Samtidigt, i en annan del av världen....

 
Outlander... när böckerna kom var döttrarna och min mamma lyriska... de slukade tegelstensböckerna den ena efter den andra. 
 
 Och när jag skulle till Spanien på 6 veckor tog jag med mig ett par av dem och tänkte att de är ju rejält tjocka och kommer räcka hela min vistelse.
 
Och vilken besvikelse !!
 
Jag hade ju inget annat att läsa och fick tjata mig igenom lite av böckerna och det var en lättnad att komma  hem och få lite redig litteratur i händerna !!
 
 
Men mamma och döttrarna  förstår ni, nöjde sig inte med att läsa skräpet.. de betade av vartenda avsnitt i TV serien också !!
 
De hade speciella Outlanderkvällar när de glodde nonstop på eländet.
 
Och bitna som de är och kära i Jamie alla  tre  ... så har de nu farit till Skottland för att resa i
Outlanders fotspår.
 
Jajamän !!
 
 Och jag får den ena pubbilden efter den andra....
 
 .. och massa bilder där de poserar med män i kilt !!
 
 
Att vara 85  år - är inget hinder för att  möta goa karlar och mormor och barnbarn roar sig kungligt !
 
De besöker outlanderplatserna... Edinburgh... går på  tjusigt afternoontea... och ska fara vidare upp till Highlands...
 
En annan föredrar Värmdö framför Jamie med anhang... fast det var ju bara några år sedan som jag och Nettan gjorde vår Skottlandsresa... men utan  att Outlander var inblandat.
 
Kram & kärlek
1 Dahlia:

skriven

Aldrig läst eller sett serien.
Skottland vill man se.

Kära Esmaralda.
Vad är chanserna att min stora önskan uppfylls?

Svar: Ja, Skottland BÖR man uppleva.. kram :)
Esmaralda

2 Jennifer:

skriven

Hej fina du.

Är bara så lost. Ser du om det kommer att hända något roligt i höst som gör mig glad och som får mig att känna att det var rätt beslut att stanna? Som gör det värt det?

Nu känns det som om det är fel i varje por och cell. Våndas.

Kram.

3 Skorpan:

skriven

:D ja vi är så olika fastän vi kommer från samma familj, o kanske tur det. Trevligt att mormor o döttrarna kan resa tillsammans tycker jag. Det skulle inte gå med mormor o barnbarnen här inte. Fast det kanske blir sv med mamma o barnen ;).

Festprissen fick spatt o spader när han blev tvingad att städa sitt rum.. Tungt jobb, hah, men ännu är dammet otorkat, får se om det blir torkst. Är det så svårt stt göra nåt, eller vad f*n är det? Mycket små saker att utföra..
Kram Skorpan

4 Signe:

skriven

Hej!

Hoppas att ni har det toppenfint, du och Nettan, på er resa! Att Netta kände Maria M var ju lite oväntat, men hon är den av ”fruarna” som verkar riktigt sympatisk.

Får nu ta uppehåll i utbildningen i väntan på operation. Kan du se om jag kan avsluta utbildningen o få examen, och om jag får vänta länge på operationen?
Jag står inför en tuff höst, på många plan, och att få en liten hint i eländer hade underlättat...

Stor kram till er båda ☀️!

5 Milla:

skriven

Gillar att läsa men har inte läst dem. Är låg o trött, sover dåligt med den nya medicinen. Vet inte om det blir bättre. Dottern trotsig o svår att prata med. Och jag är ledsen efter allt dåligt i äktenskapet, varför tog jag mig inte ur direkt....

Svar: Ta kontroll över situationen och ditt liv och fatta dina beslut, då kommer du att må bättre.. kram
Esmaralda

6 Michaela:

skriven

Häftigt! Din mamma är min idol :) Jag dras mer till killar från typ England och Irland än svenska. Varför vet jag inte riktigt :) Kram

Svar: Det är kilten som gör det... helt klart :) kram :)
Esmaralda

7 Norrländskan:

skriven

Men Es!! Jag tycker du ska ge tv-serien en chans. En blir ju rejält orolig för din boksmak...

Oj så sugen jag blev på seriemys nu. Någon som har tips på någon annan bra?

Klurar lite på om festen i helgen kan leda till något mer såhär i efterhand. Någon du ser som skulle vilja hänga eller ha kontakt? Minglade med en hel del, så utseende skulle verkligen uppskattas om du möjligtvis får fram något. Sådant kan väl inte önskas i och för sig. Stora kramen!


Svar: Castel Rock har jag precis börjat se :) Ja, det finns en god chans att det kan bli lite goda efterdyningar från festen.. kram :)
Esmaralda

8 Pia:

skriven

:) Du är som min dotter medan jag är grön av avund på din mamma och barn :)

B t w välkommen till Sthlm fina områden runt skärgården.

Kram

Svar: Tack så hjärtligt :) Kram
Esmaralda

9 F.u:

skriven

Hur ser det ut för mig när det gäller min karriär kram

10 Kvinnan :

skriven

Hur ser det ut för mina syskon någon förändring snart.

11 Hmm:

skriven

Hej Esmeralda Finns det något meddelande eller budskap till mig kram

12 Helena Ir:

skriven

Ingen serie jag läst eller sett..försöker minska på serie tittandet :)

Vet att du såg att min dotter hade känsla för Skottland sen tidigare liv..roligt sånt där :)

Något annat som är roligt är hur dina döttrar och din mamma trivs så bra tillsammans!

Kram :)

Svar: Ja, det är lite speciellt och jag är så glad för att det är så..:) kram
Esmaralda

13 F.u:

skriven



Hur ser det ut för mig när det gäller min karriär kram


Svar: jag ser att det kommer ett beslut du behöver fatta och en tröskel att ta dig över - sedan kommer det att rulla på.. kram :)
Esmaralda

14 Hmm:

skriven


Hej Esmeralda Finns det något meddelande eller budskap till mig kram

15 Hmm:

skriven


Hej Esmeralda Finns det något meddelande eller budskap till mig kram

16 Cara:

skriven

Jag gillade också den serien! Mest för att jag älskar idén om tidsresor! Men också för den fantastiska miljön! Vill också åka dit!!

17 Browallia:

skriven

Alltså du och jag tycker så lika om så mycket och har samma knäppa humor! :D

Trodde jag var helt ensam om att inte ha fastnat för Outlander! När böckerna var på allas läppar så trotsade jag min dyslexi och stångade mig igenom första tegelstenen, det tog flera månader att läsa ut den. Minns att jag tyckte den var sådär men tänkte att det braiga alla pratade om kommer längre fram. När jag skulle börja läsa den andra delen och såg att den var ännu tjockare än den första boken så tog det emot och jag bestämde mig för att ta en paus från Jamie innan jag började läsa del två. Den pausen pågår fortfarande efter ca 15 år så man kan väl konstatera att det inte klickade för mig med Jamie ;D

Så mysigt ni har det där på Värmdö. :)
Kram till er båda.

18 Dalkulla :

skriven

Vilken häftig mamma du har. Precis som hon lever ska man göra, oavsett ålder. Sedan klär hon sig så fint och tufft.

Tack för svaret du gav mig. :)

Kram.

Svar: Ja min lilla mamma är så fin :) kram :)
Esmaralda

19 Pia1:

skriven

Jag läste; får den ena puppbilden efter den andra HAHAHAHA 😂 snälla universum det är dags för hjärnan jag är värd nu 😅

Svar: :)
Esmaralda

20 Lilla jag :

skriven

Hej Es,

Hoppas på att detta är min sista fråga inom detta ämnet.
Men ska vi ha mer is i magen eller låta de som lagt skambud köpa?
Kram!

Svar: Avvakta gärna en tid till... kram :)
Esmaralda

21 Resa:

skriven

Så fina bilder på familjen,alltid kul att se<3
Har själv varken sett serien/läst eller vart i skottland. Jag har mer rest utanför Europa. Men vill så gärna resa och uppleva fler länder i Europa när ekonomin blir lite ljusare:)

Ser du om jag kommer jobba eller studera utomlands eller blir jag kvar i Sverige med man och familj framöver?
kram

22 Jennifer:

skriven

Hej kära Es!

Jag försöker fundera här hur allt nu ska bli då jag blir kvar. Du skrev en gång att det kommer att bli bra om jag stannar, men jag kan inte för mitt liv begripa hur.

Ser du om det kommer att ske något positivt i mitt liv under hösten? Behöver verkligen det för att orka kämpa vidare och inte tappa hoppet helt.

Du skrev också att detta är lugnet före stormen men då menade du kanske om jag skulle åka till Etiopien.

Hur blir det nu?
Kram

Svar: Nu blir det först att du behöver acceptera din situation och respektera ditt val... sedan återtar du kontrollen.... ser över din situation och går in för att medvetet jobba mot dina mål... kram :)
Esmaralda

23 Mikael:

skriven

Haha vad räligt, smaken är ju olika ex. Games of thrones har varit populär om förstått rätt, orkade se 2 minuter eller så, en av få som varit bra är Penny Dreadful


https://m.youtube.com/watch?v=YFXHfEqMcis

Kram
Mikael

Svar: Jag gillade första säsongen av Game of Thrones.....sen var det stopp. Penny Dreadful har jag inte sett... just nu tittar jag på Castle Rock... kram :)
Esmaralda

24 Kristin:

skriven

Jeg er heller ingen Outlander fan, men må få si at din mor ser helt fantastisk ut, kjære Esmaralda.
Tenk å være 85år å få være som hun. Da er det ingen fare å bli eldre.
Skulle ønske jeg kunne holde meg så bra i den alderen!!!!
Ønsker deg og Nettan en god arbeidsuke <3.
Kram

Svar: Ja, hon har inga krämpor alls.. inga smärtor någonstans.. äter inga mediciner...förutom Levanxin då... och själv blir du ju både gammal & pigg... kram :)
Esmaralda

25 Upprörd bokslukare:

skriven

Halloj.

Att du rådissar dessa underbara böcker är ett mysterium 😳😱 Olika smak på böcker kan verkligen väcka känslor he he.

Till alla er andra: dem är läsvärda!! 😉

Och till dig goa Es: Tror du kvinnan på t eller mannen på a kontaktar mig självmant? Någon av de som tänkt lite extra på mig och som du får känslan att jag ska kontakta? Kramis!


Svar: Ja eller hur.. döttrar och mamma tycker att jag är hur korkad som helst med en usel boksmak... och jag vet ju att massor gillar både böckerna och Tv serien :) En av dem funderar på att höra av sig till dig och det KAN ske.. i så fall bör det bli snart.. kram
Esmaralda

26 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda Tror du jag kommer att bo i lägenhet eller hus ?
😃☀️


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: