Meningen med döden...

Meningen med döden… är kort & gott att  jordelivet  är över för den här gången och vi flyttar hem till ”Alltet” där vi finns mellan våra jordeliv.

Tack & lov, säger vi ! Och "Äntligen hemma", säger vi också och pustar ut.

Det är  i Alltet vi hör hemma egentligen.. och vi bara gästspelar   då och då i olika jordeliv.

I Alltet är vi  tillsammans med de själar som vi hör ihop med.. oavsett det är människor eller djur.

 

Vi planerar vårt nya jordeliv  från Alltet och de händelser som vi ska vara med om… och varför allt detta fuss ska vara nödvändigt.. varför vi ska födas om  och få insikt i att det ofta är svårt att vara människa… det begriper jag inte riktigt.

Men naturligtvis  finns det en slags plan i detta !

 

 

 

 

Den här planen förstår vi inte ett jota av …  jag tror inte vi har kapacitet att förstå och det är inte meningen att vi ska begripa…  våra jordiska hjärnor och insikter räcker inte till.

Men när vi går över… då kommer också insikterna…

 

Kram & kärlek

1 Smöla:

skriven

Mycket intressant detta...
Hur ser kvällen ut för mig? Någon själsfrände på G, eller en lite flirt?

Svar: Något lite kan mycket väl ske.. ha ögonen på skaft.. kram :)
Esmaralda

2 Helena Ir:

skriven

Fina bilder,speciellt den sista..
Det här är bra läsning för mig..eftersom jag har en rädsla för det där efter sista sucken..sista andetaget..det som händer med kroppen..Ja,jag är ju inte kvar där..i en av seanserna jag fått så har jag fått lite hjälp att förstå..varför jag känner så..

Det är allt bra med Alltet ändå..livet är för kort annars..
Det här är ett tacksamt ämne för mig..önskar så att jag fick mer bekräftelse än jag fått därifrån..kanske allt har sin tid..

Kram :)

Svar: Ja allt har sin tid... och det är svårt med både känsla och kommunikation mellan världarna.... kram :)
Esmaralda

3 Mikael:

skriven

Universums plan kanske man kan kalla det :)

Här kan man titta på program om döden, alver, troll och annat från Island

https://www.svtplay.se/video/20461256/islandska-spoknatter/islandska-spoknatter-sasong-1-spoken-de-ododa

Livet är något komplicerat men Jesus är en ledtråd i detta, när folk tröttnar mer och mer på världsordningen och kaos så kommer det komma något nytt om livet, från Norden, blir kanske med lite buller och bång :)

Kram
Mikael

4 Ghostwriter :

skriven

Ska jag fortsätta söka på den bytessidan eller finns det andra sätt som kommer löna sig mer? Känner att folk inte engagerar sig och/eller utnyttjar min tid hela tiden (på sidan) så kommer ingen vart...


Kram

5 Diana:

skriven

Hej Es!
Vilken trevlig resa ni har!
Den där taxischauffören är ju inget att tänka i jämförelse med vad ni får ut av resan och med era upplevelser:-)
Finns två böcker som kan öppna våra minnen vad gäller mening med livet och döden.
Samtal med Gud, Neale Donald Walsch och Själarnas resa, Michael Newton. Fantastiska böcker som kan ge svar på en del frågor om meningarna:-)

Njut av resan!
Kram!

6 AnnaK:

skriven

Är inte bekymrad över döden annat än att det blir så jobbigt för de som är kvar. Främst barnen.

Tjatar lite men verkar hånglet fortfarande finnas rätt snart eller är det ett framtidsprojekt? Blir det ett lyckat sådant eller bara ett nja?

Kram 😊

7 Skorpan:

skriven

Ja efter livet kommer döden o numera är jag inte rädd för den. Kanske tack vare att jag hittade din blogg Es o har "läst på" om livet efter vår bortgång...

Klänning o skor inhandlade ett steg i rätt riktning, o nu o shoppar lite. Fick ett riktigt ögongodis i cntret idag o var ju tvungen att titta på honom flera gånger. Gift förstås, men tror också att han kolade in mig, eller var det bara önsketänk Es? Hur som haver var det upplyftande ;). Längtar så efter en man, tänker han komma snart, utan det gamla bagaget ;)? Nu mat, vilken besvikelse, o sen lite vandrande i centret igen. Vem vet vad som kommer emot..
Kram Skorpan

Svar: Nog kollade han lite extra på dig också... det var en snabb ömsesidig attraktion.... kram :)
Esmaralda

8 Me:

skriven

Hej Esmaralda.

Väldigt intressant men jag tror också att vi inte ska tänka alldeles för mycket på det och bara leva här och nu. Det kan man må bra av.

Hur ser det ut för mig i sommar?

Verkar någon kärlek eller relationsmässigt vara runtomkring mig då?
Kram

9 Boudica:

skriven

Intressant detta med livet och döden! Här har jag bestämt mig att det ska fokuseras mer på mig själv detta år. Men jag känner mig så nere och omotiverad, behöver hitta tillbaks till min balans. Jag har på känn lite vad som orsakar min obalans. Visst jag är lite nere för att det gått åt totalt fel håll med D, men det är nog inte roten till att jag känner mig så här.

Det här med att gå i Jesus fotspår, jag har sett för ett bra tag sen nån dokumentär om folk som fått för sig att de är Jesus eller andra heliga människor efter en sådan resa. ;)

När du för några dagar sedan skrev att du tyckte att jag skulle lägga ner det här med D, så var min tanke ju motsatsen, nej inte ska jag det, jag vill inte "förlora" denna fight.
Men igår när jag hade chansen att ta upp det med honom, kollegan var borta.
Så var jag totalt ändrat i tanke sättet, jag ville inte längre, kände det var inget för mig, undrar vad som attraherar mig till honom, jag vet ju att det inte är utseendet, eftersom det är mer motsatsen till vad jag normalt faller för. (Undrar fortfarande ;)) Så jag lät det va, var normal medarbetare bara.
Visst det g;r ju lite ont nu, när man insett att man släppt något som man hållt fast vid.

En fråga nu, har ett bra tag haft en känsla av att han är involverad i något maffialiknande, eller gäng, något med pistoler involverat. Denna känsla kommer då å då, även en obehaglig känsla om att han kommer bli skjuten.
Men vad jag vet om personen så vill jag inte tro att det stämmer in på honom.
Ser du något sånt om honom, nån varning runt honom?
Eller kan det vara något mer symboliskt?
Gillar ju inte denna känsla/syn!

Är ska det röras på sig lite, handlas, å tränas.
och försöka ta tag i å få något vettigt gjort.

KRAM!

10 Jennifer:

skriven

Jag är precis på samma sätt, aldrig varit på en charter men en gång på en sol-och badsemester där vi typ hängde vid hotellet och poolen hela dagarna. Det började krypa i benen efter en dag...

Jag har ju rest en hel del och hoppas kunna fortsätta med det genom hela livet. Det är väl det närmaste en livsmening jag kan komma. Jag har samlat på mig en hel del erfarenheter och lärdomar och upplevelser, och undrar ibland om jag på något vis kan ge ut, lära ut, dela med mig till andra av mina erfarenheter? Förstår du vad jag menar? Kommer det någon gång att komma ett sådant tillfälle?

Jag väntar ju på rätt tillfälle att skriva min reportagebok, kanske det blir den? Måste bara först komma iväg till något intressant land som jag vill skriva om.

Hur stor är chansen att jag kommer iväg detta år till något av mina drömmars resmål

Hoppas ni har det härligt i Jerusalem
Kram

Svar: Ja, du kommer skriva din reportagebok och det kommer bli riktigt bra.kram :)
Esmaralda

11 MalinS :

skriven

Så himla kul att läsa om dina reseäventyr och Jerusalem är en av platserna jag så gärna vill resa till, det är på min top 10 bucketlist.

Mamma har försämrats och konstigt nog tänkte jag på alltet idag, att mamma kanske väljer återuppfödas i ett av mina barn om jag får några. Kan inte tänka mig att mamma skulle släppa taget om oss när hon går över snart.

Hur länge blir ni borta?

12 Helen:

skriven

Har kommit fram till samma, dvs att jag inte förstår o kanske inte ska förstå. När jag ser foto på tunneln kommer tankarna till en kär anhörig som var nära döden o berättade att hen varit som i en tunnel. Berättade det som om det var en trygghet. Personen kom tillbaka till livet för att dö några veckor senare. Kanske för att kunna ta farväl här.

13 Juni :

skriven

Det är skönt att veta samtidigt som det blir ett slags vacum i hjärnan...hur är det ens möjligt...?

Hälsat på en sjuk vän i dag som inte har så långt kvar. Humor och skratt har blandats med allvar. Skönt att tillåtas göra både och.

14 Michaela:

skriven

Jag är livrädd för att dö men du har i alla fall sagt att jag kommer bli gammal så ett tag kvar dit då :) Kram!

Svar: Ja herregud ja.. du har många år kvar... kram :)
Esmaralda

15 Solstjärnan :

skriven

Hej 😊

Döden,känner att jag inte är rädd för den just nu ,den känns som du skriver att den är en naturlig övergång till Altet,där många av våra nära och kära finns och därifrån vi ursprunligen kommit.
Hoppas att denna känsla finns kvar när det sedan en dag blir aktuellt.Det kan man inte vera förrän sen.

Es,sökte en tjänst idag.Vilka är chanserna att få den ?
Eller finns det ett annat jobb därute som väntar att jag ska upptäcka det?

Ha det så bra!
Kram Solstjärnan ⭐

Svar: Chansen är över 50 %... jag håller tummarna.. kram
Esmaralda

16 Sus:

skriven

Hej
Så förtröstansfullt......
Tack för svar....
Tänker ett varv till....
Love sus

17 F:

skriven

Något runt mig som jag bör uppmärksamma

18 F.u:

skriven

Undrar om det finns något budskap till mig kram

19 Livet:

skriven

Jag har ofta undrat över detta varför jag finns. Mitt liv har inte varit så lätt. Varför ska jag gå arbetslös och skrota hela dagarna. Känner mig så himla värdelös. Finns det överhuvudtaget någon chans att jag får jobb och trygghet igen???

Kram

Svar: Ja, det finns en hel del bra, fint och positivt i din framtid och en stor mening med ditt liv.. kram :)
Esmaralda

20 Temperamentsfull blondin :

skriven

Jag har sedan jag var liten känt att jag inte hör hemma här.

Ibland känner jag även en diffus längtan till något som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Jag tror den är kopplad till Alltet.

En trött gammal småbitter själ som längtar hem möjligtvis :)

Vad tror du Es. Kan hon utvecklas till en bra vännina? Vi verkar ha en del gemensamt. Bland annat det spirituella. Må fortsatt gott på resan ni två! Det ser underbart ut.

Kram ❤️


Svar: Ja, en hel del av oss har minnesfragment från Alltet.. som en slags känsla.. att vi längtar någonstans utan att riktigt veta var ! Ja, hon har förutsättningar att bli en väninna.. kram :)
Esmaralda

21 Alie:

skriven

Jag har också funderat kring det här med varför vi inte minns.. och precis som du skriver; så har våra hjärnor inte den kapaciteten, och tur är väl det, ändå. Det finns en mening med allt, men det är inte greppbart..
Det är bara väldigt onödigt att oroa sig för döden för den drabbar oss alla, för eller senare. Att leva fullt ut är det bästa och att påminna sig om det, lite då och då. 💫
Kram ✨

Svar: Exakt ! Kram :)
Esmaralda

22 Mimi:

skriven

Hej!

Hur ser våren ut att bli kommer den med något glädjande eller händer inget särskilt??

Kram

23 Mirre:

skriven

Jag tror också på att vi alla hamnar på en plats efter döden.. Men jag undrar varför vi inte kommer ihåg någonting ifrån alltet? Det känns som om man blivit rånad på sina minnen, är man ens närvarande när man är där?
Jag tror att man lever sina jordeliv för att utvecklas som själ. Man lär ju sig så oroligt mycket.
Nu på sistone har jag haft sån otrolig dödsångest, speciellt för en plågsam död. Fick det efter att jag läste om ett fruktansvärt mord på nyheterna. Nu är jag rädd för att jag också ska dö en plågsam död.. Och att jag inte har någon kontroll över vad som händer sedan. Åh.. Känner mig så ogrundad, får försöka grunda mig lite. Tror du det kan hjälpa? Kram ☀

Svar: Grunda dig lite.. så du känner dig lugnare och någon plågsam död för dig ser jag absolut inte.. kram :)
Esmaralda

24 EPM :

skriven

Meningen med livet kanske är att förstå det...

P verkar uppriktigt sugen på att ses, jag är smickrad och glad. Jag tror att alla relationer är bra för oss, de lär oss. Så även om P inte är min soulmate så är han en vänlig, stilig man och vi trivs ihop.

Jag är bara rädd att bli lurad igen....

Kram

Svar: Du har bra intuition.. lyssna av den och du blir inte lurad.. kram :)
Esmaralda

25 Mimis:

skriven

Hej Es!

Kan jag vara en gammal själ?? Har alltid känt mig gammal på något sätt.

Kram

Svar: Ja, du ÄR en gammal själ.. kram :)
Esmaralda

26 CR:

skriven

Tror jag har varit över på andra sidan på besök...
Det var när min häst Emil hade gått över till alltet för några år sen. Jag träffade först några släktingar som också har gått över sen vidare uppåt till min häst.
Dom var på olika ställen eller våningar släktingarna och Emil. Det som förvånade mig mest var att det krävdes lite kraft för att förflytta sig och ta sig dit. Om ni har hoppat ner på det djupaste i simbassängen någon gång, så tar man ju i
lite för att komma upp till vattenytan igen, exakt så gjorde jag när jag förflyttade mig.. uppåt, uppåt..
Såg massor av fjärilar.. allt var på sån kompakt och liten yta kändes det som. Färgerna var mycket klarare än här...
Tror inte att detta bara var någon vanlig dröm..
Det var så annorlunda..
Ha en härlig semester Ez

27 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Trevligt att höra.
Jag kan alltså känna attraktion, o andra också, alltid en början ;).
Kram Skorpan

28 IaElisa:

skriven

Jag tänker precis så också; att jordelivet är till för lärdomar och träning för att nå insikt och utvecklas och så. Vad jag inte förstår och har grunnat på mycket den senaste tiden, är vad iden med mentalt sjuka åldringar är? Jag jobbar på ett åldringsboende, på demensavdelningen, och jag undrar ofta vad tanken är med dessa själar. Varför måste de gå omkring, år ut och år in, i total demens? Det finns en klient som kan säga en mening, och han säger samma mening ca 70 gånger per dag, med totalt tom blick och ett påklistrat leende. Där finns en kvinna som inte pratar alls. Hon förstår väldigt litet av vad som försiggår omkring henne, och hon spenderar sin dag med att hasa omkring i gångarna och mumlar för sig själv.
Dessa människor har varit alldeles vanliga människor med familjer, hem och jobb. Varför blir det såhär? Vad kan dom lära sig mera i detta skede? Eller är problemet vi andra, som ”håller dem vid liv” med vår omfattande åldringsvård? Dessa två personer skulle inte leva om det inte vore för socialskyddet vi har i dagens samhälle. Hålls dom kvar av oss människor när dom egentligen borde ha fått gå över redan för länge sedan?
Det här låter nu hemskt, och jag är absolut inte en galen ”svart ängel-sjukskötare” som tänker utföra eutanasi på eget bevåg! Jag bara undrar för mig själv vad meningen är med att dessa människor skall spendera sina sista år på dethär viset? Har du någon insikt i detta Esmaralda?
Och Ps! Er resa har väckt mitt intresse för att besöka Jerusalem! Har aldrig ens tänkt tanken förrut men det ser ju jättemysigt ut!

Svar: Du skulle älska Jerusalem.. res hit !! Kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: