Lussekorv....

Det här med smaker & matlagning… hur bra är ni på det ?

 

Mamma är en fantastisk kvinna men en katastrof i köket.

Varenda jul under hela min uppväxt misslyckades hon  både med brödet hon bakade och med skinkan.. vilket resulterade i att jag tyckte det skulle vara knastertorrt bröd och lika torr skinka.

Jag förde  över eländet på mina barn och de tycker precis som jag. 

Vi får alla lite äckelrysningar  om nån börjat prata om saftig julskinka… nejtack… torr som fnöske ska den vara så den nästan trillar sönder när man skär. Sen lägger man skivan på det misslyckade hembakade supertorra  brödet, sötstark senap... och lyckan är fullständig. Julen kan komma.

 

När jag kom hem nu från Tyskland  var mamma och hennes väninna i gång med att äta desserten som jag lagat åt  dem i förväg

-      Ooooooooooooooooo  sicken harli skånsk  äpplakaga… trumpetade mamma

-      Mamma, det är amerikansk  hallonpaj, korrigerade jag

Hennes väninna skrattade så hon höll på att trilla av stolen

-      Det smakar  äpple i alla fall, hävdade mamma i ett försök att rädda situationen

-      Det finns inte en enda äppelbit där… konstaterade jag

 

 

Mamma  är den ende jag känner  som dricker rödvin till midsommaraftonens  matjessill och till julens lutfisk.

Jag tittade på några avsnitt av Kockarna kamp… dessa smaksäkra människor och jag  tänker att när gud skapade mamma  så glömdes smaklökarna bort.

Lingonsylt till rotmos…. beasås till fisk….inlagda rödbetor på macka med tonfisk…rivna morötter på filen… det är min mamma det !!

Man skojar ju ibland om världsfrånvända professorer... och hon är en exakt sådan. På riktigt.

//Lussekorv !! //

Nu hälsar vi  snart nya veckan välkommen… och lite kul finns att  se fram emot..  nya tangetbordet till min laptop har kommit så jag ska iväg och få det gamla utbytt..som det är nu får jag lägga ett gammalt tangentbord ovanpå  laptopen… sicket elände !

På tisdag far jag till Ullared med allas vår Nettan… så klart blir det en övernattning… och lite sport i att  vi inte  har mat med till kvällen…utan vi ska hitta vad vi ska äta i butiken, det är liksom vår grej…… 

Jag har handlat så gott som allt jag behöver och lite till ( mycket till)  så det blir en väldigt blygsam Ullaredstur  den här gången….ett par julklapppar fattas… annars har jag allt.

 

 

 // varsin Sunebok till de yngsta inhandlades sist //

 

Det här blir mest en Ullareds-mys-tur….med öl i sportbaren och övernattning i stuga !  Det är ett tag sedan jag strålade samman med Nettan så vi har ju säkert en hel del att prata om. 

Kram & kärlek

 

P.s. Du som har problem  med bloggen via din mobil - som tex att du inte kan se alla kommentarar.   Ladda ner en annan webbläsare.  Ladda ner google chrome eller  Firefox.  De är båda gratis. Då ska det funka.

Jag har påpekat felet för Blogg.se och hoppas de ska åtgärda.

 

 

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar om jag kommer var med på något av läger i framöver? Som har gör med föreläsningen och var aktiva för andra?

Kommer jag var med på läger och gör föreläsningen? I framtiden?

Ha det bra

2 Anonym:

skriven

Hej
Va trevligt att ni ska till Ullared och sova över!
Vill uppleva tvåsamhet och kärlek igen! Kommer jag lära känna någon fin man?
Kram

Svar: ja det gör du, det vet jag.. kram
Esmaralda

3 Virrhönan:

skriven

Godmorgon!
Nytt utseende på bloggen ser jag, ser ju bra ut!
Din mamma är ju bara så härlig! Varför ska man äta traditionellt? Nej ät hur ovh vad du vill till allt möjligt😅 Fast den torra julskinkan vill jag nog vara utan, den vill jag nog ha lite saftigare..
Ja ny vecka snart igen, inte klokt vad det rullar på, julen närmar sej och paniken växer🙃
En tripp till Ullared igen🤔 Haha kör hårt, kul lär ni ju få Nettan och du!
Verkar det hända nåt kul i mitt liv till veckan? Har en förhoppning om en bra morgondag i alla fall, nån romans på gång?
En skön söndag önskar jag dej💕🌸

Svar: Den här veckan ska du ha antennerna ute lite extra... kan vara i vänskap.. jag är lite osäker.. men ta för för dig. .kram
Esmaralda

4 <3:

skriven

Godmorgon kära Es Vad är det som gör att T ogillar mig ? Kändes verkligen så i fredags. Mamma frågade med i fredags vad det var med honom.
Kram

5 <3:

skriven

Godmorgon kära Es vad är det som gör att T ogillar mig ? Något är det tror inte att jag bara inbillar mig. Mamma frågade med i fredags om han var sur på mig för något. Kändes konstigt.
Kram

6 Undrande!:

skriven

God morgon!
Härligt att höra att det finns fler mammor än min utan smaklökar.
Min mamma brukade koka spaghettin sisådär ett par timmar innan den behövde vara färdig och lät den ligga kvar i kokvattnet och jäsa tills servering. Serverad med burkköttfärsås utspädd med ketchup var katastrofen ett faktum!🤢🙈😂
Som tur är hade jag en mormor med en utomjordisk talang för att laga mat och en pappa som tack o lov kunde hantera både diskborste och stekpanna.
Min dotter är också ruggigt smaksäker och jag brukar skoja att det säkert är mormor som finns med när hon lagar mat!
Jag undrar om jag och kollegan kommer till skott och inleder något eller om vi trampar som katten runt het gröt länge till?
Du skrev i går att intresse finns men gör vi något av intresset?
Kram❤️

Svar: "skratt".. ja den där spagettimiddagen går inte av för hackor :) Ser ut som om du får ta ett litet initiativ snart om det något ska hända.. kram :)
Esmaralda

7 Tingeling:

skriven

Smakade igår på lussebulle glass (coop), gick faktiskt an att äta! Men räckte med tre skedar cirka sen hade det nog blivit för mycket. Något till jul? 😉 en kollega till mig brukar skära äppelbitar och sen strö lite salt på..... inte så äckligt som man kan tro! Men inget jag tagit efter ändå.

Kram!

Svar: Mina vietnamesiska vänner strör salt på massor av olika frukter.. inte så illa som man kan tro.. kram
Esmaralda

8 Jennifer:

skriven

Hej fina Es, idag bär det iväg på resan ensam och jag hoppas att jag fattat rätt beslut.... behöver allt beskydd jag kan få och undrar om jag ska ta med Tara på resan eller lämna henne kvar hemma? Kram

Svar: Jag råder dig att lämna Tara hemma.. hon jobbar bäst hemifrån oavsett var du befinner dig.. kram :)
Esmaralda

9 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
Idag ser bloggsifan väldigt annorlunda ut på min telefon. Hoppas min kommentar når fram :)

Igår kväll satt jag med min Tara i handen och pratade. Det kändes som att hon lyssnade, och det har jag inte riktigt känt förut, och då slog det mig att jag vet ju inte riktigt hur det fungerar med en talisman. Ska man lära känna varann? Vad är Tara? Är hon en lyckovind som är bunden i ett kort, en själ eller vad? Sen Tara kom har en massa känslor från förr dykt upp. Jag vet inte vad det kan betyda, kanske att jag fortfarande förlitar mig för mycket på att något magiskt ska hända. Samtidigt vill jag inte bli blasé och sluta tro på magiska möjligheter, jag tycker, känner att jag har slutat tro för mycket :) Jag är väl lite hopplös 😂
Ha en fin dag!!

Svar: Talismanerna är olika... varje Tara har sin egen själ och sitt sätt att vara och nu är du på väg att lära känna dig och det är riktigt positivt. Att din Tara förmedlar känslor från förr beror på att detta är något du behöver så försök förvalta känslan väl.. kram
Esmaralda

10 Jennie:

skriven

Godmorgon Esmaralda! Jag hoppas att jag har fattat rätt beslut, känns det så? Känns det positivt och bra? Kram

11 Sessan:

skriven

Orolig för framtiden. Tvingas vi sälja o flytta eller är det frivilligt?

12 Shirin:

skriven

God morgon fina Es

Vad får du till dig om den nya killen jag träffade förra veckan?? Är han intresserad på riktigt?

13 DD:

skriven

Jag har inget intresse för matlagning! Men borde ta och skaffa ett 😄
Hade verkligen velat åka iväg på någon miniresa... men nu när man är student är det inte lika lätt med ekonomin.. Aja :)

Svar: Planera noga.. du kommer snart resa.. kram
Esmaralda

14 Mimis:

skriven

Godmorgon!

Fortfarande inget jobb. Ser du fortfarande att jobb kommer?? Blir nästa år ett bättre år? känns verkligen trist och hopplöst ut.


Kram


Svar: Det blir bättre.. mycket bättre.. och jobb kommer.. kram
Esmaralda

15 Lotta:

skriven

Att handla julklappar på Ullared verkar vara en bra ide. Allt på samma ställe liksom :)

Julen har jag inte tänkt så mycket på eftersom jag kommer vara själv. Tänker förtränga det ett tag till ;)
Jag undrar om mitt liv kommer vända och bli bättre snart. Nu har jag kommit in i ett vakum. Hur jag än försöker med att få jobb, hitta kärlek så är det stopp med allt. Tyst som i graven. Svårt att hitta en mening med det.

Ha en härlig dag
L

Svar: ge dig inte.. det är motigt... men det kommer lätta.. jag lovar.. kram :)
Esmaralda

16 Kulla:

skriven

Vilken härlig mamma du har, jag men torr skinka är inte gott😂. Undrar hur min Tara mår? Jag pratar och tar hand om henne, inväntar hon någonting? Kram

Svar: ja jag tror hon laddar och väntar in på något speciellt.. kram
Esmaralda

17 Skorpan:

skriven

Hmm, några smaklökar har jag väl, men användningen av dem är skral. Har också smakkombiationer som ingen förstår sig på, så jag förstår din mamma Es :D.

Mycket sällan jag får inspiration till det ;). Kanske har jag i något tidigare liv varit kock eller kokerska? Jag liksom kan ju nog laga mat, men, men... Då det metdels är ett o samma som ska kokas, ja då är det lite trist. O nu när jag övergått till lchf tycker jag det är mycket utmanande, har inte läst in mig på ämnet ännu, kanske därför. Blir lätt led ett o samma också i matväg, hoppeligen inte i karlaväg ;).

Ny mobil som ska läras in, o jag som tyckte så om min gamla. Kanske blir det fotbollsmatch, den sista med gamla laget. Finns uppgifter i det nya alget att åta sig, men jag tror nu inte riktigt jag ska göra det.. I alla fall inte sköta kassan... Får se, om det kunde leda till något.
Nu frukost o sen, vem vet.
Kram Skorpan

Svar: LCHF tror jag är jättebra ! Men ett elände när de tekniska apparaterna tar slut o man ska skola in sig på nytt !! Snart är det dags för frukost här också... kram :)
Esmaralda

18 Mg:

skriven

Hej!
Är Joonas intresserad av mig?
Kram!

Svar: Ja lite intresse finns.. kanske inte så mycket.. men ändå.. kram:)
Esmaralda

19 Dunegull:

skriven

Hur ser mitt 2019 ut?

20 Hopp:

skriven

Hej!

Ser du någon ljusning i tillvaron förhoppningsvis snart??

Kram

Svar: Ja det kommer ljusna... hjälp till genom att välj det positiva... kram :)
Esmaralda

21 Fjäril:

skriven

Ser du någon flytt för mig.

22 EPM:

skriven

Fil på yogurthen lät intressant!😂

Idag är det fars dag och en dag i taxitjänst som alltid på söndagar. Tydligen är söndagar en väldigt populär dag att lägga barns idrottsaktiviteter på...

Nästa vecka är jag hemma, kanske jobbar lite på forskningen men främst så ska jag ta hand om mig själv och bara vara.
Ska bli skönt.

Kram

23 Jas:

skriven

😂😂😂
Måste testa och se om jag kan kommentera nu, har ju inte gått på ett tag...
Kram

Svar: Och nu ska det väl funka !! Kram
Esmaralda

24 Helena Ir:

skriven

Som barn fick jag den lite torrare julskinkan på mackan..julskinkan var ugnsbakad..så det är nog den jag även föredrar. Ketchup åt jag till nästan allt..idag inte alls..usch..

Jag har sovit jäääteläänge igen..jag måste komma till rätta med den här tröttheten..kanske sömnutredningen nästa vecka är något som kan hjälpa..jag vet ju inte om jag har andningsuppehåll sk sömnapne..

En annan sak som gör mig trött..händer mest i köket..är de där rösterna/orden i huvudet..vid diskbänken..varje gång blir jag lika trött..Senast var det något om Carina..jag känner ingen Carina!! Så nu har jag börjat sagt ifrån..sluta gå in i mitt huvud!!
Jag låter ju som ett riktigt psykfall när jag berättar..det skulle jag nog inte göra till vem som helst heller.. :)

Ha det så bra :)

Kram :)

Svar: Innan jag fick min snarkmaskin var jag mycket tröttare... så jag slår ett slag för snabelmaskinen, om man nu behöver :) Det är bra att du säger ifrån bestämt...ibland kan det vara påträngande och trötta när man får information man inte önskar eller behöver.. men så kan det vara om man är känslig.. kram:)
Esmaralda

25 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda! Jag har först som vuxen börjat gilla att laga mat och älskar att använda en massa olika kryddor och färska örter. Någon superkock är jag knappast men blir hela tiden bättre och bättre, det är roligt.

Fina Es, detta beslut har jag fattat med hjärtat och jag känner mig helt galen det jag tänker göra, åka dit och överraska honom. Visst är besluten man fattar med hjärtat de rätta oavsett vad som händer? Känns iallafall som att jag är sann mot mig själv i detta, fast det samtidigt är helt crazy. Men jag måste göra ett försök, så känns det. Annars kommer jag att ångra mig. Blir det en bra resa? Kram

26 Lilla blå:

skriven

Hihi ja smaklökarna är som baken!

Du Esmaralda. Vad tror du starten av tvåtusennitton bjuder på? Blandad kompott säkert men skulle så uppskatta ett synskt öga.

Kram 💙

27 Sherin:

skriven

God morgon fina Es Vad får du till dig om den nya killen jag träffade förra veckan?? Är han intresserad på riktigt?

28 Sherin:

skriven

God morgon fina Es Vad får du till dig om den nya killen jag träffade förra veckan?? Är han intresserad på riktigt?

29 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Vad skönt att någon annan också tycker att det är lite jobbigt med nya saker ;). O då är man inte gmmal ens :D.

Lchf vet jag att du kör med Helena Ir, några tips åt en nybörjare? :)

Är det nu jag ska slå slag i saken o boka allt, blir det bra, som klippt o skuret för mig? Stod i mitt horsokop, nej jag tror inte på dem, att jag inte ska skjuta upp saker o ting så..
Smaklig frukost!
Kram Skorpan

Svar: Det viktiga som är bra för ditt mående ska du inte skjuta upp... kram :)
Esmaralda

30 Anonym:

skriven

Es får du till dig något om den nya killen H? Är han någon att lägga tid på??

Kramar

31 Sherin:

skriven

God morgon fina Es Vad får du till dig om den nya killen jag träffade förra veckan?? Är han intresserad på riktigt?

32 Jossan :

skriven

God morgon!

Nu har bloggens utseende ändrats på telefonen... Rätt jobbig. Den var så för några år sen...

Inatt drömde jag så konstiga saker.. jag skulle träffa J men helt plötsligt kom min kollega och sen kom mina andra kollegor och min släkt. Jag fattar inget. Jag ska sen gå över en gata och blir påkörd.. jag hade brännmärken över mina armar. Kvinnan i bilen ökade farten när jag gick över gatan...

Idag ska jag till mamma och pappa. Ska bli mysigt och vi ska äta så god mat 😍

Måste in och kolla upp min telefon i veckan.. Tror det är fel på batteriet...

Kram

33 Jennifer:

skriven

Hej fina Es! Känns det som jag fattat rätt beslut? Kram

34 Vv:

skriven

Hej Es! Blir det något mellan mig och R? Kramar

35 Jas:

skriven

Nu står det att det finns 30 kommentarer men jag kan bara se 4.. Och på förra inlägget ser jag bara typ 40 fast det finns 89! 😏

Svar: Jag kontaktar webmaster.. kram
Esmaralda

36 Liten C:

skriven

Vad mysigt med ullared !
Jag vill oxå försöka komma dit innan jul.
En fråga , Jag avslutade tog ett break m P i helgen ..
men Ååå vad jag saknar honom 😩😪..
känner han samma för mig??
Ska jag ta insiativ till att ses igen?
Kram och önskar er en fin tripp till Ullared på tisdag 🤗..

37 Heaven:

skriven

Hej es,
Jag måste väl säga att jag inte heller är en mästerkock. Haha!

Det här med att jag finner min soulmate känns hopplöst.. ser du om han kommer snart? Något signalement om honom?

Kram

Svar: Han gillar djur väldigt mycket.. han är gärna ute i naturen.. men hur han ser ut får jag inte till mig.. kram
Esmaralda

38 Helena Ir:

skriven

Tack Esmaralda..det ska jag fortsätta med..och hoppas på bra hjälp med sömnutredningen tisdag/onsdag denna vecka..

Skorpis..bravo..nu har du tagit ett bra beslut..jag är inne på mitt snart 9:onde år..med denna kost. Jag ser den främst som en kost för att hålla sjukdomar på håll..de metabola ..
Kosten är A och O..
Egentligen är den väldigt enkel att följa..och det är det som gjorde det lättare än andra för mig..
Läs gärna inne hos dietdoctorn/(gamla kostdoktorn) finns massor för nybörjare att läsa..
Grönsaker helst ovanjord..ägg,kyckling,fisk,kött och så fett till i form av sås eller som jag gör smör..
Känner du dig matt i början ..vilket är vanligt..ta lite extra salt i vatten.. eller på maten..saltbrist är vanligare på denna maten som är gjord från grunden..
Olika kroppar svarar olika..ingen quickfix..
Ät dig mätt..så småningom kan du gå djupare på denna kost..finns olika skolor även här..Viktigaste att ta bort sockret och äta kolhydraterna i form av grönsaker..Det är min skola..
Men som sagt läs på ..recept finns även i överflöd..
Stort lycka till Skorpis!! (Vet att du heter Skorpan..men Skorpis är du för mig :) )

Kram :)

39 Soffan:

skriven

😂😂
Härligt hårresande kombos!
Lussekorven ÄR däremot en tiopoängare! Med en rejäl klick stark senap på. Jag antar att även mina egna smaklökar är på villovägar. Denna korv är ju tokdissad i övrigt.

GB sandwich pepparkaka däremot!
DEN kommer ni älska om ni gillar originalet och mjuk pepparkaka. En liten instickare mitt i allt matsnack: Får du till dig något om perioden efter nyår för mig? Gråzon deluxe vad som kommer ske. Både stressigt och kul.

Nä nu blev jag hungrig igen. Dags för second breakfast kanske...
Kram från Soffan!

40 Anonym:

skriven

Ungefär som min matlagning... Min mamma lagar fantastiskt god mat och jag lagar typ papper och har inte ens vett att uppskatta gourmetmiddagar. Min son däremot vill äta det lyxigaste och mest konstiga. Jag redigerar min bok just nu, om och om igen och jag var inte beredd på att det skulle kännas så hårt att skriva eller gå igenom journalanteckningar. Det finns flera röda trådar, den ena är humoristisk och udda. Den andra, jag hade många gånger rätt även om det tog tid. Den tredje, jag anses vara psykiskt störd. Jag har försökt att inte låta det kännas men för nu så kan jag inte låta bli, jag funderar ordentligt på om jag är det och är ledsen för det. Jag kommer släppa tanken, jag vet, men det är så fruktansvärt tungt att inte längre ha en susning om vad fan det är för fel på mitt huvud, det är inte ens undra på om jag skulle få en knäpp av tortyren. En process som gör riktigt ont alltså, jag gillar inte att älta och se bakåt överhuvudtaget, men jag kanske ändå behövde se tråden.

Svar: Försök ha lite mer fokus framåt... det är inte alls så illa som du tror ibland.. kram :)
Esmaralda

41 Kristin:

skriven

Din mor høres ut til å være en herlig person, kjære Esmaralda. Du kan hilse fra meg å si at jeg også elsker rødvin til lutefisk :)
Jeg er heller ingen superkokk, men det holder for meg. Hundene tigger da når jeg spiser, så da kan det ikke være så galt.
Veldig hyggelig at du og Nettan skal til Ullared igjen. Men, jeg er ikke så sikker på at handlekurven din blir nesten tom. Skal bli spennende å se.
Uansett, jeg ønsker dere en veldig hyggelig opplevelse. Det er det viktigste.
Håper at det er bra med MG.
Her styrter regnet ned og hundene ligger flate.

Kram!

Svar: Är hundarna nöjda och vill ha - då är det minsann ett gott betyg åt kokkonsten :) MG är som förut. ingen försämring och det tackar jag varenda dag alla makter för... kram :)
Esmaralda

42 Anki:

skriven

Godförmiddag Es
Här sovs det länge idag och utanför ligger dimman tät .

Härligt med olika smaker...om man får hålla dem för sig själv Hon är underbar din mamma . Jag fick torr skinka med som barn om jularna men vi åt det på en knäckemacka . Kan det vara ugnsbakningen av skinkan som gjorde det tro?
Att ha senap på leverpastejsmörgås var Björns udda smakkombo...

Jag har nog ingen udda smakkombo om inte kaviar på ost hör dit...en kombo dock som inte är bra för rondören...

En ullaredtripp utan köptvång och med bästa Nettan låter som en härlig vistelse !

Kram Anki med flock



Svar: Japp.. ska bli en riktig lat Ullaredstur..:) kram
Esmaralda

43 Feedback från Fia:

skriven

Tjenare Es, nu är det inte meningen o vara en glädjedödare till bloggens nya mobilversion. Skriva kommentarer fungerar finfint men för mig går det inte att läsa alla kommentarer, utan mobilen slutar visa efter ett visst antal o ger mig inte tillgång till alla. Det kan t.ex stå att det finns 47 kommentarer o jag ser enbart 27 av dessa.

Går jag istället in via datorn ser jag alla 47 kommentarer, mycket mysko.. Jag ville bara informera om detta! Det kanske bara är min mobil, men ni kanske är fler som upplever samma problem?

Denna teknik, denna teknik 😉 Gick egentligen in på bloggen för o skriva en fundering kring nätdejtingappen. Om den kan bjuda på lite hångel snart. Kram o tack för en bra blogg!

Svar: Ska meddela min webmaster detta... tack för att du tycker till :) kram
Esmaralda

44 Michaela:

skriven

Mysigt med Ullared! :)
Vi ska ses hos mig ikväll. Inte min soulmate men kanske kan uppstå attraktion i alla fall. Eller inte. Kanske bäst att skita i det för trist om han tycker att jag är ful.

Kram!



Svar: Herregud nej, inte tycker han att du är ful inte, precis tvärtom.. kram
Esmaralda

45 PiaS:

skriven

Hej Es,

Haha ja det sägs ju att smaken är som baken delad 😂, och tur är väl det😊.

I fredags var jag med två vänninor på en liten AW. Vi hade trevligt och roligt. De är lite tokiga på ett bra sätt 😊. I vilket fall, så gick vi vidare och in på ett ställe jag själv inte skulle valt, väl där så träffade vi två trevliga personer. Den ene av dem, blev det lite tycke för och vi flirtade. Igår sågs vi och tog en liten promenad, tog en bit mat, och lite mera...😉. Vi hade trevligt, roligt, mysigt och det har jag sagt samt att jag gärna ses igen, vilket även han uttryckte. Nu får jag en känsla att hmmm...han kanske är lite tveksam eller så. Jaja, jag tänker inte ligga på, jag har sagt vad jag vill, så nu är det hans drag. Jag försöker se detta att oavsett hur det blir, så har jag haft roligt och mysigt i nuet. Dock vill jag ju ha något mer varaktigt och bestående. Flirt och mys i nuet i all ära men...jaja tiden får utvisa antar jag.
Jag pratar med Tara om det och tackar henne för att hon finns med mig 😊.

Ha en skön söndag! Kram 🤗
PiaS

Svar: Han kanske tvekar lite men det handlar inte om dig... han gillar dig verkligen och det finns en god chans att det blir mer.. kram :)
Esmaralda

46 Im:

skriven

Hej Esmaralda.
Träffade på en Karl slok under utekvällen igår som följde med hem och sov kvar. Inget hände men han sov kvar. Kommer han höra av sig igen? Finns intresse och kan det bli något mellan oss?
Kram

Svar: God chans att han hör av sig... han verkar dig lite velig till sin personlighet.. kram :)
Esmaralda

47 Moonshade:

skriven

Matlagning inget för mig. Godast när andra lagar maten.

Jag behöver hjälp med att reda ut en sak.
Jag gilla en kollega, och jag har en annan kollega som säger sig gilla mig. men varför ska han hålla på och försöka hålla mig ifrån den som jag gillar? Börjar tro att han är kär i min kollega.

48 Ni:

skriven

Hej Esmaralda.
Dröjer det mer än ett år innan jag är i ett fast förhållande?
Kram

49 <3:

skriven

Godmorgon kära Es nu ser bloggen helt annorlunda ut när man går in via mobilen. Mitt fina ex U har börjat höra av sig igen. Vad är hans agenda ?
Bra man inte alls som G. Har svårt att tro att U vill bli seriös igen. Han är sån ensamvarg. Var väldigt kär i honom. Åldersmässigt passar vi bättre nu tror jag.
Kram

50 Louise:

skriven

Skinka tycker jag inte om vet inte varför.
Älskar skogaholmslimpa och franskbrödet och sill klarar jag definitivt inte av.

Igår fick jag reda på av äldste sonen att om jag sagt nej så följer inte barnen med till Polen för det är ju båda föräldrarnas beslut.
Men de har ju redan bokat biljetter och de har bättre där nere än här hemma så jag går den där balansgången.
Just nu orkar jag inte med min man och jag börjar så smått leka med tanken att vi ska separera för jag känner att han drar ner mig mer och mer och jag får inte vara mig själv eller säga nej till saker jag inte tycker är okej.Han vill att jag ska bli något jag inte är.Får se hur detta utvecklas men just nu orkar jag inte med honom
Soc avslog naturligtvis vår ansökan men jag ska se till att vi får ihop alla papper så vi får till nu i slutet av november.

I onsdags var jag på en intervju på en förskola i Lund och det kändes bra. 6 månaders vikariat bara men det gör ingenting. Hon skulle höra av sig i veckan oavsett vilket det blev.
Men då jag inte är utbildad så blir nog inte jobbet mitt.
Vad befarar mitt förhållande så vet jag inte.
Kommer vi fortsätta tillsammans eller hur blir det?

Ha en fin dag och tacksam för svar. Kramar.

Svar: Kanske du ska söka andra typer av jobb också ? Men jag förstår om det tar emot med tanke på din utbildning.. kram
Esmaralda

51 Linnéan 🌸:

skriven

Smaken är ju alltid olika. Skinkan ska nog vara saftig och Jansson full med grädde och inte mjölkblask, som en del har. Kommer ju från en släkt där de flesta är mästare i köket! De jobbar med mat, kan trolla fram ljuva rätter av nästan inget alls. Baka kan de åxå! Alltså superduktiga!! Så har vi mig då. Hm! Tja...jag ÄTER gärna god mat! De sista åren har matlagning liksom bara blivit jobbig. Det fuskas och det äts ute. Kan få små ryck ibland men de är ganska sällsynta.
Rotmos med lingonsylt låter ju verkligen...småländskt men har inte testat det 😉 Kanske dags! Saknar just nu min mors kåldolmar, brorsdotterns ljuva kalvstek...får väl sno ihop något lätt i dag 😉
Det var ju roligare när man hade familj! Det blir väl inte så mycket familjeaktigt här igen, va? Känns som jag lessnat på ”karlbiten” vid det här laget. Ids inte ens flirta längre och då är det väl illa! 😄
Kommer allt det där att dra igång igen? Eller har jag fått nog nu?
Blir det farmorsrollen som tar över? Det kommer att bli två små tjejer! ❤️ Troligen lika som bär, eggs. Dags att vandra vidare. Ha en härlig söndag! Kram 💖
/Linnean 🌸

Svar: Absolut grädde i Jansson ! Och visst är det roligare om man lagar och äter med fler än sig själv ! Vad roligt med två så tjejer på väg... fast du är långt ifrån klar med karlar... kram :)
Esmaralda

52 Vitlilja:

skriven

Är orolig att det inte finns nåt kvar att bearbeta i terapin och att jag måste sluta. Är det så?

53 Milla:

skriven

Jag är inte heller så värst bra på mat men kan nog lära mig. Min mamma var bra på det o mina äldre systrar men jag fick inte vara med.
Är så trött igen o undrar hur jag ska göra för att bli pigg. Min son var med om olycka o imorgon ska han gå till skolan halva dagen, kommer det gå bra för honom?

Svar: Ja det ser ut att gå fint.. han får ta det försiktigt såhär i början.. kram
Esmaralda

54 Bumble bee:

skriven

Hejsan goa Es!
Mysigt med Ullared resa. Hälsa Ullared från mig! Jag hoppas inte dina barnbarn läser bloggen så dom vet att dom ska få en Sune bok. Ha en bra dag och pussa MG från mig! Hoppas det är bra med honom! ❤

Jag undrar om du ser mig på min praktikplats fram till jul eller kommer jag att sluta tidigare? Vad ser det ut som? Tusen tack i förhand! Kram 🐝

Svar: Nejdå inte läser dom min blogg :) De sysslar med helt andra ting :) Kan bli lite tidigare än jul... svårt att säga. .kram
Esmaralda

55 Jossan:

skriven

Ja, nu klyddar blogg.se för mig. Jag kan inte se mer än 10 kommentarer på min telefon.. Åh minns när det var så för 2 år sen typ. När jag fick gå in på alla olika ställen för att kunna se alla kommentarerna. Någon mer som har de problemet?

Kram

Svar: Japp... vi får helt enkelt byta tillbaka till det gamla igen... förbaskade blogg.se som inte kan fixa detta..
Esmaralda

56 Undris?:

skriven

Vad trevligt med ullared & övernattning, man får aldrig nog av det varuhuset love it:))

Ser du om min blivande kommer gilla att åka till ullared eller stannar han heldre hemma?
kram:)

Svar: Han stannar hellre hemma.. kram :)
Esmaralda

57 Mareli:

skriven

Hej!
Ser det ut som att jag kommer att ha nytta av denna terapi?
Kram

58 HS:

skriven

Rivna morötter på filmjölken... haha! Tack för gott skratt idag!

Ett tips är att köpa till en extern skärm till laptopen, så får du bättre ergonomi när du sitter och jobbar vid datorn hemma. Lätt att få ont i nacken annars. Du kan få en bra kontorsskärm 24-27 tum för en ganska billig peng idag och tar du den på företaget så blir det ju lite mer förmånligt. Jag beställde en 27 tums-skärm från en stor nätbutik nyligen och är supernöjd, kan skicka info om du är intresserad.

Kram

Svar: tack för tipset.. ja, skicka gärna mer info.. kram :)
Esmaralda

59 Dimma:

skriven

Om jag inleder en intim relation med hen finns det något som kan gå fel?

Svar: Nej, ta det för vad det är och investera inte för mycket känslor... kram
Esmaralda

60 Ekonomi :

skriven

Hur blir min ekonomi framöver? Kan du se något om den? Kram

61 Browallia:

skriven

Jag är en katastrof vid spisen men något jag aldrig misslyckas med är julskinkan och jag med tycker den ska vara torr. Jag har lärt mig hemifrån att baka julskinka i ugnen utan att använda stektermometer istället så räknar man tiden den ska vara i ugnen efter vikten. Det går inte att misslyckas med det sättet! Men så ett år fick jag för mig att jag skulle ha en saftig julskinka och införskaffade en stektermometer. Jag blev så besviken, så ska inte julskinka smaka. Aldrig mer en stektermometer i julskinkan!!

Idag blir en dag på soffan med "Gift vid första ögonkastet" Nya Zeeland maraton. Helt perfekt en blyertsgrå novembersöndag. KRAM



Svar: Exakt så.... man beräknar per kilo som skinkan väger så lägger man till lite extra :) Då blir det perfekt ! kram :)
Esmaralda

62 Pussgurkan:

skriven

Hej i höstrusket. Här dricks det varm choklad och läses bok (investerat i Keplers nya). Man får fira lite extra nu när det tydligen är singles day idag 🎉😅 Nu när min tilltänkta verkar sega sig fram genom livet så kanske du ser något annat pussvänligt på ingång i vinter?

Allt gott - kram!

Svar: jadå, det kommer uppenbara sig två tillfällen inom kort så ha ögonen med dej.. kram
Esmaralda

63 Blomman:

skriven

Hej!
Kommer jag att flytta snart??
KRam

Svar: En flytt blir det o det känns inte som att det ska dröja så länge.. kram
Esmaralda

64 Undrande!:

skriven

Hej! Vet du om att man bara kan läsa ett fåtal av dina kommentarer i chrome och resten av dom i safari?
Blir lite meckigt att behöva byta vebbläsare för att se allt.
Tack för ditt svar förresten. Har du något bra förslag hur jag ska gå till väga?🤔😊😂

Svar: Men herregud.... jag ska meddela detta.... tack
Esmaralda

65 F:

skriven

Hej Esmeralda

I går åkte dom, vad kommer hända sen, efter denna händelse?

66 Kvinnan :

skriven

Hur ser det närmaste ut för mig?

67 X:

skriven

Hej gulliga Esmaralda, ser du om det dröjer länge innan jag blir gravid eller går det hyfsat lätt? Kramar

68 EPM:

skriven

Ser du om nån lycka kommer in i mitt liv snart..?
En sådan som får det att spritta och bubbla i kroppen.

Kram

69 Trind som en julegris:

skriven

Ha ha ha så charmigt ❤️

Jag är oxå uppvuxen på knastertorr julskinka och baconost på tub på digestivekex för att nämna några exempel :-) Fråga till dig Ez! Något kul i romantikens tecken innan jul. Hoppas nya året inte blir lika ökentorrt på män. Det ska mycket till för att väcka något i denna donna. Oj vad jag ser fram emot julen och alla dess göttesaker nu. Jag har redan tjuvstartat med julmusten! Skål och kram

70 Zerafina:

skriven

Kära Es!
Jag undrar om det dröjer länge tills jag blir gravid och ifall du ser hur många barn jag får? Hoppas på svar! 🙏 Tusen tack i förhand! Kram Zerafina 💗

71 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner mig orolig... Tänk om jag efter separationen som var för 2,5 år sedan inte hittar en ny partner. Det känns så segt... Vad tror du under nästa år? Eller kan det bli år till som själv?
Kram

Svar: Det kommer en ny kärlek.. kram
Esmaralda

72 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Nu är turresan bokad, returen tror jag blir med båt. Övernattningen inte ännu bokad, vet inte riktigt, ja jösses vilket i-landsproblem, om jag ska välja något med "anor" eller nåt modernt ;D. Eller är det nu ens något jag behöver fundera över? Jag googlar o söker o försöker få billigt o bra, om det finns nåt sånt?! Ett steg taget i alla fall...

Helena Ir, tack för ditt svar. Har också som tanke det metabola, lagt ut hiskeligt mycket, sett ur mitt perspektiv ovanifrån, o det ogillar jag förstås ;). Ska läsa mig in i ämnet o se vad som kan tänkas vara min "grej" inom detta. Har inget emot att du kallar mig Skorpis, du vet, kärt barn... :D.

Lite decaf med nötter till o sen ut på nätet igen för att fynda, hoppas jag.
Kram Skorpan

73 Feedback Fia igen:

skriven

Morötter i filen blir det nog inte till att testa men däremot byte av webbläsare i mobilen. Vilken snabb webbmaster du har 👍👌 Återkommer om hur det fungerar!

Testar frågan jag stack in förut. Om hur inledningen av 2019 ser ut att te sig. Hoppas på en allmän årsspådom från dig också det är alltid så spännande :)

Kram!

74 Dahlia:

skriven

Gillar nya designen men även jag hade problem med att se kommentarer på morgonen. I skrivande stund kan jag se alla. Fixat?
Trodde robotrutan var bortagen tidigare menär nu där igen.

Es... Klart att han märkt att jag gillar honom, men vad tycker han egentligen om det?
Mer diskret med mitt flirtande, har han möjligen märkt det med?

75 Vitlilja:

skriven

Kommer jag behöva sluta i terapin eller har de en fortsatt plan för mig?

76 Mikael:

skriven

Jag tänkte att det här kanske går an, tills jag kom till, morot till filen!?! :)

Es har börjat svänga sig med IT terapeutiska råd och termer, vart ska detta sluta? :)

Kram
Mikael

77 CA:

skriven

Hej
Ja min mamma är himla präktig, jobbigt präktig, hon ska alltid kommentera när hon är mätt, att hon inte tänker äta mer osv. jättejobbigt, jag har sagt till henne om detta i helgen. Att jag inte fattar varför hon måste hålla på så varje gång som vi äter något, det får mig att känna mig elak men samtidigt så skiter jag faktiskt i om hon är mätt eller hur mycket hon tänker äta denna gången. Puh!
Jag gillar också torr skinka på en hård macka eller tekaka, senap göra gött.
Min son fick en skriftlig varning, han vet inte vad hans sagt eller vem personen är! Jag fattar ingenting, har sagt till honom att han inte ska jobba där men samtidigt är jag ju orolig att det inte kommer att ordna sig med hans försörjning och jobb osv. ser du hur det blir?
Tänkte ta med Gabbe på min långa resa nästa vecka, vad tror du om det?
Fler än en fråga men, det blev bara så.
Kram

78 B:

skriven

Hej, fick precis reda på att countrykillen har barn och allting känner mig så sjukt lurad och ja.. sårad.. hade han ens planerat att berätta allting för mig ellee vad tänker han? Usch.. 😭😭

79 Alie:

skriven

Söndagsfirande av far idag... ✨ mysigt och tacksam att han finns kvar 🙏💫❤️

Es; ser du något kring flytt för mig inom det närmsta?
Kram 🌟

80 Boudica:

skriven

Jag är riktigt usel i köket, inte att hitta på kombinationer själv, jag följer recept, ingen matfantasi har jag ;)
Problemet för mig är ju att hur jag än gör så finns det mat i typ hela köket efter att jag har lagat till något. Och när jag väl är färdig så är jag så slut att jag inte är hungrig längre (även provsmakat lite här och där) Jag vet inte hur jag gör, men så blir det ;)'Å jag som är utbildad kostrådgivare!
Dags att gå en matlagningskurs? ;)
Ett av mina topp-recept är lax med hallonsås. Kanske inte konstigt kombination i gourmet-världarna?
Vad som är konstigt och förundras fortfarande över är när min kusin var här på besök med sitt barn, flertal år sedan. De åt våfflor med ketchup, å det var ju tydligen jag som var konstig som inte gjorde det!
Sen blev jag förvånad över en annan person som tvättade bananen innan den skalades.

Nu är det höst, och mörkt. Och jag är helt energilös.
Det som att min energi försvinner med ljuset. Har velat sova sen kl 15!
Kör ju med mina d-vitaminer. Men det hjälper inte speciellt mycket. Óm jag bara hittar ork att lista ut hur jag ska få energi.

Och nu är det jul snart, julfest med jobbet om mindre än en månad.
Kan du se hur den kvällen blir? Kan det dyka upp något/någon som gör kvällen speciell?

KRAM!

Svar: En gång på tåget såg jag en man som tvättade in banan med handsprit innan han skalade den !! :) Julfesten blir bra.. kanske inte magisk.. men bra.. kram :)
Esmaralda

81 GP:

skriven

Es,

Ser du någon eventuell flytt utomlands?


Kram :)

82 Lillan:

skriven

Hej Es

Ser du om det kommer dröja mig länge innan jag köper en bil?
kram

83 Maa:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som att jag gifter mig de närmaste åren?
Kram

84 Mulle:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du några tecken på att han skulle sakna mig?
Kram

85 Solen:

skriven

Godkväll! Jo där var ju några specialare som jag aldrig har testat, men skinkan görs i ugnen och ska vara så välbakad att den faller i bitar när man försöker skiva den. Så vi har väl alltid gjort fel vi också. "Saftig skinka" låter som något som får håren att resa sig på mig - skadad som jag är av våra julmatstraditioner.
Fråga Esmeralda, sonen blir lite tjurig när särbon kommer och snart ska vi på semester ihop...
Kommer det att kunna bli en bra resa för oss alla? Det är inte helt lätt med nya partners, egna barn och andras barn...har gått lättare med de äldre barnen men de bor ju inte hemma och blir ju inte lika "drabbade". Tycker att nya partnern försöker varken att klama på men samtidigt ta lite kontakt i lagom dos, men jag märker att tonåringen byter lite humör så snart han är här. Tips på hur det kan bli bättre?
Kram ☀️

Svar: Hoppas att både du och din partner kan ha överseende med tonårshumöret... går han över gränsen ska du däremot ryta ifrån och du vet själv var din gräns går.. det kommer bli mycket bättre... tiden jobbar för er.. kram
Esmaralda

86 Solo rider:

skriven

Halloj Es.
Bjussig blogg som vanligt, jag skrattade gott :D

En lugn Ullareds tripp vet jag då inte om jag tror på. Det är väl alltid då det spårar ur fullständigt på väsk- och inredningsavdelningen? Ullared blir det för mig efter nyår. Något annat som sker i starten av året? Om du ser eller får till dig något.

Goa hälsningar!


Svar: Jag ser en fest som blir riktigt bra och det dröjer inte länge innan du planerar en resa... kram :)
Esmaralda

87 Tingeling:

skriven

När jag går till vårdcentralen kan man gå igenom ett bostadsområde med radhus. Och jag tänkte "här vill jag bo". Tittade på hemnet och hittade ett perfekt radhus i just det området. Så nu vet jag vart jag ska inrikta mig på... flyttar jag dit själv eller har jag mött min framtida man då? Tveksamt om jag får ta så mycket lån själv nämligen. Åh vad jag vill!!

Kram!

88 Ghostwriter :

skriven

Kommer jag lyckas ta körkort innan året är slut genom att jag tar en intensivkurs? Det känns mest rätt för mig faktiskt. Hoppas på positivt svar!



Kram

Svar: ja du har en mycket god chans med intensivkurs... jag kan inte lova att du får kortet före jul dock.. kram
Esmaralda

89 Tung energi:

skriven

Hej. Jag satt på föreläsning i fredags. Ämnet intresserar mig och har dykt upp i min vardag och i mina möten. Kanske något jag själv ska jobba med så småningom och förkovra mig inom. I övrigt är jag inne i en djup svacka. Det var länge sedan jag mådde såhär dåligt. Ser det ut att vända efter årskiftet, ser du något positivt för mig då? Kämpar på och försöker välja positivt men det är tufft just nu.

Kram 🧡🍁

Svar: Ja fortsätt kämpa... du vinner kampen och det lättar snart... sakta men säkert.... det kommer bli bra.. kram
Esmaralda

90 Rebecka:

skriven

Varför känner jag som jag gör för den här personen?

91 Lydia💕:

skriven

Mysigt med Ullared hoppas jag kan komma dit den 30 e om jag får ledigt dvs
Allt känns motigt med allt just nu och jag undrar så om han Mats är mannen i mitt liv eller kommer att bli han är lite tillbaka dragen men säger att han vill träffa mig igen ?
Hoppas på en fin jul och ett roligt nyår verkar som jag får fixa till det roliga
Lydia💕

92 <3:

skriven

Hej kära Es är min känsla rätt att det är lite varning med J ? Alkohol...
Kram

93 Num:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om jag kommer/kan utveckla något med någon utav de män som finns runt mig idag?
Kram

94 Undris?:

skriven

Tack för svaret Es, så tråkig han är då:) kram:)

95 Anna E:

skriven

Får jag jobb inom närmsta framtiden tro? Blir det något jag nyss ansökt om? Att börja med...

96 Sessan:

skriven

Frågan är varför de andra barnen kommer ikapp?
Kanske för att de "smarta" barnen inte får något stöd och stimulans. Inte får uppgifter som passar den "höga" nivån de är på och hjälp att utvecklas framåt.

Istället blir de lämnade till "sig själva" att antingen göra samma sak flera gånger, utveckla sitt ritande, dagdrömma och titta ut genom fönstret, blir stökig/pratig elev eller extralärare i klassen...

Passar man inte in i den fyrkantiga mallen så blir det problem.



-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: