Covidkorkad......

Covid har ställt till det på olika sätt.

Somliga problem är ju  i-landsproblem… som mitt dilemma att jag inte kan resa som jag brukar

Det finns de som har det så mycket värre.  Som mist någon i sjukdomen och som efter långvarig behandling inte blivit helt friska och kanske aldrig blir det heller.

Jag var på VC för provtagning,  som inte handlade om Covid. Jag  äter ju Levaxin efter en bortopererad sköldkörtel och behöver bli kollad en gång om året.

Sköterskan som tog proverna hade  varken  mask eller handskar och det hade ingen av de andra sköterskorna och läkarna heller  som rände runt i korridorerna och frustade.

 

Varför inte ? frågade jag som tyckte det var både märkligt och nonchalant.

Jodå, förklarade man,  att man följer föreskrifterna och där finns inget påbud på mask.

Fuck föreskrifterna.. varför kan inte folk tänka själva ??

 😡

Jobbar man med människor i vården så är det självklart att både de och patienterna ska ha mask.  En självklarhet. Herreguuuud så självklart !

Man måste inte vänta på att det KANSKE kommer direktiv och sluta tänka själv.

 

 

Mamma var hos tandläkaren och där hade minsann både hon och sköterskan rejäla visir !

Somliga kan använda sitt sunda förnuft och andra inte.

Det verkar som om en del idioter tror att bara för att man lättar upp och öppnar upp så är det fritt fram… det är som om de inte fattar att smittorisken är precis densamma.

Man undviker inte folksamlingar för att man måste utan för att slippa bli smittad.

 

 

Och skiter man i egen smitta… kan man ju tänka på de man har i sin närmaste omgivning som inte skulle tåla infektionen så bra.

Det här var skönt att få ur sig !!

Kram & kärlek och stay safe.

Skit i uteblivna föreskrifter och tänk själva !!

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag är medvetenhet om B kvinna är i trygghet just nu för känns som jag inte behövs på en tag men kommer ändå vi pratar något gång.

Kommer hon må bättre så hoppas jag.

Jag känner något bra känsla än vad det bruka var...

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag träffas C kvinna något gång i här månaden eller i november? Jag behöver henne... kommer jag behöver vänta lite eller smsar att fråga?

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Undrar om jag är något speciellt ängel eller något som B kvinna behöver mest...

Ha det bra

4 Läroliv:

skriven

Men jösses, hur kan personal på VC vara så förfärligt okunniga, eller vara i så ren dumhet är nog bättre uttryckt. Många sköra människor som besöker vårdcentral. Borde vara straffbart för sån personal. Vad har vanliga människor för chans då, jösses. Personalen borde anmälas för risk till smittspridning. JÖSSES, blir mållös.

Kram

5 Helena Ir:

skriven

Håller med dig helt och hållet!!
Jag var själv och lämnade prov för sköldkörteln, förra veckan.
Den sköterskan på labbet använde visir. Däremot vårdpersonalen som läkare och andra som ropade in sina patienter, de hade inte dessa skydd på sig. I somras tog jag en del vacciner som jag behövde fylla på och där användes även visir. Blodcentralen vid blodgivningen, där användes inte. Kanske för att inga sjuka heller får lämna blod.
Hur det blir med tandläkaren i år,återstår att se..jag brukar vilja gå minst 1 gång/år..tror nog att tandläkarna behöver skydda både sig och patient bättre. Annars blir det inget besök för mig!

Nu är kl snart 7, och jag tyckte tydligen att det var bra att vakna relativt pigg kl 3 ..får se om jag fixar hela dagen utan mera sömn!

Ha en bra dag!

Kram

Svar: Hujedamej att vakna kl 3 och inte kunna somna om... hoppas du fixar dagen.... kram :)
Esmaralda

6 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda repar vi oss efter den här veckan?
Tror A på riktigt fick dåligt samvete och var ledsen ?
Blev en konstig känsla. Han försökte verkligen igår jag med off.
Kram

7 EPM :

skriven

Jag tycker snarare att vissa i sjukvården förknippar basala hygienrutiner med covid och därför slutat tvätta och sprita i allmänhet vilket gör mig förbannad! Är ju A och O!

Igår åkte A och F hem efter en helg med oss. Min lille pojk blev jätteledsen, han är såååå glad i A. F är liksom ett självklart syskon till mina små så det var ledsamt.
Kommer vi bo ihop allihopa nångång? Ser du nåt om hur vi kommer bo i de närmaste tio åren? Om tio år har de alla flyttat hemifrån nämligen

Kram

8 Lizabella13:

skriven

Hej Esmeralda
Jag skriver här för vi har en sån ansträngd ekonomi så har inte råd med annat just nu. Förlåt

Jag undrar om du kan säga hur vårt äktenskap kommer att e ut framöver?

Jag och Jonas har det verkligen inte bra och vi förstår inte varandras behov.
Vi träffades för över 30 år sedan och redan då var det mycket slitningar.
Här står vi nu fortfarande och jag tror att ödet har menat oss för varandra men jag orkar inte längre att känna mig så åsidosatt av honom.
Vad ska vi göra?

Med vänlig hälsning,
Elisabeth

9 Lizabella13:

skriven

Hej Esmeralda
Jag skriver här för vi har en sån ansträngd ekonomi så har inte råd med annat just nu. Förlåt

Jag undrar om du kan säga hur vårt äktenskap kommer att e ut framöver?

Jag och Jonas har det verkligen inte bra och vi förstår inte varandras behov.
Vi träffades för över 30 år sedan och redan då var det mycket slitningar.
Här står vi nu fortfarande och jag tror att ödet har menat oss för varandra men jag orkar inte längre att känna mig så åsidosatt av honom.
Vad ska vi göra?

Med vänlig hälsning,
Elisabeth


Svar: Boka tid till familjerådgivning och inse att det kan sluta med antingen att ni väljer att separera eller att ni jobbar ihop er.. kram :)
Esmaralda

10 Erika:

skriven

Hej! Tror du att möhippan som jag håller på att ordna till en kompis kommer att bli bra?

11 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag upplever att det jobbigaste med covidpandemin är att lyssna på olyckskorparna som menar att det aldrig kommer att komma ett fungerande vaccin, utan att världen och samhället förändrats för alltid och att vi bara måste lära oss leva med covid19. För alltid. Tycker att det är deprimerande att höra sådant. Varför skulle det inte kunna komma ett vaccin och/eller medicin som fungerar!

Min dotter fick igår en allergisk reaktion, som nässelutslag på hela kroppen som kliade. Gav henne antihistamin medicin men undrar ändå vad reaktionen berodde på. Vi var ute i skogen igår, inte kan det väl vara något därifrån? Bäddade med varma vintertäcket som stått i förrådet över sommaren, inte kan det väl bero på det? Kvalster? Nu mår hon bättre men grubblar ändå på vad det kan ha varit som utlöste reaktionen. Får du något till dig?

Kram

Svar: Nog kommer det ett vaccin och vi kommer börja leva normalt igen ! Jag ser inte vad som orsakade dottern reaktion tyvärr.. kram:)
Esmaralda

12 Katten:

skriven

God morgon!

Ja, ibland undrar man.... Hade härom veckan hembesök av en arbetsterapeut som levererade diverse hjälpmedel till mig. Hon höll inte alls avstånd, hade inga skydd, och hon stod praktiskt taget på mig vid ytterdörren. Hon ville komma in men det lyckades jag avstyra. Jag kanske missar något hjälpmedel som hon hade upptäckt behov av om hon hade kollat runt inomhus, men knappast något värt att riskera smitta för.

Kram

Katten

Svar: Ja, man förvånar sig.... kram:)
Esmaralda

13 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
Inom hemsjukvården används visir och handskar och mycket sprit :) Mask får bara användas vid misstänkt smitta/förkylningssymptom och då är det chef som bestämmer om man ska få ut munskydd. Såvitt jag förstår är det så i hela landet. Jag vet att det delats ut varningar till personal som använt munskydd olovandes. Jag stör mig inte så mycket på att personal på vårdcentralen inte använder munskydd, men visir i undersökningsrummen borde vara en del av arbetsklädseln!!!

14 Livsturisten:

skriven

Exakt min åsikt!!! Själv var jag hos endokrinologen nyligen o hon hade inte mask men kändes som hon satt i andra änden av rummet. När hon skulle närmare för att undersöka blev det handtvätt, sprit, visir o plasthandskar. O efter det handtvätt o sprit igen...så olika överallt.
Kram!
Är det knepigt med en operation o eftervård när man tar bort sköldkörteln?

15 Amanda :

skriven

Hej Esmeralda ❤
Jag håller med dig fullt ut. Tänk det har gått så lång tid nu och ändå har det som om hissen inte gått enda upp på alla 😒

Varför försvinner fler och fler vänner från mig? Flera vänner har slutat att höra av sig, eller att bjuda in när det är fest etc. Har jag gjort något eller min make (för det är efter att jag vart tillsammans med honom de börjat försvinna).

Önskar dig en skön vecka 🍁💗🍂

Kram Amanda

Svar: Jag kan inte se att ni agerat på något speciellt sätt.. ha fokus på de vänner som är kvar.....kram :)
Esmaralda

16 EPM :

skriven

Jag tycker snarare att vissa i sjukvården förknippar basala hygienrutiner med covid och därför slutat tvätta och sprita i allmänhet vilket gör mig förbannad! Är ju A och O!

Igår åkte A och F hem efter en helg med oss. Min lille pojk blev jätteledsen, han är såååå glad i A. F är liksom ett självklart syskon till mina små så det var ledsamt.
Kommer vi bo ihop allihopa nångång? Ser du nåt om hur vi kommer bo i de närmaste tio åren? Om tio år har de alla flyttat hemifrån nämligen

Kram

17 Mikaela:

skriven

God morgon E!
I fredags va jag och min man son med om en trafikolycka där vi blir påkörda bakifrån. Vi klarade oss tack gode gud och är fortfarande chockade och ömma med muskelsträckningar. Enligt vittne hade hans barn sagt att pappa skulle bara ta kort på regnbågen innan han kråkade in i oss som stod stilla och han kom i en hastighet på 60-80km/h. Alla klarade oss men jag hoppas han blir dömd för vårdslöshet i trafiken och att han körkort tas i från han direkt! Hemsk att ha sånna på våra gator speciellt när han själv hade barn i bilen!

Kommer allt lösa sig och vi får en ny bil och cykel ? Bilen vill vi inte ha tillbaka anledningen att det kommer stå att den är krockad och ingen vill ju köpa en kockad bil. Sen min nya cykel som knappt är 2 år vem ska stå för det ? Löser sig allt till det bästa ? Och kommer han dömmas?

Med vänlig hälsning,

Svar: Tur att det inte blev värre ! Det ser ut som om en del kommer ordnas via försäkringen... vilken otur !! Kram
Esmaralda

18 💕 Zoey 💕:

skriven

God morgon Es!
Idag är en tung dag - mormors begravning. 😢💔 Tack och lov ska vi inte samlas efteråt på fika med tanke på Corona men vi ska alla vara i kapellet som inte fick överstiga 25 pers. Vi fikar familjevis istället. Hoppades inte att denna dagen skulle komma än men nu är den här. 😢 Men man får ju minnas henne som den underbara person som hon var. ❤️
Ha en bra dag allihopa! Kram Zoey 💕

Svar: Ja det var dags for mormor att få åka hem till Alltet.. hon finns fortfarande även om det är på annan plats... och hon kommer vaka över dig med stor kärlek.. kram :)
Esmaralda

19 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Bara fortsätta hålla avstånd och tänka själv Man vill ju leva...

Levde gjorde älgfamiljen som hedrade oss med en parad på gatan Först kom älgkon i trav sen kalven sen en ståtlig älgtjur som swicha förbi i ståtlig trav och... så kom joggaren som inte hade en aning om vad han hade framför sig haha Detta var en syn för gudarna !

Ha en härlig start på veckan !

kram Anki med flock

Svar: ha ha ha, den paraden hade jag gett mycket för att få se.... kram på dej och flocken :)
Esmaralda

20 Jossan :

skriven

Godmorgon!

Jag tänker på reglerna men jag kan inte sluta leva. Jag håller avstånd och det kan jag säga att folk INTE gjorde på gks. De som hade masker skulle vara sjukt nära andra.. Jag gick med stängd mun hela tiden typ och hade glasögon på mig. Jag spenderade en aning för mycket pengar...

Har fått veta att min kompis har fått Corona och nu är hennes sambo jätte sjuk och har antagligen Corona.. sjukt att det blivit så sjukt stort...

Dröjer det innan det blir prat om att bli sambos och prat om barn?

Kram

Svar: Ja, många blir smittade nu... yngre klarar det ju som regel bättre men inte alltid..... det dröjer en tid innan det kan bli prat om sambos... kram :)
Esmaralda

21 Rebecca:

skriven

På tal om covid, ser du om jag håller mig frisk i höst/vinter? Lättare förkylning kan jag ju ta men ja du förstår säker vad jag menar :D

22 Skrållann:

skriven

Hej!
Det var ju flera fel på det bemötandet och som gammal undersköterska så vet jag att föreskrifterna säger att man alltid ska ha handskar på vid provtagning, oavsett det är pandemi eller inte. Dottern besökte optikern igår och gjorde synundersökning och de var supernoga med att sprita allt men något munskydd använde inte optikern fast hon är jättenära personen hon undersöker. Märkligt kan jag tycka. Jag har inte isolerat mig men är noga med att hålla avstånd och försöker undvika trängsel. Jag vet ju hur det kan bli och hur hårt covid-19 kan slå och det är beklagligt att se folks nonchalans kring viruset.
Idag har jag ledigt och det är så skönt. Känner mig ganska tillfreds nu och kanske beror det på att jag bestämt mig för att göra något annat och verkligen bestämt mig, även om jag inte vet vad det ska bli🙈 Sökte nattjänsten igår och så har jag ju sökt två andra tjänster. Får du känslan av att jag kommer höra av något från dom denna vecka, oavsett besked?

Kram❤️

Svar: Jag tror nog att ditt beslut att göra något annat har positiv påverkan på dig.. du behöver ta dig vidare helt enkelt :) Kram
Esmaralda

23 Tildis:

skriven

God morgon,

Ja det är lite märkligt i Sverige, det är lite väl slapp inställning i vissa avseenden.

Vi väntar besök om någon vecka, ser det ut som att de kommer eller blir det inställt?

Kram

24 Fisa:

skriven

Hej Es!
Ser du när jag får nytt jobb?
Kram

25 Kristin:

skriven

Ja, jeg er helt enig i deg du skriver, kjære Esmaralda. Ikke merkelig at det blir så mye smitte i sykehusene når de er så uforsiktige. Det sies at man i sykehusene skal, der hvor det er mulig, ha 2 meter avstand.
I og med at viruset ofte smitter før noen kjenner at de har symptomer, er det velig viktig å være forsiktig.
Jeg bruker munnbind i de butikkene jeg må til, uansett om vi har lite smitte. Jeg vet ikke hva den ved siden av meg bærer på.
Da jeg handlet mat for litt siden, sto en dame og pustet meg i nakken. Jeg snudde meg, og da hun så at jeg hadde munnbind, rygget hun forskrekket. Da sa jeg til damen at " det er på grunn av slike som deg at jeg bruker munnbind"
Jeg opplever også at når jeg har munnbind, holder folk seg lengre vekk, noe jeg synes er behagelig.

Uansett, helsepersonell som er i kontakt med mange mennesker burde i hvert fall bruke munnbind!!!

Jeg ønsker en riktig fin dag. KRAM!!!

Svar: Bra rutet !! Folk måste ju för tusan skärpa till sig !! Och det är som du säger.. munskyddet gör att folk håller mer avstånd ! Kram :)
Esmaralda

26 lilja:

skriven

Godmorgon!
Så bra att Du efterlyser människor att tänka själva.
Svenskarna är dåliga på att tänka själva....vi måste skärpa oss.
Det mänskliga psyket är i behov av dead lines vi måste ha ett mål att jobba emot.
Det märks nu att vi orkar inte längre men vi måste hålla ihop med avstånd.
Det finns en ände på det här också.Allting har ett slut även detta.

Jag är inne i en period i livet där jag inser att man inte alltid kan blomma.
Även människor har perioder av att gå in i återhämtningsperioden.
Jag vill förändra mitt yrkesliv, vill ha ett helt nytt jobb.
Få du någon känsla av att det är möjligt?
Sköt om er alla och håll distans...snart är det över.

Svar: Ja precis, det finns en ände också på detta och det ska man inte glömma ! Visst är det möjligt för dig med de förändringar du vill ha.. gör upp en plan som bär... kram :)
Esmaralda

27 Ghostwriter:

skriven

Ärligt, jag använder inte mask. Är sällan ute, men borde ju använda det när jag väl är. De sjuka och gamla (jag är en av de sjuka) kanske skulle stryka med direkt men ALLA är i riskgrupp. Alla riskerar att få det, punkt.

De sägs att de mesta bakterierna (enligt nyheterna/läkarna) fäster på bl.a telefon. Använder man handskar så för man över bakterierna från handskar - telefon eller annat man rör vid.

Hjälper det att använda mask/handskar och att sprita sig och sina föremål då?

PS: Hur blir det under vintern i Sverige, fäster Coronan mer i varmare länder eller funkar de inte så? Dessutom kommer det in andra vintervirus. Om jag blir det minsta förkyld vilket jag typ redan är och får Corona då vet jag inte om jag skulle klara de. Och jag som gått på dejter hit och dit. Så oansvarig. Däremot tänker jag på små saker ändå... byter handduk, håller avstånd, träffas inte om jag har tecken, tvättar händerna hela tiden.

Kram och ha en fin dag




Svar: Man får ju tänka sig för... använder man handskar och pillar på sin mobil kan man ju bli smittad.. på samma sätt som om man inte använde handskar....det gäller att hålla händerna rena.. och att hålla avstånd från luftsmittan. När jag var i Tyskland så spritade jag varuvagnarna i butiken.. dränkte liksom handtagen och spritade händerna då och då plus att jag tänkte mig för och inte pillade i ansiktet....när jag betalat.. ja då var det sprit igen....kram :)
Esmaralda

28 Skorpan:

skriven

I mina öron låter det väldigt konstigt att vårdpersonal inte bär masker, i dessa tider. Själv har jag inte ännu använt mask då jag är o handlar, får se om jag måste börja med det, o när jag cyklar använder jag def inte mask. Försöker vara försiktig...

Undrar om det är dags att sluta vara försiktig med chefen. Varför hade han inte godkänt min reseräkning som ju mycket väl hade hunnit med i förra veckans utbetalning. Ser du nåt kring detta Es? Makten som ska visas?

Tur det är lugnt på kontoret o chefen är borta idag...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Fråga chefen direkt och gör det till en vana att alltid fråga på en gång och låt ingen tid gå emellan.. kram :)
Esmaralda

29 Dunegull:

skriven

Hej E,
Här är kaos på jobb och vi har haft stora problem med en lansering som även gått ut i media. Blir det konsekvenser att någon chef får sparken av detta?

Öppnar det upp sig ngt nu för mig? Har det kommit lite längre fram?
Hur stor chans är det att jag blir tillfrågad om ngt i november?

Kram

30 Dunegull:

skriven

Hej E,
Här är kaos på jobb och vi har haft stora problem med en lansering som även gått ut i media. Blir det konsekvenser att någon chef får sparken av detta?

Öppnar det upp sig ngt nu för mig? Har det kommit lite längre fram?
Hur stor chans är det att jag blir tillfrågad om ngt i november?

Kram

31 Hedwig:

skriven

Det är bra att tänka själv, det håller jag med om. Men det är ju precis det som man inte gör längre, inte heller i Nederländerna. Här är det snarare tvärtom. Man beter sig som flockdjur och ifrågasätter inte restriktionerna som går allt längre och som det inte verkar finnas vetenskapligt belägg för. Vi ger utan motstånd bort en hel del av vår frihet som kan ha allvarliga konsekvenser för framtiden och leda till en permanent polisstat/diktatur. När det gäller munskydd så är det frågan huruvida de verkligen skyddar mot Corona och de har även stora nackdelar och kan medföra allvarlig syrebrist, ett försvagat immunförsvar (man andas ju sina egna 'avgaser' hela tiden)etc. Jag tycker alltså snarare att vi borde ta upp våra vanliga liv och acceptera Corona som en del av vardagen liksom vi alltid har accepterat andra influensaliknande virus, för en hållbar framtid.

Svar: Hrm, det sägs ju att det är en myt att man kan få syrebrist av mask... jag tycker att eftersom man jobbar på ett vaccin så får man vara försiktig tills detta vaccin kommer... kram :)
Esmaralda

32 Sekretessanonym :

skriven

Är anonym pga sekretess.
Jag hjälper en yngre person & tänker inte negativt om de som söker oavsett vad. Men nu börjar jag undra om X på något vis hittar på, eller om det är en del av en diagnos etc? Vill ju hjälpa på bästa vis, och det kan jag inte om man inte berättar sanningen. Dessutom lägger jag ner min själ på detta, så jag vill veta om X är ärlig? Så mina råd o stöd kan hjälpa. Detta inte för min skull, utan för X skull och de andra jag stödjer då detta tar 24/7.

Inte rättvist att tänka så, men jag tror du förstår varför jag frågar.




Kram

Svar: Jag tror det är en mix av diagnos och hittepå - inte helt enkelt att komma tillrätta med.. kram :)
Esmaralda

33 Kvinnan:

skriven

Godmorgon esmeralda undrar om du får till dig någon varning till mig kram.

34 F:

skriven

Hur stor är chansen att vi får fler barn 👶

35 Alie:

skriven

Just det här har jag också reagerat på och det verkats vara olika beroende på vart man kommer i vården/olika Vc.
Min pappa som har obotlig cancer och ska ta prover då och då reagerade starkt på detta när han kom till sin Vc.., inga masker där inte, av varken läkare eller sjuksköterska/undersköterskor.
Jag arbetar själv på en Vc och har ifrågasatt detta utan vettigt svar. Själv har jag munskydd och handskar vid möte av patienter, en självklarhet från min sida.
Det är eget vett och ansvar ( både för sig själv men framförallt gentemot patienterna som kommer). Tycker det är skrämmande hur sjukvårdspersonal kan resonera, dom som faktiskt borde veta bättre.

Idag gäller det.. 📋 ✍️
Hoppas nu allt klaffar och blir riktigt bra , något nytt att se framemot 🤩
Kram :)

Svar: Starkt av dig att du tänker och agerar vettigt.. även om andra på din arbetsplats struntar det !! Man vill ju tro att vårdpersonal har insikt att göra det rätta.. men så är det ju inte ! Håller tummarna ! Kram :)
Esmaralda

36 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda
Känns som om Corona ställt om en hel del..

Esmaralda. Ser det ut som att vi kommer att göra ett försök tillsammans?
Kram

37 Mikael:

skriven

En skillnad är ju att tandläkaren vill behålla kunder, till VC kommer folk ändå, på krogen verkar man en inställning, olika platser har olika inställningar, man får avväga risken själv, ifall man måste a,b, c kommande året och ifall det är värt risken.

536 verkar det ha varit lite mer än i-landsproblem, profeten som folk blir av med huvudet för verkar ha blivit född ur en klimatförändring om jag förstod rätt, en dokumentär när man tycker det är drygt med Corona, eller som jultradition att titta på :)

https://youtu.be/0JBdedLx-GI

Kram
Dracula :)

38 Tintin:

skriven

Hej Ez!
Ordnar det sig på jobbet? Blir han min nya kollega?
Tack å kram!

39 Rädd:

skriven

Ska jag söka jobbet jag skrivit ansökan till? Känns lite som att gå åt fel håll. Men då vet jag i allafall vad jag kommer göra närmsta halvåret. Eller ordnar sig saker ändå? Helst vill jag ju plugga. Snälla vägled mig. Vet inte vad som är rädsla och vad som är intuition?

Kram och kärlek.

40 Rädd:

skriven

Ska jag söka jobbet jag skrivit ansökan till? Känns lite som att gå åt fel håll. Men då vet jag i allafall vad jag kommer göra närmsta halvåret. Eller ordnar sig saker ändå? Helst vill jag ju plugga. Snälla vägled mig. Vet inte vad som är rädsla och vad som är intuition?

Kram och kärlek.

41 K:

skriven

Hej Esmaralda.
Måste bara fråga dig om du se något.

Jag har en bokad till för en bröst operation. Som jag så gärna velat göra så länge.

Var och provade lite storlekar. Bestämde mig för en. Nu i efterhand funderar jag dock. Har jag tagit en för liten storlek? Kommer jag känns efter att jag skulle tagit lite mer?

Ser allt ut att gå bra eller får du någon varning?
Kram

Svar: Det här kan bara du själv besluta.. kram :)
Esmaralda

42 Fhare:

skriven

Är mannen jag träffar rätt för mig ? Kram

43 Anna E:

skriven

Kan bara hålla med om detta.

44 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Inser att jag är väldigt hämmad när det kommer till dylika saker, så sorgligt :(.

Undrar om jag kunde gå nån kurs som gäller arbetslivets lagar o paragrafer o om det är något jag kunde vara bra i o jobba med, vad tror du Es?
Kram Skorpan

45 Snödroppen:

skriven

Godmorgon❣️

Ja denna jäkla Corona har ställt till det i samhället och i hela världen. en del tar det med en nypa salt verkar det som ochman blir ganska vansinnig! Vi måste bli bättre på att visa hänsyn till andra som faktiskt kan vara i riskgruppen och mer mottagliga fast det vet man ju inte om man möter dom ute. Så vilket år det blev och vad det Ställde till det för oss alla!!
Måndag, en lugn och fin morgon, hade gärna sovit lite längre och vaknat bredvid någon imorse. Istället får man ansluta sej till gänget på jobbet och vara glad för det sällskapet! Mitt manliga sällskap, vad tänker han nu, vill han träffa mej snart igen och kommer vi varandra närmare mer och mer?
Ha en skön start på veckan, kram❤️❤️

46 Michaela:

skriven

Skandal att sjukvårdspersonal gör sådär! Vi vet mycket väl att handskar är ett måste i vissa situationer.

Ser du någon ljusning på min ekonomi?

Ha en fin start på veckan! På lördag blir det vintertid :)

Kram

Svar: Ojdå, så det är lördag !! Så tryck på vinter o sommartid och hoppas man slutar med detta... kram :)
Esmaralda

47 Anna:

skriven

Kära Es! Jag umgås med en man som jag har känt i 10 år. Vi har blivit mer än vänner. Han har gått in i en depression och blir sämre.
Från att ha ringt mig varje kväll så har han inte ens svarat när jag har hört av mig via sms. Har gått över 1 vecka sedan vi hördes. Svårt att veta hur jag skall agera och vad hans radiotystnad beror på? Känner mig orolig. Vill ju inte förlora honom och det fina vi byggt upp.
Har du något bra råd.

Kram

Svar: Du kan inte pressa fram svar från honom...kanske han behöver vara ensam just nu.. men kolla via gemensamma vänner så att han mår okey... kram :)
Esmaralda

48 Hej:

skriven

Hej Esmaralda
Ser det ut som att vi gör ett försök tillsammans?
Kram

49 Agnes:

skriven

Har märkt at folk inte bryr sig nämnvärt om att det pågår en pandemi. Inte här i Stockholm, i a f. Många som ska fram, o helt enkelt tränger sig. Inga undantag...unga, gamla, med eller utan munskydd. Tycker de med munskydd är rätt arroganta...lite som att de iom munskydd har bättre koll o därmed kan gå nära-nära.

Livet på Stureplan går tydligen fin-fint! Kändisar o de där influensorna som ser sig som livets salt, behöver ju ha kul! Äta, dricka, dansa, ja, helt enkelt så har de rätt att ha skoj. De är ju, förfan, käääändisar, juh!

Vanlisar o annat mög till människospillror, ja, so what? De kan sitta där i karantän de jäklarna...lixom, vem behöver inte synas? Dör gör ju bara folk som bor i förort och på landet...herregud...i kändis o influensa-världen så snackar vi virus som inser att ha vett att smitta de där som typ inte "är ngt"... att Adam Alsing dog, berodde väl enbart på att just DEN gången så fick viruset frispel o smittade "fel"...*antar att det är så här tankegångarna går, men misstänker att hjärnan är urkopplad hos dessa som behöver synas på Stureplan*

Ang gårdagens inlägg om cellminnen o möte med sådana man känt i tidigare liv...tyvärr drabbad av det när det kommer till relationer med män. Så trött på gammalt som dyker upp, så nu har jag lärt mig av universum...relationer är ngt som inte är för mig.
Till sist har universums ord nått fram...jag ska vara singel livet ut!

Har med åren som singel insett, att det är en ynnest o lyx att vara singel! Att få rå om mig själv utan tjat o gnat om vad jag gör, hur jag ser ut, varför jag tycker som jag gör, o varför jag inte finns till hands när mannen anser att jag ska vara det.
Slippa att bli lurad, bedragen o ansedd som mindre vetande enkom för att jag har åsikter.

Dessutom så har utbudet på män sinat betänkligt, samtidigt som mina krav höjts...då jag aldrig i mitt liv umgåtts med en man som sett alldaglig ut, så tänker jag inte börja med det nu vid 59 års ålder. Har tänkt till o insett att jag nog aldrig haft ngt som kallats "bra sex"...mediokra varianter har funnits, men inget som skulle kunna kvala in på epitetet "bra sex"...inte ens mannen med falska papper, som visade sig vara sexmissbrukare, var speciellt bra...hans primära syfte med sex, var/är ju att ligga med så många som möjligt, haha!

Män kostar pengar, tid o energi-utbytet är att tro sig ha ett värde som kvinna. Genomskådat spelet, o väljer att boosta mig själv, utan en karl runt benen.
Har ju fördelen med att inte känna det där som kallas "kärlek". Blir inte intresserad på det viset, utan mer äcklad av en mans nackdelar. Skäms av att umgås med män kortare än 178 cm, äcklas av skägg, långt hår o annan kroppsbehåring o om mannen har tendens till övervikt, så dör känslorna likasnabbt som det tar att blåsa ut ett ljus.

Utgår från att män ljuger o skulle aldrig tillåta mig själv att lita på en man. Oavsett vem det är. Vet ju att det är ngt lurt med cellminnen o dyker det upp en man som är "intresserad" så utgår jag från att Universum åter vill tala om att "Hallå, vad har jag sagt..."

Blir bättre o bättre på att genomskåda de där luringarna som dyker upp...jag är helt enkelt för bra för att kasta bort mig själv för en man...kanske kommer att umgås med ngn man längre fram, men då ska jag tjäna ngt på det. O ngt jävla trams med att stryka medhårs med att säga "Jag älskar dig" kan han titta efter typ där solen aldrig skiner...passar inte galoscherna, så får han väl hitta ngt mer fogligt i kvinnoväg...

Ha det bäst, alla!

Kram!





Svar: Och ha det bäst du också... kram :)
Esmaralda

50 Bellagio:

skriven

Visir SKA det användas vid ansiktsnära arbete, vilket är 1 meter. Så det kan nästan anmälas om inte sjukvårdspersonal använder det. Ansiktsmask däremot är det inte krav på. De lokala hänvisningarna bygger ju på FHM så det är svårt som arbetsgivare att rekommendera annat än det just FHM och den närmaste smittskyddsläkaren rekommenderar.

Har varit på intervju för ett spännande jobb. Det kändes faktiskt bra. Vad tror du Es?

Svar: Chansen är god.. runt 75-80 %... kram :)
Esmaralda

51 She:

skriven

Hej,
ser min lilla presentation ut att gå bra om ett par dagar?
Kram

52 <3:

skriven

Hej kära Es, kan du se ven som tagit mitt bord från vinden ?
Kram

53 Tintin:

skriven

Hej Ez!
Jag jobbar på sjukhus och hon oss bör alla använda skydd!

Lyckas min dotter med jobbsökandet? Kommer hon att flytta "hemåt"?

Tack å kram!

Svar: Ja det blir jobb och flytt även om det kan vara lite trögt initialt, kram :)
Esmaralda

54 TILL "K" (nmr 41) Bröstoperation :

skriven

Hej!
Jag såg ett klipp igår om en tjej (sann berättelse) som skulle göra bröstoperation. Dock annat land än Sverige. Hon blev handikappad för resten av livet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRO2W4/hjarnskadades-under-brostoperation

MEN, det måste ju inte betyda att du blir det. Ville dock bara hojta till så att du verkligen kollat igenom kliniken ordentligt och allt det andra, för allt har ju sina risker oavsett. Sedan vet jag att många andra mått riktigt dåligt av sina implantant. (Se bl.a Youtube). Dock har jag inga egna erfarenheter att komma med.




Ville bara hojta till som sagt av att jag bryr mig.
Men oavsett vad du bestämmer dig för så kolla upp noga och ta hand om dig!


Ghostwriter

55 En vädur:

skriven

Amen sister! 👊

Ta mig sjutton inte klokt.. Jobbar själv på en öppenvårdsavdelning som tvingats stänga ner nu, troligtvis av denna anledning..

Ez! Får du någon glimt av starten på nästa år för mig?

Kram :)

56 AnnaK:

skriven

Tycker många inte bryr sig alls nuförtiden. Jobbar dessutom på skolor och förskolor så man har ju smittan runt sig så jag har inte en chans att värja mig. Håller mig till restriktionerna på fritiden iaf.

Tror dock jag haft det men man kan ju få det en vända till.

Kram 🤗

57 She:

skriven

Hej,
Ser detta tema ut att kunna funka för mina studier?
Kram

Svar: Ja jag får en bra känsla.. kram
Esmaralda

58 Lotta:

skriven

Där jag bor finns på vissa ställen ett tält utanför sjukhuset med personal i skyddsutrustning som kollar patienterna innan de går in för att säkra att de inte är sjuka i CV19. Det är bra. Hoppas bara personalen innanför väggarna genomgår samma koll varje dag. Man kan ju iallafall hoppas. Sen är det ju ett eget ansvar för var och en, speciellt de som jobbar i offentliga sammanhang. Trött blir man. Suck liksom...

Jag undrar om jag är på rätt väg nu. Jag har lärt mig nya grejer i mitt yrkesområde och känner att det är detta jag vill fortsätta med. Det är en ny riktning kan man säga, men frågan är om det är den rätta vägen som kommer ge mig jobb framöver.

Ha en fin dag i solen
Kram L

Svar: Ja jag får en känsla av att du nu går längs en väg som är bra för dig och som ger resultat men du får ha god framförhållning och planering.. kram :)
Esmaralda

59 Michaela:

skriven

Ja hoppas att det förblir vintertid nu så man slipper hålla på och joxa fram och tillbaka.

Nyss skickat in en jobbansökan till Stadsmissionen. De behöver hjälp till verksamheten för akut hemlöshet/missbruk. Många som råkat illa ut pga Coronan när man förlorat jobbet. Har jobbat med detta förut och var givande men det får inte vara våld för det klarar jag inte efter misshandeln.

Annars ser jag ut som en prickig korv på mage och bröst. Kom efter att jag börjat löpträna och svettas mycket igen. Tål ju inte värme och får en inflammation i huden när jag svettas så har pratat med min hudläkare om tips. Så kan det gå :)

Undra om min frånvaro berör🤔?

Kram

Svar: Ja din frånvaro berör, hoppas nu prickarna lagt sig... kram :)
Esmaralda

60 Mmvp:

skriven

Hej E

Varför tog han bort tjejerna på sociala media? Inleder han något med någon annan som han inte berättat om till mig?

Kram :)

61 Anna E:

skriven

Vad har hänt med algeriern? Har han glömt mig nu? Konstigt att han försvann så...

62 Misstjejen:

skriven

Hej

Finns det något risk att det inte blir julbordet med B kvinna. Fick en dåligt känsla. För hon kan blir fasta där eller få corona som få tid kommer dra ut....

Jag ska var redo på det. Ska jag undvika för kramar henne när vi ses igen.

Hårt med avstånd...

Kommer hon eller inte?

Ha det bra

Svar: Känns som om hon kommer vara coronaförsiktig... allt blir inte som det är tänkt... pga försiktighet, kram :)
Esmaralda

63 Tingeling :

skriven

Har varit förkyld och hostat i mer än två dagar, så ska ta Corona test i morgon, så jag vet hur jag ska agera och isolera mig. Vanlig förkylning eller ej. Jag är ju sån som aldrig är sjuk, och tror aldrig det är så allvarligt och söker vård endast i nödaste nödfall. Men tänker detta prov än så är viktigt, om inte för statistiken också!

Skrev ett brev, lästes det av alla? Vaknade med känsla att jag ska bo kvar här och fortsätta inreda där jag bor nu. Jag skulle vilja bo i ett radhus men inser att jag inte har råd. Är ett under om det skulle dyka upp ett som passar mig. Men ligger det länge fram i tiden? Med egen liten uteplats?

Trevlig måndag!

Kram!

Svar: Så småningom får du en bostad med din uteplats men det dröjer ännu en en tid så gör det så bra som möjligt där du bor nu... kram :)
Esmaralda

64 Hej:

skriven

Hej Esmaralda
Ser det ut som att han kan tänka sig att mena något allvar med mig?

Gör vi ett försök?
Kram

65 Argbigga:

skriven

Mållös var namnet......

Ser du möjligtvis vem som tar kontakt av mig och min tilltänkta eller något om sammanhanget?

Kram & stay safe gänget

66 *:

skriven

Hej

Ser du hur det blir med jobb för mig i framtiden ? kommer jag byta företag eller blir jag kvar:.. lite ovisst med nya ägare just nu och jag vet inte riktigt vad dom har för plan.


Svar: Ser ut som om du byter men det kan dröja ännu en tid, kram :)
Esmaralda

67 <3:

skriven

Har hon insett att hon har gjort bort sig lite? Är det verkligen avundsjuka som ligger hos beteendet? Idag kom jag in med ny färgat och klippt hår. Såg att hon kollade men sen vände hon hela kroppen så hon alltid hade ryggen emot. Haha allting är ett stort frågetecken. Jag visar inte att jag bryr mig men vill veta om det faktiskt är avundsjuka som har gjort henne såhär.

Svar: Hon verkar lite allmänt avigt inställd.. så fortsätt att inte bry dig.. kram :)
Esmaralda

68 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Skulle vilja fira en annorlunda jul, utomlands eller inom landet! Vilket lutar det åt att det blir, utomlands eller inom landet?

Kram

69 HappySprit:

skriven

Hej Esmaralda!
Jag är gravid och har träffat en underbar kille. Han tvekar på hur vår kärlek kommer bli med två bebisar i bilden samtidigt som han säger att han har känslor för mig.

Vad får du för känsla, bör jag fortsätta träffa honom eller gå vidare?

Kram

70 Skorpan:

skriven

Ja det hela klarnade o i detta fall hade tidtabellen inte hållit o jag får vänta, typiskt. Är det inte bussen man väntar på ja då är det nåt annat ;). Kanske lika bra att jag får vänta på detta...

Nästa vecka blir det lite happening då jag blev bjuden till en kompis jag inte sett på långa tider, det blir säkert trevligt. Synd bara att det är mitt i veckan o hoppas på att mötet går av stapeln. Inget är ju säkert i dessa tider ;).
Kram Skorpan


Svar: Ja mycket tid går åt att vänta... på det ena eller det andra !! Kram :)
Esmaralda

71 Tiss:

skriven

Men alltså helt sjukt att dom inte bär olika typer av skydd. Där tycker i alla fall jag att dom inom vården borde ha bäst vett i skallen!

Alltså ångesten äter upp mig. Varför var jag ens "tvungen" att säga något till honom. Han sa att jag inte är en hemsk människa och jag vet att jag för flera år sedan fick höra (från andra) att jag hade förstora proportioner angående mina känslor gällande en händelse. Alltså tycker han verkligen inte att jag är en hemsk människa?

Svar: Nej han tycker inte att du är hemsk så släpp det helt och hållet nu, kram :)
Esmaralda

72 Michaela:

skriven

Köpt Aleo Vera och smörjer på området. Hoppas att det hjälper!

Ha en fin kväll!
Kram

73 Tingeling :

skriven

Tack! Tänker ibland på att flytta tillbaka till min hemstad, nära pappa för att hjälpa. Men varje gång blir jag påmind om varför jag flyttade därifrån, var en sån lättnad på nåt sätt.

Men nu vet jag vad jag ska göra. Tack. Även om jag nog visste svaret själv 😀😉

Kram!

74 💕 Zoey 💕:

skriven

Go kväll Es!
Innan mormor dog så skrev du att du skulle sända healingenergier till henne så hon kunde känna sig lugn och harmonisk och tack vare de så kan ja meddela så här nu i efterhand att hon var helt lugn. Hon ville först att allt skulle vara över innan hon dog och blev arg på sköterskorna när hon fråga om de var över och dom sa nej. Men när hon väl somna in så var hon lugn och harmonisk. Vill tacka dig för att du sände healingsenergi till henne. Tusen tack! ❤️

Begravningen var otroligt fin! Dock var det en ända sak som störde mig ... medan alla andra gick i svart gick min morbrors sambo i hennes skånska folkdräkt. Att gå så på en persons begravning som man bara hade känt i knappt två år kändes fel. De förstörde de hela tycker jag.
Ha en fortsatt trevlig kväll! Kram Zoey 💕

75 AnnaK:

skriven

En snabb fråga....uppskattande eller bara allmän blick från långa snubben på jobbet idag?

Kram 🤗

76 Anna E:

skriven

Vad har hänt med algeriern? Har han glömt mig nu? Konstigt att han försvann så...

77 Boudica:

skriven

Här åker jag kollektivt till jobbet, har inget annat val, men folk är rätt "covid-korkade" där med.
Som att de flesta ska ställa sig i en väldans lång kö för att ta rulltrappan upp. Och inga speciella avstånd där. Medans vanliga trappan för det mesta är fritt fram. Jag tar alltid vanliga trappan oavsett covid eller inte.
Sen finns ju också att det är en extrabuss som går 2 minuter innan den vanliga bussen. Extra bussen går bara halva vägen och är alltid en kort buss.
Men folk ska tränga sig in i den så gott det går, och kvar blir bara några få att åka med original-bussen som är större.

Bokade tåg med MTRX för resa till min retreat nu i helgen, och blev väldans förvånad när jag läste att de delar ut gratis munskydd till alla resande, även om folkhälsomyndigheten säger att det inte är nödvändigt. Sen får man själv välja om man vill ha på sig det.

Blev så irriterad igen på chefen, att jag sa till på skarpen! Har haft ont i huvudet igår kväll och idag, mest sannolikt stress. Visst det hjälpte lite, men det jag tjatat på länge nu, blev plötsligt hans idé! Visst ett litet steg framåt, men.... Jag hoppas det löser sig mer och bättre.

Es, är ju lite nervös inför denna "resa", men jag undrar kommer jag träffa någon under denna tid som får en större eller utmärkande roll i mitt liv eller möjligen en liten fling?

KRAM!

78 Hej:

skriven

Hej Esmaralda
Ser det ut som att han kan tänka sig att mena något allvar med mig?

Gör vi ett försök?
Kram

79 Evelina:

skriven

Kan du se om jag kommer att finna någon kärlek att dela vardagen med?

80 ullie:

skriven

Alltså man blir mörkrädd i bland och undrar vart en del har varit .
bad en man bakom mej att backa han stod förnära .. varför frågar han ...
ursäkta? Under vilken sten har du varit hela året suck de bryr sej inte ska ha sina kalas , ska gå på sitt bröllop och jo våra utlänska vänner 200 räcker ju inte för deras bröllop
undrar i bland vart det ska sluta

81 Sippan:

skriven

Gokväll!
Är i en relation nu som ibland/ofta känns lite avig och jag vet inte vad som är bäst. Avsluta eller hoppas att allt lägger sig och hoppas att det ska bli bra. Just nu är jag tveksam men vågar inte eller har svårt att avsluta relationen.
Vad ska jag göra då jag inte mår så bra av att ha det så här som det är nu? Ska jag hoppas att mina känslor ska vända och komma tillbaka?
Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: