Danger ahead. Beware.

Rädda människor är det  svårt  att ha att göra med.

Rädda människor är ofta på sin vakt, de tolkar negativt , de går i försvar och har hela tiden  ett förhållningssätt som om de alltid ska bli lurade.

Rädsla och sårbarhet gör människan illa.

 

Som terapeut ser  jag hur olyckliga de är och hur fel det blir fast de försöker göra bra och rätt.  Det är som om förmågan finns men ligger i träda  och rädslorna tar över och styr.

Nya människor ses med  stor tveksamhet – i synnerhet om de är  glada och är lite sprudlande. De rädda kategoriserar dem som  för mycket, som falska och  oäkta.

Människor som vet vad de vill och gör karriär, ja i de räddas ögon är detta  ett kaxigt folk som trampar på de ”små” i sin omgivning.

De funkar inte heller med andra rädda människor – för det blir som om de sakta kväver varann.

Vem funkar de med då ?

Inte många alls.

Att vara den rädda människan är inget alternativ … det är ett tillstånd som ska passeras så snabbt som möjligt.

De rädda försöker tillrättalägga allt genom en strikt framförhållning och sker något oväntat och spontant – då tolkas det direkt negativt.

De ser faror överallt.  De glömmer aldrig att låsa sin dörr.. varken från insidan eller utsidan. 

De slukar alla nyheter om elände.

 De vidtar åtgärder i sin rädsla som tex möter de ett gäng ungdomar går de över till andra sidan gatan… de  känner sig ofta utnyttjade av  släkt och vänner .. de tycker att de ger men inget får tillbaka… fast så ÄR det inte.. det är mest bara rädslan som talar.

Rädslan för att verkligen bli utnyttjad

 

 

De är rädda för invandrare. För lösa hundar.  För auktoriteter.  För uteliggare.

Det blir  slutna, misstänksamma och skär av möjligheten till lärande i mötet med det främmande. 

De övertolkar  arbetskamraters beteende.. och kan lätt känna sig utanför.

De förstår inte sin egen roll i detta.. att de faktiskt väljer utanförskapet genom sitt eget sätt att vara

 

De vågar sällan pröva något nytt …  utan mår bäst av upprepningar för det är tryggt att veta.. även om det är negativa upprepningar.

Somliga har varit rädda sedan barnsben och fått rädslan i sig med modersmjölken

Jag har ett exempel på  hur fel det kan bli.

En grabb som var 21 år hade suttit på kammaren i föräldrahemmet och spelat datorspel sedan han tog studenten 2 år tidigare. Han mådde väldigt dåligt.  Högsta prio var att få ut honom i ett normalt liv. Tyckte jag.

Jag föreslog  volontärarbete och både han och hans mamma  gapade som fågelholkar

” Utan lön”?

Ja, utan  lön.  Heltid. Häpp.

  Det viktiga är att komma ut bland folk. Ha tider att passa, vara delaktig i samhället och att bygga lite på ett bättre CV.

”Aldrig i livet” sa både mor och son.

Inte skulle  Olof bli utnyttjad på det sättet, bara tanken var absurd.'

 

 

 

 

Här såg de alltså en möjlighet som ett utnyttjande och det är så typiskt för den här sortens folk.

Jag hade exempel på platser där han kunde vara volontär.. inom hans eget intresseområde men oavsett hur jag försökte så var som att gå rakt in i en vägg.

Nej och åter nej

Den här gången slutade det med  en rejäl depression och sjukhusvistelse  för grabben

 

Tillhör du de rädda –   inse fakta och gör något åt det

För det kan man !  Om bara insikt och vilja finns

 

Kram & kärlek

1 Sessan:

skriven

Komiskt att du skriver detta.
Jag frågade häromdagen efter oavlönad praktikplats/sommmarjobb för ungdomen som troligtvis blir hemma i sommar.
Jag tror (hoppas) att personen jag frågade förstod att jag gjorde detta i syfte att det skulle vara bra för min ungdom att komma ut lite. Vår ungdom trivs ypperligt hemma och det finns saker att sysselsätta sig med här. Men jag tror att det är nyttigt att komma ut och få lite erfarenheter.

2 EPM :

skriven

Godmorgon!
Tror inte jag tillhör de rädda, men jag tror min mor gör det- förklarar mycket om det är så...

Idag blir det småstressigt men det löser sig nog. Ska rätta tentor, hoppas deras resultat håller i sig.

Jag påtalade för en student att hon såg trött ut efter helgerna, i all välmening. Jag sa det på intet sätt otrevligt men hon verkade ta illa upp... så, jag mailade och bad om ursäkt och undrade om hon var ok. Tystnad.
Var min känsla riktig? Var hon ledsen? Var det pga mig?

Kram

3 Jossan :

skriven

God morgon!

Tyvärr nappa inte de jag tänkte på med boende. Men kolla blocket :) kan säkert finnas något.

Bara några dagar kvar innan det är helg! Och i helgen hoppas jag att jag får sova lite iallafall! Hoppas verkligen på söndag iallafall.

Idag blir det lång dag med läxhjälp. Det är inte så kul. Men ska försöka sova vid halv 9-9! Får BARA se 1 avsnitt på Netflix så jag kan sova sen.

Åh längtar efter att få somna i någons famn snart... dock känns han längre bort idag än igår? Märkligt...

Kram

4 Virrhönan:

skriven

Godmorgon!

Ja detta med rädsla, finns mycket att vara rädd för, jag är rädd för mycket men har verkligen tvingat mej själv att kliva ut och försöka tygla rädslan till nåt bra istället, men mycket träning återstår...
Hoppas du mår bättre idag och du kan ju försöka ta det lugnt så du orkar med Nettan imorgon.
Åh Es måste fråga om det blir fler heta möten med godingen snart, kommer våra små träffar fortsätta ett tag till? Tror inte vi är färdiga med varann ännu..
Önskar dej en lugn och skön onsdag. Kram💕

5 Maria:

skriven

Godmorgon bästa Esmaralda!

Jag har en utbildning på jobbet som efter avslutad kurs ska examineras både teoretiskt och praktiskt, kommer jag att klara dessa prov?? Jag är SÅ nervös.. 😰
Kram! 💕

Svar: Ja om du har fokus så fixar du detta... försök vara avslappnad... kram :)
Esmaralda

6 Skorpan:

skriven

Så illa är det som tur inte, o blir aldrig detvförhoppningsvis heller. Är motsatsen att vara modig då? Stackars han som inte kunde gå o jobba volontärt,ett så sorgligt "slut" det blev. Men varför hade han suttit hemma o spelat i två år, han hade ju utbildning o allt?

Nåja, karriären med goda inkomster lyser nog med sin frånvaro här också, det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig ;). Eller är den kanske på kommande? Undeer innevarande år? Det är mitt mål, fast först måste jag överleva denna månad... O klara mig undan sjukor. Hoppas du mår bättre Es!
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Det är inte helt enkelt att få jobb direkt efter gymnasiet.. och har man för höga krav och söker jobb som är omöjliga att få.. då är självbilden lite skev kanske... och börjar man sitta hemma så vänjer man sig snabbt och för varje månad blir det svårare att ta sig ut. Di fixar det och du tar dig vidare.. det vet jag.. och själv kämpar jag fortfarande med envis förkylning.. suck.... kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Hoppas E hon var nöjda med att träffa mig igår.

Tror du väl det finns möjligt att vi träffas igen?

Ha det bra

8 Fina:

skriven

Hej Esmaralda! Tänker A ibland på hur det skulle kännas att kyssa mig? Kram

9 Smöla:

skriven

Vid tre tillfällen har jag tyckt att jag hört att någon pratar med mig. Det har varit i samband med oljud runt omkring mig. Som när jag dammsuger, lyssnar på musik eller har på tvn. Så tycker jag att jag hör en annan röst ropa eller prata med mig, men hör ju tyvärr inte vad ”de” säger, eftersom andra ljud runtom stör.
Är detta inbillning, så att jag bara hör väldigt fel, eller är det någon ängel som försöker prata med mig?

Svar: Det är inte inbillning.. någon söker kontakt.. det kan vara din ängel eller någon av de dina på andra sidan... kontakten sker i stor kärlek och omtanke om dig.. kram :)
Esmaralda

10 <3:

skriven

Tack för ditt inlägg idag. Volontärarbete låter spännande och är fint att göra till och från i livet om har den möjligheten och kan.
Micke frågade igår om jag kunde sova borta ? Och att han skulle försöka komma loss på fredag. Håller han på och planerar något ?
Tror du vi kommer ses på fredag 🙈😉 tror inte att han hittat på att det är körigt på jobbet....
Kram

Svar: Finns en god chans att ni ses på fredag... runt 55-60 %.. kram :)
Esmaralda

11 Lotta:

skriven

Ja, oj vad rädslor kan ställa till det. Har varit med om det i bla arbetslivet. Försvårar och förstör så mycket. Kanske var det rädslor som gjorde att jag blev av med jobbet (men inte mina egna ;).

Ser du om jag kommer vara kvar ett tag på det tillfälliga jobb jag har nu?

Kram L

12 Fina:

skriven

Hej Esmaralda! Ger det som vi har spänning i hans liv? Hemliga möten på toaletten, hemliga meddelanden... ger det honom en kick? Kram

13 Misses:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för ett spännande ämne.

Ser det ut som att det kommer att gå hela vägen fram den här gången?
Kram

14 DD:

skriven

Jag är mest rädd för att gå själv sent på kvällen... kanske inte så konstigt heller.

Mot skolan snart! Trodde aldrig jag skulle säga det men matematik känns roligare nu!!
Har också en helt annan inställning till allt. Mer positiv!

Svar: Och den positiva inställningen kommer att hjälpa dig framåt. Kram :)
Esmaralda

15 Helena Ir:

skriven

Måste vara väldigt handikappande att vara så rädd..mycket som missas i livet..

Tvingar mig iväg idag..förlamande trött..

Ha en krya på dig dag!

Kram :)

16 Barbie :

skriven

Hej Es! Jag undrar om A gillar mig jag menar annars hade vi inte gjort det eller? Kram

17 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Det är inte lätt att vara rädd, men när det blir till rena dumheter som att inte jobba utan lön...
har jag inte ord för..

Ord har jag dock för att vattnet är åter ..hurra ! Men med en lukt som inte är trevlig ...blir till att fortsätta hämta dricksvatten ett tag till ...
trots ryggont..aldrig får man vara riktigt nöjd...tur är väl det då känner man att man lever

Ha en härlig mitt-i-veckan dag !

Kram Anki med flock

Svar: Så skönt att vattnet är tillbaka !! Kram på dej och hela flocken :)
Esmaralda

18 Snorig jävel:

skriven

Oh, och den där känslan smittar !!

Brukar ofta influeras av min mammas rädslor vilket är rejält irriterande o hämmande..

Goa Es 💖 inköp av första egna bostadsrätten planeras. Inser dock att min ekonomi inte riktigt matchar det jag vill ha. En lite större ganska central 1:a eller liten 2:a hade jag så gärna velat hitta. Vad tror du om mina chanser, ser det ut att bli nybygge? Blir det ens ett köp eller får jag hyra? Vill ju helst inte det..

Kram :)


Svar: Ja, det är så lätt att ta efter av rädslor ! Du kommer hitta det du vill ha men stressa inte dig själv.. dyker det inte upp rätt så hyr först... kram :)
Esmaralda

19 IB:

skriven

Hei :) når kommer kjærligheten til meg? Er det lenge til?

20 Mah:

skriven

Hej Esmaralda.
Igår så såg jag tjejen som jobbar på min sons förskola tror hon väntar sitt andra barn. Det ser ut som att hon börjar få lite mage..
Det är roligt för hennes skull.
Jag kände dock att jag fick en lite jobbig känsla inom mig. Tror den handlar om att även jag längtar till just detta. Och jag vet inte om eller när.

Jag vet att du inte kan se när.

Men känns det som att det ska dröja en tid innan det blir mim tur som år bort? Eller känns det som om det kan bli ganska snart, inte nu men inte jätte långt bort?
Kram

Svar: Väldigt långt bort tror jag inte att det är... kram :)
Esmaralda

21 Lotta B:

skriven

Tror också att rädsla går att göra något åt även om det kan krävas lite arbete. Med rätt inställning och då behöver man annat än energitjuvar runt sig.
Jag vill tacka för healingen från Klagomuren igen, och för den extra som vi fick senare <3 Känner mig piggare, orkar liiiite bättre med känslor (kärlek, olycklig sådan, längtan och saknad) som kommer som svallvågor, men vet du vad - de verkar lägga sig efter ett tag. Sen kommer de igen förstås men ändå, jag känner att jag blir verklig som människa, finns till. Så tacksam käraste E. Hur mår du? Jag sänder kryapådigtankar, hoppas du redan mår bättre. Kramar <3

Svar: Vad roligt att du kunde ta emot healingen så bra !! Tack för dina tankar.. förkylningen är envis men känner mig ändå lite piggare.. kram :)
Esmaralda

22 ht:

skriven

Hej!
Kommer jag hitta en lokal?
Kram!

Svar: Ja, men det kan ta lite tid.. kram
Esmaralda

23 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina du!

Sådär är jag vanligtvis inte alls, men måste erkänna att jag nu lever mitt liv med stor rädsla. Nästan på gränsen till skräck. Och det beror helt och håller på min nuvarande situation, som jag inte kan förändra. Känner mig konstant livrädd för att allt ska skita sig och jag inte ska lyckas med det jag önskar mest i livet.

Jag vet att det är helt sjukt - och TUNGT - att leva så, men rädslan styr mig, äter sig in i mig, borrar sig fast. Mår så himla dåligt.

Du har skrivit att det blir bättre och att ljuset närmar sig, men detta har pågått i flera år och jag ser inte skymten av minsta lilla ljusglimt. Kram

Svar: Kanske du ska försöka fokusera på det som är bra runt dig och ge mindre energi åt eländet... ibland hjälper det... kram :)
Esmaralda

24 Mom:

skriven

Hej Esmaralda.
Det känns så rätt och bra för mig det här.

Visst är han rätt man för mig?

Ser du några tecken på att vi blir sambo och kanske giftemål längre fram med denna man?

Kram

25 Maria:

skriven

Kära Esmaralda!
Tack, för din bok och för att du bloggar om saker som jag oroar mig för, det är en stor hjälp och tröst för mig att läsa inlägg av likasinnade.
Jag undrar om du kan se något om min jobbsituation i den närmaste tiden, de jobb jag sökt; är de rätt? Kommer jag att bli erbjuden en tjänst? Kommer det att vara bra för mig?
Jag har det lite tufft ibland med panikångest, oro och stress och jag oroar mig för att en ny heltidstjänst blir för stort för mig?
Jag hade varit så tacksam för lite råd och guidning.

Varma kramar Maria

Svar: Tack snälla Maria :) Vad glad blir att kunna vara lite till nytta ! Särskilt ett av de jobb du sökt är rätt för dig... chansen att du får något av det sökta är runt 75 % och blir det inget.. så kommer nya möjligheter.. jag ser dig i arbete och ser dig trivas.. kram :)
Esmaralda

26 Josefine:

skriven

Har inte riktigt känt mig som mig själv i januari. Alls, tappat mojon när det varit drama runtomkring och jag velat introverta och tänka. Hoppas bara att det inte är en ny deppression, tänker inte gå tillbaka dit.
Hittar jag mojon snart? Eller händer något roligt?

Svar: Visst hittar du mojon... välj lite kul att hitta på... gå dig själv tillmötes.. kram :)
Esmaralda

27 Jessica:

skriven

Hej Es,

Gillar han mig? Eller inbillar jag mig bara?
För jag ser att han kollar på mig ganska ofta, och han ler mot mig väldigt mycket.
Han kanske bara är vänlig, men jag får en känsla av att han är intresserad, så jag tänkte fråga dig vad du ser? Vad tycker han om mig?

Kram

28 A.D:

skriven

Hej kära ez.

Min fråga kommer jag att bli gravid. Snarast... Känns som det våre något fel jag behöver kolla upp.?

Kramar

29 Cecilia:

skriven

Hej ez!
Kände att det blev lite stel stämning. Tänkte personen något speciellt? Kramar

30 Klara:

skriven

Hej Es! Min rädsla är att bli sårad. Jag tog upp det med honom igår. Det är fruktansvärt med rädslor, något man VERKLIGEN måste jobba på. Det är super viktigt. Jag kollar knappt på nyheter för det är så deprimerande.

Blir det en flytt nu när hans mamma eventuellt ska åka? Kommer jag flytta dit, ser du något om det?

Kram Klara

31 Linda:

skriven

Genast när jag läste inlägget kom jag att tänka på inte en specifik person, men ett parti. Nu bor jag i Finland, men vet att samma typ av parti nog finns i Sverige också. Jag som är finlandssvensk, mitt modersmål är svenska, född i Finland, mina förfäder är födda här får ofta läsa om detta parti, som vill utrota oss 300 000 finlandsvenskar, samt alla andra som pratar ett annat språk, ser lite annorlunda ut etc...

Jag kommer genast att tänka på människor som representerar det partiet. Det måste bero på rädsla, rädsla för allt och alla. Det känns så sorgligt, mest för dem själva. Men också för oss som får ta emot "skiten" förstås....

Svar: Ja och sådana rädslor är livsfarliga... det såg vi om inte annat så under andra världskriget !! Kram :)
Esmaralda

32 Sus:

skriven

Hej
Så bra att va modig....
Bara om man är rädd....
Blir det en resa....
Love sus

Svar: Ja chansen är god att det blir en resa.. den kan skjutas lite på framtiden dock.. kram
Esmaralda

33 AnnaK:

skriven

Är nog lite halvrädd men är inte värst 😊

Inbillar jag mig eller vart det lite närgånget idag med? Var innanför min bekvämlighetszon iaf 😊

Kram 🤗

34 Kristin:

skriven

Det må være veldig vondt å ha det slik du beskriver.
Visst har jeg mine ting, men heldigvis ikke på dette nivået.
Kjære Esmaralda, jeg fant et lite hus som ligger noen få km fra sentrum. Er dette noe jeg bør forsøke å få? Det ville bli et flott sted for hundene og meg. Eller, synes du jeg er for gammel til det?
Skal ta kontakt med advokaten som har dette, men gjør ingen ting før jeg hører din mening. Tusen takk. KRAM

Svar: Nej för gammal är du INTE... du ska lita till din känsla.. känns det bra i hjärtat och praktiskt bra.. då är det rätt för dig !! Besök huset... känn in noga... det är du bra på och du ska lita till din känsla... kram :)
Esmaralda

35 Dunegull:

skriven

Hur ser våren ut för mig E? Finns möjlighet att träffa kärleken eller det är för tidigt? Ngt annat kul som händer? Kram

36 Michaela:

skriven

Ett väldigt jobbigt sätt att leva. Jag kan vara rädd för vissa saker men inte på den nivån.

Onsdag och min födelsedag😊 Men inget firande pga jobb och familjen är på sjukhuset. Så får det bli i år. Brosan är viktigast.
Insättning av pacemaker först i morgon då det inte finns några tider. Bedrövligt. Ser du något om mitt liv som 38 åring? Usch vad gammal. Nu går det verkligen utför😁 Kramar från oss och tack för healing och stöd!

Svar: Grattis.. du fyller år samma dag som mitt barnbarn Lillvirus !! Förstår att det inte är läge att fira och ha roligt. Det får ni ta senare. Och det går inte utför för dig.. du har så mycket gott och bra framför dig.. kram :)
Esmaralda

37 Tiss:

skriven

Gjorde min katt sig illa eller protesterade han sig bara? Jag blir så fruktansvärt rädd såna här gånger och känner mig som världens värsta matte. Jag älskar honom så mycket!

38 Mareli:

skriven

Hej,
Jag tycker att jag gått för långt nu som inte kunde kontrollera min ilska som blev fysisk då jag tycker han betedde sig skit och jag är stressad med många nya saker på g.. var det alls befogat? hur tog han det?
Kram

39 Klara:

skriven

Hej Es, kommer det bli en flytt hem till min partner, ser du något kring det?

Kram Klara

40 Mis:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du om det kommer gå hela vägen fram den här gången?
Kram

41 Mis:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer det att gå hela vägen denna gången?
Kram

42 Mikael:

skriven

20 år och stillasittande finns ger nog alla möjliga anledningar till att må dåligt , gäller andra åldrar med för den delen.

ska jag röra på mig? gratis?

Kan man också fråga sig :)

Fantastiskt föredrag om några av sidorna av att inte röra på sig, eller fördelarna med att röra på sig

https://m.youtube.com/watch?v=ROt9ZE0g-Vg

Anders nya bok, inte läst ännu men skärmhjärnan har nog träffat den där 21 åringen med

https://www.bokus.com/bok/9789174247961/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda/

Sprang på Anders häromdagen men han var lite stressad annars hade jag ställt en fråga, får bli nästa gång.

Tack för tips om handleden, den är inte snygg just nu så försöker låta bli anstränga,
en olycka kan rädda en från en större olycka, eller leda en på rätt väg så gäller ta vara på olyckorna så gott det går, blir kondition och benträning ett tag nu.

Känns som det lättade efter månförmörkelsen, kanske har planeterna kört färdigt mig i deras stenkross nu och det lättar, är kvinnan svensk eller har hon annan bakgrund ?

Ghostwriter?, möjligt det var mig du sprang in i under healing och sorg ligger där, inget jag tänker på alltid men kan nog snappas upp, svårt mäta sorg, vad som är sorg är mindre sorg för någon och mer sorg för någon annan, professionella som har dina talanger kan börja gråta bara de samtalar med mig och de tycker de är oprofessionell som börja gråta, så inte konstigt om du kände sorg.

Kram
Mikael

43 Milla:

skriven

Hej, har släppt många rädslor jag haft när jag levde m exmaken. Jobbet är med att vinna ett pris, har vi chans att vinna det?!

44 Orolig:

skriven

Hej!

Jag tror inte att jag är den rädda typen. Tycker om sprudlande glada människor t.ex
Orolig är jag i alla fall att det ska gå åt skogen om inte jobb kommer snart, att jag ska bli allvarligt sjuk. Oron gör att jag sover dåligt så hoppas att det ordnar sig snart. Esmaralda tror du att det kommer att ordnar sig???

45 Missu:

skriven

Hej Esmaralda.
Hoppas du ser något kring min fråga.

Tror du det går hela vägen fram med honom?
Att vi flyttar ihop?
Kram

46 mam:

skriven

Hej Esmaralda!

Ser förändring ut i min tillvaro att vara påväg? ganska snart? eller dröjer det ett tag till?
Kram

47 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Själv är jag rädd för allt som är värt att vara rädd för. Som tur är så är jag utrustad med en hel del mod också.
Någon gång i tonåren sa jag till mig själv "var gärna rädd men gör det ändå!".
Oerhört bra sagt av mig själv. Jag har hunnit göra massor av saker som skrämmer mig.
Jag hade haft ett astråkigt liv om jag hade låtit bli att göra allt som jag är rädd för eftersom jag är rädd för så mycket.

Snart ska jag åka till Gran Canaria. Det hade jag till exempel aldrig kunnat göra om jag skulle låta bli att göra sådant jag är rädd för.

Simningen hade jag fått sluta med om jag skulle undvika sådant som gör mig rädd. I början fick jag en del panikattacker och blev skakig och började gråta när det kändes som jag inte hann få tillräckligt med luft. Jag hade definitivt inte kunnat simma i öppet vatten. Jag är rädd för både sjöodjuret, grenar under vattnet och stenar med sjögräs.

Jag hade inte kunnat spela teater, jag hade inte kunnat läsa språk på universitetet eller ge mig ut och springa i skogen och jag hade inte kunnat gå konstkurs, åka utomlands eller läsa en kaninkurs i Nederländerna.

Jag hade helt klart missat en hel massa skoj.

Kram ThereseC

Svar: Det var kloka ord du sade till dig själv... det borde ALLA säga... verkligen.. kram :)
Esmaralda

48 Michaela:

skriven

Gratta barnbarnet på "våran" dag😊

Svar: Absolut :) kram
Esmaralda

49 AnnaK:

skriven

Nu blev det nära igen. Slump eller medvetet? Smickrar mig själv lite med att det är medvetet 🙈

Kram 🤗

50 GP:

skriven

Hej Es, Ser du möjligtvis kommer bli erbjuden någon tjänst snart? Känns som att jag bara väntar och väntar, söker massa jobb och alla runtomkring mig får jobb utan någon större ansträngning.. man känner sig lite utanför...


Kram'

51 Fina:

skriven

Hej Esmaralda! Har A tänkt tanken hur det skulle kännas att kyssa mig? Kram

Svar: Ja, det tror jag , kram :)
Esmaralda

52 Grodan:

skriven

Jag är inte rädd mer av osäker oroar mig mer på personligt plan.
Skulle han vilja ha sex med mig finns chansen att det kan ske?

Svar: Ja, den möjligheten finns.. kram
Esmaralda

53 Nornan:

skriven

Hej Es. Nu är det ganska längesen jag kommenterat, livet kom emellan och jag har gått och går igenom den jobbigaste tiden i mitt och familjens liv... Men jag läser din blogg varje dag, så klart!

Jag har en fråga till dej som jag hoppas du ser nåt omkring.
Det har börjat spöka hemma hos mej, mer än vanligt... Saker faller plötsligt i golvet, tunga stora lampor gungar till och rör sej bl.a.
Jag är inte rädd alls men undrar vem det kan vara och varför?

Jag har många nära på andra sidan men jag bor även granne med en kyrkogård. Vad tror du?

Kramar! ♡

Svar: Någon har ett specifikt meddelande till dig.. någon av de dina.. som verkligen månar om dig....men den här personen är ju lite burdus... tala om att du inte vill att hen stökar runt sådär... kram
Esmaralda

54 Helena Ir:

skriven

Michaela,(36) Jag sände din bror healing en dag..som jag kunde se så var rummet välfyllt av besökare..runt sängen hans :) i en ring..Tror han har ett stort beskydd..
Grattis på födelsedagen

Kram :)

55 Bea:

skriven

Det känns som när jag bor i Sverige så känner jag rädsla på kvällarna. Men när man är utomlands så är det lite annorlunda med masssa vuxna och barn som är ute jämt på kvällarna. Alla pratar med varandra och sitter utomhus,och det är lät att få kontakt med människor.(Jag vet att det sker saker utomlands med,när man ser på nyheterna,men det är något mer öppna och inbjudande än vi är)

Ps:Ser du något bra som händer mig snart Es?
kram:)

Svar: Ja jag håller med dig... vi svenskar börjar inte ta oss ut förrän framåt senvåren.. när grillsäsongen börjar :) Bra ting kommer till dig.. kram :)
Esmaralda

56 *:

skriven

Tycker lite synd om honom, när ska det liksom bli lugn och ro ? Kommer exet aldrig att ge se..en låång följetång osm pågått i flera år.

han mår sämre och sämre...vet inte hur jag ska hantera det snart..finnas till hands gör jag naturligtvis. Vill att han går i någon form av terapi men det vill han inte själv.

blir bättre nu ??
Det blir ju automatiskt att det är irriterat hemma också, fast vi vill så mycket mer så blir det fokus på andra saker..

Kram
*

Svar: Ja, det är lite emotionell kaos runt dig just nu... ta tag i en sak åt gången och ro den iland.. det fixar du.. och det kommer lugna ner sig.. kram
Esmaralda

57 Livet:

skriven

Hej Esmaralda!

Längtar efter en positiv förändring är det långt borta eller börjar det hända saker snart??

kram

58 Osäker:

skriven

Hej!

Rädd är jag nog inte men osäker och dåligt självförtroende. Har blivit så efter lång arbetslöshet. Kommer jag att få tillbaka mitt självförtroende och bli mera säker på mig själv??

Kram

Svar: Ja absolut, det kommer.. kram :)
Esmaralda

59 Anna.L:

skriven

Hej! Tack för detta inlägg, alltid lika intressant att läsa.
Jag ser mig inte som en rädd personlighetstyp, inga problem med lösa hundar och älskar att lära känna nya människor, volontärarbete låter bara lockande intresserat speciellt utomlands med mera. Men min kroniska sjukdom gör såklart att jag går igenom mer reserverade perioder emellanåt, då jag begränsas och inte kan jobba/vara lika aktiv. Det jag dock har lärt mig av min sjukdom är att bli mer självständig, modig och möjlighet att utveckla min andlighet. Fick växa mycket utifrån det, var mycket mer rädd som liten flicka.

Jag har ett konstigt lugn i kroppen inför det nya året, trots jättedålig mage och sjukdom just nu. Vill inte sätta några förväntningar på det nya året gällande kärlek eller drömjobb.
Fråga: Ser du hur jag på bästa sätt kan ta hand om mig själv nu när hälsan är sämre? Allt har ju sin tid även om jag vill så mycket mer än orken... bland annat bli klar med allt skolarbete, kunna hälsa på någon vän och bara få göra något positivt emellanåt ...
Kram!

60 Osams:

skriven

Om det blir en släktträff till sommaren hur kommer det att bli?? lite orolig är inte riktigt sams med en syster.

Kram

Svar: Jag tror det löser sig ändå... och blir hyfsat bra.. kram :)
Esmaralda

61 Skorpan:

skriven

Ja det är nog så att det inte är lätt att få jobb, varken som nyutexaminerad eller somjobbytare, som jag är.

Det går som tur är framåt på jobbet o på lördag kl. 16.30 springer jag, o hårt ;), hemåt. Förstår inte alls ide'n med att vara på jobb den dagen, ett jäkla möte... Men är man tvungen så är man...

Käften trilskas ännu, lite orolig nog, men kanske ändå ingen åtgärd behövs ;). Hade jag fått det idag hade det berott på de många pussar jag fick i min dröm ;), av massor gamla killkompisar. Kommer t om ihåg att jag kommenterade att jag inte blivit pussad så mycket på lång tider ;D. I drömmar är allt möjligt. I verkliga livet, omöjligt verkar det som...
Kram Skorpan

62 Anonym:

skriven

Finns det någon chans att Anders kommer betala tillbaka pengarna till mig ? Måste man gå den hårda vägen ? Tror du folk vet om vad som hänt med pengarna?
Kram
😓

Svar: Jag tror ingen vet så noga... och du får ligga på lite extra om du ska få pengarna tillbaka.. intentionen är att betala.. kram
Esmaralda

63 Cecilia:

skriven

Hej ez!
Har så himla mycket att göra och en deadline som ligger 2 månader efter. Den här febern kunde inte komma mer olägligt, kommer de klandra mig om jag inte kommer? Kramar

64 Mikael:

skriven

Man kan väl lätt måla in sig i ett hörn med ord som Volontärarbete, 21 åringen blev väl skickad till sjukhuset när det blev för smaltanke,när man vill nå framsteg så får man ta till det mesta själv blev jag uppmanad av läkare att om så arbeta svart,
hade han väl provat så kanske det hade slutat med att han till slut hade betalat för att få vara där, jag har arbetat utan lön och kontrakt flera gånger, lön är bara är en av belöningar för arbete, var folk lite klokare än bara stirra på pengar så skulle de jobba gratis oftare :)

Kram
Mikael

65 Moloken:

skriven

Känns inte som jag passar in någonstans, och är då annorlunda mot alla andra. är det en känsla bara?

Svar: Ja jag tror det är en känsla du har eftersom du inte trivs riktigt med dig själv.. kram
Esmaralda

66 F:

skriven

Hej något nytt och spännande på väg in i mitt liv du kan se kram

67 Ia:

skriven

Hej
Om det inte har löst sig med rum i Lund så kan jag tipsa om bostadsportalen.se där är det ute ett rum för uthyres, läste där idag.

Nu vill jag bara krypa ner i soffan under en varm filt, det har nu varit kallt ute ett längre tag, - 23 grader, skulle behöva någon som värmer mig, har min soulmate börjat närma sig? Kommer han under 2019?

Kram

Svar: Tackar.. han söker fortfarande med ljus o lykta :) Soulmaten närmar sig KAN komma nu under nya året men ingenting är riktigt säkert.. kram
Esmaralda

68 Alie:

skriven

Ja tänk så mycket man förstör för sig själv, genom att vara rädd hela tiden, o så sorgligt att ta hjälp men inte lyssna in den hjälp som rekommenderas.

Är det avundsjuka från vissa kollegor eller vad handlar det om?
Känns som vi aldrig kommer få en enad grupp som drar åt samma mål...
Ser en annan tjänst i horisonten för mig, vad ser du?
Kram ✨

Svar: Ja avundsjuka finns tyvärr ! Kram :)
Esmaralda

69 Anonym denna gång :

skriven

Jag undrar om du känner att jag kan få min rättvisa fortfarande om jag byter advokat? Jag tycker det ju är fel av universum att ge dig "info" om detta under så lång tid och att det inte ändrats... men ändå får jag ett sådant beslut baserat på ingenting.
Jag vill veta att jag inte kämpar i onödan.




Kram

70 Boudica:

skriven

Den där berättelsen om grabben påminde om hur det var för mig dessa år efter gymnasiet. Jag spenderade några år, 2 kanske? Sittandes vid datorn, inte för jag var intresserad av datorer, mer för att jag var nedstämd, det hjälpte mig att fokusera på annat än negativa tankar. Och då var jag rätt så social på internet, man hittade online vänner, kände sig som en i gemenskapen.
Men mina föräldrar kämpade för att få ut mig i livet, de fick mig gå lite halvdistans på komvux för att läsa upp betygen från sista gymnasieåret. Och sen blev det sakta framåt med arbetsförmedling - SIUS - praktikplatser - och till sist praktikplats på dagens jobb. Som jag nu varit på i mer än 5 år. Och jag börjar känna mig färdig med att arbeta där ;) Därför börjat läsa lite halvdant på mitt kost & hälsa ämne.
jag hoppas nu inte beordrad övertid nästa vecka jag som skulle ha ledig för kursen! jag som är så förväntansfull! Aaah det löser sig nog ;)

Rädd är jag nog inte, men min självkänsla, när den inte är på topp kan göra mig till en riktig fegis. Den vacklar något fram å tillbaks rejält nu.

Kände mig däremot bättre humör idag, på morgonen, än vad jag känt på ett bra tag, men det gick över i en huvudvärk som än är kvar. :(
Hoppas däremot att du mår bättre idag!

Gillar inte riktigt att upprepa frågor, men testar med gårdagens igen, för jag är faktiskt nyfiken om vad du ser om det ;)
Jag tror att jag börjat lista ut varför den manipulativa kollegan försökt göra allt föra att hålla mig borta från D. Jag tror att han är kär i D, eller åtminstone vill ha den intima delen där. jag tror att D vet om det, men inte riktigt lagd åt det hållet. Eller kanske bara vad jag hoppas om honom.
Är det här en historia som min hjärna skapat, eller finns det en sanning i det? Hur ser D på det egentligen? Har jag misstolkat honom? ;)

Ska strax träna lite, hoppas jag orkar med denna huvudvärk. Hungrig är jag med, måste hitta mat :)

KRAM!

71 Misstjejen:

skriven

Hej

Så kan det vara stämmer att jag svaret på frågan om vad jag har söka efter många år. Någon som jag saknar och jag vill förstår.

Så nu får jag besvara efter fråga om vaf jag har söka efter?

Så det stämmer?

Ha det bra

72 Mimi:

skriven

Hej Es!

Blir det en bra vår/sommar när det gäller jobb?? vill ha ett jobb att trivas med.

Kram

73 Anonym denna gång :

skriven

Jag undrar om du känner att jag kan få min rättvisa fortfarande om jag byter advokat? Jag tycker det ju är fel av universum att ge dig "info" om detta under så lång tid och att det inte ändrats... men ändå får jag ett sådant beslut baserat på ingenting.
Jag vill veta att jag inte kämpar i onödan.




Kram

74 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda

Min man åkte till Göteborg idag över dagen. Snart hemma i Stockholm igen. Han säger att det hade med jobbet o göra.. känner du att det stämmer?

Kram

75 Fina:

skriven

Hej Esmaralda! Finns det en chans att jag får honom i säng? Känns som att chanserna ökar... Stämmer det? Kram

76 Barbie:

skriven

Kommer nått bra hända snart? Kramar

77 Bea:

skriven

Tack för svaret Es kram:)

78 Lisa:

skriven

Hej!
Jag funderar lite på att byta jobb ganska snart eftersom jag känner att detta nya jobb är lite övermäktigt för mig.. ser det ut att vara ett gott val?
Kram

79 Daniel:

skriven

Kommer jag hitta kärleken i år ?

Mvh Daniel

80 Ia:

skriven

Hej
Om det inte har löst sig med rum i Lund så kan jag tipsa om bostadsportalen.se där är det ute ett rum för uthyres, läste där idag.

Nu vill jag bara krypa ner i soffan under en varm filt, det har nu varit kallt ute ett längre tag, - 23 grader, skulle behöva någon som värmer mig, har min soulmate börjat närma sig? Kommer han under 2019?

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: