Kan man bli knivad ?

På senaste tiden har jag stött på ordet KNIVA rätt ofta… i seriösa artiklar och böcker.  ” Han blev knivad” eller  ”Han hotade att kniva mig”

För mig låter det som småbarnsspråk. Nån som inte begriper bättre  och som inte vet att det heter ” knivhugga ”

Nån gång har jag hört en vuxen människa använda ordet ” dolka” – mon dieu så patetiskt !

Att man använder ordet ”knäga” om knarka förstår jag bättre för här är uppfinningsrikedomen stor. Punda, snorta, knarra, gnissla och så vidare.

-

Det finns massa varianter på allt möjligt:

På dagens meny är det; veckans rester och stekt ägg med kommunistgurka (pyttipanna och stekt ägg med rödbetor)

 

Den påflugna marockanen i basaren beter sig som ett konkel.
På egyptiska turistorter är det vanligt att bli utsatt för konklar.
Kamelföraren vid pyramiden är ytterst konklig ( dvs påflugen)

-

Köpte en stark sås häromdagen, det var kråmme i den! ( den var stark)

 

 

 

Sen finns det nya svenska  vedertagna ord i vår ordlista :

antivaxxare – person som av rädsla för negativa konsekvenser motsätter sig vaccinering. Samlingsbeteckningen ”antivaxxare” består ofta av skeptiska, konspiratoriska och oroliga föräldrar

-

dra åt helvete-kapital – sparade pengar som kan användas för att plötsligt bryta upp från en relation. Dra åt helvete-pengar och fuck off-kapital används i samma betydelse.

 -

eldost – ost som liknar halloumi och som kan grillas eller stekas. Eldost är ett registrerat varumärke. Ostar av halloumityp kan också kallas stekost och grillost

-

hjärtslagslag – lag som förbjuder abort om hjärtslag kan höras hos fostret. Översättningslån från engelskans heartbeat law.

-

hybridkrig – krig som förs i det dolda utan en väpnad konflikt

 

ikigai – upplevelse av att tillvaron är meningsfull. Bygger på ett japanskt koncept som betyder ”meningen med att finnas till”.

 

menskonst – konstnärligt verk som utmanar normer och tabun

-

syssna – lyssna med synen. Syssna är ett teleskopord bildat till se och lyssna. Det används främst bland döva och hörselskadade och deras anhöriga.

 -

Det är bara att inse att man inte fullt ut behärska svenska språket längre !

De flesta ungdomar säger ” ta självmord” medan jag säger : begå självmord” och om detta säger de lärde:

”Ta självmord betraktas fortfarande som ungdomsspråk, men ungdomar blir äldre och det är fullt möjligt att uttrycket kommer att ta sig in i allmänspråket. Man kan jämföra med ta beslut som ofta ersätter det äldre fatta beslut. Utan att någon fattat beslut om det, har ta beslut blivit det vanligaste uttrycket.

Ta har helt enkelt fått en utökad roll som funktionsverb. Det kan då ersätta äldre funktionsverb som fatta, begå, vidta (åtgärder). Verben fatta och begå har inte någon egen betydelse i fraserna fatta beslut och begå självmord. Deras uppgift är kort och gott att göra uttrycken till verbfraser.

Varför retar sig så många på ta självmord men nästan ingen på ta beslut? Gissningsvis för att det är vuxna som säger ta beslut men ungdomar som säger ta självmord.”

 

 

Ja, mina vänner.. hur har ni det i dessa tider ? Äter ni Coronabakelser ? 

Lite väl osmakligt kan jag tycka !

Men ett sätt att hantera det som sker är att kunna skoja om det !

Livet rullar ju på men betydligt mer ensidigt. Fick leverans häromdagen från Mathem.se och därifrån får man ju det man beställer eftersom det inte är en fysisk butik

Men nu ska jag gynna vår lilla butik i byn som man vill ha kvar.

De har gratis hemkörning… heja Vejby Vågen !

 💖

Kram & kärlek

 

1 sus:

skriven

hej
så mycket uttryck för samma sak....
jag har aldrig hört vissa...
Nu undrar man ju hur det blir här...
love sus

Svar: Känns som att det kan bli en upprepning.. på något sätt... kram :)
Esmaralda

2 Läroliv:

skriven

Pyttipanna är så gott.

Dessa nya ord är nog inget för mig. Har förmodligen med ålder att göra.

Ha en fortsatt fin vecka alla.

Kram

Svar: Ja, det är nog så att med nya generationer kommer nya ord och så har det ju alltid varit.. kram :)
Esmaralda

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Tänker på vad du skriva om kniv, ta självmord och såna. Det är ofta ord för hjälp, skämt, allvarligt och allt som kan betyda på olika sätta.

En gång i tid typ 6-9 år sedan som jag använda för ord självmord men jag vet att det är dumt ide. Bara för att en kvinna som är psykologi och hon lyssna inte på mig om vad jag pratar om den första kärlek. Hon tror typ jag fantasier eller det är en skämt. Hon är så oseriöst tills sista jag blir så irriterar att hon borde ta på allvarligt för prata med honom. Tills sista säger jag självmord för få henne att lyssna på mig men börja på en annan hållet självmord och fick var hos en annan men det blir inget av. Tack vare mamma som rädda mig. Efter det kommer jag aldrig vilja dit och litar inte på dom.

Undra fortfarande hur kunde Denise har tur att ta med en psykolog till skola även om vi är i samma avledningen men olika personer.

Är det så seriöst att Denise har såna tur. Min gamla vännen.

Så seriöst! Jag fick inte bra hjälp av det. Jag trodde ju ord självmord ska få min psykologi tar på allvarligt för prata med honom. Men hon gör aldrig...

Hon är inte så seruöst som jag trodde...

Jag tänker aldrig dit igen efter den händelsen.

På den tid var jag mår dåligt. Allt är en nödvändighet men inget lyssna. Men idag jag vän med vissa på facebook från den tid.

Jag vet inte om dom har tar på allvarligt och förstå min mående.

Självmord kan betyda olika sätta. Det behöver inte var person vill död utan mest rop på hjälp också. Uppmärksamhet och massa.

Jag använda den ord för få hjälpa att stoppa det.

Ha det bra

4 Jen:

skriven

Gomorgon!
Börjat lära känna en man som jag har träffats några veckor nu. Vad känner han känslomässigt för mig? Han skrev att han gillar mig men lutar det mot vänskap eller mer.
Kram

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Ska jag litar på den man som igår fick jag meddelande om jag vill gör artikel hos dom men jag vet vem är dom och jag var tveka.

Jag litar inte pä dom. Jag vet ju dom är konstigt men jag är tveka... förstår inte hur dom tänker från allt som händer i skola.

Exempel dom välja andra elever framför mig att få var med i tidning, huvudperson på film och allt såna även om jag är bara osynligt och dum tjej för dom. Blir ju osäker på det.

Varför vill dom har mig just nu som den utvald i tidning.

Är tveksam på hur dom tänker.

Bara konstigt känsla är dom välja aldrig mig i skoltid... som om jag är osynligt...

Ha det bra

Svar: Fråga hur dom tänker... och fatta beslut därefter.. kram :)
Esmaralda

6 <3:

skriven

Godmorgon Es, ser det ut som stora bloggande paketet jag beställt med hemkörning till mamma kommer i tid till hennes födelsedag nästa vecka ?
Blev lite oroad när jag såg en del negativa kommentarer om vinsidan.
Kändes positivt när jag pratade med kundservice.
Kram

Svar: Ja det finns god chans att det kommer i tid... kram :)
Esmaralda

7 Skorpan:

skriven

Det var många ord som jag aldrig har hört förut. Antivaxxare, folk som inte vill vaxa sig eller sin bil ;). Fattar beslut gör jag o begår självmord, om det nu går så illa.. Inga coronabakelser har jag ätit, men om nu nån bjuder så, varför inte...

Sovit dåligt inatt antagligen för att jag ska till jobbet idag o vara fysiskt på plats. Drömde om att en kompis skällde ut mig bl a för att jag äter så långsamt o mycket annat. Det tog eld i mig också o jag sparade inte heller på orden efter hennes avhyvling. Hon försökte "komma tillbaka" men det fick vara för min del. Kan du Es se om denna dröm hade nåt budskap?

Har vant mig att jobba hemifrån nu, synd bara att jag inte har det kontorsmaterial jag behöver här hemma... Ur vägen corona, här kommer jag.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Budskapet i drömmen handlar om att du ibland kan behöva sätta ner foten i tid och inte vänta tills du blir arg.. kram :)
Esmaralda

8 Skrållann:

skriven

Hej!
Det var många ord och uttryck jag inte hade hört tidigare.
I går kväll fick jag besked om att jag inte fick tjänsten jag sökt. Det var ett trevligt mejl där de skrev att de sparade mina uppgifter ifall det dök upp någon liknande tjänst. På något sätt blev jag inte besviken över att inte få jobbet utan mera glad för att jag tog mig till intervju.
Det kommer väl flera tillfällen och flera jobb och jag har ju även sökt utbildning till hösten.
Coronabakelse är inget vi har på vårat café och jag tror inte vi ska anamma idén🙈 Det är tufft nu och det märks att folk stannar hemma i större utsträckning. Det är ju bra att råden följs men det gör det svårt för oss att bedriva verksamhet. Flera ställen inne i stan har slagit igen och jag tror det är en tidsfråga innan vi får göra detsamma. Ser det ut som att vi blir tvungna att stänga igen verksamheten?

Kram❤️

Svar: Jadå det kommer fler tillfällen för dig och det kommer bli rätt. Nej, hade ni börjat med coronabakelser hade ni nog inte fått sålt... :) Er verksamhet kan vara illa ute.. som för så många andra i dessa tider.. kram
Esmaralda

9 Ghostwriter :

skriven

Påtal om ”kniva” så är de så många som blivit mördade pga knivhugg. En 20 åring dog härom veckan av knivhugg. Antagligen rör de sig om knark, de är nästan alltid knark. Många var förut rädda för Hells Angels och liknande gäng men idag är bland dom farligaste gängen små barn, 16-20 års ålder. De langar, mördar, skjuter folk, knivhugger folk, överfaller folk och slår ihjäl folk. Allt för knark - allt för status. Att man inte har kommit längre i samhället är brutalt, och jag undrar innerligt vart tusan föräldrarna är till dessa barn. Jag menar, vart är de vuxna. Man kan inte ansvara för allas val men jag tycker ändå vi ska göra mer. För att förhindra det som går. Vi vuxna är barnens nutid, och barnen är vår framtid. Och framtid finns inte om de är så.

Jag hoppas att jag kan få vara en del av förändringen och få slut på eländet i större mån.

Jag känner mig maktlös som sitter här inne medans jag kan vara där ute och ”fånga” dårar, rädda folk. Göra något. Ibland har jag lust att bara vandra lite runt stan, kanske se och göra något. Men det kanske skulle vara dumt också med tanke på att min stad kryllar av brottslingar av olika slag.

Kram :)

Svar: Du har helt rätt i det du säger , vi lever i en tid som man inte riktigt känner igen.. inte vi gamlingar i alla fall.. kram :)
Esmaralda

10 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Ser du om det blir en enorm tuff period för mig o min man ekonomiskt snart? Eller flyter det på lite som vanligt för oss?

Kram

11 Mt:

skriven

Hej!
Kommer det bli uppsägningar på mitt arbete? Kommer jag bli uppsagd?
Kram!

12 Helena Ir:

skriven

Tur jag inte äter bakelser för de där såg då inte aptitliga ut alls!

Min kropp gillar inte omställningen till sommartid,mornarna känns alldeles för tidiga..tur att kaffe finns!

Jag har konstiga och rätt udda tankar om den här Coronan,att den har uppstått av någon anledning för mänskligheten..för mänskligt lidande som det här och krig kan aldrig vara av godo! Ändå finns tanken där..av flummiga mig!

Ha det så bra!

Kram

Svar: Ja, en anledning kan finnas.. kram:)
Esmaralda

13 EPM :

skriven

Godmorgon gott folk!

Jag tycker nog man måste få skratta och skämta om saker för att kunna hantera det. Exmaken arbetar just nu med Corona... lite orolig, ffa då deras patienter ibland blir våldsamma och skyddsutrustningen går sönder.
Ser du om någon i min närhet är i nån fara..? Jag är orolig.

A och jag är ett vi... Det känns så bra. Sista veckan är det som att allt bara höjts upp en nivå och det har landat och jordat sig i oss...
Jag är mest orolig över att hans dotter inte ska acceptera mig eller tycka om mig och mina barn. Ser du nåt om detta?

Kram

Svar: Det kan vara lite knepigt precis i början men det löser sig.. du blir accepterad... kram :)
Esmaralda

14 Linda:

skriven

Jösses vilka tider vi lever för tillfället, hur galet blev inte detta med corona. Jobbar hemifrån nu för tredje veckan i rad, inget fel på det i och för sig, för mig funkar det ypperligt att sitta i soffhörnet i pyjamas och jobba. Nu fick vi dock permitteringsbesked, så nu väntar jag bara på detaljer angående det. Mycket orolig över hur jag ska klara mig ekonomiskt. Men måste försöka spara in på allt som vara går att spara in på. Hoppas jag har ett jobb kvar efter detta sen också.

Hoppas ni har en superdag alla fina!

Svar: Ja man får dra åt svångremmen.. det blir tufft för många nu en tid.. men det vänder.. kram :)
Esmaralda

15 Lotta:

skriven

Ja, det var ju inga direkt glada ord, men det är ju lite deppigt i dessa tider.

Ser du min son ta studenten?

Kram L

Svar: Ja det känns det som att han han gör... kram :)
Esmaralda

16 HS:

skriven

Spännande med språket hur det alltid utvecklas.

Den här systern som A pratar om, är det verkligen en syster eller i själva verket en sambo/flickvän? Är han inneboende hos en vän till familjen som han säger?

Kram

17 f:

skriven

godmorgon ja världen är upp och ner och ingen vet hur det ska sluta, men det får en att tänka till , och leva mer i nuet.

själv så känner jag blandade känslor, mycket drama folk är oroliga, men jag vet oxå vilka som finns där av kärlek.

för 2 dgr sen blev det drama, varför hände detta, och varför gör dom så mot oss.

18 Miltons Mamma:

skriven

Mumma låg på min bröstkorg. Från ingenstans kände jag mig så lugn, harmonisk och avslappnad.
Fick känslan att hon är en healinghund. 😀
Tror ju att hon kom till mig för att jag ej skulle klara mig utan en länk till Milton....


POFF...nu.trillade en polett ned medan jag skrev det där 😮 Herregud... Att jag inte insett och fattat..en pusselbit som funnit sin plats 😊

Hon är en healinghund.. Sänd att hjälpa mig att läka efter Milton ❤️..

Skäms nästan av att inte sett hela sammanhanget förrän nu..visste att hon kom för att jag skulle gå under utan Milleman ❤️..Att hon kom för att sudda ut smärtan lite men att det var så pass "stort" och mer "healing anledning" än jag trott kunde jag aldrig ama. En dotter efter honom är den finaste gåvan 😊

Åh..vad varm i själen jag blev ❤️


För visst är MUMMA en healinghund 😃❤️? Den känslan går inte att ta misste på. Hon ser på miged enorm kärlek. Hennes själ känns som den levt länge, en änglasjäl som är här för att sprida kärlek.. 😃❤️Åh ❤️


Kjam


Svar: Ja du känner så rätt och det var meningen att du själv skulle komma underfund med detta.... och nu har du gjort det :) Kram :)
Esmaralda

19 HS:

skriven

Jag kände precis när själen lämnade. Var det plågsamt/ensamt sista timmarna?

Kram

Svar: Nej, jag tror inte det var plågsamt, kram :)
Esmaralda

20 ängeln:

skriven

Oj de bakelserna såg giftiga ut, de hade jag inte velat äta. Ser du någon fara runt dottern? Önskar att hon blir frisk. Kram

21 Rädd:

skriven

Hej E!

Oroar jag mig i onödan? Eller har jag en påfrestande period framför mig?

Kram och kärlek.

Svar: Det kan bi lite tufft en period men det är övergående.. kram
Esmaralda

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Ja jösses va mye nyord det finns ;-)
Kommunistgurka var ju riktigt rolig ! Men menskonst där måste det väl ändå finnas bättre ord för utmanande verk..

Ja gynna era närbutiker nu i dessa tider ! Fler och fler erbjuder hemkörning.
Jag lider dock med våra gamla och deras anhöriga då viruset kommit in på flera vårdhem här i Stockholm
En kompis la upp en bild på sig helt utan skydd och ambulanspersonalen med skydd när de hämtade en gamling De frågade varför hon inte hade skyddskläder...vilka kläder sa hon ?

Var rädd om varandra
Kram Anki med flock

Svar: Ja herregud säger jag bara !!!! Kram på dej och flocken :)
Esmaralda

23 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Känner mig inte uppskattad på arbetet. Tycker det är en skillnad på hur jag och en kollega bemöts av vår närmaste grupp och responsen vi får.
Blir så besviken gör jag gör mitt bästa och sliter verkligen.
Vad ser du om det? Sitter det bara i huvudet?
Tack!

Svar: Ha positivt fokus istället, fortsätt gör ditt bästa och det vänder... kram :)
Esmaralda

24 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Kan du se hur min sommar ser ut? Praktik? Jobb? Resa?
Kram
Jennifer

Svar: Det ser ut som om du har en syssla av något slag... kram
Esmaralda

25 Hon:

skriven

Hej,
Ser det bra ut att åka dit eller skulle det kunna bli mer jobbigt, pga känner mig inte riktigt på topp?
Kram

Svar: Kanske du ska avvakta lite.. kram
Esmaralda

26 <3:

skriven

Kan du förmedla vad tjejen T S ... känner? Tycker hon att jag är jobbig.. haha hon vill göra lite hur hon vill... 🤣

27 C:

skriven

C här <3

När vi alla - ja, ALLA - är drabbade på det ena eller det annat sättet med vad som händer med omvärlden idag så måste (ogillar ordet 'måste' men den har sitt syfte just nu) vi också förstå att vardagen även fortsätter, på gott och ont. Och de kvinnor/män som känner sig tvingade att vara kvar i förhållanden måste ändå vara starka nog att ta sig ur sin personliga kris mitt i stormen som pågår just nu. Och mitt i allt så måste vi andra komma ihåg att finnas som stöd för våra familjer och vänner och även samhället.
Vi vet vilka som far illa.
Vi vet vilka som är psykiskt nedslagna.
Men ändå står de ensamma.
Våga se, våga fråga och våga agera.

Drömmen jag hade var som en film, den var energitagande och igenkänningsfaktorn var lika med noll men jag kände rädslan trots att kvinnan ville förmedla ett lugn. Jag kan säga att: Hon ÄR stark. Med stöd är hon STARKARE.
Ensam står inte alltid stark. Bara utmattad i slutändan.
Ja, meddelandet var obehaglig. Men det behövde nås ut. Jag brukar normalt sett trycka ner drömmar och magkänslor men denna gång var det av yttersta vikt att få ut det. Jag hoppas att den (eller de...) meddelandet berör tar detta till sig och förstår att det finns godhet i världen även om den ser karg och midnattssvart ut. För det blir grönt och blomstrande när stormen är över <3
Kram till er och framför allt till Ezmaralda och ta hand om er allihopa.

Svar: Ja, livet måste fortsätta så normaliserat som möjligt.. även om det inte är lätt. Man kan ju inte sätta ALLT på paus. Tack för ditt e meddelande. Jag tror det nått fram rätt. Kram :)
Esmaralda

28 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Så mycket konstiga uttryck det finns! De flesta har jag aldrig hört. Nej skämtet med corona bakelser kunde jag inte ta till mig, även om humor är ett sätt att hantera situationen

I allt eleände får man ändå vara glad och tacksam att man fortfarande är frisk och familjen likaså.

Själv försöker jag hålla modet uppe med trädgårdsarbete, sportar mycket, fotar, finns alltid ngt att pyssla med.Synd och klaga, bara hålla ut.
Det finns ju trots allt de som har det mkt värre.

Visst saknar man normalt umgänge med människor, men det skall väl också börja rulla på så småningom.

Ser du om jag kan åka hem i höst/vinter för att jobba lite?

Ha en fin dag!
Kram















Svar: Coronabakelserna var helt enkelt ett äckligt skämt.. vem skulle vilja äta en sådan ? Ser ut som du åker hem runda i vinter.. kram :)
Esmaralda

29 Nenna:

skriven

Hej Es,

Ja, det är svårt att hänga med. Kniva känns som ett fruktansvärt ord. Hemskt att det existerar.

Ser du nåt positivt runt mig? Jag hoppas på att kärleken kommer 💛

Kram 🤗

Svar: Visst kommer kärleken.. kram :)
Esmaralda

30 Dalkulla :

skriven

Svenska språket börjar liknar något som bara blir värre och värre. Nytillkomna ord, jag ofta undra vad de skall vara bra för. Har vi så lite ord i vårt Svenska språk att vi måste bilda nya vansinniga ord som utifrån hur jag ser det, endast låter horribelt. Någon hasplar ur sig något, genast har någon annan tagit fasta på detta ord, sedan far det iväg i var mans mun.

Plötsligt finns ordet i vårt svenska språk som, anses viktigt att använda. Det som är mest töntigt är "sjukt galet grymt taggad"
Ordet absolut, som ofta används där det inte hör hemma. "Hen" har jag aldrig sagt.

Har vuxit upp med vårt svenska språk och, jag säger - skriver som jag en gång lärt mig. Har aldrig pratat med dessa ord i min mun, därför det låter så fruktansvärt urlöjligt.

De ord som du nämner låter helt tokigt att säga.
Det lär nog komma fler konstiga ord med tiden.

Kram


Svar: Det ä nog så att språket är levande och förändras med nya generationer och så har det alltid varit... på 1600 talet, 1700 talet och 1800 talet användes en hel del andra ord som blivit ersatta av nya. Maken har svårt för det där och vi har livliga diskussioner kring detta.. jag tycker det är kul med nya ord även om somliga av dem känns tokiga... kram :)
Esmaralda

31 Jen. :

skriven

Kommer jag att klara av detta själv oavsett hur resultatet blir?

Svar: Ja det gör du, kram :)
Esmaralda

32 F:

skriven


själv så känner jag blandade känslor, mycket drama folk är oroliga, men jag vet oxå vilka som finns där av kärlek. 

för 2 dgr sen blev det drama, varför hände detta, och varför gör dom så mot oss.

33 Marita:

skriven

Hej!
Många ord jag aldrig hört förut.
Har sökt ett jobb som boendeassistent,bara över sommaren.Är inte särskilt sugen på det men kommer jag få det?Kanske blir bra i slutändan.

Kram


34 Jennifer:

skriven

Tack fina Esmaralda för svaret😊 Ser du någon utlandsresa för mig på sommaren?
Kram,
Jennifer

35 <3:

skriven

Tack för svar Es. Det skulle stå klirrande tidigare idag inte bloggande 🙈
Får hålla tummarna att det kommer i tid.
Tror du mamma blir glad och överraskad?
Kram

36 B:

skriven

Hej! Kommer vi att träffas snart igen eller dröjer det lite? Kram❤️

37 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Ser du om det blir jobbigt för oss ekonomiskt den närmsta tiden? Eller flyter det på som vanligt

38 Michaela:

skriven

Flera ord jag inte kände igen. Bra att du gynnar närbutiken. De behövs! Livet är inte detsamma under dessa Corona tider.

Vet inte om du kollar på "Tillsammans med Strömstedts" på onsdagar men jag tycker att det är väldigt intressant att se hur folk har det i relationer. Om 1 månad så är det 5 år sedan jag var sambo och i ett riktigt förhållande. Kortare romanser efter det. Du har sett mig bli sambo igen och fnular på om min soulmate är singel eller i ett förhållande just nu🤔 Känns som att han är singel och jag är så nyfiken på vårat möte och vad han kommer tycka om mig :)

Ha en fin dag! Kram

39 Rädd:

skriven

Ok :( Ser du om den tuffa tiden kommer innebära sjukhus eller är det tuffa andra saker som kommer?

Kram och kärlek.

40 Sheri:

skriven

Hej Ez,

Ser du om praktiken blir av som del av kursen eller blir det en annan lösning nu pga Corona?

Kram

41 Mercan :

skriven

Esmaralda blir det allt bra för oss 🙂 eller Ser du Esmaralda nogåt illa för oss min mor min syster min bror kommer vi att bli smittade av corona virusen på grund av mıg 😭 😭 😭 😭 😭 skriv något Esmaralda 😖😖😖😖😖😖

42 Anno:

skriven

Hej Es!
Igår läste jag lite om borderline och jag kände igen mig i mycket. Jag tror att jag kanske har utvecklat borderline, har alltid haft svårt att hantera känslor. Och känner väldigt starkt. Men allting passar inte in på mig men en del gör..
På tal om något annat, vad kan jag göra för att hjälpa min pappa förutom att skicka healing till honom?

Trevlig dag :)

Svar: Misstänker du starkt att du har borderline och om detta påverkar ditt liv så bör du kontakta vården för utredning. Healing gör gott för din pappa och just nu ser det inte ut som det finns å mycket mer du kan göra.. kram :)
Esmaralda

43 Dunegull:

skriven

Fick nyss info om att en av cheferna fått sparken. Nu inväntar vi han som håller på med skit. Får han gå innan sommaren tro?

Blir det bättre när de stoltskotten lämnat?

Kram

Svar: Det ser ut som om det kommer en annan i hans ställe... men ni behöver jobba er samman för att det ska bli bra.. kram
Esmaralda

44 Browallia:

skriven

I en av mina seanser liknar du mig med en främmande fågel och jag tycker det är en så fin liknelse med någon som sticker ut från mängden, jag är dyslektiker men även bland dyslektiker sticker jag ut eftersom de allra flesta med dyslexi avskyr allt som har med läsa och skriva att göra medan jag så länge jag kan minnas alltid har varit fascinerad av bokstäver och ord. Jag tycker det är roligt att höra historian bakom hur nya ord uppstår men grammatik är inte någon favorit. Jag älskar böcker och att läsa, och då menar jag sådana omoderna analoga böcker som jag vet att du med föredrar. Ibland använder jag ljudböcker, det ena behöver ju inte utesluta det andra tänker jag.

Apropå ord så tycker jag det varit en trist stämning i bloggfamiljen senaste tiden, det gnälls på varandra hit och dit om saker på sandlådenivå. Bloggfamiljen är en helt underbar men brokig skara människor med massor av olika kunskaper och åsikter och som jag ser det så kan man antingen göra som mig och se det som en stor källa till att lära sig nåt nytt sett ur andra perspektiv och vidga sina vyer eller fortsätta vara trångsynt och hålla fast vid att det är bara ens egna åsikter som är de rätta och att man måste till varje pris måste övertyga alla som inte håller med om de har fel. När någon skriver nåt som jag absolut inte håller med om tänker jag bara "tycker han/hon ja'" och lägger inte ner någon mer energi på det.

Jag saknar Jossan, =/ ser du om hon kommer tillbaka till oss i bloggfamiljen?

Kram Browallia


Svar: Ja jag älskar ju böcker !! Gamla hederliga pappersböcker :) Jag hoppas att Jossan kommer tillbaka !!! Kram :)
Esmaralda

45 Västkustbruttan :

skriven

Ett levande o dynamiskt språk är ju döläckert!

Även om jag som gammal klenod kan tycka att en del ord är lite väl tokiga. Men det hör väl åldrandet till ;-)

Jisses. Tant sov till 11 idag... Nu blir det storhandling inför helg! På fredag vankas det extra trevligheter. Vad tror du Es, blir det bra om jag sammanför dessa två? Kanske jag borde avvakta?

Go helg på dig 💙

Svar: Men gud så härligt att sova till 11... min klocka ringer 9.10 varenda morgon annars hade jag sovit till middag o vänt på dygnet ! Kanske du ska avvakta en aning till... kram :)
Esmaralda

46 Penny:

skriven

Kära Es!
Hur är det MG? Mår han bra med sin lilla kropp eller har han ont?

Ser du om jag får dom fina namnen till mina framtida barn, Lucas och Isabella? Hur stor chans är det? Hoppas på svar! Kram Penny ❤️

Svar: MG hälsar att han mår fint.... och i alla fall ett av namnen lär du få igenom.. kram :)
Esmaralda

47 Sjuksköterskan :

skriven

Hallå där es :-)

Hoppas allt är bra med dig och att du håller dig frisk. Här i Stockholm jobbar jag och mina kollegor för fullt... hoppas vi snart ser ett slut på detta.

Ser det ut som jag är gravid innan året är slut?

Kram

Svar: Fantastiska människa... du och dina kollegor !! Chansen att bli gravid innan året är slut är runt 75 %.. kram :)
Esmaralda

48 Candida:

skriven

Hej,
ser det ut att kunna hjälpa min hälsa att göra en hårmineral analys eller ta kontakt med nån näringsterapeut på nån av dessa ställen?
Kram

Svar: Ja jag tycker no att du kan försöka med näringsterapeut.. kram :)
Esmaralda

49 HS:

skriven

Tack snälla, känns skönt att veta.

Kram

50 Evelina:

skriven

Hej Es!

Jag har otroligt levande drömmar och har haft det i flera månader nu. Har alltid en stark känsla under tiden jag drömmer att det är viktigt att jag kommer ihåg allt till jag vaknar då det är viktiga budskap jag får. Kan du se vad det är jag behöver veta just nu för att ta mig vidare?

Kram E

Svar: Du behöver snickra ihop en tydlig och klar plan mot dina mål.. kram :)
Esmaralda

51 <3:

skriven

Hej esmeralda. Jag har en kollega på F som fick en liten skada. Nu har det ändå gått en tid och hon säger hon inte får "lyta hit o dit osv"
Men jag ser att hon latar sig och verkligen undviker så mycket. Hon ber alltid någon annan göra hennes jävla jobb.. är så trött på detta.

Latar hon sig eller det är "så illa"
För hon vägrar sjukskriva sig!

Jag får en känsla att hon bara vill slippa jobba!

52 Hedwig:

skriven

Idag fick jag höra den sorgliga nyheten att en av mina kusiner, endast 45 år gammal, har dött. Inte i Corona utan i pankreatit, en inflammation i bukspottkörteln. Jag tycker så synd om främst min farbror och hans fru. Jag tycker att det är oacceptabelt att myndigheterna har bestämt sig för att det inte får vara fler än 25 personer på begravningen på grund av Corona! Livet är mer än Corona och min kusin hade absolut velat att mycket folk och hela släkten hade kommit på sin begravning. För varje dag som går blir jag mer förbannad på makthavarna, lögnerna de sprider och diktaturen som de har skapat.

Svar: Håller med, det är tufft men samtidigt tror jag man måste försöka hålla en hyfsad nivå på de smittade som behöver vård.. kommer alla på en gång dör också väldigt många... vi i Sverige är typ sämst förberedda inom intensivvården.. kram :)
Esmaralda

53 Therese C :

skriven

Hej Es!
Nej knivad kan man inte bli. Det låter jättefel. Fast i och för sig brukar jag på skoj böja alla möjliga ord bara för att det är roligt, typ säga att jag "karantänar mig" när jag håller mig isolerad i hemmet. Och härom dagen såg jag en flicka på film som sa att hennes bror hade kung fuat henne så att armen gick ur led. Min syster säger att kaninerna måste giraffa sig om man sätter fast vattenskålen för högt. Och J-O säger att kaninerna måsar sig när de äter banan och alla vill ha mest.
Det är kul att hitta på nya ord. Men man får se upp lite ifall man har småbarn runt sig för dom tror ju att allt man säger är rätt. Jag brukade till exempel säga bråkas istället för bråkar bara för att jag tyckte att det lät så knäppt. Men plastsyskonen började ta efter utan att inse att jag sa fel med flit. Den minsta började också tro att det korrekta ordet för kanin var Nannis. Men det är ju ingen annan än jag som kallar kaniner för nannisar.

Idag känner jag mig bättre. Ingen feber. Lite trött bara.
Jag började dagen starkt med att lägga i en tvätt och sätta mig och skriva på min trollbok.
Sen fastnade jag i soffan med telefonen och där är jag fast än. Jag hade ju fler grejer planerade. Det är så himla lätt att fastna framför telefonen.

Kram ThereseC

Svar: Jag håller med.. det är kul med ord som man hittar på så där... uttrycket "giraffa sig" gillade jag extra mycket :) Skönt att höra att du mår bättre nu ! Jo tack, det är lätt att fastna med telefonen eller laptopen som det mest blir för mig.. kram :)
Esmaralda

54 Ingela:

skriven

Usch, jag är en riktig språkpolis, hakar upp mig sååå på hur folk pratar, skriver och uttrycker sig, kan bli galen på mig själv!
Försöker verkligen lägga band på mig och inte påpeka när någon säger något som låter tokigt...
Ungarna är jag nog på med jämna mellanrum men det får de tåla...;)

Es, ser du hur jobbsituationen ser ut för Lasse framöver?

Kram Ingela

Svar: Lasse får räkna med lite oro kring jobbet men med tiden stabiliseras det. Min man är också språkpolis och det kan bli tröttsamt ibland... har vi båda röda jackor kan jag säga.. vi har samma jackor... istället för att vi har likadana jackor och det tycker han är himla kul :) Kram :)
Esmaralda

55 Konvalj:

skriven

Hej! Alla år kommer det nya ord och en del av dem blir ändå inte använda speciellt ofta.
Jag har svårt att hänga med. Svenska språket är förstås inte likadant nu år 2020 jämfört med t.ex. år 1720. Samhället utvecklas och språket följer med.
Begå självmord, fatta beslut, de uttrycken känns korrekta. Svenska var mitt favoritämne i skolan. Både grammatik och friskrivning var kul.
Nu undrar jag varför det skrivs och sägs: Caféet stänger ner, marknaden öppnas upp? Varför räcker det inte med stänger och öppnar? Måste verben förstärkas?
Många säger vart i stället för var.
Här säger vi aldrig "Jag bor själv" utan vi säger "Jag bor ensam". Idag äter jag själv... Ingen behöver mata mig tillsvidare.
De flesta journalister använder inte ordet dem utan skriver de i stället i princip alla gånger.
I en blogg och även i inläggen kan det mycket väl få vara talspråk och inte så väldigt perfekt.
I större dagstidningar med seriösa artiklar så skall språket förmedlas korrekt.
Vi i Svenskfinland kanske har en mera ålderdomlig syn på svenska språket än ni svenskspråkiga i Sverige.
Nu kaffe utan corona-bakelse.
Hej svejs!

Svar: Ja, språket är intressant !! Här säger många doms istället för deras och hons istället för hennes...hoppas kaffet smakade och kanske du hade en annan kaka till :) Kram
Esmaralda

56 Skorpan:

skriven

Tack Es!

Jag har nog lite satt ner foten gentemot viss o det kanske de har märkt?! Det sjuder under ytan o jag undrar om detta sjudande kommer att leda till omställningar på jobbet? Det vore minnsann intressant...

Jobbet o slitit så jag höll på att stupa, av hunger o törst, tur att jag hade nåt i kylskåpet ;). Ensam på jobbet idag, rätt okej faktiskt. . Tur jag är stor flicka ;D...
Kram Skorpan

57 Misstjejen:

skriven

Hej

Försöka var smart av tar besluta. Jag börja tänker på min egen framtiden och vill jag förstöra det av min dröm karriär.

Då bättre med att jag inte gör dumheter utan att var seriöst och professionella... så inte typ försöka något med B kvinna.

Så nej inget såna... jag har långt livet kvar. Jag är bara 25 år... då vill jag få min dröm karriär... så ska jag gör det på seriöst sätta. Var en bra förebild och trevligt person...

Lära mig något av igår kväll...

Ha det bra

58 Misstjejen:

skriven

Hej

Försöka var smart av tar besluta. Jag börja tänker på min egen framtiden och vill jag förstöra det av min dröm karriär.

Då bättre med att jag inte gör dumheter utan att var seriöst och professionella... så inte typ försöka något med B kvinna.

Så nej inget såna... jag har långt livet kvar. Jag är bara 25 år... då vill jag få min dröm karriär... så ska jag gör det på seriöst sätta. Var en bra förebild och trevligt person...

Lära mig något av igår kväll...

Ha det bra

59 Misstjejen:

skriven

Hej


Försöka var smart av tar besluta. Jag börja tänker på min egen framtiden och vill jag förstöra det av min dröm karriär.


Då bättre med att jag inte gör dumheter utan att var seriöst och professionella... så inte typ försöka något med B kvinna.


Så nej inget såna... jag har långt livet kvar. Jag är bara 25 år... då vill jag få min dröm karriär... så ska jag gör det på seriöst sätta. Var en bra förebild och trevligt person...


Lära mig något av igår kväll...


Ha det bra

60 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ser du min mamma bli en gammal dam? Hon är livsviktig för mig och i synnerhet för min lilla dotter.

kram

61 Ghostwriter :

skriven

En gammal kärlek från när jag var liten, har alltid stått mig så nära (även fast vi ej haft kontakt alltid). för är bästis med systern. De är typ på senaste som jag tänkt tanken men vet inte riktigt. Tror du att de skulle kunna finnas en chans till fling mellan oss någonsin i livet igen?
Har ingen aning om vi skulle passa som vuxna och jag är äldre. I dagsläget är han inte singel. Men jag är lite nyfiken ändå...


Kram

62 Bakelse lover:

skriven

Halloj!

Coronabakelser minsann... 🙊 det blev en hederlig budapest för mig den här gången! Ja jisses... Dessa fikabröds stopp har börjat smyga sig in i min vardag under dessa oroliga och mer enformiga tider. Fråga finns med idag Ez! Ser du möjligtvis om denna vännina med tillitsproblem också kan komma att söka tröst hos mig med tiden? Kramar i mängder.

63 Lina:

skriven

Hej 😊

Känner att jag behöver drömma mig bort en stund i dessa tider... Min själsfrände/blivande livs kärlek...är han en stadskille eller en som gillar friluftsliv/fjällen/skoter etc?😊 Länge kvar innan han dyker upp?

Kram ❤️

64 AnnaK:

skriven

Ja, man ska gynna dom i sin närhet! Ägaren på pizzerian var så tacksam när vi handlade tidigare i veckan.

Nu har en läkare äntligen tittat på svärmor! Ingen lunginflammation men Corona kan inte uteslutas. Prov kommer att tas när det finns tillgängligt. Verkar som att hon klarar sig iaf 🙂

Känns som att allt skjuts på framtiden pga detta virus! Kommer jag verkligen vidare med livet nån gång? Minns han ens samtalet vi hade nyligt? Han var givetvis onykter.

Kram 🤗

Svar: Vi har ju inte toppat ännu... känns som att toppen kommer i maj...sakta men säkert går det tillbaka till det normala men det kommer ta tid.. kram
Esmaralda

65 W:

skriven

Jag drömde om dig i natt. Du spådde mig och la kort men samtliga kort var negativa och du svarade nej på alla frågor jag hade. Allt skulle gå åt helvete för mig i alla fall.

Vad tror du om detta?

Kramar 🌿🌺🌻🍃🤗

Svar: Ojdå, det var ju inte kul... men det var bara en dröm och helt utan någon verklighet ! Kram :)
Esmaralda

66 Skorpan:

skriven

Oj vilket mail jag fick av chefen. Behöver jag vänta en uppläxning imorgon Es?
Kram Skorpan

Svar: Kanske inte uppläxning men ett samtal kan du nog räkna med.. kram
Esmaralda

67 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ser du min mamma bli en gammal dam? Hon är livsviktig för mig och i synnerhet för min lilla dotter.

kram

Svar: Jag ser i alla fall ingenting akut runt henne... hon har alla förutsättningar att bli riktigt gammal.. kram :)
Esmaralda

68 Gammal kärlek rostar aldrig? :

skriven

tror du att de skulle kunna finnas en chans till fling mellan oss någonsin i livet igen?
Har ingen aning om vi skulle passa som vuxna och jag är äldre. I dagsläget är han inte singel. Men jag är lite nyfiken ändå...


Kram

69 Mercan :

skriven

Esmaralda kommer min family att bli smittade av corona virusen på grund av mıg 😭 😭 😭 😭

70 Dunegull:

skriven

Ja, vi måste verkligen jobba ihop om det ska bli bra men mena. Kommer han som håller på med fuffens oxå få gå inom kort? Innan sommaren?
Kram

71 Michaela:

skriven

Nu blev jag nyfiken på varför din klocka ringer just 9.10? :)
Du verkar vara som jag dvs en som älskar att sova :)

Hoppas att ni mår bra och får hoppas att det ser bra ut runt mig också! Kram

Svar: Jag har kommit fram till att dagen liksom försvinner om jag sover längre... först var det 9.30 och sen 9.00 och nu har jag beslutat mig för nånstans mitt emellan och det blev 9.10 :) kram :)
Esmaralda

72 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Samtal, njaa, det vet han nog inte vad det är ;)..
Kram Skorpan

73 Mikael:

skriven

Fredrik Lindström har ett antal roliga program om dialekter kanske finns på svtplay

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_dialektmysterier

Blir inte sämre av att introt han använder är från albumet där en typ ung Es finns på omslaget :)

https://youtu.be/ATa8MTKzl1s

Bland det roligaste är hans beskrivning av historien om Överkalixdialekten, den som nu hittar den.

Kram
Mikael

74 johansson:

skriven

Hej Esmeralda,

väntar otåligt på besked om jobb inom förskolan. Två tjänster varav jag varit på ena stället tidigare. Är dessa tillsatta eller har kommer jag få någon av dessa tjänster?

75 💕 Zoey 💕:

skriven

Hejsan Es!
Ja, här är man näst intill isolerad. Går enbart ut för att handla annars håller jag mig inomhus. Längtar verkligen till de återgår till det normala, ialla fall så gott som. Även om jag bor i en liten stad i Västra Götaland så har folk hamstrat rätt bra och engångshandskar används bra men även någon enstakade har haft munskydd. Precis som på andra ställen i Sverige så är de plexiglas och avståndslinjor i kön vid kassorna. Hoppas detta försvinner snart. 🙏 Bakelserna såg inte så jätte aptitliga ut. Undra om de är bakelser som kommer finnas i konditorin framöver? 🤔

Min mamma har äntligen börjat med cellgifter nu och sedan blir det strålning. Hoppas det försvinner på henne nu och att hon kan se sina barnbarn växa upp.
Vi fick veta för ett tag sedan att det började gå bättre för min kusin gällande hennes anorexia. Hon ligger visserligen inne men väl där så hade hon börjat äta igen. Dock visade det sig att de inte var sant utan att hon hade gömt maten på olika ställen i rummet. Hon får nu inte ha sin mobilladdare i sitt rum då hon är väldigt självmordsbenägen. Hon väger just nu 33kg. 😢💔 Tycker så synd om henne. Hoppas att även hon blir bättre och det snart. 🙏

Jag vet inte riktigt Es om det bara är för att jag gillar kombinationen men några pojknamn som tilltalar mig är Lucas och Vincent. Om de är namn på mina framtida barn eller inte vet jag inte, men känner starkt för dom namnen. Dock hoppas jag ju att några kläder jag själv och mina systrar hade som barn och även min systerdotter har haft hoppas jag går vidare till min framtida dotter/döttrar. Kan du se om de kläderna går vidare på nån av mina framtida barn?
Tusen tack i förhand! Kram Zoey 💕

Svar: Din kusin är mycket allvarligt sjuk och anorexi är en sorglig och tuff sjukdom. Min äldsta dotter skulle ha hetat Vincent om hon blev en pojke, Max Vincent :) Om kläderna ser jag ingenting, det blir för detaljerat.. kram :)
Esmaralda

76 Alie:

skriven

Ja, lite svårt att hänga med i alla dagens uttryck, känner mig lite off där..

En av två har fått besked.. ser det ut att bli jag eller går det till någon annan, gällande förlängningen, vad får du för känsla?
Kram :) ✨💫

77 S:

skriven

En märklig fråga kanske...
Men många blir ju av med oskulen i tonåren. Det sägs att då och i tjugoårsåldern har man sex som allra mest. Med både den ena och den andra. Sen om det är så vet jag inte riktigt.

Hur som helst så tillhör jag inte dessa ålderskategorier utan har kommit över trettio-strecket. Men när (om) jag väl träffar någon och vi har sex första gången blir passionen ändå densamma, det här med att vilja vara nära varandra o.s.v.?
Jag är ju ingen ungdom längre.

Jag vet inte riktigt hur jag egentligen ska lyfta fram detta på bästa sätt.

Svar: Oroa dig inte för detta... när du blir förälskad så blir du passionerad och vill vara nära... oavsett ålder... kram :)
Esmaralda

78 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Såg att du svarade någon här att toppen på kurvan nås i maj för Sverige. Kommer det att gälla Finland också?

Hemskt att tänka att folk ska fortsätta dö varje dag fram tills dess, april månad har ju bara just börjat.
Kram

Svar: Jag kan inte få någon känsla för hur det blir i Finland.. om ni är lite före eller efter oss... och visst är det hemskt...men i och med att vi isolerar oss så sprids viruset långsamme och det vill man ju... så att vi ska kunna få intensivvård allt eftersom och inte alla på en gång... kram :)
Esmaralda

79 Mercan :

skriven

Min bror darrar menade jag Esmaralda 😭är han smittad av corona virusen på grund av mıg 😭 😭 😭 vad Ser du Esmaralda 😩😩😩😩😩

80 Kvinnan :

skriven

Hej hur kommer det att gå för oss, kommer vi få en bra sommar ekonomiskt??

81 MissMilla :

skriven

Hej
Ngn Coronabakelse har jag inte ätit. Om jag söker stipendium för ensamma mammor som gett upp sin kreativa ådra el konstnärskap, har jag chans att få det då?

Svar: Chansen finns. runt 40 %... kram
Esmaralda

82 Mercan :

skriven

Kommer det att hända oss något hemskt av korona virusen på grund av mıg Esmaralda 😭😭😭😭😭😭

Svar: Nej om någon blir sjuk så tror jag inte det beror på dig.. kram
Esmaralda

83 Mercan :

skriven

Ser du oss resa hem till Bularien hemma hos min far de kommande månaderna Esmaralda 🤗 Ser du för oss någon varning är min bror syster mor smittade av corona virusen på grund av mıg 😭 😭 😭 😭 😭 😭 😭 😭 😭 😭 Vad Ser du Esmaralda 😩 😩 😩 😩 😩 😩 jag önskar att Gud ska hjälpa alla mäniskor 😩😩😩😩😩

84 <3:

skriven

hej esmeralda, stämmer det att tjejen som kollade lägenheten försöker flörta lite med honom?

85 Hjärter dam:

skriven

Själv är jag nog en riktig språkpolis. Reagerade idag när jag läste dagspressen: 900000 avskedade i Spanien!
Jag menar, va?! Har 900000 uppfört sig så illa av de fick sparken?! Men tidningen ändrade det ganska snabbt på webben till uppsagda- ja, jag tänkte väl det!

Less börjar jag bli på vintern också..6 månader av snöhelvetet..hade äntligen börjat komma fram lite asfalt men idag vräker snön ner igen..snart över 1 dm som kommit idag..
Isoleringen fortsätter, först på grund av snön, knappt vågat ut med bilen då man är rädd att köra fast i snön och vägarna som är som rena puckelpisterna så det studsar så man tror bilen håller på att gå sönderoch nu pga av Corona. Längtar så efter sol och värme och lite positivt i tillvaron.

Kram ❤️

Svar: Snön har jag saknat.. det är ju sällan vi ser den i Skåne men nu vill vi ha vår.. det är april... förstår att det blir extra belastning. massa snö o corona på det... ingen kul combo.. men det lättar, både med det ena och det andra.. kram :)
Esmaralda

86 Mercan :

skriven

Kommer min mor syster bror bli smittade av corona virusen Esmaralda vad ser du reser vi Till Bularien framemot 😳❤️😳

87 Elin:

skriven

Blir han glad av att se mig igen? Lite pirr i kroppen?

88 Mercan :

skriven

Tack så mycket Esmaralda önskar att Gud ska hjälpa alla 🙏


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: