Var det han som fes ?

Ska vi hotta madarestårna eller bler de bra mä  stajede päror te eller månne pantofflegröd?

Ungefär så sa min svärmor nummer två  vid ett tillfälle.

Hon behärskade sannerligen sin skånska… uppväxt som hon var på landsbygden i djupaste Skåne

Hon undrade alltså om  vi skulle kasta matresterna eller om det skulle bli bra med stekt potatis eller potatismos.

 

Sonen hennes vill inte ha gamla rester och tackade nej, på vanlig svenska

Men va ente en sån ännaklämd schatte, kontrade svärmor med

Hon menade att han inte skulle vara en sån jobbig mes.

Denna svärmor tyckte jag väldigt mycket om. När jag skildes från hennes son så hoppades jag att hon och jag skulle kunna bibehålla kontakten men det rann ut i sanden. Så som det brukar göra.

När man byter man så byter man svärmor.. och för min del blev det så att jag inte bytte upp mig. Tvärtom blev det.

Så blir det också ibland.

På min mors sida blandades skånskan med danska och det blev ännu mer rappkalja.

Va ente så hialös pågablära, sa mormor  en gång till pappa som  häller för sig av kaffe i muggen så det rinner över.  Och då menade hon att  ha inte så bråttom, pojkspoling !!

 
 

Man tog på sig hossor på fötterna, man mulade inte nån med snö utan man krönte någon. Man var inte barnslig utan man var glöttig.  Vill man ha en cola så beställer man en cocka.  Blannevann är groggvirke. När man grinar så skrattar man och det  blir alltså  tvärtom !

Mammas morbror brukade säga :  ” De e bätter me en jög i en säl än tvau i nabboen”

Alltså, det är bättre med en snaps till mig än två till grannen”

” E du rent gåen i hoeded ?”   Dvs, är du helt dum i huvudet !

 

Det fanns en tid i  mitt liv när jag tyckte det var lite pinsamt med urskånskan – men den  pinsamheten har jag släppt för länge sedan. 

 Till vardags använder jag inte så mycket skånska uttryck men jag förstår dem alla och ibland skojar  jag och maken till det och  bräker fram allt vi säger på renaste gammelskånska.

Kanske är det mer som ett kollektivt talfel – men kul är det och jag älskar skånskan numera 😊

Kram & kärlek

 

 

 P.s.
I dag besvarar jag inga frågor eftersom jag är ute och far på.. vad ska man säga... coronasäker utflykt... sen blir det lite fest framåt kvällen... med mig och Nettan på tu man hand ! YAY !!
I morgon besvarar jag era frågor som vanligt igen... efter sovmorgon och  Treo som sig bör ! 😂

 

1 Läroliv:

skriven

HAHAHAHAhahahaha, me like, hahahahahaha. Tack för morgonens flabb, haha. Behövde översättningen.

Önskar dig en helmysig dag på utflykt och med Nettan.

KRAM

Svar: Man tackar :) kram :)
Esmaralda

2 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Skånska är underbart, har släktingar från skåne o långt tillbaka från Danmark.

Tack för tipset med skojig.com

Härligt att kunna börja dag med ett skratt!

Ha så trevligt på utflykt o kalas,

Kram


Svar: Kram :)
Esmaralda

3 Kristin:

skriven

Dialekter er veldig interessant, kjære Esmaralda.
Jeg har flere venner i Skåne, og bare elsker den dialekten. Med tiden forstår men det meste, såfremt man ikke snakker veldig fort.
Ønsker deg en fin dag og en herlig kveld sammen med Nettan.
KRAM!!!

Svar: Ja, jag håller med, dialekter ( alla dialekter) är intressanta och man ska värna om dem... kram :)
Esmaralda

4 SOL:

skriven

Hahaha! Hva er det du sier!!? Er du ute og far på? Nå ser jeg deg for mitt indre blikk Ezmaralda. På min dialekt betyr det at du er ute og har intimt samvær med folk, først den ene så den andre, løs og ledig, som det faller seg egentlig. :-)))

Svar: ha ha ha.. där ser man... nä, så kul ska jag alltså inte ha :) Kram :)
Esmaralda

5 Skorpan:

skriven

Dialekter är härliga o ordspråk gillar jag med :).
Ha enbra utflykt, med Treo imorgon ;D.
Kram Skorpan

6 Anki:

skriven

Go´förmiddag Es
Hahhaha Tack för skrattanfallet det behövdes !
Trevlig utflykt önskas <3

Kram Anki med flock

7 Mikaela :

skriven

Hej hej E!

Jag ska börja plugga om två veckor en intensiv utb på 15 v och jag undrar om jag kommer klara det ? Jag vill men är så nervös för mycket , hatar att jag är sån. Men jag vill ha utb!

Kommer jag klara det ? kram

8 Michaela:

skriven

Haha! För en stockholmare var detta som ryska :)

Ha en superhärlig dag och kväll!

Kraam

9 Monica:

skriven

Det finns t o m ett skånskt-svenskt lexikon inbunden på 229 sidor.

10 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott eller svenska lotto 1,2 den här veckan 😣 😣 😣

11 C:

skriven

God eftermiddag! 💕🍀

Läste inlägget på tidig förmiddag och tänkte klämma in en kommentar innan en session då min mobil beslutade att leva ett eget liv. Ren tillfällighet måhända men jag sa högt: "Jaja, jag prioriterar sessionen först och skriver när det är klart".

Jag och skånska är som Björn Gustafsson i Parlamentet som "fattar ingenting":
https://www.youtube.com/watch?v=sVrthBGrHsY&t=26s
Se från 2:00 :D

Lugn dag idag, kattKingen är lite loj så jag "VAKar" - ev. lite snuva och vädret gör ju ingen höjdare för hans brist på vilja att gå ut <3

Ta hand om er idag på Lill-lördagen <3

12 Mirre:

skriven

Ja antigen så gillar man skånskan eller inte, det finns två läger känns det som :)

Ha så kul idag på utflykten låter spännande! Kram💫

13 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag har gått och funderat angående när du nämnde att min rätta tjej lär kommer men att det lär ta lite tid, så jag är lite nyfiken där hur kommer den rätta tjejen i mitt liv vara? Kommer hon att acceptera mig för den jag är och hur jag har det i mitt liv? 😊 Och hur kommer min tjejkompis vara när jag är tillsammans med min rätta tjej? 😊

Kram och hoppas att du har en jättefin onsdag 😁

14 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott den här veckan 😣 litegran åtminstone 😩

15 Annie:

skriven

kommer jag att träffa någon man, som jag kommer att
älska och leva med i alla evighet

16 Tintin:

skriven

Hej Ez!

Kommer det att ordna sig på jobbet med nya kollegan?

Tack och kram!

17 Månskenet:

skriven

Oj nej va härligt! Fick läsa 2 ggr, så icke-skåning jag är 😊 men nog bräker jag på med dialekt minsann, och skriver ibland på dialekt, fast det är svårt. Tack för Dagens Skratt! Ha det så gott!🥰

18 Fågel Grön:

skriven

Ha, ha! Kan relatera till det där med ”cocka” som i Coca-Cola. För många år sedan när passagerarna fortfarande kunde välja olika drycker på inrikesflyget så jobbade jag på en flygning mellan Stockholm - Malmö och vi serverade fina kvällsmackor samt att passageraren skulle välja en dryck till. När jag frågar mannen som var en riktig äkta skåning vad han ville ha att dricka så svarar han jag vill ha en cocka. Jag som är ur-göteborgare har aldrig hört uttrycket så jag tror att han vill ha en kaka. -En kaka? Men vi har inga kakor, utan det är smörgåsar som vi serverar. Svarar jag med ett leende. ”-Naej, jae vell hae en cocka!” (Uttalat på skånska) svarar han... Det tog en stund innan poletten trillade ner. Vid ett annat tillfälle fick jag också lära mig att när en skåning säger ”bulle”, så menar den inte kanelbulle utan en fralla. :-)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: