
Man kanske ska föra in detta i sjukgymnastiken.. Magiskt vilken koordination..
Livet är så mycket och det finns så mycket glädje.. Även fallgropar.. Målet för mig är att vara i glädje. Det kommer så mycket gott av det.. I går blev jag bjuden på puben av pubägaren..
Du ger min pub glädje folk skrattar och är glada.. Du får alltid komma hit och du får fria drinkar rött vin och kaffedrinkar.. 💕. Så snällt.. Men jag dricker inte så mycket så det blir nog ingen jätteförlust..
Men glädje är vidareförd.. Och i sommar är jag ner bjuden på en veckas ridsemester.. Av ett par som har hästgård.. Och turridning.. Jag mötte de på puben..
De har även appenzeller.. Grozen sennen.. I love.. Många EllaBellor..
Så har jag blivit kär.. Det gick så fort.. Jag gick på vägen och helt plötsligt stod det där.. Huset med hattar.. Vilket hus..Där har jag nog levt.. 😊 kändes så hemma.. 💕
Önskar nu alkaliska på bloggen en fin dag.. Med glädje.. 💕
MG en härlig dag med nosglatt innehåll och Du Esmaralda en dag med intressant innehåll av med glädje och kärlek 😍


Svar: Mg hälsar och pussas... kram från mej :)
Esmaralda

19 Hmm:

skriven

Mitt största problem är min attityd mot dom jag jobbar med. Jag kan låta så kaxig och vill inte vara det. Hur ska jag göra??

Svar: Intressera dig mer för vad de andra tycker och tänker... le lite mer....jobba på ödmjukheten lite... annars är du bra precis som du är.. kram :)
Esmaralda

20 Jenjen:

skriven

Hej! Vi har återigen tagit upp kontakten, känner han ännu intresse/attraktion för mig? Det känns starkt så. Kram

Svar: Visst finn det attraktion... det är något som aldrig försvinner helt även om det blir issues mellan er.. kram :)
Esmaralda

21 Baby:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du han längtar efter att krama mig?
Ser du något mer intimt umgänge mellan oss? Att det blir så
Kram

22 EPM :

skriven

Godmorgon!

Nyckelbarn var väl jag också på 90-talet och mina barn nu. Men jag vet att det var mer stigmatiserat på 50-och 60-talet.
Men, det har fått oss att ta ansvar. Förstå att hemmet är allas ansvar, gjort oss självständiga. Min dotter är 9 år och hon ich lillebror på 6 år går hem tillsammans från skolan ca 2 timmar innan en vuxen kommer hem.
Hon har nu börjat vilja lära sig laga lite mat och baka. Barnen bråkar inget när de är hemma själva- det är bara de hemma, då måste de hålla sams. 😊

Känner att folk missuppfattar mig i mitt handlande med J... avskyr att bli missförstådd.
Den mysiga mannen jag träffat lite ska jag träffa ikväll. Är det mig som person han är rädd för eller är det vad som väcks...?

Kramar

23 Ghostwriter :

skriven

Kommer det jag gjorde idag vara till hjälp eller kommer jag inte kunna använda mig av det? Kommer det vara liksom avgörande om jag kan eller ej kan, använda detta?


Kram

Svar: Det kommer vara till hjälp... kram :)
Esmaralda

24 Jenjen:

skriven

Tack för svar! Fast vänta nu, inga issues vill jag att det blir mellan oss... Nu är det sådär lättsamt och roligt mellan oss, varför kan det inte alltid vara så? Varför skulle det bli issues? Kram

Svar: Det hör till.. det blir alltid issues i relationer ... det hela handlar om hur ni hantera dessa när de dyker upp.. kram :)
Esmaralda

25 Skorpan:

skriven

Tack för svar Es!
Öronmärkt för mig, trevligt :).
Hoppas det kommer snart..
Kram Skorpan

26 Charmig Sol:

skriven

Vad tiderna förändras nu känns det nästan som att samhället ser snett på kvinnor som vill vara hemmafruar o vara hemma med barnen i stället som då man såg snett på kvinnor som ville jobba eller var tvungna o göra det.

Jag var mycket hos min mormor när ja var liten när mamma ensamstående på mitten av 80 talet var tvungen o arbeta. Bara jag tänker på
Mormors mat så vattnas det i munnen på mig. Hennes makrill var det godaste ja viste och hennes hemgjorda mandelkubbar har inte ätit mandekubb efter hon dog men kan fortfarande känna smaken i munnen.

Är J den som ja väntat på har min magkänsla rätt?

Kram kram

Svar: Vilka underbara minnen.. vårda dem väl !! Jag ser att en tvekan dyker upp... något lite oväntat men är detta hanterbart så ja, då kan han vara rätt.. kram
Esmaralda

27 EE:

skriven

Igår pratade vi om våra drömmar här hemma. Dottern drömde om egen hund och häst samt resa till Paris. Min mans största dröm var att tävla i muskeltävling och öka mycket i muskler inom 5 år...

Jag själv... känns som jag inte har några drömmar. Skulle vilja ha ett stall och häst, men så kommer det realistiska och då är vi mer på nivå att kanske vara nöjd med de två timmar på söndag som vi är i stallet jag och dottern.

Jag vet inte vad jag vill u livet och det känns, öh kanske inte jobbigt, men tomt. Väldigt tomt känns det. Nästan så det är något fel med mig som inte verkar vilja förverkliga någonting i livet utan bara vara här och sedan obemärkt finnas och så försvinna.

Är jag ensam i denna känslan? Känslan av sorg över att uppleva att jag inte har någon dröm eller ett mål med mitt liv.

Kram

Svar: Du tänker nog för stort och söker de stora livsdrömmarna.. om du taggar ner och försöker ta tag i en LITEN dröm.. något litet som går att förverkliga... då öppnar du sinnet för rätt drömtänk.. kram
Esmaralda

28 Flundra:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag undrar om det ser ut som att jag kommer att ha ett längre förhållande innan rätt man kommer? Eller om det ser ut som det mest är dejter sen att rätt man kommer?
Kram

29 Helena Ir:

skriven

Nyckelbarn,har jag varit..t o m i två länder! För min del,något jag oftast njöt av..att ha hemmet för sig själv,tillsammans med min syster..utan tjafs och bråk,det var härligt! Vi fixade maten själv, ibland..och bakade och hade oss..experimenterade med det som fanns i skåpen..Pulvermos och kokt korv bjöd vi rätt ofta "våra kompisar" på..Tror att det som var, beredde vägen för min självständighet..

Deltog i en grupp igår..men känner att jag nog gör mer nytta på någon annan plats..trivdes dock väldigt bra med deltagarna!
Jag behöver något med mer eget ansvar..

Jag brukar inte vara orolig för min ekonomi,trots att den inte är så hög,så har jag fått ihop det. Men nu ..mycket på en gång..dottern ska ju flytta..och jag innan jag ser hur det kommer flyta på..ja,det känns nervöst! Någonstans så vet jag att det går..det måste ju! Pengar..inte allt..men väldigt bra att ha..!

Hoppas förkylningen avtagit.och du känner dig piggare :)

Kram :)

Svar: Det blir knapert och jag ser lite oro men det kommer att funka... tack, jag är betydligt piggare nu.. kram :)
Esmaralda

30 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Nu börjar jag få paniiiiiik!!!! Jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla mig till arbetsförmedlingen och ansöka om ledighet inför resan. 😱 Har en klump i magen ... min handledare säger att hon godkänner det men jag måste ju ändå ringa in. Ser du om min ansökan blir godkänd trots att jag anmäler detta lite sent? Ser du möjligtvis om jag blir tvungen att arbeta måndag till torsdag vecka 28 för att jag blir ledig nu i april eller ordnar det sig med ledigheten? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

31 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Nu börjar jag få paniiiiiik!!!! Jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla mig till arbetsförmedlingen och ansöka om ledighet inför resan. 😱 Har en klump i magen ... min handledare säger att hon godkänner det men jag måste ju ändå ringa in. Ser du om min ansökan blir godkänd trots att jag anmäler detta lite sent? Ser du möjligtvis om jag blir tvungen att arbeta måndag till torsdag vecka 28 för att jag blir ledig nu i april eller ordnar det sig med ledigheten? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

32 Desperat:

skriven

Hej Esmeralda
Jag och min nuvarande sambo har det väldigt turbulent för tillfället, ser du om det är något som kommer lösa sig eller är det helt kört?
Börjar nämligen bli väldigt jobbig och jag verkligen älskar denna tjejen men hon har blivit väldigt känslomässigt skadad från sitt förra förhållande och tänder till väldigt snabbt och säger saker som sårar en del.


Mvh desperat

Svar: Det ser faktiskt ganska tungt ut... ska ni satsa på en framtid tillsammans kan ni behöva gå och prata med en professionell person.. kram
Esmaralda

33 Shima mitt hjärta s♡s:

skriven

kära Es! ser du när en graviditet ska komma för mig. vilken månad hur nära??

34 Nj:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du i någon procent hur troligt det ser ut att jag i år möter någon som jag ingår en relation med?
Kan jag förvänta mig något hända nu till vår/sommar hösten? Eller ser det dött ut ;)
Kram

35 Temperamentsfull blondin:

skriven

Åh. Nu snackar vi barndomsnostalgi!

Varm blåbärssoppa med biskvier och vaniljglass kör jag fortfarande på som sjuk. Jag tror att det väcker trygga minnen från forna sjukdagar när mamma pysslade om :)

Es! Vännerna har parmiddag ikväll, och jag hakar på som den eviga singeln. Suck. Jag har oftast inget problem med att vara själv, men sådana här tillfällen hugger och stressar det faktiskt lite. Ser du något kul kring honom? Som jag kan bära med mig ikväll.

Kram ❤️

Svar: Jag ser ju bara att han kommer... och att det blir riktigt bra.. kram :)
Esmaralda

36 Kicki 🌞:

skriven

Jag var också ett nyckelbarn. Häroppe där jag bor var det lite av status med en nyckel runt halsen. Visade på lite mer vuxen än de andra 😊. Å man sa gärna högt och ljudligt - Nu ska jag gå hem SJÄLV! Nyponsoppa med biskvier var ju mellisarnas mellis 😃! Minnen väller upp!

Känner mig lite hängig, bör jag kolla upp det eller ger det med sig insom snart?

Svar: Ja, tänk vad man kan minnas !! Och somligt triggar igång minnena. Känns som om hängigheten ger med sig men håller det i sig.. kolla upp.. kram :)
Esmaralda

37 AnnaK:

skriven

Måste fråga om det blir nån ordning på dotterns mående nån gång? Vill ju att hon ska kunna fungera i samhället.

Kram 😊

Svar: Det kommer gå fram och tillbaka innan den riktigt positiva förändringen kommer.. men den kommer.. kram :)
Esmaralda

38 M:

skriven

Hej

Vart har kärleken tagit vägen ?
behöver jag vara orolig att det händer något konstigt?

Det har ju gått några år nu och det känns som det blir för vanligt och hen är rätt trött och inte så kär längre..

Har jag rätt eller fel ?

Kram

39 Madeleine :

skriven

Kommer jag alltid vara singel?
Vill hitta kärleken och skaffa familj?


Kram

40 Flundra:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag undrar om det ser ut som att jag kommer att ha något längre förhållande innan rätt man kommer? Eller om det ser ut som det mest är dejter sen att rätt man kommer? Dyker det något i förhållande väg upp snart?
Kram

41 Linnean 🌸:

skriven

Åh, vilka minnen du plockade fram! Nyckelbarn var jag iofs inte för mamma var alltid hemma och det fanns bullar och hembakat bröd. Ja, hon var sömmerska så hon jobbade hemifrån kan man säga. Vi bodde ju på landet och där låste man aldrig! Var ingen hemma så var det bara att traska in liksom. Nyponsoppa med biskvier, änglamat! Mm! De som inte hade mammor hemma var lite avundsjuka på oss som hade det! Andra tider det! Inga låste dörrar eller bilar ens! 😃
Är orolig för mannen i skogen! Hans pappa blev svårt sjuk, om han ens lever än! Eftersom skogsmannen är bipo är jag orolig för att han dalar ner i djup svacka nu. Ser han ut att klar detta utan några katastrofer? Om man nu kan säga att det kan komma något bra ur detta så är det att jag får ha kvar katten ett tag till! Vad rälig jag är 😊 Regn och snö faller och jag får väl damma vidare! Ha det gott! Kram.../Linnean 🌸

Svar: Exakt.. inget var nånsin låst.. varken dörrar, bilar eller cyklar ! Mannen kommer gå igenom en tung period.. det kanske inte kommer genast men efter en tid... var beredd... och kissekatten har det så bra hos dig.. kram :)
Esmaralda

42 Milla:

skriven

Min mamma var hemmafru o alltid hemma.
Kommer exmaken få en permanent bostad, undrar för barnens skull...

43 Tisa:

skriven

En väldigt nära vän till mig har nyligen fått veta att hennes godartade tumör i huvudet har växt och kanske inte alls längre är godartad. Hon ska operera bort den nu i sommar. Ser du om det blir bra till slut?

Svar: Ja det finns god chans att det kommer bli bra.. kram :)
Esmaralda

44 Mikael:

skriven

Nyckelbarn var det absolut bästa då man fick ha huset för sig själv :)


Kram
Mikael

45 Helena Ir:

skriven

Tack! Ja,så är det.tänk om man haft en spåkula för några månader sedan..då hade jag tänkt om för en hel del..

Kram :)

46 Ros:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner han någon form av kärlek till mig? Är jag en viktig person för honom?
Kram

47 Lena:

skriven

Hur länge kan det dröja innan dottern får
en lägenhet?
Riktigt tufft för henne att bo kvar hos
en bitter och aggressiv f.d. pojkvän...

Håller tummarna

48 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda
Skönt att du inte ser några varningar runt min son som åkerden 5 April till Vietnam tufft av honom tycker jag!han ska dyka han har dykar sertifikat! Så jag hoppassat han träffar bra människor där! Så atthanfårdet bra! Tror du det? Han är väldigt social ödmjuk!! Detkommet han nog långt på! Kram! ☀️

Svar: Ja han är av den sorten som människor snabbt tycker om och litar på... du ska vara en riktigt stolt mamma.. kram :)
Esmaralda

49 Michaela:

skriven

Här gick det undan! Fick komma på ultraljud redan idag! Var så nervös och skakar fortfarande men det såg bra ut. Inga proppar. Lymfvätska utan smärtan o svllnaden beror på nervskador och det visste jag ju redan att jag hade. Har fått fortsatt smärtstillande plåster att ha på benet. Svindyrt = 900 kr för 30 plåster men värt det! Hoppas jag kan få lite lugn och ro nu med hälsan och börja leva igen :) Kram

Svar: Ja, nu kommer du snart igång med livet på riktigt.. kram :)
Esmaralda

50 Michaela:

skriven

Proppar ELLER lymfvätska skulle det så *skakiga händer* :)

51 AnnaK:

skriven

Tack för svar och kram 😊

52 Mia:

skriven

Hej!
Den här mannen jag kommer möta, är det min stora kärlek så det kommer bli en varaktig relation?

Kram!

Svar: Ja du kommer att möta den kärlek som blir varaktig.. kram
Esmaralda

53 Mariao:

skriven

Hej Esmeralda!
jag har påbörjat något som ger mig så mycket glädje och jag gör detta från mitt hjärta. Kan du se om det här "projektet" kommer växa och blomma ut? Eller ska jag lägga ner det?

Kram,
Maria

Svar: Ge det gärna lite mer tid innan du stämmer av.. kram
Esmaralda

54 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.
Kärleken som jag kommer träffa ser han ut att bo i den stad jag bor i nu?
Kram

55 <3 😇:

skriven

Hej kära Esmeralda tror du halsbandet är kvar på sjukhuset eller i hemmet ?
Hur stor är chansen att jag kommer iväg på det jag vill på tisdag ?
Kram

56 Solrosen:

skriven

Jag var aldrig nyckelbarn.Det var alltid någon förälder hemma efter skolan som lagade mat och annat gott när vi kom hem. (Men jag hade inte haft något emot att vara ett,då jag älskade att vara hemma själv ibland också:)

Drömmer mig bort till livskamraten.
Undrar om du ser mig träffar en fin man snart tycker han dröjt med åren nu:(?
kram

Svar: Han dröjer lite... men han kommer.. helt säkert.. kram :)
Esmaralda

57 Nj:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur stor ser chansen ut i procent att jag möter ”rätt” man i år och ingår en relation? Hur stor ser möjligheten ut att det blir så i år?
Kram

Svar: Chansen finns men hur stor den är kan jag inte uttala mig om.. kram :)
Esmaralda

58 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Nu börjar jag få paniiiiiik!!!! Jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla mig till arbetsförmedlingen och ansöka om ledighet inför resan. 😱 Har en klump i magen ... min handledare säger att hon godkänner det men jag måste ju ändå ringa in. Ser du om min ansökan blir godkänd trots att jag anmäler detta lite sent? Ser du möjligtvis om jag blir tvungen att arbeta måndag till torsdag vecka 28 för att jag blir ledig nu i april eller ordnar det sig med ledigheten? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

59 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Nu börjar jag få paniiiiiik!!!! Jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla mig till arbetsförmedlingen och ansöka om ledighet inför resan. 😱 Har en klump i magen ... min handledare säger att hon godkänner det men jag måste ju ändå ringa in. Ser du om min ansökan blir godkänd trots att jag anmäler detta lite sent? Ser du möjligtvis om jag blir tvungen att arbeta måndag till torsdag vecka 28 för att jag blir ledig nu i april eller ordnar det sig med ledigheten? Mycket tacksam för svar! Kram Zoey 💕

60 Rebecca:

skriven

Vad tycker dem om mig på jobbet egentligen? 🌸

61 Fanny2:

skriven

Vilken tur man har som växte upp när fritidsgårdar fanns. Mina syskon tappade bort allt så mina föräldrar ville inte ens ge mig nycklar när vi var barn... Vilket stigma och ändå var dessa mammor som jobbade hjältar. Men så var könsrollerna. 😥 Änglamaten fick det att vattnas i munnen...

Får såna vårkänslor när solen skiner som den gjorde idag... Kanske därför så många drömmer sig bort till kärleken? Själv drömmer jag om att kunna sitta ute i naturen och inte frysa... Det kanske vore mysigare om man hade någon? Hmm, soulmaten kommer förr eller senare. 😥

Kram

Svar: Jajamän , soulmaten kommer.. kram :)
Esmaralda

62 Rädd:

skriven

Hej E!

Hur får jag veta om det är rädslan eller magkänslan som säger att jag inte ska göra projektet? Jag känner mig splittrad.

Kram och kärlek.

63 Tingeling:

skriven

Hade aldrig hört uttrycket! Jag önskar jag kunde vara hemma när min dotter slutat skolan, i alla fall när hon går på lågstadiet. Pluggar jag på distans kanske det kan ske!

Jag är väldigt trött i dag. Sovit dåligt. Har varit mycket på jobbet. Jag gillar när det är mycket, blir uttråkad annars. Men när det blir så mycket att jag inte kan sortera mina uppgifter och jag inte vet vad jag gjorde för en timme sedan brukar till och med jag tycka det är jobbigt 😉

Annars ser jag fram emot resten av veckan, och helgen! Kalas och middag på kvällen utan barn. Jag hoppas det blir av, annars tar jag med mig min dotter istället 😄 på söndag ska jag göra mini påsklunch till mig och dottern då hon inte är hos mig över påsk. Och på påsken reser jag iväg på weekend, blivit bjuden på resan, väldigt tacksam för det. Kommer resan gå bra? Var ett par år sen jag flög!

I dag sken solen hela dan. Älskar det!

Kram!

Svar: Ja ibland blir det för mycket.. till och med för den mest aktiva !! Resa kommer så så bra... passa på att roa dig.. kram :)
Esmaralda

64 Alie:

skriven

Hej Es,
Jag och mamma har bokat en resa till Finland i sommar.. jag har inte fått godkänt ledigt än, ser du om vi kommer iväg? 😯
Kram

Svar: Ja det ser ut som om ni kommer iväg.. kram
Esmaralda

65 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Bor kommande kärlek i den stad jag bor i?
Kram

Svar: Nej det ser inte så ut.. kram
Esmaralda

66 Mimi love<3:

skriven

Hej Es

Finns det någon hälsning till mig från andevärlden?
kram

Svar: Massor av kärlek finns det för dig... kram :)
Esmaralda

67 F:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag undrar om det ser ut som att jag kommer att ha något annat förhållande innan rätt man kommer? Eller om det ser ut som det mest är dejter Tills rätt man kommer?
Kram

68 Bluesky:

skriven

Hur kommer vi klara att visa upp våran show? Blir dansen lyckad?

69 90-tals barnet:

skriven

Tjenare es!

Underbart inlägg. Som 90-tals kid blev det en del o'boy, chokladpuffar i mjölk och rostmackor med massor av ost och sylt :)

Inte konstigt att man är sockerberoende..

Lite låg period just nu. Något kul för mig som du kan se? Skulle vara härligt om du såg något specifikt.

Kram 💕

70 Elisa:

skriven

Hej!
Ser det bra ut att resa dit till ön alternativt det andra stället i landet?
Kram

Svar: Båda delar känns positivt så väljer efter hjärtat.. kram
Esmaralda

71 Bab:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du om han känner någon form av kärlek till mig? Är jag en viktig person för honom?
Kram

72 Missy:

skriven

Hej ES

Har jag någon beundrare som tänker på mig?
kram

73 Anna E:

skriven

Älskar min gamla kille mig...?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: