Tiden....

Tid är mycket av  en upplevelse eftersom den uppfattas olika. Semesterveckan går i rasande tempo och  när man sitter där med en tenta som man inte begriper sig på, då sniglar tiden sig fram

När man definierar tid så handlar det om att en sekund  är 9 191 631 000 770 svängningar i ämnet Cesium 133.  Och det säger ju inte ett skit !

Innan vi mätte tiden med klockar – fanns den ju på samma sätt som idag fast då förlitade man sig på solen

En del ser tiden som en ständig rörelse framåt och andra ser tiden i cirklar.

Det blir ju alltid sommar igen men aldrig den sommar som redan varit.

 

På 1500 talet löste biskop Oldham gåtan med tiden.  Han var mycket punktlig och skulle ha lunch kl 11 och middag prick klockan 5.  Så varje gång det började suga i magen så  ställde han sitt matsalsur på antingen 11 eller 5.  Så kan man också göra !

Vad tid verkligen är – kan inte riktigt förklara. Inte vetenskapligt i alla fall.

Tiden blir ny hela tiden… det ögonblick som försvunnet kommer aldrig tillbaka och så fort vi människor föds börjar vi dö.  Varje minut går vi närmare vår död. 

Tidens tand är tuff och hård och ingen kommer undan.

Vi blir äldre, vi blir gråhåriga, rynkiga och  sjuka.  Ingenting som lever, lever för evigt.  Husdjur och växter… allt  står i blom ett litet tag och sedan vissnar det och dör.

Det gäller att inte få  en tidsdepression !

 

 

 

 

Filosofen Hans Ruin menar att tiden är vårt sätt att analysera rörelse och förändring runt omkring oss. Själva tiden kan vi aldrig hitta. Hur mycket vi än spanar.

Språkvetaren Nils Thelin är inne på samma spår och menar dessutom att tiden inte kan existera utanför människan.

Fysikern Maria Sundin tror däremot att tiden är något som tickar på därute, oberoende om vi finns eller inte.

Och i Alltet, där finns inte tiden

Där ÄR man och det är konstant… ingenting åldras eller bli sjukt…. och egentligen är ju inte detta konstigare än tiden på jorden och vad den ställer till med.

Kram & kärlek

 

 

 

P.s. I dag far jag och Nettan till stugbyn i Ullared…. och laddar för en festsöndagskväll! 

Varken idag eller i morgon kan jag besvara era frågor men blogginläggen kommer som vanligt.

1 Skorpan:

skriven

Ja nog går tiden fort minsann, speciellt då man har en deadline av nåt slag som väntar.. O de lediga dagarna, i ett huj är de över... Tiden går o det är väl också meningen.

Nu går tiden fort o alltför lite får man gjort. Vet inte hur jag ska få ihop det till festen? Kan inte blrja förbereda speciellt många dagar i förväg för vi saknar ju kylutrymme att placera allt i. Det är utmanande det här med fester o små utrymmen...

Ni ser åtminstone ut att ha gott om utrymmenför två i Ullaredsstugan o Värmdöstugan också. Kom bara ihåg att inte köpa nån smörgåstårta med räkor... Kanske nåt som går att grilla, fläskfile’ ;).
Ha det gott på minisemestern o tack för svaren jag fått!
Kram Skorpan

2 Helena Ir:

skriven

Jag som börjar bli äldre..hmm..jag är äldre,jag tycker det går så fort..När jag var yngre och ex 1973 förändrades till 1974,då var det lite vemodigt,tyckte jag..för det kom ju aldrig tillbaka..

Och så fort vi föds så börjar vi dö..kan tyckas otäckt,men liknande tankar har jag haft..att det släta lilla barnet..med åren förvandlas allt mer till något helt annat..Inte har man (jag) ett babyface längre! :)

Alltet,det verkar vara ett rätt bra ställe..ingen åldersnoja!

Ha det så bra,du och Nettan!

Kram :)

3 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tiden är det enda man inte kan stoppa ...så var i nuet
Ha en trevlig shopping med stygmys

Grattis alla mammor ni rockar !

Kram Anki med flock

4 Epm:

skriven

Hs det så trevligt och fastna inte i tankar om tiden!😘

Kram

5 Michaela:

skriven

Ha så kul och hoppas att du hittar fläkten!!😄 Kram till er!

6 Helen:

skriven

Hoppas ni har det gott du o Nettan. Vad snällt av er att dansa regndans i Ullared så det har börjat regna lite. :-).

Sköt om er.

7 Susan:

skriven

Njut av Ullared o alt vad det har att erbjuda....alltid hittar man ngt man inte visste att man behövde😉

Kram

8 månblomma:

skriven

jag vill veta om jag kommer att flytta eller byta jobb


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: