God eller ond ?

Nå, anser du dig vara en god människa ?

Det är du säkert också men ingen är enbart god. 

Det finns två sidor av oss alla.. och till och med Moder Theresa hade säkert sina mörka tankar och  kanske skrattade i mjugg när nån halkade och drattade på ändan  !

Alla har både gott och ont i sig.

 

En klassiker är ju att vi önskar elände till någon som gjort oss illa… det gör inte goda människor  men det gör normalt folk ! 

Å ena sidan kan man ge en hundralapp till en tiggare och minuterna efteråt kan man hälla  iskallt vatten över grannkatten som bajsar i din trädgård.

När vi gör onda handlingar har  vi som regel en ursäkt.

Vi tycker att den som fick det onda – hen förtjänar det och därmed har vi inte ett uns dåligt samvete

Men är du alltid utan samvete – ja, då har du troligen en diagnos av något slag.

Och har du dåligt samvete för allt -  då är inte heller detta särskilt sunt.

Jag har gjort onda ting i mina da´r ! Ni skulle bara veta. 

Jag såg en dam sänka sitt breda arsle  rakt på en julgranskula som låg på stolen – när jag borde ropat hallå! stopp!  Men jag studerade bara intresserat vad som skulle ske.

Jag har  ljugit och min förste man  ljög jag ofta för. Jag köpte tex  en  märkesblus och sa att kolla den här trasan som jag kom över på rea för 29.90 ! 

Han hade liksom inte grepp om sånt. 

  En gång hade jag gäster som båda var laktosintoleranta och jag hade  glömt köpa laktosfri grädde till såsen.. så jag använde vanlig.. massorn enligt receptet… och  när de frågade så sa jag förstås att jo, det är laktosfritt. Sen satt jag hela kvällen och oroade mig för att de skulle bajsa ner min ljusrosa soffa.. men inget hände.  Tack Karma !

Jag kan räkna upp hur mycket som helst !

Fast ju äldre jag blir, desto mindre  ond tror jag ändå att jag blir.

Jag ljuger sällan nuförtiden… utan får en kick av att stå för det jag gör och tycker.. vilket kan vara lite knäppt det också.  Och jag skulle aldrig medvetet ge nån något som de inte tål.  Tror jag inte i alla fall.

 

Vita lögner räknas inte… de strösslar vi kring oss hela tiden.

Lögner är en del av det sociala spelet

Jag menar… vi säger ” tack jag mår bra” när vi blir tillfrågade och egentligen mår vi pissigt.

Eller ” Vad fina dina nya skor är” fast vi tycker de ser ut som  containerfynd.

Eller ” Fin du blev i håret” till kompisen som kommer från frissan och ser ut som  en elektrificerad katt.

Eller klassikern ” Jag har inte kontanter på mig ”

 

 

Man är inte ond för att man ljuger ibland.. bara alldeles normal.

Hur har du det med det goda och onda ?

Kram & kärlek

1 Jossan:

skriven

God morgon!

Ond vet jag inte riktigt om jag är...men det är klart att jag kan känna att jag vill att de som behandlat mig illa ska känna så som jag känt. Men de tror jag är normalt tänk. Jag har förr fått höra att jag ser ut som en bitch. Att va en bitch är inget som jag anser va trevligt. Visst kan jag va bitchig ibland men det är inget som jag är ofta. Nästan aldrig.
Jag har lätt att få dåligt samvete utan anledning. Men ibland vet jag inte ens varför jag får det...

Idag är det stora dagen och klockan stod på 5.30 för att vakna... Är så nervös inför tentan men jag kommer klara den, det är jag säker på!

Har ont i halsen och är så trött men lär somna direkt när jag kommer hem. Det för jag alltid efter en tenta för jag har ont i kroppen.

Dags att fixa sig...

Kram

Svar: Lycka till nu o stor kram :)
Esmaralda

2 Dunegull:

skriven

Haha, intressant! Jag försöker vara så god jag kan. Bryr mig om andra, även djur. Har svårt dör orättvisor. Mognar själv för varje år som går men såklart önskar man ibland ont till dem som behandlat en så illa genom åren.

Du skrev igår att han gillar mig. På vilket sätt ser du det? Som person eller har han känslor också?

Kram

3 Skorpan:

skriven

Tja, nog finns de båda sidorna hos mig, men det beror kanske på hur man vill benämna dom ;). Är väl en kärring innerst inom o den sticker upp sitt fula tryne nu o då... Man börjar ju likna de man umgås med ;). Försöker o tror mig för det mesta vara god, men ibland omskriver jag lite o drar till med en vit lögn, det kan jag medge. Inget som nån skulle dö av, om de fick veta, fast iofs inom den bransch jag jobbar kanske folk skulle dö ;), verkar så då man får feedback på att dokumentet inte får se ut så, det är inte snyggt... Kan jag hålla med om, men alla överlevde. Summa sumarum, både god o ond.

Härligt med freag. Får se om äldsta barnet kommer på permis, borta två veckor redan, o nu ska han antagligen byta "tjänsteställe", vilket blir klart idag. Det blir närmare hem :) o det är ju alltid en fördel. Tror du Es att han får permis idag?

Annars blir det väl lite jobb o hemmajobb o vardagliga sysslor, som det brukar. Känns som det börjar bli dags för kaffe...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Finns en chans med permisen... men osäkert... själv sitter jag här med en stor balja kaffe bredvid mej.. kram :)
Esmaralda

4 Anonym:

skriven

Hej kära Es, vad är det för fel på min vicevärd. Tappade min nyckel igår och ringer honom men han vägrar att öppna min dörr fast han har nyckel så elak och ogin är han. Han har gjort flera fel mot mig tidigare. Känner nu att jag kanske bör polisanmäla honom för tidigare händelser.
Vad hände med min nyckel ? Får jag den tillbaka tror du ?
Kram

5 Mimis:

skriven

Godmorgon!

Tror i alla fall att jag är en rätt så god människa. Vill ingen något ont. Visst har jag varit förbannad på vissa men har nog inte önskat elände till någon.

Börjar det ljusna snart och bli bättre tider??

Kram

Svar: Ja, det ljusnar.. gör bra val kring dig själv.. kram :)
Esmaralda

6 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda Jo! då! det har jag" Vita lögner" 😃😊. Min Dotter i Bromma håller på att söka nya jobb Som är lite mer betalt! Tror du det kommer gå bra för henne? Kram😃☀️

Svar: Ja jag tror det kommer gå fint för dottern.. kram :)
Esmaralda

7 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda! Ja, det är väl att vara människa, att ha både gott och ont i sig. Att i ibland göra elaka saker gör oss inte onda utan snarare mänskliga.

Tack för svaret om min kära vän som gick bort. Känns som en stor tröst att veta att han visste och vet vad och hur mycket han betyder för mig. Det svåra är väl för oss som blir kvar här, vi som sörjer. Det är märkligt hur sorgen går i vågor - plötsligt överrumplar den en med full kraft, för att sedan tona bort och man nästan för en stund glömmer vad som hänt.

Det känns som om han dog just då han chattade med mig. Var det så? Vi skrev till varandra fram och tillbaka, jag skickade svar till honom kl 20.21 men det meddelandet läste han aldrig. Tänkte inte närmare på saken fastän han alltid var den som svarade, han brukade aldrig sluta mitt i. Men denna gång gjorde han det och jag förstod inte att något var fel. Det var först följande dag som jag fick veta vad som hänt.

Jag saknar honom så. Han lämnar efter sig ett enormt tomrum som ingen kan fylla, någonsin. Finns det något han vill förmedla till mig? Kram,
Jennifer

Svar: Han kommer höra av sig till dig, han kommer på besök men det kan dröja en tid.. något särskilt att förmedla får jag inte till mig.. kram :)
Esmaralda

8 HS:

skriven

Så är det att ingen (?) människa är enbart god eller ond. Och många av de onda sakerna vi gör mot andra beror på brister hos oss själva, såsom för lite kunskap eller att vi är omogna i oss själva. Jag har som alla andra en del mörkt i mig men jag vågar påstå att jag är ärligare än många. Och jag försöker att inte döma andra. Det finns alltid så mycket man inte vet om en annan person, varför hen gör si eller så, så det är bortkastat att döma eller tala illa om personen. En komplimang såsom ”vad fin du är i håret” säger jag bara om jag verkligen menar det. Jag kan gå fram spontant till folk på busshållplatsen och ge en komplimang för ett snyggt plagg de har på sig och då blir de jätteglada. Även på jobbet ger jag positiv feedback när jag tycker att någon har gjort något bra.

Svar: Positiva människor som du , de sprider glädje !! Kram :)
Esmaralda

9 Ghostwriter :

skriven

Vita lögner för mig är lika illa, då lögn är lögn enligt mig - en jobbig trigger och något jag verkligen inte klarar av och ångest och oroa kommer över mig. Ja, jag försöker hantera det men tycker ändå folk som ljuger kan sluta med det... jag är en ärlig person men det är för att jag har ljugit förr (mest vita lögner för att skydda mig själv i farliga situationer). Tycker dock inte att jag ljuger idag. Isåfall bara om hur jag mår.

Överdriver jag för mycket när någon ljuger? Om inte alls, hur ska jag hantera när någon ljuger. Liksom någon jag älskar... då känner jag att ”Men åh, litar du inte tillräckligt på mig så att du bara kunde säga det där?”

Jag hatar mär dolk ljuger.
För jag känner mig mindre värd i deras ögon, även om de kanske inte alls känner så - så får dom mig tro det. För jag skulle i värsta fall bara tänka mig ljuga för någln jag verkligen inte bryr mig om.... jag vet, alla är inte som mig...



Jag vill bara bli en bättre människa. Och tänka mer avslappnat även om saker gör skitont.


Kram

10 Louise:

skriven

Jag är nog både och. Förr kunde jag vara så elak att önska någon att få missfall just för att de redan hade så många barn. Varför de skulle få bli gravida och få ännu mer barnbidrag och så. Idag bryr jag mig inte. Jag blir glad för mina systrar när de lyckas och så. Så jo jag är nog både och.

På väg mot förskolan för sista gången. Blandade känslor javisst och jag ska inte vara på min vanliga avdelning utan den mittemot. Vikarie för min kusin. Glömde timlappar att hemma som jag skulle lämna in idag så jag får fixa nya och fylla i idag på rasten. Glömde bara för att barnen bråkade på morgonen.
På måndag ska jag på en intervju till en förskola som jag var på intervju hos för två år sedan. De har en förskola som ligger ett stenkast från barnens skola. Ja det är bara som timvikarie. Tror inte han vill anställa mig som barnskötare med tanke på att jag har de där 27 hp kvar men vi får se. Hoppas i alla fall att det blir mycket jobb om jag blir anställd som timvikarie. Jag behöver det.
Blir det en tjänst som barnskötare eller blir det som timvikarie där?
Behöver fast men det kanske inte går. Ska iaf söka till förskollärarutbildningen igen för att få göra mina två sista praktiker. Så jäkla dåligt.

Nåja ha en fin dag och tacksam för svar.
Får hoppas man inte blåser iväg i eftermiddag. Kramar

11 Hemmet hem - Ghostwriter :

skriven

Undrar om bostaden (via blocket) kan vara något som skulle passa mig? Och om det blir kontrakt på den :)

Kram och ha en fin helg!

12 Mirre:

skriven

Godmorgon Ez,
Inatt drömde jag om min ex-bästa kompis igen.. Jag mår så dåligt när detta sker, dels för att jag saknar henne och att hon inte hört av sig till mig alls men också för att jag innerst inne också vill leva det livet hon gör just nu. Vi båda är utomlands men jag pluggar väldigt hårt och hon lever verkligen life känns det som. Jag är väll lite avundsjuk antar jag och vill också leva hennes liv där borta i USA.. Usch så dåligt jag mår nu.. Vad ska jag göra eller hur ska jag tänka för att må bättre, hur släpper jag detta?🙁 kram

Svar: Du pluggar.. och du kommer igen på upploppet... jämför ingenting utan lev ditt eget liv... så bra du kan... kram :)
Esmaralda

13 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Man kan inte vara mer än människa ....

Dåligt samvete det har jag för hundattacken Jag kunde inte försvara Moses utan stod mer eller mindre och skrek ta hunden ta hunden Riktigt dåligt gjort av mig som hundägare.

Dålig är jag tydligen som "svärmor" oxå Sonens flickvän åker hellre iväg direkt till jobbet än pratar med mig på morgonen...Jag brukar ligga kvar i sängen för att inte "störa" hennes frukost för då hon tar äggröran och går in på rummet o äter om jag kommer upp..Idag gick jag upp och hon åkte direkt utan frukost...snacka om att känna sig som en dålig svärmor ...och inte går det att prata med henne ...hon går då in på rummet eller åker iväg.Hon visar verkligen vad hon tycker om mig...I början trodde jag hon var blyg...men nu har hon bott här i 4 år konstaterar jag att hon "bara" ogillar mig...

Moses är fortsatt "låg" vill inte ens gå ut själv ! En granne kom förbi igår som inte är "hundmänniska" till och med han sa att Moses inte är sig själv..

Ha en go Fredag <3

Kram Anki med fortsatt stukad flock

Svar: Nå, sonens flickvän ska bara vara tacksam att hon får bo i ditt hem.. och passar det inte, ja då får hon väl flytta. Kan jag tänka. Starkt av dig att ha henne boende där.. hade jag aldrig orkat med. Stackars lille Moses.. han är nog fortfarande i lite chock... kram på er båda !!
Esmaralda

14 Juni:

skriven

Jag känner mig långt i från god. Jag är mer den där ärliga typen som genom min tydlighet och raka sätt meddelar folk ett och ett annat. I min värld är det för att lyfta upp folk som hamnat fast i ett kanske martyrbetende, tycka-synd-om, eller, det klarar jag allllddrrigg-beteende. Det folket gör mig så irriterade så att jag har ett tvång att bara säga rakt ut vad jag tycker...kanske inte så snällt då flera av dem inte har bett om det och de är därmed inte heller förberedda. Jag blir liksom ilsket triggad av dem 😣! Trevlig helg 🎈!

Svar: Ja, alla har vi våra triggers, så är det :) Kram :)
Esmaralda

15 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
Jag tänker att vi skulle inte veta vad godhet är om det inte fanns ondska. Vi skulle inte veta att vi var lyckliga om vi inte varit olyckliga någon gång. På samma sätt kan vi inte vara enbart goda eller onda. Du skrev om en brottsling häromdagen till exempel, vars godhet jag har personlig erfarenhet av.
Jag tänkte onda tankar om katten när han var elak med gammkattan. Mina tankar var nog väldigt syrliga det tillfället för han tittade på mig med en förskräckt blick 😂😂😂

Svar: Ha ha ha, ja, katter är bra på att känna in... kram :)
Esmaralda

16 DD:

skriven

Bra fråga, jag är iaf god😄
Dock funderar jag över min kusins fru! Hon däremot... hon är speciell och har tänkt på att hon kanske är sjuk på npgot sätt? Tycker det är speciellt när mammor kan vara sådär mot sina egna barn osv..

Svar: Ja något problem har hon i alla fall... kram :)
Esmaralda

17 Britt:

skriven

Hej.
Varför hittar jag inte äkta kärlek? Väljer män som är dominanta och låter mig inte vara den jag är. Kram

Svar: Du får träna dej och gå in för att upptäcka en annan typ av män.. kram :)
Esmaralda

18 Fina:

skriven

Hej Es, frågade igår om han förstår om jag bryter vår vänskap, och du svarade att ”det blir lite dubbelt för honom”? Vad menar du med det? Kram

Svar: Å ena sidan förstår men å andra sidan inte... dubbelt.. jag kan inte förklara det bättre.. är bara den känslan som kommer till mig.. kram :)
Esmaralda

19 Erika:

skriven

Hej! Ska jag ta kontakt med min dejt eller avvakta? Känns som att dejten backar.

Svar: Avvakta lite och se... kram :)
Esmaralda

20 Tildis:

skriven

Godmorgon Es,

Jag håller med dig! Vi har alla goda och onda sidor.

Jag är så besviken. Känner mig riktigt uppgiven faktiskt även om det inte är mitt fel utan dåligt beteende från deras sida men jag såg så fram emot detta. Kommer det lösa sig? Kram

21 Orolig:

skriven

Hej!

Kommer det att ordna sig snart?? Orolig till max!

Kram

22 G.H:

skriven

😂 vilken tur att de inte bajsade ner din soffa!!

Jag är normal;) fast ganska god ändå:)

Kram:)

Och tack för alla kreativa blogginlägg:):)

Svar: Ja, det flesta av oss är normala och goda, tror jag :) Kram :)
Esmaralda

23 Mikael:

skriven

Jag är vanlig :) tror jag, hur objektiv det nu går att vara med att beskriva sig själv.

Kram
Mikael

24 Helena ir:

skriven

Ibland har jag trott mig vara väldigt god..men så visar det sig att jag nog faktiskt har en hel del även åt det andra hållet. Åtminstone i tankarna..elände åt psykopaten,så mycket det går. Men så är det det där med karman då..det kanske sköter sig självt..Sanningsenlig har jag mig trott att vara..det är fult att ljuga..haha..skulle bara veta, i ungdomen var det lätt att ta till de där lögnerna..Så jag tror att jag blivit godare ju äldre jag blir..men om jag tänker efter så tycker nog inte alla det. Jag får nöja mig med att vara rätt så normal ändå...

Min dotter har något att ta tag i på jobbet..som ligger på henne som ansvarig..ser att det plågar henne..Jag suger åt mig hennes energier..får man någonsin bara sig själv som mamma att tänka på..nej,tror inte det funkar så..

Ha en bra fredag..Talang idag..

Kram :)

Svar: Ja med åren blir man tryggare i sig själv.. och därmed lite godare.... fast somliga utvecklas åt andra hållet ! Ja, som mamma är det ständig oro !! Så är det ! Och yes.. i kväll blir det Talang mys :) Kram
Esmaralda

25 hmmmm:

skriven

godmorgon ond känner jag när jag ser på min mans bror, han känns som en psykopat verkligen, ljuger om precis allt gör han, och inte har han några skuldkänslor för det heller, det gör mig galen bara jag ser människan ..... och han ser jag varje dag och arbetar med!!!! förstår du min frustation.

Svar: Ja herregud vilken jobbig situation !!! Gör upp en plan... kram :)
Esmaralda

26 kvinna:

skriven

jag kan köra med vita lögner, och i nödläge, men annars brukar jag hålla mig till sanningen.... undrar det brukade komma en bekant till oss väldigt ofta med dotter, men nu har jag inte sett till henne på ett tag..väldigt social kvinna, kan du se vad som hänt, fast hon var otrevlig mot mig sist igen, men våra döttrar har ett speciellt band och dom saknar varandra, men mamman är ingen jag vill ha kontakt med egentligen, för hon kan vara så elak.

27 Barbie:

skriven

Hmm jag är kontor jag är god iaf om den ene är ond spelar ingen roll.... konstig jag e?Har telefon killen utanför min butik intresse? Kram

28 Vv:

skriven

Kära goda E! Är kärleken här snart? Kram

29 Britt:

skriven

Hej
Kan du se om jag träffar min livskamrat. Längtar
Kram

30 MalinS :

skriven

Jag har haft mycket onda tankar men bara för sånt som jag anser har velat mig ont. Däremot som du säger har jag ju äldre jag blivit fått mindre onda tankar eller onda handlingar.

Bloggens mobilversion funkar inte som tidigare, man kan bara läsa dagens inlägg inte tidigare inlägg?

Kram från en regering Stockholm.

31 EPM :

skriven

Godmorgon!

Jag har nog hyfsad balans på mitt goda och mitt onda.
Ibland tycker jag att det är kul att vara lite elak, men jag är det inte bara för sakens skull. Orsaken är nog för att jag ser så snäll och gullig/barnslig ut och vill visa att jag är mer än de ser...

Jag har noterat en student i biblioteket, hon hat tidigare haft en ätstörning och jag har fått känslan att hon trillat dit igen. Pratade med henne igår, och ja så var det. Vi pratade lite och jag försökte få henne ”back on track” i tankarna igen.
Jag känner mig maktlös här...

Gjorde jag saken värre eller tycker hon att det var skönt att bli sedd?

Kram

32 Fina:

skriven

Hej Es, vill han fortsätta relationen med mig? Kram

Svar: Ja det tror jag men sitt eget sätt.. han verkar vilja styra hur den relationen ska se ut...kram :)
Esmaralda

33 Khaleesi:

skriven

Så himla intressant ämne!! Jag tror inte jag är ond men en tid i livet då jag inte mådde bra gjorde jag hemska saker som jag verkligen ångrar idag. Jag är en sån där som har dåligt samvete för allt, är nog en blandning av min uppväxt och att jag kanske straffar mig själv. Men jag vet ju att livet är långt och jag lär mig för varje dag att jag duger och så länge man gör sitt bästa så är det bra! 😊 En fråga idag. Fick en rejäl summa tillbaka på skatten, vågar jag hoppas på att få behålla den så jag äntligen kan ta mitt körkort? Vore så underbart att kunna göra det. 🌸

Svar: Ja, nu ser det ut att bli läge för körkort.. kram :)
Esmaralda

34 Madeleine :

skriven

Hej ez! 
För ett tag sen blev jag ovän med en bra kompis till mig. Vi har löst det nu men vi har knappt pratat eller ses på ett tag. När hon väl skriver till mig så handlar det bara om skolan. 

Vill hon inte fortsätta som förut? Eller är vi bara klasskamrater så gör läxor ihop? 

Fattar nada hur människan fungerar längre. Blir så förvirrad när hon vill fira min födelsedag men sen bara prata om skola. 

Ha en super bra dag

35 AnnaK:

skriven

Är väl lite både och skulle jag tro men mer god. Gör väl inte direkt onda saker heller. Bara lite dumma och själviska.

Provar igen med min fråga. Är det hans hemlighet eller vet någon?

Kram 🤗

36 Mi:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag anser mig som ganska god. Och jag försöker att vara det. Visst tänker jag en ond tanke ibland men ibland tänker jag att , nej så ska jag inte tänka nu.
Jag liksom jobbar lite på mig. Men man får liksom inte bli blåögd heller lite stake och ondhet kanske man behöver helt enkelt för att inte bli mesig?

Tror du att jag kommer att hinna få större egen familj, fler egna barn innan det blir försent?

Tror du att jag hinner innan det blir försent?

Tror du att jag hinner Tillsammans med den rätta?
Kram

37 Lisa:

skriven

Hej!

Jag ljuger om min ålder. Har ljugit om den sedan mellanstadiet ungefär. Det började bli till en vana när jag gick ut och ville komma in på krogen och behövde vara äldre än mina 16år så jag sa att jag var 22år. Nu är jag några år yngre än vad jag egentligen på pappret är, jag tycker att jag blivit bestulen på några år så har tagit tillbaka dom. Jag ser mycket yngre ut också så kan inte relatera till min riktiga ålder.
Jag mår ofta dåligt på grund av detta och det är svårt att ta tillbaka. Så om jag kunde gå tillbaka i tiden hade jag gett mig tipset att inte ljuga om det.

Önskar alla en fin fredag

Svar: Ja, det hade ju varit enklare att inte ljuga från början.. man hamnar ju lätt i knepiga situationer... kram :)
Esmaralda

38 Muminm:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser det ut för mig med kärlek i sommar?
Har jag någon vid mig då?
Kram

39 HS:

skriven

Tack för din positiva återkoppling Es, nu är det jag som blir glad ;)

En gång började jag på en arbetsplats där alla var erfarna och kompetenta i jobbet, men det var en allmänt negativ stämning med mycket gnäll i fikarummet. Fick ett tips av ett av mina ex (vi har fortfarande sporadisk kontakt som vänner) att göra ett socialt experiment. Det jag gjorde var följande:
1) bjöd på hembakat fikabröd några ggr utan särskild anledning
2) när person A och jag befann oss i fikarummet, talade jag positivt om person B eller C som inte fanns på plats. T.ex. "märkte du hur duktig kollegan B är på att göra x", eller "kollegan C löste den här uppgiften jättebra"- med konkreta exempel. Eller om person B eller C var på plats så talade jag positivt om person A osv.

Det som förvånade mig var hur lätt stämningen vände till det positiva på arbetsplatsen! Det krävdes så lite :)

I organisationsarbete har jag tagit folk i örat när de skriver onödigt gnälliga mejl och inte sköter sina uppgifter. Tagit in dem på samtal och sagt att i den här organisationen får man ha olika åsikter och ventilera dem, men du ska göra det med en respektfull och vänlig ton mot dina medarbetare. Och du ska sköta dina arbetsuppgifter enligt det mandat du har. Det har tagit skruv. Och vi har fått oerhört mycket mer arbete gjort när gruppen har fungerat bättre och slutat ägna sin energi åt icke konstruktivt tjafs.

Mina förra grannar var helt fantastiska, även ett annat ex föregick med gott exempel på hur man bemöter sina grannar. Så med mina nuvarande grannar har jag skapat en bra relation.

Älskar sociala experiment och att "vända" människors energier! (inklusive min egen som jag jobbar på aktivt hela tiden)

Trevlig helg och kram på dig Es!




Svar: Exakt.. man kan göra en hel del för att vända stämningen åt det positiva hållet !! Starka människor gör så och andra låter sig dras med i skitsnacket. Jag älskar också små sociala experiment :) kram :)
Esmaralda

40 D:

skriven

Kommer det snart något glädjande i mitt liv? Har fått nog av alla motgångar.

Svar: Det kommer bra ting till dig.. kram :)
Esmaralda

41 Miltons Mamma:

skriven

Halloj
Det låter ju som jag är en oerhört sund och normal människa då. För det mesta ;)
bland får jag mörka tankar men de ljusa tankarna är bra pratkvarnar och skjuter bort det onda/mörka. Och jag känner både empati och kärlek. Känner igen mig själv.Och vet du känns så otroligt skönt att läsa att du inte är guds bästa barn hihi men ändå har en oerhört sund inställning. :)
Hur är det med energin man sänder ut när man är så där hemsk, för det går i perioder för mig? Förra veckan kände jag mig mörk, smutsig, solkig, ful. svart, trollig, grönt slime-ig på insidan och det känns som man sänder ut likadant. Denna vecka känner jag mig ljus, god, vacker på insidan, kärleksfull.
Bor sedan 1 oktober 2018 i en ny lägenhet och den är så fantastisk och ljus. Mina negtiva energier som jag har då och då rår inte på denna lgh. I andra lägenheter har de energierna fått mer plats men inte här. Tjejen som bodde här innan mig var andlig och troende precis som jag, samt hennes mamma är medium :) Ibland tror jag att de har ngt att göra med att just jag fick lgh då flera var före mig i kön och jag hade på långa vägar inte flest köpoäng.


Är ett uns äggig nu..Karma har slagit till igen på exet. Yep..Karma gör sitt jobb big time. 3e restaurangen som han förlorar och nu planerar han att flytta till Sverige. NÄÄÄÄÄÄJ!!!

Jag följer fortfarande överenskommelserna i tingsrätten.

Kommer han flytta till Sverige? *gnager av naglarna*

Kjam

42 Miltons Mamma:

skriven

Angående vita lögner. Jag försöker att vara så sanningenlig mot min son. Det är fult att ljuga så när han frågar saker som "Mamma vad skulle du välja..Att dö eller vara ihop med pappa" Ja då svarar jag sanningsenligt. Det är hemskt men känner att jag måste skydda mig själv HELA tiden från ALLA håll.

Jag MÅSTE verkligen lära mig att det är ok att ljuga för sonen för HANS skull. Det ses väl som en vit lögn att säga så :0O

(Narccisistist, manupulativt ex)
Med tanke på allt elakt han gjort så ligger inte jag risigt till någonstans när det gäller gott och ont.
För det känner JAG inte är ok. Men tackar karma att han får tillbaka lite av sitt skit som han gör mot alla andra.

Men ja...måste ge mig tillåtelse att "ljuga", vrida på sanningen lite för sonens skull. Ibland kanske det är finare att ljuga när man skyddar ett litet barn från jobbiga sanningar. För det är vuxensaker och inget som ett barn ska ha någon vetskap om. De kan få skutta på sina rosa moln så länge det går.:)

Kjam igen

Svar: Ja, att inte anpassa sanningen efter ett barns mognad.. kan skapa stor oro. Som du säger.. man ska inte vuxenprata med barn och inte ge dem mer information än de önskar.. eller på det plan de kan ta emot.. kram :)
Esmaralda

43 IaElisa:

skriven

Jag har också alltid tänkt så; att alla är både goda och onda. Men sen tror jag nog det finns ”genuint” goda människor, dom med mycket empati. Och så tycker jag det finns dom som har så fullt upp med sig själva så dom inte har kapacitet att bry sig om någon annan. Och sådana blir ju på ett vis onda.
Det där du skrev om att bli ärligare ju äldre man blir är intressant. Vi har diskuterat det mycket med min mamma som nu är 60. Hon har alltid varit väldigt pk (utåt) och har nu mer och mer börjat säga vad hon tycker. Men efter 60 år utan träning i ärlighet blir det ibland litet klumpigt. 😄 Vi har resonerat att kanske det är därifrån konceptet ”sur gammal kärring” kommer? Att det egentligen bara är snälla kvinnor som bestämt sig för att bli ärligare i sina åsikter? 😄
Tack för seansen, det var mitt i prick igen!
Stor kram! 🙏❤️

Svar: Japp, ,så kan det mycket väl vara... nog är nog.. och så blir man ärligare och folk kan tycka att man därmed blir lite fel.. vana som de är vid annat !! Roligt att du är nöjd med din seans :) Kram :)
Esmaralda

44 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag bröt kontakten med min faster för ca 6 år sedan, hade mina skäl. Undrar nu om hon tagit bort mig från sitt testamente eller om jag står kvar?

Tror inte vi kan reparera det som varit.

Svar: Det ser ut som om hon tagit bort dig... kram :)
Esmaralda

45 Dunegull:

skriven

Saknar min hund mig ngt nu när jag är borta? Jag tänker på henne hela tiden 😊

Svar: Hon saknar dig men har det bra.. kram :)
Esmaralda

46 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Min känsla lutar lite åt det hållet att det inte blir permis, men får väl se. Nytt ställe o så..
Kaffe uppvärmt i mikron, blev lite jobb ;). Går o dricka jo..
Kram Skorpan

Svar: Microkaffe är okey.. jag värmer till o med gammalt snabbkaffe i micron ibland.. hua.. kram :)
Esmaralda

47 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Åh vad jag blev sugen på kaffe när jag läste att Skorpan och du dricker morgonkaffe. Själv sitter jag här med teinfritt nyponte. Elimineringskost tillåter inte kaffe och jag misstänker att just kaffe är en av de saker min mage inte kommer att vilja ha när jag återinför de födoämnena jag uteslutit.
Jag får kämpa ordentligt för att lyckas få i mig 3000 kalorier på Elimineringskost. Jag vill gå upp lite i vikt då jag tycker att jag tappat för mycket nu då jag haft magont. Dessutom tränar jag mycket och då behöver kroppen extra energi. Igår lyckades jag inte få i mig alla 3000 kalorierna. Efter 2800 fick jag ge upp. Jag var så mätt så jag kände det som om jag skulle spricka. Men det är rätt bra kämpat ändå. Framför allt är det hemskt kul. Att komma upp i 3000 med hjälp av godis, söta drycker och kaffebröd är hur lätt som helst. Men nu får jag verkligen kämpa.

Hur jag har det med mina onda och goda sidor. Jo de är nog lagom balanserade. Fast jag gjorde ett sådant där självtest på Facebook en gång där man fick svara på några frågor för att avgöra graden av godhet. Tydligen var jag så god att änglarna började gråta av glädje 😂. Det är inte dåligt 😁.
Kram ThereseC ❤️

Svar: Ha ha ha... då gjorde vi nog samma test.. eller så är det bara du och jag som får änglarna att gråta av glädje :) Kram :)
Esmaralda

48 Elsa:

skriven

Godmorgon!

Jag hoppas jag är mer god än ond men jag håller med dig om att vi är båda delarna.

Har jag fortfarande en chans på jobbet? Kram

49 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.
Övervägande god är väll att sträva efter 75% sen finns det lite djävulskap i oss alla men den kanske ska vara 25% så det goda tar över.

Esmaralda,
Kan han komma och välja att vi blir tillsammans?
Ser han ut att vilja bli tillsammans med mig?
Ser du samboskap för oss isåfall?
Kram

50 Lydia💕:

skriven

Jag är den som bryr mig om andra och tänker inte så mycket på mig själv har svårt och säga nej också och ska vara så glad och allert hela tiden ibland lust och ruta till
Folk tar mig nog som en tuff och självsäker kvinna men inte alltid jag känner så
Är lite orolig för att jag känner mig svag ibland vill vara stark och fixa saker som jag inte vågar men vill och jag hoppas att det går över snart ha en fin fredag alla ni 🌺
Lydia💕

Svar: Alla har vi rätt att vara små och svaga emellanåt... kram :)
Esmaralda

51 Kristin:

skriven

Jeg har gjort mange ting jeg ikke burde. Ja, jeg har vært rampete!! Men, det er merkelig dette livet, man blir på en måte "snillere" jo eldre man blir. Du husker jeg skrev til deg om denne naboen her nede. I den senere tid har jeg faktisk tatt meg selv i å analysere litt om deres situasjon. Kanskje ikke det beste forholdet i familien, 3 små barn, ting skal se perfekt ut på utsiden og et liv som skal leves selvstendig midt oppe i alt dette. Noen og en hver kan bli grinete av mye mindre. Jeg vil ikke ha noe med de å gjøre, men har tatt meg i å begynne å sende gode tanker til de. Jeg har også hatt en samtale med meg selv, hvor jeg skal forsøke å slutte å se etter og irritere meg over negative ting, for med det drar jeg for mye negativitet inn i mitt liv. Tar nok tid dette, men jeg jobber med det. Vi alle står jo på forskjellige utviklingstrinn i livet og bærer på mye fra tidligere liv. Vi skal forsøke å leve våre liv slik de skal leves og det er heller ikke lett med så mye påvirkninger gjennom media, skole med mer og samfunnets normer. Hvis vi alle kunne være litt mer tolerante overfor hverandre, ville kanskje verden bli et bedre sted å leve. Hvem vet?
Kram!!

Svar: Ja, tolerans är ett av våra viktigaste ord... man måste inte älska alla ... utan försöka acceptera att somlig är på sitt sätt... starkt gjort av dig !! Jag vet ju att dessa grannar inte är särskilt kul. Kram :)
Esmaralda

52 Solstjärnan :

skriven

Hej 😊

Jag upplever mig nog relativt snäll men visst drar jag nytta av en vita lögner vid behov.
Den mest använda för mig är nog den du nämnde: -Hur mår du?
- bra!! Fastän man då skulle må blahaj..
Lättare att svara så..då krävs inga förklaringar.

Fredag yes,😊 skönt att varva ner och ha ett aningen lugnare veckoslut nu.

Aningen program blir det men det gör inget för det är trevligt sådant😊

Jobbsökande pågår fortsättningsvis..
Önskar det fanns mer utbud som jag har möijlighet att söka..

Borde jag gå någon skolning / kurs så mina chanser att "fånga in" det rätta jobbet vore lättare 😊 eller är jag tillräkligt kompetent dom jag är?

Ha en bra fredag och kvinnodag!🌺
Kram Solstjärnan ⭐





Svar: Ja faktiskt, studier skulle ge dig större chans.. kram :)
Esmaralda

53 Pia1:

skriven

Känner mig lagom ond för det mesta, dvs känner ilska och önskar detsamma till de som gjort mig ont. Min dåliga ondska är de lite väl fula tankarna när jag tycker någon är över gränsen korkad eller lat, jag borde fatta att det är jag själv ibland också. Det händer att jag gottar mig för mycket åt Karma... Å andra sidan är de en av de fulaste egenskaper jag kan tänka mig, jag tar avstånd från människor vars liv går ut på att gräva i och gotta sig i andras olycka och njuta och skvallra runt om det, DET om något är ondska för mig men svårt att låta bli att låta bli att känna sig lite nöjd ibland när man faktiskt ville ha hämnd 👿

Svar: Japp.. hämnd är gott... vem kan väl förneka det ? Kram :)
Esmaralda

54 lillanilla:

skriven

Hej Ezmaralda!
Jag är bra på att vara moraltant...men ur min mun kommer många grodor som jag ångrar.....
Förra helgen sov jag gott o vaknade upp men öppnade aldrig ögonen. Helt tom i huvudet men plötsligt hörde jag en kvinna sjunga. vad jag uppfattade det som på ett språk jag inte förstår men inte med så många ord.
Blev klarvaken o trodde först att radio var på men när jag vände mig om försvann sången.
Vad var det här?
Kram o fin helg!

Svar: Jag tror att det helt enkelt fick ett meddelande från andevärlden... ett positivt och stärkande meddelande.. kram :)
Esmaralda

55 lillanilla:

skriven

Hej Ezmaralda!
Jag är bra på att vara moraltant...men ur min mun kommer många grodor som jag ångrar.....
Förra helgen sov jag gott o vaknade upp men öppnade aldrig ögonen. Helt tom i huvudet men plötsligt hörde jag en kvinna sjunga. vad jag uppfattade det som på ett språk jag inte förstår men inte med så många ord.
Blev klarvaken o trodde först att radio var på men när jag vände mig om försvann sången.
Vad var det här?
Kram o fin helg!

56 Linnean 🌸:

skriven

Hejsan!
Oftast försöker jag vara god men det finns en massa småjävlar i mig åxå. När folk ljuger mig mitt upp i snudan och är vidriga mot mig eller andra...då blir mina ögon röda och jag kan bli lite otäck. Små vita lögner måste tas till då och då men försöker vara juste. I går kände jag iaf godheten blomma upp! Nu är jag farmor!! Två små sockersöta flickor som ser precis likadana ut! Fick träffa dem i går! Då var de ett dygn. Jag och min värsta fiende, tidigare iaf, åkte tillsammans och träffade våra barnbarn. Då hände något! Bara ren glädje och vi kramdes och grät och skrattade. Tror att detta är den stora vändningen. Det har ju gått åt rätt håll ett tag nu men de här små gullisarna kommer förhoppningsvis ändra ännu mer på alla gamla ruttna strider. Är såå glad!! För att återgå till åmnet...oh ja, visst har jag smilat rått när någon som jävlats rejält råkat ut för något! Absolut! Jag har åxå fått på truten för elände som jag ställt till med. Rejält! Tänker mig för lite mera nu och rusar inte iväg som tidigare. Okej, just nu har jag lust att jävlas å det grövsta med en galen man i föreningen som verkligen är helt...galen! Kan vi sätta honom på plats och få tyst på honom utan att köra över karlfan med traktorn? 😉
Ha det så rart! Kram...
/Linnean 🌸

Svar: Nämen guuuuud så roligt...ett jättegrattis till dig !! Tänk, två små likadana söta små tjejer ! De kommer bli till mycket glädje för dig. Och tänk vilka mirakel små bebisar kan åstadkomma.. när två gamla ärkefiender sluter fred !! Kram :)
Esmaralda

57 Michaela:

skriven

Jag är en person som har för mycket empati och försökt att göra alla andra till lags under livet så en del av min terapi gick ut på att gå emot det här. Att säga nej och att faktiskt blir arg ibland. Jag har blivit mycket bättre på det här men det är något jag får jobba på hela tiden så att jag inte hamnar tillbaka i gamla fotspår. Vita lögner har jag stått för men inte några andra. Och att karman ska slå till hos de som behandlat mig illa.

Är det fler sjukdomar på ingång eller kan jag tänkas få jobba i lugn och ro nu?

Kram och ha en mysig fredag framför Talang som jag antar att du skall se :)

Svar: Bra jobbat i terapin.. har man bara insikt så har man gjort det tyngsta jobbet !! Nej nu ser det inte ut som om det ska bli mer sjukt på för dig på ett tag.. du har haft din beskärda del och japp.. Talang blir det här ikväll :) Kram :)
Esmaralda

58 <3:

skriven

Hej kära Es, tror du läkaren gillade mig efter vår dejt och var nöjd med den ? Jag kände som du sa inte wow med honom. Men man vet aldrig vart det kan leda till...
Kram

Svar: Du får känna dig för.. kram :)
Esmaralda

59 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Hur stor ser chansen ut att han och jag får ett till barn gemensamt?
Kram

60 Tingeling :

skriven

Jag tror jag är god. Jag är uppfostrad i att alla är lika mycket värda och gör likadant med min dotter. Men har absolut tänkt onda tankar ibland.

Var hos doktorn och ska ta ett fasteprov. Så ska försöka göra det nån dag nästa vecka. Så trött. Och i dag vaknade jag 04.00 😴 jag vabar så försöker vila, men har fått väldigt mycket gjort. Är lättare att ha en sjuk 5 åring än en 1-2 åring!

På jobbet vet jag inte hur det har blivit. Dyker upp tecken hela tiden som gör att jag känner att jag inte kan stanna kvar. Så om en vecka ska jag söka utbildning... och kommer jag inte in.. då vet jag faktiskt inte vad jag gör... Så försöker tänka positivt. Kan räkna upp fem grejer på rak arm om vad som är positivt med att börja plugga i höst. Jag längtar! Är liksom dags att ta sig vidare.

Blir en lugn helg! Dottern är bättre idag som tur är och sitter och målar. Hon är väldigt duktig, men har många att ärva det ifrån så kanske inte konstigt (inte mig dock). Hoppas hon gör nåt med det! Sin kreativa och estetiska sida 🙂

Hoppas du får en bra helg! 🙂

Kram!

61 Ester:

skriven

Hej!
Kommer nytt jobb snart?
Kram Ester

62 Alie:

skriven

Jag räknar mig som god i sin helhet men naturligtvis finns det tankar här också, sådana som man inte ska tänka, men jag håller det som tankar och för mig själv.
Små vita lögner strör jag mig nog med lite då och då, som faktiskt inte gör någon skada på någon... så tänkte jag.

Äntligen fredag, underbart! 💫🙏
Kram ✨

Svar: Ja lite vita lögner är ju ett måste.. fast aldrig när jag håller seanser.. det är en annan sak.. kram :)
Esmaralda

63 Alina:

skriven

Tycker nog att jag tillhör de goda. Eller kanske de självgoda :D

Nu har det gått ett par dagar sedan jag mejlade in min ansökan till tjänsten som jag så gärna vill ha. Jobbigt att bara gå och vänta på att de ska höra av sig. Jag nojar om att min ansökan inte kommit fram... Ser du om de har tittat på min ansökan än? Kommer jag bli kontaktad för intervju?

Svar: Den har kommit fram... och chansen finns att du blir kallad för intervju.. kram :)
Esmaralda

64 Linda:

skriven

Har gjort en massa dåligt i mina dagar, fula saker som jag skäms över än i dag, som jag kunde ha ogjort. Men å andra sidan, så vore jag väl inte den jag är idag, utan de erfarenheterna heller. Man får ju försöka förbättra sig. Ibland lyckas man bättre och ibland sämre, nån genomgod människa blir jag nog aldrig, ingen genomgod heller å andra sidan. Finns nog lite av båda, och så kommer det väl alltid att vara. Med åldern uppskattar jag dock mer och mer ett lugnt och dramafritt liv och tillvaro :) och försöker hålla balansen på den goda sidan!


Svar: Ja, balansen är viktig... och den klarar du fint.. kram :)
Esmaralda

65 Browallia:

skriven

Av min narcissistiska mamma har jag fått höra sen jag var ett litet barn att jag är ond och elak medan hon själv utger sig för att vara en god ängel. Sonen tycker jag är alldeles för hård när jag inte vill försonas med mormor. I höstas blev jag kallad elak av min fd. väninna när jag drog tillbaka en fullmakt eftersom jag inte längre hade hennes förtroende. Mannen som det nyss blev slut med gav sig själv rätten att kritisera mina brister i all välmening men när jag gjorde det samma om hans egna brister så var jag så elak så att han inte längre ville fortsätta ses.
Katten jag adopterat gömmer sig under byrån i sovrummet och fräser och morrar åt mig när jag visar mig. Flera vänner har försvunnit en efter en när jag inte delat någon av deras åsikter. När jag arbetade hamnade jag ofta konflikter. Så jag kan väl inte vara annat än elak...? Tron på mig själv befinner sig under skosulorna.Jag hoppas att kallelsen till psykologen kommer snart. Kram

Svar: Du är inte elak.. tvärtom.. men du tar till dig för mycket av andra människors negativa energier och om vad de säger. Känn styrkan i dig själv i stället. Och ha tålamod med katten... läs på hur du ska agera för att få kattens förtroende och ta det sakta och långsamt efter en plan.. kram :)
Esmaralda

66 Lotta:

skriven

Jag har båda sidor helt klart av ont och gott, men tycker inte det är något fel med det. Att hämnas däremot är inget jag ägnar mig åt. Sånt där brukar ordna sig av sig själv är min uppfattning, även om det tar för lång tid för min smak.

Tack för seansen. Alltid upplyftande. Nu håller jag tummar och tår för att det bra som står i den ska bli uppfyllt.

Ha en superduperhelg
Jag sks försöka ta mig upp ur deppigheten. Det är min helgplan.

Kram L

Svar: Bra helgplan.. gå in för den 100 %.. kram :)
Esmaralda

67 Maja:

skriven

Hej Esmaralda,

Funderar ofta på det där med goda el onda människor. Finns så många exempel på människor som tror sig goda men det de egentligen visar är inte alls godhet.

Nu är jag riktigt orolig för min son. Han är 7 år och lyssnar nu inte på något. Bryr sig inte nu alltid om vi är bland folk. Framförallt okända! I morse sprang han bara runt hemma och kastade saker i sitt rum, på mej etc...Får gå hemifrån 30 min innan jag brukar för att vara säker på att han kommer till skolan. Vägrar göra läxor ofta så idag även med många chanser och att vi sa till honom att vi inte går till skoldiscot ikväll. Jag ska träffa en vän som är barn psykolog efter jobbet för råd.
Vet hur detta låter...men igen kan du se om detta går över eller om detta är början/upptäckten av diagnos el beteendeproblem?

Kram

Svar: Bra att du ska prata med din vän barnpsykologen.. jag tror att du kommer få bra tips och råd.. kram :)
Esmaralda

68 sus:

skriven

hej
mänskliga drag.....
man får jobba med sig själv....
mår inte bra.....
tips?
love sus

69 Lotta S:

skriven

Jag är nog ganska snäll, men lite fult ibland är att jag gärna hör smaskigt skvaller som kritiserar andra,kopplar det till min svaga självkänsla. Och så är jag ego och onödigt snål...

Ser du positivt eller negativt för mannens del vad gäller förändringar på jobbet?

70 susanneamalia:

skriven

GOD ELLER OND ÄR MAN I BETRAKTARENS ÖGON...
Jag anmälde hundar till Länsstyrelsen för ett tag sedan ... Djurskydd -- De var verkligen misskötta .. Hundarna skulle nog bli glada om de fick vård .. men den som äger hundarna har mordhotat mig och tycker att jag är en ond människa ...

Mitt barnbarn har en mamma som inte hämtar henne på dagis ibland för att hon har ingen lust ... Men varken jag som är farmor eller barnbarnets morfar får umgås med barnet .. så vi kan inte hämta eller ställa upp .. för mamman utesluter oss och så säger mamman till barnbarnet att inte jag eller morfar tillhör familjen .. för vi är onda .. själv är mamman god ..

Barnbarnet gråter på dagis för hon vill träffa sin Farmor och sin morfar.. sin pappa och sin syster .. men mamman har brytit all kontakt.


God eller Ond ... livet är inte alltid så lätt för en 5åring att hålla reda på ..

Man tror det blir bättre som vuxen men det blir det ju inte .. Berättade att jag har haft strok och därför inte kan gå så fort i trappor .. men fick till svar att -jag håller mig fräsch och smal och får därför inte strok .. det borde du också ha gjort .. jajjemen ... vissa har recept på livet .. Men det var inte därför jag fick strok det var för att ett stygn i vandrade i kroppen och orsakade blödning ..

Dum dummare dummast hmmmm

Så vem är God och Ond

När jag var liten tyckte jag att min mamma var ond ...
hon gjorde ondskefulla handlingar .. min pappa var god han gjorde ingenting av i dag förstår jag att min mamma var psykisk sjuk och att min pappa borde tagit sitt ansvar och gjort något ..

Flyget går i morgon och jag är nästan packad och klar ..

Har bett till änglarna att jag ska få en avslappnad underbar vecka med mycket kärlek till livet cellerna och kroppen .. en magisk åkning i backen och massor av god energi .. behöver tanka ..

Bara kärlek

önskar alla på bloggen en fantastisk helg med glädje .. vi syns om 14 dagar tar med datorn och hopas på fungerande nät .. kramar till alla och EllaBella och Saga hälsar med kärlek till alla bloggdjur <3

Fråga -- Ser du om det blir glädje i Österrike







Svar: Ja jag ser glädje.. det kan bli motgång också men försök i så fall finna meningen i detta och gå med strömmen och flyt på.. och du får det att vända... på det stora hela blir det bra.. ha nu en riktigt fin resa.. det är dig så väl unnat.. kram :)
Esmaralda

71 Fanny2:

skriven

Har läst att Moder Teresa inte var så god som hon framställs. Hon drog alltså in en massa donationer som uppenbarligen inte användes till att ge dem sjuka den vård de förtjänade... Det var brist på smärtstillande läkemedel och mat, vissa källor påstår att det beror på att hon glorifierade lidandet... Allt i Guds namn. Gandhi har anklagats för rasism och Martin Luther King Jr för otrohet. Vem vet vad som är sant men jag tror att alla har en ett ego som vill bli tillfredsställt. Jag tror inte på sann altruism...

Min förhoppning är att ligga mer på den goda sidan än den onda... Jag har gjort en del saker som jag ångrar idag. Någonstans nådde jag insikten om att jag mådde extremt dåligt och inte visste bättre. När jag ser andra bete sig illa brukar jag se precis samma sak, för jag tror väldigt få är genomonda och helt empatilösa. De flesta vet bara inte bättre. Om det är inre osäkerhet, omognad, bitterhet eller något patologiskt vet man aldrig... Det straffar sig förr eller senare om man inte tar ansvar för sina handlingar och det krävs mognad.

Tack för svar igår. 💜 Visst är det så men det känns som att det är en bra bit kvar. :)

Kram

72 Solen:

skriven

Jag är nog mer god och hjälpsam än tvärtom och har svårt för att se något nöje i andras olycka. Positiv försöker jag också vara och se det positiva i saker och ting. Ger gärna komplimanger och försöker göra vad jag kan för att få till ett positivt klimat på jobbet och hemma. Däremot är jag hopplös på att skänka pengar. Jag ger aldrig pengar till tiggare till exempel. Så där kröp kanske det onda fram...men jag skänker gärna grejer jag inte behöver till välgörande ändåmål och har arbetat en hel del ideellt för utsatta människor...

Dottern är knäckt över att hon aldrig träffar på någon kärlek. Hur svårt kan det vara att få till det här med kärleken? Finns det hopp att det kan hända snart för henne?

Go helg! ☀️

Svar: Jadå, kärleken kommer till henne... hon kommer bli lycklig och glad.. kram :)
Esmaralda

73 EPM :

skriven

Es, vad ser du om mig och R..?

Kram

74 Fiskaren:

skriven

Jag är nog rätt så ond. Har inget tålamod. En fin helg önskar jag dock er alla.

75 Maria:

skriven

Hej!
Väntar på den rätte som aldrig dyker upp.. haft några romanser på vägen men inget stabilt på länge.. Patrick bara försvann så jag antar han är ute ur bilden.. en som däremot hänger kvar, som en vän är Michael. Hur är oddsen där? Kan det bli något mellan oss eller kommer det en helt ny kärlek?
Kram från kärlekskrank ❤️

Svar: Det ser ut att komma en helt ny kärlek och den går inte av för hackor.. kram :)
Esmaralda

76 Anonym:

skriven

Hej kära Es, vad är det för fel på min vicevärd Lars. Han är så otrevlig. Tappade min nyckel igår och ringer honom men han vägrar att öppna min dörr fast han har nyckel så elak och ogin är han. Han har gjort flera fel mot mig tidigare. Känner nu att jag kanske bör polisanmäla honom för tidigare händelser.
Nyckeln kom tillbaka tack och lov. Så tacksam.
Kram

Svar: Bry dig inte om det som varit.. men faktum är att vägrar han fullfölja sitt jobb som vicervärd.. då har han förverkat jobbet som sådan.. du bör kontakta hans chef/den som är ansvarig.. kram :)
Esmaralda

77 Jeanette:

skriven

I natt vaknade jag av att soffan knakade så som den kan göra när man sätter sig eller kliver upp. Soffan är inte så gammal, något år. Är det bara ett knak eller var det någon som lade sig där eller klev upp?

Trevlig helg!

78 Rebecca:

skriven

Jag har ett "problem" och det är att jag inte känner mig tillräckligt fin/söt, jag känner mig otillräcklig, som en grå mus som smälter in som ingen ser. Finns det någon som tycker jag är fin i alla fall? :) kram

Svar: Ja herregud ja.. du har en väldigt fin utstrålning så bara gå ut och ta för dig.. kram :)
Esmaralda

79 kvinnan:

skriven

jag brukar hålla mig till sanningen.... undrar det brukade komma en bekant till oss väldigt ofta med dotter, men nu har jag inte sett till henne på ett tag..väldigt social kvinna, kan du se vad som hänt, fast hon var otrevlig mot mig sist igen, men våra döttrar har ett speciellt band och dom saknar varandra, men mamman är ingen jag vill ha kontakt med egentligen, för hon kan vara så elak.

Svar: Hon är inte så kul den här kvinnan och just nu verkar hon ha annat för sig och då kommer du lite i skymundan.. kram :)
Esmaralda

80 Tiss:

skriven

En kompis frågade mig om hur hon såg ut i ett par solbrillor, hon ville ha ett ärligt svar. Jag gav henne ett ärligt svar och sa att hon inte passade i dom. Då blev hon tystlåten och säkert lite ledsen. Hon frågade om ett par andra och det såg inte heller bra ut, men den gången ljög jag då jag märkte att hon faktiskt inte hon kunde ta emot sanningen. Annars brukar jag vara väldigt ärlig mot dom som säger att jag ska vara det. Då blir mitt svar deras problem. Kan jag tycka. Kanske låter det fräckt... Jag vet inte.

Jag mår just nu ganska piss och skulle väl egentligen behöva åka in till psykjouren, men jag kommer ju inte in på dagen och då går det inte att planera för mina 48 jävla timmar (för jag får ingen längre vårdtid, det spelar ingen roll om hur jag mår). Jag menar, ska jag behöva åka in innan jag känner att jag behöver... Jag tycker det är sjukt. Jag vill ju inte dit i onödan utan bara när jag mår riktigt skit! Och nu är en av mina vänner där och jag var där i förrgår och hälsade på. Det känns då så fel att åka in, tänk om dom tror att jag åker in endast därför. Dessutom skrevs jag igår ut för en vecka sedan, jag kan väl inte komma tillbaka redan nu....
Alltså helt seriöst, vad ska jag göra?

Svar: Känn in dina egna resurser.. vad du kan ge dig själv.. för jag tror du har mer resurser än du tror... kram :)
Esmaralda

81 Kiara:

skriven

Hej!
Ja får nog säga att ja är god, men de är klart att ja drar några vita lögner ibland samt skydda mig om någon är elak. Men vem gör inte det? Och helgon är väl att ta i för de är jag inte. Kram Kiara ❤

Svar: Du är som de allra flesta... men helt klart en god och bra person .. kram :)
Esmaralda

82 Maleficent:

skriven

Kvinnan du sett mig möta, hur kommer hon känna sig i förhållandet med mig?

Svar: Glad... lite spänning.. kram :)
Esmaralda

83 Jossan :

skriven

Ja då var tenta skiten över! Det kändes verkligen sjukt bra men 2 frågor var helt konstiga så jag hoppas iallafall jag får några poäng och får tentan godkänd men jag tror det. Jag har aldrig känt mig såhär säker på en tenta som idag. Nu har jag sovit i ca 3 timmar och ska försöka sova om 3-4 timmar igen..

Kram

84 Mii:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du att jag kommer att hinna få större egen familj, fler egna barn innan det blir försent?

Tror du att jag hinner innan det blir försent?

Kram

85 F:

skriven

Hej Esmeralda undrar om du ser något nytt och spännande på väg in i mitt liv. Kram

86 Skorpan:

skriven

Grattis Linnean till att ha blivit farmor. Det måste vara nåt speciellt med att bli en generation äldre, eller är det det?
Kram Skorpan


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: