En undvikande personlighet....

Har man en undvikande personlighet är man rädd för att bli avvisad. 

Därför undviker man alla sorter av relationer som innebär en risk för avvisande.

Man  söker sig till människor som de känner är goda rakt igenom och som aldrig skulle såra eller göra illa. 

Man  tål inte förolämpningar av något slag  och tar allt djupt personligt.

Man ältar gärna sådant som kan vara oförrätter.  

 

Självnedvärdering är också  ett genomgående drag hos den undvikande personligheten. 

De är rädda för att misslyckas och vågar inte chansa, de tar det säkra före det osäkra. 

De lever i en liten och till synes trygg bubbla. 

De har ofta ett fåtal nära vänner som de haft länge och har svårt för att släppa in nytt folk i sitt liv.

Sedan finns det de som inte litar på någon alls och lever helt ensamma.

De är jämt rädda för att de ska uppfattas som udda, odd och märkliga av andra människor.

Att de ska bli baktalade, rånade, nerslagna, misskrediterade.. you name it...

Rädda för att bli avvisade. Och de upplever sig själva att inte vara smarta eller kompetenta nog för att kunna bli omtyckta.

De känner sig underlägsna andra människor. Och de känner att andra människor är i stånd att såra dem

Har man en undvikande personlighet kan man jobba med den… framförallt genom att man medvetet gång efter annan utsätter sig för de situationer man fasar för.

Terapi är att förstås att rekommendera

Har man denna personlighet då lever man väldigt inskränkt och kan ha en längtan efter annat och mer

 

Kram & kärlek

 

 

Nu strular Blogg.se igen... . kommentarer försvinner och somliga går inte att svara på...

 

1 Zita:

skriven

Hej Esmaralda så kan man känna i bland! Blä! Känner sig underlägsen andra är man minoritet! Och mycket annat som kan påverkas! kan det kännas så i olika sammanhang jag utsätter mig försöker att utbilda prata inför folk! Gör bort mig ganska ofta tycker jag! Jag hoppas på att bli bra. Till slut kram ! 😃☀️🌟

Svar: Du är redan jättebra som du är.. men man mår bättre om man jobbar bort sådant man inte vill ha.. kram :)
Esmaralda

2 Fråga:

skriven

Hej!

Blir det nytt jobb innan våren?

3 Fråga:

skriven

Hej!

Blir det nytt jobb innan våren?

Kram

4 Jobb:

skriven

Kommer jag ut i arbete innan våren??

Kram

5 Anony:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag känner att jag lätt blir lite förvirrad ibland. Jag intalar mig själv men det är lätt att få hopp ibland.
Finns det någon chans att vi kommer att försöka igen? Eller att detär vad han kommer vilja?
kan vi bygga upp en ny bra fast kärleksrelation mellan oss under en period eller under en tid i våra liv framåt?
Kram

Svar: Nej jag ser någon annan för dig--- jag har sagt det innan o ser ingen förändring.. kram
Esmaralda

6 Vv<3:

skriven

När kommer a hit till mig igen och kommer jag bli gravid igen med honom?

7 HuldaMaräng:

skriven

Haha, ja det där passade ju ganska så bra in på mig. Egentligen försöker jag att inte se det så, utan mer att jag är ett work in progress, en individ som skiter i vad andra tycker, men som ändå är rädd för att bli bedömd. Jag kämpar med dålig ekonomi och känner att alla andra är så lyckade i sina liv och karriärer. I psykologin är jag säkert en undvikande personlighet på många plan eftersom jag, av rädsla att bli bedömd, inte bjuder hem folk och har det sociala liv jag önskar, men jag försöker att inte märka mig själv med en personlighetstyp. Jag är den jag är med mina rädslor, tankar, känslor och önskningar och Gud ska veta att jag jobbar med dem.

8 Milla:

skriven

Hej
Min chef har utbrott o honom undviker man gärna. Börjar tröttna. Ont i kropp i dag o yr. Jobbig vecka ifrågasatt av föräldrar. Fick prata jättelänge med dem. De undrade hur vi hanterar konflikter. Vi har en del adhd barn. Vet ej hur det tog det till slut men deras barn är inte heller helt oskyldig.

9 Milla:

skriven

Hej
Min chef har utbrott o honom undviker man gärna. Börjar tröttna. Ont i kropp i dag o yr. Jobbig vecka ifrågasatt av föräldrar. Fick prata jättelänge med dem. De undrade hur vi hanterar konflikter. Vi har en del adhd barn. Vet ej hur det tog det till slut men deras barn är inte heller helt oskyldig.

10 Resa:

skriven

Näe vad tråkigt att det krånglar sig igen med blogg.se,så jobbiga de är:(

Ps: Ser du mig göra en resa med någon?
kram



11 Mirre:

skriven

Vad roligt tema med olika personligheter!😄 hade varit intressant att läsa om fler..Jag fick höra en gång att jag hade en stark personlighet, men det vet jag inte.. Tycker jag är ganska "vanlig" däremot undrar jag om jag har en väldigt stark aura eller är den medel?

Kram ☀

12 Mirre :

skriven

Vad roligt tema med olika personligheter!😄 hade varit intressant att läsa om fler..Jag fick höra en gång att jag hade en stark personlighet, men det vet jag inte.. Tycker jag är ganska "vanlig" däremot undrar jag om jag har en väldigt stark aura eller är den medel/svag?

Kram ☀

13 Helena Ir:

skriven

Låter väl kanske konstigt..men jag tror jag i största allmänhet duger som jag är..tycker om människor..och försöker ge av mig själv,åtminstone i vanliga fall.

Just nu är jag däremot så orkar jag inte och drar mig undan från en del..orkar inte gå in på djupet..så jag kan väl säga att jag föredrar mitt eget sällskap just nu. Och ibland så behöver man nog det! Okej,jag tänker inte bli en enstöring.. :)

Trist med blogg.se..alltför ofta på sistone..

14 Helena Ir:

skriven

Låter väl kanske konstigt..men jag tror jag i största allmänhet duger som jag är..tycker om människor..och försöker ge av mig själv,åtminstone i vanliga fall.

Just nu är jag däremot så orkar jag inte och drar mig undan från en del..orkar inte gå in på djupet..så jag kan väl säga att jag föredrar mitt eget sällskap just nu. Och ibland så behöver man nog det! Okej,jag tänker inte bli en enstöring.. :)

Trist med blogg.se..alltför ofta på sistone..

15 Helena Ir:

skriven

Låter väl kanske konstigt..men jag tror jag i största allmänhet duger som jag är..tycker om människor..och försöker ge av mig själv,åtminstone i vanliga fall.

Just nu är jag däremot så orkar jag inte och drar mig undan från en del..orkar inte gå in på djupet..så jag kan väl säga att jag föredrar mitt eget sällskap just nu. Och ibland så behöver man nog det! Okej,jag tänker inte bli en enstöring.. :)

Trist med blogg.se..alltför ofta på sistone..

16 Milla:

skriven

Hej igen, glömde fråga vad du tror om min sons möjlighet till ersättning via en patientförsäkring då det dröjde med diagnosen, han kunde faktiskt ha dött om de väntat lite till, sprucken mjälte o massa blod i buken...

17 <3:

skriven

Godmorgon kära Es är A och jag mer komparativa nu ? Hon hör av sig mer och vill ses på fredag? Tror inte vi kommer bli nära nära. Ska till stället både torsdag och fredag där jag såg mannen vid bordet som satt med T ? Tror du vi ses den här veckan igen ? Vill han prata med mig ? Och är lättsammare än T ?
T verkar inte vilja berätta vem han dinerade med...
Finns kanske inget intresse men något var det för jag har ju tänkt på honom sen vi sågs. Han tittade så mycket men jag tog inte i hand och hälsade. Känner jag igen honom utan T...
Kram

18 Dahlia:

skriven

Kanske lite sån personlighet men drar mig inte från folk. Vill inte bli sårad. Det vill väl ingen?

Es... Vad tycker han om mitt flirtande med honom egentligen? Om han nu märkt av det!

19 Tiss:

skriven

Jag känner mig så glad över att ha klarat födelsedag och fest utanför sjukhusets dörrar. Visst jag har haft mycket ångest, men nu är det över. En sak som jag verkligen har funderat på är om jag i grund och botten har ptsd. Jag skulle tro det. Jag har en vän som är helt säker.. Ändå har vården aldrig kommit fram till det. Kan vården ha fel då jag kanske kan verka annorlunda eller är det egentligen bara sorg?

20 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!

Jag behöver lite vägledning idag. Något man ska göra är ju att lyssna på sin kropp, eller hur? Jag har haft jättesvårt för det men har börjat lyssna och trots att jag nu har börjat lyssna på min kropp får jag ändå dåligt samvete. 😞 Snälla hjälp mig! Det är bara jag som kan känna som jag känner och ingen kan känna åt mig men är det något jag är så är jag en baddare på att lyssna vad alla andra vill och ta till mig det och gör som dom vill och skiter i mig själv. Det är fel!

Istället för att fortsätta min praktik i december månad har jag nu sagt att jag bara gör november ut som var sagt från början för jag känner att min kropp inte fixar det. Jag vill ju inte börja på ruta ett igen nu när jag har kommit så långt. Och det är väl smart att avbryta innan jag går in i väggen och ta en liten paus för att ladda upp batterierna och ta nya tag nästa år? Men ändå får jag dåligt samvete. Känns som alla blir arga på mig och det känns som jag sviker alla. Gör jag det? Gjorde jag rätt i att avbryta? Snälla Es, hjälp mig! 😞😢 Tusen tack i förhand! Kram Zoey 💕

21 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!

Jag behöver lite vägledning idag. Något man ska göra är ju att lyssna på sin kropp, eller hur? Jag har haft jättesvårt för det men har börjat lyssna och trots att jag nu har börjat lyssna på min kropp får jag ändå dåligt samvete. 😞 Snälla hjälp mig! Det är bara jag som kan känna som jag känner och ingen kan känna åt mig men är det något jag är så är jag en baddare på att lyssna vad alla andra vill och ta till mig det och gör som dom vill och skiter i mig själv. Det är fel!

Istället för att fortsätta min praktik i december månad har jag nu sagt att jag bara gör november ut som var sagt från början för jag känner att min kropp inte fixar det. Jag vill ju inte börja på ruta ett igen nu när jag har kommit så långt. Och det är väl smart att avbryta innan jag går in i väggen och ta en liten paus för att ladda upp batterierna och ta nya tag nästa år? Men ändå får jag dåligt samvete. Känns som alla blir arga på mig och det känns som jag sviker alla. Gör jag det? Gjorde jag rätt i att avbryta? Snälla Es, hjälp mig! 😞😢 Tusen tack i förhand! Kram Zoey 💕

22 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!

Jag behöver lite vägledning idag. Något man ska göra är ju att lyssna på sin kropp, eller hur? Jag har haft jättesvårt för det men har börjat lyssna och trots att jag nu har börjat lyssna på min kropp får jag ändå dåligt samvete. 😞 Snälla hjälp mig! Det är bara jag som kan känna som jag känner och ingen kan känna åt mig men är det något jag är så är jag en baddare på att lyssna vad alla andra vill och ta till mig det och gör som dom vill och skiter i mig själv. Det är fel!

Istället för att fortsätta min praktik i december månad har jag nu sagt att jag bara gör november ut som var sagt från början för jag känner att min kropp inte fixar det. Jag vill ju inte börja på ruta ett igen nu när jag har kommit så långt. Och det är väl smart att avbryta innan jag går in i väggen och ta en liten paus för att ladda upp batterierna och ta nya tag nästa år? Men ändå får jag dåligt samvete. Känns som alla blir arga på mig och det känns som jag sviker alla. Gör jag det? Gjorde jag rätt i att avbryta? Snälla Es, hjälp mig! 😞😢 Tusen tack i förhand! Kram Zoey 💕

23 EPM :

skriven

Du kör en personlighetsgenomgång!
Jag gillar det😊👌🏼

Ser du något om när jag äntligen får kyssas igen..?

Kram

Svar: Det bör inte alls dröja länge.. kram :)
Esmaralda

24 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.
Var nyss på träff med ”F” en man jag inte träffat tidigare. Jag pratade på om allt möjligt. Känner ändå att mötet kändes bra.
Ser du något om vad han tyckte om mig? Känns det som om hans intresse finns?
Tror du detta kan utvecklas mellan oss?
Kram

25 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.
Var nyss på träff med ”F” en man jag inte träffat tidigare. Jag pratade på om allt möjligt. Känner ändå att mötet kändes bra.
Ser du något om vad han tyckte om mig? Känns det som om hans intresse finns?
Tror du detta kan utvecklas mellan oss?
Kram

26 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.
Var nyss på träff med ”F” en man jag inte träffat tidigare. Jag pratade på om allt möjligt. Känner ändå att mötet kändes bra.
Ser du något om vad han tyckte om mig? Känns det som om hans intresse finns?
Tror du detta kan utvecklas mellan oss?
Kram

27 Orolig:

skriven

Hej!

Jag kan känna mig underlägsen andra människor men det beror nog på att jag är arbetslös och känner mig värdelös. Är min oro obefogad?? har sån oro i kroppen vet inte varför.

Kram

28 Josefine:

skriven

Kommer exet komma på andra tankar och vilja prata/vara vänner i framtiden eller är det bättre att klippa allt nu.?

29 Josefine:

skriven

Kommer exet komma på andra tankar och vilja prata/vara vänner i framtiden eller är det bättre att klippa allt nu.?

30 Lydia💕:

skriven

Kommer jag bli bra igen i mina fingrar och att det blir ett bra slut och lyckligt 2018 för mig i allt?
Lydia💕

31 Lydia💕:

skriven

Kommer jag bli bra igen i mina fingrar och att det blir ett bra slut och lyckligt 2018 för mig i allt?
Lydia💕

32 Jeanette:

skriven

Hej!
Kommer min lvu placerade dotter hem i år, eller får jag vänta tills hon blir myndig om 5 år? Kram

33 Anders:

skriven

Hej Esmaralda,

Fått höra av en del att jag haft drag åt en undvikande personlighet eller något liknande iaf.

Min nuvarande sambo säger dock att hon märker att jag gjort stora framsteg och det är ju bra. :)

Men hur kommer det gå för oss framöver? Kommer hon känna energin jag lägger ner på oss och uppskatta den? Jag är rätt säker på vad jag vill i dagsläget och mycket på grund av att hon hjälpt mig bli en bättre människa.

Mvh
Anders

34 kicki:

skriven

Hej Es

Ser du något poitivt jag kommer vara med om snart?
kram

35 kicki:

skriven

Hej Es

Ser du något poitivt jag kommer vara med om snart?
kram

36 Tingeling (2) / Tingsan:

skriven

Jag känner igen mig mycket i det du skriver om i det här inlägget. Jag har reflekterat över fenomenet förut och blivit medveten om min egen del i mina misslyckanden. Det låter rätt konstigt att man kan bete sig så. Rätt dumt. Jag jobbar på att bättra mig men ibland faller jag in i gamla mönster. Jag tror det handlar om en bristande tro på sin egen förmåga, och/eller en rädsla för att misslyckas.

Jag undrar en sak, egentligen en hel del saker men jag ska välja en. Jag ska åka till Pakistan. Jag ska vara där i två veckor. Idag fick jag en fråga/ förslag från min partner som förvånade mig. Ser du att det är en god idé att följa hans förslag?

Ps såg att det finns någon annan som kallar sig för Tingeling så jag tänkte byta namn till Tingsan och hoppas att det inte är upptaget.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: