Grantider & innovation !

 
Det är ju inte bara vi som älskar granar.. det gör våra djur också men på ett lite stökigare sätt.
Jag har haft katt som klättrat i granen och vält den... jag har haft hund som tuggat i sig halva granen natten till julafton.... fast å andra sidan har jag en farbror som dansade  rätt in i granen så stickor och strån rök.
 
 
Man får vara lite innovativ  när man har granälskande djur i huset !
 
 
 
 
 
 
 
 
Mannabonne Glenn är helt ointreserad av granen... tack o lov.
 
När han skällt ut den i början och gjort klart att granar ska vara utomhus så ger han upp och ignorerar den helt. 
Däremot blir han väldigt frustrerad av julbocken som vi brukar ställa under granen.
Han VET att han inte får röra den men ändå är vi inne på julbock nummer tre sen MG kom i huset !
 
Sen kan man plocka fram sin frantasi och låta den flöda.. . granen behöver inte se likadan ut år efter år ! Man kan vara innovativ  utan husdjur !
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu i coronatider när många av oss har lite tid att slå ihjäl kan man kanske
bränna lite extra energi på en speciell och personlig granutstyrsel.
 
Har du en speciell gran så maila  gärna ett foto  som publiceras på bloggen.
Såklart får du vara anonym om du vill.
 
I dag ska jag, make, MG och mamma fara iväg till våra gravar -   de vi  har på köravstånd.
Först blir det pappas grav i Ask, sedan mormors grav i Ekeby och min afrikanska brors grav i Bjuv.
 
Dottern i skogen har huggt en julgran till mamma så den ska vi också hämta upp och
dottern har lovat något varmt att äta och dricka i trädgårdem när vi anländer
Sen lämnar vi av mamma hemma hos sig i Helsingborg och besöket är över för denna gång.
 
Det blir en heldag iväg och jag kan alltså inte besvara frågor idag
 
Ha en fin lördag alla💖
 
Kram & Kärlek
 
 
 
1 Läroliv:

skriven

Ska iväg och köpa mer pepparkaksdeg till fler stora hjärtan att hänga i fönster som prydnad och efter handling blir det en sväng till gravarna.

Ha det bra alla och var rädda om er.

KRAM

2 Skorpan:

skriven

Tur att jag har bara stora barn numera ;). Mannabonne kanske visade sitt missnöje gällande för lite godsaker kring jul o gav sig på tomtarna i hopp om att de skulle vara nåt ätbart ;D.

Njut av lugnet på gravgårdarna o av mötet med dotra o familj...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

3 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Jag har förhoppningsvis ingen gran i år ,men när jag har så sätter Sessan tänderna i just bocken ! Några kulor får sig oxå lite dingel men brukar klara sig helskinnade ur bataljen ;-) Hundarna ser snarare med avsmak på julgranen då den tar deras sovplats ,då vi flyttar hundbäddarna .

Idag står gardinstrykning och adventsstjärnor på agendan

trevlig utflykt önskas och en skön Lördag

Kram Anki med flock

4 C💕🍀:

skriven

Godmorgon! ☕☕💕🍀
Alltså... Är det bara jag eöler har de flesta i omgivningen fått sån jävla dille på att julpynta ALLT innan advent?? Har man så tråkigt nu i dessa tider att man smäller upp dekorationer som att det vore nyårsafton??
Lagom till 1 januari kommer säkerligen midsommarstången upp 😂😍
Inte mig emot iofs, det är den heligaste av heligaste högtiden för mig 😍
Skämt åsido så älskar jag faktiskt julen. Vardagsrummet är ommöblerat så att granen ska få sin plats i år också, jag har börjat rota efter julgardiner att t o m hänga i stallet så att hästarna ska få lite mysigt 🎄💕 Finns ev risk att om hästarna får tag i grankvistarna så blir det även julbord för dem i samma veva 😶😆
Blev så glad igårkväll, fick en förfrågan av en gammal vän att lägga kort, hon är den som absolut inte tror på detta men just igår kom en sådan nyfiken fråga hur det funkar 💕💕
Svårt att lägga för en person som man känner så väl men det är verkligen en bra övning att man får åsidosätta sina egna känslor kring personen och se det från kortens sida.

Kram på er allihopa 🎄☕💕

5 Michaela:

skriven

Ha en underbar dag tillsammans! Kram

6 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Vilka roliga granlösningar 😁.

Kaninerna älskar julgranstraditionen och jag brukar underlätta för dem att nå grenarna. Det är ju ändå det som är själva grejen med en gran, att man får smaka på den, anser de.
Julbock har jag ingen. Den skulle ju direkt bli sönderknaprad och julbockar är ju meningen att man ska ha samma från år till år. Kanske jag borde lära mig att tillverka en Julbock. Då kunde jag göra nya bockar varje gång det lackar mot jul.

Kram ThereseC

7 SusanneAmalia :

skriven

GOD LÖRDAG..
Uppochner ner och upp.. Vilka roliga granar..

Kreationen är det inget fel på..

Saga och EllaBella
Bryr sig inte ett enda dugg om granen..

I dag är en interesant och mysig dag. För jag ska göra julgodis pepparkakshus.. Dekorera i huset.. Älskar jul blir så glad..
Pratade med min sons bästa vän.. Han påminde mig om de jular som vi firade tillsammans under hans upppväxt.. Hans föräldrar var aldrig där så han flyttade hem till mig när han var 8år och ut när hann började gymnasiet. Hans mamma hade glömt honom när hon skulle till sin sommarstuga.. En frusen 8åring stod blöt ledsen och hungrig utanför min dörr och undrade om han fick komma in.. Hans mamma kom hem en vecka senare men då ville inte sonen flytta hem.. Så han stannade i 8år hos oss..

I dag är han arkitetk och jobbar hos kommunen i Malmö. Han jobbar som stadsplanerare och är tacksam att han fick bo hos oss. Hur skulle det gått annars??
Vi åkte och badade byggde pepparkakshus och en annan familj hjälpte till med att betala kläder till honom.. På det hela löste det sig bra.. Men vi hade stört hus så han fick bo hemma hos oss.. dessutom var min son och han bästa vänner.. Två kreativa yrväder som ville undersöka hur allt fungerade.. Hur var det nu?? var det mer smuts på trotoaren än högt upp på berget.. Eller blev det mest förorening vid vägen eller en bit längre bort.
Hur var när..

Hur får man jämna kanter när man gräddar delarna till pepparkakshuset.. Är min fråga i dag..

Jag önskar alla en fantastisk lördag med kärlek och glädje..

Stor kram.. 💕





-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: