Flygfä.....

I går fixde jag iordning i gäststuga inför barn och barnbarns ankomst… lite städ.. en skål med godis och lite sånt där plock !

 

Jag hade ytterdörren öppen mot trädgården till för det var ju en solig och fin dag. Plötsligt far en koltrast in genom dörren och jag tänkte att jaha, nu ska han börja flyga hysteriskt mot fönstren och kanske begå självmord i rena hysterin.

Fåglar blir ju lätt sådär.

Jag stod blickstilla och väntade in hans moves. Då PROMENERAR han fram till  fåtöljen… HOPPAR liksom upp i den och slår sig till ro. OMG, vad gör man nu ?  Jag lovar , det var ingenting övernaturligt alls i denna händelse.  Jag rör mig sakta mot dörren.. rummet är ju pyttelitet och hela  stugan bara 20m2.

Han iakttar mig  lugnt och stilla.

När jag kommit ut så hopar han ut efter mig.

Sedan flyger han över gårdsplanen  mot stora huset och  landar vid ytterdörren och lägger sitt lilla huvud på sned. 

Han vill ha havregryn och äpple, det brukar dom ju få.

 Så jag in och hackar lite äpple och en näve havregryn och han satt lugnt kvar och väntade. Sedan började han äta med samma lugn.  MG  passerade honom med max en meter .. men de känner varann och bryr sig inte alls om varandra.

 

 

 

Där ser man… är fåglarna hungriga säger de minsann ifrån.. i alla fall min koltrast ! 

Han har en kompis.. en rödhake och du två äter sida vid sida varje dag

Alla andra fåglar käkar på baksidan av huset !!

 

 
Ärligt talat så har jag aldrig förr varit intresserad av fåglar - det har bara varit något som flugit förbi ibland
 
Kanske ett åldertecken ? Men ett fin sådant i så fall, kan jag tycka !

 

 

I går kom dottern  i skogen och Ozzy… de for iväg ner till hamnen och fiskade.. fick ingen fisk… jag serverade kalops som Ozzy beställt…  glassbåt till dessert...jag och dottern tog ett glas vin utomhus och sedan åt vi var för sig. 

Dagen slutade med att  mina gäster jacuzzibadade och jag stod bredvid och huttrade .. men vi fick ju pratat en stund i alla fall !!

Kram & Kärlek

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar varför flera vill inte typ festar med mig som jag önskar personer att ska festar med mig. Exempel min stort födelsedag eller något. Med riktigt vänner utan familjen och andra.

Vad är anledningen att dom vägrar?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför B kvinna våga inte att hjälpa mig med min bisexuella som jag har funderar över och behöver öppna upp mig själv.

Kommer hon hjälpa mig med min bisexuella?

Ha det bra

Svar: De ska du inte räkna med, kram :)
Esmaralda

3 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! Vilken härlig dag. Bästa som finns är ju att få umgås med barn och barnbarn.

Jag undrar har träffat en man på nätdejting.Känns så bra att skriva med varandra. Men känner mig osäker då jag sett bild.Han verkar för intresserad av nig så blir lite rädd. Rädd att såra. Ska jag träffa honom och se? Eller lägga ner på en gång? Kram

Svar: Han är nog lite väl mycket på för att det ska passa dig.... är du tveksam så träffa honom och du vet du snabbt om det är ågt för dig eller inte.. annars lägger du bara ner det hela direkt, känn in, kram :)
Esmaralda

4 Lilla M:

skriven

Hej Es, kommer han att kräva mer än vad jag kan ge?

Svar: Ha antennerna ute så du märker detta i tid och kan sätta stopp, kram :)
Esmaralda

5 Västkustbruttan :

skriven

:'-D

Det var mig en bestämd fågelherre! Kan förstå att han flög in där, för jisses så ompysslade dina stuggäster blir..

Fråga om tid finns! Var på en mysig träff med en man igår. Vad får du fram kring hans intryck? Han fick något varmt i ögonen då och då.

Stora helgspurts kramar 💙


Svar: Ha blev helt klart berörd av dig, kram :)
Esmaralda

6 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Fin upplevelse med fåglarna, ja jag tror också det är ett ålderstecken, har inte kommit så långt att jag kollar vilken art det är, men njuter av sjönsången.

Vi hade en vit häger på åkern framför oss för ett tag sedan, jag är gärna uppe i ottan, tycker om lugnet och att kunna se fåglar och viltet i gryningen.

Tänker en del på det här med igenkännighetsfaktor, den kan ju vara väldigt stor och stark när man träffar människor. En stark känsla som liksom bara finns där, men är det alltid så att den andra personen känner likadant? vad tror du Esmaralda?

För mig är det en helt annan känsla än att det är personkemin som stämmer, men det är inget jag pratar om med de personer jag träffar, det bara finns där.

Bokläsning, laga ngt gott med Lax och förbereda gästlägenheten står på dagens agenda för mig!

Kram!






Svar: Oftast känner den andra personen på liknande sätt. Kram :)
Esmaralda

7 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda. Min arm bråkar och värker helvetiskt dygnet runt, och jag vet inte vad jag ska göra. Smärtan är inte det värsta utan rädslan för hur det ska gå för mig. Känner mig livrädd och orolig för hur allt ska bli.

Blir armen bättre snart? Kan den inte sluta bråka snart? Har pågått så många år nu. Ska det alltid vara såhär?

Var är det positiva? Var är ljuset?
Kram,
Jennifer

Svar: Det kommer bli bättre men jag förstår hur jobbigt det måste kännas, kram:)
Esmaralda

8 Susan:

skriven

Så mysigt med besök❤️ Jag är glad att jag kan träffa mina nära o kära och att vi hållit oss friska än så länge....o nu hoppas jag att vi kan se ljuset i tunneln😷

Kramiz

Svar: Ja, nu kommer det snart bli bättre... kram :)
Esmaralda

9 She:

skriven

Hej,
Har dåligt samvete mot hur jag betett mej, blir så triggad av honom och arg.. men var det rätt att slänga ut honom? Tror det är bäst att bara undvika honom.. I en ideal värld skulle vi båda kunna prata med varann som vuxna och lösa våra problem, men det funkar nog inte med han och jag tyvärr..
Kram

Svar: Du har agerat som du måste så ha inget dåligt samvete, kram :)
Esmaralda

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Alla behöver mig väl? För jag är viktigt även om dom säger inte det till mig. Jag mår dåligt nyss så nästan vill jag inte leva mer. Jag fick en meddelar av min ängel eller någon som talar för mig att läsa den papper som jag skriva ifjol. Och det finns på min kylskåp som sätta där.

Men jag är lugnt nu så alla behöver mig även om jag märks inte och jag ska inte bryr mig om vad B kvinna gör för dåligt besluta. Och andra ska inte påverkar mig

Jag är viktigt för dom i framtiden kommer behöver mig. Grund av kinskap och föreläsningar och en massa.

Jag ska var försiktigt ändå oavsett vad andra gör.

Ängel eller någon sagt att jag kan fråga dig om det.

Jag ska finns och jag ska behövs i framtiden...

Känns som om ängel gav mig lugnet. För jag läsa den paper då börja jag fick yrsel och något sätta som suddas dåligt besluta

Men jag vet inte vem är det men ändå... jag ska väl lyssna på vad ängel säger till mig

Så nu vet jag att jag är behövs i framtiden oavsett vad andra gör att valt fel besluta för det är deras problem. Jag är viktigt ändå

Ha det bra

Svar: Du är viktig och det ska du aldrig glömma !! Din ängel försöker också förmedla detta till dig. Kram :)
Esmaralda

11 <3:

skriven

Hej esmeralda, jag känner mig så uttråkad och vill starta något litet "buisness" Ser du nåt av mina tankar gå lyckat eller?

Svar: Ja, starta i liten skala...men satsa inga större pengar, kram :)
Esmaralda

12 Mimlan:

skriven

Tycker det är lite fascinerande med fåglar, mormor hade speciellt band med både ekorre och vissa fåglar.

Idag är det ingen vanlig dag, idag är det äntligen vaccinationsdag!! Hujeda mig vad jag har längtat.

Det har uppstått lite besvärliga situationer på jobbet på sistone, ser du om kollegorna är missnöjda över mig?

Kram

Svar: Grattis till vaccinationen :) Jag ser inget generellt missnöje över dig.... kram :)
Esmaralda

13 Helena Ir:

skriven

Vad fint av fåglarna hos dig, ni har blivit väldigt bekanta med varandra!

Mysigt med besöket av barn och barnbarn också :)

Ha en fin dag tillsammans!

Kram

Svar: Tack :) Kram :)
Esmaralda

14 mona:

skriven

Tack för svaret i går, det öppnade mina ögon

Svar: Kram :)
Esmaralda

15 Jossan :

skriven

Godmorgon

Idag är jag riktigt trött. Sov väl för mycket igår. Var först hos tandläkaren och det gick bra så jag slapp ens ta bilder på tänderna. Sen åt jag lunch med mamma och kollade lite och så. Köpte en vårjacka.

Idag ska jag åka på konferens med jobbet. Egentligen är jag ledig och får inget betalt för det. Jag ser det mer som att umgås med folk nu i dessa tråkiga Corona tider.

Åh vad jag hoppas på vaccin snart!

Kommer jag och T börja prata om sambos snart?

Kram

Svar: Ja, ni kommer börja prata om att flytta ihop, kram :)
Esmaralda

16 linnea:

skriven

Ez! misade ja min chans nu😢😢😭😭😭 ???

17 sus:

skriven

hej
har börjat uppskatta fåglar...
pratar med en...
Mysigt ni har....
love sus

Svar: Jamenvisst är fåglar fina !! Tur att det inte bara är jag som upptäckt dem :) Kram :)
Esmaralda

18 Skorpan:

skriven

Vilka tama fåglar du har Es, men helt förståeligt som du skämmer bort dem ;). Kul för er att få annat finbesök också o vid det här laget har du väl tinat upp också ;). Uppe med tuppen idag vad det verkar...

Sovit rätt bra de senaste nätterna men är nog så himla trött på morgnarna o väntar bara på veckoslutet. Hade en dröm där jag stod i duschen o så kom min kollega in i badrummet, men jag kunde som tur va dra duschdraperiet så han inte såg allt. Drömde också att min trevlig grannen kom o sopade bort spindelväven i taket. Betyder dessa drömmar att den äntligen finns en chans att bli av med spindelväven som växt på mig o det med hjälp av nån man, the man ;)? Åren börjar kännas som många trots att det bara är nio år...

Får se om jag får mina planer genomförda idag, det borde jag absolut efter en diskussion som jag hade igår...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja jisses vilken tidig morgon det blev för mig idag !! Att sopa bort spindelväv betyder att man gör sig av med gammalt som man inte behöver.. fysiskt eller emotionellt :) Kram :)
Esmaralda

19 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Finns säkert att sopa fast jag hade ju hoppats på stt drömmen avsåg spindelväven som börjat växa runt de ädlare delarna ;D, men icke det. Så synd...
Kram Skorpan

20 Pia1:

skriven

Koltrastar är roliga fåglar ❤️

Svar: Ja eller hur !!! Kram :)
Esmaralda

21 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, börjar M inse efter alla ♡dag att jag och A är seriösa ?
Vad är det som gör att hon håller på och skriver och fånar sig efter 25 år. Springa efter någon annans kille / dejt.
Har ignorerat totalt och inte sagt ett ord till henne.
Tror inte A någonsin vill ha tillbaka henne. Han tror att hon vill ha tillbaka honom.
Kram

22 Mercan :

skriven

Esmaralda jag är arg på Emilia var ansvarig i fabriken där jag jobbade broderie i Bularien när jag var listen tjej. En dag när jag jobbade sticktes in i min finger direkt i nageln nål från maskinen. Emilia gav mig pengar till taxi och sa att jag ska gå till någon i en apotek och jag ska återvända till jobbet Från apoteket kvinnan skikade mig till lekaren i sjukhuset. Emilia sa att jag ska säga att det har hänt hemma. På jobbet vissa undrade var jag gör där medt bandage. Min lilla sister som är i himlen blev besviken på mıg när hon såg hemma, sa att hon aldrig hade gjort så, men jag sa inte till min family att Emilia sa att jag ska gjora så, jag var så dum inte i mig själv. Jag vet inte om jag ska berätta till min stora syster, till min mor vill jag inte påminna 😕

Svar: Visst kan du berätta det för din syster om det känns viktigt... men egentligen har det ju ingen betydelse längre.. kram :)
Esmaralda

23 Kristin:

skriven

Ja, dette med fugler er kan hende et tegn på at man blir eldre.
Min herlige kråke gjennom mange år, lever fortsatt, men naboene ble så sure over at jeg ga den mat, for det ble mange skjærer også, så nå ser jeg at flere gir fuglene mat skogen, ca 50m fra meg. Når ikke folk aksepterer litt fugleskrik en kort stund mens de spiser, mener jeg at de har et problem. Men, men, jeg tar hensyn.
Apropos fugler. Jeg glemmer aldri min far som skulle fortelle til sin senile søster på 97år, at en av deres søsken var død. Dette ville hun ikke forstå. Da min far pekte oppover og sa at deres søster "hadde tatt pipipveien", nikket hun og ga tilsynelatende uttrykk for at hun forsto. Der og da var det et praktfullt revynummer.
Ja, ja, dette ble en avsporing.
Ønsker en riktig fin dag sammen med dine. KRAM!!!

Svar: Kråkor är jättefina... och kloka ! Bra att din far visste hur han skulle uttrycka sig så han blev förstådd :) Och ett riktigt revynummer, kram :)
Esmaralda

24 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Underbart ! Fåglarna har fått pli på dig ;-) Visst är det roligt med flygfän och ja med åldern kommer ju vishet sägs det ;-) Jag hade en tofsmes som sa till på skarpen om hans hampfrön var slut och han åt nästan ur handen på mig Tyvärr har han försvunnit , men hann visa grannen som aldrig sett en tofsmes och det kändes som jag var "fågelviskare"
Kanske vi får följa en koltrastfamilj i år hos dig med ägg ungar o allt <3

Härligt med barn o barnbarnsumgänge . Hoppas du får varmare idag
Njut av sällskapet !

Kram Anki med flock

Svar: Ja, mina "första" fåglar som jag fick upp ögonen för har försvunnit och det är en riktigt sorg minsann ! Och koltrastmamman som troligen blev dödad när hon ruvade på sina ägg... som också försvann... få se hur det blir till våren nu.... kram :)
Esmaralda

25 Lotta:

skriven

Jag är jätteförtjust i fåglar. Så många olika arter och olika beteenden. Målar mycket fåglar också.

Ser du om jag får jobb snart nu. Väntar på två besked men jag har gett upp inom mig nu tyvärr. Ville så gärna jobba så det känns så oerhört sorgligt alltihop.

Kram L

26 TjejenO:

skriven

Hej älskade Es och ni andra i bloggfamiljen❤️
SOM jag älskar denna blogg! Har nog följt den i 10 år tror jag😅

Har en fråga, ska göra kejsarsnitt om mindre ön 2 veckor, kommer det gå bra?

Kramar till er alla!!

Svar: Vad roligt att du varit med så länge i bloggfamiljen. Jag får en stark och bra känsla av att allt kommer gå hur fint som helst med kejsarsnittet, kram :)
Esmaralda

27 Tiss:

skriven

Hej Es!

Jag undrar en sak. Du som har lång erfarenhet med att hjälpa människor.
Skulle du tycka att om jag sa till dig "det här beteendet har jag när det är si och så, kan du säga till mig i fall att jag gör just det beteendet (jag kan inte bryta det själv)".
Skulle du tycka att det vore knäppt att jag ens nämner det (jag menar jag borde ju kunna bryta det när jag är medveten om det?) eller ser du det på ett annat sätt?

Svar: Absolut inte knäppt eller konstigt allt !! Kram :)
Esmaralda

28 Luna:

skriven

Vad mysigt med söta fåglar som sällskap. Och glädje att ha dotter och Ozzy på besök. Men badar du bara på fredagar Es då du huttrade på land eller är det pga smittorisk?

Intensiv dröm i natt. Köpte lgh för 13 miljoner. Bjöd över vänner och hade såå kul men det blev kortvarigt då jag kände av dåliga energier och flydde därifrån. Vad kan detta betyda? Åhh vad jag önskar att jag fick roa mig med vänner!😁

Lite tagen fortfarande efter mötet med grannen som höll på att dö i Corona. Hon var helt överväldigad över sjukvårdspersonalens bemötande och jobb och det hon minns starkast är ambulanstjejen som höll hennes hand. Det fick henne att orka kämpa. Där ser man hur viktigt närhet är. Jag saknade mitt jobb ännu mer och en bit av mig fattas. Kommer jag att hitta min plats som sjukvårdspersonal igen och att det funkar med min skada? Kram




Svar: Smittorisken.. bad det är inte så stort så man får sitta när varann ! Drömmen handlar nog om saknad efter att inte kunna imgås som vanligt !! Du kommer hitta din plats, kram :)
Esmaralda

29 Tiss:

skriven

Liksom också om jag behöver mycket pushar till att våga förändra.

30 Linda:

skriven

Hej
Tar det tid för mig att träffa han jag ska träffa för han har något han måste avsluta innan ?
Kram

31 Sessan:

skriven

Det är något speciellt med fåglar faktiskt.
Vad mysigt ni kommer få :)

32 Pot Pat:

skriven

Fåglar!! <3
Om vi någon gång ses kan jag visa dig magin med fåglar så ska du får se på något övernaturligt. Jag kan styra och prata med dem telepatiskt och ä'änglarna åker med dem och kallar dem färdtjänst. Det är helt fantastiskt! Kanske får jag filma och lägga upp hur jag gör så att fler kan se hur det kan fungera och hur magiska dem är.

Svar: Ja, det låter ju otroligt !! Färdtjänst för änglar :) Kram :)
Esmaralda

33 Lilla jag :

skriven

Hej Es,

Så dåligt jag mår av corona. Vänder det snart? Känns som det går åt fel håll.
Jag har för mycket tid för att grunna på livet nu. Har M lurat oss för att rädda sin egen situation till det bästa? Jag litar inte på honom. Olika bud hela tiden.

Kram!

Svar: Efter att alla vaccinerats så kommer det att vända, sakta men säkert, kram :)
Esmaralda

34 Dalkulla :

skriven

Fåglar kan beter sig annorlunda mot vad man förväntar sig. Lite längre ner i området jag bor brukar en äldre dam var ute med sin lilla hund, som följeslagare med dom är en kaja.
Den flyger eller småspringer efter dessa två. Såg den senast då jag tittade ut genom fönstret, då följde den med ett par som gick förbi utanför.

Ser så fint ut där den hoppar omkring, små mumsbitar har de med sig till denna kaja.

En liten undran, var tar mina kommentarer vägen, två st har försvunnit under kort tid bl.a. den vad man hittade på under dessa Coronatider, samt en annan strax innan den.

Kram

Svar: Va märkligt att dina kommentarer försvinner ! Jag vet inte vad det kan bero på... jag okeyar alla kommentarer och därefter ska de ju publiceras... men ibland krånglar Blogg.se ! Kajor lär vara ganska enkla att få tama... fina fåglar :) kram :)
Esmaralda

35 Jossan :

skriven

Åh vad glad jag blir! Kommer dock inte tvinga fram något för jag kan själv tycka det är för tidigt just nu. Det har bara gått 6 månader men vi börjar ju komma till åldern så kanske borde vara dags att prata om det snart 🙈

Tänk alla sorger jag behövt gå
Igenom för att träffa den rätte!

Kram

36 Bbv:

skriven

Hej E
Ser du om jag och Ho.. kommer träffas igen eller stöta på varandea? Kommer det dröja?:) kram

37 Fjärilen :

skriven

Hejsan! Har en granne som intresserar mig , vi har bara hälsat på varandra när vi möts på promenad, något hos honom ( leende, ögonen) gör mig nyfiken , kan han vara något för mig ? Och hur gör jag för att han ska veta? Tror du han känner något för mig? Ha en bra dag.

38 Anonym denna gång..:

skriven

Hej Es

Är så ledsen o funderar på att säga upp mig...varför får jag plötsligt så mycket kritik från min personal (framfört av min chef)

Förstår inte vad som händer...

Svar: Ta tag i det, fråga och red ut, det tror jag du vinner på för du behöver veta, kram :)
Esmaralda

39 AnnaK:

skriven

Varför är jag så eländigt trött? Är det psykiskt eller fysiskt?

Kram 🤗

Svar: En kombination tror jag det är, kram :)
Esmaralda

40 Jen. :

skriven

Kommer jag att återhämta mig från det jobbiga som pågår nu?

Svar: Absolut att du gör, kram :)
Esmaralda

41 Jen. :

skriven

Är det så att Sebastian inte var menad för mig och att han inte är min soulmate? Hur ska jag göra för att komma vidare från honom? Orkar inte alls med någonting just nu 😭

Svar: Du ska börja med att ta hand om dig själv, försöka stanna i nuet och göra det bästa av det och det kommer vända.. kram :)
Esmaralda

42 Misstjejen:

skriven

Hej

Tills sista jag mår bättre. Så kul att änglar och katter försöka uppmuntrar mig och få mig titta på en serie. Jag är fasta vid det nu. Dom kunde få mig må bättre. Leka lite och försöka gör allt för mig.

Jag vet inte var är dom nu. Det är lugnt nu för mig.

Jag har haft en känsla på mig själv redan höstas att jag ska få corona. Jag vet inte vilka sätta så jag förstår det är grund av vaccinet. Jag kommer få biverkningar men jag överlever ändå. Jag är redo för det

Ha det bra

43 Browallia:

skriven

Vilken söt liten filur du får besök av. :D

Precis som dig har jag aldrig varit intresserad av fåglar men lustigt nog med tanke på att ingen av oss varit intresserad av dem så har jag genom åren bildligt fått till mig fåglar via dig. Det började med att du förklarade i en seans att jag ofta uppfattas av andra som en främmande fågel som de inte förstår sig på alla gånger. Liknelsen har hjälpt mig att förstå att vara annorlunda inte är det samma som att vara sämre än andra utan att jag bara är annorlunda och därför inte passar in.
Under en distanshealing så fick jag för min inre syn upp en färgstark bild av Fågeln Fenix som for upp ur askan. Samma bild har kommit till mig fler gånger när jag gör mindfulnessövningar. Fågeln Fenix har blivit som en symbol som ger mig kraft en dag kommer ju även jag att resa mig ur askan.

Man skulle nästan kunna tro att Kung Bore har blivit digital och kan avinstallera vintern med ett knapptryck. Jag kan inte minnas att vi har haft typ en halv meter snö och att alltihopa försvunnit över en dag. Jag gläds åt den korta tid vi hade snö, vem hade trott det i mitten av november när det var rena sommarvärmen?

Hälsa Ozzy och resten av gänget! Kramar

Svar: Ja, fåglar har en hel del betydelse i ditt liv.. på olika sätt... och det kommer mer !! Kram o tack för hälsning :)
Esmaralda

44 Ghostwriter :

skriven

Vilket jobb ser det ut som att jag får? Jag söker och det är i riktigt behov av jobb nu. Jag söker både högre jobb, sommarjobb, butik och kontor. Vill dock inte ha ett underbetalt jobb som är mindre än mitt csn är ... kram!!

45 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för ditt stöd 😊 Tack Esmaralda 🙂

46 Skorpan:

skriven

Ett steg framåt, massor med labprov som ska tas o andra prov också o sen är det undersökning på torsdag. Får se då om jag redan har ena foten i graven, men å andra sidan lär jag ska bli gammal så ;)... Hoppas på det bästa o väntar mig det sämsta, eller nåt sånt.
Kram Skorpan

47 A:

skriven

Åh jag älskar att matta fåglarna oh gör det året runt.
Har lärt mig att på sommaren så ska man gärna mata dom så att föräldrarna slipper lämna ungarna för länge i sin jakt på föda.
Du har hjälpt mig så mycket med olika frågor och allt har slagit in.
Min man och jag hade Corona förra våren.
Nu har han varit förkyld i över en månad, till och från.
Coronatestet var negativt.
Nu har han fått för sig att han kanske fått lungcancer eller KOL då han tidigare varit storrökare.
Jag lutar nog mer åt att detta är en virusinfektion då jag själv också varit förkyld men visst gnager oron.
Ser du något jag behöver bekymra mig över?
Vill ju inte att han ska gå runt och fundera över detta och vara ledsen men det är ju inte mycket jag kan göra förrän han varit hos läkaren nästa vecka.
Men jag skulle vara väldigt tacksam för att höra vad du får till dig.
Kramar <3

Svar: Jag ser ingen fara för honom men bra att han ska till läkare... kram :)
Esmaralda

48 Mirre:

skriven

Hej Es, funderar på om jag ska ta något mer initiativ eller inte.. vill inte skriva med någon i all evighet.
Väntar på att han ska ta tag i det då jag redan frågat en gång om vi ska FaceTimea.. då sa han ja men sen blev det aldrig av när dagen väl kom..
Jag tänker inte jaga någon kille.. Och om han inte tar något initiativ så får jag bara tolka det som att han inte är rätt för mig.

Ser du något om vad han tänker, något initiativ på gång från hans sida?
Kram :)

Svar: Eftersom inte visat framfötterna och tagit initiativ så är han inte din soulmate, känn dig trygg i att gå vidare, kram :)
Esmaralda

49 Moms:

skriven

Hej
Mår dåligt över min hy. Kommer behandlingen jag gör hjälpa mig eller slösar jag bara mina pengar? .. kram..

Svar: Den kan hjälpa till viss del men räkna inte med att det blir 100%... kram :)
Esmaralda

50 Anonym Isah :

skriven

Inatt drömde jag om mitt snart nya boende. Det var sommardag och väldigt fin och härlig känsla. Ute på gården tittar jag mig omkring, och det känns som jag liksom är lite utanför (pga kultur). Helt plötsligt dyker det upp en liten pojke, kanske 6 år. Han har mörkare hy och hår, och han tyr sig till mig. Jag tyr mig mycket till honom och försöker prata med honom eller vägleda. Det känns som denna dröm har ett budskap och jag vet inte vad.

Att det kommer finnas ett barn där jag ska hjälpa?
Eller en ny vänskapsgranne?
Eller mer budskap om att jag inte behöver vara orolig gällande utanförskap och kulturerna?




Kram och ha en fin dag!

Svar: Jag tror drömmen handlar om att du inte ska oroa dig... du ska leva i kulturen och ta till dig det du VILL ta till dig och ha positivt fokus... kram :)
Esmaralda

51 Lillam:

skriven

Hej Es, får jag träffa T snart el dröjer det? Ser du komplikationer?

52 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, börjar M inse efter alla ♡dag att jag och A är seriösa ?
Vad är det som gör att hon håller på och skriver och fånar sig efter 25 år. Springa efter någon annans kille / dejt.
Har ignorerat totalt och inte sagt ett ord till henne.
Tror inte A någonsin vill ha tillbaka henne. Han tror att hon vill ha tillbaka honom.
Kram

Svar: Kan inte känna att A är intresserad av henne.... lägger både du och han locket på helt, så rinner det ut i sanden.. kram :)
Esmaralda

53 Louise:

skriven

Idag är det en sådan dag där allt bara är jobbigt. Barnen bråkar och kallar varandra för det både ena och andra och jag är bara så förbannat trött på att få "tyvärr så går vi inte vidare med dig denna gång" mejl dag efter dag. idag fick jag ytterligare ett som jag sökt till som pedagog. Men hallå jag är utbildad pedagog vad mer vill ni. Är bara så ledsen för jag måste ha ett jobb för mannens lön räcker inte. Räknade ut hur mycket han lägger på sina nöjen om året och det är en jäkla massa pengar. Nu dricker han bara på helgerna men det blir mycket pengar ändå samt cigaretter på det 2 paket per dag och även de billigaste kostar en hel del.
Så idag är en sån där dag där jag bara kan undra varför jag ens träffade honom och allt det där. Hade mitt liv varit annorlunda om jag inte hade träffat honom?
En massa frågor kommer upp om detta och jag vill bara att ett jobb ska komma. Jag fattar inte vad jag gör för fel.
Ska i alla fall prata med af på torsdag och se om jag kan få hjälp med sånt där stödprogram som de har där man kan få hjälp med att faktiskt komma ut på arbetsmarknaden. Där de faktiskt har kontakter inom branscher så man kan komma ut. Då får jag i alla fall inkomst från försäkringskassan och sen hoppas jag att jag även får ut lite från CSN för jag är så less på att få uppslängt i huvudet att jag måste skaffa mig ett jobb för jag ska inte rida på honom hela tiden. Att jag som kämpar vilket han också vet för att få ett jobb ska inte behöva höra det. Bara för att han har ett jobb så behöver han inte vara elak och jämt slänga det i ansiktet på mig.
Just nu känner jag mig som en loser. Sitter fast i ett kasst förhållande utan jobb, en lägenhet som är blå och grön utan möjlighet att renovera med tre bråkiga barn och massor av skulder till både inkasso och kf. Jag behöver ett jobb (eller drömvinsten på eujackpott eller lotto) så jag kan börja leva och så. barnen behöver vars ett rum för sonen måste bo hemma i alla fall tre år till och spara så han kan flytta. Men att bo fem personer i en trea det är galet trångt.

När kommer det att lösa sig för mig med jobb? Kommer tjänsten som AF erbjuder mig med störd och matchning få ut mig någonstans? Jag är bara så himla trött på att behöva känna mig misslyckad hela tiden och jag avundas de som är framgångsrika och har jobb.

Sorry för ett så negativt inlägg men det är så jag känner idag.
Ha en fortsatt fin dag och tacksam för svar. Kram

Svar: Tror det fanns en mening att du träffade din man.. kan handla om en lärdom du ska göra.. ibland är det svårt att förstå riktigt vad som är meningen men jag tror du kommer till den insikten så småningom. Kram :)
Esmaralda

54 Camilla:

skriven

Fåglarna kommer fram nu när plusgraderna är ett faktum. Bara grönskan kvar så blir livet lite lättare😃 Vad kul med besök i gäststugan. Ska ni göra något speciellt?

Han sa sist att hans liv är väldigt jobbigt och besvärligt så då undrar man ju om relationen med flickvännen är lycklig och om den blir långvarig?

Må så gott!
Kram

Svar: Dotter och barnbarn har fiskat i hamnen och gjort utflykter.. tanken var att vi skulle grilla ikväll men det har blivit ganska kylslaget här :( Relation med flickvännen är lite sisådär, fram och tillbaka... kram :)
Esmaralda

55 Maria:

skriven

Hej!
Ska hem till min nya manliga bekantskap i helgen. Känner mig förväntansfull och gillar honom. Känns som vi har en del gemensamt. Ser du om det hela blir romantiskt? Känner spirande känsla ..
kram 🥰

Svar: Det finns förutsättning så möjligheten finns absolut, kram :)
Esmaralda

56 Lilla m:

skriven

Hej Es, får jag träffa T snart el dröjer det? Ser du komplikationer?

57 AnnaK:

skriven

Tack för svar! Något tips om hur jag ska bli piggare/må bättre? Vet inte om jag är deprimerad, "utmattad", eller bara less på tillvaron etc. Vet bara att man inte ska vara såhär slut när man är 44 år.

Kram 🤗

58 Luna:

skriven

Vilken grej Es! Gav mig ut i skogen för att kolla om snön smält och om det gick att löpträna och jodå det vart fint underlag men helt plötsligt stod jag öga mot öga med EN SVART HUGGORM som låg ca 0.5 meter ifrån mig! WTF!! Det är ju 25 Februari!! Fick samla mig snabbt då jag ser hur en barnfamilj och hundar kommer mot mig helt ovetandes. Jag ropar: STANNA! och dom ropar tillbaka: Men det är ju 2 meter och tror att jag menar coronaavståndet. Nej nej ropar jag. Det ligger en stor svart huggorm här! Snacka om att vi tror att allt handlar om coronan idag. De tragglade sig förbi den och var i chock över att de kommit redan och sa att de hade förmodligen trampat på den om inte jag hade varnat. Jag stannade sen alla personer jag träffade under löprundan och varnade dem och jag har fått så mycket lovord för mitt agerande vilket värmer☺ Två små flickor i 5 års åldern som lekte med pinnar var så gulliga när dom sa "Tack så mycket för att du varnade oss för annars hade vi hamnat på sjukhus. Nu går vi hem och berättar för våra föräldrar det du har sagt"😁  Kanske allt detta var något budskap om att akutsjukvårdspersonalen i mig lever kvar fastän jag inte kunnat jobba på ett tag. En underbar känsla att få hjälpa andra var det😊 Ville bara dela med mig. Bamsekram

Svar: Ja ett budskap finns i detta... helt klart ska du arbeta med människor på ett akut sätt. Men att det finns huggorm nu !! Trodde jag inte.. kram :)
Esmaralda

59 Linda :

skriven

Hej varför tar det så lång tid för han jag ska träffa att dyka upp ?
Är 6 år sen jag gjorde min seans.
Kram

Svar: Ja ibland tar det tid.. det är omöjligt att sia om när saker och ting ska ske.. men han kommer, det är jag säker på, kram :)
Esmaralda

60 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du någonting Esmaralda, jag ska spela euro jackpott i morgon 🙂

61 Mercan :

skriven

Esmaralda ursäkta mig att jag frågade igen för euro jackpott😭😭😭ursäkta mig Esmaralda, du sa att det finns inte shans den närmaste tiden 😭😭😭du såg något större som möjlighet från euro jackpott inom flera år, ser du Esmaralda vilket år 🙂 söta Esmaralda tack för ditt stöd 😊 jag känner mig I trygghet tack vare dig 😊😊😊

62 F:

skriven

Hej esmeralda skulle behöva lite uppiggande nyheter undrar om du ser det komma till mig kram 🌺

63 Camilla:

skriven

Vad roligt men finns det fisk såhär års? 😃 Tack. Förstår då vad han menade. Tror att han ändå kanske har lite svårt att 'glömma' mig och det jag sa för han brukar funderar på sånt. Kan det vara så?

En fin kväll får ni ni ha tillsammans. Lite varmare så går det att grilla 😃 Kram

Svar: Ingen aning om det finns fisk... han fiskar bara för det är kul och hans mamma är glad så länge det inte blir napp.. :) Kram
Esmaralda

64 Choklad:

skriven

Hej,

Jag är bekymrad för min bästa vän, har han hamnat i någon form av trubbel?
Vi har nästan daglig kontakt och nu har jag inte hört något från honom på 10 dagar.
Känner mig orolig.

Svar: Ja något är det som han tampas med... kram :)
Esmaralda

65 Till Louise:

skriven

Jag förstår din frustration. Vill bara säga att ta hjälp av socialen med nytt boende, dem ska hjälpa dig! Jag har varit ensamstående mamma i flera år, man klarar mer än man tror.

Och jag har haft jobb som jag inte ens velat ha men ibland måste ta vilket jobb som helst för det leder sedan vidare till annat. Jag jobbade som städerska i några år, vilket jag först inte vilke, men jag hade roligt på jobbet! Härliga arbetskamrater och gamla goa gubbar där jag städade som gärna bjöd på bullar deras fruar hade bakat till deras jobb. En rolig tid faktiskt. Plus att jag träffade en tjej där som än idag är min vän! Sök jobb även utanför förskola, så kommer det ordna sig till slut, är mitt råd. Jag hoppas det ordnar för dig snart!

66 A:

skriven

Har sett ibland kommentarer om hur få bättre hy. Ville bara tipsa om att D vitamin tabletter har hjälp mig, som haft dålig hy sen tonåren.

67 Rädd:

skriven

Hej E!

Ska jag gå den längre utbildningen jag har hittat eller klarar jag mig på det jag har och får ett bra jobb som jag kan utvecklas på?

Kram och kärlek.

68 Anneli:

skriven

Gulligt med fåglar tycker jag. Dock lite svårt för måsar har jag...

När jag var liten fanns en tam ekorre där jag bodde. Den gick fram och tog mat ur handen, den gillade godis, men inte all, lite kräsen var den 😁 sen högg kommunen ner trädet ekorren bodde i och den försvann, sorgligt nog.

Mysigt med besök i gäststugan! 🤗

Kram!

Svar: Mamma hade också en tam ekorre en gång i sin stuga.. de är ju så himla söta :) kram
Esmaralda

69 Lill:

skriven

Behöver din hjälp för att hjälpa mig med hur jag ska agera.
Min sambo har nu pratat med hans ” barn ”26 respons 28 om varför de behandlar mig så ila men de anser att jag inte ska lägga mig i deras liv... det är helt ok tycker jag dock lägger jag mig verkligen inte i
jag försöker bara komma med råd och tips och föra en normal konversation men de blir minst sagt jättearga på vad jag än säger.. De vill inte ens göra ett försök att reda ut detta. Såklart handlar detta om deras eget bagage och mående men jag blir syndabocken och det är på sikt ohållbart. Det är inte lätt att förklara men hopas du kan se någonting. Vad ska jag vi göra mer än vad min sambo redan gör...
Kommer det att finas en lösning...
Kram ♥️

Svar: Försök inte uppfostra de vuxna barnen.. tillrättalägg inte och ge inga förslag om sådant de inte bett om... bara konversera vanligt.. och då tror jag det kommer lösa sig.... glöm alla råd och tips... de är inte där ännu men det är något som kan växa fran, kram :)
Esmaralda

70 Suzie Q:

skriven

Ser också koltrastar ibland o undrar om de har budskap.
Tycker allt blev fel på mötet i går. Trött. Men alla är ju polare o jag utanför men bl Ivar osv. Så känns det. De två tjejerna verkar ju enas om att jag ska var utanför o det är det de är sams kring, less på det samt vår konstiga chef. Min manliga kollega frågade var det var men han blir väl också trött på mig.

71 Luna:

skriven

Det trodde inte jag heller därav chocken när den låg framför fötterna! Jag var fokuserad på om det var geggigt och halt. Inte att jag skulle se en huggorm. Galet tidigt men nu vet man att dom är där så får akta fötterna.

Vet inte om du kollar på "Gifta vid första ögonkastet" men ikväll ska dom ju gifta sig. Herregud tror inte alls på detta. Hur resonerar du som terapeut kring detta experiment? Hoppas att mitt bröllop blir bättre😁 Soulmaten bör ju närma sig om man ska tro Huskeyn☺ Kram & hälsa familjen! Stor puss till snutterumpan på 4 ben!

Svar: Jag ser ju inte detta som riktigt seriöst.. man får ta det som ren underhållning :) Kram :)
Esmaralda

72 Lill:

skriven

Tack för ditt svar Es.
Om jag ändå hade varit den där jobbiga påstridiga styvmamman hade jag köpt det men råden är endast sådant man ger varandra i vardagen som man gör med vänner. Så jag försöker ha ”vanliga ” diskussioner. M d vanliga vuxna. Det ligger så djupt då deras mamma lämnade dem i sticket.. 🥲 och jag är ju inte hon.
Vill ju bara dem väl och hoppas de hittar balans. Jag har inte träffat dem sedan i september. ♥️

Svar: Du har aldrig varit jobbig på något sätt... men de feltolkar lätt... så du får helt enkelt vara övertydlig i att inte säga något som kan tolkas som råd...kram :)
Esmaralda

73 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för ditt stöd 😊 det betyder så mycket för mig 😊

74 F:

skriven

Hej esmeralda skulle behöva lite uppiggande nyheter undrar om du ser det komma till mig kram 🌺

75 Browallia:

skriven

Tanken slog mig efter att jag klickat iväg min kommentar att jag har ju barn med en fågel ;D Sonen och hans pappa har ju en fågelsort som efternamn. Jag brukade ju kalla sonen för min lilla fågelunge när han var barn. Och du ser att det kommer mer på fågeltemat, skoj så länge det inte är katten som kommer in med en ny fågel i käften då får jag tuppjuck!! Kram

Svar: Ja herregud, när jag hade katten Jönsson så hände det att han kom in med en fågel.. en annan ylade ock skrek och sprang omkring....katter gör ju bara vad katter gör, men hemskt i alla fall ! Kram :)
Esmaralda

76 F:

skriven

Hej esmeralda skulle behöva lite uppiggande nyheter undrar om du ser det komma till mig kram 🌺

77 blaebaer:

skriven

Japp, fåglar brukar som vet vad de ska göra för att få mat! ;D ..Här hos oss så brukar talgoxen/blåmesen sätta sig på fönsterblecket och kika in när dom tycker det är dags för påfyllning av mat, tydligen har de gjort så i nära trettio år också så måste vara både nedärvt och inlärt beteende :D

Ha en fin kväll! :)

Svar: Ja, de lär nog vidare i släktleden :) Kloka små varelser.. kram :)
Esmaralda

78 Boudica:

skriven

Har ingen egen fågel men de betyder en del för mig. De kommer oftast med något sorts tecken, kan vara stort och smått. Från att störtdyka på mig flertal gånger i flera månader till att bara göra mig uppmärksammad. Var ett inte så långt tag sen en skata som fick min uppmärksamhet på jobbet när jag gick mellan byggnaderna, "ett tecken" tänkte jag direkt men sen började jag tvivla det var nog bara en vanlig skata. Några minuter senare blev jag överraskad av att lagergrabben serverade en kaffe åt mig!
Men oftast är de kråkor, då är det nog större meddelanden.

Stod och plockade i köket nyss, och då dök ett namn upp i huvudet flera gånger helt o provocerat, på en som jag känner och det tillsammans med ett brett leende.
Vart kom det ifrån?
Var det tankar på mig som jag råkade plocka upp?

KRAM!

Svar: Ja du råkade plocka upp positiva tankar :) kram :)
Esmaralda

79 Mercan :

skriven

Esmaralda du hjälpte mig så mycket, jag mår bra nu 🙂 ditt stöd som jag fick av dig betyder så mycket för mig Esmaralda 🙂Tack så mycket söta Esmaralda 🙂 Det känns så tryggt när jag vet att du finns alltid till att stöda och hjälpa oss 🙂

80 Mercan :

skriven

Esmaralda ursäkta mig att jag frågade igen idag för euro jackpott 😭 😭 😭 jag hade inte bra dag jag var förvirrad 😥😥😥det fanns i mina tankar något äklig som har hänt i vardagen, men jag ska övervinna det, du lärde mig att övervinna Esmaralda 😊

81 Luna:

skriven

Sant!😄 Kram

82 Willan:

skriven

God kväll, snart natt:)
Jag har för mig att jag läst att du är en nattuggla:) chansar att ställa en fråga sent..
Nytt jobb och blir så förvånad på elaka människor. Tissel och tassel om varandra, chef som bara kommer med pekpinnar och tar upp alla fel och måsten. Blir suppriktigt så himla förvånad, varför kan inte folk vara snälla och lyfta positiva saker och bjuda in varandras olikheter
Jag kan läsa av dom allihop, ler och låssar jag inte ser och hör.
Funderar faktiskt på att öppna eget, där grundtanken ör att se varandras möjligheter, lyfta positiva saker och vara snälla
Min fråga: är min tanke möjligt, köra eget och anställa folk som är snälla mot varandra trots olikheter


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: