Tillsammans eller var för sig ?

 

Jag fick tips från en av er i bloggfamiljen att ta upp ämnet.. skilda sovrum.

Klart att jag gör.

 Detta ligger mig varmt om hjärtat.

När jag var ung… nåja, YNGRE.. så ansåg man allmänt att skilda sovrum var tecken på att relationen mådde dåligt.  Bara trams. Med gemensamt sovrum var jag den som mådde dåligt.

 Min partner mådde säkert inte heller så bra eftersom jag väckte honom hela tiden.

Försiktigt först genom att viska ” Sluta snarka” och så klappade jag kärleksfullt på honom.

Därefter följde alltid samma händelseförlopp.

Viskningarna blev allt högre och  de kärleksfulla knuffarna allt hårdare och till sist sparkar jag honom i korsryggen och skriker som en iller att för helvete gå ut och lägg dej på soffan människa !

Jag har knappt fått en blund i ögonen och ska upp om tre timmar.

Och då tog den förvirrade mannen sitt täckte och larvade iväg ut till soffan.

 

Varenda kväll försökte jag trigga mig själv att somna snabbt.. innan han började dra sina timmerstockar och det lyckades ju aldrig.

Ju mer jag försökte desto mer vaken blev jag och så var cirkusen igång.

Plus att jag alltid trivts bäst med att sova ensam.

Det handlar inte bara om snarkningar utan också om min egen sfär.

Jag vill läsa och se serier och jag somnar inte förrän efter midnatt.

 

Att trängas två stycken i samma säng är inget kärleksbevis.. om det funkar och båda trivs med  så är det bra.. och om inte…så är det precis lika bra med skilda sovrum.

Man gosar och myser och kelar ju alltid INNAN man somnar… och detta är ju inte uteslutet på grund av olika sovrum.

Så småningom började ju jag  själv snarka också och direkt skaffade jag mig en snarkmaskin.

En CPAP !

Jag älskar min snarkmaskin ! På riktigt !

Herregud, jag  snarkade  ju så jag väckte mig själv och därmed var beslutet enkelt.

Maskinen susar och jag är känslig för ljud så det blev öronproppar också.

När jag pluggar in både maskin och proppar så går jag in i ett sovläge.. och somnar snabbt och gott  och sover som en stock hela natten !! Halleluja !

När vi reser så delar vi rum och säng… och  det går fint med tanke på att det bara handlar om en kortare period.

 

 
// Här sover prinsessan Esmaralda i eget majestät !!//
 

En natt vaknade jag av ett väldigt bultande på dörren och någon skrålade och sjöng där utanför: ” knock knock knockig on heavens door”  - det var när jag levde med mitt ex.. och vi hade också skilda sovrum .

Enligt en enkät från amerikanska National sleep foundation 2015 så sover vart fjärde par separat.

Och ingen relation går i stå på grund av skilda sovrum.

Skiter sig förhållandet så handlar  det om andra ting.

 

 // Och här sover sambon !! //

Mitt egen rum är liksom heligt..  min budoir som ryska syster säger om sitt rum... och där  inreder jag hur galet jag vill.. jag har en mjuk o bred säng.. fina lakan från Lexington som jag älskar, mitt skrivbord och världens fetaste fåtölj med fotpall…  och för mig är det viktigt att ha min egen sfär.

Hur sover ni andra ?

Kram & kärlek

 
 
1 Yvonne (gammal kund):

skriven

Godmorgon allihopa!

Det är just sova som jag gör så dåligt nu för tiden. Efter min sjukdom går jag på en medicin som har minst 150 biverkningar.

Däribland sömnlöshet. Dom enda sömntabletter jag sover på och tåler. Gör att jag går i sömnen.

Så jag har mycket för mig om nätterna. Ofrivilligt. Därför hade jag tyckt det vore underbart med delade sovrum.

Min man snarker så han har cpap. Och den susar fint. Det tar 2 sek så sover han. Så inget småsnack här inte. Och inget är väl så frustrerande när man inte själv kan sova. Att partnern sover direkt!! Orättvist!

Så jag drömmer om ett eget sovrum. Där jag kan inreda precis så mysigt som bara jag vill ha det. Just nu har vi mellanlandat i en lägenhet. Så vi har inte riktigt den möjligheten här. Men när nästa bostad infinner sig så ska det vara så vi kan ha delade sovrum!

Tyvärr är han inte med på noterna. Han tycker att då är förhållandet ute på hal is. Men det brakar inte för en sån sak. Det ska mer till än så. Så jag röstar för skilda sovrum
Så jag kan läsa kolla på netflix och tv. Utan att ta hänsyn till någon annan.

Ha en fin lördag!

Kram

Yvonne

Svar: Exakt så !! Kram :)
Esmaralda

2 Skorpan:

skriven

I ensam majestät eftersom exet tillhör historien o Mr. Right fortfarande lyser med sin frånvaro ;).

Jag önskade i tiderna att vi hade haft skilda rum, för precis som du Es, så snarkade han jag hade ihop det med o det var ju rena helvetet att inte få sova. Lägg till flera små barn o sömnbrist, nej sjutton, de tiderna vill jag inte ha tillbaka. Numera har exet snarkmaskin o han har väl lidit av sömnapne’ i typ trettio år.. Jag föreslog att han skulle göra en operation, som kunde skötas på en halvtimme med laser, o som kunde ha fått slut på snarkandet, men då tog det typ hus i helvete. Hur kunde jag komma så nära inpå hans personliga revir o föreslå något sådant?? Ja hur kunde jag det? Kanske för att jag var dödstrött, o det var ju han också säkert, o bara ville sova?! Helt uteslutet alltså o det bara fortsatte.. Så glad av med han..

Då kan man ju undra hur det blir när en karl kommer med i bilden, kommer vi att dela sovrum o säng? Jag behöver också mitt eget utrymme då jag sover, så jag vet inte hur jag skulle klara av att sova med någon, speciellt efter alla dessa ensamma år dessutom... Fast min säng är ju nog bred så ;)..

Jaha, lördag o festdags o en hel del förberedelser att ta hand om. Slog på stort o köpte äkta champagne festen till ära. Det tar väl tio år till nästa gång ;). Helst skulle jag krypa ner i sängen, den breda, tillbaka o sova o sen komma till färdigt bord i eftermiddag.. Tänk att ha råd att köpa allt färdigt nångång ;). Måste ha med tidigare liv att göra, jag har blivit uppassad. Men tills dess, ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja med dålig sömn existerar inga personliga revir !! Och nog har du blivit uppassad i några gamla liv... du vet precis hur det känns :) Kram o lycka till med festen nu :)
Esmaralda

3 G.H:

skriven

Jag jobbar natt så sover kanske hälften av veckans nätter med maken:)
... ända tills vår 3 1/2 åring kommer in och lägger sig mellan oss någon gång på natten, då blir det trångt, så jag går över till gästrummet och sover vidare 😂
Fast i natt kom sonen efter ,,, och kunde inte somna om 😱 han låg och nöp mig i tutten och sa ” alla bebisar håller i sin mammas tutte när de sover” 😂 ... han är besatt av att vara bebis!
Bara jag får sova är jag nöjd med alla konstellationer ;)

Kram:)

Svar: Ja, det var tider när man hade ungarna i sängen... inte blev det mycket sömn... kram :)
Esmaralda

4 lilla m:

skriven

Hej Es! När han ser mig.... kommer han då att känna av vår speciella attraktion till varandra? Kram

5 Mikael:

skriven

Ah jag trodde alltid skilda sovrum var slutet på universum! :)

Jo några knuffar fick man, som tur slutade jag snarka, se hur det blir i framtiden :) får be att hon inte snarkar när jag inte gör det, fast å andra sidan vet man aldrig vilket jobb man kommer ha så kanske blir skilda sovrum ändå..

Vad gör jag uppe redan jag skulle sova lääääänge...

Kram
Mikael

Svar: Välkommen till en ny dag som kan bli hur bra som helst.. beroende på vad du fyller den med.. kram :)
Esmaralda

6 Lunora:

skriven

God morgon😊
Jag hade en fin dröm inatt. Drömde att jag satt vid ett bord och så kommer en man in, som är bror till en i sällskapet. Han hälsar på alla och sätter sig bredvid mig och säger att han har vunnit högsta vinsten, som äntligen har träffat mig❤️

Är det ett tecken på att vi närmar oss varandra? 😊

Ha en fin dag!
Kramar

Svar: Ja, så kan det vara.... kram :)
Esmaralda

7 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
När vi träffades, min man och jag, sov han så tyst som en bäbis. Sen, någonstans på vägen, började han snarka. Inte med vidöppen mun, men ljudligt så det knakar i väggarna. Det enda som funkar är att rycka av honom täcket. En stund. Nu har jag, i vår säng med madrasser som är så dåliga att jag pallat under min med kuddar, lagt ett lakan extra. Det ska jag använda som drag och vända honom på sidan när han börjar :) När ekonomin blir bättre ska jag köpa en ny säng. Ser du om jag kan göra det, typ snart?
Kram, ha en fin dag!

Svar: En ny säng kommer och jag tror inte det dröjer så länge.. kram :)
Esmaralda

8 AnnaK:

skriven

Perfekt med varsitt sovrum ju! En sån där snarkmaskin behöver nog jag också vad jag fått höra 🙈

Provar en sista gång om du ser några detaljer kring ”hånglet”. Utseende eller omständigheter eller nåt. Så rackarns nyfiken 😁

Nu snart dags för Ikea och lite annat skoj!

Kram 😊

Svar: Jag ser inga detaljer tyvärr... ha en kul dag på Ikea... där hittar man alltid något so behövs :) Kram :)
Esmaralda

9 Tjatmostern:

skriven

Uppfriskande inlägg :)

Sådant trams att separata sovrum skulle betyda ”trouble in paradise”...

Testar min fråga igen. Tror du jobbet på annan ort hör av sig eller är det större chans att jobbet som ligger inne i stan gör det? Eller ingen av dem alls...

Kramen 💕


Svar: Runt 65% chans att jobbet på annan ort hör av sig... lite lägre chans för jobbet i stan.. .kram :)
Esmaralda

10 Cecilia:

skriven

Wow, du sover verkligen som en prinsessa! Håller med dig, hur par sover säger ingenting om relationen. Själv föredrar jag att sova med killen, men när han tar upp all plats och jag hamnar på en kant så förstår jag varför skilda sovrum kan vara räddningen i ett förhållande, hehe.

Kan butiksjobbet vara någonting för mig? Blir det bäst med timanställning eller deltid? Känns lite svårt att hitta jobb då många vill ha fastanställda och jag vill vara ärlig med att jag går vidare med studier nästa höst.. Kramar

Svar: Timanställning eller deltid spelar dig inte så stor roll.. studierna känns viktiga.. kram :)
Esmaralda

11 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Vad fina sovrum. Jag kan verkligen inte sova mär någon snarkar.

Es, den kärlek jag möter kommer han vara äldre eller yngre mig?
Kram

12 Helena Ir:

skriven

Så fint sovrum du har..

Jag ska hämta en sådan där maskin och prova en natt..så får jag svar dagen efter. Jag vet att jag snarkar..dottern vill inte helst sova i samma rum längre..

Blir det någon kärlek för mig..så får det sovas i varsitt rum..det känns så bäst för mig :)

Ha det gott!

Kram :)

Svar: Ja, behöver du cpap så tveka inte... det är ta mej tusan en magisk maskin !! Kram :)
Esmaralda

13 Lunora:

skriven

God morgon😊
Jag hade en fin dröm inatt. Drömde att jag satt vid ett bord och så kommer en man in, som är bror till en i sällskapet. Han hälsar på alla och sätter sig bredvid mig och säger att han har vunnit högsta vinsten, som äntligen har träffat mig❤️

Är det ett tecken på att vi närmar oss varandra? 😊

Ha en fin dag!
Kramar

14 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Tänk om man skulle börja fira redan nu ;)..
Näe då, är inte ensam, har ju barnen.
Kram Skorpan

Svar: :)
Esmaralda

15 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Så skönt att få det bekräftat att man kan ha skilda sovrum Här var det så trångt att det inte fanns på kartan när det begav sig...och snarkandet stod jag för och har nu cpap Har nu haft sovrummet för mig själv i över 4 år och det känns väldigt bra Ja hundarna ligger ju numer i Björns säng men dom störs inte av min maskin..

Man blir väldigt bekväm av sig när man lever själv och tvåsamheten ter sig mer och mer främmande ...Vill jag överhuvudtaget ha mankelimanget med att dela livet med en karl...jodå så länge han står ut med min maskin och mina olater ;-) snacka om bortskämd ...

Bortskämd vart jag igår när jag var på nyinvigningen av byns Konsumaffär fick vi en Goodibag fylld med Italiensk olivolja och balsamico ,rotfruktschips och choklad ! Var tvungen att frångå min no bröd filosofi och köpa ett levainbröd som jag på kvällen (och nu på morgonen)doppade i ljuvlig olivolja med lufttorkad skinka till...mmm så gott !
Så lite idol på det ...kan det bli bättre !

Ikväll hälsar vi på Björn ,mormor och morfar ,farmor o farfar...och övriga vi känner Tänder ljus och pimpar gravar . Äldsta sonen är den som går all in och har köpt utsmyckningar till mina enkla ljus...men han behöver det .

Kram Ankimed flock

Svar: Mums säger jag bara !! Mat helt i min smak ! ha en fin kväll och jag får en känsla av att ni kommer känna en speciell närvaro.. kram :)
Esmaralda

16 Mikael:

skriven

Tack :) ska till att börja med fylla dagen med 100 000 ljus - och inte med fylla fast är bra upplagt för det, tänkte leta min kompis med ljus och lykta, 100 000 ljus tycker man borde räcka :)

Med antalet som ska dit kan man ju tro att det är Rolling Stones som spelar!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/50-000-besokare-vantas-till-skogskyrkogarden

Kram
Mikael

17 Rebecca:

skriven

Vilket fint sovrum du har :) Om jag ska dela sovrum med min kille så får det bli en 180 säng känner jag Annars blir det så svårt att sova skönt.

Finns det någon varning för mig? kram

18 Jennifer:

skriven

Hej och godmorgon finaste Esmaralda. Jag gillar oftast att sova själv, ibland kan det vara mysigt att sova tillsammans med någon. Särskilt om man varit ensam länge.

Sjukskrivningen fortsätter och det känns mer och mer som om jag inte längre hör till min arbetsplats eller passar in där.

Känns det som
om det kommer att dröja länge innan nya arbetet dyker upp? Är så redo för det men i nuläget hindrar min sjuka arm mig från att ens söka arbete. Tror du det sker nästa år 2019? Kram

Svar: Finns en chans att det kommer en arbetsförändring nästa år.. kram :)
Esmaralda

19 lilla m:

skriven

Hej Es! Vilket mysigt och härligt sovrum du har!

När han ser mig.... kommer han då att känna av vår speciella attraktion till varandra? Kram

20 DD:

skriven

Sömn är jätte viktigt för mig! Värdesätter tystnad otroligt mycket.. hade aldrig ett eget rum som liten.. men nu när jag bor själv njuter jag varenda natt 😃 Kommer nog också sparka ut min man om han snarkar..

Es, ser det ut som att jag köper mitt första boende tillsammans med någon eller själv?

21 Lotta S:

skriven

Så mysigt ditt rum är, jag uppfattade inte tidigare bilder att sängen nästan har en alkov, perfekt, blir som ett separat bo eller rum i rummet!

Reseföljetången fortsätter: ena familjen hoppade av så nu kan vi ändå inte fullfölja med stor villa. Kanske blir det som du såg i seansen att resan inte ser ut att bli av, trots att vi hade bestämt oss igen för att åka och faktiskt hittat nytt bra ställe.

Något gott råd inför denna veckas jobbresa?

Svar: Var fast förankrad i nuet, det hjälper.. kram :)
Esmaralda

22 Sus:

skriven

Hej
Både och.....
Mest själv....
Svårt att sova....
Förändring snart?
Love sus

23 En kvinnlig Ernst:

skriven

Nu snackar vi prinsessborg!
Sådan otroligt läcker inredning 👌👍

Här har du en som pratar/skrattar i sömnen..
Det lär inte heller vara speciellt poppis hos framtida partnern he he.

När den tiden kommer vänder jag mig till dig för inredningsinspiration av egna rummet, Es!

Jahopp. Då har även jag fastnat i söka jobb-träsket. Som många här inne med mig märker jag.. Jag har inte geggat där speciellt länge men blir frustrerad då jag vet att dessa jobb är för mig, bara jag får chansen. Ser någon ut att nappa?

Kram :)

Svar: tack snälla :) Du kommer få napp.. det kan dröja lite men det kommer.. kram :)
Esmaralda

24 Jossan :

skriven

God morgon!

Jag sover vanligast själv eftersom jag bor själv. Jag brer ut mig på 180 säng helt själv :) men jag längtar till jag blir sambo. Eller något. Det bästa jag vet är att somna i någons famn. Det är så mysigt. Jag hoppas ju att jah snart får somna i J’s famn... när jag sov hos L snarkade han nästan varje gång. Det var rätt jobbigt. Idag fyller han 30.. jag tänker på honom lite då och då. Jag vet att jag tog det rätta beslutet. Men efter 4 år känns det tufft ändå...

Som jag spendera pengar igår... men det var bara för allt sånt tråkigt skit som tvättmedel och sånt.. 5800kr typ! Men nu har jag saker som jag inte behöver nästa år. Vi var där i ca 12h och fötterna gjorde ont! Nästa gång ska vi nog bo över för att kunna reflektera över våra köp. Klar med julklapparna blev jag inte heller!

Nä, det är lite kvar men der löser sig till nästa lön om 17 dagar...

Ser det ut som jag kommer få en bra löneförhöjning när det är dags?

Kram

Svar: Jag och Nettan ska dit 13-14/11 så jag hoppas du lämnar kvar lite åt oss.. ska handla de sista klapparna och övernatta ska vi.. det är ju halva nöjet :) Du har chans till en mindre löneökning.. kram :)
Esmaralda

25 EPM:

skriven

Godmorgon.
Jag vill inte sova själv men inser att det är bäst nu, drömmer och viftar och har mig varje natt.
Jag vill gärna gosa och mysa i sömnen men exet har ju aldrig velat det så jag har känt mig i vägen i vår gemensamma säng under de senaste 14 åren- inte jättekul.
Hoppas min soulmate vill gosa...

Ser du om nåt kul händer mig snart, träffar jag någon?
A letar lägenhet för fullt nu, skönt att han äntligen sätter fart. Hoppas han får någon snart...

Kram

Svar: Ja, din soulmate vill mysa och gosa och ni kommer helt klart sova i samma säng.. kram :)
Esmaralda

26 Jennifer:

skriven

Hej igen Esmaralda! Denhär reportageboken jag ska skriva.... visst kommer den att utgå från/handla om något i Jemen, Saudiarabien eller Libyen?

Kram och ha en härlig helg

Svar: ja, så ser det faktiskt ut.. kram :)
Esmaralda

27 Solstjärnan :

skriven

Hej 😊

Ja suck att sova med någon som snarkar,inte roligt..
Min ex snarkade ibland och jag lär snarka så vem vet blir det separata sovrum i framtiden då mr.Right dyker upp.


Ditt sovrum är så mysigt,förstår du trivs som en prinsessa😊
Du har en tavla på din hylla ovanför sängen..det står något om familj..och slutar med livets trädgård..vad står det på den i sin helhet? Är nyfiken😊

Kram Solstjärnan ⭐


Svar: på tavlan står det: Familj och vänner är blommor i livets trädgård :) kram
Esmaralda

28 Camilla:

skriven

Jag hör också till dem som sover dåligt i perioder, även denna vecka har jag vaknat 3-4 tiden och varit yrvaken, så irriterande! Men ibland så inga problem alls, jag bor ju ensam så har sängen för mig själv, men som gift var det värre när jag sov med en otrolig snarkmaskin... Nej, ensam är bäst.
Måste också kommentera din säng, verkligen vacker och ser lyxig och skön ut, där sover du säkert som en prinsessa!! KRAM

Svar: Tack snälla... kram :)
Esmaralda

29 Boudica:

skriven

Att sova i separata sovrum har lite negativt klingande hos mig. Mest för att pappa flyttade ut till gästrummet, tiden innan föräldrarna skilde sig. Man sa ju då att det handlade om att han snarkar (vilket han gör!) men som barn kände jag ju att det inte var hela sanningen. Jag är nog känsligare för energier än de flesta andra och även som barn då.

Ja själv hatar jag snarkare, jag blir ju galen om det finns en snarkare i närheten, jag är så känslig för ljud när jag ska sova! Har rest en del med pappa och delat hotellrum å stugor. (Inte delat säng! XD)
Många fall har hänt att jag kastat kuddar å skrikit. Men nu när hans fru finns med i bilden så begär jag eget rum då det går, när vi reser!

Sen delade jag en större enkelsäng med ett större ex, som snarkade, inte bara det, han var även som ett element. Hallå det kan man inte sova med! Många gånger slutade det med att jag blev så galen att jag puttade ner honom från sängen. Inte vaknade han utav det! XD

Sen hade vi en kär vovve som typ slog rekord i snarkande, där inga dörrar kunde dämpa ljudet!
Men det var ju bara sött ;)

Personligen så snarkar jag inte, men jag rör mig väldigt mycket i sömnen. Kuddar ligger strödda runt om i rummet, lakanet ligger inte där det ska, mamma brukade sy fast lakanet i sängen, till ingen nytta, det blev bara stora hål där det var sytt!
Har många gånger undrat hur ska någon klara av att sova med mig.
Nu var det ju länge sedan jag delade säng med någon, vilket är sorgligt! Vill ju ha närheten! Men ska det vara längre period då får han sova någon annanstans ;)

Oj mycket text det blev här!
Es! Jag stör mig otroligt mycket på mig själv just nu, jag har stora problem med att släppa undran om varför han var som han var mot mig igår.
Började med surt ansiktsuttryck riktat mot mig på morgonen, och sen rätt dämpad av sig och knappt mottaglig för mina sociala försök att prata med honom genom dagen.
Vad handlade det om, inte har jag gjort honom något!
Man blir ju lite lessen av att inte veta varför denna behandling.
Ser du något om det?

Nej här ska man försöka sparka sig i baken å få gjort lite ordning som man borde gjort för länge sedan!
Ha en bra lördag nu! :)

KRAM!

Svar: Det verkar mest handla om honom själv.. inte något direkt som du gjort.. och på tal om snarkande husdjur så tar Mannabonne Glenn enkelt alla rekord :) kram
Esmaralda

30 Envetna tanten:

skriven

Haha underbar igenkänning... ❣️ Jag sover absolut bäst själv!

Delade täcken är också ett mysterium för mej... Rena rama dödskampen framåt 03! Nej tacka vet jag eget täcke och ett tyst ensamt sovrum...

Es. Ser något bra ut att dyka upp på karriärsfronten? Ingen verkar ringa tillbaka... Försöker ha gott mod men det tär på mej. Vill inte ge upp detta mål...

Lördagskram :)

Svar: Ja ge dig inte.. något kommer absolut att dyka upp.. kram :)
Esmaralda

31 Ia:

skriven

Hej
Efter allt som hänt de senaste åren har sömnen blivit förstörd, går ständigt trött eftersom jag vaknar tidigt!! på morgonen, jag som kunde sova ut
Jag skulle vilja att någon kan sova nära och bara hålla om mig när man vaknar
Börjar han närma sig? Kommer han före jul?

Kram

Svar: Ha närmar dig men knappast före jul... kram :)
Esmaralda

32 <3:

skriven

Hej kära Es, det blev en toppen kväll igår. Lite för susig på slutet bara och lite ledsen när jag tänkte på pappa. Tog G illa upp att jag sa att jag fått en fel bild av honom förut ? Kände att han är väldigt snäll trots att han utåt är en lite kaxig krogägare. Han kramade mig när jag var ledsen igår för att pappa gått bort.
Kram

Svar: Nej jag tror inte han tog illa upp.. kram :)
Esmaralda

33 PiaS:

skriven

God morgon,

Detta med snarkningar och inte få sova, tortyr...kan nog vara så tärande på relationen. Har själv i tidigare relationer levt (och försökt sova med) person som snarkar. Känner igen mig precis i din beskrivning, Es.
Om min livspartner/soulmate dyker upp så hoppas jag helst att han är snarkfri så att säga, är han inte det, så blir det nog varsitt sovrum.

Just idag funderar jag på om jag ska gå på en konsert som jag igår blev frågad att följa med på. Jag har sagt ja och betalt men vet inte... inget band jag känner till, och inte riktigt min musiksmak, känner en person, hon som frågade om jag ville följa med. Just nu vill jag bara stanna hemma och krypa upp i soffan men å andra sidan så vet man aldrig.. kan vara bra och kul att komma ut, träffa nya människor...

Ps. Hoppas min Tara trivs hos mig Ds.

Kram PiaS

Svar: Ja, det känns som om det skulle bli bra om du tog dig till konserten. Tara trivs så gott hos dig.. kram :)
Esmaralda

34 Pia1:

skriven

Alltså ditt sovrum 😍 måste försöka mysa upp mitt men katterna klättrar i allt... Jag sover inte heller om jag får sällan i sängen, de trängs och snarkar och är varma. När en man försöker få sympati genom att säga att han saknar någon att sova med, går han fetbort. Jag vill sova ensam 😁

Svar: Exakt så ! Kram :)
Esmaralda

35 Undris?:

skriven

Jag vet precis hur det känns när någon snarkar och det inte går att sova,så jobbigt:(

Ser du om jag och min framtida man kommer sova brevid varandra eller om han snarkar för högt:(
kram

36 Hjärter dam:

skriven

Förstår att du sover som en riktig prinsessa där- så fint du har det!👍
Själv har jag bästa sängkamraten, min lilla hund❤️ Tyst är hon också förutom när hon drömmer om att hon jagar nån boll eller nåt, då kan jag få en liten spark i ryggen från benen som går ivrigt. Blir ju också väckt med pussar på morgonen... Bättre kan man inte ha det!

Nästa helg väntar resa, ser du om det blir bra? Och om jag kommer att orka efter alla bekymmer med hälsan?

Kram och ha en skön dag!❤️

Svar: Härligt att sova med hund... MG snarkar ju som en traktor så det är uteslutet för mig ! Resan kommer bli bra.. precis vad du behöver.. kram
Esmaralda

37 Lotta:

skriven

Ditt rum är så fint. Verkligen mysigt.

Jag sover själv, om inte yngste sonen kommer ner på natten. Skulle jag kunna välja vill jag ha sällskap. Hoppas på att min ensamtid snart är över.

Idag blir det Titanicutställning. Ska bli intressant :)

Trevlig helg alla
Lotta

Svar: Låter spännande !! Den utställningen hade jag gärna sett.. kram :)
Esmaralda

38 hmm:

skriven

godmorgon esmeralda vi sover i skilda rum för att han inte kan somna på nätterna. det är ju skönt oxå att få sova ensam, för det är sååååå pinsamt om man har gaser i magen :)))))))


undrar om du ser något spännande på ingång till mig , känns lite som livet står still lite grann, o jag går mest och är arg på en person.

Svar: Här är vi så oromantiska att vi gasar på som det faller sig :) Släpp ilskan och ta in glädjen.. gå ut och gör något kul... det vänder.. kram :)
Esmaralda

39 f:

skriven

hej esmeralda

jag frågade dig för några veckor sen om ett jobb som jag hade sökt, hur stor chans jag hade, du såg 70 % chans men jag fick inte jobbet????

vad hände där??

Svar: Det var de 30 % som slog in... men du var uppe till diskussion.. det var nära ett tag... kram :)
Esmaralda

40 Fia-lotta:

skriven

Hejsan svejsan! Hoppas lördagens humör är på topp för er andra också 😊 Jag undrar om något gott kommer ur detta helomvändande beslut jag tog för några veckor sen? Det känns rätt men jag är nervös att jag lurat mig själv.

Stora kramar från mig!

41 Carin:

skriven

Jag bor själv men har en sambo av fyrfota slag. Hmm... halv 6-6 på morgonen (om jag har tur) så väcks jag av en klump vid fotändan. I tron att fyrfota vännen inte fattat att jag vaknat så försöker vrida mig. ”Mjiiiiii” (kan inte jama som vanliga katter) och sätter sig framför mitt huvud och petar. ”Kärleksfullt”..
Skämt åsido, det är sällan jag sover 7-8 timmar i sträck. Kan det vara ett år sedan jag fick en hel natts sömn? Men jag har en eutin som gör att jag ändå är utvilad morgonen efter:
Dödstrött på kvällen lägger jag mig i en av sofforna och kollar på Netflix eller tända brasan och somnar. Vaknar vid midnatt och går upp och lägger mig. Helst med fyrfota vännen bredvid så jag vågar släcka lampan 🙈. Är det inbillning att jag känner mig iakttagen? Om inte, vem/vad/vilka är det som spanar?

Ha en solig lördag 🌸💕

Svar: Mys med den fyrfota :) Du är så älskad. Känner du dig iakttagen så kan det vara besökare från andra sidan som tittar in och tittar till dig och i detta finns bara kärlek och omtanke.. kram :)
Esmaralda

42 Michaela:

skriven

Era rum är sååå fina på olika sätt! Ser ut som ett proffs inrett😊 Jag gillar inte att sova med någon annan. Vill ha space. Hur jag och soulmaten kommer att göra blir intressant att se😄

Önskar alla en lugn och skön All Helgona helg. Ta vara på varandra. Jag jobbar så har ingen möjlighet att besöka kyrkogården men tänder ljus hemma åt de mina som är på andra sidan. Vi får ju ny ägare from 1 Januari. Lossnar det en fast tjänst eller hittar jag nytt jobb nästa år?

Kram och en stor puss till MG❤

Svar: Det blir antingen eller.. nästa år lär det ske någon radikalt i arbetslivet för dig.. kram :)
Esmaralda

43 Jimkan:

skriven

Hej!
Dejtade en kille förut och efter 2 år träffas vi igen och han visa känslor ville kramas och pussas. Vek inte från min sida.
Ser du varför han är så feg och inte vill träffas och fortsätta?
Tack på förhand :) kram

Svar: känns mer som om det var stundens ingivelse för honom.. med lite distans väljer han bort.. kram
Esmaralda

44 Maleficent:

skriven

Denna kvinna...
Hon kallar mig för älskling, vacker och söt. Språket är ett stort problem mellan oss. Hur attraherad är hon utav mig egentligen?
Vet inte hur jag ska tolka på grund av språket!
Vad vill hon?

Svar: ta det lugnt.. jag ser faktiskt en varning här... möjligen att hon inte är den hon utger sig för att vara. .kram
Esmaralda

45 B:

skriven

Godmorgon 😊 så.. nu har jag bokat resan på nyår och de gick tillslut :D kommer flygningen dit gå bra? ❤️ Kram och trevlig lördag

Svar: jajamän, det kommer gå hur bra som helst.. kram :)
Esmaralda

46 Anna.L:

skriven

Hej, håller med dig. Man behöver sin egen sfär, jag har aldrig haft ett förhållande men kan känna att separata sovrum vid behov bara är till fördel. Speciellt vid snarkningar. Ibland behöver man sin egen tid och lugn för att somna. Gosa och mysa kan man ju göra innan! Trevligt inlägg.
Kram, ps Ser du om smärtan i min ljumske och problem fot kommer gå över? Så att jag kan dansa och gå normalt snart igen...

Svar: Ja, det kommer ge med sig och du kommer kunna röra dig igen som du vill,, kram :)
Esmaralda

47 Linda:

skriven

Som du spådde så mötte jag mannen med stor M på kryssningen. Det är underbart. Jag hade ögonen öppna som du gav mig råd om och drunknade i hans gröna ögon. Han är dans och från danmark så nästa helg åker jag till Köpenhamn. Ville bara du skulle veta att det hände som du spådde. kram

Svar: Härligt :) Grattis !!
Esmaralda

48 Ciccie:

skriven

Hej Es

Kan du beskriva hur min soulmate ser ut och vem han är?
kram

49 Mamman som varit med från början :

skriven

Vilka fina sovrumsbilder!!! Inspirerande!

Esmaralda jag skriver för att jag är så orolig och det är väl nån form av halmstrå för mig nu där jag hoppas på ett upplyftande svar. Har bekymmer med mina ögon, speciellt ena där man ser någon form av utbuktning som läkarna just nu står ganska oförstående inför vad det kan vara. Troligtvis ska det opereras inom kort. Hade op inbokat igår men fick åka hem igen då det inte riktigt såg ut som de trott. Det satt inte så ytligt som de trodde utan man vill nu mer undersöka vad det kan vara och om det behövs en operation. De tror inte att det är elakartat eftersom det varit oförändrat sen i vintras när jag upptäckte det. Men väntan är olidlig och värsta möjliga scenarion spelas upp i mitt inre av oro. Kan du se om det går bra? Om jag får behålla ögat och att de förstår vari felet ligger? Men tidigare diagnoser i bagaget blir man orolig....

50 Lotta S:

skriven

Hjälp, hjälper mot vad (att vara fast förankrad i nuet)? tacksam för svar men ursäkta att jag blir förvirrad!

51 Ledsen:

skriven

Hej Esmaralda.
Blir så ledsen...
Mannen jag har barn med. När han är hon mig och hämtar barnet då kan han vara lite kramgo och så. Men när det handlar om att ev umgås eller fira jul ihop då är svaret nej. Varför denna förvirring? Varför gör han så? Det gör mig ledsen...han umgås med en ny kvinna och kanske det är orsaken att vi inte kan umgås? Men varför då det ena men inte det andra?
Kram

52 Vitlilja:

skriven

Varför attraherar jag inte tjejer, endast killar en efter en?

53 Agnes:

skriven

Är tacksam över att ha en säng. Att jag sover dåligt beror inte på den. Och eftersom jag varit singel o partnerlös i rätt många år, så har jag blivit bortskämd med att kunna sova som jag vill. Att jag köpte ny bäddmadrass efter det att X:et blev avpolletterat, gör att tanken på att låta ngn ny svindlare dela min bädd, är otänkbart.

Däremot så har jag tydligen räddat livet på en man. Fick ett ryck o åkte ner till en snubbe i syfte att ha sex...för ung 4½ år sedan. Inte fan blev det sex. Han, däremot snarkade. Och slutade andas. Om o om igen.

Jag talade om för honom att han skulle gå o få detta utrett. Han, i sin tur, undrade hur det kunde komma sig att ingen sagt något. Jadu, så jag...jag är inte som andra, utan här gäller raka rör, typ.

Ngr år senare fick jag ett mail från honom, där han talade om att han glömt mitt namn, men nu lyckats ta reda på det o därmed skickat mail, för att tala om att då han var gång han lägger sig, blir påmind om mig. För hade han inte gått iväg med sina andningsuppehåll, så hade det dödat honom inom en snar framtid...så allvarligt var tydligen hans tillstånd.

Så ibland är det väl meningen att just SOVA tillsammans...

Kyrkogården är avklarad. Det gjorde jag, av gammal vana "mitt-i-natten". Av ngn outgrundlig anledning så checkade jag upp vart min elaka mor låg. No surprice...typ 50 steg från osynlige sonens grav.

Jaha...varför förvånad...där har jag nu under 5 års tid rattat förbi min mors grav utan en susning...så trots vad nu denna kvinna gjort mig, så fick elaking ett ljus tänt av mig. Jag, som lovade heligt att dansa på hennes grav, har i stället tänt ett ljus...

Talade dock om för henne, att hon fortfarande är en elak djävel...

Såg att ngn varit o skrapat bort mossan på min, sedan långt tid tillbaka, avlidna lillasysters grav.
Den grav, som det var tänkt att vår mor skulle ha vilat i, men då hon under sin livstid tom fick sitt namn bortmejslat från stenen o namnet struket ur gravbrevet, nu alltså ligger i sin svarta bodysack i en egen grav.

(Ja, min mor blev begravd i en svart bodysack med en stor, gul triangel märkt "Biologisk fara" klistrad utanpå.)

I min familj behövs inga påhittade historier till Halloween. Vi är som en enda, gigantisk smörja av dåliga Halloween-historier.

Trevlig Helg, alla!

Kram!

54 Louise:

skriven

Hejsan hoppsan
Ont i fötter och mör är man idag efter en dag i Ullared. Jag var hemma klockan halv tolv. Tar ju en stund att åka dit. men jag hade det trevligt med systrar och mamma.
Köpte lite födelsedagspresenter till dottern och lite julklappar. De stora barnen är så svåra att handla till så vi ska ta med oss dem och handla istället varav äldste sonen satte sig på tvären och sa att det ska han absolut inte göra. Men suck. Tonåringar. Får se vad jag hittar på till honom. Svårt det där. Likaså till yngste sonen. Ska dock köpa en bok till honom. Han gillar författaren till Rum 213. Syster köpte en till honom men ska köpa en annan som jag såg.

Vi har inte fått besked från soc alls om vi kommer att få ekonomiskt bistånd eller inte och vi är berättigade det. Jag blir så arg för många andra får bistånd trots att de inte är berättigade det. Men det får inte vi för att farmor har sparande som vi inte får lov att röra då de är till barnen.
Kommer i få ekonomiskt bistånd från soc eller kommer vi behöva bråka som vanligt?

Ha en fin dag nu. Ska sätta på en maskin och sen eventuellt gå och handla. Dotra fyller 8 år idag.

Kramar.

Svar: Du fick ju ändå shoppat en hel del :) kram :)
Esmaralda

55 Soffan:

skriven

Till kommentar 47:
Fick gåshud till när jag läste detta. Gud så underbart. Grattis !!! 🎉

Och till allas vår goa Es:
Du skrev i seans för ett tag sen att det kunde dröja lite tills en bra jobbchans dök upp. Ser du mig jobba däremellan eller är det så pass ”kort” tid att jag ändå kan vänta in detta? Känner mig väldigt stressad. Jag är kvar på gamla jobbet tills årskiftet sedan är det okänd mark.

Allt gott kära bloggfamilj :-)

56 Skorpan:

skriven

Grattis Linda!
Vad härligt att din spådom slog in o du har träffat någon :).
Kram Skorpan

57 Tjejgumman:

skriven

Vi hade 180-säng, men brukade skoja om att vi klarat oss med en hängmatta. Båda var väldigt beroende av kroppskontakt, och helst hudkontakt natten igenom. Om så bara en häl som nuddar en vad. Om han flyttade sig undan så kom jag efter – i sömnen. En gång klev han upp, gick runt sängen och lade sig på min sida, där var det ju hur mycket plats som helst. Sen låg han där och fnissade när jag vaknade av att jag höll på att ramla ur sängen, på hans sida, helförvirrad....
Jag saknar detta med kroppskontakten natten igenom mycket mer än sex, fortfarande nu efter 7-8 års ensamhet. Det räcker inte att min Money snarkar ibland i något hörn av sovrummet, även om det är mysigt.
Ja jösses vad jag saknar att somna i någons famn... Hoppas min förhoppningsvis snart tillkommande har samma inställning!
Tjejgumman

58 Yvonne:

skriven

Håller med dig. Min man och jag, eller rättare sagt jag, kunde inte sova i samma rum efter ett antal år som gifta. Jag var nära att slå honom gul och blå eftersom han snarkade så högt att tom barnen hörde det som sov i andra rum. Enligt honom själv snarkade han inte alls till den dag barnen spelade in snarkningarna. Tyvärr lever inte min man idag men jag är övertygad om att vi fortfarande hade varit gifta men med skilda sovrum.
Ibland hör jag folk säger att de inte sovit en blund för att maken snarkat ( kvinnor kan förstås också snarka). Då brukar jag säga om jag vet att de kanske bor kvar i sina hus och barnen flyttat hemifrån, men lägg dig i ett annat rum. Nej det går ju inte då blir nog min man förorättad. Men hallå.
Kram och ha det så bra Esmaralda.

59 Jennifer:

skriven

Tack snälla för svar❤️ Och tack för bekräftelsen! Det är som om jag alltid vetat att jag en dag kommer att ta mig till Jemen, Libyen, Mali och andra platser som ”avskräcker” de flesta människorna.

Och jag ”närmar” mig hela tiden de länderna, eller hur? Har redan nu varit i Pakistan, Afghanistan, Irak, Syrien, Tadzjikistan, Turkmenistan, Jordanien, Algeriet, Tunisien, Azerbajdzjan m.m. så det känns som om alla dom länderna, erfarenheterna, upplevelserna, kommer att leda mig fram till de ”knepigaste” länderna.

Nu den senaste resan talade jag mycket med folk från regionen och fick veta att det är hyfsat okej att åka till Mauretanien i nuläget, men Mali är i stunden för farligt att åka till. Nästa resa jag kommer att göra ensam kommer att gå till Mauretanien och Senegal.

Och denhär boken jag kommer att skriva kommer att dröja tills jag hittat det rätta ämnet att fokusera på. Söker hela tiden.

Min dröm är att en dag besöka varje land i hela världen. Visst kommer jag att lyckas? Kram

60 Helen:

skriven

Hur jag sover. Jo först en stund på mannen arm o sen bredvid varandra. Vi trivs med det.

Sen spelar det ju ingen roll var man sover. Huvudsaken är väl att båda är nöjda med det o sover gott. .

Olika sovvanor, snarkningar, behov av egen sfär,m.m. gör ju att eget rum passar bättre för en del.
Ser inga problem med något av det.

61 Misstjejen:

skriven

Hej

Är det något mer än det går bra på tisdag? jag undrar om det kommer kärlek för mig på den dag. en blicken kan betyder något?

ha det bra

62 Jessica:

skriven

Es, hör hon mig när jag pratar med henne? Vakar hon över mig varje dag? Är hon stolt över mig? Jag pratar ofta med henne och hoppas att hon hör mig, men gör hon det? Vad ser du? Har hon något som hon vill säga till mig?

Kram :)

63 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, kan du se hur min pappa har det i alltet ? Har han något budskap till mig ? Ska tända ljus på hans grav strax och det är minnesgudstjänst i kyrkan ikväll för de som gått bort under året.
Kram

64 Dahlia:

skriven

Sover ensam gör jag helst men mysa vill jag gärna innan!

Säg mig vad sannolikheten att denne man kommer på årets julfest med jobbet?

65 Rose:

skriven

Skönt att sova själv. Om jag någongång kommer att leva tillsammans med en kärlek, så är det skilda sovrum som gäller. Lättare att hålla sams och vara kärleksfull när jag är utvilad. Harr behov av att dra mig undan och tänka och läsa eller lyssna på poddar utan sällskap.

Men jag undrar när kärleken kommer och var han finns. Förstår inte hur det ska gå till..jag bara jobbar och jobbar och orkar ju inte vara social..
Kram

66 Vv:

skriven

Hej Es! Jag gillar R ser du om han gillar mig? Kramar

67 Kicki:

skriven

Jag reste med en tjejkompis för en tid sedan. Hon snarkade...en hel del.. Jag hade proppar, en sjal runt huvudet/öronen OCH kudden tryckt mot det örat som var upp. Låg spänt och lyssnade efter minsta ljud bakom min mur från ljud. Vid minsta lilla vände och hoppade jag i sängen så att hon skulle störas :-). Sov som en timmerstock första natten hemma i egen säng. Så jag röstar på egen säng :-)!

Ja herreguuud! Jag har just skickat iväg ett Messenger på FB till en man jag tänkt på ett tag, vi känner inte varandra men spanat på varandra. Galet, vad tror du om det Esmaralda... :-)?

68 Alie:

skriven

Ja själv så sover jag i min egna säng helt själv, just för att jag är själv och lever så ( hoppas på ändring av denna sak, en gång för alla ;-) väldigt snart.
Men jag kan förstå och tycker absolut att man kan ha separata sovrum även man är gift/sambo. Att få bra sömn är a och o och då kan separata rum vara en lösning.

Jag har levt själv så länge så jag undrar hur det kommer att gå den dagen man börjar dela sitt liv med någon... rutinerna har blivit så djupt rotade att man tänker att man aldrig kommer vänja sig vid en annan människa bredvid sig i sängen... 😆
Kram 💫

69 Browallia:

skriven

Jag mailade blogg.se igår och rapporterade om de problem jag upplever med bloggen.

Vi har träffats i drygt 4 år men sover alltid var och en hemma hos sig pga sömnproblem.

KRAM ♡

70 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som om jag träffar kärleken via en planerad dejt innan? Som nätdejting eller liknande?
Kram

71 Virvelvinden:

skriven

Att du kommer på så roliga teman till bloggen hela tiden! Hatten av.

Här vankas det lasagne, rödtjut och Så mycket bättre i en göttig fåtölj. Helt ensam! Egentid är underbart ibland :)

Jag funderar på om du ser något litet kring tiden innan årskiftet för mig? Skulle uppskatta din känsla.

Kram kram 💕

72 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.
Vad himla härligt Linda att du mött kärleken. Grattis!
Än finns hopp. Är rädd att åren ska gå och jag ska bli själv och olycklig. Antingen är det bara en period nu eller så förblir jag själv. Ibland är hoppet som bortblåst.

Ser det säkert ut att jag ska träffa kärleken på riktigt? Hur ska detta ske?
Finn det risk att jag blir själv väldigt länge till?
Kram

73 Belligo:

skriven

Hej Es

Vad kan du säga om min tillkommande?
kram

74 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Jag tycker också bäst om att sova själv. Om det inte är en katt jag delar säng med. Det kan vara lite mysigt med någon som purrar.

Idag hälsade jag på mormor. Jag hade nämligen drömt om att hon längtade efter att jag skulle hälsa på så jag tänkte att jag får ju passa på. Man vet aldrig hur länge hon lever. Hon är ju ändå 94år.
Mormor blev glad att jag kom. Hon sa att hon hade tänkt på mig och att det var något hon skulle fråga. Jag blev jättenyfiken på vad det var hon ville fråga mig men det hade hon glömt.
Jag ändå impad att hon fortfarande minns vem jag är. Hon glömmer ju både det ena och det andra. Men vissa saker har hon koll på.

Kram ThereseC

75 lilla m:

skriven

Hej Es, saknar han mig litegrann?

76 Berg :

skriven

Inget behov av separata sovrum här :-). Trodde aldrig jag skulle trivas med någon så nära, och snarkkänslig som man är. Men jag hade tur, min kärlek varken snarkar eller stör, tvärtom.

Es, nu börjar tjejerna prata mer om att de vill stå på sig för sin frihet att komma till mig när de vill. Kommer det snart att börja röra på sig även för dem?
Ha det bra!

77 AnnaK:

skriven

Hittade mest sånt jag inte behöver på Ikea 😊 Men kul med en liten dagstrip.....är 11 mil till närmsta Ikea för mig.

Attans att du inget mer kunde se! Så nyfiken. Men hångel ser du iaf? Lät för osannolikt för att vara sant 😂

Kram och ha en fin kväll 🤗

78 F:

skriven

Hej Esmaralda.
Känns som om han tänker på mig, men jag förstår inte varför? Ser du varför? Han verkar ändå inte vilja satsa och visst är det så att han aldrig kommer vilja satsa heller framåt som det ser ut?
Tar han mig alldeles för givet?
Kram

79 Ni:

skriven

Hej Esmaralda.
Mannen jag frågade om för ett tag sedan, han med bruna ögon. Som du fick en känsla att han har någon annan i sina tankar. Han kom in på mitt jobb där jag jobbar idag, han verkade kolla lite extra, hälsade, pratade lite. Men han kanske bara ville vara trevligt? Eller verkar han han något intresse? Men kan han ge det jag vill?
Kram

80 Tingeling:

skriven

Ville bara säga att spökbåten var snyggt gjord! Vad pluggar han? Han borde bli något inom bygg 🙂 hade gärna velat gå in men när vi kom dit var väntetiden 90+ minuter. Och det orkade vi inte. Hoppas den finns nästa år så får vi ställa oss i kö i god tid.

Kram!

Svar: Han pluggar nationalekonomi o statsvetenskap o är egentligen ingen byggare :) Kram :)
Esmaralda

81 Lillan:

skriven

Hej Es

Hur stor är chansen att jag möter kärleken i år?
kram

82 Alina:

skriven

Ni har inrett så fint och mysigt gillar färgerna.

Undrar om du ser mig gifta mig i Sverige oh bilda familj här eller om det blir i ett annat land?
kram

83 B:

skriven

Åh tusen tack :-) skönt att veta att de kommer gå bra! Långflygningar är nästan lättare än kortare sträckor faktiskt 🤗 är i valet och kvalet om jag faktiskt ska åka.. känns så jobbigt nästan som att alla gamla dåliga energier kommer ligga kvar i Nashville.. klarar inte ett Heartbreak igen 😭😭😭 kram

Svar: Du fixar detta.. och det kan till och med vara bra för dig när de" gamla trollen spricker" kram :)
Esmaralda

84 B:

skriven

Åh 🤗❤️ vad menar du med gamla trollen spricker? Hjärnan är inte med.. 😂 Tack 🤗🤗🤗🤗

Svar: När du utmanar dina rädslor minskar de i styrka... kram
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: