På begäran.....

Detta är särskilt till er som mailat mig  & önskar att jag ska blogga kring ämnet !!

PTSD.. posttraumatiskt stressyndrom..  innebär kort och gott att man har kvar sina symptom efter en traumatisk händelse och att dessa symptom inte minskar utan behandling. Det handlar om stark ångest och en hög stressnivå.

Klassiska symptom är:  man har ett undvikande beteende och kan inte riktigt hantera att prata om traumat.  Man har en överdriven vaksamhet. Man  återupplever traumat och har minnen som tränger sig på .. som flashbacks eller mardrömmar.

Personerna som drabbas får som regel diverse problem.  Bland annat depressioner, de kan bli aggressiva, sömnproblem,  koncentrationssvårigheter, ångest osv… det varierar från person till person

Det är sällan personer söker hjälp inom vården för PTSD utan som regel söker man för något sekundärt som  återkommande huvudvärk, depression, problem med mage osv.  En del börjar missbrukar.. som en slags självmedicinering.

 

Två personer kan råka ut för exakt samma händelse.. en drabbas av PTSD och den andra personen  ruskar lite på sig och tar ingen skada utan går snabbt vidare i sitt liv.

Dels beror ju detta på vad man har med sig i bagaget sedan tidigare

Har man gamla obearbetade trauman ?  Är man ”skör” mentalt ? Är man missbrukare? Är man genetiskt utsatt ?  Har man en psykiatrisk diagnos ?   Detta ökar riskerna för PTSD.

Det är också avgörande vad som sker direkt i samband med den traumatiska händelsen . Får man konkret stöd av sin omgivning minskar detta risken för PTSD . Dels professionellt stöd och dels  från familj och  vänner.

När man väl fått diagnosen PTSD, vad händer då ?

Jo man tar tag i läkandet

Det gör man genom att de närmast anhöriga också tar del så de förstår vad det är som sker.  Kognitiv beteendeterapi är den vanligaste behandlingsformen och den brukar vara effektiv

Behandlingen innebär att du får stöd i att närma dig de traumatiska minnena, långsamt. Du kan få utsätta dig för situationer som påminner om händelsen, men i ett tryggt sammanhang.

En annan form av behandling är ögonrörelseterapi eller Eye Movement Desensitization and Reprocessing, EMDR. I EMDR används ögonrörelser i samband med en aktivering av det traumatiska minnet.

 

Det betyder att behandlaren ber dig att tänka på det skrämmande som har hänt samtidigt som du får göra en serie rörelser med ögonen.
Ögonrörelserna verkar hjälpa hjärnan att bearbeta traumaminnen och på det viset minska symtom

 Andra terapier som vården kan erbjuda är exempelvis narrativ exponeringsterapi eller  psykodynamisk psykoterapi.  Exponeringsterapi går ut på att återberätta det skrämmande och vänja sig vid starka känslor som uppstår i samband med det.

Det är främst läkemedel mot depression som används vid behandling av PTSD. Läkemedel förskrivs ofta i kombination med psykoterapi. Förutom att man kan känna sig mindre nedstämd upplever många att läkemedlet gör dem mindre känsliga för obehagliga intryck.

 

Man behöver professionell hjälp .- men vad man själv kan bidra med för att må bättre är att prata med vänner. Ha tålamod med sig själv  och sina känslor och inse att det tar tid att läka.

Fysiskt aktivitet kan linda.

Ät en balanserad kost, sköt din sömn och ta hand om dig så bra du kan.

Undvik alkohol och droger.

Du kan vilja dra dig undan från människor – men detta är som regel ingen bra strategi.

Med rätt behandling och med tiden.. blir de flesta som drabbats  återställda.

 

 

 

 

Dock ska man vara medveten om att behandlingen är inte klar när man avslutar sin terapi... man har en bra bit att gå och  ska fortsätta att använda sig av de verktyg man fått med sig i terapin. Och det ska man göra så länge man anser att det behövs !

Kram & kärlek

1 Nornan:

skriven

Tack Es för ett jättebra inlägg ♡

2 Heaven:

skriven

God morgon es,

Jag undrar om du ser att han kommer att kontakta mig? Ångrar han sig hur han har bettet sig?

Kram kära du

3 Skorpan:

skriven

Kan bara tänka mig hur dåligt man mår pga PTSD. Som tur finns det hjälp att få o det hoppas jag att så många som möjligt söker...

Själv har jag måndagsångest iom att den tid som min mentor är på plats inte längre är lång. Är det bara min osäkerhet, o hennes mångåriga erfarenhet, som gör att jag känner mig sjukt dålug på det jag jobbar med nu? Försöker tänka på hur det hade varitnom jag fortsatt på det förra jobbet, mycket lättare o mindre stress, men ändå inte bra... Hur vända på steken o se det jag ändå är bra på Es? Hur kommer det att gå då jag puttas utbur "boet" o ska "flyga" själv? Lite nervös, redan..

Måndagsväder, regn o blåst ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Lägg inte energi på negativa tankar... vänd på det.. tänk och känn positivt... du måste du för att det ska bli bra. och du har vad som krävs så tveka inte.. kram
Esmaralda

4 H:

skriven

Hej Es,

Min lady har försvunnit. Det känns rätt jobbigt. Kommer hon dyka upp igen?

Kram

Svar: Nej vilken otur... det finns en chans att hon dyker upp igen.... kram
Esmaralda

5 <3:

skriven

Har så obekväma vibbar av min kollega E, har jag nån med ont öga på mig?

6 💕 Zoey 💕:

skriven

God morgon Es!
En nyfiken fråga: ser du om jag blir gravid samtidigt som min kusin T blir gravid med sitt andra barn eller ser det ut som hon får före mig? Tack så mycket i förhand! Kram Zoey 💕

7 Maja:

skriven

Hej Esmaralda,

Det är mog en hel del som går runt med PTSD och som inte fått nån behandling.

När kommer tillfället då jag får ”ge igen” på elaka och exkluderande föräldrar? Trodde det inte var sant i går när min son betedde sig så fånigt på sport och de alla stod o tittade o fick allt bekräftat. Eller är det så här det kommer fortsätta?

Kram
Maja

8 ?:

skriven

Tack för att du skrev om detta. Detta bekräftar bara vad jag redan tror om att jag faktiskt har PTSD.

Kram

9 Undran:

skriven

Hej!

Blir det flytt nästa år och nytt jobb?

Kram

10 Lilla jag:

skriven

Hej.
Känner mig som 15 istället gör 50 men jag måste fråga.
Ser du om min väninna Kristina och jag snart kommer att ses igen?
Förstår att det verkar barnsligt men frågan är viktig för mig av många anledningar.
Hon har mycket omkring sig och det blev ett litet missförstånd mellan oss.
Så därav min fråga.
Du brukar alltid ge mig rätt svar ❤❤❤❤

Svar: Ni kommer ses igen.. och ni behöver prata ut om detta... ta gärna själv initiativ... kram
Esmaralda

11 E:

skriven

Hej! Tror du jag skulle bli hjälpt av att äta antidepressiva läkemedel?

Svar: I så fall i kombination med terapi.. kram
Esmaralda

12 Helena Ir:

skriven

Den diagnosen hade jag sa en terapeut för länge sedan..och med mitt bagage av otrevlig olycka och annat så var det nog så..men någon hjälp fick jag inte, jo,en kort kurs i medveten närvaro. Så nu är jag medveten om mitt liv :))

Tänkt på en sak,för en tid sedan så skrev jag att den där Kingen,den har nog inte gjort så mycket för mig..men..nu tar jag tillbaka det..kanske är det Kingen som gör att jag upplever den där lyckokänslan så ofta :) jag får liksom inte ihop mitt tillstånd riktigt annars..så jag skyller på Kingen :) som har förändrat mitt sätt att se och känna..tur att han inte tog illa upp !! :)

Tvättstuga och annat står på schemat idag..

Ha det så bra!

Kram :)

Svar: Ja, det låter absolut som att det kan vara Kingen.. sådär verkar du ibland..... kram :)
Esmaralda

13 Uppgiven:

skriven

Hej Esmeralda!

Kommer jag att få. Ett jobb nästa år eller ska jag ge upp?

Kram

Svar: Du ska absolut inte ge upp.... kram
Esmaralda

14 Akut:

skriven

God morgon Es,
jag tror att det har gått för långt nu och funderar på att lämna men det tar emot mig. något inom mig säger att detta inte är han. det finns dock värre fall av våld mellan partners än att bli puttad på golvet t.ex.

det känns som att mina känslor aldrig kommer kunna gå tillbaka eller till det bättre.

jag ber dig att berätta om du känner in någon vägledning för mig nu i detta skede.
jag vet inte om han är en person som bara hamnat i djup depression eller något som får honom bli såhär.
eller om han är någon jag bör lämna då han genuint inte bryr sig om mig?

hans osäkerhet har länge funnits där, även jag har mina stunder. men detta beteendet började för ej så längesedan, vilket är långt ifrån honom.

Jag ber dig om någon vägledning. Kram

Svar: Det känns inte alls bra... detta är en del av honom och en del som du varken kan eller ska acceptera... jag råder dig att gå vidare på egen hand. snarast... kram
Esmaralda

15 Tekla:

skriven

Hej Esmaralda!

Jag trivs med mina arbetsuppgifter men jag känner mig inte accepterad eller omtyckt på min avdelning. Vilket gör mig ganska ledsen. Jag har funderat på att söka nytt jobb men dragit mig ur då jag hittat något jag kunnat söka och tänkt att jag ändå trivs bättre med det jag gör idag.

Kan du se nåt om mitt arbetsliv? Det är väldigt stressigt men det känns som att idag är det stress på alla arbetsplatser. Hittar jag ett nytt jobb där jag trivs bättre med människorna? Ibland känns det som att det är mig det är fel på.

Kram

Svar: Jag ser dig på ett nytt jobb med mindre stress.. det kommer bli bra... kram :)
Esmaralda

16 Se:

skriven

Hej Esmaralda.

Har en kompis där hennes terapeut tror hon har detta. Detta efter att blivit lämnad för 10 år sedan av en man när de hade en nyfödd bebis.

Esmaralda, ser det ut som om jag kommer ända fram?
Kram


Svar: Ja det tror jag du gör...men kanske inte på riktigt samma sätt som du tänker dig.. kram :)
Esmaralda

17 Dunegull:

skriven

Tycker K att jag ser bra ut?
Kram

18 DD:

skriven

Blev en känslobomb efter träffen i helgen, en kort stund bara, men pga mig själv av någon konstig anledning, inget negativt utan förstod inte riktigt varför jag kände som jag kände? Kan du känna in något?

Imorgon kommer första beskedet inför skolan o det böjar bli nervöst nu, hoppas verkligen på tur😄👍

19 Hedwig:

skriven

Hej!
Intressant ämne..Jag känner att jag lider av PTSD efter flera trauman i livet. Alltfler fysiska problem (som är traumatiska i sig) och en rättslig process som varade i många år var droppen..Jag har dock aldrig fått någon (fysisk och psykisk)diagnos bekräftad på grund av att jag varken får förståelse av den vanliga hälsovården eller mentalvården. Man har inte lyckats diagnosticera mig även om jag har varit klar och tydlig och även om vissa fysiska fysiska symtom faktiskt syns på min kropp! Det enda som jag fick var samtal som bara tog ännu mer av min energi faktiskt och som gick mig på nerverna på grund av läkarnas och terapeuternas okunnighet! Efter flera diagnostiska tester hos en psykiater som faktiskt både tydde på fysiska hälsoproblem samt PTSD och utbrändhet har jag efter flera månader (!) fortfarande inte fått diagnosen och hans läkarutlåtande. Efter 19 år av både kroniska smärtor och flera andra trauman helt utan förståelse av vården har jag blivit desparat och jag har ingen aning längre var jag kunde få hjälp faktiskt. Förlåt att jag är så negativ men jag fick bara skriva detta ifrån mig.

Svar: Jag hoppas bara att det ska lösa sig... ett trauma blir ju bara värre av att man blir fel bemött... styrkekram
Esmaralda

20 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det möjligt ut att bli så som vi pratade lite löst om igår? Ser det ut att kunna bli av att det blir så?
Kram

21 AnnaK:

skriven

Kommer det att gå bra idag på halkbanan? Har inte råd att göra om den.

Kram 🤗

Svar: Ha fokus och det går bra... kram
Esmaralda

22 Skrållann :

skriven

Hej!
Vilket intressant inlägg.
Idag ska jag fila på en ansökan till tjänsten jag är intresserad av. Tycker det är svårt att skriva på ett beskrivande men ändå ödmjukt sätt för att man ska vara aktuell för en intervju?! Har även funderat på att kolla upp om jag kan läsa in vissa kurser för att få barnskötarekompetens. Är ju undersköterska i grunden så jag tror inte jag behöver läsa en hel utbildning för att bli barnskötare, vissa kurser är nog samma. Tänker jag i rätt banor?

Kram❤️

Svar: Ja det känns som att du tänker rätt.. kram :)
Esmaralda

23 <3:

skriven

Godmorgon kära, testar och frågar igen. Har A lagt märke till mig på fb ?
Kommer jag också upp som hans vänförslag till och från ?
Kram

24 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tungt ämne bra att ventilera tack för att du tar upp detta <3

Ny vecka nya möjligheter !

Kram Anki med flock

Svar: Japp, sår är det.. massa nya möjligheter.. kram :)
Esmaralda

25 Anonym:

skriven

Är det ok att bli irriterad och besviken på sin bror att han återigen väljer att fira julen utan sin familj. Han borde ställa upp för mamma som nyss blivit änka.
Han är så otroligt egoistisk och lägger över allt på mig.
Jag känner inte att jag ska i år igen lägga ut pengar och köpa julklappar åt honom. Och lämna imorrn innan han åker.
Han har struntat i oss i över tio år nu och skyller på jobb som han kan tacka nej till.
Jag försöker alltid göra det bästa för mamma nu och det gör att jag offrar en del annat jag vill göra.

Svar: Var och en får göra efter eget huvud... han känner sig nog trygg i att göra sina val eftersom du firar ed mamma, kram
Esmaralda

26 Lotta S:

skriven

Går det över det här att jag känner mig lite skrämd över tanken att resa, att världen känns så osäker och vår lilla trygga stuga lockar mer?

Svar: Du kan sätta dig över detta... och det vinner du på... våga res... kram :)
Esmaralda

27 Akut:

skriven

Tack för ditt svar Es, uppskattar det även om det gör ont att höra det man inte vill höra.

Tror du att det kanske hade hjälpt om han jobbar med sig själv, terapi etc? Han har själv uttryckt att han skäms och tycker illa om sig själv och sitt beteende. När jag gav förslag på terapi så sa han att han var villig att gå.

Förstår om du kanske inte vill svara på detta. Men jag gör ett försök då jag är i en desperat sits. Kram

Svar: Ska terapi fungerar måste man ha full självinsikt...och göra det för sin egen skull.... det är ingen självklarhet att det lyckas... kram
Esmaralda

28 Lie:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det möjligt ut för oss att vi flyttar ihop såsmåningom? Om en tid?
Kram

29 Sessan:

skriven

Tapping är också ett sätt även om det inte forskats så mkt kring det. Googla, finns många ex. Här är ett som är lite "hallelujigt" men enkel
https://www.youtube.com/watch?v=Sl0AkZfRGNE



30 Skorpan:

skriven

Tack Es!!
Kram Skorpan

31 <3:

skriven

Godmorgon kära, testar och frågar igen. Har A lagt märke till mig på fb ?
Kommer jag också upp som hans vänförslag till och från ?
Kram

32 Tjej (sen innan) :

skriven

Hej!

Blir jag gravid 2020??

Kram tjejen

33 Helena Ir:

skriven

Tack :)..du bekräftade det jag trodde!

Kram :)

34 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
En nyfiken fråga: ser du om jag blir gravid samtidigt som min kusin T blir gravid med sitt andra barn eller ser det ut som hon får före mig? Tack så mycket i förhand! Kram Zoey 💕

35 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
En nyfiken fråga: ser du om jag blir gravid samtidigt som min kusin T blir gravid med sitt andra barn eller ser det ut som hon får före mig? Tack så mycket i förhand! Kram Zoey 💕

36 Misstjejen:

skriven

Hej

Hur bra är det att jag är avundsjuka på någon igår. En annan har julbordet med arbetskamrater.

När ska jag få såna möjlighet?

Vilm inte förstöras min relation till andra i facebook

Ha det bra

37 Dunegull:

skriven

Tycker K att jag ser bra ut?

38 Mimis:

skriven

Hej!

Ser du fortfarande att jag kommer ut i arbetslivet igen?

Kram

Svar: Ja, det känns så... kram
Esmaralda

39 Mikael:

skriven

Hedwig, Sessan nämnde tapping EFT


Dawson Church är väl en av de bästa på det och har hjälpt kanske 20 000 krigsveteraner med PTSD, varit uppe i US Congress att det ska ingå i sjukvården, tapping används av även chefer, navy seals, elitidrottare och andra, de terapeuter du träffar duger inte och som du säger så ödslar du bara energi på dessa, ett par podd med Dawson

Learn How to Use Tapping or EFT to Reduce Pain, Anxiety, Long-Term Illness, PTSD, Depression, High Blood Pressure, Weight-Loss & much, much more! Plus the Science Behind It

https://inspirenationshow.com/discover-the-miracle-power-of-eft-tapping-to-reduce-pain-anxiety-long-term-illness-ptsd-dawson-church-phd-the-eft-manual/

En annan podd

https://poddtoppen.se/podcast/920323000/the-human-experience-podcast/episode-122-dawson-church-phd-the-power-of-intention

På så lite som 90 sekunder kan du ändra kroppenstillstånd går säkert att hitta videos med instruktioner, du kan signa upp för meditationsvideos på första podd länken

Lägg till motion med
Anders Hansen så klarar du dig utan mediciner, en av många föredrag, vet inte exakt vad den innehåller men kolla på flera

https://m.youtube.com/watch?v=odecp5rorGs


Har du klarat dig så här långt så fixar du det, PTSD är en illusion, om än en kraftfull.

Joe Dispenza och Bruce Lipton kan du också kolla på youtube

Kram
Mikael





40 Michaela:

skriven

Jättebra Es! Det där har ju jag efter misshandeln och jag kan berätta att det är mycket jobb och det tar tid även efter avslutad terapi men det går och jag har kommit en bit på vägen och jobbar med verktygen psykologen gett mig varje dag.

Är det "bara" ord av sorg och frustration när brosan säger att har självmordstankar eller är det allvar i det? Jag vet inte vad jag ska göra längre. Har larmat till psykmottagningen i kommunen där vi bor men de har inga tider förrän i Januari. Jag har sagt att han får åka in akut till mitt jobb men det vill han inte. Jag har sagt till sambon att larma 112 om det blir ohållbart. Bråket med exet har hållt på i 5 år och jag orkar inte längre med det. Inte heller bära hans liv på mina axlar :/ Kram

Svar: Ja det är ett slit också efter avslutad terapi...! Du kan inte leva någon annans liv, du kan inte bära någon på dina axlar.. utan var och en måste ta ansvar för sig själv.. och vill någon verkligen ta sitt liv då kan de inte stoppas... det finns alltid tillfällen.. man kan bara låta personen veta att man finns där för dem.. man ge dem alternativ och förslag... mer kan man inte... inte du heller och detta måste du hitta frid i... kram
Esmaralda

41 Mariposa :

skriven

Hej Esmeralda
Jag valde att ge en man en ny chans.MIn fråga till dig: dejtar O andra kvinnor? Han blev väldigt svartsjuk och elak igen.

Kram

42 Mikro :

skriven

Hej!

Esmeraldra jag undrar ser du kanske om hon har träffat någon annan ?

Mvh

43 Dalkulla :

skriven

Jag har inte själv PTSD men, känner någon som lider av just det. Utifrån den personen är jag reellt insatt i hur det är att leva med detta, trots behandling. Jag försöker var till så mycket hjälp jag bara kan. Det är ett rent h..l.te att har PTSD. Längre tillbaka i tiden (när den personen var liten eller varför inte tar i min ålder)fick inga barn någon hjälp att bearbeta traumatiska händelser, om det fanns var det säkert så liten hjälp att det knappt var märkbart. Dåtiden är fjärran från den hjälp som finns att få idag.



Kram

Svar: Ja, förr var det annorlunda och många äldre lider.. som inte fick den hjälp de så väl behövde.. kram
Esmaralda

44 Mikael:

skriven

Hedwig, eftersom jag har en del insikter i det hela så sände jag en bön för dig, lägg energi på dig själv, papper osv. Från läkare och terapeuter på något som är tillfälligt är troligen inte värt ödsla energi på, möjligt Sadhguru kan vara något med.

Kram
Mikael

45 H.:

skriven

Är så förbannad på honom, ser han ut att åka snart? Eller måste jag dra in nån myndighet?

46 Mikael:

skriven

Hedwig, du kan prova de från de som de gör de här

https://youtu.be/J2pCDbisNv4

Prova även det Steven Halpern lägger upp på Youtube, han får guidning av vad han kallar änglar när han skapar en del verk, tar tid ibland hitta saker som passar en.


Kram
Mikael





47 Kristin:

skriven

Da min mor skulle føde meg, lå hun 5 døgn etter vannet var gått, før jeg ble tatt ut med så høy tang som mulig. Jeg har problem med klær som strammer mm. Har mange ganger undret meg over om det kan skyldes det som skjedde rundt fødselen.
I morgen skal jeg kjøre til sammen 30 mil til veterinæren, for å ta tannstein på noen av mine hunder. Håper turen går bra, kjære Esmaralda. Kram!!!

Svar: Ja, du gick sannerligen igenom ett starkt trauma och det är inte konstigt att du har problem med kläder som stramar ! Lycka till på turen... det kommer gå bra... kram :)
Esmaralda

48 Mikael:

skriven

Hedwig,

Du kan fuska lite och skriva in din adress på

https://mindtomatter.com/

Så får du bonus med tillgång till webinar med Dawson

Kram
Mikael

Svar: Där ser man :) Kram :)
Esmaralda

49 Misstjejen:

skriven

Hej
kommer jag går på Magnus konsert av hans turne i framtiden?

Många gånger?

Så längtar efter det

Ha det bra

50 En Ängel med stort hjärta:

skriven

Godmiddag fina du!

Ja det har du rätt i allt det du skriver, men jag skulle nog vilja tillägga att det är viktigt att det klickar mellan terapeuten och den drabbade! Annars kan det om det vill sig illa bli till det sämre, jag har hjälpt många där jag har tipsat dem om att byta och då har det känts rätt och hjälpt istället för stjälpt🌸

Kram o Kärlek o trevlig måndag

Kan du se om det blir en storvinst på postkodlotteriet för mig snart?🌸💜🌸✊👼

Svar: Den hjälpsökande behöver känna förtroende för behandlaren.. och en del som lider av PTSD väjer att inte lita på någon och då kan det bli problem. Kör man fast med en terapeut och det känns fel... då ska man byta.... kram :)
Esmaralda

51 Snödroppen:

skriven

Hejsan!
Lider nog av en mildare sort av PTSD, stressar gör jag och ångest har jag, mycket mellan varven. Hade behövt en riktigt bra psykolog som kan hjälpa mej med alla mina tankar. Börjar t om tro att jag har nån diagnos...
Idag kändes det lite bättre, solen visade sej och man blev lite glad...
Men jag undrar...får han mina meddelanden och tar han dom till sej? I så fall hoppas jag att jag väcker hans tankar.
En skön måndag önskar jag dej😍

Svar: Ja jag tror han får dina meddelanden... men det känns som om du ska tänka mer på dig själv nu, och ta dig vidare.. kram
Esmaralda

52 GP:

skriven

Väldigt intressant inlägg!


Es, jag blev erbjuden förlängt vikariat på 6 månader till på min nuvarande arbetsplats, vilket kommer bland annat innebära att jag kommer ha egen tjänst med egna klienter. Ser du hur det kommer gå för mig? Är så nervös bara av tanken. Det är givetvis en lättnad att jag blev förlängd eftersom jag inte behöver tänka på min ekonomi, men å andra sidan är jag rädd för att jag skall bli stressad och må dåligt av det.


Kram, hoppas du får en fin dag :)

53 Mamma :

skriven

Jag har hamnat i en riktig dålig period och jag vet att allt löser sig, men jag känner mig så himla maktlös och att jag inte är tillräcklig någonstans. Jag skäms för att jag ens mår dåligt. Helgen var katastrofal och jag undrar om jag gjorde någon större skada?


Jag har ju tagit ett beslut att bli mamma och jag är SÅ redo. Men allt som hänt runt omkring får mig att inte våga tänka på mig själv. Jag känner mig SÅ egoistisk men jag antar att det alltid är egoistiskt att skaffa barn? Man gör ju det inte för barnets skull direkt. Men sen gör jag allt för barnet. Jag är bara inte van att få välja själv och tänka på mig, och så fort jag gör det så känner jag mig enormt ego.


Jag gör allt jag kan för att stärka mig själv mer iallafall, och för att inte tappa mig mitt i eländet.
Men när jag inte håller igång 24/7 så känns det meningslöst och jul/nyår ger mig sjuklig ångest. Jag vill bara resa bort men jag är rädd att jag klantar mig och så är jag fast där borta. Jag är ju så virrig av mig och aldrig rest själv utomlands.



Kram

Svar: Du kan resa om du vill och du fixar det... du fixar det mesta som du vill.... det är dags att du börjar bli mer sann mot dig själv och lyssna till vad DU vill... och följa din egen vilja... detta är INTE egocentriskt utan en bra överlevnadsstrategi !! Kram
Esmaralda

54 En tjej:

skriven

Ja. Då är julen förstörd. Hur blir julen?

55 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
En nyfiken fråga: ser du om jag blir gravid samtidigt som min kusin T blir gravid med sitt andra barn eller ser det ut som hon får före mig? Tack så mycket i förhand! Kram Zoey 💕

56 Lotta:

skriven

Jag tror jag har haft posttraumatisk stress efter att jag förlorade jobbet för ett år sedan. Jag tycker att tiden jobbar för en så att säga. Ju längre tiden går desto lättare är det att få perspektiv och så bleknar det tack och lov. Jag tappar fortfarande en massa hår vilket är jobbigt. Nu önskar jag att jag hade turen att få ett nytt jobb i det snaraste för jag tror att det iallafall för mig är medicinen för att gå vidare. Befinner mig lite som i ett vacum där ingenting händer. Det är som att stånga huvudet i väggen om och om igen. Men hoppet finns kvar konstigt nog. Hur länge ska jag behöva vänta på jobb?

Kram L

57 Moo:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag är så glad. Jag har lyckats fått med honom på en en sak jag inte fått klarspråk i tidigare.

Ser det möjligt ut att vi flyttar ihop med varandra såsmåningom med tiden? En flytt till honom? Vet att han inte vill bo här.
Ser det möjligt ut att det kommer att bli den flytten för alla oss?
Kram

58 En Ängel med stort hjärta:

skriven

Hej igen!

Det var exakt vad jag skrev o menade nr 47.
Allt gott kram

59 Mirre:

skriven

Hej Es!
Ser du mig starta eget företag någon gång i livet? Kram :)

Svar: Ja, längre fram är det mycket troligt att det blir så.. kram
Esmaralda

60 EPM :

skriven

Klokt inlägg Es.❤️

Jag pratade med chefen. Hon verkade inte direkt glad över mitt tilltag men jag hoppas att hon uppskattar mitt sätt att hantera skvaller och spekulationer i framtiden och vet vart hon har mig...

Så precis haft intro på polisutbildningen och imorrn har jag föreläsning för dem. Ska bli kul!

Kram

Svar: Ja, chefen uppskattade detta och vet var hon har dig.. kram :)
Esmaralda

61 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Det finns en kille på mitt jobb, M. Vi har varit bekanta men kommit varandra närmre på sistone och han är alltid så snäll och omtänksam mot mig. Obs han har flickvän och jag är inte romantiskt intresserad av honom, men det värmer att han är så snäll och omtänksam.

Har han lite liknande känslor om mig? Bara gillar, utan några romantiska baktankar. Utan bara uppriktigt gillar.

Svar: Han gillar dig men han tycker också att du är attraktiv så lite mer än bara kompiskänslor kan finnas.. kram
Esmaralda

62 Skorpan:

skriven

Måndagen avklarad, skönt. Gick hyfsat faktiskt, kunde kanske styra skutan mot positivare vatten ;). Kanske fick jag hjälp härvid...

I morgon gastroskopi, får se om jag spyr på den snygga doktorns skor o låter bli att få panik!? Hoppas att nåt syns där redan under undersökningens gång, vill verkligen inte göra en till undersökning, "bakre vägen" ;). Dit ska inget sättas...

Ha en bra kväll!
Här regnar det o är såå mörkt...
Kram Skorpan

Svar: Man får lov att ha panik och kaskadspy ... gastroskopi är inget kul !! Jag fixar inte ens om doktorn vill peta en pinne i halsen på mig för att titta ! Så stort lycka till... jag vet ju att du kommer fixad detta... kram :)
Esmaralda

63 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför E hon är så negativ mot mig så varje gånger försöka jag förklarar hur hag mår och vad är min oroar. Men hon försöka ju pressar mig för jag ska har fel.

Jag blir ju ledsen...

Vad är det som hon håller på med då... lyssna hon inte alls ändå.

Ha det bra

Svar: Jag tror ni pratar förbi varann och jag tror att hon egentligen vill väl... kram :)
Esmaralda

64 Mikael:

skriven

Ibland får man fuska lite :)

I ett videoföredrag där visar de veteraner som sitter i session och skakar och stammar och håller på gå sönder, en som inte vet något annat än åka tillbaka till kriget efter sett barn slitas i stycken armar och ben som flyger överallt, efter bara 4 dagar så ser de resultat.

Hedwig kan hålla på i evigheter och inte lyckas med något i sjukvården, ibland ska man vara glad att sjukvården inte ens har tid ta emot en, då de inte har något att erbjuda som fungerar.

Kram
Mikael

65 Mikael:

skriven


klipp om EFT

https://youtu.be/eSq17rdpI9Q

https://youtu.be/XA_5T7X0e6k


http://operation-emotionalfreedom.com/

Kram
Mikael

66 Tror du ser vem:

skriven

Jag känner mig så ensam och maktlös. Julen blev precis förstörd. Jag som längtat efter att fira jul med min familj. Men istället gick allt i kras idag. Så nu kommer julen bli halv. Kanske lika bra att ställa in den så slipper jag bli besviken. Fast det är jag redan men jag försöker hålla mig utanför detta. Förstår inte hur folk kan vara så egocentriska när man ställer upp och alltid har ställt upp... så maktlös...

Svar: Ja, det blir så ibland och man får försöka samla ihop sig, hitta sin egen styrka och se sitt eget värde och gå vidare.. kram
Esmaralda

67 Månljus:

skriven

Är det helt slut mellan oss nu eller kommer vi ha mer att göra med varandra? (Förutom då vi är tvungna genom arbetet)

68 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Kan ju hända att de drogar mig halvt medvetslös också ;)..
Kram Skorpan

69 Mikael:

skriven

När jag delade ut ett fusk så får jag låta Dawson presentera sig lite och berätta om när allt han hade brann upp etc. och något nytt som kommer

https://vimeo.com/376749930


Hans videoföredrag finns där och en video med att bli Energyworker som han presenterade för en timme sen, verkar vara någon ny kurs som han lanserat, ifall någon vill starta en karriär eller hobby.

https://vimeo.com/eftuniverse

Kram
Mikael

70 Li:

skriven

Hej esmaralda.

Ibland kommer känslan men det kan också vara oro.

Ser det ut som om det finns känslor för henne? Och att han helst vill vara med henne?

Eller ser han ut att kunna vara nöjd och glad i mig?
Ser du om han beslutat sig för att vara med mig? Eller verkar det inte så?
Kram

71 AnnaK:

skriven

Det gick bra idag på halkbanan 👌 Nu är det bara lite mer körning och sen teori och uppkörning kvar! Ser ut som att jag har körkort innan sommaren om inte pengarna tar slut 🙂

Kram 🤗

Svar: Heja dej :) Ja du lär ha ditt kort innan sommaren om du inte ger tappt... kram :)
Esmaralda

72 Boudica:

skriven

Ja det är inte kul det här, jag tar detta med Lagergrabben som ett litet trauma. Återupplever det som hänt och svårt att släppa. Tappar koncentrationen och känner mig inte riktigt som mig själv. Riktigt PTSD tror jag inte det är bara sårad, det går väl över.

Vilken tung dag jag haft idag, nere, chefen på mig igen, bara en skit dag. Och känner mig helt blandad när det gäller lagergrabben.

Försökte ignorera han men hans pockande på min uppmärksamhet vann. Tror han märkte att jag försökte.
Nånstans känns det som det finns något att han inte vill släppa mig helt. Vad är hans tanke? Det gör det svårt för mig, att sväva nånstans mellan vän och inte är tungt.

Hittar jag något/någon som hjälper mig släppa denna tyngd?

Träning står på schemat här, förhoppningsvis mår jag bättre efter!
KRAM!

73 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ojdå, jaha, intressant. Hade jag ingen aning om. Så är det därför han (M) brukar kolla efter mig och vill gå på lunch?

En fråga: varför får jag så ofta upptagna män på kroken? Varför blir de intresserade av just mig? Kram


Svar: Jag tror att även singlar blir intresserade... men det känns som om du ofta rör dig i en miljö där männen är upptagna. kram :)
Esmaralda

74 Mikael:

skriven

Den där magi damen Genevieve letar efter magi mirakel arbetare, finns plats för 10 st, är inte gratis men man får arbeta 12 veckor med henne personligen, blir ett videosamtal med henne för att ta reda på om det passar, man måste vara modig, lämnar ingen länk men ni kan hitta henne ifall ni är sugna på en udda upplevelse :)

Kram
Mikael

75 Jag:

skriven

Hej Esmaralda.

Har han känslor för mig?
Kram

76 Se:

skriven

Hej Esmaralda.

Hur ser möjligheten ut för oss att vi flyttar ihop såsmåningom?
Kram

77 helle68:

skriven

Hej Es.. KBT, EMDR, samtal och mediciner är det jag har fått.. Måendet är absolut mycket bättre och kan styra mina tankar på ett annat sätt själv nu. Samt att medicinerna dämpar mycket men ändå står jag och trampar i samma spår ändå och enligt Psykiatrin är det kroniskt nu mitt mående.. Kan du se vad som kan hjälpa mig eller vad som blir bäst för mig? Kram

Svar: Det är alltför djupgående för att jag ska kunna se det såhär vid ett snabbt svar... kanske du behöver komma till en acceptans och gå vidare därifrån.... kram :)
Esmaralda

78 Mörker:

skriven

Har jag chans på lite rajtantajtan med J? Lite mer för skojs skull, om jag nu klarar av det...

Svar: Ja, den möjligheten finns. kram
Esmaralda

79 Hedwig:

skriven

Hej MIKAEL,
Tack för dina tips, det var snällt! Jag har dock provat det mesta tror jag, även EMDR och EFT, många sorters healing etc. och har blivit lite trött på de där ´alternativa´ metoderna också. Jag skulle främst vilja få hjälp med mina fysiska problem eftersom de faktiskt även hindrar mig från att bli bättre i övrigt och är mitt största trauma. Sedan skulle jag behöva praktiska lösningar för min livssituation. Jag kämpar vidare och är lyckligtvis rätt tuff men ibland, som nu i den mörka decembermånaden nära årets slut, brukar jag känna mig rätt ensam och deprimerad.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: