Råd till föräldrar från familjeterapeuten !!!

 

 

När  man vill ge ett barn god bekräftelse så handlar det inte om att berömma allt , oavsett vad !

Den sanna bekräftelsen  är något annat och har inte att göra med vad barnet uträttar

Istället  bör man tänka på att bekräfta den person som barnet är….

 

 

Ett bekräftande samtal med barn:

         "Gomorron skitunge ( så pratade jag med mina barn… vi hade typ samma humor eller så påtvingade jag barnen min humor  )  har du sovit gott ? "

        " Ja, fast jag har drömt mycket"

         "Vad har du då drömt om ?"

      " Jag drömde att  jag stod högt uppe på ett berg och inte vågade klättra ner"

   "   Var det hemskt ?"

       "Ja"

       "Vad gjorde du då ?"

       " Jag skrek bara på hjälp  och sen vaknade jag"

    " Blir du rädd ibland i riktiga livet också ?"

         "Ja !!!"

"Ja det blir jag också. Det blir alla människor – även dom som säger att dom inte blir det "

        "Jo"

       " Vad brukar du bli rädd för i riktiga livet ?"

        "Maskar och  elaka gubbar"

       " Varför är du rädd för maskar ? Tror du att de är farliga ? "

        "Nej men en gång så stoppade Kalle en mask innan för min tröja och det var så äckligt"

      ´" Ja det förstår jag.. det var taskigt gjort av Kalle, varför tror du han gjorde så ?"

       " För att jag  gömde hans  bok"

       " Då gav han igen eller hur ?"

    " Jo men det var äckligt med maskarna"

      " Det förstår jag och jag hade också tyckt det var äckligt   och kanske Kalle använde maskarna för att han visste att du inte skulle gilla det ? "

Och här följer ett samtal kring varför man  gör som man gör och varför man försöker toppa varann  när det gäller hämnd och elakheter.

  " Elaka gubbar då ? Har du träffat  nån sån ? "

    "  Nä men jag har hört tala som dem"

"    Vad har du då  hört ? "

Och barnen berättar allt hen hört.

  " Jag förstår att du rädd för att råka ut för något sådant och om det hände, vad skulle du göra?"   

" Skrika och springa ? "

"   Bra taktik !  Du tänker rätt.  Det finns inte så många elaka gubbar och de allra flesta möter aldrig nån i hela sitt liv men om det händer, så är det bra att veta hur man ska göra."

      "   Ja "

 

 

Genom att ställa frågor till ditt barn och lyssna på svaren… och  genom att fortsätta samtalat på barnets nivå så bekräftar du per automatik. Du lyssnar, du ställer frågor, du visar dig nyfiken  och vill veta mer.

Hade samtalet blivit så här istället :

 

-          Gomorron skitunge ,har du sovit gott ?

-           Ja, fast jag har drömt mycket

-          Ja ibland drömmer man, så är det.

Punkt

 

 

Då hade barnet alltså inte fått bekräftelse

Nu menar jag inte att man ska slå knut på sig och försöka ge bekräftelse i alla läge alltid.

Du skulle man bli totalt utmattad och situationen hade blivit konstig bara .

Jag menar mer att man ska försöka ha det här  bekräftelsetänket med sig.. hur de små samtalen i vardagen kan påverka ett barns självkänsla.

 
Här fortsätter vi vår söndag.... jag & mamma ska ut  med stavarna på en redig runda... vi tittar in  till en kompis på fika längs vägen.... och i kväll blir det filmtajm o fisksoppa !!
 
Mamma hälsar
Kram & kärlek från oss
1 Fina:

skriven

Hej! Mitt ex har erbjudit sig att ge mig det jag allra helst drömmer om! Och jag funderar på att tacka ja! Blir det bra?

2 Glittrig aura:

skriven

Suger åt mig som (förhoppningsvis) framtida förälder!

Gillar verkligen när du väver in lite terapeut "tips och tricks" :)

Härlig söndagsplan för er. Själv ska jag sitta på möte. Får dagdrömma om mitt span eller gottepåsen hemma. Vad tror du förresten han skulle tycka om mig om vi började ha mer än ytlig kontakt?

Kram från mig 💕

Svar: Jag ser ingenting hållbart på sikt men han gillar dig.. kram
Esmaralda

3 Mee:

skriven

Det skall jag ta till mig när jag bildar familj:)

ser du något kul som händer mig snart?
kram&kärlek tillbaks:)

4 Jossan :

skriven

God dag!

Helgen är snart slut och jag känner typ.. åh nej jag vill inte jobba imorgon.. varför? Jo för jag känner att jag inte hunnit vila denna helgen. Först var det träning, städning, sova, träna, städa, kalas, resturang, bio, sova, till mamma o pappa, husvisning, ska klippa mig, handla och sen sova... ja vilken stressig helg!

Jag har verkligen hittat mitt drömhus... men det känns som det är 100 år bort... det känns som jag är i en svacka och känner mig sjukt less på allt. Varför har inte jag mött den äkta kärleken? Varför kan inte jag få tillsvidareanställning? Varför har inte jag råd att köpa hus. Asså just nu vill jag bara sova och vakna när det är min tur att få mina önskningar uppfyllda...

Tror du jag kan ha detta om 2 år? Det är mitt mål iallafall...

Kram

5 Jeanette:

skriven

Så kloka ord, och jag håller fullt och fast med.När jag pratar med mina barn använder jag mig av samma sätt, men det var ju ingen hitt. Min dotter dom är fosterhemsplacerad då hon är rädd för sin pappa som har missbruksproblem och har brukat våld mot henne, men ändå anses det att jag är den som gör fel. Så det känns som det spelar ingen roll vad man gör, han med missbruksproblem och arbetslös av och till själv är jag högt studerar med ett fast arbete i hög position men ingen lyssnar, vad kan man göra för att komma ur denna mardröm???
Kram

Svar: Du lever en svår situation men du ska inte ge dig.,... lyssna av... och försök gå till mötes så gott det går.. kram :)
Esmaralda

6 Skorpan:

skriven

Ja en försöker så gott en kan...
Bra bekräftare är jag definitivt inte, men om barnen inte klarar sig i livet är det ju bra att ha mamma att skylla på ;D... Att allt gick fel.. O det där med humor, den har jag nog tvingat på mina barn jag också...
Stava rätt o mys med film :).
Kram Skorpan

Svar: Ja, jag tycker det är en förälders rättighet att pracka på sina ungar ful humor :) Kram
Esmaralda

7 Moj:

skriven

Hej Esmaralda.
Väldigt bra inlägg!! Tack för att du delar med dig.

Mötte en man på stan som var i samma lekrum med sin dotter. Kände hans vänner för ett par år sedan och var på samma fest. Ingen jag känner väl alls.
Men jag hälsade inte på honom eller ”tittade upp” så det blev tillfälle att hälsa. Jag fick lite dåligt samvete. Tyckte han det var konstigt att jag inte hälsade? Har han någon dålig bild av mig?
Kram

8 Sus:

skriven

Hej
Så viktigt ämne.....
Försöker verkligen....
Hur ska jag få med honom på resa?
Love sus

9 Aurora:

skriven

Hej Esmeralda!

Jag har haft väldigt många och starka upplevelser från andevärlden det senaste halvåret, kontakt med änglar, naturväsen, min mamma m fl på andra sidan etc. Utvecklat olika mediala förmågor, healingförmågor. Det började när min mamma dog i höst. Jag har fått veta en mängd saker som ska hända, stora planer för mig och mitt liv och framtida uppgifter - men gång på gång på gång uteblir det de har sagt ska ske och jag faller platt, för jag har lagt undan väldigt, väldigt mycket av mitt "ordinarie" liv för att ge plats för allt detta nya. Just nu känner jag mig bara lekt med, runtskyfflad och det gör jätteont inuti. Finns det någon sådan "högre plan" för mig, eller har allt jag hört och uppfattat bara varit bluff och båg?

Tack snälla!
Kram, Aurora

Svar: Det finns en fin plan för dig.. men ibland övertolkar man och jag tror att du ska försöka vara lite mer jordad.. så kommer det andliga lättare.. kram
Esmaralda

10 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
Förut så kunde Han ringa och fråga hur det var med barnet mer. Nu går det väldigt lång tid mellan gångerna innan han hör Av sig.
Verkar det som att han vill ringa och Kolla läget? Eller tänker något på oss? Ser du varför han inte gör det längre?
Kram

Svar: Han försöker normalisera det hela... kram
Esmaralda

11 Bumble bee:

skriven

Hejsan Es!
Håller med dig i detta! Det är något som jag kommer försöka med mina barn, att lyssna och försöka ge dom en bra självkänsla och självförtroende och jag hoppas att jag blir en någorlunda bra mamma. 😃 Jag hoppas du och din mamma hade en bra promenad med stavarna. Du får hälsa till henne!

Något jag inte kan låta bli att tänka på är att nästa år blir min älskade mormor 90 år. Jag undrar lite vad du ser kring detta, blir de en stor fest eller bara hennes tre barn dvs mamma och hennes två bröder med fru/sambo och pappa + jag och mina två systrar och min ena systers familj? Min mormor brukar ändra sig i sista minuten så tänkte bara om du kunde se hur hennes 90 års dag blir firad. Ser du om jag möjligtvis har en partner då vid min sida eller kommer jag vara singel igen som alla andra år som vi har haft släktträffar? Vad ser du? Mycket tacksam för svar! Kram

12 Bumble bee:

skriven

Hejsan Es!
Håller med dig i detta! Det är något som jag kommer försöka med mina barn, att lyssna och försöka ge dom en bra självkänsla och självförtroende och jag hoppas att jag blir en någorlunda bra mamma. 😃 Jag hoppas du och din mamma hade en bra promenad med stavarna. Du får hälsa till henne!

Något jag inte kan låta bli att tänka på är att nästa år blir min älskade mormor 90 år. Jag undrar lite vad du ser kring detta, blir de en stor fest eller bara hennes tre barn dvs mamma och hennes två bröder med fru/sambo och pappa + jag och mina två systrar och min ena systers familj? Min mormor brukar ändra sig i sista minuten så tänkte bara om du kunde se hur hennes 90 års dag blir firad. Ser du om jag möjligtvis har en partner då vid min sida eller kommer jag vara singel igen som alla andra år som vi har haft släktträffar? Vad ser du? Mycket tacksam för svar! Kram

Svar: Det ser ut som om det blir ett stort firande.. kanske ni överraskar henne på något sätt. Jag ser inte om du har någon vid din sida just så.. kram
Esmaralda

13 Helena Ir:

skriven

Tror jag har bekräftat mer än jag blev bekräftad..kan ju vara så att förr i tiden så hade man inte detta "tänk" i sig,på samma sätt som det är vanligare idag..

Mysigt du har med din mamma :)
Fisksoppa är mums!

Stora kramen till er båda :)

Svar: Kram tillbax från oss :)
Esmaralda

14 Jessica:

skriven

Es, gillar han mig på det sättet? vad ttänker han när han tänker på mig? Jag gillar han.. Men vet inte om han känner samma tillbaka.. Vad ser du?

Kram :)

15 Is:

skriven

Hej!
Jag försöker verkligen hänga med ungdomarna när de pratar men det är inte lätt jämnt, man förstår hälften av vad de pratar om

Kan du tyda drömmar?? Har börjat drömma att han kommer tillbaka. Vad betyder det?? Ingenting eller ....
Blir han själv??

Ha en fortsatt trevlig dag

16 Myströjan:

skriven

Tjenixen e.
Ja lite fisksoppa hade jag då inte tackat nej till som den äkta västkustare man är. Funderar på om mannen i myströja skulle kunna bli intresserad av mig? Om du ser något där. Vi har knappt pratat men är lite smånyfiken. Kramar :)

17 Mo:

skriven

Hej Esmaralda
Mötte en man på stan som var i samma lekrum med sin dotter. Kände hans vänner för ett par år sedan och var på samma fest. Ingen jag känner väl alls.
Men jag hälsade inte på honom eller ”tittade upp” så det blev tillfälle att hälsa. Jag fick lite dåligt samvete. Tyckte han det var konstigt att jag inte hälsade? Har han någon dålig bild av mig?
Kram

18 L:

skriven

Hej Esmaralda.
Väldigt bra inlägg!
Det är lätt att stressa, men visst är det så viktigt, någon som lyssnar aktivt och som verkligen bryr sig. Så skönt och alla behöver det. Barn som ska bygga upp sin självkänsla.

Es, Ser det troligt ut att jag har en familj och fått ett till barn inom 2-3 år?
Kram

19 Susan:

skriven

Inga egna barn men många barn i mitt vi ändå, jättebra skrivet , bra råd som jag ska försöka tänka på 👍


Idag packas det inför semesterresa✈️👙⛱😎 , o varför e det så svårt att välja rätt kläder att ta med🤔Hur jag än packar kommer hälften att va oanvänt o jag kommer att sakna massor😱 Men skit samma bara det blir en fantastik upplevelse o härlig resa🤗

Kram

Svar: Det du beskriver är en typisk semester-packning- issue... jag går alltid igenom precis samma sak.. ha det så gott nu på resan.... kram :)
Esmaralda

20 Undrar:

skriven

Hej Esmaralda.
Undrar om inte han tycker Distansen känns jobbig/ konstig alls?
Är det vad han vill och jobbar för att bryta?
Kram

21 Hönan:

skriven

Åh vilket viktigt ämne. Kan tänka mig att det är svårt att veta hur man ska vara och prata med sina barn gällande sånt.

Har en liten fundering efter gårdagen. Förstår att vi nog inte ser på det här på samma sätt. Men med tanke på mitt knäppa beteende undrar jag om det fortfarande finns någon liten del i honom som förstår att jag känner något?

Kram

22 A:

skriven

Hej Es

Har du något meddelande till mig?
kram

23 Boudica:

skriven

Mysigt ni har det denna söndag!
Här ska strax duschas efter ett kort träningspass, och mat, och sen en snabb runda till affären.

Jag kan säga att bli sedd kan göra stora saker! jo jag blev sedd av mina föräldrar när jag växte upp, men att bli sedd av J blev en stor livsändring, jag började tro på mig själv och klev ut ur mitt skal.

Men Es, vad är det som händer med mig!? Jag får inte mycket gjort varken på vardan eller helgen, måste i stort sett tvinga mig själv till att göra saker. Även om jag vill göra så mycket! Detta driver mig till vansinne! Blir det bättre snart?
Mår ju även bättre av att göra saker, ser du även möjligen att jag börjar nåt fritidsintresse, eller åtminstonne något som är utöver det vanliga på dagarna?

KRAM!

Svar: Känns som om du behöver bryta ditt mönster på något sätt.. ta dig en funderare.. kram
Esmaralda

24 U:

skriven

Hej Esmaralda.
Är det det förhållandet han satsar på nu? Planerat ihoppflytt? Är det vad han vill och satsar på?
Kram

25 Minipluttann:

skriven

Blir så glad när jag läser dina inlägg om barn. Mina sa I helgen till mig mamma tänk vad många barn det finns som inte. Kan diskutera öppet med sina föräldrar som vi gör. Finna det något härligare än att bara prata.


Älskar mina barn å älskar mitt liv men går mina. Drömmar framåt nu?

Svar: Ja, det går framåt... kram :)
Esmaralda

26 Anna.L:

skriven

Så rätt, läste även tidigare inlägg om att det är viktigt att se sina medmänniskor. Brukar alltid försöka prata med de som inte är populära, lite mer tysta och inte tar plats. Särskilt i klassen, på jobbet eller på kurser är det viktigt att lära känna det mer "osynliga", även om vi är olika.
För gemenskap i en grupp känns viktigare än status.
Sedan är jag en person som upplever det ganska lätt att vara social (med allt och alla), därför blir jag lätt bekant med många. Det jag åtminstone kan göra för någon annan är att lyssna, försöka se dem, skapa trygghet och inkludera! Alla är värda att bli sedda och det sker bara om man tar initiativ, lyssnar och är välkomnande till sina medmänniskor.

Känner att jag en dag vill bli en mamma, min största oro är att inte bli en bra sådan. Men att lyssna är en självklarhet och att prata med barn är bland det bästa. Behandla andra som du själv vill bli behandlad är något jag alltid bär med mig.
Stor Kram!!!

Svar: Visst blir du en bra mamma, det ska du inte oroa dig för !! Kram :)
Esmaralda

27 S:

skriven

Tack! Det ska jag ha med mig. Får lite dåligt samvete när orken inte alltid finns att verkligen lyssna... men så tänker jag att vi alla är människor och man kan alltid göra bättre nästa gång. Jag hoppas mina barn känner att de är det bästa och finaste som finns i mitt liv. ♡

Kram

28 Bellagio:

skriven

Kan det bli vi på riktigt igen? Vi dras till varansra som magneter....

29 F.u:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser varför jag känt mig så konstig den senaste tiden?

30 Lilly:

skriven

Något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

Svar: Gör upp bra planer och lev dem... då kommer något nytt och positivt in i ditt liv.. kram
Esmaralda

31 Alice:

skriven

Hej Es

Vad får du för bild av min nästa pojkvän?
kram

32 Carin:

skriven

Det var just detta inlägg som jag behövde läsa idag (måndag) efter gårdagens samtal med en yngre anhörig som behöver höras, synas, tröstas. Lät henne sätta ord på de känslor som hon tidigare inte kunnat beskriva. Tips och råd från sin "gamla faster" som hittills ännu inte har barn men icke att förglömma att man själv har ju varit barn en gång i tiden. De oförklarliga bubblor i magen som dyker upp som uppstår som när man skakar en colaburk och vet man inte som tonårig tjej hur man ska hantera det så kan det lätt gå överstyr och nästintill explodera. Lär barnen sätta ord på sina känslor, även om de kan tycka det är pinsamt så låt de ändå vara ledande i sin egen diskussion och guida dem framåt!
Det är just vad jag hade velat om jag var 15 år.

Ha en fin måndag!

33 melena:

skriven

Hej Es jag undrar om du kan se hur det ser ut för mig nu och framåt? Kram Melena


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: