Det fanns en flicka....

Det fanns en flicka som kunde se de döda.

Inte så att hon kunde få kontakt eller prata med dem utan det var istället som  att titta på en film från svunna tider

Hon hade en förmåga att fånga upp sekvenser av sådant som varit och spela upp det för sitt inre.

Ibland berättade hon om ”filmerna” för de vuxna och ibland inte.

Ingen verkade ju ta det på allvar eller tro att det var på riktigt.

Men det var faktiskt så riktigt som det bara kunde bli.

 

 

En gång  var hennes faster på besök och mitt den småvarma kvällsmaten suckade faster och tyckte synd om mannen i det gröna huset på andra sidan gatan.  Han hade nyss dött. Ingen visste hur eller varför.

” Den filmen har jag sett”, sa flickan och hennes mamma hyssade och förklarade att det var allvarliga ting som man inte fick skoja om.

” Han hade grön och vit pyjamas och han skrev ett brev och han var glad när han hängde upp sig i repet för han ville dö och komma till sin fru”, sa flickan.

 

 

Nu fick hon uppmärksamhet och man stirrade på henne.

” Grön och vit pyjamas, det vet jag inte, menade faster, men han  lämnade ett brev och hur visste du att hans fru var död och att han hängde sig ? ”

Flickan ryckte på axlarna

” Jag vet bara vad filmerna visar, sa hon ”

Frun led av allvarlig sjukdom och hade avlidit bara timmen innan maken hängde sig. Och allt hade hänt samma dag som man nu satt med köttbullar och prinskorv på tallrikarna runt köksbordet.

Både faster och mamman släppte det hela med flickan och  hennes film.

Sånt kan man inte gå och tänka på.

” De där filmerna ska du inte bry dig om ” och det var allt hennes mamma sade.

Hon försökte att  inte bry sig men de  återkom då och då… fram tills hon var 18 år gammal, då slutade de plötsligt komma för alltid.

Kram & Kärlek💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Min sexlust var helt försvinna och kunde inte ju njuta av det mer. Vad ska jag gör? Vänta tills nästa person kommer?

Det är inte likar som förut... jag vill har min sexlust och ska få det tillbaka. Hur ska jag gör?

Ha det bra

Svar: Sexlusten kommer när du är tillsamman med rätt person... kram :)
Esmaralda

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har haft såna filmer sällan. Var som helst och beror på vilka och allt såna. Inte bara dom döende utan också levande. Jag kan ser min egen framtiden och en del personer kan jag ser deras framtiden men beror på vem

Även om jag kan ser min egen död för länge i framtiden på olika situationer.

Jag kan ser allt utan problem.

Jag kan ser i positiv och negativ syner.

Jag kan ser nästan allt. Så ibland någon prata om någon har dör eller vad som helst då fick jag en viss "filmer"

Det kan jag väl men det har alltid var så för mig

Ha det bra

3 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, tog A in ngt av det jag skrev och sa som jag var less och besviken på ? Vi båda måste parta lite mindre iallafall jag.
Varför gjorde han inte slut efter i lördags? Han var snäll igår och ville dra ett streck över allt och hade ordnat en överraskning åt mig på onsdag på en speciell restaurang.
Kram

4 SarA:

skriven

Oj vad läskigt ändå att se de döda som en film.

En vecka kvar på semestern sen börjar jag jobba igen. Är rätt okej med det ändå. Funderar fortfarande på om det är rätt för mig att byta arbetsplats och arbetsuppgifter? Sökt så många tjänster nu men aldrig ens fått komma på intervju.
Trivs ju men känner behov av någon förändring, framförallt lönemässigt och känns som att enda lösningen är att byta jobb?

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tror att jag förstår men jag kan inte prata med någon idag om den tanke som jag har. Men förutom C kvinna för hon har egen makten

Det stämmer väl att det är oftast så jag trivad bra och har kemiperson med en person då någon lägger bakom den person som jag umgås och stoppar det

Så betyder jag ska var mer medvetenhet om det att det finns någon som vilja gör det.

Men hur ska jag undvika såna situationen i hösten? Vill inte har såna problem igen.

En förbättras inför hösten för en nya relation med någon så hur ska jag tänker på det att inte blir stoppas.

Har du något råd/tips för undvika få såna problem igen inför hösten som jag vill har?

Ha det bra

6 A:

skriven

Kan du inte skriva ett inlägg om hur du ser Es? 🙂

Kram!

Svar: Jodå, visst kan jag det.... det kommer... kram :)
Esmaralda

7 Naturvän:

skriven

Hej!

Sorlig historia och att flickan valde att inte ta tillvara på sin förmåga, men det är klart, det var ju hennes val att inte försöka bry sig mer och stänga av.

Tack igår för svar ang seglarvecka, men känns som om jag avstår, ett sådant evenemang har jag plötsligt ingen lust att besöka ensam. Eftersom jag inte har ngn att sällskapa med får det vänta.

Politiskt käbbel i byn och delar av Fitness stängda. Ingen vattenjympa, ingen bastu och inga duschar funkar. Simhallen också ur drift. Tråkigt, det fyller en sådan viktig funktion för oss som behöver och gillar träning, inte minst socialt.

Den här ensamheten håller på att ta kål på mig, ser du om det finns ngn man som kommer ta kontakt med mig i sommar? Ngn som det klickar snabbt med?
Rör mig ute och är aktiv, vet bara inte vad jag kan göra mer.

Nej, nu ska dagen komma igång. Lyckats ta kål på en stor marguerit och blir att plantera nytt, blommor är ju trots allt en humörhöjare. Fördjupar mig i börsen ett tag och planerar aktiviteter för veckan.

Kram


Svar: Och du kommer finna på bra aktiviteter... och just att du håller dig aktiv känns viktigt för allmänna måendet ! Kram :)
Esmaralda

8 Hon:

skriven

Hej,
Vad kan jag göra för att bli redo för att inleda en romantisk relation med någon igen?
Kram

Svar: Landa i dig själv... se dina egna behov och är du redo inom dig.. så blir du också redo för någon annan... kram :)
Esmaralda

9 Mth:

skriven

Hej!
Kommer M kontakta mig igen?
Kram!

Svar: Möjligheten finns, runt 50 %, kram :)
Esmaralda

10 Skorpan:

skriven

O vem var flickan? Du kan det väl inte vara Es om jag förstått det hela rätt? Ingen vidare film för barn att se, men barnet i fråga tycktes inte alls skrämt...

Ska bli varmt idag o ändå tänkte jag åka ut på cykel o rekognosticera i för mig okänd terräng, stads- sådan. Får utrusta mig med dricka o kanske jag hittar nåt bra lunchställe också :). Undrar Es om denna tripp kommer att ge mig ett positivt svar gällande en flytt, att den aldrig skedde, som jag tror att fallet är, eller skedde den verkligen? Satsar en rejäl summa på det förstnämnda ;). Inga varningar gällande denna tripp Es?

Hade hunnit med vad som helst redan idag om jag hade stigit upp 4.20 då jag vaknade, men det gitte jag inte ;). Hinner väl med det jag har tänkt iaf...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Nej, det var inte jag... utan berättat av en vuxen kvinna om händelsen i hennes barndom. Ha en fin tripp på cykel idag ! Kram :)
Esmaralda

11 AnnaK:

skriven

Tror du mina fysiska symtom är stressrelaterade? Ska gå till läkare om det inte ger sig.

Kram 🤗

Svar: Ja sök hjälp och du kommer veta vad det handlar om, kram :)
Esmaralda

12 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Blir det någon Stockholmsresa för mig nu i augusti?

Kram

Svar: Chansen är stor, runt 70 % att det blir.. kram :)
Esmaralda

13 Läroliv:

skriven

Browallia (från igår). Tycker du är för hård mot Jossan. Alla vet nog om hur många som far illa på olika sätt av denna hemska sjukdom, men man måste ju också få vara ledsen för att inte kunna fira sin 30-årsdag som vanligt tycker jag.

Till Jossan, jag hoppas att du finner ett bra sätt att fira din 30-årsdag på ändå, så att det blir ett fint minne av det.

Kram till er båda.

14 Hanna:

skriven

Hej!

När jag var en liten flicka fick jag en gång en syn. Jag tittade upp från matbordet och fick plötsligt se en flicka som såg glad ut och vinkade till mig. Flickan liksom "stod i väggen" och jag förstod på en gång att hon inte var verklig. Det var soligt och vackert väder runt henne, hon befann sig inte inomhus som jag. Jag vände bort blicken i en sekund och ropade till mormor som var i rummet bredvid och när jag tittade tillbaks var synen borta. Som barn tog jag det med en axelryckning, men flickan har jag aldrig glömt.

Vem var hon och vad ville hon?

Kram

Svar: Hon var något som står dig nära i Alltet och hon sände dig en hälsning och visst var det på riktigt, kram :)
Esmaralda

15 Huldamaräng:

skriven

Gomorron!
Dagens blogg får mig att tänka på min son. När han var liten såg han mycket som ingen annan såg. Vi gjorde ingen stor affär av det då för vi hade märkt att han blev glad av gubbarna, som han kallade dem. En dag berättade han för en högreligiös dagisfröken, som talade om för honom att han fantiserade och att det inte var på riktigt. Hon menade säkert inget illa, men då blev min son rädd för det han såg. Nu ser han ingenting såvitt jag vet. Han säger inget i alla fall. Men han blir fortfarande rädd ibland. Jag hoppas han börjar se igen, och ha samma nöje av det som han hade då.

Svar: En hel del ser bara upp till en viss ålder och sedan försvinner det.. men som regel bär man förmågan inom sig hela livet och om man vill kan man aktivera den så det fungerar på nytt... kram :)
Esmaralda

16 Bjork:

skriven

Hej i dag ska jag söka hjälp för mitt brutna revben kommer jag få hjälp för de ?

Kram

Svar: Ja, någon form av hjälp bör du få, kram :)
Esmaralda

17 Sus:

skriven

Hej
Så häftigt…
Och lite läskigt…
Vad håller han på med nu?
Love sus

18 Sus:

skriven

Hej
Så häftigt…
Och lite läskigt…
Vad håller han på med nu?
Love sus

19 LottaS:

skriven

Ser du några varningar för vår avbokningsbara roadtrip till huvudstaden i morgon? Fortfarande osäker om det är en bra idé.

20 Skrållann :

skriven

Hej!
Tänk så många barn som ”ser” saker som vi vuxna väljer att nonchalera bort…kanske är det många som bär på förmågor som många av oss inte ens tänker på finns?!
Idag blir det en hemmadag och det ska bli varmt så valpen mår bäst av att kunna vara inne. Han artar sig väl…morrade lite osäkert på en flicka på avstånd igår men jag tror det berodde på ett diadem med glittrande öron hon hade på sig?! Kommer det funka bra sedan när jag jobbar natt och ska sova lite om dagarna? Räknar inte med att få så mycket sammanhängande sömn i början🙈

Kram❤️

21 Till Browallia :

skriven

Eftersom mitt svar till dig kom i oordning igår kan jag skicka det igen:

Helt ärligt! Kom inte och läxa upp mig vad jag tycker och tänker. Tror du inte jag är väl medveten om vad som har hänt? Tror du inte jag slitit på mitt arbete? Jag har själv lyckats hålla mig frisk även om vi varit underbemannade på jobbet.
Jag har varit inne och knappt träffat människor under hela pandemin. Men visst bli du illamående!
Har du haft sjuka elever som kommit till skolan och fått utskällningar från föräldrar av att deras barn inte är sjuka? Eller har jobbat nära kollegor som varit sjuka och arbetat ändå?

Om du inte missat så har jag levt med en depression i över 1 år. Att jag hade sett fram emot detta i så många år tror du inte det känns förjävligt?

Så kom inte och läxa upp mig för du har inte någon jävla aning om mer än det jag skriver här. Jag är ingen egoistisk människa utan tänker alltid på alla andra och sätter mig själv i typ 3e hand om ens det. Att jag kunde få hoppas på att få ha min 30 års fest är tydligen egoistisk.. Tack precis vad jag behövde höra.

Samtidigt undrar jag. Varför blir du illamående om jag känner att det är sorgligt att jag inte kanske får ha min födelsedag i oktober när här finns så många som åker utomlands? De drar tillbaka smittan som vi fått ner. Ser dig inte skriva något till dem. Nä just det jag är ju egoistisk som tänker på att fira min födelsedag som jag är väl medveten om att jag med stor sannolikhet behöver ställa in. Ja och jag hatar bara Corona för jag inte får fira min födelsedag. Inte att jag får träffa min släkt, mina vänner, inte fick träffa min moster som gick bort förra sommaren.
Tycker du inte det är egoistisk att åka utomlands eller att resa någonstans oavsett? Jag pendlar som mest 30 minuter från mitt hem. Känner många som åker runt utomlands och runt i Sverige.

Nä din kommentar gjorde mig riktigt ledsen. Jag har liksom jobbat och varit hemma i över 1 år. Och så kallar du mig egoistisk. Fy fan.. detta sårade mig verkligen. Du känner inte ens mig…

Tror jag tar paus från denna bloggen nu. För vem ger dig rätten att hoppa på mig.
/ Jossan

22 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Får se vad allt denna dag för med sig? Inte soksting hoppas jag ;).
Kram Skorpan

23 Skorpan:

skriven

ML igår: romantiken jag upplevde var det väl sen till syvende o sist inte så mycket bevänt med ;D. Att nån fling kanske kommer kan ligga åratal bort ;).

Din SM är ju nära nu o jag tror stenhårt på att det är du som hittar honom där bland alla som ska "pickas" :)!! O då blir det ett blogginlägg :).
Ps. Blev inga grisar ;).
Kram Skorpan

24 SusanneAmalia :

skriven

God morgon 💥🍒❤️🤗
Börjar dagen med pannkakor nygjord körsbärssylt och kaffe. Kan det bli bättre?

I morgon ska jag tillbringa dagen på sjön.

Flickan känner jag igen mig i. Jag sa Ring mormor hon kommer att falla från stegen i dag och göra illa sig. Alla tyckte jag var konstig ingen ringde men så ringde sjukhuset. Mormor hade ramlat ner från stegen och gjort illa sig.
Då sa ingen något men jag blev skickad till rummet inlåst utan mat. Det var mitt fel.

Soc ändrade sig i rätten och sa att de hade skrivit fel.
Det var inte stökigt inget kattkiss på golvet. Inget kattbajs på mattan (som inte existerar) De hade skrivit att Jolie hade hål i alla tänder men sanningen var att hon inte hade hål i någta tänder. Vad förvånade Soc blev när advokaten sa att han skulke skicka in en stämning. Mamman som Soc bedyrade inte gick på några droger hade åkt fast i en drogkontroll. Det gick inget bra för Soc den dagen.
Rätten hävdade dessutom att man fick ha vilka möbler man ville och man behövde inte äta vegansk.
Vilken soppa.. Nu ska de besluta om Jolie får komma hem.
Eller om det blir en vända i kammarrätten.
När Soc fick klart för sig att mamman knarkade så stoppade de att mamman fick köra bil när hon träffar Jolie. Men att mamman blir aggressiv när hon går på droger borde väl räcka för att hon inte ska ha umgänge med Jolie?? Bil borde hon inte köra överhuvudtaget.

Håll en tumme att allt ordnar sig att oroanmäla har vi förstått inte funkar

Önskar alla på bloggen en fin dag. Kram



Svar: Ja herregud vilken soppa det kan bli !! Jag är i alla fall glad att rättvisan segrade i första steget... jag tror slutet blir bra... kram :)
Esmaralda

25 Vitlilja :

skriven

Är det rätt att anmäla detta?

26 Kristin:

skriven

Ja, barn skal man alltid ta på alvor, for man vet ikke hva de har med seg fra tidligere liv, kjære Esmaralda. Det er så mange ukyndige som lager psykisk syke mennesker av slikt, dessverre. Det var godt at mammaen til dette barnet ikke lagde noe ut av det.

Forrige natt bråvåknet jeg av at en huggorm plutselig gikk til angrep på Papay på en smal sti hvor vi gå. Jeg bråvåknet, selvfølgelig.
I går gikk jeg ikke der, og kommer nok til å vente til det blir skikkelig kaldt med å gå der igjen. Var det et varsel til meg om at vi ikke skal gå der, da han kan bli bitt, eller var det et varsel om noe annet? Jeg ble urolig av dette.
Ønsker en fin dag. KRAM!!!


Svar: Det var ett varsel och du hanterade det helt rätt...gå inte just den vägen närmaste en eller två veckorna.. sedan är det fritt fram igen.. kram :)
Esmaralda

27 <3:

skriven

Vilken känns bäst skräddare på söder eller nedanför mig på gatan ?
Kram

28 Ghostwriter :

skriven

Du skrev igår att den yngre mannen kände sig tveksam för vi hade bara setts en gång kort o inte ensamma. Nu har vi setts och han har tagit fler iniativ, vad känner han nu då? Kram

29 Till browallia :

skriven

Ja jag tycker också de va för hårt sagt till Jossan igår. Inte så att ingen håller med dig om Coronas påverkan, men håller inte med dig ang Jossan. Man får vara besviken på de minsta sakerna här i livet också och måste inte jämföra hela tiden? Det tar på krafterna. Man ska inte behöva dra upp världens elände, eller alla dessa, i samband med en enkel kommentar. Ja och med eller utan Corona så blir alla bara 30 en gång.


Kram Ghostwriter

30 MH:

skriven

Hej!
Man har väl lättare att se saker när man är barn,fram till nån viss ålder.
Den förmågan har jag aldrig haft,låter nästan lite skrämmande.

Ska börja söka praktik snart.Kommer det att ordna sej eller blir det framskjuten?

Kram

31 Dunegull:

skriven

Kommer jag träffa mannen i mitt liv på nätet el irl?
Kram

32 Celinda:

skriven

Oavsett, av ren nyfikenhet, vad tycker han om mig? Eller har han redan "glömt" mig?
Kram

33 Rebecca:

skriven

Kommer jag trivas att bo själv i min nya lägenhet?

Svar: Ja det ser ut som om du kommer att trivas, kram :)
Esmaralda

34 Marie:

skriven

Jag har börjat skriva. Är det rätt att satsa på skrivandet? Hur kommer det gå?
Allt gott!

Svar: Heja dej, ge dig inte och det kommer gå upp och ner men sluta bra.. kram :)
Esmaralda

35 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Av ren nyfikenhet så undrar jag OM min soulmate skulle ha skägg, kommer han någonsin raka av de i så fall? Kram Zoey 💕

Svar: Det kan tänkas.. känns inte som att han har skägg mer än möjligen tillfälligt, kram :)
Esmaralda

36 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Av ren nyfikenhet så undrar jag OM min soulmate skulle ha skägg, kommer han någonsin raka av de i så fall? Kram Zoey 💕

37 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Tack för svar, hoppas du har rätt! 💕💕 Känns det bättre om jag reser ensam till Stockholm? Funderar annars om det är möjligt att ta dottern med, men vet inte om det är rätt för denna slags resa. Med eller utan dottern?

Kram

38 Ghostwriter :

skriven

Vad känner yngre killen nu när vi spenderat en fin kväll ihop?


Du skrev igår att jag har en förmåga att träffa män som inte är rätt för mig. Finns det ens rätt killar för mig som inte är min soulmate? Så känns det… att jag inte kan få vara lycklig med någon annan. Bara när jag var 14 år. Försöker t.om vara öppen för något yngre och andra typer men får liksom en stor fläkt över mig varenda gång där killen är psykopat, en personlighetstyp jag inte faller för (sexuellt) och killar som gör dumma saker. Jag vill ju ha allt förutom det o dras inte medvetet till elaka killar.


Är det något jag är? Ser ut? Gör? Som får mig att alltid skriva/träffa män som verkligen inte är rätt eller bra för mig? Eller ska jag helt enkelt inte få vara lycklig med någon i en relation innan min framtida man? För att jag är en sån som alltid stannar och gör allt för min kärlek?



Kram! Ställer frågor för vill verkligen komma undanfund med mig själv eller svaret jag sökt så länge.

39 Jossan :

skriven

Efter påhoppet jag fick igår blev jag väldigt ledsen. Jag kunde inte somna på natten. Att bli kallad egoistisk tog på mig oerhört mycket. Förstår inte hur en person som inte känner mig kan kalla mig det. Jag ställer upp för allt och alla och inte ens få ett tack. Jag kämpar igenom så mycket själv och stöttar andra och glömmer mig själv. Jag är oerhört osjälvisk. Och när jag för en gångs skull tänker på mig så är jag egoistisk.

Tycker det har blivit en blogg där man hoppar på varandra. Det är inte första gången jag blir påhoppad. Tar en paus från detta för nu är det andra gången någon här på bloggen gjort mig ledsen.

LÄROLIV: Tack för stöttningen. Jag hoppas verkligen det också. Har planerat den i flera år och nästan beställt all dekoration.. kram

Svar: Det är en hel del som stöttat dig.. försök ta det positiva till dig och bry dig inte om det negativa... kram :)
Esmaralda

40 ML:

skriven

Trodde också att det var du Es. Är du laddad inför Ullared i morgon? Vad ska handlas? :)

Idag har vi "Moderna" och leder alltid till att några nekar för de vill ha Phizer. Drömde att jag blev stucken fast det innehöll farliga grejjer. Huva o hoppas bara på mardröm och ingen varning :)

Min granne har funnit kärleken efter många år så är romantiskt på andra sidan väggen. Tänk om det kunde vara det på min sida av väggen också :)

JOSSAN: Ja gå dit på onsdag och få ett bra avslut. Självklart får du bolla dina tankar med mig!

KRAM!

Svar: Jadå, superladdad redan så det blir väl överladdning när vi väl anländer :) Kram :)
Esmaralda

41 Anki:

skriven

Go´förmiddag Es
Spännande historia . Så synd att hon inte tog vara på sin gåva .

Här vaknades det med en rejäl förkylning och med en vagel från hell och en huvudvärk som heter duga ...Ingen feber dock ,skönt att förkylningen brutit ut så jag slipper vara halvdan . Nu kan det bara bli bättre.
Tyvärr orkar jag inte gå med hundarna så mitt socker skjuter i höjden och konstigt nog är jag hungrig hela tiden då !

Ska bara ta det lugnt nu och nya veckan får gärna komma med nya möjligheter...

Sonen kämpar på och jag är rädd att uppgiften var större än han trodde från början...blir det ngn trapp med entre tro ?

Kram Anki med flock

Svar: Ta nu hand om dej och krya på dej... kram :)
Esmaralda

42 Dejsan:

skriven

När jag var liten fick jag höra att jag hade livlig fantasi och det var inte positiv tillsägelse, så jag slutade prata om det.

Svar: Ja, så blir det för en hel del, du är inte ensam om denna upplevelse.. kram :)
Esmaralda

43 Bbvb:

skriven

Hej e

Pratar M dåligt om mig till sina vänner?

Igår blev jag lite hård och bestämd mot han, vet inte om tog han illa upp..

Kram:)

44 Summer:

skriven

Heja dig Jossan som äntligen sa åt Browallia som ofta går för långt i sina kommentarer om hur andra ska tänka känna och leva som hon inte har någon rätt att lägga sig i. Visst får man vara ledsen över en eventuell utebliven 30 års fest. Du har levt strikt under pandemin och det vi som har följt dig. Stå på dig och kram 💕

45 Helena Ir:

skriven

Jag kommer ihåg när du Esmaralda var på resa för flera år sedan, på en båt gick färden, på den bilden som du visade oss. På båten stod en större trälåda, och du förklarade för oss att det var så de såg ut, deras kistor. Min äldsta dotters son fick se bilden, han frågade min dotter; varför ligger farbrorn inne i den? Det var ju inget vi såg på bilden..men just då såg han! Jag har ännu ett barnbarn som ser en hel del.. idag är han 16 år.. kanske han släpper det!

Jag har sån skön känsla efter min träning, och träffar flera som är tillbaka! Att jag också känner mig fräsch efter viktnedgången, det märks på mitt humör.. och Jante eller inte :) jag gillar mitt nya utseende :)
Måhända jag blir mer mottaglig för flirt :))

AnnaK, du vet att jag tror på dig! <3

Ha det så bra.. hoppas det inte blir alldeles för blött i Skåneland de närmaste dagarna, jag har en dotter på väg dit!

Kram

Svar: Ja, en del barn ser och andra inte.. och en hel del väljer att inte se mer ! Kram :)
Esmaralda

46 AnnaK:

skriven

Går och nojae mig att det kan vara cancer men tror väl inte det egentligen. Idag ligger jag igen med sprängande huvudvärk också. Och så pressen från sambon på det. Börjar tappa lite livsgnista.

Kram 🤗

47 Skorpan:

skriven

Es, har han familj? Verkar så... Ville han ha ett äventyr eller vad sjutton handlade det här om? Jösses, känn som att jag blivit sol o vårad, tur att jag inte har pengar ;D.
Kram Skorpan

48 Jeanette:

skriven

Vi har en kund som vi besöker på natten. Det är två av mina arbetskamrater som säger att det sitter en mörk flicka bredvid kundens säng.
Bägge blir illamående, skakar i hela kroppen och säger att det är ett väsen.
Jag ser inte men känner av energin. Blir lite yr o knäsvag.

Senast jag var dit sa jag att nu vill vi vara ifred medan vi tar hand om ....Tack.

Ser du vad det är o handlar om.

Kram

Svar: Ja jag tror det finns en besökare där... men en väldigt vänlig själ.. så be bara om att få vara ifred och det får ni.. kram :)
Esmaralda

49 She:

skriven

Tror du han alls skulle vara intresserad av vänskap eller att det kunde funka att vara vänner?
Kram

50 A:

skriven

Till Browallia
Har du inte längtat efter något under denna pandemi? Man måste få ha drömmar och längtan och önskan att allt skulle vara som vanligt. Jag längtar efter saker att göra som inte går nu. Det betyder inte att jag är egoistisk eller inte bryr mig.

Till Jossan
Bry dig inte. Låt det rinna av dig bara.

Kram!

51 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej igen Es!
För en stund sedan fick Brianna vatten på sig, jag fick panik!!! 😱 Jag torkade henne snabbt, men kan ändå inte låta bli att undra. Hur är det med henne? Är hennes kraft borta? Gick de bra med henne? Kram Zoey 💕

Svar: Hon mår hur bra som helst, ingen som helst fara. kram )
Esmaralda

52 Tinti :

skriven

Ska ha visning för en man som jag såg är förekommande i dom men vet inte om det är något allvarligt. Överlag ser du någon varning och problem om jag skulle skriva kontrakt med personen?


Kram

53 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Jag tycker det är så roligt att se program om tårtbak. Jag skulle så gärna vilja börja baka själv, men vet inte om jag skukke fixa det. Kan du någonsin se mig göra fina tårtor i framtiden efter lite träning såklart? Kram ❤️

Svar: Visst kan du göra fina tårtor.. bara sätt igång o träna ! Kram :)
Esmaralda

54 Browallia:

skriven

TILL LÄROLIV
Jag må uppfattas som hård men Jossan har från det att Corona bröt ut för drygt ett år sen hatat Corona för att hon inte kan leva som hon vill pga restriktionerna. Hon får det att låta som att det bara är hon i hela världen som måste anpassa sig och sitt liv för att få stopp på smittspridningen och är så synd om just henne. Om hon själv hade blivit sjuk eller om någon av hennes anhöriga hade dött pga av Corona så hade jag haft full förståelse att man känner hat och med all rätt. Att känna besvikelse och vara ledsen för att ens födelsedagsplaner inte blir som man önskar har jag också full förståelse för och tycker det är helt ok att känna så. I min värld är det en vid skillnad mellan att hata och att känna besvikelse. Det är därför jag reagerar så starkt.
/ Browallia

55 Skorpan:

skriven

Skräpmat till den sena lunchen, helt okej då en har semester, hoppas jag ;). Köpte två plädar åt min kompis från en alldeles ljuvlig inredningsaffär som jag hittade under cykelresa. Undrar om han såg mig o om jag såg rätt, att där fanns barnkläder o -cyklar? Måste få det avslutat på ett värdigt sätt, vet bara inte hur efter allt ljug jag fått höra. Fcking unbelievable..
Kram Skorpan

56 Ghostwriter :

skriven

Du skrev igår att den yngre mannen kände sig tveksam för vi hade bara setts en gång kort o inte ensamma. Nu har vi setts och han har tagit fler iniativ, vad känner han nu då? Kram

57 💕 Zoey 💕:

skriven

Tack för båda dina svar, men framför allt den med Brianna! De gjorde mig lugn.

Önskar dig, din man och självklart MG en underbar dag! ❤️

58 Jossan:

skriven

TILL LÄROLIV, GHOSTWRITER, A, SUMMER och er andra som står vid min sida i detta. tack så mycket för ni kommenterade. Jag blev oerhört ledsen efter kommentaren från igår men blev mycket gladare av att läsa era kommentarer.

Kram på er!

______________________________________________________________

Och ja Browallia. Om jag har "klagat" att jag inte fått leva mitt liv som jag var van vid. Får jag inte det? Har du varit i en depression någon gång? Jag hamnade i en depression í samma veva som pandemin startade. Jag som redan kände mig ensam och helt plötsligt fick jag inte ens träffa mina vänner. De som får mig att glömma allt det jobbiga. Jag fick som sagt aldrig träffa min moster för sista gången för hon dog. Inte av Corona men av ålder. Min moster förlorade sin särbo i december-19. Vi kunde inte ens hjälpa henne och stötta henne i den sorgen för vi fick inte träffa henne. Min syster och hennes sambo låg sjuka, Min kollega var riktigt sjuk av Corona. Du behöver inte läsa mina kommentarer om du tycker jag klagar på mitt liv.

Nu ska jag plugga för det är där jag borde lägga den energin på.

59 Helena Ir:

skriven

Jomenvisst, så är det en del ser och andra inte.. som med en del annat!

Skorpan, det slog mig för ett tag sedan.. om familj! En del är luriga!

60 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Dagens inlägg fick mig att tänka på en sak. När min dotter var tre år så hände något som jag fortfarande inte förstår: vi var hemma i vardagsrummet och hon lekte, då hon mitt i leken började sjunga en berättelse…. På ett väldigt rytmiskt sätt, som man gör i Pakistan där hennes pappa kommer ifrån.

Det var en lång berättelse med början, mitt och slut, och sången liksom bara flödade ur henne… helt naturligt. Jag satt knäpptyst och lyssnade, vågade knappt röra mig. Svårt att beskriva, det var helt underbart och otroligt. Hon sjöng säkert i fem minuter, utan att tveka eller staka sig det minsta. Helt nöjd var hon.

Hon gjorde på samma sätt kanske 3-4 gånger efter det. Men då hon blev äldre slutade det. Vad handlade det om? Så märkligt och underbart, som om berättelsen liksom fanns i henne.

Kram

Svar: Ja, detta är en gammal kunskap inom henne men som går förlorad... i takt med att hon blir äldre.. kram :)
Esmaralda

61 Agnes:

skriven

Varför anser en del att det är toppen att ngn "plockar ner" ngn, samtidigt som det ska daltas med lättkränkta personer som endast ser så långt som näsan räcker?

Tål man inte att bli ifrågasatt med vad man menar egentligen, så kanske man inte ska skriva sånt som kan missförstås.

Alla är vi olika, och vi har alla olika bakgrunder. Vi har alla vårt eget sätt att se saker, men för fan...sluta upp att kalla en vanlig kommentar om ngt random att det är att bli "påhoppad".

Jag blev kallad hora här av ngn "trevlig" kvinna som ansåg sig ha blivit just "påhoppad" av ngt jag skrev. Att hon i sin tur, förutom att kalla mig hors, ansåg att jag satt på min soffa med skrevande ben för att sälja fitta till mina grannar.

DET vill jag kalla påhopp på en person. Men vad vet jag...hon kanske umgås bland sådana personer där det tillhör umgänget att kalla varandra "Hora"? "_Tjena din jävla hora, hur mår du idag dag då? Knullat ngt?"

Så Jossan, hota du med att inte skriva här mer...men mår du bättre av det? Och försök att inse att du är förbannat lättkränkt. Med tanke på att du är lärare, skulle du låta barnen agera på ditt sätt i klassrummet? När en elev skriver eller säger ngt, så blir en annan elev så kränkt av det sagda, så eleven går helt sonika ut ur klassrummet o tänker fan inte lyssna på ett ord till, om inte den andra eleven slutar att göra "påhopp" om småsaker.

Min son dog i sömnen vid 33 års ålder. Visserligen hann han fira sin 30-årsdag, men övriga jämna födelsedagar får firas vid hans grav!

Önskar dig en härlig födelsedag, Jossan. Och ett stort lycka till med ditt liv. Skippa drama om ingenting, det finns faktiskt värre saker i livet. Men det kallas livserfarenhet, vännen, o det är ngt som kommer med åren. Jag lovar, jag var ett hår av hin som yngre, men nu vid 60 så inser jag att det mesta är att skita i...världen snurrar ändå, typ!

Stora kramen, alla! ;0}


62 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, tog A in ngt av det jag skrev och sa som jag var less och besviken på ? Vi båda måste parta lite mindre iallafall jag.
Varför gjorde han inte slut efter i lördags? Han var snäll igår och ville dra ett streck över allt och hade ordnat en överraskning åt mig på onsdag på en speciell restaurang.
Kram

63 Agnes:

skriven

PÅ tal om ingenting, när jag nu ändå är här o sprider lite ditten o datten omkring mig, så läser jag att det är rajtan-tajtan i Tunisien.

Med tanke på den förvirrade kvinnan som blev hooked av en lovescammer från Tunisien, och därmed tog sitt pick o pack o drog iväg dit på vinst o förlust.

Undrar lite lätt om hon nu är i Tunisien? Med tanke på att det är en viss risk att vistas där.

Hon kanske uppdaterar oss om hur det går, men frågan är om hon har ngt fungerande internet där hon är. Eller om hon redan ligger i en sanddyn i Sahara o tittar på stjärnorna?

Kramen alla! ;0}

Svar: Ja, jag hoppas hon hör av sig... jag brukar inte oroa mig i onödan men hela den här grejen kändes väldigt olustig... kram :)
Esmaralda

64 Hon:

skriven

Vad kan jag göra för att släppa tankarna på honom?
Kram

65 Jossan :

skriven

AGNES! Jag tänkte precis på henne också! Hoppas det är bra med henne!

66 Sus:

skriven

Hej
Alltså nu är jag orolig på riktigt…
Hur mår han?
Hur kan jag hjälpa
Love sus

Svar: Ta ett samtal och se var det landar, kram :)
Esmaralda

67 Ghostwriter :

skriven

Bör jag lägga dejtandet på hyllan? Om du ändå inte ser mig i en till seriös relation innan min soulmate. Kan ju träffa dom jag träffar men inte lägga vikt vid seriöst-tänk och dejt?


Kram

68 Sus:

skriven

Hej
Alltså nu är jag orolig på riktigt…
Hur mår han?
Hur kan jag hjälpa
Love sus

69 Jossan :

skriven

AGNES: jag väntade bara på din kommentar. Men man nu stör sig på mina kommentarer så skippa och läsa dem. Du känner inte mig. Du vet inget om mig. Jag är inte lättkränkt. Men du känner tydligen mig. Tror aldrig jag kommenterat något negativt kring dina inlägg som jag kan tycka saker om. Jag undviker att blanda mig.

Trodde denna bloggen var ett ställe där man kan få uttrycka sig om sina känslor. Ser hur många som helst som klagar på mycket men jag ser inte någon som hoppar på dem.
Men att jag blev kallas egoistisk det var fan droppen. För det är jag långt ifrån.

Sen att du ska blanda in mitt jobb är bara sjukt. För jag är en oerhört bra och genuin lärare som gör allt för mina elever.

Bye!

70 Jossan :

skriven

AGNES: jag väntade bara på din kommentar. Men man nu stör sig på mina kommentarer så skippa och läsa dem. Du känner inte mig. Du vet inget om mig. Jag är inte lättkränkt. Men du känner tydligen mig. Tror aldrig jag kommenterat något negativt kring dina inlägg som jag kan tycka saker om. Jag undviker att blanda mig.

Trodde denna bloggen var ett ställe där man kan få uttrycka sig om sina känslor. Ser hur många som helst som klagar på mycket men jag ser inte någon som hoppar på dem.
Men att jag blev kallas egoistisk det var fan droppen. För det är jag långt ifrån.

Sen att du ska blanda in mitt jobb är bara sjukt. För jag är en oerhört bra och genuin lärare som gör allt för mina elever.

Bye!

71 ML:

skriven

Kan tänka mig att du är laddad. Kanske sonen får 100 kallingar denna gång :)

Nu när jag verkligen kollat efter min soulmate så har det blivit ÄNNU mer dött så vad fan hände :)

Två år har passerat. Vad tänker/tycker A om mig?

Kram

72 Summer:

skriven

Hej Es

Ser du något kul som händer mig?
Kram

73 ML:

skriven

SKORPAN: Nej det blev inte mycket för dig men alltid något :) Och hoppas att det inte dröjer länge för dig till nästa!

Ahh så du tror att det är jag som ska träffa min blivande man på jobbet :) Det blev mer dött än innan så gick lite fel tror jag :)

Älskar Tupla och antar att du vet vad det är :) Kram

74 A:

skriven

Hej Es

Ser du mig flytta snart?
Kram

Svar: En flytt kommer men kan inte säga när, kram :)
Esmaralda

75 ÖlÄrGott:

skriven

Lite tjafs får det bli bland kommentarerna ibland och det inte hela världen.

76 ML:

skriven

Vaccinerat skånska komikern Jesper Rönnqvist. Underbar människa :) Älskar när folk sätter munskydden över ögonen när de är rädda. Räcker inte med att blunda. Psykiatri IRL :)

Ingen SM så långt ögat kan nå. Stenött faktiskt så kanske bara var falskt alarm :) Undra om han längtar efter sin SM🤔

Ha så jättekul nu med syster Es! Ser fram emot att höra om era bravader :) Kramiz


Svar: Oj han är en av mina favoriter !! Kram :)
Esmaralda

77 Hon:

skriven

Finns det chans att han kontaktar mej?
Kram

Svar: Chansen är kanske inte så stor men den finns, kram :)
Esmaralda

78 Agnes:

skriven

Blir glad över att läsa att du väntade på min kommentar! Härligt!

Då hoppas jag att du tar till dig vad jag skriver, i sådana fall! Jag anser att det är högst relevant att nämna ditt jobb i det här.
Du kommer att mogna med åren...förhoppningsvis kommer du även att få insikt om saker o ting o sedan se tillbaka o småle lite åt hur du tog livet "på den tiden"!

Jag känner inte dig personligen, men via bloggen så blir det att vissa personliga drag blottas, oavsett vad.
Ngt jag själv lärt mig via livet är det, att det man tror om sig själv, kanske inte riktigt stämmer överens med det vad andra ser.

Nu har jag haft turen att ha anhöriga o en vän, som upplyst mig om mina mindre, smickrande sidor. Vilket gjort, att jag konstant jobbar med mig själv för att kunna ses som en mer angenäm person att umgås med...nu, som 60 år fyllda, kan jag påstå att jag kommit en liten bit på vägen mot detta.

Någon diplomat bir jag aldrig, då jag inte har den sortens fingertoppskänsla, men en vettig lagspelare jobbar jag på att kunna ses som!

Ingen här på denna blogg har intresse av att jävlas med ngn annan. Däremot så är det många här som har förmågan att se sånt som kanske kan vara till gagn för oss alla enskilda som läser. Skillnaden är, som jag redan skrivit, att vi alla har olika bakgrund o olika sätt att uttrycka oss på.

Ska verkligen denna blogg enbart handla om när man kan tänkas hitta sin soulmate, eller ska den handla om allt det som är livet?
Och om nu ngt skrivs som inte passar ngn, så är det nog inte tänkt att vara ett "påhopp"utan helt enkelt ett råd på livets väg.
Påhopp...vilket jävla ord egentligen...tycker jag.

Chilla, bloggfamiljen, chilla...det är semester, för fan!

;0}

79 Till Jossan:

skriven

Väx upp tror vi alla är jävligt less på denna pandemi. De flesta jag känner har fått försaka något under denna pendemi. Mist anhörig, vänner som blivit svårt sjuka och kanske aldrig återhämtar sig, fått Covid 19, inställda resor, födelsedagsfirande och bröllop. Digitala begravningar när man velat ta farväl tillsammans med familjen och inte kunnat göra det för restrektioner och regler som varit. När det är en pandemi får man försöka förstå att allt inte är som förut Att inte kunna fira sin 30 årsdag är inte hela världen. Man får hitta andra sätt att fira på när pandemin är över och man känner att man är vaccinerad och vågar ses igen så småningom.
Du har det svårt på ditt sätt med dina problem och det förstår vi nog alla om vi läser vad du skriver. Men det är lite tyck synd om mig för jag haft det så här tufft. Vi i Sverige ska vara glada för att få chansen till gratis vaccin. De flesta har mat för dagen och ett bra liv under pandemin. Brukar inte kommentera andras inlägg men kände idag att en del som inte höll med dig inte ska få skit för det. Samt att jag inte tror att det spelar någon roll vad man skriver till dig du har redan en åsikt vad du tycker och hur du är som person. Försök se till det som är positivt i ditt liv Jossan så kommer du klara av din födelsedag. Och fira den till tusen ett annat år.

80 Frågvisa:

skriven

Godkväll!
Här sitter jag på min balkong själv ännu en gång och funderar nu om du kan se när jag kommer träffa någon man som jag kommer dela min vardag med?

Kramar

Svar: Han bör inte vara så långt borta, kram :)
Esmaralda

81 ullie:

skriven

ja tycker det är väldigt fel utav föräldrarna Hjälp i stället barnet men de är väl rädda då de inget vet om det =/

82 Artisten:

skriven

Det blev lite surt idag på bloggen. Somliga är mer lättstötta än andra och det får man acceptera.

Jag är också en av dem som tycker jag drabbats hårt av pandemin även om jag är vid liv och inte har någon i min närhet som drabbats av allvarlig sjukdom och död.

Däremot har jag varit så gott som arbetslös under pandemitiden och det hjälper inte att jag har pengar på banken och att det finns de som har det mycket värre.
Pandemin suger och det ÄR synd om mig. Så får ni andra tycka precis vad ni vill om den saken.

83 Agnes:

skriven

Tunisien-uppdatering: "På söndagsförmiddagen hölls stora demonstrationer på flera håll i Tunisien. Missnöjet grundar sig bland annat i ekonomiska svårigheter som landet befinner sig i, hög arbetslöshet och coronapandemin som krävt många dödsoffer i landet.

Under söndagen meddelade landets president Kaïs Saied att parlamentet stängs i 30 dagar och att premiärministern Hichem Mechichi tvingas avgå." Svt-nyheter.

Utegångsförbud en månad, resor mellan städer förbjudet o journalister utslängda från sina redaktioner-det pratas om en kupp.

Seriöst så undrar jag om den förvirrade kvinnan verkligen åkte ner till Tunisien.

Om du är kvar i Sverige, så hör gärna av dig.

Tjing!

84 Till ML:

skriven

Har inte du tystnadsplikt om dem du vaccinerar?

85 Jossan :

skriven

Men helt ärligt! Kan ni inte bara lägga ner nu???? Hur många arga kommentarer ska jag få? Lägg er energi på något annat än på mig.

Det är inte mer synd om mig än någon annan. Vet inte var det står att jag tycker det är synd om mig?


Tack och hej!!

86 Jossan :

skriven

Och snälla sluta kalla mig lättstött för det är jag verkligen inte!

87 Agnes:

skriven

Artisten: Skickar dig en styrkekram! ;0}

Jag håller med...har inte varit ute o dansat alls på lokal sedan slutet av 2019...så jag sällar mig till gruppen "Syndomossalla"!

Truddelutt!

88 Knappt träffat någon ?:

skriven

Citerar det Jossan skriver själv.
"Jag har varit inne och knappt träffat människor under hela pandemin "
Du träffar ju många i ditt yrke som lärare, elever, kollegor, föräldrar och annan skolpersonal. Pendlar 30 min. Så lite kasta sten i glashus och säga att du knappt träffat någon. Tänk på oss som är i riskgrupp och innan vaccinet inte kunnat gå utanför hemmet och träffa någon IRl och prata.
Bara en tankte att det låter lite konstigt att du skriver som du gjorde.

89 Agnes:

skriven

No shit, Sherlock...

Näe, Jossan, du är verkligen inte det minsta lättstött.... ;0}

Kramen!

90 Till dig som är anonym :

skriven

Har jag något val att träffa mina kollegor eller mina elever? Jag har inte träffat deras föräldrar då de inte får komma in i skolan. Att sköta mitt arbete behöver jag göra för min inkomst. Hade jag kunnat arbeta hemifrån så hade jag. Men visst lågstadiet hade ju inte undervisning distans.

Var har jag skrivit att jag inte tänker på er? Har skrivit minst två gånger om min moster som jag inte jobbar träffa. Som förlora både särbo och syster kommer 6 månader.

91 Till dig som är anonym :

skriven

Har jag något val att träffa mina kollegor eller mina elever? Jag har inte träffat deras föräldrar då de inte får komma in i skolan. Att sköta mitt arbete behöver jag göra för min inkomst. Hade jag kunnat arbeta hemifrån så hade jag. Men visst lågstadiet hade ju inte undervisning distans.

Var har jag skrivit att jag inte tänker på er? Har skrivit minst två gånger om min moster som jag inte jobbar träffa. Som förlora både särbo och syster kommer 6 månader.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: