Fixartider...

Så enkelt det är att göra sin egen marmelad… och perfekt att ge bort.

Det fanns en tid när jag var väldigt händigt med  att koka ihop både det ena och det andra.

Den tiden är förbi sen länge… men ibland får jag ett ryck och  det har jag bestämt att jag ska få den här veckan.

Så det så !

Jag ska göra nyponmarmelad !

Nyponbuskar finns ju lite överallt och jag har världens enklaste recept

 

Du behöver :

4 dl nypon

0,5 vaniljstång (alt 1 tsk vaniljpulver)

0,5 citron

3 dl socker

 

Så här gör du :

Skölj nyponen.

Dela dem därefter och ta bort kärnhuset. Hacka nyponen grovt.

Lägg dem i en kastrull.

Dela och skrapa ur vaniljstången. Tillsätt vaniljskrapet till nyponen.

Riv det yttersta citronskalet och pressa citronen. Ha i skal och saft i kastrullen. Det kan även behövas några matskedar vatten. Koka upp och sjud tills nyponen är mjuka. Tillsätt sockret och låt koka ett par minuter.

Häll marmeladen i en ren burk och sätt på locket.

När jag äntligen tar mig samman  så brukar jag göra fyra satser på en gång… vet ju att det är en uppskattad gåva när man går  bort !

 

Vill man sticka ut lite  och vara ovanlig så gör man dessutom marmelad på gröna tomater… kan ju passa bra för dig som odlar egna där inte alla hunnit bli röda.

Detta behöver du:

 

Gör så här:

1. Skär citronen i tunna, tunna skivor och dela dem sen efter varannan klyfta = små tunna bitar. Skär tomaterna i små klyftor och på tvären om dom är lite stora.

2. Varva citron och tomat om och om igen i en kastrull och låt sjuda i 20 minuter. Under lock.

3. Häll i syltsockret och rör tills det löst sig. Låt allt koka häftigt i 3 minuter, sen kan du skumma om det behövs.

4. Häll upp på rena, varma burkar och ställ kallt. Jättegott.

 

 

Det gäller att passa på när man har lite energiflyt !

Och att varva fritiden mellan  praktiskt fixande och  serier och böcker

Kram & kärlek

1 Mikael:

skriven

Marmelad? Här äts gröt utan sylt, möjligen med salt, ibland havregrynsgröt med svartpeppar och gurkmeja, för att vara nyttig, jag vågar nästan lova att jag är den enda i världen som ätit havregrynsgröt med svartpeppar och gurkmeja, inget som jag rekommenderar smakmässigt :)

Fritid? När jag fråga om kvinna gillar mer muskler eller mer kondition så måste hon ha nickat och sagt extra allt för nu är det både 3 motionspass om dagen och extra vikter på gymmet.

Den där kvinnan som tagit ett djurnamn är det något? jag har ett ärr från en gudinna med samma djurnamn, eller blir det Marmelad? Här äts gröt utan sylt, möjligen med salt, ibland havregrynsgröt med svartpeppar och gurkmeja, för att vara nyttig, jag vågar nästan lova att jag är den enda i världen som ätit havregrynsgröt med svartpeppar och gurkmeja, inget som jag rekommenderar smakmässigt :)

Fritid? När jag fråga om kvinna gillar mer muskler eller mer kondition så måste hon ha nickat och sagt extra allt för nu är det både 3 motionspass om dagen och extra vikter på gymmet.

Den där kvinnan som tagit djurnamn är hon rätt? jag har ett ärr från när jag jagade en annan gudinna med samma djurnamn :)

Kram
Mikael

Svar: Ja, den där gröten med svartpeppar och gurkmeja står jag över !! Denna kvinna finner dig attraktiv men jag kan inte se att ni på sikt är förenliga... kram :)
Esmaralda

2 Ghostwriter:

skriven

Har dom glömt bort mig eller kommer en kallelse snart? Har gått flera veckor nu..


Kram och vilka bra tips i bloggen :)

Svar: Hör av dig till dem och kolla upp... kram
Esmaralda

3 Star:

skriven

Hej, ser du egna barn för min bror? Hur många barn?

4 Mikael:

skriven

Det var visst fixartider med det där inlägget, lustigt det blev.

Kram
Mikael

5 Skorpan:

skriven

Låter gott o förr i tiden brukade jag också göra nåt sånt men inte numera. Mikron är min bästa vän, in med maten o om nån minut pling så är det färdigt. Bedrövligt, men vad göra då allt som har med hushåll o göra är pest o pina!? Lycka till med marmeladen Es!

Sista veckan på gamla jobbet, hurraa. Får se om jag lyckas gå igenom allt o att m8n efterträdare inte är lika nervös som jag o får sova sina nätter... Ser du nåt kring mitt nya jobb, nåt jag ska tänka på Es?
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

6 <3:

skriven

Tack för recept kära Esmeralda.

Hur kunde jag bli så konstig och må så dåligt av medicinen igår ?
Otäcka drömmar och illamående.
Kram

7 Soffan:

skriven

Hemmagjort kan vara världens mest uppskattade gå-bort-gåva!

Jag brukar baka eget fröknäcke, som jag ger bort tillsammans med någon god tapenad eller ost :)

Du Es, börjat tänka en del på en man jag träffade under årets början.. Är det bara för att jag saknar lite extra trygghet just nu? Förvirrad och kan inte riktigt placera detta.. Jag avslutade det hela pga. att jag inte kände mig redo känslomässigt och lite tvivel på att han kunde ge mig det djup jag behöver.. Tänker han på mig något också?

Suck för sådant här, och stor måndagskram 💖

Ps! Vilket badrum! Rena spa-känslan!

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer dom var mer respektera mot mig och tar allvarligt på om Jesper som är problem för mig efter mejla och möte i oktober?

Försöka lösa dom också?

Ha det bra

9 Solen:

skriven

Godmorgon! Ja det borde man prova, nypon ska ju vara så nyttigt också. Vilka nypon använder du? De små som du har med på bilden eller den lite större bulliga sorten?
Kram ☀️

Svar: Den bulligare sorten lär det bli... kram :)
Esmaralda

10 Mt:

skriven

Hej!
När tror du jag får den nya tjänsten på mitt jobb?
Kram!

Svar: Chansen är runt 70 % ... kram :)
Esmaralda

11 Jossan :

skriven

God morgon...

Måndag igen och jag hatar måndagar. Första dagen på veckan och det är jobbigt att gå upp.. Sen ska mina barn va på idrotten vid halv 9... det är också segt..

Igår började vi rensa uppe på vinden. Det finns många kartonger att gå igenom. Hittade spel som jag älskade som liten och nu säger syrran att hon vill ha de hos sig för systerdottern inte kommer kunna leva utan det.. nehepp...
Hon börja även tjata på mig om att jag måste träffa någon nu.

Förstår du varför jag känner pressen? Inte bara för att jag själv vill utan för jag har kravet från syrran också. Hon skulle ge mig ett medlemskap på en dejtingsida i julklapp... jo då så att... kan ju ändå hoppas elevens farbror är något..

Usch idag är det kallt. Ska nog spendera kvällen i sängen sen...

Kram

Svar: Ta inte till dig den pressen... var tydlig med att du bestämmer själv över ditt liv ... kram :)
Esmaralda

12 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Är jag den som betyder mest för honom av alla på arbetsplatsen? Står jag honom närmast? Kram

Svar: Svårt att säga.. jag ser ju att det finns attraktion men kan inte se det på ett jämförande sätt.. kram
Esmaralda

13 Tildis:

skriven

Godmorgon!

Tack för tipset. Tyvärr har jag inte tid att göra egen marmelad just nu men ett bra presenttips. Jag hade gärna tagit emot en burk!

En fråga Es, kommer det hända något glädjande snart? Kram

Svar: Ja, något positivt är på väg.. kram
Esmaralda

14 Helena Ir:

skriven

Vilken härlig energi du tycks ha.. :)

Själv har jag tappat lite just nu..hösten känns i kroppen,kanske ett sk skov. Vilken dag som helst så tvingar jag mig själv att rycka upp mig igen! Roar mig med tvättstugan så länge idag..

Behöver något nytt och roligt i livet också..och där är fantasin dålig..och just nu även energin. Men det är inte så illa som det låter.. saknar nog en viss person också... Imorgon är en annan dag!

Håller tummarna för att din energi håller i sig :) och att marmeladen blir supergod!

Kram :)

Svar: Nej, min energi är inte på topp... fortfarande trött och ur form av hormontabletterna jag måste äta .. men somliga dagar är bättre än andra... tack o lov för det ! Tvättstuga är ju inte det roligaste... men man måste ju ibland.. kram :)
Esmaralda

15 Jeanette:

skriven

Tack!
Det känns bra att hon har besök av småknytt.
Ha det bäst!

16 Skrållann :

skriven

Hej!
Jag är inte mycket för att fixa men marmelad händer att jag gör. Perfekt gå-bort-present men också bra att ha i kylskåpet. Idag är jag ledig och ska åka till mina föräldrar en stund. Mamma är nyopererad i sitt knä och kam behöva lite stöttning. Nu är det ju klart att jag inte kom in på någon av de utbildningar jag helst velat gå på. Detta gör att jag är kvar på caféet och lite osäker på vad jag ska göra fortsättningsvis? Tänker söka samma utbildning till nästa höst igen men ser det ut som om jag byter jobb innan dess eller blir jag kvar på caféet?

Kram❤️

Svar: Jag ser dig helt klart gå en utbildning men är osäker om du byter jobb innan dess... kram :)
Esmaralda

17 EPM :

skriven

Har fått lite ryck under sommaren, frukten blir ju dålig så snabbt. Så det har blivit både aprikosmarmelad, plommonchutney och picklade gröna tomater.
Får se hur det blir...

Sitter nu och väntar på student som inte mår bra. Känner mig alltid lite maktlös i dessa situationer...

Känns som om det är mycket jobb nu, klurar jag ut det?
Ser du nåt om min ekonomi? Var på lönesamtal förra veckan och hittills har det varit lite tufft...

Kram

Svar: Duktig du varit med det husliga :) Det är mycket jobb men visst klarar du det... kram :)
Esmaralda

18 Dunegull:

skriven

Godmorgon! Känner mig inte helt säker på mitt nya jobb. Mest för det är så rörigt tror jag. Ser du att jag stannar och att det blir bättre? Är ju himla FiN möjlighet det här men gillar inte deras sätt att jobba och där finns ingen struktur alls. Trist. Så nu känns alls tung! Jag känner mig vilsen. Vill kära E ge mig lite råd?
Kram

Svar: Tillåt dig att landa i jobbet och ha positivt fokus... det finns en möjlighet att det kommer kännas bättre.. kram
Esmaralda

19 DD:

skriven

Idag öppnar ansökningarna till skolan och svaret kommer i december! Kommer gå fort och hoppas på de bästa!

En fråga om M.. Båda tar de väldigt långsamt framåt vilket är bra, dock känner jag mig tveksam ibland, kan inte riktigt sätta fingret på vad de är. Är de vanligt att man känner sig kluven i början? Kan tillägga att jag kan va mig själv fullt ut. Allt är väl inte som en saga precis där man är störtförälskade.
Es, ser du mig tsm med honom?

Kram 🌸

Svar: Kärleken kommer i olika skepnader... stanna upp då och då och känn in... kram :)
Esmaralda

20 Varis:

skriven

Hej Ez,

Tack för sylt-tipset. Nypon lät gott så den vill jag nog testa.. extra plus för enkelt recept 😅

En fråga.
Nu har jag sen 1,5 år tillbaka stängt dörrarna för killar dejter ja you name it.. jag har varit med barnen o haft det bra, MEN nu börjar jag nog längta efter kärlek. Var har jag störst chans att möta någon seriös och fin person? Jag vill inte testa nätdejting igen.

Kram V

Svar: Ja, oavsett vad så tycker jag att recept ska vara enkla :) Ha bara ögonen med dig lite extra.... kram :)
Esmaralda

21 Läroliv:

skriven

Både vackert och gott.

Vågar nästan inte fråga. Fick till mig att unga mamman med garnaffären ville fråga mig om kunde vara extramormor till hennes barn? Vet att hennes egen mamma är bortgången. Känner henne inte väl, men har handlat både av henne och tidigare även hennes mamma många ggr i många år. Är jag alldeles ute och "cyklar"?

Kram

Svar: Nej du är inte ute och cyklar, det ligger något i detta... kram :)
Esmaralda

22 G.H:

skriven

Hehe, det här inlägget jade jag nog inte väntat mig:)

Tror inte jag sett några nypon här där jag bor 😝

Har haft svägerska och hennes två barn hos oss i snart två veckor. De åker om ett par dagar. Det har varit jättekul ,,, och kanske lite högljutt 😆... blev bara så besviken när hon bokade tillbakaresa tidigare än planerat. Kände att energinivån föll och får kämpa för att hålla resterande dagarna roliga och glada och inte visa hur besviken jag är.

Ser du om hösten bjuder på annat kul? Blir det en bra höst?

Kram:)

Svar: Svägerskan och barnen har haft så roligt och bokningen av tillbakaresan har inte att göra med att hon inte trivts. Visst blir det kul i höst... planera bra.. kram :)
Esmaralda

23 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Så härligt att du har inspiration till marmeladkok . <3 Nypon är nyttiga ,speciellt om man har ont i lederna.
Själv försökte jag plocka björnbären jag har i en hörna av trädgården ...gav upp...fastnade i de hemska taggarna , skall införskaffa en häcksax och klippa ner den .Förstår inte hur de kan plocka vilda Björnbär i alla serier från England ...kanske de har en annan sort ...

Ny vecka nya möjligheter !

Kram Anki med flock

Svar: Ja, då behöver jag äta massa nypon, den saken är klar.. med tanke på lederna ! Björnbär är hemska att plocka.. jag har ett jättesnår inte långt härifrån som jag försökte mig på men fick ge upp! Kram :)
Esmaralda

24 Misstjejen:

skriven

Hej

Blir det något av som jag kommer var med på tidning och dom intervjua mig?

Ha det bra

25 Vb:

skriven

Jag undrar köra Es! Om detta förhållande kommer att hålla? Kramar

26 Kristina :

skriven

Vilket bra tips, jag har ju nypon nästan här utanför. Jag undrar om M är intresserad ? Kram

Svar: Ja, M är intresserad men det blir du som får ta kontakt om något ska hända.. kram :)
Esmaralda

27 Barbie:

skriven

Kära goda Es! Varför ser hon mig som ett hot? Josefin? Kramar

28 VV:

skriven

Hej goda Es! Är han en god man som han påstår!
Kram

29 Ww:

skriven

Jag älskar honom, har du ett tips i detta förhållande Esmeralda? Kramar

30 Helena Ir:

skriven

Ja,det är väl så att ta vara på den energin som kommer..Men ett jävlare anamma verkar du ha :) Ingen som lägger sig och tittar upp i taket..Fast det vore nog rätt skönt :)

Kram :)

31 <3:

skriven

Tack för recept kära Esmeralda.

Hur kunde jag bli så konstig och må så dåligt av medicinen igår ?
Otäcka drömmar och illamående.
Kram

Svar: Jag ser inte vad som hände.. kanske hade du mått dåligt i alla fall, utan medicinen.. kram :)
Esmaralda

32 Therese:

skriven

Hej! Kommer det bli bra på denna utbildningen, kommer jag att börja trivas? Ser det ljust ut om jag stannar eller borde jag se över möjligheten att få komma tillbaka? Är så ångestfylld och längtar tillbaka till min förra utbildning som jag egentligen inte var nöjd med....blir så trött på mig själv o detta velande, det tär. Kram

33 Kristin:

skriven

Tusen takk for fine tips, kjære Esmaralda.
Skal jammen se om jeg finner noen nyper.
Tidligere plukket jeg nyper, vasket de og la de i fryseren i porsjonsposer.
Tok opp en pose da og da og kokte en herlig nypesuppe på de. Veldig godt på vinteren det også.
KRAM!!!

Svar: Ja nyponsoppa är riktigt gott... och nyttigt dessutom.. kram :)
Esmaralda

34 Läroliv:

skriven

TACK snälla du för svaret. Bävade innan jag läst, men det hade jag inte behövt göra. Törs nog lite mer lita på vad som kommer. Verkar ju som min medialitet är i växande, vilket gläder mig mycket.

KRAM

Svar: Ja, visst är den i växande !! Kram :)
Esmaralda

35 SusanneAmalia:

skriven

Jaaaaaa... Vilket bra inlägg och inspirerande..
Kreativiteten sattes igång och här ska skyltas safras och stekas kantareller.. Allt är plockat på ICA. En hel låda lingon och en påse kantareller blev det i går..
Min moster (98år plockar allt på ICA..) Bra idé tänkte jag och följde genast hennes råd..🤣🙄

Det finns så mycket man borde göra och idag ska jag fylla dagen med städning.. Min förkylning är lite lite bättre och jag kan röra huvudet utan att det kluckar i det.. Det är en framgång.. Så nu ska här städas och skruva bort ett fäste i taket..
Gäller att passa på medan energi och motivation finns.
Önskar dig en fin dag.. Kramar 💗
Kärlek och glädje.. 💗



Svar: Fortsätt krya på dej med förkylningen nu och lycka till med alla bestyr i hushållet :) kram
Esmaralda

36 Dalkulla :

skriven

Rönnbär undrade jag om dom var ätliga, något jag inte kände till. Sökte på rönnbär och de går att både äta som de är men, när det frost är bären mer söta. Det går som sagt att äta då det är fulla av nyttiga ämnen, samt göra marmelad. Träden är fulla av rönnbär nu,jag ska se om jag inte kan göra något av dessa nyttiga bären.

Kram

37 *:

skriven

Hej

Ser du hur det blir med mina barn ?
Känner att jag tappar kontakten mer o mer med den ena och den andra o jag är jättetajta.

Hur kommer framtiden vara för dom ?
Den ena pluggar och vill något, den andra gillar inte skolan direkt och jag är osäker på om hen klarar sig igenom faktiskt.

Ser du något om deras framtid ? Kontakten till mig och deras jobb

Kram

38 Dalkulla :

skriven

Svar Mikael: Mycket konstigt har jag hört men,
du tog priset med din svartpeppar och gurkmeja.
Salt har man i havregrynsgröten när den tillagas.
Skivade bananer är gott på gröten eller äppelmos.

Men smaken är som baken den är delad :)



39 Dalkulla :

skriven

Rönnbär undrade jag om dom var ätliga, något jag inte kände till. Sökte på rönnbär och de går att både äta som de är men, när det frost är bären mer söta. Det går som sagt att äta då det är fulla av nyttiga ämnen, samt göra marmelad. Träden är fulla av rönnbär nu,jag ska se om jag inte kan göra något av dessa nyttiga bären.

Kram

Svar: Blir jättegod marmelad av rönnbär :) Kram
Esmaralda

40 Therese C:

skriven

Hej Es!
Tack för tipset. Jag gillar nyponmarmelad ☺️.

Igår var det min födelsedag och vi firade hemma hos mamma.
Jag fick precis vad jag hade önskat mig och då hade jag ändå inte hunnit berätta för folk vad jag önskade mig.
Jo mamma visste ju att jag ville bli bjuden på fisk så hon hade gjort en jättegod fiskrätt med en vit fisk som jag redan glömt namnet på men som var jättegod och lyxigare än torsk. Av storebror fick jag sås till fisken. "Fick du inget annat än sås?" frågade mamma förvånat så jag fick berätta för henne att brorsan redan gett mig i förskott då han betalade både resan till Nederländerna och halva ridlägret. Dessutom gillar jag sås. Den var jättegod och passade mycket bra till fisken. Av lillebror fick jag en bok som hade förändrat hans liv och lite vin som jag kan fira med när boken förändrat även mitt liv 👍. Och av moster och morbror fick jag startplats på Sylvesterloppet och inträde till bokmässan. Jag hade hoppats på just de två grejerna men hade glömt säga det högt så jag blev väldigt glad när de hade räknat ut det själva.
J-O var inte med på kalaset. Han gillar inte kalas. Men jag fick presenter. Olivolja, jättefin och tjärschampo som han hade köpt för att retas, vilket var ganska roligt och magnesium. Han hade inte köpt magnesium och han hade ingen aning om att jag hade gått i tankar att köpa mig en burk magnesium men tvekat eftersom det var så dyrt. Nej anledningen till att det blev magnesium var att ett paket gått sönder på jobbet och innehållet skulle ersättas ekonomiskt till kunden och därefter slängas. Paketet innehöll burkar med magnesium av en väldigt bra och dyr sort. En sådan där burk som jag fick kostar 500spänn. Antagligen ansåg universum att jag behövde lite magnesium, jag läste att det är extra bra när man tränar och Hedwig hade också kommit fram till att jag behövde magnesium när hon testade med sin pendel.
Jag blev jätteglad över alla mina presenter. Och det var en väldigt trevlig födelsedag.
Det var bra att få prata med brorsan direkt också. T ska vara med på första ridlektionen och sedan ska jag försöka nypa några ridningar till våren. Jag vet ju egentligen att mamma är lite överdramatisk och att det är bättre att kommunicera med brorsan direkt.

Kram Therese C

Svar: Då får man säga grattis i efterskott :) Vilka fina presenter... det är alltid roligt när man får sådant man vill ha och behöver ! Och som du säger.. det är bättre du kommunicerar med din bror direkt... kram :)
Esmaralda

41 Nenna:

skriven

Hej Es,
Det känns bra när man kan ta tillvara på det som naturen erbjuden. Det är mycket man kan ta tillvara som har ”tappats” bort i och med att man prioriterar annat nu. Rönnbär ska tydligen vara ett superbär, precis som nypon.

Budskap jag fått från min guide via andebordet. Kan du se om det är på gång. Det borde väl vara dags. Kan du se något kring det? 💕

Kram 🤗

Svar: Något är på gång... jag ser dock inte vad... försök förhåll dig öppen och mottaglig.. kram :)
Esmaralda

42 Michaela:

skriven

Mamma älskar marmelad men jag tycker att det är för sött.

Var med om en allvarlig händelse på jobbet igår och är fortfarande skakad. En patient blev skogstokig och kastade möbler på oss samt tog sig in på expeditionen där jag och två kollegor var och matade slag och sparkar mot oss. Jag blev även biten på benet. Vi är vana vid tumult men här var jag livrädd och trodde att hon skulle ha ihjäl oss. Tryckte på larmet men tog ca 5 min ( alldeles för länge ) innan personal från andra avd kom och hjälpte oss. Var de längsta minuterna jag varit med om på länge. Vågar snart inte jobba kvar. Usch vad otäckt detta var Es! Jag får aldrig lugn o ro. Vet inte om Kingen var med och skyddade mig och om han har tömt sig nu. Nu tar det väl ännu längre tid för mig att må bra igen eftersom jag har detta också att bearbeta :/ Kram!
Kram

Svar: Du får uppleva det ena obehagliga efter det andra.. och Kingen jobbar för högtryck.. det är inte bara du som mår dåligt av detta.. ni bör prata er fram till en lösning av något slag, som ökar tryggheten.....kram
Esmaralda

43 Louise:

skriven

Jag är inte mycket för marmelad. Inte ens sylt på gröten har jag så ofta.
När jag var yngre var vi med mina farföräldrar till Tyskland jag och min syster och då hade de vinprovning och de fick prova nyponvin.Vi fick receptet och min farfar gjorde detta vin hemma. Han har gjort så många sorters vin under vår uppväxt och så var han stolt ägare till bisamhälle och gjorde egenslungad honung.

Just som jag trodde så får jag inte göra mina sista praktiker förrän i nästa termin. Första får jag göra i början av februari och den andra hoppas jag att få göra innan sommaren. Helt störigt. Men men vad mer kan jag göra liksom. Jag får väl fortsätta söka jobb men det verkar inte vara någon som vill anställa mig. Jag ska söka till vikariebanken här i Malmö, Svedala och i Trelleborg igen. Jag måste komma ut på jobb om det bara är på vikariat så länge.
Igår gjorde jag klart förra veckans uppgift i montessoripedagogiken. Egentillverkat material. Det var ganska kul. Ska börja nu i veckan med nästa uppgift inom kultur.

Finns det någon ljusning till jobb för mig innan jag går ut på praktik? Kommer någon av vikariebankerna ta in mig? Malmö kan jag nog glömma men ändå Trelleborg eller Svedala?

Ha en fin dag och tacksam för svar. Kramar

Svar: Ja, i alla fall tillfälliga jobb bör du kunna få...nyponvin låter gott... kam :)
Esmaralda

44 <3:

skriven

Kommer jag att trivas på detta nya stället. Har du några råd?
Har inte så mkt motivation

Svar: Ja, gör stället till ditt och landa i det.. så kommer du trivas så mkt bättre.. kram :)
Esmaralda

45 Tingeling:

skriven

Hemmagjorda ätbara saker är alltid godast. Men själv är jag inte huslig alls.... gjort äppelkräm och äppelkaka av egenplockade äpplen, det är nog det närmaste jag kommer =) Kan lyckas med muffins ibland. Jag är helt enkelt inte intresserad och då blir det heller inte bra. Jag överlåter det till någon annan, jag har många i min familj som älskar att baka och fixa och dona i köket.

Efter din seans har jag blivit förbryllad, och tänkt att du nog har rätt. Jag var inne i ett flow och nu undrar jag om jag bara ska stanna där ändå, eller gå vidare, och eftersom jag tvekar borde jag kanske gå vidare? För- och nackdelar hela tiden som snurrar. Pendla eller inte pendla? Varför kan jag inte bara landa! eller har jag gjort det?
Ja du ser hur jag håller på här.....!

I och med denna utbildning så har jag också kommit till insikt i vissa saker, mer och mer dyker upp, att med det här skulle jag vilja jobba! Och det SKULLE gå men detta är kanske inte helt rätt utbildning då.

Har du nåt tips alls? =)

Hoppas du får en trevlig måndag och marmeladen blir god!

Kram!

Svar: Ja det här med pendlingen måste du själv besluta.. men ha båda vägarna öppna så kanske det faller sig av sig själv.. kram :)
Esmaralda

46 AnnaK:

skriven

Verkar det vara nu snart jag tar klivet vidare?

Kram 🤗

Svar: Ja, det bör komma snart.. kram
Esmaralda

47 Maria:

skriven

Tack för påminnelsen, behöver ta han om rabarbern så inte den går till spillo ;)

Ska jag skicka meddelandet eller inte? Spelar det någon roll? Kommer inte in i mitt inre att känna av detta just nu 🙃

Kramar 🤗

Svar: ja vill du skicka meddelandet så ska du. .. kram :)
Esmaralda

48 Alie:

skriven

Att föra marmelad är terapi för mig.., faktiskt! Det är gott och det ör perfekt present att ge bort, väldigt uppskattat när man gjort det själv.
Bra tips med nypon, har jag aldrig tänkt på, ska testas. Här blir det mest rabarber, eller jordgubb. Använder oxå vaniljstång och ibland tar jag i lite chili , väldigt gott till dessert ostar..

Nu har jag satt press på mina uppdragsgivare , hoppas komma iväg denna veckan... 🙏
Kram och fin Måndag! 💫

Svar: Ja man man mixtra och göra sina egna recept ! Det ÄR en bra terapi ! Bra att du satt press.. kram :)
Esmaralda

49 Bella:

skriven

Hallå, kommer det en kärlek in i mitt liv snart? Jag vill också vara kär och få någon att känna samma ❤️

50 Hon:

skriven

Varför håller han på och sänder massa meddelanden men inte ringer? Har sagt att jag inte gillar sms, att antingen ringer han på riktigt eller så får det vara.
Kram

51 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Verkar det gå bra för mig på nya jobbet? Dvs verkar cheferna osv va nöjda?

Svar: Ja, jag får en positiv känsla.. kram
Esmaralda

52 F:

skriven

Hej Esmeralda hur ser det ut för mig när det gäller min karriär kram .

Svar: Ha en plan och håll dig till den.. då blir som bäst... kram
Esmaralda

53 Skorpan:

skriven

Nån bild på dina "alster" Es? Tänkte om jag behöver komma över o provsmaka ;D.
Kram Skorpan

Svar: Ha ha ha... nja.. än har jag inte kommit igång... men lovar att det ska bli bilder... kram :)
Esmaralda

54 Jullisw:

skriven

Roligt med recept :)

Kommer jag få min kommod såld? Så typiskt att den inte passade när jag lagt så mycket pengar på den..

Svar: Jo det ser ut som om den blir såld men du förlorar ju lite.. kram
Esmaralda

55 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, den här veckan ska jag få besked om jobbet som jag så gärna vill ha! Ser du om jag får det? Tack på förhand!

56 Fatima :

skriven

Något nytt och spännande på väg in i mitt liv kram

57 Hallonbåt :

skriven

Så inspirerande, ska prova tomatmarmeladen i höst!
Nu är jag hemma för tredje veckan, envis förkylning. Har trots trötthet fptt så mycket kreativa idéer till mitt hobby att jag börjar tro att universum har ett finger med. Vill ju utveckla min hobby till verksamhet. Du har sett potential, tack. Är det en god ide att glra lite babyartiklar som kommit till mig som idéer?
💕Kram

58 Camilla:

skriven

Älskar marmelad och har gjort det sedan barnsben. Lagar dock sällan egen men tack för tipset :) Finns mycket gott att laga nu när hösten är här.
Hoppas att du återhämtat dig efter strålbehandlingen och mår bra!

Blir det bra snart igen?

Kramar!

59 Skorpan:

skriven

Skönt Es att jag inte är den enda som är trögstartad då ;).

Lite ångest med 2/3 osålda biljetter till nästa veckas teater. Iofs inte mit fel, men tar på ändå, lite typiskt mig. Nåja, jag får ju gå gratis, tar ingen traktering, även om jag slutat då o familjen kan jag ta med om nu nån vill komma...
Kram Skorpan

60 *:

skriven

Hej

Ser du hur mitt boende ser ut om några år ? Bor jag kvar i samma hus med min sambo.
Eller är det utomlands

vem vet....

61 Browallia:

skriven

Låter gott med hemlagad marmelad, önskar jag hade energi till att fixa och greja med sånt pyssel men jag har knappt ork till det mest basala för att hålla mig och kissen vid liv. Lägenheten liknar mer en svinstia än det mysiga ombonade hem jag alltid önskat mig men aldrig lyckas få till. Precis som du skrev i min senaste seans kommer jag bli ordentligt utredd och det stämmer. Jag har fått lämna blodprover och göra Ekg innan jag kan få prova ut en adhd medicin. Känner mig i trygga händer då jag snabbt fick förtroende för båda läkarna. Så förhoppningsvis är det inte långt kvar tills jag förvandlats till en Duracell kanin med massor av energi ;D I wish!!! Kram

Svar: Ja, du är i trygga händer och det här kommer bli bra.. kram :)
Esmaralda

62 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Han verkar inte kunna låta bli att dras till mig, eller hur? Kram

Svar: Så är det, kram :)
Esmaralda

63 Is:

skriven

Hej
Den energin skulle du få skicka till mig 🤗 jag sitter och tittar på mina äpplen, som jag måste ta reda på, och hoppas att äpplena gör något själv tex paj, mos 😂 men de ligger orörliga i hinken och vägrar röra på sig 🤔
Hur ser hösten ut för mig? Något positivt som kommer? Vad?

Kram

Svar: Tittar du tillräckligt länge.. vem vet.. rätt som det är så kanske det blir både paj och mos !! Jadå, positivt kommer och ett snäpp upp med energin också.. kram :)
Esmaralda

64 Boudica:

skriven

Här äts inte socker, så här har det börjats göra surkål istället. På väg till matlagningskurs och passade på att ta promenad med lagergrabben, våra samtal blir allt djupare, och jag lär mig allt mer om honom. Jag fastnar mer och mer. Han har haft stökigt förflutet men har otroligt bra självinsikt. Men jag måste fråga, kommer han falla tillbaka till sitt stökiga förflutna?

Kram!

65 Mikael:

skriven

Tack, kul :)

Hon är väldigt attraktiv på många sätt och lite pang i planeten sa det men jag låter bli ge henne några fler ledtrådar så hon inte fattar tycke och det krånglar till sig, även om det finns lustiga sammanträffanden så kunde ha varit divine, kärlekskrångel kan vara väldigt svårt ta sig ur och mer än gång är det med en hårsmån och med universums hjälp som man tagit sig ur, är lättare ta sig in än ur :)

Dalkulla, ja inget jag rekommenderar, jag har provat mer än en gång

https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-gurkmeja/


sa ju att jag är den enda i världen, på flera sätt :)


Kram
Mikael

66 Maria :

skriven

Hej!
Är det min tur nu? Är det min twinflame jag ska träffa om 2 veckor?...❤️
Kram

67 Mikael:

skriven

Es, en dag kanske du får du en fixidé och ska testa gröten, du lär ännu mer uppskatta saker du redan gillar, om inte annat :)

Slitas mellan två kvinnor är bland det jobbigaste som finns, det avstår jag :)

Mitt vad det är finns hon där på presidentens kontor när jag blir inkallad, då är det ju så dags då när man redan snärjt in sig med en annan kvinna!

Från januari 2020 kan vadsomhelst hända, fast än man inget hellre vill än vara med sin samekvinna så kommer andra saker ikapp och det skulle bli kortvarigt...

Lite Sherlock är jag :)

https://youtu.be/l6TGERgrXmA

Kram
Mikael

Svar: Ja nog är du lite Sherlock alla gånger :) kram
Esmaralda

68 Ghostwriter :

skriven

Fy, har gråt i ögonen och känns som jag och min vän blir berövade våran vänskap. Jag är ändå tacksam för tillfällena men jag önskade att det inte gick så långt mellan tiderna. Vad känner han?


Kram

Svar: Han känner ungefär som du.. men släpper kanske inte ut det riktigt.. kram :)
Esmaralda

69 HS:

skriven

Till Therese C (40)

Vad heter magnesiumet som du använder? Jag får lätt magnesiumbrist särskilt när jag tränar hårt. Tycker som du att det är stor skillnad på olika sorter. Tack på förhand!

70 Liverpool:

skriven

Svar till Mikael,Kan bara säga att du är ensam att blanda ihop havregrynsgröt svartpeppar o gurkmeja, Jag själv skär jag en bit gurkmejarot med svartpeppar varje morgon och tuggar det innan jag äter min havregrynsgröt med en klick smör i,det får du prova någon gång.

71 Anna E:

skriven

Filmade idag och när jag kom hem upptäckte jag nåt som jag tog skärmdump på. Kan du se vad vem osv?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: