Jultokan har ordet.....

Dagens gästbloggare är : Jultokan
 
Hej
Nu tänkte jag be om ordet en stund.
Jag ser att flera av er frågar om hur julen ska bli
Det är  en tid som man vill tillbringa med sina närmaste  men i år får det kosta på att INTE göra det
Vill du smitta de du  älskar, ja då ska du stå på och fira jul med dem som vanligt
Men är du rädd om dem så ordnar du ett annat julfirande
 
Jag har sju syskon och massa syskonbarn, en  äldre mamma och pappa  och vi brukar ha underbara jular tillsammans.
 
 
Vi kommer alla hem till mamma och pappa som bor på gården där vi alla vuxit upp.
Stora salen i deras hur är verkligen stor och det dukas långbord så alla får plats. Vi pyntar och gör fint och hjälps åt och alla kommer dagen innan julafton.
 
Det finns möjigheter till övernattning för de som vill
Mina ena bror kommer från Frankrike och jag har en syster som kommer från USA med sin familj.
 
Vi firar alltid väldigt traditionellt med lekar och dans kring granen och stort julbord med alla julens delikatesser.
Mamma gör allt julgodis själv.
 
 
 
Jag brukar ha med mig fyra sorters inlagd sill.
Tomten kommer med en stor hög paket och även vi vuxna brukar ge varann.
 
Nu har jag och syskonen och våra föräldrar enats om att vårt fina firande inte kommer bli av i år.
Ingen av oss vill ta smittan med hem till våra föräldrar, vi vill inte smitta varandra  och vi vill inte själva bli smittade
 
Alla kommer fira var för sig.
 
Vi som bor nära kommer åka hem till mamma och pappa  på julaftons eftermiddag och dricka glögg och äta lussebullar i trädgården.
 
 
 
Jag gick igenom en skilsmässa i somras och mina barns pappa drog till Pakistan.
 
I jul kommer jag och barnen att  fira helt  ensamma men vi har ändå redan börjat planera
Det är faktiskt ingen ko på isen, som man säger.
 
Barnen vill att vi ska ha tomte  så tomtekläder är inhandlade och jag får axla den rollen.
De vill att vi ska spela spel och leka lekar och så blir det.
Snöbollskrig står också på agendan.
 
 
 
Vi kommer klä upp oss lite extra i röda myskläder, tända alla ljus, sätta på julmusiken och jag är säker på att det blir en bra jul i alla fall.
 
 
Jag stör mig lite på dem som hysteriskt skriker att hela julen är förstörd.
Det är den inte.
Man får vara glad att man över huvud taget kan fira jul och inte ligger i respirator.
 
Den blir bara annorlunda och nästa jul är det som vanligt igen.
 
Kram från Jultokan
 
 
 
1 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför B kvinna är såna när jag tänker och pratas om planera om några månader framöver men hon vill tänker närmast som vi ska träffas...

Vad är anledningen? Jag märks idag... något speciellt som gör hon inte vill tänker framöver.

Eller har hon en hemlighet att planera redan med mig i långt framtiden?

Ha det bra

Svar: Hon vill inte tänka för långt eftersom allting kan utvecklas på flera olika sätt....kram :)
Esmaralda

2 Läroliv:

skriven

Hej Jultokan, vilka fina jular du och alla i din familj brukar ha. Håller helt med dig hur julen ska firas i år och hur vi alla tar igen firandet nästa år.

Ha en fortsatt fin vecka alla.

Kram

3 Skorpan:

skriven

Bra skrivet Jultokan o vilka härliga jular ni har firat tillsamman du o dina syskon :). O kommer ännu att fira...

Julen här firas på sedvanligt sätt i två hushåll, först hos exet o sen hos mig, barnen alltså. Avståndet är 2,5km med bil o det är ju en promenadsträcka ;). Har vant mig vid att fira julen ensam, det är nu bara en eller två extra lediga dagar o dem har man ju aldrig för många av ;). Undrar hur det blir sen senare med mannen, vill han fira på traditionellt sätt eller är han emot traditioner, vad tror du Es?

Distanserad ännu idag även om testet var negativt. I morgon "vanlig" dag igen.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

4 Annelie:

skriven

Jag kan inte mer än att hålla med, men tycker det är väldigt tråkigt, och många äldre känner att man inte har "råd" att förlora ett år eller en jul, utan man vill leva så mycket det går när man kan.

Det jag stör mig mest på, exempel som i ett reportage jag såg från Ullared, är att det står en människa inne i affären och säger att det är skandal hur mycket folk det är där inne. Förstår man inte att man själv är en del av problemet? Man står själv inne i affären och klagar på att det är mycket folk. Hallå.

Själv vet jag inte hur det blir med julfirandet hos mig ännu. Jag avvaktar. Men jul blir det ju oavsett och man får göra det bästa av situationen. I helgen blir det julpynta, baka lussebullar och ära tomtegröt!

Kram!

Svar: Ja jösses så korkat .. att själv stå där mitt i smeten och klaga över antalet kunder ! Vilken mysig helg du ska ha ! Kram :)
Esmaralda

5 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Kommer jag att bli välkänd en dag? Eller är det bara min dotter som blir det?

Kram

6 Kulla:

skriven

WORDS👌.. kunde inte ha sagt det bättre själv.
Ja, hellre ensamt och får behålla livet i behåll.. än att ligga i en ⚰️Efter helgerna.
Så alla håll ut nu bara.. livet kommer att bli så normalt det kan till nästa jul.
Kommer M att komma hit snart❤️.
Kram

7 EPM :

skriven

Tack!
Äntligen vett i julfirande-gate... folk blir ju idioter! Inklusive mina barns faster som alltid sätter sin egen önskan framför alla andra, och min exmake som har tunnelseende och ska vara hos sina äldre föräldrar med våra barn i jul. Kommer faster får barnen inte åka säger jag (faster är sjuk och har varit detta till och från i fem månader, ingen vet vad det är- men saken är den att hon både kan smitta och bli smittad), och exet kommer definitivt inte säga till sin syster att tänka på andra.

Es, det gör väldigt ont att A ljög för mig. Väldigt ont.
Är detta ett tecken på vad som kommer bli eller en rest av det som varit?

Kram

Svar: Jag förstår att det gör ont.. och du behöver processa detta.. det är snarast ett tecken på hurdan han kan vara... att det är enklare ibland att inte säga sanningen, kram :)
Esmaralda

8 Skrållann:

skriven

Hej!
Det låter fantastiskt ”Jultokan” och det känns som ni får en fantastisk jul. Det kommer vi också få och vår kommer inte skilja mycket från våra tidigare jular. Iår är vi mest bara glada över att vi redde ut vår covidsjukdomsperiod och att vår pappa fixade 19 dygn i respirator. Kan dock inte låta bli att tänka på alls dom som inte orkar tänka positivt och tycka om julen. Det blir ju extra påtagligt när de kanske tvingas sitta själva utan barn, barnbarn och vänner. När de som brukar ta sig till kyrkan för gemenskap, stadsmissionen och liknande upplägg för att träffa någon under helgen kanske inte har möjlighet till det. Det gör lite ont i mig.

Kram❤️

Svar: Ja det gör ont, men var och en får ta ansvar för sin jul så gott det går, kram :)
Esmaralda

9 Lilla m:

skriven

Hej Es, blir jag någonsin galet attraherad av någon som blir lika galet attraherad av mig?

Svar: Ja förälskelse kommer det att bli,, kram :)
Esmaralda

10 <3:

skriven

Godmorgon Es, ja julen blir inte som vanligt i år. Tror inte vi kommer komma iväg på julresan tyvärr. Om det någonsin blir som vanligt igen...
Har A svårt att förstå att jag inte riktigt fixar hur det blev i lördags?
Jag har kanske svårt att förklara exakt hur jag känner så han förstår hur jag menar. Han har legat på och bett om ursäkt och hört av sig och velat att vi båda ska stryka ett streck över detta. Ingen av oss vill bli sårad i onödan denna gång. Är lite som att han tycker att han fått ta på sig för mycket att be om ursäkt. Inget hemskt hände egentligen. Han kanske känner att jag börjar tröttna på allt party runt omkring honom. Att det kommer fortsätta hela livet. Han vill så mycket annat säger han.
Kram

Svar: Ja, ni behöver vara seriösa mot varann i samtal, kram :)
Esmaralda

11 Linda:

skriven

Ja i år kan det bli en lite annorlunda jul, men julen är på inga vis förstörd ändå! Firar på tumanhand med sonen, god mat och lite julklappar! Känns mysigt och ganska kravfritt på något sätt, ingen stress :)

Ha en bra dag alla fina!


Svar: Exakt, julen blir annorlunda men mer kravfri och avslappnad... kan gå i myskläder hela dagen :) Kram :)
Esmaralda

12 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Kloka ord Jultokan Tack för att du delar med dig och en God Jul till dig och barnen <3

Här är det osäkert om yngsta sonen kommer alls i jul Ser ut som han kommer fira ensam i Karlskrona då flickvännen skall hem till sina föräldrar och plats saknas i bilen...Tur det finns skype och messenger !

Jag skall få influensavaccin för första ggr Diabetessköterskan var väldigt övertygande på videomötet trots mina protester att jag inte har "åldern" inne Drog hon upp mina brister och fick mig att svänga i frågan ...jag är ju riskgrupp tyvärr...

Härligt med gympa på morgonen Es Vilken mamma du har ! Hur gick det ? Träningsvärk ? ;-)

Kram Anki med flock

Svar: Ja jag har också tagit det vaccinet... men jag är ju lite tvärtemot och vaccinerar mig mot allt jag kan nu för tiden.. förr brydde man sig ju inte... och visst kan det vara potentiellt farligt med ett vaccin... men att drabbas känns farligare, just för mej i alla fall. OM en stund när mamma är klar med morgonkaffet blir det gympa... kram :)
Esmaralda

13 Helena Ir:

skriven

Så fina jular ni har i vanliga fall, Jultokan :)
För även mig blir det annorlunda i år, jag firar med ett av mina barn. Många jular har jag firat själv, jag lider inte av det längre, de första åren var det surt!
Så i år är många ensamma eller en annan jul än de brukar ha..Julen är inte förstörd, det kommer fler jular! Var rädda om varandra!

Kram

14 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Ja det blir en annorlunda jul, men det viktiga är naturligtvis att vi håller oss friska.

Lucian kommer jag att sakna, men som sagt det blir förhoppningsvis nästa år och återigen får vi njuta av skönsång, kaffe o lussekatter.

Hade en riktig mardröm i natt, en äldre manlig bekant till min make kom instormande i huset och var allmänt rasande, han for fram o tillbaka i rummen, kommunicerade inte , utan var bara fruktansvärt arg, varade ingen lång stund, sedan försvann hann ut genom ytterdörren, lika snabbt som han kom in........

Vad kan det betyda? Är det ngt inom mig själv? Ser du ngt om det kära Esmaralda?

Annars en vanlig dag här, blir att jogga över milen idag, inget tempo ännu, men sakta o säkert. Huvudsaken det blir verkstad!

kram




Svar: Ja det här handlar om din egen oro och har ingenting med mannen ifråga att göra, kram :)
Esmaralda

15 Dunegull:

skriven

Blir det någon omorganisation på jobb efter allt detta?

Hur ser min status ut nu? Någon som fått upp ögonen på mig nu eller det ligger fortfarande längre fram?

Kram

16 Yvonne gammal kund :

skriven

Godmorgon Allihopa!

Vill bara tacka dig Jultokan för ett mycket trevligt och sakligt blogginlägg!

Mycket bra skrivet!!

Du skriver precis som läget är, och hur vi ska förhålla oss till det!

Jag är också nyskild, barnen är utflugna.
Men som alltid blir det jul ändå. Pandemi eller inte. Och det kommer fler jular.

Jag känner tacksamhet över att jag har någonstans att bo, mat att äta och än så länge inget virus!

Bara att gilla läget😊.

Ha en bra dag alla på bloggen!

Stor kram.

Yvonne.



Svar: Kram :)
Esmaralda

17 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda. Och jultokan, jag håller med dig, bra skrivet! Ingenting är som vanligt under 2020, bara att acceptera, hålla ut och vänta på bättre tider.

Fina Esmaralda, jag blev så nyfiken då du igår skrev att jag och skådisen Robert P verkar ha något gemensamt förflutet från tidigare liv.

Kan det vara möjligt med tanke på att han är en världskändis? Ser du något närmare om vad det handlar om?
Kram,
Jennifer

Svar: Ja men i förra livet var han ingen kändis - något närmare ser jag tyvärr inte, kram :)
Esmaralda

18 Michaela:

skriven

Julen blir annorlnda för många i år men för mig är det som vanligt förutom att jag inte kommer att jobba som jag brukar göra.

Hälsa mamsen att sista Glamour är på torsdag! Vi kollar ju båda på det :)

Några funderingar hos människan efter messet?

Ha en go dag! Regn här igen *suck* Kram

Svar: Ja, här blir det inte middag om kvällarna förrän kl 19.. och det är Glamours fel :) Det blev lite tankar efter messet, kram :)
Esmaralda

19 2020:

skriven

alltså snart är detta året slut och kan inte riktigt förstå att för ett år sedan satt man och va orolig över andra grejer som nu inte har någon betydelse. Livet livet 😊

Kram

Svar: Exakt !! Kram :)
Esmaralda

20 Snödroppen:

skriven

Godmorgon❣️
Ja denna jul får vi nog se och tänka utanför boxen, frångå dom vanliga traditionerna och hålla ut!! Stefan Löfven har ju vädjat till svenska folket att det är allvar nu. Jul är jul men det kommer fler jular❣️
Vi måste ta hand om varandra och ta oss igenom detta!
Jag har träffat min raring, kommer vi fortsätta ses? har ju känslan att även han vill...vi kanske rentav får vara sjuka tillsammans om vi trillar dit?!
Ha en go dag med mamsen och stor kram❤️

Svar: Ja det ser ut som om ni fortsätter träffas, kram :)
Esmaralda

21 Kristin:

skriven

Takk for dine ord, Jultokan.
Ja, det er bra at man tenker i år.
Min jul blir ikke annerledes enn de siste.
Mine nærmeste, bortsett fra min bror, har gått over til Altet.
Når julen kommer, tar jeg fram mine gode minner fra tidligere jul, hvor min mann og jeg var hos mine foreldre. Jeg hadde også fin jul som barn, så jeg har mye å være takknemlig for og minnes dette med kjærlighet i mitt hjerte.
Jeg har jo mine hunder, så da er alt bra.
Ønsker en fin dag.
Kram!!!

Svar: Har man hund är man inte ensam :) Kram :)
Esmaralda

22 Maj:

skriven

Hej Esmaralda.

Ja visst ska man göra det bästa av det och det kan bli hur mysigt som helst! Men lite tråkigt känns det.

Esmaralda,
Jag har ändå lite pirr och sprudlande i kroppen. Är något bytt påväg att hända?
Ser du förändringar?
Ser du en ny partner för mig? Och ser du mig i ett förhållande igen?
Kram

23 Nat:

skriven

Hej esmaralda.

Undrar om du ser en flytt för mig och mina barn?
Ser du om den blir i närheten eller en bra bit bort?

Ser du om jag gör den med jag och mina barn eller om vi gör den tillsammans med fler? En partner?
Kram

Svar: Jag ser en flytt men inga detaljer kring den.. dock ser den positiv ut.. kram :)
Esmaralda

24 Tänkaren:

skriven

Hej Esmaralda.

Julen i år blir annorlunda. Det är känsligt att vara ensam på julen. Man får stötta så gott man kan.
Tänker han på mig? Och finns några känslor?
Kram

25 Agnes:

skriven

Ja, en god jul önskas alla oavsett!

Kram!

Svar: Detsamma till dej :)
Esmaralda

26 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Såg något igår som jag tolkar som ett tecken, men vet inte exakt vad det kan ha betytt. Ser du något angående det?
Tack!

Svar: Ja, något var det allt... tänk igenom och förhoppningsvis faller det på plats, kram :)
Esmaralda

27 Naturvän:

skriven

Hej!

tack för svar, snälla. Som jag trodde, tänk vad man kan drömma!

Låter så trevligt morgonjympan med din mamma! Vad pigg hon verkar!

Kram

Svar: Ja mamma är verkligen pigg... det är hon som drar igång mig.... kram :)
Esmaralda

28 Skorpan:

skriven

Tror kollegan att jag inte kommer att sköta mig eller varför är hon lite "på" mig nu då jag är på distans? Märkligt..
Lycka till med morgongympan ;).
Kram Skorpan

29 Michaela:

skriven

Haha! Älskade mamsen! Glamour är viktigt :)
Vad kör ni för gympa förresten?

Kul med lite "griller i huvudet" men varför kom inget svar?

Kram igen!

30 <3:

skriven

Trivs familjen som bor i gårdshus jag vill ha ?
Kram

31 Naturvän:

skriven

Hej igen!

Ja fantastiskt, och så roligt att kunna umgås o träffas över generationerna. Det dröjer innan jag kan träffa de mina. Hälsa din mamma!

Ja jag vet vad oron beror på just nu och det är att det blir krångel med boden och bondens ilska , fast maken menar vi kan fortsätta i lugn o ro. Vi har hört med myndigheterna och bonden har ingen laglig rätt att stoppa vårt bygge. Vi har ändrat konstruktionen så att vattnet ej kommer rinna på hans åker.

kram

32 Solstrålen Hanna:

skriven

Ja det blir ingen vanlig jul...

Min mamma försöker envisas om att hon vill fira jul med mig och min pojkvän, hans mamma och mormor. Ingen annan får vara med om hans mormor är med, men min mamma vill ändå. Hon säger att hon är så ensam och saknar sammanhang. Jag förstår henne, men jag blir också fruktansvärt arg på henne eftersom jag erbjuder mig att fira jul med henne, bara vi två.

Men hon envisas och jag har inte gett henne något tydligt svar mer över hur det blir. Jag blir så trött.

Men jul blir det ändå på något vis.

Kram

Svar: Börjar bli dags att du fattar ditt beslut och i detta ska du bara lyssna till ditt eget sunda förnuft, kram :)
Esmaralda

33 Dalkulla :

skriven

Jultokan: Din berättelser om julen kunde jag ser framför mig, du skrev så levande om allting omkring er jul tillsammans.

Långt innan mina barn kom till världen var jag alltid hemma och firade julen på den släktgård som ännu finns kvar.

Jag minns mamma i köket som bakade till jul, själv befann jag mig i salen och slog in julklappar, julmusik (Jim Reeves) spelades, en tradition under alla år.

Idag är jag äldre med vuxna barn samt barnbarn, mina föräldrar är borta sedan länge, men jag glömmer aldrig våra jular tillsammans. Generation efter generation försvinner bort en efter en. Tårar har trillat när jag minns tillbaka, allt är föränderligt, i allas vårt liv.

Kram

Svar: Vilka vackra julminnen, och det är en gåva att ha fina minnen att tänka tillbaka på även om det rinner en tår, kram :)
Esmaralda

34 Tiss:

skriven

Provar igen

Hej Es!

Mina julkänslor dog igår. Jag som efter nio år börjat känna att den inte är lika ångestfylld. Pyttsan också!
Min syster bokade tydligen en stuga för ett år sedan, till fjällen... Jag visste inte det. Hon menar att hon måste lyssna till sin familj. Jag ingår inte dit. Jag har firat julen hos henne i 9år. Sen mamma och pappa dog. Det hade varit en sak om hon berättat om stugan. Nu minns hon inte om hon sagt det eller inte. Det är ju inte hennes fel. Jag kan ju inte ta för givet, fast det hade varit bra att veta. Tur jag frågade nu. Men frågan till mig själv, vart tar jag vägen... En ensam jul, corona. En dag under täcket, gräva ner mig. Allt rasade. Även om dom blir hemma så känner jag mig inte riktigt välkommen, (även om jag får komma då). Hon vill ju fira med sin familj. Jag hör inte dit, bokstavligen (hon har sagt det förut).
Snälla Es, tror du att min jul blir bra? Törs jag leta efter någon eller blir min syster arg då? Blir jag ensam.


Svar: Du måste fatta ditt eget beslut och i detta ska du inte inte tänka om någon eventuellt blir besviken eller sur, följ din egen känsla... kram :)
Esmaralda

35 Bbv:

skriven

Hej, ser du om jag och R kommer att träffas någongång mer?

Kram

36 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej!
Jag håller med dig till fullo "Jultokan". Absolut! Jag går enbart och handlar och de gör jag tidig morgon eller sen kväll när de inte är så många i affären, jag umgås inte med vänner utan vi har kontakt via chat på Facebook eller sms. Jag bor själv i en etta och isolerar mig allt jag kan då jag är livrädd att få Covid19. På helgerna åker jag hem till mina föräldrars hus där pappa och storasyster finns (då hon inte mår så bra psykiskt och bor fortfarande hemma). Dom isolerar sig oxå då pappa är i riskgruppen och åker ändast ut och handlar tidigt på morgonen. Min mamma bor hos en vän som nyligen har opererat knät och inte har någon annan.

Jag var en som frågade Es igår hur julen såg ut för mig och ville ha ett svar vad hon såg, eftersom jag kände att jag stod vid ett väg skäl och inte visste hur jag skulle göra och fortfarande inte vet ...

Många av er kommenterar att vi kan ta igen julen nästa år. Om denna pandemin hade varit förra året hade jag firat julen helt själv och resten av min familj hade gjort detsamma och vi hade sagt att vi tar igen det till detta året istället. Då hade vi fått fira julen utan mormor som gick bort för snart två månader sedan och hade tyckt så synd om henne att hon hade fått fira sin sista julafton helt själv.
Nu kom pandemin och hennes sista jul förra året blev ett underbart minne jag kan blicka tillbaka till. Togs ett jättefint kort på henne och mig.

Detta året har jag precis som många andra lärt sig att inte ta något för givet. Es, har redan sagt till mig att njuta varenda sekund då man inte vet. Där varje ögonblick räknas, precis som Leonardo DiCaprio säger i Titanic.

Frågan jag ställer mig är: om de inte finns ett nästa år, hur gör jag då? Jag vill inte smitta någon samtidigt som de kan vara min mammas sista jul och vill fira med henne. Hon har cancer, vilket gör att hon är extra känslig och där man verkligen borde tänka till. Så hur gör jag - firar jul ensam och min mamma dör under nästa år eller firar med henne och hon blir smittad och dör av de eller kanske dör av cancern?

Vad hade DU gjort?

Jag bryr mig och de är just därför jag är i valet och kvalet. Det här året har jag trott att de var min mammas begravning jag skulle få gå på men de blev mormors och jag kan tillägga att hon dog inte av Covid19 utan av två stora brock på kroppspulsådern och allt kom mycket hastigt.

Så alla i bloggfamiljen hjälp mig! Tårarna bara rinner ...
Kram Zoey 💕

Svar: Din egen känsla får besluta hur du ska göra... fatta gärna beslutet tillsammans med dina föräldrar... jag skickar dig en stor styrkekram
Esmaralda

37 Na:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som att han tänker på mig? Och finns de känslor?
Kram

38 Mamman:

skriven

Hej esmaralda

Kan du se mig i ett förhållande?
Kram

Svar: Ja, det kommer, kram:)
Esmaralda

39 🤶🏻 Till Jultokan 🤶🏻:

skriven

Jultokan, tack för att du tog ordet och delar med dig av dina kloka och sunda åsikter om julen i år. Jag stör mig precis som dig på hysteriska vuxna som beter sig som curlade ungar som aldrig varit med om motgångar i livet. Blogga gärna igen efter jul om hur ert firande blev när ni inte kunde fira med alla samlade och fira som vanligt, det skulle vara intressant att höra. Kram Browallia

40 Jennifer:

skriven

Tack för svar finaste Esmaralda! Ännu sista frågan om Robert: finns det en milliprocents chans att jag någon gång i livet ännu stöter ihop med honom?
Kram,
Jennifer

Svar: Mycket lite chans, men händer det, så ta kontakt. Kram :)
Esmaralda

41 Jultokan:

skriven

Vad roligt att så många kommenterar och inte tycker jag är ute och reser. På mitt arbete ska en hel del fira som vanligt tillsammans med släkten och det är inte vettigt. Bloggfamiljen här verkar ha mer förstånd. Kram alla och tack för kommentarer.

42 SusanneAmalia :

skriven

God Tisdag..

Jultokan....
Tack för ditt fina inlägg..
Jul blir det ju.. Det är man säker på..

Den här julen kommer att bli den bästa i mitt liv..

Inga måsten..

Jag vet att du och dina barn kommer att få en underbar jul..

Önskar alla på bloggen en fantastisk jul med bling och kärlek.. Önskar att ni får en sådan jul som just ni önskar..

Julänglar önskar jag mig..
i min värld kan det inte bli bättre..

Gudomlig kärlek.. Är vad julen handlar om. 💕 💗 👼

Ovillkorlig kärlek..

Glädje kärlek goda energier.. Gemenskap.. Glögg i trädgården är en superide..


🎅 🎅 🎅 🎅 🎅 🎅 🎅

☃ ☃ ☃ ☃ ☃ ☃ ☃ ☃

EllaBella önskar sig ett stort köttben och Saga många räkor.. Julfrid och kärlek.. Många klappar och sängmys...
Mmmmmmm...

Jag har beställt en bok på 300sidor.. Den ska jag läsa i jul..

Hypnotisk pedagogik.. Intressant.. Ska det bli för den är skriven av en mycket duktig hypntisör och utövare.. Jack Johansen..

Julen är magi och magiska under sker.. Om man vill se.. och känna.. Tillsammans finns vi till..


Önskar alla på bloggen en fantastisk dag..

Har trots min nya mer viktelaka våg gått ner 5kg.. Nu är det bara 25kvar..😊

Fråga?
Hur går det med min flytt?
Närmar den sig??

Kram och kärlek..
















Svar: Flytten närmar sig... och med fokus går du ner de kilon du vill, den förmågan har du, kram :)
Esmaralda

43 Tjejen:

skriven

Tyckte han jag var söt?

44 Cecilia:

skriven

Tack jultokan och tack för dina tankar kring julen. Tycker du resonerar helt rätt och själv har jag också varit på dessa tankebanor. Det låter som att du och dina barn kommer att få en fin jul. Kram

Fråga: I januari blir det flytt och för enkelhetensskull så kommer vi anlita flyttfirma. Har gjort research och fått offert från två företag som jag fått en bra känsla kring och just nu har jag faktiskt ingen aning vilken jag ska välja. Får du någon känsla vilket som blir bäst? Bröderna eller Nordiska? Kramar

Svar: Känns som om de är seriösa och likvärdiga, kram :)
Esmaralda

45 Fjäril:

skriven

Hej,
Kommer att möta min fobi på torsdag - hoppas på att jag kommer att klara av det med hedern i behåll, ska försöka visualisera positivt..
Ha en fin kväll!
Kram

Svar: Du fixar det, ha rätt fokus och det kommer gå fint, kram :)
Esmaralda

46 <3:

skriven

Är m lycklig eller olycklig och saknar glädje i sig?

47 Ghostwriter:

skriven

Jag gick från att hata julen eftersom jag ändå bara fick slag och hot. Från vuxna när jag var litet barn. Från en partner i myndig ålder. Sedan växte önskan om en ”Amerikansk Jul” med stor fin gran och massa blingbling överallt, vilket jag inte får uppleva än. Mina julaftonar har inte varit som önskan alls. De 2 senaste åren har jag äntligen sluppit fira ensam och vi har varit kanske 7 pers. Men de har ändå varit långt ifrån önskan.

Så jag håller med dig, vad är det värsta med jul 2020 egentligen om man faktiskt är frisk, evt får fira med minst 1 person eller ensam om man faktiskt vill. När julen kunde inneburit misshandel, alkoholism, bråk eller att ligga smittad på sjukan eller någon man älskar.


Sedan förstår jag 200% att de med depression/ensamhet lider. Jag kan bara rekommendera då att mysa till det ordentligt hemma och ta bort alla negativa tankar, ta kontrollen över dom. Kanske spendera julen med 1 pers om båda är friska. Är de hemskt så tänk inte alls på att det är jul... bara en vanlig dag. För varför ska vi göra det värre för att just den dagen heter julafton. Man blir extra påmind om de negativa men det är ju inte det som är tanken kring firanden. Så fira dig själv och hur långt du kommit!

Ps: man kan ju faktiskt både ringa och chatta med andra... bättre än inget.







Kram





Svar: Exakt så ! Kram :)
Esmaralda

48 Skorpan:

skriven

Så typiskt att priser för all slags service gällande bilen inte stämmer. Nåja, vet ju nästa gång då... En vinst i spel vore inte alls dumt nu, men nåt sånt lär väl knappast vara på väg eller?
Kram Skorpan

49 Lotta:

skriven

Tycker det ska bli skönt med en kravlös jul i år. God mat, massa godis och Lars Lerin i rutan. Toppen, trots att jag är själv större delen av dagen och kvällen.

Nu är jag återigen närmare ett jobb. Denna gång vill jag inte ramla på målsnöret, men är lite orolig för om jag skulle klara av jobbet, så det inte är över min förmåga. ????

Kram L


Svar: Ja man kan ha hur mysigt som helst ensam... det har jag haft .. bara man ger sig själv det lilla extra :) Jag tror du skulle klara jobbet fint men bara om det verkligen intresserar dig... kram :)
Esmaralda

50 AnnaK:

skriven

Fick ett negativt testsvar på covid 19. Känner mig dock inte kry men inte heller direkt sjuk. Börjar undra vad det är för fel på mig egentligen. Känns som att jag bara får tunnare hår också och blir fulare för var dag som går. Har kollat sköldkörteln för något år sen och då verkade allt bra. Ser du någon vitamin brist eller något. Får boka in mig hos läkare om det inte ger sig. Vill må bra!

Kram 🤗

Svar: Jag ser inte vad, men något beror det på, du gör klokt i att bli ordentligt undersökt, kram :)
Esmaralda

51 <3:

skriven

Kommer jag och A gå vidare tillsammans och ta lärdom av helgen ?
Älskar han fortfarande mig?
Jag gör det med honom.
Kram

52 IaElisa:

skriven

Jättebra resonerat och skrivet Jultokan! Låter som ni kommer ha supermysigt iallafall!
Vi har ju litet annat läge i Finland (förutom Helsingfors), så vår familj kommer fira som vanligt. Jag är också galen i julen och har allt klappat och klart! Vill hinna njuta massor redan före 24.12! 😀

Ezmaralda, är vi faktiskt så lyckligt lottade att min styvfars cancer var ett ”falskt alarm”? Eller kan mina aningar stämma, att han inte berättar hela sanningen? Jag hoppas ju så innerligt att det bara är jag som är paranoid, men har en känsla av att detta inte är slut ännu?

53 Michaela:

skriven

Bra att du och mamsen tränar. Då kan ni äta desto mer för antar att det blir massa gott nu när hon är där :)

Kanske blev lite av "känslosvall" inombords och behöver "landa lite" innan personen svarar. Brukar vara så. Eller så har jag fel :)

Ha så mysigt nu! Kram och stora pussar till MG!

54 C:

skriven

Jag gillar verkligen julen och jag har få ggr haft julafton med mig själv av olika skäl och det har varit helt överkomligt.
Detta år vet jag knappt någonting. Och det stressar mig. Samtidigt som jag önskar få fira jul med familj så går det åt icke-familj-jul. Samtidigt så undrar särbo om jag ska vara med dem i år och risken är mycket stor att jag får säga nej pga omständigheterna. Samtidigt ska jag stå till tjänst för mitt arbete som jag är permitterad på om det blir jobb-jul. En jobb-jul för att serva julfirande gäster. Så förbannat motsägelsefullt. Jag kan inte arbetsvägra ju heller. Man får ju vara tacksam att man hittills har ett jobb.
Så, vad gör jag då?
Kluven är jag i detta nu...

Kram

55 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Kommer min lovestory och happily ever after att vara lite annorlunda och ovanlig? Eller blir det bara möte på krogen, typ?

Kram

56 Louise:

skriven

Har du några tips till alla de som söker efter Deniz Arda? Kram Louise

57 Smöla:

skriven

Jag älskar julfilmer och önskar verkligen att det sker ett julmirakel även för mig kring kärleken..
Ser du om det kommer något julmirakel till mig i år?

Svar: Nja, det kan dröja lite längre,, men ett mirakel blir det, kram :)
Esmaralda

58 Moonshade:

skriven

Provar igen...

På tal om varningar igår,
läste en nyhetsartikel i helgen som väckte bilder i huvudet.
Dessa bilder var om en kollega, och jag såg de redan för ett år sedan men jag la bort dem för de är rätt otrevliga. Nu är de tillbaka bara sådär!
Nyheten hade inget med kollegan att göra.

Nu undrar jag vad dessa bilder vill säga mig, för det jag ser är nästan motsatsen till det jag ser och uppfattat kollegan som!

Finns de någon sanning i de bilder jag fått upp eller är det något annat som jag inte fattar?

För jag vet ju att jag sett otrevliga bilder tidigare, som jag inte viljat tro på som blivit sanning. Och dessa är ihålliga som de andra.

Tack!

59 Till Zoey 💕från Browallia :

skriven

Hej Zoey!
Jag har följt dig här i bloggen under flera år men aldrig kommenterat det du skrivit om. Jag kan förstå hur du resonerar och den frustration vi alla står inför ibland av att inte veta vad som kommer ske i framtiden och den maktlöshet det skapar inom oss att inte själva kunna styra våra liv fullt ut. Jag är övertygad om att det är meningen att det är så det ska vara och det är därför som Esmaralda inte har svaret ä på varje liten detalj av vad som väntar oss i framtiden. Alltet låter henne inte få ta del av det som vi själva måste klara ut för att lära och utvecklas under den tid vi befinner oss på jorden. Svaret på vilket beslut som är det rätta finns bara inom dig och det är bara du som kan känna vilket av alternativen som du känner dig mest bekväm med genom att lyssna till din magkänsla och ha full tillit till den, då brukar det bli bra. Kram Browallia

60 Bear :

skriven

Hej Es

Ser du något spontant om mig?
Kram

61 Celia:

skriven

Inga julplaner här än, kanske något litet firande hos föräldrarna eller hemma själv.

Ser du om min förlorade vän har tänkt något på vänskapen vi hade och saknat den på senaste? Vill bli vän igen och inte bara bekant?

Tycker det känns så, men kanske är det bara önsketänk?

:)



62 Jultokan:

skriven

Tack snälla för alla kommentarer. Nu önskar jag er en riktigt bra jul med mys och trivsel. Kram.

63 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du någon chans att M får upp ögonen och intresse för mig? Och att det kan utvecklas något?

Eller ser det ut som att det blir seriöst med hans nuvarande flört som han nyss börjat träffa?

Vi känner inte varandra heller men tycker han verkade gullig bara
Tror du det finns en chans mellan oss?Kram

64 N:

skriven

Hej Esmaralda

Ser någon ny flört eller något inom kärlek ut att vara påväg eller ske snart?
Eller är det segt framöver? Hur ser det ut framöver?
Kram

65 Rädd:

skriven

Hej E!

När kommer jobbet jag ska söka ut? Ser du om det är en vanlig annons eller får jag den via kontakter på något sätt? Så trött på mitt jobb, känns som jag står still.

Kram och kärlek.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: