En tänker till.....

 Nu äntligen tycker jag att ordet ”hen” flyter på bra… jag har tagit det till mig och det funkar. Och så slår bomben ner… nu ska man säga ”en”  !

Det ska ersätta ”man”.   Man ska inte säga ” Man kan inte” och man ska inte heller säga  ”Hen kan inte” utan man ska säga ” En kan inte”

Och i  ärlighetens namn så är det inga problem för mig . Jag är så gammal att man på den tiden jag växte upp så  använde man ofta ordet ”en”   Som tex ” En får ju skämmas” eller  ” Nej, så får en inte göra”

När jag var barn så var det bara gamla människor som använde ordet ”en” så nu får en ruska om i skallen lite och tänka om !!

 

Lite konstigt kan det dock bli ibland…

….som ” En talar kinesiska i Kina”…. i min värld blir det då att jag talar kinesiska i Kina och det gör jag verkligen inte.

Det är en ny tid nu… en tid när de könsneutrala orden får fäste och inte mig emot.  Man , förlåt, en kan lära gamla hundar sitta, sägs det ju !

Jag uppskattar ett levande språk..  med  nya ord som  tillkommer och somliga byts ut.  Inte mig emot.

 

Det ska inte heta Byggherre längre utan byggaktör

Tjänsteman ska heta tjänsteperson

Elvamannaplan ( i fotboll) heter numera elvaspelsplan.

Men de flesta av oss säger nog servitris till en kvinna och servitör till en man ?

Men om man vill  prata med hovmästaren  som är kvinna.. säger man då hovmästarinna ? Det låter ju inte klokt.

Många är lite rädda för de könsneutrala orden.. kanske mer rädda än de är för vanliga nya ord

Och bland de nya vanliga orden  finns det knepigheter

Bokashi – metod där matavfall komposteras genom fermentering.

Digifysisk – som kombinerar digital närvaro och fysisk närvaro.

Beslutsblindhet – oförmåga att upptäcka manipulering av åsikter och ställningstaganden.

Cyberhygien – rutiner för sund it-säkerhet.

Förpappring – organisationskultur där det ständigt ställs krav på dokumentation.

Incel – person i ofrivilligt celibat som anser sig sexuellt oattraktiv på grund av rådande samhällsvärderingar

 

 

 

Och så vidare……

Hur tänker ni andra  om detta med språket ?

Kram & kärlek

💖

P.s. Vill du ha personlig och omfattande spådom  via mailen ?

Få ställa alla dina frågor ?

Maila mig och jag mailar info tillbaka till dig om hur det fungerar

[email protected]

Du är så välkommen

1 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Vaknade med huvudvärk av värsta sort och fick gno mej lite i huvudet efter att läst alla dessa nya ord. Kan tycka det är lite konstigt med alla nya ord, när används dom egentligen? Ja det är väl hen då som används mest men dom andra, vem sitter ens och kommer på orden...
Det är många tankar som rör sej i huvudet nu, är det det hos Han också? Känner han pirr i magen när han tänker på oss?
Kram🌸

Svar: Ja, lite berörd är han allt... kram :)
Esmaralda

2 Ensam:

skriven

Hej! Om jag träffar en ny man, skulle vi då få gemensamma barn? :) eller har jag gjort mitt på den fronten med 3 små?

3 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, var på en trevlig gala igår. Blev lite susigt på slutet.
Hur får jag T lite mer på fall att våga ?
Kram

4 Skorpan:

skriven

Nåja språket lever ju hela tiden, men vad en sen anammar är ju en annan sak ;). Incel låter som nåt som ag kunde vara...

Trött gäng hemma hos oss, höstlovet har inte hjälpt värst mycket, tvärtom blir det ju tider som slår kullerbytta som sen är svåra att återgå till. Bara en slapp denna trötthet skulle det kännas bättre.

Får se hur det går på jobbet idag. Vad tror du Es, har jag smultit in i gänget eller ska jag ta det pian8 ännu?
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Du smälter fint in... och snart sätter det sig riktigt... kram :)
Esmaralda

5 A:

skriven

Hej fina Es,
Ser du om det någonsin/snart blir bättre i mitt äktenskap.. jag mår fruktansvärt över det och allt annat omkring mig.. ser du om äktenskapet ljusnar något snart, eller långt fram? Kram

6 Lollo:

skriven

Hej och godmorgon
För mig känns det konstigt att säga en istället för jag så jag använder mest jag istället.
En liten fråga till dig om du har möjlighet att svara...
Blev mannen konfunderad då jag sade att jag inte ville prata med honom? Blev han förvånad att jag markerade?
Allt gott till dig

Svar: Ja han blev nog lite förvånad.. kram :)
Esmaralda

7 Mig:

skriven

Hej,
Kommer han att vilja träffa mig eller vad ska jag tro om detdär meddelandet? Känns som han bara vill få mig att känna nån negativ känsla, är manipulativ eller nåt..
Kram

8 Godmorgon :):

skriven

Hej esmeralda, kommer han att åka iväg till Bangladesh? Blir det av.. för då kommer det förstöra en del mellan oss känner jag. Hittar han nånting annat att jobba med?

9 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.

Jasså är det så man ska säga nu!! Hmm... känns som det kan krävas ett tag innan det sjunker in.


Ser du möjlighet att det blir en flytt tillbaka till den stad jag studerade i eller i närheten?
Det är en bit bort från där jag bor nu.
Kommer det bli en flytt som är närmare ditåt?
Kram

Svar: En flytt kommer men inte direkt, det kan dröja en tid... kram :)
Esmaralda

10 Sam:

skriven

God morgon Esmaralda,
kan du bekräfta om han har lagt ett lösenord på sin mobil bara för att vara provocerande? Jag tror absolut inte att han vänstrar mot mig.. risken finns men jag har bara en magkänsla att han vill vara sårande? jag brukar inte misstro honom om sånt här.

11 EPM :

skriven

Jag säger ”hen” i skrift istället för ”hon” eller ”han” om det ska vara neutralt.
I föreläsningar säger jag ”personen som....” mer.
Jag har en kollega som anser att allt könsneutralt är en direkt attack på hans manlighet. Häromdagen sa jag ifrån, inte pga detta- det har jag redan gjort och fortsätter göra, när hans stress spillde över i ett möte och han blev otrevlig mot oss övriga.
Jag sa till honom efteråt, på ett bra sätt där jag lyfte iron för hur han mådde snarare än annat. Men, han reagerar med att frysa ut mig och bara ignorera. Dels är jag förvånad över denna reaktion, dels ledsen då jag trodde vi var bättre vänner än såhär.
Vad blev fel...?😳

Sitter på tåget nu och ska ha föreläsning. Kommer nog gå bra... lite stressad, mycket att göra i veckan men det känns ändå mer balanserat nu.

Kram

Svar: Han går så lätt i försvar och i grunden handlar detta om en vajande självkänsla...försök att inte bry dig. Visst går det bra med föreläsningen :) Kram o lycka till :)
Esmaralda

12 Tjej:

skriven

Hej esmaralda.
Föredrar nog ändå det gamla han, hon. Det kan väll inte vara så fel för det?

Es,
Har han bestämt sig? Eller kan det ändras?
Kram

Svar: Han verkar ha bestämt sig.. kram :)
Esmaralda

13 CA :

skriven

Hej
Jag har fått lära mig att person är maskulin och människa är femenin samt att individen är neutral
Så lite konstigt blir det
Kram

Svar: Eller hur ! Kram :)
Esmaralda

14 Michaela:

skriven

Oj sånt här tänker jag inte så mycket på. Blir förvirrad bara av att tänka på det :)

Berättade i lördags att jag blivit misshandlad och vilka skador jag fått. Fick inte mer än typ ett "Vad tråkigt att höra. Krya på dig" tillbaka. Kallaste jag varit med om på länge. Är han så oberörd som han verkar?🤔 Märkligt beteende.

Iväg och få röntgensvaret om några timmar😬

Ha en fin Tisdag!
Kraam

Svar: Han är nog inte helt oberörd.. men går inte heller in i sådant som andra drabbats av.. kram :)
Esmaralda

15 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Jag använder inte ordet hen då jag tycker det visar hur dumma vi svenskar är så jävla PK...vi ska alltid göra en höna av en fjäder ;-) och inte gör det ngn skillnad Om vi slutade vara så hysteriska kring könstillhörighet och omfamna kärleken istället så mycket enklare det vore . Inte hjälper vi utsatta flickor eller pojkar genom att ha konstiga ord Tvärtom skapar det förvirring.Vi måste inse att hen han eller hon är människor.

Idag storhandling och paketskick då mina beg ridstövlar och skor ska ut i landet ;-) Så glad att de kommer till nytta .

Härlig Tisdag på er alla
Kram Anki med flock

Svar: Ja, det är mycket att hålla reda på om man ska vara PK.. tur vi inte lider så värst av denna åkomma :) Kram :)
Esmaralda

16 IaElisa:

skriven

Jag tycker personligen det inte har så stor skillnad vilka ord man använder, könsneutrala eller ej. Jag är ganska praktiskt lagd och tycker poängen med kommunikation är att göra sig förstådd. Ärligt sagt kan jag ibland känna att de som står och gapar om vissa (trender) nya pk ord kanske borde skaffa sig en hobby. Men tja, kanske det är det som ÄR deras hobby? 😄

Svar: Ha ha ha, ja eller hur ? Kram :)
Esmaralda

17 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer E hon inte väl var arg på mig om samtalskontakt?

Ha det bra

Svar: Nej kan jag inte se att hon är arg, lite fundersam kanske.. kram :)
Esmaralda

18 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer det går bra med jag intervju henne på den 11 nov?

Ingen som dom tänker på förflutna om mig?

Ha det bra

19 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer det går bra på den 11 nov av kväll med B kvinna? Och har vi kul tillsammans?

Ha det bra

20 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda. Är lite nyfiken på landet jag ska flytta till en dag. Är det ett land jag redan besökt eller blir det ett helt nytt land? Kommer jag att trivas?
Kram
Jennifer

Svar: Jag ser inte var eller om du varit här tidigare... dock ser det ut att komma genom arbete.. kram :)
Esmaralda

21 AnnaK:

skriven

Inte har han väl fattat nåt sorts tycke den tatuerade mannen?

Kram 🤗

22 Tildis:

skriven

Godmorgon!

Jag egentligen inget emot nya sätt att uttrycka sig på men jag kan ju tycka att det blir lite motsägelsefullt när det finns så mycket mer "akuta" saker att arbeta med än att fokusera på att sudda ut ordet man.

Är chansen stor att jag kommer höra från företaget som jag kontaktade igår? Kram

23 Zita:

skriven

Hej!
Esmaralda haha låter jätte trevligt att säga ” en ska nog gå och ta en kopp kaffe nu! Jag får nog ta och börja med de! 😃Jag undrar om en träffar den rätte snart kram😃🌸

Svar: Den rätte kommer.. kan dröja lite till ...dock.... kram :)
Esmaralda

24 Dunegull:

skriven

Jösses, så stökigt! Men det löser ju sig ofta med tiden. 🤔

Jag vet att du inte är läkare men får du ngn känsla om det skulle vara bra att jag kastrerar min hund? Hon är skendräktig nu och mår väl inte 100 gissar jag på. Är väldigt orolig och stökar runt. Tänker mer om du får in ngt hur hennes personlighet skulle reagera? Hon är ju annars världens gladaste och finaste hund. Men man vill göra rätt för henne ju.
Kram

Svar: Jag tycker du ska prata med en veterinär om detta... kram :)
Esmaralda

25 Smöla:

skriven

Jag har inga problem med En.. Jag är uppvuxen med det, är 32år.. men jag tror dock att det har med värmländskan att göra.. :) Här pratar dom flesta så.. ”En får inte göra så”

Finns de nåt budskap till mig idag?:)

Svar: Det finns kärlek till dig... kram :)
Esmaralda

26 Yvonne:

skriven

Hej.
Jag har väldigt svårt för orden hen fortfarande. Använder hon eller han eller person eller vad jag nu skriver eller säger. Försöker att inte använda man när jag pratar om mig själv.
På tal om hen.
Min son läste i vårdguiden eftersom hans lille son som har för trång förhud. Där stod det bla a att man ska göra si eller så på hen. Då har det väl ändå gått för långt. Fortfarande är det väl bara det manliga könet som kan drabbas av detta.
Tack för dina blogginlägg.

Svar: Ha ha ha.. ja, ibland blir det hur tokigt som helst.. kram :)
Esmaralda

27 Mt:

skriven

Hej!
Kommer M.K vilja ses igen? Lr ska ja bara glömma han..
Kram!

28 Hedwig:

skriven

Hej!
Jag tycker att ett språk ska utvecklas spontant och inte dirigeras uppifrån..Här ser man/en att det finns ett klart sammanhang mellan språk och kultur och att man även försöker påverka kulturen genom språket och tvärtom.. Främst på grund av all uppmärksamhet i medierna verkar samhället bli alltmer 'könsneutralt', inte minst i Sverige. Man/en undrar varför folket blir pressat åt det hållet, vad ska det leda till och vilka (makthavarna/makteliten?) tjänar på det här? Det ska helt enkelt vara en balans mellan manlig och kvinnlig energi på jorden. Män och kvinnor ska vara likvärdiga men en tjej får gärna vara en tjej och en kille en kille! Sedan spelar det ingen roll om man säger 'man' eller 'en'! 'Man' är inte diskriminerande och låter till och med vänligare än 'en' anser jag. Vi är mänskliga varelser och inte könsneutrala robotar.

Svar: Kunde inte säga det bättre själv :) kram :)
Esmaralda

29 Smöla:

skriven

Har du några bra tips på hur man får bort blockeringar på sig själv och hur man öppnar upp på ett lätt sätt.

30 Dunegull:

skriven

Pratar jag med veterinären säger dem att jag ska göra det och uppfödaren nej. Undra mest om du kunde få in ngt kring det. Om jag kastrerar henne, mår hon bra efteråt då och blir sig själv igen så att säga? Kram

Svar: Jag ser ingenting exakt kring detta.. jag ser din hund må bra framöver och då kan man tolka det som att det skulle bli även efter en kastrering.. kram :)
Esmaralda

31 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, var på en trevlig gala igår. Blev lite susigt på slutet.
Hur får jag T lite mer på fall att våga ?
Kram

32 <3:

skriven

Hej Es, tittade folk igår i vimlet på mig på ett bra sätt och tyckte jag var fin.
Kram

Svar: Absolut och du var ju fin och du strålade... kram :)
Esmaralda

33 AnnaK:

skriven

Provar en gång till...har han fattat tycke eller har han bara blivit trevlig på senare år den tatuerade?

Kram 🤗

Svar: Lite tycke finns nog allt.. kram :)
Esmaralda

34 Dalkulla :

skriven

Jag retar mig till vansinne på det sätt vårt språk /ändras/används. Varför måste ord göras omm till något som bara låter töntigt? Jag har aldrig sagt "hen" kommer heller aldrig att göra det. För mig är det hon och han, varken mer eller mindre. Däremot sas det ofta förr att "en" får tänka till lite osv. Men allt annat som ändras i vårt sätt att prata får stå för vem det nu är... att prata så, för egen del pratar jag som jag alltid gjort. Vet fler med mig som har samma åsikt som det jag skrivit här. Men alla är vi olika. :)

Kram

Svar: Jag håller med... varför krångla till det så förbannat... kram :)
Esmaralda

35 Anitha:

skriven

Jag har precis fått min personliga spådom och är så tacksam. Tusen miljoner tack. Och den energin som kom med spådomen och healingen direkt efteråt fick mig att undra om detta verkligen sker på riktigt. Vilken gåva du har Ez. Kram.

Svar: Tack snälla, vad glad jag är att det känns bra !! Kram :)
Esmaralda

36 Mikael:

skriven

Nu ska vi se om jag förstått rätt, hen använder man alltså på riktigt i samhället, på företag osv., och nu ska man sluta med det? Idag är första gången någonsin jag använder det ordet och alltså sista, vet inte hur länge ordet funnits men alltid tyckt att det verkar fjantigt :) en har man använt förr och känns korrekt så det är bra.

Hur länge man nu ska använda det då vi förmodligen inte kommer prata svenska speciellt länge till, då vi ska bli 40 miljoner till, eller nåt sånt, i Sverige på väldigt kort tid, och det blir inte genom barnafödande.

Många dialekter försvinner men kommer nog gå ännu fortare tills svenska språket försvinner, ifall intervjun med Reinfeldt osv. stämmer


”Martin Kolk, docent i demografi, har pekat på att om man ska lösa befolkningsstrukturen med migration, och behålla 2015 års medelålder till år 2080, skulle det innebära att 38,1 miljoner nettoinvandrare. Finns det en övertro på att invandring kan lösa problemen”, frågar programledaren.

– Det finns en övertro på att göra invandringen till ett problem, replikerar Reinfeldt.

Alternativet är ökat barnafödande, säger han.
Reinfeldt tar alltså inte avstånd ifrån att Sverige behöver 38 miljoner migranter de kommande 40 åren.

Här är det lätt att instämma med LO-ekonomen Torbjörn Hållö: ”Reinfeldts påståenden om att en liberal migrationspolitik skulle kunna rädda pensionerna är fria fantasier utan stöd i fakta. Det mest bisarra är [att se] migration som lösning på låga pensioner.”

Hållö länkar till rapport från Nordiska rådet som just visar att det behövs 38 miljoner migranter – och en befolkning i Sverige på upp till 54 miljoner – för att migrationen ska kunna lösa den demografiska uppgiften att hålla medelåldern oförändrad.

Risken att vi blir långt fler än 54 miljoner fler är nog inte så liten då vi beräknas på kort tid kommer bli 2000 miljoner fler på jorden.

Kram
Mikael

Svar: Nejdå, en ska fortsätta säga hen... men i meningar där ordet "man" finns... som tex " Man ska göra så" - då ska man tydligen säga "en ska göra göra".. som jag skrev i min första mening här :) Kram :)
Esmaralda

37 AnnaK:

skriven

Aha, då är det därför "bad news" blivit så "trevlig" igen också då?

Kram 🤗

38 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda! Nu är resan snart slut och jag känner hur de vanliga känslorna av ångest, ledsamhet och frustration kommer krypande. Känner sådan fruktansvärd ånger för att gå tillbaka till det som är min vardag, mitt liv. Inte ska väl livet vara så...

Ser du fina Esmaralda om det sker något positivt för mig ännu i höst? Något extra? Vore väldigt tacksam för svar.
Kram
Jennifer

Svar: Jag tror det kommer bra möjligheter... försök ha positivt fokus.. då attraherar du positivt... kram :)
Esmaralda

39 N:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som att jag kommer leva tillsammans med partner under tiden barnen är små?
Kommer jag ha familj på det sättet?
Kram

Svar: Du kommer ha familj men exakt hur de ser ut , det ser jag inte.. kram
Esmaralda

40 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Kan du se om han fortsätter någon relation med henne framåt?
Kram

41 Skorpan:

skriven

Tack Es!

Bara jag skulle lära mig nåt också, känner mig såå dum igen o kanske min mentor tycker det också!?
Kram Skorpan

42 Skorpan:

skriven

En till snygg karl som besökte jobbet, upptagen förstås, men kanske fanns där nåt ändå!? Inbillning kanske?
Kram Skorpan

43 Blå:

skriven

Hej esmaralda.

Kommer han hålla fast vid det här?
Kram

44 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vad segt allt är. Jag är trött och energifattig och det är mörkt och det är mulet och fuktigt. Inatt drömde jag att jag tände alla lampor men att de inte klarade av att lysa igenom det kompakta mörkret i huset. Och snart ändrar vi klockan så att det blir ännu mörkare. Suck.
Hela dagen har jag gått som Ior och tänkt saker som "ingen idé att borsta tänderna, de kommer ändå bli smusiga snart igen" eller "kaninerna tycker inte om mig".
Gösta och Lilo ser i och för sig väldigt entusiastiska ut när jag går förbi hägnet därute, men det bortförklarar jag med att de bara vill ha godis. Förvisso verkade de väldigt glada igår när jag städade åt dem men de var säkert bara tillfälligt förvirrade. Och att Willem satt i soffan för en stund sedan och ville bli klappad var nog ett misstag och att Berit puffade på mig var säkert för att hon tyckte att jag var ivägen.
Okej okej, jag fattar att de gillar mig och tänderna är borstade. Men jag tycker faktiskt att det är väldigt tungt med mörker.

Skrivandet går fint i alla fall. Jag visste plötsligt vem som skulle rädda trollungen ur dyn och hur det skulle gå till. Jag har gott om inspiration och jag hoppas att det får fortsätta så för det är väldigt trevligt.
Ikväll ska jag hälsa på M. Vi har inte setts sen bokmässan och jag saknar henne.
Imorgon är det skrivträff med I och på kvällen träff med skrivargänget. Nu har jag ju text att visa upp igen 😁

Kram Therese C ❤️

Svar: Nu är det ju så att kaninerna älskar dig !! Men jag förstår hur du menar.. ibland känns det bara så...Kram :)
Esmaralda

45 Anonym:

skriven

Kommer min bror gå vidare i Talang han är så förväntansfull och tyckte det gick bra i söndags.
Kram

Svar: Han har en chans att gå vidare.. han är jätteduktig.. kram :)
Esmaralda

46 Naturvän:

skriven

Hej!

Nja, hen har jag svårt för, annars är det väl bara gilla läget o anpassa sig.

Undrar om manlige vännen jag träffat, har han starka healingkrafter? Ser det ut att bli en vänskap som består?

Ha en fin dag
kram från naturvän

47 Ghostwriter:

skriven

Åh... det blev inte helt som jag tänkte mig. Känns som försöket blir i December bara för att jag fick sen mens. Blir ledsen... det bara drar ut onödigt på tiden 😣 Ser det ut att bli i rättans tid så att säga? Sen när man gjort det ska man gå runt o vänta i evigheter också innan man vet att de funkade. Herregud! Hatar ju väntan mest av allt
😂





Kram och hoppas allt är bra med dig.

Svar: Den som väntar på något gott.... :) kram :)
Esmaralda

48 Missmilla :

skriven

Med GDPR får man väl säga hen om alla typ.
Har så ont i rygg o hosta, vad händer ...

Svar: Kolla dig hos doktorn.. det tar på krafterna att inte må helt bra.. kram :)
Esmaralda

49 Camilla:

skriven

Ursäkta nu Es, är jag här igen med mina funderingar.. Men ville bara fråga att har jag möjlighet att få ett riktigt jobb med lön? Nu snart, för jag är trött så trött på livet som det är nu, är vägen rätt jag försöker ta? KRAMAR

Svar: Ge dig inte.. det kommer att lyckas... kram :)
Esmaralda

50 Mumlet:

skriven

Hej Esmaralda.
Så skönt med en liten kaffepause i dagens stress. Har fått mycket bra uträttat idag.

En fråga,
Kommer det här att ändras?

Kram



Svar: Ja det ser ut som om en förändring kommer... kram :)
Esmaralda

51 Hon:

skriven

Har jag rätt i att det var honom jag såg stå där i parken eller var det nån annan?
Kram

52 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda! Undrar hur det är möjligt rent praktiskt att jag får arbete utomlands då jag är oförmögen att använda mina händer?
Kram
Jennifer

Svar: jag vet inte alls... men det känns starkt som att du kommer att arbeta utomlands.. omständigheterna kring det ser jag inte.. kram :)
Esmaralda

53 Rebecca:

skriven

Hur är han som person? Kan du se något om det? Jag är så nyfiken :)

54 Rebecca:

skriven

Hur är han som person? Kan du se något om det? Jag är så nyfiken :)

55 Camilla:

skriven

Sånt där är allt annat än lätt. Har aldrig sagt ”hen”. Tycker att det låter så konstigt!

Undrar om dotterns ex kommer höra av sig igen. Tror ju att han försöker fly från sina känslor för henne.

Önskar alla en fin afton. Kram.

Svar: Jag säger inte heller hen... ligger inte rätt i munnen... men däremot skriver jag det ibland... kram :)
Esmaralda

56 Alie:

skriven

Helt ärligt blir jag lite trött... man ska säga si eller så men man får inte säga så, bla bla bla. Massa nya ord i flödet i vårt samhälle, hänger inte med alla gånger.
Ordet ”hen” inga konstigheter,
Men ibland blir det bara för mycket ordbajseri.. 💩
Kram 😀

57 Mimis:

skriven

Hej!

Vad är en healingstav?? Såg på nätet erbjudande om healingstavar tydligen kraftfulla.

Kram

58 GP:

skriven

Jag uppskattar att vi har ett så utvecklande språk, det visar ju också på att samhället utvecklas.

Es, jag har efter uppmaning av min chef sökt två tjänster. Ser du om jag har någon chans att få någon av dem? Chefen frågade nämligen vad jag hade för planer och jag berättade att jag skulle vilka jobba kvar.

Kram :)

Svar: Ja, du har en god chans... kram :)
Esmaralda

59 Elsa:

skriven

Hej Es!

Jag känner mig så nedstämd. Allt känns så hopplöst. Det kändes så rätt när jag tog beslutet men ingenting har blivit som jag tänkt. Kommer det lösa sig snart? Kommer jag få något i orten jag söker mig till? Kram

60 Sol:

skriven

Inga himlande ögon inför språkförändringar här inte!

Svenskan är dessutom så enformig med få beskrivande ord när det gäller exempelvis känslolägen. Hade önskat mig ett smörgåsbord att gotta mig i 🤗

Müslie och kvarg till middag. Lite tisdagsmysigt sådär... 😜

En fråga mitt i myset! Ser du något tillskott i mitt närmaste nätverk under hösten? Kram 💕

61 My myself and I:

skriven

Hej hopp!

Hoppas på tur med min fråga mitt bland alla andras: Ser någon ny kompis ut att komma nu i höst? Jag letar aktivit men det är inte så enkelt alltid :)

Ha en fin kväll bloggläsare och Es!

Kram ❤️

Svar: Ge dig inte.. fortsätta leta och det kommer ge resultat... kram :)
Esmaralda

62 Cecilia:

skriven

Jag tycker det är rimligt att använda de nya uttrycken, men förstår att det kan vara omständligt att få in vanan. Det jag däremot inte förstår är folk som är helt emot detta. Det är som du skriver, språket förändras och i takt mot ett mer jämställt samhälle så är det väl rimligt att vi byter ut "man" mot "en" osv.

Imorgon är första examinationen på kursen. Egentligen är det ingenting att förbereda, bara kolla igenom hur vi gjort tidigare. Har jag detta imorgon? Kramar

Svar: Ja, du har det.. kram :)
Esmaralda

63 Mikael:

skriven

Herreminje, hen är första och troligen sista gången jag använder, de som vill bli osams med mig eller stött för det får väl bli det, tack för ”svenska” lektionen :)

Kram
Mikael

64 Maria:

skriven

Hej Es!

Jag undrar hur långt fram i tiden du ser?

Svar: Det beror på... ibland ser jag några år fram och ibland ett helt liv... det vet jag inte förrän jag håller en personlig seans för någon... kram :)
Esmaralda

65 Mikael:

skriven

En behöver nog inte oroa sig då det nog inte dröjer länge före man inför engelska som officiella språket då det är ofint och kan vara stötande för 10 miljarder människor ifall man talar svenska.

Kram
Mikael

Svar: Exakt... "skratt" :) :)
Esmaralda

66 trött:

skriven

Hej Behöver ditt råd. Varför kan jag inte sluta oroa mig för min dotter? Undrar också om fabriken jag arbetar på kommer att finnas kvar eller hittar jag nåt nytt jobb?

Svar: Försök lita på dottern ..att hon reder ut sitt liv.. för det har hon kapacitet att göra... kram :)
Esmaralda

67 Mikael :

skriven

Kvinnor, känn ingen press nu med att föda barn som talar svenska men kvinnan som fött 21 barn har nr.22 på väg :)

De verkar vara rätt aktiva i sängen

Makarna Sue och Noel Radford har Englands största familj.

Paret har 21 barn, men i söndags kom ett nytt avslöjande.

– Vi ska ha en bebis, säger Sue i parets Youtube-kanal.



Kram
Mikael

Svar: Jamen herre guuuuud .. säger jag bara !! Kram :)
Esmaralda

68 Christine:

skriven

Hej! Åh jag tycker nog att det är så mycket bra som händer i Sverige för kvinnor just nu. Vi ändrar historia. Ord kan verkar oviktigt men det förändrar djupt rotade synsätt, traditioner och fördomar.
Vet du, jag har träffat en ny man! Äntligen va? Frågan är om han är för mig...på riktigt? Vågar liksom inte ge mig in i något och håller tillbaka så mycket men är rädd för att jag förstör det just därför?
Kram!

Svar: Våga ta steget så du kan känna in på allvar.. annars finns risk att du väljer bort det som hade kunnat bli något... stäm av med dig själv då och då.. kram :)
Esmaralda

69 Madame Blanche:

skriven

Nja inte så mycket för att allting ska bli så könsneutralt.

Känner att jag vill ta upp en sak, en sak som känns rätt viktig för mig med en på jobbet imorgon. Får du till dig något råd, något jag ska tänka lite extra på för att få till det så bra som möjligt?

Tack! :)

Svar: Var tydligt med det du vill ha sagt men ha lite fingertoppskänsla HUR du säger det... kram :)
Esmaralda

70 Angelita:

skriven

Min gammelmormor pratade gammalsvenska med dalmål och för att vara helt ärlig så förstod jag henne bättre än vad jag gör med många andra människor runt omkring mig idag. Framför allt yngre som använder mycket slangord när dom pratar.

Svar: Ja de gamla orden och dialekterna är så speciella... jag är tokig i sånt !! :)
Esmaralda

71 Helena Ir:

skriven

https://www.expressen.se/nyheter/hon-har-fott-44-barn-nu-far-hon-inte-foda-fler/

Här har vi en kvinna som har 44 barn..och hon är "bara" 40
Där har det också varit aktivitet :)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: