Den sanna julsagan om människoänglarna !

Dagens gästbloggare är : Margitta

 

Jag vill berätta min julsaga för er.

Om två julänglar.  

 Det var på den tiden då mina fem barn var små.

Jag har tvillingar och ett år mellan de övriga .

 När minstingen  var 6 månader meddelade min man att nu hade han träffat en annan kvinna och skulle bygga sig ett liv med henne.

Jag kunde ta barnen för dem var han inte intresserad av. 

Jag och barnen var ensamma i lägenheten och ekonomin i botten. 

Snart skulle julen också komma.  

 

Jag ville så gärna kunna ge barnen en bra jul men  med min skrala ekonomi kunde jag vara glad om jag fick ihop till mat för dagen. 

Jag hade sådan  ångest och minns att jag grät mest hela tiden.

I slutet av november började barnen prata om julen och tomte och klappar.

Deras pappa hade åkt till Thailand med den nya kvinna och inte lämnat några julklappar.

Jag hade inga föräldrar i livet och har väl aldrig känt mig så ensam som jag gjorde då. 

Så tänkte jag att nu biter jag huvudet av skammen  för det kan inte bli värre än det är.

Så jag satte in annons på Blocket och undrade om någon kunde tänka sig att låna ut en stuga vid skidbacke till ensam urfattig mamma.  

Först kom inte svar och sedan kom ett.

Och ett svar räcker ju om det är rätt. Och det var väldigt rätt. 

Ett äldre par hade en  stuga på sin tomt som de gärna lånade ut gratis åt oss. 

Skidbacken fanns precis bakom och dessutom fanns skidor  i varierande storlek, plus sparkstötting och pulkor som ingick i hyran.

Nu talade jag om för barnen att vi skulle bege oss på juläventyr. 

Vi skulle stanna i 10 dagar.   

Vi fick låna bil av en arbetskamrat som gav mig bensinen i julklapp och det var så snällt av henne.

Dessutom hade hon packat bilen med varsen julklapp åt barnen.

Barnen var väldigt spända under hela resan. Så kom vi fram. 

 En söt liten stuga, nästan som en pepparkaksstuga och den hette också ”Pepparkakshuset”

Bruna fönsterluckor med vita hjärtan och en upplyst gran framför. 

Det trevliga paret tog emot oss och installerade oss.

Jag grät när jag såg att de ställt in gran som de pyntat. Det var julstjärnor i fönstren och julljusstakar och juldukar och pynt.   Att någon gjort detta för mig och barnen som inte ens känner oss.

Paret blev snabbt tant Anna och farbror Hasse.

Barnen åkte skidor och pulka och kom in rödrosiga och  vi drack varm choklad och åt bullar.

 Vi virade in oss i filtar och satt tillsammans i soffan och tittade på julkalendern och på alla de dvd filmerna som var för barn. Vi gjorde snöänglar och vi grillade korv utomhus. 

Barnen hittade kompisar som de lekte med.

 

Vi byggde snögubbar och hade snöbollskrig och det sprakade i öppna spisen.

Vi hade en riktigt gammaldags jul där vi bara rådde om varann.

Tant Anna bjöd in oss på fika och flera gånger kom hon med burkar fulla av hembakade bullar och kakor.

Farbror  Hasse skjutsade oss till butiken i byn så jag kunde proviantera lite

Han frågade barnen vilken julmat de tyckte om och de sa att de tyckte bäst om tomtegröt.

Dvs risgrynsgröt.   

 

 På julaftons eftermiddag  när det mörknat  och vi nyss hade delat ut klapparna från min väninna och lite smått från mig så bankade det på dörren.

Ungarna sprang till fönstret och skrek  upphetsat att det är tomten som kommer.

Och det var det verkligen.

Farbror Hasse var iförd full tomtemundering och hade med sig klappar till barnen och till mig. 

Barnen fick vars trepaket med leksaker och hemstickade vantar och jag fick en sådan fin stickad tröja, som jag än idag har kvar.  

  Och så hade han julgröt med sig. En stor bytta ris a la malta och en kanna saftsås.

 

 

Vi spelade spel som fanns i stugan och alla barnen mådde så väl.

Dagarna förflöt raskt och snart var det dags att åka hemåt.

Jag kom överens med det underbara värdparet att  vi skulle hålla kontakten. Det gjorde vi också via telefon men tyvärr fick farbror Hasse  en stroke kort efter som  tog hans liv och tant Anna flyttade då till sin dotter i Englan

Men aldrig att jag glömmer detta underbara par

De inte bara räddade julen för barnen och mig utan de gjorde den extra underbar.

Den gången gav jag mig själv ett löfte som jag alltid uppfyllt, nämligen att varje jul ska jag göra något för en medmänniska.  Även om det bara är  det lilla som att bjuda uteliggare på glögg och ge varma strumpor så är det i alla fall något.

 

Barnen  är vuxna nu men de äldsta minns allting tydligt och det går inte en jul utan att de nämner tant Anna och farbror Hasse

Jag ville berätta detta för er eftersom det är en sann och verklig julsaga

Och för att peppa er som är i liknande situation som jag var.   Kan man förmå sig att be om hjälp, så finns ibland hjälpen där och de mest underbara ting kan hända.

Och så vill jag säga till er som har en extra stuga att ni kanske kan bjuda dit en familj som annars inte har råd att fira jul.  Bara att komma hemifrån är ju ett äventyr. Det behövs ingenting extra.

 

 

 

 

Det är lite tidigt men eftersom vår Ezmeralda har  pratat mycket jul här på bloggen så passar jag på att önska er alla en riktigt god och bra jul

Kram från Margitta

 

 

1 Jennifer:

skriven

Hej fina Es! Margitta - tack för att du delar med dig, vilken underbar jul ni fick tillsammans! Önskar dig allt gott!

Fina Es, jag ska börja deltidsarbeta den 3 december efter en låååång sjukfrånvaro från arbetsplatsen... och känner
mig lite nervös för det.

Kommer mina arbetskamrater bli glada att jag återvänder? Blir det bra med dem? Eller kommer jag att vara utanför och känna mig utanför gänget? Kram

2 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Angående kollegorna... förstår inte varför jag fick ta på mig ansvaret för det som M återigen sjabblat med. Hon är strular ju bara. Men ser de andra de eller? Är de blinda? Är det bara jag som tycker att hon är svår?

3 EPM :

skriven

Åh så fint Margitta!
Jag blev helt rörd, sitter på tåget och ler med tårar på kinderna.
Kärleken är störst av allt, vilket Anna och Hasse bevisade.

Vi berättade för barnen om vår skilsmässa i helgen, det gick bara, men det är lite hudlöst hos oss alla nu. Jag känner Taras kraft i detta...❤️

Kram

Svar: Och Tara kan du lita till och tanka energi hos.. kram :)
Esmaralda

4 Lotta:

skriven

Så fantastiskt fint. Blir alldeles rörd. Magiskt :)

Kram L

5 Tingeling :

skriven

Blev väldigt berörd av detta. Tänk så underbart, detta är ju precis vad julen handlar om. Om jag kunde så skulle jag ha låtit en familj bo i en stuga hos mig. I framtiden hoppas jag kunna det.

Det jag (Och min dotter) brukar göra är att kolla igenom hennes leksaker och ge bort det som är fint och helt och som hon inte leker med längre. I staden vi bor finns en organisation som samarbetar med kommunen och delar ut julklappar till dem familjer som har det knapert, exempel kvinnojourer och flyktingförläggningar. Detta blir fjärde året vi gör så.

Annars vill jag tipsa om tradera, jag har köpt exempel dockkläder där som folk sitter hemma och stickar och syr och sen säljer där, och är jättefina. I affären får man betala 200 kr för byxa och tröja till docka men på tradera runt 30-50 kr.

Trevlig tisdag!

Kram!

Svar: Vilket bra alternativ att ge bort som ni gör och så nyttigt att lära barnen att ge.. kram:)
Esmaralda

6 <3:

skriven

Tack för din berättelse Margitta. God jul till dig med.
Drömde att jag stresspackade min stora resväska som vi har lika kära Es. Ingen ordning på packningen allt låg huller om buller. Mamma och min bror klagade att det tog sådan tid och att jag skulle få övervikt. I drömmen födde någon ett barn.
Betyder drömmen något kära Es ?
Kommer jag och L ut och resa tillsammans han har pratat om det och skickat kort på sin lägenhet i Spanien. Du spådde förut att han kommer bli kär i mig ? Verkar ta lite tid för honom att få till saker. Fast han kanske vill det.
Kram
💗💗💗

7 Agnes:

skriven


Det var riktiga änglar, det!

Funderar själv ibland på att göra något, men tiden rinner iväg så snabbt, o på privatplanet så finns det inte utrymmer för att engagera mig för andra utanför familjen.


Kanske längre fram, vem vet...


Kram!

Svar: Du har ett gott hjärta och det kommer en dag när du gör skillnad för någon,. kram :)
Esmaralda

8 Jossan :

skriven

God morgon..

När klockan ringde kände jag gud vad skönt att det är lördag och helg.. tills jag kom på att det var tisdag... :/

Håll is i magen. Det gör jag... han var så kall på sms. Trodde det var som det hade varit men nä.. Nu tänker jag inte höra av mig innan hans födelsedag. Får hoppas han hör av sig och att det blir bra igen... varför säger hjärtat det och min pendel?

Varför ska jag behöva ha det såhär alltid. Varför ska jag aldrig bli lycklig? Jag mådde så bra så förstör jag allt..

Det är väl inte menat att va lycklig...

Idag hoppas jag på lönen ska komma...

Hur länge ska jag ha is i magen?

Kram

Svar: Du märker vartåt det lutar och när det är dags att acceptera... kram :)
Esmaralda

9 DD:

skriven

Godmorgon

Vad va meningen med att jag fick se familjelivet under en så lång period? Kändes som nåt slags budskap att jag inte ska stressa just det.. har jag rätt känsla?

Kram

10 En tjej:

skriven

Hej! Kommer han och jag ha en intim relation igen?

Svar: Den möjligheten finns.. runt 60 % möjligt.. kram:)
Esmaralda

11 Skrållann:

skriven

Hej!
Vilken fantastisk berättelse;)
Inatt drömde jag att jag var på studiebesök i en gammal kyrka. På något sätt gjorde jag mig rejält illa i höften så man kunde känna på höftbenet. Jag gick med det ett tag men sedan var jag tvungen att bli inlagd på sjukhus för att fixa till det hela. Minns dock bara att jag låg där och ingen tig riktigt tag i min skada. Pararellt med detta så var jag vid en sjö med min bästa vän och berättade om min skadade höft. Egentligen skulle jag tröffa min faster och kusiner men ville hellre umgås med vännen vilket gjorde min man på riktigt dåligt humör då han fick gå ensam till mina släktingar.
Lite rörigt men klart framför ögonen🙈 Kan jag tolka det på något vis?

Kram❤️

12 Helena Ir:

skriven

Tack Margitta,för att du delar med dig av denna verkliga julsaga! Tänk så fint för dig och barnen..och vilka underbara människor tant Anna och farbror Hasse..
Margitta..jag önskar dig en riktigt God Jul :)

Om huvudet är dumt,får kroppen lida..och det såg jag till att göra igår..Fast jag tanten 60 år..tyckte ju att så kan jag göra..jag kan ju nästan vad jag vill..hmm
Stod på ett ben och svingar det andra benet bakåt..och drog väl till lite för mycket denna gången..sträckte mig rätt ordentligt.. Gillas inte!

Jag har en morgon samtalstid idag..tänk hur hjärnan är konstruerad, allt vill den inte släppa ifrån sig på en gång..det mindre roliga det kan man "glömma". och så får det pysa ut i lagom takt..En försvarsmekanism för överlevnad..

Ha det så bra!

Kram :)

Svar: Att svinga benen för mycket får man vara försiktig med i vår ålder :) Och vi har alla våra försvarsmekanismer.. somliga måste vi jobba bort för att det ska bli bra.. kram :)
Esmaralda

13 Smulan..:

skriven

Vilken underbar berättelse ur dit liv blir alldeles tårögd. Tack för att du delar med dig.

14 Juni:

skriven

Så otroligt vackert! Ögonen immiga av tårar.

15 Rebecca:

skriven

Hur ser det ur för min karriär framöver? :)

Svar: Det ser riktigt bra ut men du behöver en konsekvent planering.. kram
Esmaralda

16 mg:

skriven

Hej!
Åhh vilka fina människor det finns❤❤

Es, om jag öppnar eget, kommer det gå bra? Kommer jag få kunder?
Kram!

Svar: Det tar tid att bygga upp en kundkrets och du ska vara beredd att det bli segt.. förlita dig inte enbart på detta för ekonomin... kram
Esmaralda

17 Mam:

skriven

Hej.
Åh herregud här är det svårt att hålla emot tårar. Så fin berättelse verkligen. Man blir så varm i hjärtat av så fina människor. Tur att dem finns. Jag ska också hjälpa människor som behöver med det jag kan.
Jag själv är ensam mamma till ett barn och nu när han börjar bli mer medveten känns det så viktigt att man firar jul hemma med julgran och lite pynt. Även om det fick bli billigaste plastgranen så känns det så spännande nu när vi ska hjälpas åt att klä den.

Ibland känns han så himla lugn och ger intryck av att vara lite avlägsen men det kanske är så han är som person? Han kanske är väldigt trygg, lugn och kärleksfull Eller är han tveksam?
Mannen jag har kontakt med nu, finns det möjlighet att han om det blir något mellan oss kommer vilja bilda större familj med mig såsmåningom?Kram

18 Undrande!:

skriven

God morgon!
Vilken fantastisk berättelse om så godhjärtade människor.
Det ger mig lite hopp då jag också försöker få ihop julen.
Mitt ex kostar mig stora summor pengar stup i kvarten och senaste tiden har jag varit sjuk och den berömda FK drar ut på besluten så denna månad är jätte tuff. Det är soptomt på kontot. Och vi går troligen inget beslut än på flera veckor. Om det blir någon jul är väldigt osäkert.
Kan du se om vi får tummen ur och gör något av vårt flirtande jag och kollegan och om jag lyckas skapa någon jul.
Kram

Svar: Det ser mer tveksamt ut med kollegan.. lite mer flirt kan det dock bli.. och du lyckas skapa en fin jul... du har det lilla extra i dig.. kram :)
Esmaralda

19 AnnaK:

skriven

Så fint.....en blir ju tårögd 😊 Vilket minne❣️

Es.....tror du det blir nåt ”provsmak” snart?

Kram 😊

20 x:

skriven

Hej Esmaralda och tack för rådet igår.

Talade med den andra mannen som jag nu valt bort, och han sade att han alltid kommer att finnas där för mig om jag vill det och att han släpper mig nu för att han tror och hoppas att jag ska komma till honom och välja honom en dag.
Han sa att han tror att det blir han och jag en dag.

Stämmer det som han sa? Menar han det?

Svar: Ja han menade vad han sade.. men det kommer en annan kärlek in i hans liv så småningom.. kram :)
Esmaralda

21 Solstjärnan :

skriven

Hej 😊

Så otroligt fin julsaga❤En saga som verkligen berör ❤

En hjälpande hand kan göra under när det känns att ingen lösning finns att få.
Du gjorde så rätt att be om hjälp.

Det finns så många fina människor bland oss som mer eller mindre vill hjälpa.

Så fint av din vän att låna bilen,fulltankad och detta godhjärtade par som gav er en jul ni aldrig kommer att glömma.

Tack Margitta för att du delade med dig ❤
Är glad för din skull,ni har ett så fint julminne att bevara förevigt i era hjärtan.

Önskar dig och dina en fridfull God Jul.

Solstjärnan ⭐

22 Fina:

skriven

Hej, tror A att han har kommit över mig nu då vi inte träffats på så länge? Känner han att känna något då vi ses, blir han berörd, påverkad? KRAM

23 x:

skriven

Hej.... kan man ha känslor för två olika män samtidigt? Är det möjligt? Är det fel? Och vad gör man då? 😕😞

Svar: Det kan man ha.. och då får man avvakta lite och vara sann mot sig själv.. kram
Esmaralda

24 Skorpan:

skriven

Så underbart att läsa om. Änglsr finns, i olika skepnader. Tack Margitta!

Kallt o en isig bil med sommardäck, inte bästa kombot men har två väskor som står på jobbet o ska hem, räcker med att jag släpar dom till tåget från jobbet, det var värt krypandet i trafiken ;).

Ska ha utvecklingssamtal, ser du nåt om detta Es? Borde jag servera mina åsikter, eller låta bli?
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Du ska tala om vad du tycker men låt orden komma rätt... kram :)
Esmaralda

25 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer väl F hon gör sina bästa mot mig. Att jag får såna chansen att gör något eller prata mer med henne?

Om hon är positiv och trevligt mot mig?

Ha det bra 😊

26 Dunegull:

skriven

Han förstår fortfarande inte vad han gjort mot oss va? Trodde behandlingen skulle ge mer. Han har ändrats en del men vågar inte lita på att han kommer hålla det. Vad ser du?

27 Yvonne ( gammal kund):

skriven

Vilken underbar historia!

Tack för att du berättade! Jag blev så glad och rörd!

Kram

Yvonne

28 Kulla:

skriven

Vilken underbar tisdagsläsning🌟🎅🤶🙏.. blir rörd och hoppfull för männskligheten.
Ja, detta minne är for lifetime för dina barn Margitta💕.
Undrar om jag får gå på date detta år?!? Eller dröjer det till nästa år?!? Kram

Svar: En dejt kommer... det kan bli redan i år.. men helt klart nästa.. kram
Esmaralda

29 EE:

skriven

Jag har stängt av känslor. Det är väldigt lustig situation. Saknade inte min man, men saknade Jesper. Det är lagom förvirrande. Och Sara har fått känslor för min man. Och jag känner inte att jag riktigt bryter mig. Kommer jag och Jesper ses snart? Vill ha träffa mig? Gillar att han vägar öppna om saker ingen annan vet till mig. Känns som vi har en lite särskild relation.

Längtar till jag får träffa Jesper. Förhoppningsvis fredag.

30 Ghostwrtiter :

skriven

Kommer dom hinna klart renoveringen eller kommer det dröja så pass att jag inte lär trivas?

Har letat i evigheter.

Kram

31 Anki:

skriven

Godmorgon Margitta
Måste snyta mig innan jag skriver tårarna rinner ned för kinden Oj vilken julberättelse du ger oss, du starka kvinna en riktig människoängel <3 Precis så är det , alla kan vi vara en människoängel.
Tack för din starka berättelse som säkert inger hopp hos några och eftertanke hos andra.
Önskar dig och de dina en riktigt riktigt God Jul

Kram Anki med flock

32 x:

skriven

tack💕 han är verkligen en underbar man. En av de finaste män jag träffat.

Kommer det att bli så som han tror, att det blir han och jag? Känner han för mig på samma sätt som jag känner för honom?

Låter som världens lyxproblem att ha två män att välja mellan men det är så svårt. 😔😔😔

Vill inte såra någon och göra illa men det känns som att det är oundvikligt i denna situation😞

33 Smöla:

skriven

Nämen gud vilken fin julsaga, blev alldeles rörd! Såg allt som en film framför mig, tack för att du delade med dig!:)
Tackade precis nej till jobbet, men de känns rätt ändå!
December är min bästa månad, mys mys och min födelsedag:)
Ser du om de händer nåt speciellt under december?

34 kvinnan:

skriven

godmorgon vilken fin berättelse margitta.


jag hade ett stort gräl igår med maken, jag vet inte alls vad jag ska göra längre, jag sitter fast i ett vägval jag måste göra, snälla kan du hjälpa mig esmeralda, vad ska jag göra, och hur kommer det att bli?

Svar: Boka familjeterapi för er... det kan ni behöva och då klarnar det också vilka beslut du ska ta.. kram
Esmaralda

35 <3:

skriven

Tack för din berättelse Margitta. God jul till dig med. 
Drömde att jag stresspackade min stora resväska som vi har lika kära Es. Ingen ordning på packningen allt låg huller om buller. Mamma och min bror klagade att det tog sådan tid och att jag skulle få övervikt. I drömmen födde någon ett barn. 
Betyder drömmen något kära Es ? 
Kommer jag och L ut och resa tillsammans han har pratat om det och skickat kort på sin lägenhet i Spanien. Du spådde förut att han kommer bli kär i mig ? Verkar ta lite tid för honom att få till saker. Fast han kanske vill det. 
Kram 
💗💗💗

36 B:

skriven

Tack för en Fin berättelse, sånt som får en att inte tappa hoppet om mänskligheten samt vilja rå om andra mer 🍀

Och tack Ez för att du svarar och hjälper mig med mina I-lands problem till frågor var och varannan dag 🌷

Nu börjar jag gå i banorna att kanske byta familj efter min resa om fyra veckor.. de känns fortfarande inte bra mellan mig och mamman (au pair jobb), kanske inbillar mig eller så är det så.. Måste trippa på tå känns det som och så vill man ju inte leva. Well .. ny dag och man kommer väl dit man ska förr eller senare. Skulle behöva en knapp och trycka på återställ , behöver verkligen en paus... Kram 🌷☘️

37 Linnean 🌸:

skriven

Margitta, vilken underbar julberättelse!!
Vilka fantastiska människor det finns! Blev så rörd av att läsa detta. Vilket vackert minne att ta med sig för dina barn och dig åxå.
Vad det gäller mannen som övergav dig och sina barn på ett så grymt sätt så hoppas jag att han drabbades av korvpest och mötte en ilsken skorpion samt fick smaka sin egen medicin någon gång i livet. Usch!
Nu ska jag...sanera! Hade satt in två större växter i vardagsrummet, pga kylan som slagit till. I dag är det ett inferno av jord...överallt!!
Småkatterna har GRÄVT! Jord på bordet, halva golvet och i min ljusa soffa!! 👹
Blev galen och skällde på dom! De har aldrig hört mig skälla så de satt sig intill varandra och tittade med stora oroliga och oskyldiga ögon på mig. Hjärtat smälte...de förstår ju inte vad de ställt till med. Livet med djur!
Bara att sätta igång nu! Ha det så gott!
Kram...Linnean 🌸

Svar: Japp.. så är livet med djur... en ljus soffa verkar inte vara det ultimata... hoppas du får ordning på oredan.. kram :)
Esmaralda

38 Celia:

skriven

Hej!
Jag har en liten fråga. Jag har enda sen barnsben kunnat förutse om något bra eller dåligt ska komma att ske. T.ex ett dåligt år.
Jag vet att nästa år kommer att komma att bli ett för min del ett magiskt år. Jag har även kunnat förutse vilken slags man min mamma ska träffa, att han ska komma att vara enkel, ha musikaliskt intresse och ha två döttrar. Detta sa jag för ett år sedan, men hon har även visat mig en bild på en man och jag var tvungen att berätta för henne att det var han som jag sett framför mig.

Detta är inre känslor och jag vet inte om detta är inbilning, eller om det faktiskt är så att jag har förmåga att se detta innan det skett.

:-)

Svar: Ja somliga ting har du förmåga att se.. inte allt.. men en del.. kram
Esmaralda

39 Michaela:

skriven

Man får tårar i ögonen när man läser sånt här. Vilka underbara människor det finns! Tack för att du delade med dig och önskar dig och dina nära & kära en jättefin jul!

Intervjun igår blev inställd. Samma idag. Folk är sjuka så chefen får hoppa in och jobba. Men kanske det är ett tecken på att jag inte skall vara där. Vet inte.

Tandläkaren nästa. Huuuu!!!😩😩

Ha en fin dag allesammans! Kram!

40 Dunegull:

skriven

Underbar histora, Margitta! Blir tårögd av att det finns så fina människor också mitt i det mörka man går genom. <3

41 Gunilla i Oxd:

skriven

Vilken fantastisk o härlig berättelse❤️🎄🎅

Jag har en ensam gammal man i huset där jag har salongen. Han dricker lite för mycket ’farbrordricka’ men är så snäll, men oerhört ensam. Tänkte fråga om han vill komma o äta med oss en dag i jul.
Tror han skulle bli glad ❤️

Kram Gunilla i Oxd

Svar: Det var himla snällt av dig... han blir glad.. finns en möjlighet att han tackar nej men det beror inte på att han inte vill... utan mer på att han kan ha svårt att hantera det hela.. men glad blir han.. kram :)
Esmaralda

42 Shirin:

skriven

Hej esmaralda!

Idag fyller jag år... hur ser året som 27-åring ut för min del? Något särskilt att se fram emot elller hålla utkik för? ❤️❤️

43 Gemini :

skriven

Ez ez kära ez, ibland blir jag trött på mitt ensamseglarliv fastän jag har det oförskämt bra (hoppas nu min livmoder är frisk efter allt) när träffar jag mig en bra man? Väntat länge så länge att jag börjar tro.. eller inte tro alls...på kärleken :(
Kram!

44 Maja:

skriven

Hej!
Man blir riktigt rörd av julsagan!
Så fint!

Det är ett utannonserat jobb på min avdelning. Egentligen skulle det vara naturligt att jag sökte det.
Hade tänkt att göra det men tänker nu att jag inte vill ha det och inte vill att alla ska veta att jag sökt men inte fått det. Det är en ganska deprimerande arbetsplats med missnöjd personal men miljön är ganska trevlig och är ändå på universitet.
Ansökningstiden går ut vid midnatt och funderar nu ändå på om jag ska skicka iväg en ansökan?

Ser du om jag har någon chans?
Kram

Svar: Skit i vad andra tycker... vill du ha jobbet så söker du.. och du har en god chans dessutom.. kram :)
Esmaralda

45 GP:

skriven

Vilken fantastisk fin julsaga!


46 Lenafena:

skriven

Vilken fin sann berättelse! Man kan alltid göra skillnad. Minns en arbetskamrat som fyllde 50-vi var inte nära vänner alls men jag fick en ingivelse att köpa ett halsband och åkte dit med det. När jag öppnade och jag gick in såg jag vilken fest hon förberett, massor med snittar och allt möjligt. Problemet var att ingen hade kommit! Hon hade väntat hela dagen men ingen alls! Hon grät lite men jag sa att nu skall jag äta snittar och sedan skall vi ha det trevligt. Och det hade vi! Jag är helt övertygad idag att det var en ängel som sände mig dit! Jag var den enda gästen-som inte ens fått en inbjudan.

Svar: Ja, du var änglasänd, den saken är klar men så är du ju också en fin människa.. men mycket gott i dig.. kram:)
Esmaralda

47 Jossan :

skriven

Tack för ditt svar... vilket ska jag acceptera? Att jag ska ska ha is i magen eller att det inte blir något?

Kram

Svar: Just nu ska du ha is i magen och om ingenting sker.. ja, då måste du acceptera.. kram :)
Esmaralda

48 Shirin:

skriven

Hej esmaralda!

Idag fyller jag år... hur ser året som 27-åring ut för min del? Något särskilt att se fram emot elller hålla utkik för? ❤️❤️

Svar: Grattis på din dag.... det kommer minsann både det ena och det andra i ditt liv.. kärlek och vänskap och ganska snart en riktigt din resa.. kram
Esmaralda

49 Bostad Ghostwroter :

skriven

Kommer dom hinna klart renoveringen eller kommer det dröja så pass att jag inte lär trivas?

Har letat i evigheter.

Kram

Svar: Det lär dröja ett tag till innan det blir klart.. kram
Esmaralda

50 Dalkulla :

skriven

Är övertygad om att Tant Anna och Farbror Hasse var jordänglar. Så mycket fint de anordnade för dig och dina barn. Visst var det en julsaga, så mycket utöver det vanliga. Finns godhjärtade människor. Tänk om alla människor någon gång under sin levnad, tänker till på dom som har mindre av allting. Så tragiskt med Farbror Hasse.

Kram.

51 Michaela:

skriven

Man är ju för tofflig alltså!😄 När tandläkaren sa att jag hade hål som måste lagas fick jag panik och sa att jag inte att möjlighet att göra det idag och drog därifrån fortare än blixten😁 Men i morgon måste jag även fast jag är livrädd😫
Kram från fegisen ☺

Svar: Jag är som du... drar ut på det tills man måste.. kram
Esmaralda

52 Helen:

skriven

Tack för du delar med Dig. Jag blir så varm i hjärtat. Det är ju så jul ska va. Värme o omtanke.

Här har det länge varit så att mannens släkt kommer hit, och det har ju varit kul för barnen. Mormor o morfar har också kommit. Tills för något år sedan fixa jag allt i mat, sen tog jag upp att de andra kanske kunde fixa lite.
Så nu är det bättre.

Och naturligtvis skall de gamla o de små få sin jul. men ibland så drömmer jag om att vara med o fixa till de som inte kan, är gamla, inte orkar, är ensamma. och då nånstans ute på landet där jag bor. I städerna runt, finns redan.

Ha en go o fin december o jul.

PS. Om du vill EZ så får du gärna ge tips om vad jag skall jobba med de år jag har kvar innan pensionen

53 Undris?:

skriven

Tack Margitta för att du dela med dig,jag får härliga rysningar och blir så glad när jag läser detta<3 Så fin jul ni fick tillsammans och så underbara människor ni träffat<3 Jag skulle bli så glad om jag kunde hjälpa någon med.

Es ser du om jag kommer hitta ett fast jobb med bra inkomst?
kram

54 Milla:

skriven

Vilka fantastiska människor det finns! Jag är nästan i samma sits som Margitta fast att jag kastat ut maken som ljög o satte oss i ekonomiskt klister gång på gång o som utnyttjade mig till max hela tiden då han ägnade sig åt roliga saker o jag lösa hans ekonomiska problem o söka jobb för honom. I tio års tid sökte jag ständigt jobb för honom. Mitt liv blev det inget av alls. Nu är jag trött ensam orkar knappt jobba heltid o ordna ngn jul julklappar till familjen för pengarna ör slut efter exmakens liv o leverne o ändå är det jag som förväntas fixa o ordna allt o får fortsätta stt betala o ordna för barnen. I fjol ordnade hsn inte ens en julgran utan åker hem till sina föräldrar o han är 50 plus. Jag har lämnat tillbaka honom dit för jag fick ta över när jag var 21 år o tagit hela ansvaret för honom ända tills i juni i fjol då jag slängde ut honom. Så här efteråt kunde jag lika gärna varit själv. Det hade varit enklare. Han ställer fortfarande till problem för mig för han är väldigt ointelligent också. Hur ska det bli för mig, just nu så trött efter sonens olycka med.

Svar: Du ska sopa ihop resterna av dig och landa i tillvaron.. och sedan ska du göra upp egna planer.... försök fokusera positivt, tänk att var tur att det ändå gick så bra som det gick med sonen.. det kunde ha blivit värre.... positivt fokus är nyckeln till mycket... kram
Esmaralda

55 Hjärter dam:

skriven

Vilken underbar berättelse!❤️

Es, verkar inte bättre än att jag kommer bli uppsagd inom kort. Ser du om jag får något nytt jobb isåfall och inom vad? Du skrev i seansen att du ser en ny syssla och ny arbetsplats för mig...tänker bara vem vill anställa mig? Sjukdom och börjar ju komma upp i åren...

Kram❤️

Svar: Jag ser dig igång med något nytt men ser inga detaljer... det är kanske inget "vanligt" arbete... men positivt ser det ut.. kram
Esmaralda

56 Undrar:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du intresset börjar svalna från hans sida?
Kram

57 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Efter årsskiftet kommer jag inte vara kvar på mitt nuvarande arbete som det är bestämt hittills. Jag har ju sökt utbildning också efter årsskiftet men vet inte än om jag kommer in.
Hur ser det ut efter årsskiftet?
Blir jag kvar på nuvarande arbete? Lite extra ?
Blir det nytt arbete eller studier?
Kram

58 Eveline:

skriven

Hej, tack för att du dela med dig av denna hjärtvärmande jul historian. Så himla fint!

mvh eveline

59 Maria:

skriven

Vilken underbar berättelse! Blir varm i hela själen! ❤️

60 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Jag vill så gärna göra en skillnad också för andra människor. Jag tror nog att jag har gjort det litegrann, men känner en brinnande längtan att verkligen få göra en skillnad för någon medmänniska. Kommer jag att få göra det?

Denna december ska min dotter få en stor korg, som vi dekorerar vackert tillsammans, och varje dag fram till jul får hon själv välja en produkt - kexpaket, kaffe, shampoo, vad hon nu väljer - lägga den i korgen och sen på julafton ska hon få ge korgen med innehåll till en flyktingmamma med två små barn. Blir det lyckat?

Kram

Svar: Vilken bra idé ! Och gåvan kommer verkligen att bli uppskattad !! Detta kan kanske fler ta efter.. det är så viktigt att lära barnen värdet av att ge till de som behöver det mest.. kram
Esmaralda

61 Diana:

skriven

Vilken fin berättelse, Margitta! Jag fick gåshud och tårar i ögonen!!!
Tack för det! Ska läsa det för mina barn ikväll:-)

Es, tack för gårdagens spontana spådomar. Det var jättekul att läsa dom även om inget stämde på mig.

Hoppas du kan göra det en gång till före Jul:-) Tänk vad vi skulle bli glada för det!

Kram till er alla!

Svar: Ja jag ska försöka att göra spontana spådomar en gång i månaden är tanken - eftersom ni är så många som uppskattar detta :) Kram
Esmaralda

62 Skorpan:

skriven

Tack för svar!

Vad hände, jag åt o fick dra till toaletten genadt efter det, magen i uppror o mådde jätteilla, tänkte nädtan spy. Det började svaja för mig o jag var tvungen att lägga mig på golvet o då tror jag att jag svimmade o jag kissade på mig.. Var det maten eller nåt annat? Har aldrig upplevt något liknande.. Usch o fy..
Kram Skorpan

Svar: Fy så obehagligt...fortsätter obehaget är det akuten som gäller !! Jag skickar healing omgående.. kram
Esmaralda

63 Fundersam:

skriven

Hej!

Blev lite fundersam. Finns en spådam på nätet som erbjuder sina tjänster. Hon kan tydligen ge exakta tidsangivelser och ge änglabeskydd och änglasvar nu när det tydligen kommer osäkra tider. Hur kan hon ge änglabeskydd och kommer det så osäkra tider då det behövs mer änglaskydd än vanligt och blir nästa år så osäkert och hemskt??


Kram

Svar: Tråkigheter händer.. det gör det alltid men jag ser ingenting som handlar om katastrofer här i vårt hörn av världen.. kram
Esmaralda

64 *:

skriven

Hej

ååå nu vart jag lite nervös, har inte varit på intervju på många år. Men nu vart jag kallad till en.

Ser du hur det går för mig, får jag jobbet ? :)

Nått jag kan göra för att för att gå vidare och att allt ska bli bra ?


Svar: Du har en god chans att få jobbet... känn in... var dig själv... var positiv.. kram
Esmaralda

65 Tiss:

skriven

Varför ska jag ta mig själv på allvar när ingen annan gör det. Vad gör jag här när jag ändå blir utskickad alldeles för tidigt Dom skiter i följderna. Jag är så less.

66 Smöla:

skriven

Funkar min Tara? Försöker prata å hålla i henne ibland..

Svar: Hon funkar.. och hon gör allt hon kan för att samarbeta med dig så fortsätt att ha kontakt med henne.. kram
Esmaralda

67 Tiss:

skriven

Varför ska jag ta mig själv på allvar när ingen annan gör det. Vad gör jag här när jag ändå blir utskickad alldeles för tidigt Dom skiter i följderna. Jag är så less.

68 Jennifer:

skriven

Fina Es, jag ska börja deltidsarbeta den 3 december efter en låååång sjukfrånvaro från arbetsplatsen... och känner
mig lite nervös för det.

Kommer mina arbetskamrater bli glada att jag återvänder? Blir det bra med dem? Eller kommer jag att vara utanför och känna mig utanför gänget? Kram

Svar: Jag tror de blir glada över att se dig igen.. kram
Esmaralda

69 Anna.L:

skriven

Hej! Blir nästan tårögd!!
Så underbart!! 💕💕
Jag uppskattar själv att kunna förgylla någons dag även när det bara är i det lilla. Ser du om jag kommer kunna slutföra studier och ta till vara på kreativa karriär erbjudande (om det dyker upp) till våren? Massa kramar!! ❤️

Svar: Ja det ser ut som om du slutför och det blir bra.. kram
Esmaralda

70 AnnaK:

skriven

En liten fråga.....har jag rätt i min känsla att det inte dröjer så länge nu? Kommer det uppskattas från bägge håll? Sorry....blev visst två 🙈

Kram 😊

71 Mimis:

skriven

Blir nästa år lite bättre och mera tursamt än de senaste åren?? Hoppas att det vänder nästa år.


Kram

72 en_mormor:):

skriven

Margitta: Vilken underbar historia!! <3 Tack för att vi fick höra o uppleva den genom dig, både näsa o ögon blev rinniga :D STOOR KRAAM <3

Es: Idag skulle min osynlige bror fyllt 58 år, om han fortsatt jordelivet. Jisses, snart 4 år sen han gick bort. Esmaralda, jag förutsätter att han har det bra men kan du uppfatta om han vill säja något?

Ska på "slutbesiktning" med ryggen imorgon. Räcker denna, nästan 4-månaders dubbla antibiotikakur o är det utläkt nu? Det känns inte riktigt ok, blir sååå trött i rygg o ben bara av lite promenerande/shoppande ;) Du har sagt tidigare att det skulle ta lång tid....är det mer skit att vänta hälsomässigt med detta eller?

STOOR KRAAM <3



Svar: Han har det bra.. och han ger ett tecken till dig.. som jag tror att du kan se om du försöker vara öppen.... helt ok är det inte med sjukan... men bättre och det går åt rätt håll... kram
Esmaralda

73 GP:

skriven

Hej Es, jag har precis blivit uppringd och skall på intervju för en tjänst precis som du kunde se. Ser du något kring det? Jag är väldigt glad över detta men kan inte rå för att tänka på själva pendlingen om en anställning skulle bli aktuell..

Kram

Svar: Tänk att du får tjänsten och bestäm hur du ska välja... kram :)
Esmaralda

74 Cece:

skriven

Vilken fin julsaga nästan som en film! Men verklig!

Vet han att jag gillar honom, har han listat ut det än? Plågar mig själv, vill berätta men så svårt, måste hitta ett bra tillfälle.
Ger mig själv deadline denna vecka. Hur skulle han reagera om jag sa att jag gillar honom? Vill inte skämmas på jobbet resten av året!
Så plågsamt!! Men jag känner jag måste få ut det!

75 Fråga:

skriven

Hej!

Kommer jag att börja med yoga?? kan inte mycket om yoga men undrar om det är något för mig.


Kram

Svar: Ja, jag tycker absolut du ska pröva.. kram
Esmaralda

76 zaralie:

skriven

Träffade en fantastisk man som heter Dennis förra sön-mån efter att ha skrivit o pratat i telefon i några veckor, blir de så sjukt bra som de har kändes?

77 <3:

skriven

Godkväll kära Es, ser du mamma bor kvar i huset till nästa jul ? Kommer hon orka med alla minnen <3 det är bara fina.
Kram

Svar: Ja, hon verkar inte vara redo för en flytt än.. det kommer så småningom.. kram
Esmaralda

78 G.H:

skriven

Vilken jul:) och vilka människor ❤️

Esmaralda, borde jag känna mig lugn?

Kram:)

79 Boudica:

skriven

Riktiga änglar dessa människor! Önskar att jag kunde göra skillnad för någon en vacker dag! OM min Önskan som jag jobbar mot går i uppfyllelse så är mitt hopp att jag hjälper många få gnistan tillbaks i livet. Es har lovat mig att jag lyckas med denna önskan ;)
Men än är jag inte redo, viljan finns däremot.
Även bra taget med initiativ! Många väljer ju fastna i det negativa och bara hoppas saker kommer framför näsan på en istället för att ta tag och göra vad man kan av det man har.

Fick för mig att beställa biljett till en föreläsning typ i sista minuten. Så så blir min plan imorrn. Ja jag är sån som drar mig för att göra saker på egen hand, men det får väl bli lite skillnad här ;) Men med mitt urusla lokalsinne får vi se hur mycket jag virar bort mig i stan innan jag hittar imorrn XD

Vet inte vad som tog åt mig när jag kom hem från jobbet nyss, verligen bara gråtfärdig och nästan så att jag bara ville falla på golvet och gråta.
Jo jag vet nog, varför ska det vara så svårt att få honom, jag ser ju att det finns något där med, ibland... Sen är jag ju besviken på mig själv med. Att jag får så svårt att prata med honom.

Konfronterade D om kollegans svartsjuka när jag är nära honom, är han verkligen så omedveten om varför, som han låtsas vara? Tror inte det. Jag blir galen!
Vad ska jag göra? Det tär på mig.

KRAM!

80 Alie:

skriven

Tack Margitta, vilket underbart inlägg.. fick tårar i ögonen och glädjs åt att det blev så fint för dig och barnen. Sen blev det ringar på vattnet, med goda gärningar, och det behöver inte vara så mycket som man kanske tror.
Bara genom din berättelse kommer jag tänka om en extra gång och öppna mina ögon på nytt, finns alltid någon okänd man kan glädja.. 💫✨
Kram

81 Agnes:

skriven

Tack Es!

Jo, jag har nog ett gott hjärta, men då folk har åsikter o "vet" hur jag är, så är det oftast det motsatta jag får höra.

Har gett upp att visa folk den jag är, när många, som sagt, redan "vet" vilken kallhamrad o känslokall bitch jag är...tar energi helt enkelt, så nu låter jag folk tro det ve vill om mig...jag vet ju vem jag är...och lever på hoppet att de kanske upptäcker det.

Under tiden så lever jag mitt liv o låter folk vara ifred med sina fördomar om mig! =)

Och ja, jag har ett gott hjärta!

Kram!

82 Barbie :

skriven

Hej Es!
Jag vill ha sex med A det vill han också... men jag vill typ ha sex flera gånger .. han tror jag en gång ser su om vi blir kk?

Kramar

83 Louise:

skriven

Så kom förkylningen ikapp mig också. Tack för den kidz.
Igår mejlade jag min lärare och hon skulle ta kontakt med prefekten idag så det blir snart ett möte och jag hoppas verkligen att jag får vara på den förskolan som förskolechefen jag träffade i somras erbjöd mig plats. Hoppas bara skolan ger mig grönt ljus att fixa det själv och så hoppas jag att jag får det stöd jag behöver.
Så vi får se vad som händer.

Idag fick vi även kallelse till ortopeden nästa torsdag då Xander förmodligen ska bli av med gipset och få skena istället. Sen får vi se.
Blir i alla fall skönt för honom. Han ska vara hemma hela nästa vecka också.

Så kommer jag att få vara på den förskolan där jag kan få den hjälpen jag behöver?

Ha en fin kväll och tacksam för svar. Kramar

84 Tingeling :

skriven

Ja det är bra, och min dotter tycker att det är en självklarhet att ge. Tror det var två år sen dom dem efterlyste mer julklappar till tonåringar och då rensade jag mitt smyckeskrin. Är en win win för alla 🙂 för jag behöver faktiskt inte så mycket smycken, använder ändå mina favoriter enbart. Det får en verkligen att tänka till vad man ett egentligen har för onödigt... sen kanske jag är lite extrem för skulle kunna leva som en nomad 😉😁 jag hittar liksom aldrig hem riktigt, och tänker att jag kanske är menad att resa runt och inte äga så mycket.

Trevlig tisdag kväll!

Kram!

Svar: Ja, du tänker faktiskt i rätt spår... du bär din egen trygghet inom dig och du kan resa vart du vill.. du har den med dig.. kram
Esmaralda

85 Elisa:

skriven

Hej!
Skulle hon kunna hjälpa att läka min fysiska åkomma?
Kram

86 Mareli:

skriven

Hej!
Ser det bra ut att börja studera här med början av nästa år, trots att jag inte allmänt trivs att bo i området?
Kram

87 Berg:

skriven

Det var en väldigt fin gästblogg, blev alldeles tårögd när jag läste den. Underbara människor det finns därute!

Vi står i valet och kvalet till om vi ska boka en resa i vår och då åka hela stora familjen. Det vore givetvis kul, men också mycket jobb med all passning mm. Ser det ut att bli en bra tripp, eller ser du varningar? Kram

Svar: Det ser ut att bli en bra tripp..lite joxande.. men det får man räkna med.. annars bara bra.. kram
Esmaralda

88 Lillajag:

skriven

Så himla roligt att läsa gårdagens spontana spådomar! Hoppas verkligen på fler.

Ser det ut som att det kommer in karl i vårat liv snart? Kan knappt bärga mig längre. Önskar att man bara visste.

Svar: Visst kommer det en karl.. först blir det nog en och annan fling innan du möter den som är rätt.. kram
Esmaralda

89 Vv:

skriven

Jag gillar R blir det något!? Kram

90 A-B:

skriven

Hej es😇

Så mycket fina ljus omkring oss nu som lyser upp i mörkret.
Jag har nu kommit hem från ett underbart dygn då jag har fått vara mef Honom t föräldrarnas land o lägenhet o för första gången även träffat hans dotter o pappa.
Hans mamma frågade även om jag ville komma t deras land o fira jul.
Kommer det utvecklas till en kärleksrelation mellan mig o honom?
KrAm

91 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.
Tycker han jag är för ivrig med att ses?
Kram

92 Margitta:

skriven

Tack snälla ni för alla kommentarer. Tänk att ni tog er tid att läsa. Jag ger var och en av er en stor kram. Margitta.

93 Tingeling :

skriven

Tack! Ändå sedan gymnasiet har jag velar dra ut i världen och jobba men aldrig åkt pga olika anledningar. Ångrar idag att jag inte gjorde slag i saken. Men är inget att ångra nu 20 år senare egentligen, får bara planera framåt och se till att framtiden blir som jag vill. Fick en liten tankeställare faktiskt. Tack. 🙂

94 sense:

skriven

Margitta, underbart att kunna ta emot och möta sån sann kärlek från främmande människor!
Där har jag verkligen mycket att lära mig. Kram

95 Anna E:

skriven

Kommer han gifta sig på riktigt nästa månad med Amanda?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: