Receptet....

I fredags skulle vi äta lite gott… Lundadottern  och barnbarnet Ellis var ju här... och sonen skulle också titta in efter en fotbollsmatch och det gjorde han… med en lindad fot och linkade nåt hemskt.  Fotboll kan ställa till det minsann !

Vet inte riktigt hur det ska gå att släcka bränder nu !😱

 Ellisen badar i alla väder.... och det är ju tur att hon  inte är badkruka som både mamma och mormor 😁

Efter några mysiga dagar har barn och barnbarn åkt hem till sitt.. och idag kommer mamma som ska vara Mannabonne- Glenn -vakt när vi åker till Tyskland

Tänker göra min godaste gulaschgryta  idag…. Så enkelt & så gott.

 

 

Recept:

3 morötter som du delar i bitar

4 röda paprikor som du delar

4 rejäla charlottenlökar som du skalar men inte delar

1 ½ kg högrev  eller annat oxkött

 10- 12 potatisar som du grovdelar

1 tub tomatpuré

5-6 klyftor vitlök

1-2 msk  kummin

1-2 msk mejram

2 msk paprikapulver

4-5 lagerblad

2-3 köttbuljontärningar

Salt o peppar efter smak

 

Ena joxet är att handla hem det som behövs och har man bara ingredienserna går det som tåget !

 

Bryn köttbitarna  i olja ordentligt så de får färg

 Ca en liter vatten och sedan i med allt utom potatis och kummin.

 Låt puttra ca 2 timmar under lock på svag värme. Rör om lite då och då. Blanda i potatisen när köttet är mört och puttra tills det är mjukt. Tillsätt kummin

En klick smetana och ett gott bröd till… så är man i hamn !!

 

I morgon bitti tidigt bär det iväg…. och jag kan knappt hia mej !! Om så Wolfbutteln är den tradigaste platsen i världen.. så spelar det ingen roll alls !

Flanera, dricka öl, shoppa, äta gott… det räcker fullt ut !!

Någon annan som åker på minisemester kanske ?

 

Kram & kärlek 💖

1 Sus:

skriven

Hej
Härligt….
Kul med lite äventyr….
Ska koka lite gryta….
Love sus

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Svårt att sova inatt... något speciellt inför hösten? Något bra nyhet?

Jag förstår ju varför jag har svårt att sova så beror på något i hösten?

Ha det bra

3 Skorpan:

skriven

Att sporta kan vara farligt minsann. Vilka jättevågor ni har där hos er, såna vågor här skulle innebära orkanstyrka vad gäller vindstyrkan ;).

Ja ni ska ju ut o resa, låter helt underbart ju. Ingen miniresa för mig, blir hemmavid åtminstone i början av veckan då bilen är utlånad. Får se om det blir nån cykelfärd, det ska väl regna i flera dagar nu då det väl börjat ;).

Ännu en vecka kvar av semestern o den kunde knappast ha kommit vid en lägligare tidpunkt :). Har fått resa bort hemifrån o har vidgat vyerna genom att göra sånt som jag aldrig gjort förut o det har varit kul. Nu hoppas jag på att "vidga vyerna -dagarna" inte leder till någon sjukdom av nåt slag, vad tror du Es?

Inga karlar har kommit i min väg heller ;) o det är ju synd med tanke på att det är årets bästa tid. Är det kanske så att jag har befunnit mug på fel platser Es eller är det karlarna som inte haft vett att finnas där jag är ;)? Saknar ju den där famnen att krypa in i...

Regn o åska idag o det blir till att beta av tvättberget o varva det med serietittande, helt okej det också...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Karlarna lyser med sin frånvaro och ändå finns de där... en och annan som blir intresserad och tittar extra...men det känns inte riktigt som om ni "ser" varann...... kram :)
Esmaralda

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag fick något minne av jag har en hunden i tidigare livet. Även förut har jag sett att jag är man och har en fru. Jag fick något minne av tjernobyl genom min huden och den mönster. Jag blir ju sjuk.

Jag vet inte om det är jag. I tidigare livet då det är 1935 år så jag födda fram till 1986 men jag dog något gång runt där. Då jag är minst 50 år.

Jag fick några minne, stämningen och allt efter jag har sett den tjernobyl filmen i netflix.

Det är väl jag som en av dom

Ha det bra

5 Birgitta:

skriven

Hej Es!

Är olycklig...är på resande fot och ser nu att Zanmi är borta från halsbandet 😪.

Kram
/Birgitta

Svar: Nej så trist, har du letat i kläderna du burit ? Jag tror att Zanmi är lika olycklig som du....och det här är vad som kan hända och betyder INTE att otur kommer.... kram :)
Esmaralda

6 Läroliv:

skriven

Så gott, riktigt vattnas i munnen när man läser. Härligt att äntligen komma iväg, trevlig resa och var rädda om er.

Kram

Svar: Tusen tack, ja det ska bli sååååå underbart ! Kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har haft en minne. Jag vet inte om det är en dröm eller på riktigt eller vad är det för något. Så längesen och det är många år sedan så mer än så. Det är inte när jag leva här. Men jag vet inte om jag har var en av dom jättarna. Jag går runt i stad och är många meter längre.

Jag har upplevelse den situationen så var en av dom jättarna. Den minne vet jag inte varifrån.

Han är väl jag och en man är han.

Kan du ser något av det?

Ha det bra

Svar: Det känns som om det är en dröm som du drömt mer än en gång... kram :)
Esmaralda

8 Mikael:

skriven

SVT har gjort ett program om Saida där en Bondbrud är med, hade hon haft youtube idag hade hon slagit många influencers :)

På 90-talet var sierskan Saida Andersson störst i svensk tv. Saida menade sig använda en övernaturlig förmåga för att hjälpa tittarna hitta sina borttappade prylar. Journalisten Rasmus Åkerblom var själv ett fan av Saida - nu undersöker han hur det gick till när SVT gjorde henne till fjärrskådande gigant.

https://www.svtplay.se/video/31754026/sierskan


Det är nycklarna hit och dit där även polisen får hjälp.

Medium i USA har tagit det till en ny i nivå tv-sofforna där de hjälper de som tagit sitt liv, våldsamma brott och mycket annat, ingen mellanmjök där inte :)


https://youtu.be/cSTyo65cls4

De hinner inte ens börja programmen så bölar Producenterna :)

https://youtu.be/ByODpZTxnVE

Där har SVT nåt att bita i :)

se om det kommer till Sverige

Kram
Mikael

Svar: Får mig att tänka på att jag faktiskt blivit headhuntad till TV.. men varit övertydlig med mitt tack, men nejtack....herregud vilken mardröm det skulle ha varit.... kram :)
Esmaralda

9 Cecilia:

skriven

Älskar gulaschsoppa, men har aldrig gjort egen. Tack snälla för recept, det ska absolut prövas!

Vad roligt med en resa till Tyskland. Hoppas ni får det bra där.

Sista arbetsveckan nu på jobbet och jag är verkligen nervös inför på torsdag. Extra mycket jobb och ansvar, ingen handledare på plats och de personer jag normalt vänder mig till är båda borta. Hoppas verkligen att allt går bra då, vet inte vad jag annars tar mig till. Vill bara få det överstökat nu. Hur kommer det att gå Ez, klarar jag mig bra? Kramar

Svar: Det kommer gå bra... andas lugnt och ha lite is i magen.... jaga inte upp dig... kram :)
Esmaralda

10 Mg:

skriven

Hej!
Är Simon någo intresserad av mig?
Kram!

Svar: Ja, lite intresse finns men kanske inte fullt ut, kram :)
Esmaralda

11 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Har insett att jag knappt har vänner. Inga nära alls. Tror det påverkar mitt mående. Ser du om det finns chans att få nya vänner?

Svar: Jadå, försök öppna upp och ta initiativ och det kommer nya vänner... jag ser i alla två helt säkert som du klickar jättebra med.. kram :)
Esmaralda

12 Dunegull:

skriven

Hoppas ni får en underbar vistelse!!
Ser det ut som någon hittat mitt fodral eller ska jag räkna med att det är borta?
Kram

Svar: Tack, ja med fodralet kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kram :)
Esmaralda

13 Naturvän:

skriven

Hej!

Köttgrytan ser väldigt god ut, tack för recept.

Hoppas ni får en trevlig resa till Wolfenbüttel, säkert mkt att uppleva.

Osis för sonen med foten, hoppas den läker snabbt.

Nej, ngn minisemester står inte på tapeten just nu, blir dagsutflykt och prova på kajak och windsurfing i veckan, imorgon om vädret tillåter.

Ser du om jag kommer få till ngn date överhuvudtaget i sommar?, tänk om det kan bli en fling när jag håller på med vattensport och segling. Hoppas och tror min soulmate har samma intresse, vi får se. Det lär väl dröja innan han dyker upp...., suck!

Till dig Anki, låter verkligen som om du har det jobbigt med dina grannar. Kan ni inte vara ute samtidigt i era trädgårdar? Vad är det som har hänt. Grannosämja har jag själv upplevt , fruktansvärt jobbigt!

Ja, skorpan, som vanligt håller jag tummarna att du får till det i kärlekslivet, här är det som sagt totalt stiltje på den fronten, får gärna börja storma snart.....

I dag skall jag fördjupa mig i windsurfing teori, förbereda mig lite, kul lära nytt.

Kram och ha en fin Söndag alla!

Svar: Kajak och windsurfing... men så bor det också en äventyrares själ i dig !! En annan är på en helt annan nivå... shopping är en mer lagom aktivitet :) En dejt kan det också mycket väl bli... någon kommer dyka upp nära dig.. inte 100% att ni hittar varann men chansen finns... kram :)
Esmaralda

14 Ghostwriter :

skriven

Känns de som min man har blont/ljust hår?

Kram
Vilket gott recept!

Svar: Snarare mellanblond, lite mörkare... kram :)
Esmaralda

15 Ghostwriter :

skriven

Haha råkade skriva ”min man” menade om min framtida man verksr ha blont/ljust hår

Kram

16 Lotta S:

skriven

Ser min ångest ut att släppa? Försöker ignorera den, så onödig, men den är hela tiden där och slår till, speciellt på natten.

Svar: Den kommer släppa, kram:)
Esmaralda

17 2021:

skriven

Hur uppfattades jag? I mitt huvud kunde jag nog ha försökt lite mer, samtidigt som jag kände att jag misslyckades inom visa delar och behöver jobba med min egna utveckling mer.


Kram

Svar: Generellt så uppfattas du bra.. men att jobba med din egen utveckling är inte fel alls... det behöver alla lite till mans och kvinns... kram :)
Esmaralda

18 ThereseC :

skriven

Hej hela bloggfamiljen!
Jag kom att plötsligt att tänka på turhealingen. Det är ingen som har fått någon tur att berätta om?
Kram ThereseC

Svar: Ja, berätta gärna !!!! Kram :)
Esmaralda

19 Lilla m:

skriven

Hej Es, kommer norrmannen snart att höra av sig? Kram

Svar: Osäkert, han verkar lite fundersam, kram :)
Esmaralda

20 Kristin:

skriven

Tusen takk for oppskriften. Dette skal jeg forsøke en dag :)
Her blir det ingen miniferie.
Det har blitt kjøligere, så etter noen forferdelig varme uker, skal jeg i skogen!!!! Det blir så godt.
En dag til uken, muligens tirsdag, blir det tur til veterinæren. Må sjekke hunder og ordne tenner på et par hunder. Det er en bit å kjøre, så jeg håper selve turen vil gå bra.
Ønsker dere en riktig herlig tur til Tyskland!!
MG vil nok få det veldig fint sammen med din spreke mor.
KRAM!!!

Svar: Ja, det är kyligare här också och det är sååååå skönt :) Turen till veterinären kommer gå bra, här finns inga varningar. Ja MG och mamma trivs så bra samman och de respekterar varann oerhört mycket.. det är roligt att se... kram :)
Esmaralda

21 Solstjärnan:

skriven

Trevlig midsommar minisemester resa😊.Var försiktig i vimlet.

Imorgon på jobb igen så här blir det ingen minisemester just nu.
Får planera in något till någon av de kommande veckosluten.😊
För fastän semestern är slut så är det ju fortfarande sommar😊
Skulle minsann vara välkommet med några sommarmånader till, om jag fick välja😊
Sommaren är bara bäst!!😊

Es,vad är på intåg på min livsväg.
Kommer det fram något speciellt?😊

Ha en bra dag 😊
Kram Solstjärnan ☀️





Svar: Jag ser ju att du inom kort bör möta en person som ger intryck på dig... på ett eller annat sätt.. och det känns också som om du fattar ett kreativt beslut, kram :)
Esmaralda

22 Jeanette:

skriven

Tack för receptet!

Jag hyr en stuga ca 10 mil från där jag bor. Jag är snart inne på 3e och sista veckan.

Stugan har utedass, utedusch, inget vatten inomhus men det har fungerat. Stor tomt och stugan har litet kök, sovrum och vardagsrum.

Ha det fint!


Svar: Härligt du har det... och det är inget fel alls att leva enkelt om sommaren... min mormor levde så hela sitt liv minsann :) kram :)
Esmaralda

23 Nenna:

skriven

Hej Es,

Ser du något kring kärlek och mannen jag dejtar?

Kram 🤗

Svar: Du får själv känna av, snart vet du om det är tummen upp eller ner... kram :)
Esmaralda

24 Helena Ir:

skriven

Låter smarrigt gott! Receptet ska sparas.. till höstkok!

Svalare ute, promenaderna och träningen är inte lika svettig.. Trivs med livet, gjort en del trevligt, och har fortfarande trevligt framför mig. Trivs med mig själv.. viktigast! Känner mig snygg :) och hur kan jag det 63 år fyllda :)
Allt positivt kan hända.. :) Det gäller att tro.. :)

Trevlig resa.. för visst blir det, det! Njut!

Kram

Svar: Ja normala människor tillagar ju sånt om hösten och vintern :) Men så vet jag ju att det är mammas favoriträtt.. och då spelar årstiden ingen roll :) Du är snygg o fin och väldigt levande och positivt kommer ske.. kram :)
Esmaralda

25 Kristin:

skriven

Tusen takk for svar, kjære Esmaralda.
Hadde jeg ikke blitt tatt for å være gal og blitt sperret inne, skulle jeg løpt naken i hagen nå i lett regn og litt vind med gledeshyl. Det er sååååå fin temperatur, så nå kan jeg leve igjen. Har følt at jeg har gått i "koma" i flere uker nå. Nyt!!!! KRAM!!!

Svar: Jag känner exakt detsamma... vädret är perfekt !!! Kram :)
Esmaralda

26 MH:

skriven

Hej!
Resa vore underbart.
Minns knappt sist jag va iväg nånstans.

Ser du nån resa för mej framåt?Kortare eller längre?

Kram

Svar: Resor kommer och snart börjar du planera.. kram :)
Esmaralda

27 Naturvän:

skriven

Hej!

tack för svar, ja om inte ngn ny date så kanske en träff med min vän i byn? Ger i alla fall lite tröst.

Ja, shopping kan ju vara trevligt, men som du säger bor det nog en äventyrssjäl i mig, behöver ha lite tempo....Har ju haft så många år av sjukdom och på ngt sätt vill jag ta igen mkt, vill helt enkelt ha kul!

Kram

28 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Recept kopierat och sparat ! Så gott det ser ut.Tack ! recept uppskattas alltid .
Hoppas sonen din läker foten snabbt ,om de kylt ner den direkt brukar anklar läka fortare ( vis av egen erfarenhet ;-))

Vilken stjärna vi har i Sara Sjöström ! ( Vilken jag träffat på badet) och diskuspojkarna <3 Men jag är så ledsen att jag inte kan se OS då jag inte har "rätta kanaler"... Är inte speciellt sportintresserad men friidrott och simmning när det är OS ser jag gärna på..

Njut nu av grytan och mamma din ikväll och res i lugn o ro .
Ser fram emot uppdateringar om Wolfbutteln !
Finns där vargar tro ;-)

Kram Anki mesd flock

Svar: Ja, sonen har agerat efter alla konstens regler... och aningen bättre tycker han att det känns idag.... tur i oturen att det hände under hans långledighet... på torsdag är det dags för jobb igen och han tror att det ska gå bra om han tejpar upp eländet :) Friidrott kan jag också titta på... annars är jag ingen OS tittare precis ! Ja, tänk om det finns massa vargar i Butteln !! Kram :)
Esmaralda

29 Ia:

skriven

Hej
Trevligt med en minisemester! Sparar mig till hösten och hoppas då på en liten semestertripp till Stockholm.

Det händer en del här runt mina barn och ex-mannen är inblandad, eller så inte, de vill inte veta av honom så länge han är tillsammans med hon som ligger bakom skilsmässan, han valde bort barnen pga henne.
Kommer de att fortsätta vara tillsamman eller lämnar de varandra?

Kram

30 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Va, karlarna finns o vi "ser" inte varann, hur är det möjligt? Kommer ju att missa soulmaten om det är så ju :(.

Naturvän, tack för dina tummar, jag ger dig mina o hoppas på dejt för dig, fort som attan :).

Underbart väder, regn o åska ;D.
Kram Skorpan

31 PiaS:

skriven

Hej Es,

Redan 1 augusti…tiden flyger iväg samtidigt som det mesta rullar på som vanligt känns det som. Längtar tills mina önskningar och spådom slår in 😊🙏🏻. Lever på hoppet .

Var i veckan som gick på en kort liten husmorsemester med en väninnan. Välbehövligt och roligt 😊.
Ha en mysig minisemester i Tyskland! 😊

Grytan låter både god och enkel att göra. Ska absolut prova den :).

Jag tillhör ju de som tycker om värmen, speciellt när jag har semester, så värmen får gärna komma tillbaka, i varje fall runt 25 grader ☀️.
Tycker om när det blåser också och vara vid och i havet 🌊. Så idag blir det försöka mig på lite vågsurfing även om jag mest åker av brädan 😂. Men roligt är det att leka i havet även när man är 50 👵🏻.

Kram PiaS


Svar: Blir det över 22 grader här så skickar jag värmen till dig :) Havet är härligt oavsett ålder:) Kram :)
Esmaralda

32 M:

skriven

Jag har två trippar inbokade, bland annat Liseberg (med övernattning) och ska se om jag kan boka in nåt till hösten också. Ner mot södra Sverige tror jag, sen tänkte jag börja avverka norra Sverige. Har inte varit där så mycket!

Funderar på bil. Nu saknar jag friheten med det. Blir ju en del pengar men tror det skulle gå. Känns som rätt tid.

Har inte hört om jobb ännu som jag sökt. Hittat ett jobb på försäkringskassan jag funderar på att söka, där man träffar den sjukskrivne och arbetsgivare och arbetsförmedlingen och utreder och gör upp plan för den sjukskrivne. Skulle jag ha en chans?

Känner mig så vilsen när det gäller arbete.

Trevlig resa! Alltid roligt att "följa med". 🙂

Kram!

Svar: Ja, bil är ju frihet, den saken är klar !! Härliga resor du planerar ! Det kommer falla på plats med arbete... kram :)
Esmaralda

33 <3:

skriven

Gulashgryta är ju så gott. Brukar göra den på hösten.
Var på lite minisemester igår.
Är L inte så seriös ändå ? Kommer han se till att vi får till en dejt i veckan som kommer innan Spanien ?
Kram

34 Anki:

skriven

Till Naturvän
Tack för omtanken .
Det är en kombination av dåliga hundägare och deras personlighet där det aldrig är de som gör fel vad det än gäller är sådana som kan ta fram gräsklipparen kl 21 på kvällen osv...
När deras barn var små var de hundvakt till en Dalmatiner där flickan satte fast en pulka i stryphalsbandet och satte lillbrorsan i pulkan När hund o pulka hamnade i mitt dike slog flickan hunden som tjöt av skräck med ett ridspö . Jag gick ut och skrek åt dom att sluta och fick skäll av pappan ...barnen har tyckt det är kul att kasta sten o dyl på mina hundar (Med föräldrarnas goda minne ) varpå mina naturligtvis skäller på dom ( skällandet tar jag på mig) det har blivit en grej där deras kompisar oxå kastar saker och triggar igång hundarna.... och sen skaffar dessa människor egen hund en Aussie som anfaller hanhundar bitit Moses 2 ggr genom staketet och 1 ggr på vägen då den kom lös och högg Moses i halsen Samma hund har anfallit 3 andra hanhundar för de klarar inte av hunden..och nu har de skaffat en till likadan...suck

Enda jag kan göra och gör är att försöka vara förutseende och ta in hundarna om ungarna är ute och passa när dom går med hundarna..Tränar gör vi och Moses har blivit mycket duktigare och skäller knappt på dom längre när jag är med även om de skäller tillbaka för att retas ( även pappan gör det voffar för att retas !)...

Kram Anki med flock

35 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Det var ett tag sen nu sens jag skrev till dig 😊

Jag har en fråga och det är angående om mitt jobb, det är såhär att jag ska ha möte den 8 september om jag blir förlängd eller inte, ser du något om det blir förlängd för mig?🙏

Stor kram och hoppas att ni har haft en underbar helg 😁

Svar: Runt 50 % chans till att det blir förlängt så kan alltså bli vilket som... håller tummarna.. kram :)
Esmaralda

36 Vitlilja :

skriven

Stämmer min känsla att när det kommer till partner så skulle det behöva vara någon som är spirituell/andlig själv också så att jag kan dela det? :)

37 Dejsan:

skriven

Tack för receptet. Jag har totalt tappat min matinspiration nu i sommar. Det där blir gott nu i augusti. Du får gärna lägga ut fler recept om det blir tillfälle.

Svar: Vad roligt och jajamän, fler recept kommer.. kram :)
Esmaralda

38 Tiss:

skriven

Hej, Es!

Tror du att jag skulle lyckas med att häva abonnemanget om jag förklarar varför, eller är det helt kört?
Alltså jag vill inte betala för den där skiten som inte har fungerat bra en ända gång... Nu går det heller inte att komma in på "mina sidor" (Inte första gången)
Det gör mig tillräckligt arg då jag ställt till så att jag måste betala dubbelt varje månad!

Svar: Gör ett försök att häv det... kommer dock inte enkelt.. kram :)
Esmaralda

39 Carina ST:

skriven

Så härliga dagar du har haft Ez med dottern och Ellisen hos dig. Hoppas att sonens fot snart ska återhämta sig helt. Ser fram emot att få höra mer om din Tysklandsresa sen! Härligt att vara på en ny plats, se sig omkring i ny miljö och bara njuta av livet där bland de som bor där. Och äta och dricka gott!

Idag är sista semesterdagen för mig och igår åkte vi tillbaka hem. Det har varit så härliga veckor i Skåne. Önskar verkligen att jag hade mitt eget hem där och kunde bo där av och till under året. För nu kan jag ju jobba oberoende av ort i och med att jag jobbar på distans.

Ingen soulmate i sikte och har bara besökt en marknad i sommar. Men någon loppis kommer det bli så vem vet om det är där han dyker upp. Annars gällde nog spontanisen någon annan i bloggfamiljen.

Kram, Carina ST

Svar: Ja, underbart ska det bli att komma iväg lite ! Härligt att du kan välja att bo precis var du vill !! Loppis är ju en form av marknad så det kan mycket väl slå till... kram :)
Esmaralda

40 ML :

skriven

Härliga dagar men stackars sonen och foten. Hoppas att det går att släcka bränder ändå. Underbart med Tyskland och ni får ha det så jättekul :)

1 Augusti och den enda sommarmånaden som jag gillar då hösten närmar sig. Undra vad den bjuder på för min del🤔

Drömt att jag åkte pulka med två kompisar och vi träffade två killar varav den ena fann mig intressant och ville ha mitt nr. Gud vad jag kan sakna det Es. Att byta nr, sms och telesamtal. Men det sker inte IRL utan bara i drömmarna. Zanmi pirrar inte lika mycket i handen så vi lyckades inte med det på jobbet. Mission impossible även för henne. Men ikväll ska hon få salt igen och hoppas det gör henne glad :)

Handla,tvätta och städa idag. Hälsa mamsen! Kram

Svar: Jamen det var ju attans... just nu är han en bra bit bort efter vad Zanmi säger.. men han kommer närma sig igen och hon kommer ge dig tecken på nytt.. kram :)
Esmaralda

41 AnnaK:

skriven

Såg gott ut 😊

Får jag till mitt hem så det känns som ett avkopplande och trevligt hem. Inte som ett hem med bara måsten.

Kram 🤗

Svar: Jadå, du kommer få till som du vill... tänk noga.. kram :)
Esmaralda

42 Helena Ir:

skriven

Tack :) självklart ska du laga till din mamma :) det blir bara mer sånt för mig efter sommaren med storkok. För mig som älskar kycklinglever, så har jag gjort en del grytor på det under sommaren ändå! Lever är ju annars sånt som många har svårt för. Snabbt och billigt annars..

Kram

Svar: Jag gillar lever... och gör ibland levergryta på nötlever... med bacon / svamp/ lök och morötter :) Kram :)
Esmaralda

43 She:

skriven

Hej,
kan jag ha rätt i att han OCKSÅ har/hade tillgång till att se vad jag gjorde på min mobil? För det verkade ju så på det sättet han pratade...
Kram

44 Celinda:

skriven

Kunde han vara intresserad av något seriöst längre fram eller hur tänker han om mej?
Kram

Svar: Tveksamt, hela han känns full av tvekan, kram :)
Esmaralda

45 [email protected]:

skriven

Hej Ez!
I gulasch receptet du angett, ska man då koka potatisen för sig och sedan hälla i? Måste prova det ser så gott ut.

Svar: Nej, potatisen ska kokas i grytan och alltså läggas i rå ! Jag lovar, det är supergott :) Kram :)
Esmaralda

46 Moms:

skriven

Hej E!
Blev lite besviken på m så jag valde fortsätta utan han. Kommer han be om ursäkt till mig någon gång framöver i tiden? kram!

47 Bjork:

skriven

Hej kan se varför jag har ont i huvudet och mår illa?

Är de bara något tillfälle?

Kram

48 Camilla:

skriven

Din strand påminner om den strand som jag vistades på när jag växte upp i Finland. Älskar havet. En fin familj har du och ni verkar älska att umgås med varandra vilket är en glädje att få ta del av. Hur länge blir du i Tyskland? Önskar er en jätte fin resa med roliga upplevelser😃

Hur kommer det sig att han fortfarande tänker på och minns henne? Han håller ju sig på sin kant och hör inte av sig. Tacksam för ditt skickliga öga i detta.

Må så gott och stor kram💞

Svar: På fredag åker jag hem igen... så det blir en kort tripp :) Detta är inga tankar han går omkring med ofta... ibland händer det att de poppar upp... kram :)
Esmaralda

49 Frasse:

skriven

Hej Esmeralda!
Mellan sista april och 21 juni har jag besökt vårdcentralen pga från början högt blodtryck, men som rättat till sig med medicin. Allt var bra och det togs prover som visade järnbristanemi. Fick se i min journal att dom tagit prover utan att upplyst mig vad det var för prover då det var sju rör. Det togs då prover utan mitt medgivande varav läkare skrivit in en helt felaktig diagnos i min journal. Man kan heller inte fastställa en diagnos med ett enda prov. jag mår inte bra av att det står en diagnos som är missvisande. Jag har begärt rättelse av vårdgivare men dom vägrar. Jag har anmält detta till IVO. Känner du in om den felaktiga diagnosen kommer att tas bort?
Åsa "Frasse"

Svar: Ja, det är sannolikt att den kommer plockas bort.. kram :)
Esmaralda

50 Rädd:

skriven

Ser du när vi flyttar?

Kram och kärlek.

51 Boudica:

skriven

Kanske ett recept att testa? Semester, tappat rutinen helt, är mest hemma, och känner knappt för mat, har inte blivit något vettigt senaste dagarna!

Gillar själv att utforska de mindre mer okända städerna, mer än större städer. Men i år blir det ingen resa, mer bara till kursgården.
Hoppas pappa hinner komma hem för att köra mig!

Här har jag någon jobbig ihållande huvudvärk i tredje ögat. Mina vanliga metoder mot huvudvärk vill inte fungera. Och jag är sån som föredrar att lyssna på kroppen framför medicin, men jag fattar inte vad den försöker säga denna gång! Du kanske ser?

Ska färdigställa min seans, och hoppas skicka den till dig idag. har åter igen lyckats ta så mycket mer tid på mig än vad jag vill.

Hur blir kurshelgen? Ser du något speciellt?

KRAM!

52 Dejsan:

skriven

Nu har jag varit och inhandlat diverse varor till grytan. Ska bara vila lite (vilket jag har gjort nu) och sen tillaga den. Jag längtar till den är klar. Vi är bara två, så jag gör den anpassad till oss och lite i frysen till en annan dag.

Svar: Låter alldeles perfekt !! I slutet brukar jag ta i lite chili eller sambal oelek.. jag vill ju hade det riktigt kryddigt. kram :)
Esmaralda

53 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, du skrev att jag kommer att må mycket bättre, blir det snart? Om några dagar? Kanske det jobbiga släpper nu efter jag fått lugnande besked hemifrån? Kram

54 ML :

skriven

Va va va? Så nu är han långt borta igen! Vad fan hände? SUCK! Jag tappar helt hoppet om det här när det aldrig klaffar. Men jag älskar Zanmi för att hon hon i alla fall försöker❤

Glömde ju att svara på din fråga idag :) Ingen minisemester eller semester för mig då jag jobbar hela sommaren och är bara ledig en dag i sträck ( totalt 2 dagar i veckan ) Men jag har valt det själv och vi ska ju avveckla efter September så inte långt kvar att ha kul med kollegorna. En manlig arbetsledare ropade på håll till mig igår "Heej! Vad roligt att se dig! Du jobbar för 4 personer". Antar att han gillar mig :)

Annars är jag lite låg och ledsen då jag har så fruktansvärt ont i armen igen då kortisonet släppt. Kan knappt greppa någonting och/eller sträcka ut den. Ska till ny ortoped 9/8 då mina skador är för avancerade för att fortsätta där jag varit nu och jag ska få intyg för "Medicinsk invaliditet". Hoppas att de kan hjälpa mig och jag ska fixa detta även om det är tufft. Du vet ju hur det är att ha smärta Es. Tänk vad en patient kan orsaka och önskar att jag inte varit där den dagen.

Mötte en snygg kille när jag kom från Willys och vi vände oss om flera gånger så antar att det uppstod något :)

Hur tidigt åker ni i morgon? Kommer du alls kunna sova? :)

KRAM

Svar: Zanmi kommer fortsätta jobba för dig och göra sitt yttersta... det kan jag lova ! kram :)
Esmaralda

55 Mercan :

skriven

Esmaralda söta Esmaralda 🤗 Ser du Esmaralda om vi kommer att stanna till vintern December med min mor i Bulgarien nu när vi reser dit i Augusti 😊 kommer min bror till Sverige med oss😊Ser du någonting Esmaralda 😌 ♥️ ♥️ ♥️

56 Lillanmillan :

skriven

Hej. Min kille älskar hundar men är allergisk. Jag gillar inte djur överhuvudtaget. Hur stor risk är det att han lyckas övertala mig att skaffa hund ändå?

Svar: Det kan komma en hund så småningom och då blir du faktiskt lite kär i den.. kram :)
Esmaralda

57 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ser du om mitt meddelande kom fram och om det kommer att gå bra imorgon?

58 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda! Ha en härlig resa!! Själv har jag fått en ny dröm som jag önskar att jag kan leva redan på hösten eller vintern. Att resa till Norge eller Island och se på valar och späckhuggare (i det fria). Helst vill jag åka till Equador men pengarna räcker inte till.

Ser denna Norge - eller Islandsresa ut att bli av inom relativt kort framtid?
Kram,
Jennifer

Svar: Ja, det finns goda chanser att resan kan ske, kram :)
Esmaralda

59 <3:

skriven

Gulashgryta är ju så gott. Brukar göra den på hösten.
Var på lite minisemester igår.
Är L inte så seriös ändå ? Kommer han se till att vi får till en dejt i veckan som kommer innan Spanien ?
Kram

60 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om vi stannar till December med min mor i Bulgarien 😓 nu när vi reser dit eller blir det inte så lång tid Esmaralda 🤗 blir det kortare vistelse 🙂jag tror det blir inte så lång tid 🤔 för du såg möjlighet till bostad för min bror Esmaralda i slutet av året 🙂 kommer min far med oss till Sverige denna gång Esmaralda 🤗 Ser du Esmaralda någonting 😥 😥 😥

61 sus:

skriven

hej
får sån fruktansvärd ångest när han gör så här....
vad håller han på med nu?
fattar som vanligt ingenting....
love sus

Svar: Försök ha mer fokus på dig och ditt och undvik att lev efter hans nycker... styrkekramar :)
Esmaralda

62 Dejsan:

skriven

Nu har vi käkat gulasch. Det var supergott, maken tyckte det också. Han vill inte att vi lägger resten i frysen utan äter till det är slut. Så det blir imorgon också, kanske fler dagar, men då propsar jag på att lägga resten i frysen.

Svar: Vad roligt att det blev bra och gott :) I morgon kommer sonen hit... när mamma är här och passar MG.. och då ska hon bjuda honom på gulaschen också :) Men nog får vara nog... till sist får det bli frysen :) Kram :)
Esmaralda

63 ML :

skriven

Och där gick det inte att skicka så får skriva om allt.

Åh jag vet att Zanmi gör allt hon kan och jag tackar henne för all hjälp varje dag vilket jag hoppas att hon hör! Det verkar dock vara övermäktigt även för talismaner då ingen har lyckats och det säger mycket om hur svårt det är för mig. Jag får vara glad ändå fastän det gör ont.

Nu ligger hon med Zalt i kvällsbrisen vid fönstret. Har inte kommit på varför hon vill ligga där samt hänga utanpå tröjan med gör som hon vill :)

Jag hoppas i alla fall på fina upplevelser framöver för det har stått still bra länge nu.

Kör försiktigt och have a wounderful time i Tyskland. Återhörande på lördag när du är hemma igen :) Kram

Svar: Så bra att du kan känna in vad hon vill.... !! Jag kommer vara aktiv här även om jag är i Tyskland :) Bloggen är ju mitt lille skötebarn som jag inte överger :) kram
Esmaralda

64 M:

skriven

Tack... jo det faller väl på plats 🙂 så småningom. Vill ha mitt för alltid jobb nu.

Blir lite sorgsen när jag tänker på hur jag kunde haft det nu. Boende med en man och min dotter, två inkomster, litet radhus och bil. En familj. Jag kräver inte mycket, bara en familj, ett hem med uteplats. Det är en liten sorg jag har, ville aldrig vara skild.

Jag har aldrig landat i mig själv hela min uppväxt och början av mitt vuxna liv har bara varit situation som gjort att jag blir vilsen. När jag trodde jag hittat mitt "för alltid" lämnar min man mig. Och har varit vilsen sen dess.

Är trött på det nu. Nu vill jag vidare och leva. För det har jag inte gjort på några år.

Vet inte vart jag ska börja. Jag kanske fokuserar på fel saker? Kanske ska börja med mig själv och sen kommer jobbet och hemmet och mannen?

Kram!

65 Skorpan:

skriven

Äntligen fick jag en ny lampa inhandlad till mitt rum, tog inte mer än någea år ;) o nu gäller det bara att få den i taket också o före det en kontakt fixad i den. Inte bekantat mig med det ännu...

Undrar om flingen som kanske komma skall är på väg emot mig inom de närmaste fem åren eller tar det längre än så Es ;)? Undrar var han kommer emot då.

ML, attans att karln föll från din radar...

Kram Skorpan

66 TILL TISS :

skriven

Prova ringa dom - har de bara chatt så maila dom ärendet och invänta nästa öppettid på chatten. Tyvärr är det svårt att hävda något med bindningtid. Kolla upp hur länge bindningstiden är och om du eventuellt kan lägga fram att du betalar i förskott (dvs hela skulden) men det kan ju bli mycket och inte säkert att de godkänner- så lika bra att "njuta av abonnemanget" tills det är klart isåfall.

Är det ingen bindningstid så är det oftast 1 månads uppsägningstid.

Kanske fråga någon du känner om de skulle vilja ha ena eller båda abonnemangen och därmed betala dig. Alltid en lösning om inte annat!

Vill du säga vilken operatör det är? Så kanske jag kan komma med fler tips.




/ Ghostwriter

67 Misstjejen:

skriven

Hej

Som just nu och ibland har jag känslan av en stämning att B kvinna finns i närvaro och var med mig. Försöka få mig må bra och var mer glädje av det

Vad kan det vara? Det har aldrig var så för längesen... när hon finns här då är jag mer glad.

Vad kan det betyda? Hon sända sina tankar till mig? Eller något annat

Ha det bra

Svar: Jag tror att du kan plocka upp och förnimma det som är positivt med henne... du framkallar själv den goda känslan... kram :)
Esmaralda

68 ullie:

skriven

liknar lite vår gulasch soppa är gott vi har ofta köttfärs i stället för kött o funkar jätte bra

brrr ja har endast badat två ggr o är en badkruka

va ho vänner badade i pool 30 gr DET va lagom för mej :)

69 ML :

skriven

Jag har lärt mig av dig Es hur man skall behandla sin talisman så tack :)

Men vad roligt att vi får följa dig på plats från Tyskland :) Tack även för det!

SKORPAN: Förstod att det var för bra för att vara sant. Vi har lika otur båda två. Kram

70 Mind:

skriven

Räknas skärgårdsvåfflan?

=)

Den där grytan såg mumsig ut, lite som långkoken vi brukar köra i slowcookern, fast vi öser i mängder med chili och även nåt sött eller surt, typ julmust eller liknande.

Kram

71 Mind:

skriven

Räknas skärgårdsvåfflan?

=)

Den där grytan såg mumsig ut, lite som långkoken vi brukar köra i slowcookern, fast vi öser i mängder med chili och även nåt sött eller surt, typ julmust eller liknande.

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: