Bland det värsta som finns.....

 

En av de mest skrämmande sjukdomar man kan drabbas av är demens.

Man kan få cancer.. man kan få det mesta… och det brukar finnas ett strå att gripa efter.. man KAN bli frisk… men  inte från demens.

Får man den diagnosen, ja då går det bara utför.

Att vara dement innebär ju att man har en hjärnskada – som påverkar de kognitiva förmågorna och det är inget naturligt  åldrande.

Förr trodde man ju att det var naturligt att man blev senil i takt med ökande ålder men så är det ju inte. Demens är vanligare i hög ålder – men hör alltså inte till.

Alzheimers är den vanligaste demenssjukdomen som står för 60-70 % av alla demensfall. Hjärncellerna förtvinar och  dör. Botemedel finns inte.

Jag hade en barndomsvän Kjelle som jag en dag fick ögonen på här i byn i hamnen.

Det var sommar, jag satt på hamnkrogen med en öl och plötsligt dyker han  upp, tillsammans med sin syster. 

Såklart galopperar jag dit och ” Nejmen herregud Kjelle, att du är här !! Det var ju 100 år sen.. hur har du det ? Vad gör du nuförtiden”  Ungefär så som man gör när man inte sett en barndomsvän på massor av år.

Han bara tittade förvirrat på mig

” Minns du mig inte ?”

Nej, det gjorde han inte.  Jag försökte men han hade ingen aning.  Det kändes snopet.. hade jag inte gjort större intryck under vår uppväxt än att  jag helt var bortglömd ?

Hans mimik och hans gång var lite stel, det noterade jag.

Men han log och var vänlig och trevlig sådär distanserat som man kan vara gentemot främmande människor. Annars var han sig lik till utseendet.

Och så berättar hans syster, snabbt och tyst att Kjelle har Alzheimers och minns inte mycket alls.

Satan så hemskt !

Han var ju bara 50 år.

Han levde i flera år efter detta och blev bara sämre, rullstolsbunden och  talet försvann, allt försvann, tills han en dag bara glömde andas och dog i fosterställning

 
// Min fina pappa i  afrikanska halsbandet som han alltid  bar när ha klädde upp sig//

Vaskulär demens är en annan variant  och som kommer sig av att man får proppar i hjärnan. Det drabbades min pappa av. Först små proppar som gjorde honom förvirrad för stunden och sedan var han sig själv igen – fast tröttare. 

Och så småningom kom den stora proppen som innebär att han inte klarade sig på egen hand utan under sitt sista år i livet bodde han på byns ålderdomshem och i sina klara stunder avskydde han det.

Han var ju den som aldrig blev gammal och sjuk.. som var aktiv och höll igång och som var nyfiken på livet !

Döden kom för hans del som en befriare , en natt under sömnen.

 

 

 //Min bror och jag på en afrikanskt fest som han och pappa arrangerade//

 

Min afrikanske bror besökte vår pappa varje fredag och tog ut honom på promenader och picknick och allt möjligt. Men nu är ju min bror också död ( cancer) och jag kan tänka mig  hur roligt de har i Alltet !!

Man räknar med att varje år drabbas 25.000 av en demenssjukdom i vårt land.

Unga människor kan drabbas.  Det finns 20 åringar som drabbas.  Ofta kan det  då vara en form av genetisk demens.

Alla dödliga sjukdomar är hemska… men demens är nog en av de värsta… där personen förändras, glömmer allt som varit hen kärt och går in i ett töcken och bli onåbar.. för att sakta tyna bort.

Och som anhörig har man typ alltid dåligt samvete.. för att man inte orkat fullt ut sådär som man tänker efteråt att man borde !

Kram & kärlek💖

1 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! Ja demens är fasansfullt. Har en släkting som fick demens vid 30 år och hon dog då hon var 35 år. Kände inte ens igen sina barn.

Jag har mött en kille via nätdejting. Träffats en gång. Vi skriver nu varje dag och har fattat tycke för varandra.Han verkar mycket snäll och kärleksfull. Ändå är jag osäker och rädd. Vad tror du? Kommer det bli något? Är det min typ av kille? Kram.

Svar: Så hemskt tragiskt ! Du vet inte förrän du träffat honom fler gånger... kram :)
Esmaralda

2 Linda N:

skriven

Viktigt inlägg, Es. Tack💕 Och fina bilder från förr.

3 Läroliv:

skriven

Ja, kan bara hålla med, en sån hemsk sjukdom som ingen vill ha. Läste en gång att den som drabbas av demens är redan delvis på andra sidan och de bättre dagarna mera närvarande här på jorden. Skulle gärna vilja att det är så. Har du någon uppfattning om det.

Kram

Svar: Man önskar det vore så, men det är tveksamt, kram :)
Esmaralda

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tänker på att kommer jag var en bra mamma till barnet i framtiden?

Oavsett är jag medveten att dom kommer ställa en massa frågor till mig och allt. Exempel "varför du födda oss så sent"

Och det har jag en känsla på det.

Men kommer jag var bra mamma till barnet i framtiden? Så annars kan jag var stolt över mig själv...




Ha det bra

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Vilka sidor var det som kommer ifrån min förmågan där?

Mammas sida eller pappas sida. Jag har aldrig kunde prata med någon av dom som har förmågan så samma mig.

Kan du ser något?

Ha det bra

6 Skorpan:

skriven

Håller med dig Es, det är en hemsk sjukdom. Undrar varför den är så vanlig, beror det på att vi lever längre än förr o hinner få en massa sjukdomar eller beror det på vårt moderna leverne? Tror många av oss har erfarenhet av demens hos någon närstående?

Min mommo led också av demens o det var ju nog så sorgligt. Det kom sakta krypande, som det väl gör för många. Som tur var hon rätt gammal då, inte 50 eller 60 år. Vore hemskt att själv få det redan i denna ålder...

Dagen D är här o första delen av vätskan intagen, fi fan vilken söt sörja. Om fyra timmar en ny sats o nu är det väl bara att vänta på leverans ;). Kunde man inte ta in ricinolja i stället? Men tänk om jag inte blir tillräckligt "renad", vad händer då, ny tid o ny sörja? Nej... Tror på det du sa Es att allt går bra :).

Idag lär jag inte göra mycket, varken jobb eller annat, o så får det vsra.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Lycka till nu, det kommer gå fint, kram :)
Esmaralda

7 Helena Ir:

skriven

Ja, det är en otäck sjukdom, jag har den i släkten, pappa hade..så är den genetisk i vissa fall också. Jobbade några år på ett boende också, tufft men också givande på ett sätt. Människor förändras olika av sjukdomen, och är också olika i perioder. Minns många, ..trots demens så fanns det även ljusa stunder.
Jag anser att man ska vara rätt psykiskt stark i sig själv, för att kunna ge en bra omsorg om de dementa,det är vuxna människor, även om många går ner i barnstadiet igen.

Ha en bra dag!

Kram

Svar: Ja, det krävs sannerligen god balans och tålamod hos de som arbetar med dessa utsatta människor, kram :)
Esmaralda

8 She:

skriven

Hej,
Ser jag ut att ställa till det för dom ifall jag påbörjar utbildningen men hoppar av efter sisådär ett år?
Kram

9 Kulla:

skriven

Ja, demens är ju hemskt om man drabbs av denna sjukdom 😔.
Undrar om det blir en date med H snart? Vill han det? Kram

10 SusanneAmalia :

skriven

God morgon.. 💕 💗
Happy day...
Sol vind och glädje..
Om jag får önska..
EllaBella vill ha snö.. Saga sol..
Här önskar vi villt..

Alzheimers är en elak sjukdom.. Men man forskar mycket och i USA har man hittat metoder som ger ett förbättrat minne. Cocosolja ska tydligen också vara hälsosamt för hjärnan.
Träffade en dam med sjukdomen som hade en assistashund den hittade hem till sonen.. Affären på kommando.

Nu hoppas jag att alla får en fin dag.
Stor kram och kärlek till er alla.. 💕

Svar: Här önskar MG alltid sol... han älskar ju att ligga ut och sola magen :) Kram :)
Esmaralda

11 <3:

skriven

Godmorgon Es, börjar attraktionen försvinna lite och vi är ner bekväma?
Tror han är lite rädd om mig med när jag har en del krämpor.
Kram

Svar: Det ser ut att vara helt inom det normala spannet... kram :)
Esmaralda

12 Dunegull:

skriven

Usch- fruktansvärt! Hoppas innerligt att man slipper drabbas eller känns ngn anhörig som drabbas av detta.

E! Har haft ont i min kropp så länge nu. Känns som inflammationer. Ser du om det har med min utbrändhet att göra eller kan det vara typ ME?

Kram

Svar: Jag tror det har med din utbrändhet att göra, och att det kommer bli bättre, kram :)
Esmaralda

13 Misstjejen:

skriven

Hej

En fråga som jag undrar och jag såg Magnus Carlssons hemsida så där var en turnéplan som står att han ska medverka i melodifestivalen på nu lördag. Så stämmer det?

Jag får inte vet detaljer än nu... men vad kommer han att gör. Kommer det var en överraskande? Som programledare eller någon annan.

Kommer jag var positiv till det?





Ha det bra

Svar: Jag ser tyvärr ingenting om vad han ska göra, kram :)
Esmaralda

14 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag skulle vilja att min dotter får en internationell och kosmopolitisk uppväxt. Nu just får hon inte det.

Kommer hon att få det? Kommer hon att bo utomlands som barn? Kommer hon som äldre att söka sig ut i världen?

Kram

15 EPM :

skriven

Godmorgon!
Ja fy så hemskt att tappa dig själv. Mer smärtsamt att se en nära göra det, så maktlös känsla ❤️

Min morfar hade också vaskulär demens pga hjärtsvikten. Han kunde glömma småsaker för stunden, han dolde det bra men jag såg. Jobbigt för honom, han som alltid kunde allt.

Jag är orolig över orosanmälan. Orolig över mammans reaktion på den...

Kram

Svar: Ja, det är tungt när anhöriga drabbas. Det blir en stark reaktion , kram:)
Esmaralda

16 Mth:

skriven

Hej!

Kommer min arbetsgivare höra av sig under mars och erbjuda mig jobb?
Kram!

17 naturvän:

skriven

Godmorgon!

En hemsk sjukdom, har erfarenhet från jobb, det krävs verkligen medkänsla och empati för människor när man jobbar med den här patiengruppen.

Sitter och letar efter resor, vill så gärna till sol och värme, är trött på att resa själv vet inte hur jag skall göra!

Cykelsemester ligger närmast till hands, ser du om jag har turen att träffa ngn trevlig person då, menar inte ngn flirt, mer trevligt resesällskap, bara kunna ta en fika, prata och skratta lite! Det lider jag verkligen brist på! Klart soulmaten vill man ju alltid träffa på, men har bara en känsla av att det dröjer...........

Kära Esmaralda, ser du om det händer ngt kul om jag ger mig ut på en cyklesemester under vårkanten?

Känner mig så otroligt "nyttig", rensat samtliga pärmar och gått igenom dokument och organiserat i nya flikar. Skönt att få det gjort, nu väntar byrålåderna, roligare med kläder!

Kram!

Svar: Ja, visst kommer du att träffa trevliga människor att prata med, kram :)
Esmaralda

18 Fitnesskillen:

skriven

Godmorgon ez

Jag har en nyfiken fråga, stämmer det verkligen att jag och den tjejen jag inte är vän med att vi verkligen kommer få kontakt eller är det att hon kommer att ta kontakta mig? Att jag frågar detta är att det känns lite i luften att kontakten lär hända snart, så det är därför jag frågar dig 😊

Ha en fortsatt trevlig torsdag, kram

19 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Gomorron Es!

Jag håller med när det gäller demens, alzheimer m fl. då minnet sviker. Min kära Mamma som jag tog hand om o tog ut på promenader o restaurangbesök efter att min käre Far hade gått bort i MS vilken du glömde räkna upp som en av de hemskaste!! Musklerna förtvinar, man är helt klar i ”knoppen” men kroppen vill liksom inte mer o till slut sätter den sig på tal o andning fruktansvärt🥺

Mamma föll ett par ggr o saknade Far så och var gifta i över 60 år o oskiljaktiga 💞 Sedan Mamma kom in på äldreboende efter många samtal med kommunen gick det bara så fel! Kommunen tyckte hon var för frisk för att bo där men ensamheten efter att Far gått bort blev olidlig! Hon var alltid glad o social o alla älskade henne! Så fanns det bara plats på just en demensavdelning vilket de inte berättade för oss barn! Jag skulle kunna berätta mkt om detta men det värsta var nog den kvällen jag var på besök och mamma la sitt lilla huvud på min axel o ville följa med mig hem. Jag blev plötsligt mamma till min egen mamma över en natt.
Min Mamma hade varit frisk o levt idag (mormor blev 102 år) om hon inte hade kommit in på det där äldreboendet! Hon dog i mina armar dock inte av demens utan av personalbrist! De hittade henne liggandes i badrummet hon hade fallit svårt o brutit både bäcken o höger överarm!
Efter sjukhusvistelse både i Hbg o Landskrona blev så mamma tillbakaskickad till boendet med svår smärta, smultrontunga o icke kontaktbar! Jag vakade på boendet i 4 dagar sedan såg ja Far sträcka ut sina armar för att ta emot henne och jag viskade till Mamsen att du behöver inte vara orolig Far väntar på dig släpp taget älskade hjärtat. Mamma kunde inte prata mer men ögonen sa mycket o tårarna som rann nerför hennes kinder 😢🥺😢 Jag var med o klädde henne i den nya blommiga klänningen som hon inte hunnit använda och hon var så vacker det vackraste jag har sett! Båda mina föräldrar dog i mina armar o jag saknar de sååå!
Idag har jag opererats för cancer ett par ggr o kämpar på något jag ärvt från båda mina föräldrar är att kämpa o inte ge upp!💞

Fråga : Es kan du se om de följer mig på min resa? För jag har inte känt av de på ett tag...!

Kram o kärlek o trevlig torsdag
🙏💜🌷🌷💜☀️🤗


Svar: De följer dig, både mamma och pappa... men de tränger sig inte på utan de vill att du ska leva ditt eget liv men samtidigt vill de att du ska veta att de är med dig, även när du inte märker av det och att de gör allt de kan för att ge dig goda energier och kärlek.. du är verkligen en älskad dotter... och de är väldigt stolta över dig...kram :)
Esmaralda

20 Skorpan:

skriven

Tack Es...
Kram Skorpan

21 Eliss:

skriven

Hej,
Har jag rätt i känslan att han träffar och ibland sover över hos andra tjejer här?
Kram

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es
En sjukdom man inte ens önskar sin värsta fiende..
Min kära bonde råkade ut för ngn form av demens hamnade på hem och sen gick det fort han fick lunginflamation och dog.Det var jobbigt att se denna kraftkarl tyna bort.

Här pratas det sprutor med alla som ringer En bor på söder och har fått sin första och ringde runt till alla och var själaglad ! Tänk vad ett stick kan engarera .

Glad Torsdag önskas !

kram Anki med flock

Svar: Ja, det är hemskt när människor tynar bort.... hellre då att det går fort... vi ska ju alla gå över och det skrämmer mig inte ...men däremot långdragen och svår sjukdom, det kan oroa ! Kram :)
Esmaralda

23 <3:

skriven

Gör jag rätt i att säga upp mig här och nu? Eller ska man stå ut lite till? Kommer det annat jobb?

24 Jossan :

skriven

Jahapp...

Då är jag godkänd på näst sista delen på min no... bara materian kvar sen kan jag ansök om min lärarlegitimation... synd det inte går att göra förens i höst.

Tror du att min chef kan skriva på ett tillsvidare kontrakt med mig nu?

Kram

25 Kristin:

skriven

Ja, demens er en grusom sykdom, både for den som blir rammet og de pårørende, kjære Esmaralda.
Jeg håper virkelig at jeg aldri blir rammet av en slik sykdom.
Ønsker en fin dag. KRAM!!!

Svar: Nej, det tror jag absolut inte att du drabbas av, några sådana tecken finns inte, kram :)
Esmaralda

26 Mercan :

skriven

Jag är psykos Esmaralda och min psikolog hade berättat att vissa celler dör i hjärnan men de återbyggs igen med hjälp av tabletterna 🙄

27 Rädd:

skriven

Hej E!

Kommer jag få uppdraget som jag hade möte om på morgonen idag? Kommer det bli ett lyckat projekt i så fall? Leder sakerna till något bra?

Kram och kärlek.

28 Snödroppen :

skriven

Godmorgon❣️
Ja demens är en hemsk sjukdom och se hur människan bara bryts ner och försvinner alltmer bort, sorgligt. Jag är rädd att drabbas då det finns i släkten och jag önskar att den dan det är dags att vandra vidare att det då går fort över till alltet.
Idag är jag lite smådäven, trött och ont i benen efter gårdagens slit på jobbet. Ser fram mot ledighet, ser det ut att bli nån liten resa nästa vecka tror du?
Ha en bra och avkopplande dag☀️💞

29 Bbv:

skriven

Hej E

Kommer R ta kontakta mig i nuläget? Han är van vid att jag tar intiativ, men inte denna gången!:)

Kram!

30 Moms:

skriven

Hej hej

Har jag en förmåga att känna av andra människors energi?

Svar: Ja, det har du absolut, kram :)
Esmaralda

31 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda har haft svärmor och svärfar som hade demens som man fick ta hand om i bland En sorglig anhörig sjukdom 🥲❤️Har en kvinna på jobbet som bara hittar fel! Tråkigt För man gör allt för att det ska bli bra på jobbet!
Hur ska man bemöta henne Jag kan ju inte bli arg blir bara kränkt!
Kram
🌞☀️

Svar: Kanske du ska förklara för henne hur det känns... hon kanske inte är riktigt medveten om sitt eget beteende och vad det leder till... kram :)
Esmaralda

32 AnnaK:

skriven

Ja, det finns många hemska sjukdomar!

Drömde inatt att jag skar mig själv under läppen och i tandköttet. Vad sjutton betyder det?

Köpte lite kristaller för nån dag sen. Kommer dom vara mig till hjälp?

Kram 🤗

33 Luna:

skriven

Det är frultansvärt! Haft patienter genom årem som de placerat på psykakuten då de inte kunde ta hand om dem på boendet och jag var så arg för hos oss blev de ännu oroligare pga stökiga miljön. Underbar bild på din pappa ovh bror. De har det säkert fint tillsammans i Alltet💖

Märklig dröm som jag funderar på. Jag och min kompis som är i Alltet började jobba som poliser men hon och några andra kollegor mobbade mig och jag sa åt min kompis hur jävlig hon hade blivit sen vi började jobba där. Nu undrar ju jag om detta är ett budskap att jag inte kommer att trivas på nya jobbet? Jag har inte skrivit på än då de håller på att ta fram det men det vore ju henskt tråkigt att hoppa av🤔😕

Kram!

Svar: Nej jag ser inte denna dröm som ett budskap alls.. utan det handlar mer om egen oro som kan manifestera sig lite hur som helst i drömmarna.. kram :)
Esmaralda

34 Dalkulla :

skriven

Man får var glad så länge det upptill är fullt dugligt. Känner en person exakt lika gammal som jag, hon har fått ett boende på ett äldreboende, där jag jobbat en gång. Känns onekligen riktigt hemskt att hon snart är boende där. Kunde lika gärna varit jag själv, med tanke på min ålder. Glad så länge jag är klar och vet vad jag håller på med.

Vidrig sjukdom utan att varken lägga till eller drar ifrån. Genetiskt vet jag att det inte finns varken på mammas eller pappas sida långt tillbaka i ledet, det är jag tacksam för.

Solen skiner men det blåser en del, annars är det en fin dag.

Kram.

Svar: Ja, ibland kommer det som är skrämmande väldigt tätt inpå...och som jag kan tycka, särskilt i takt med att åren går.. kram :)
Esmaralda

35 Till Skorpan:

skriven

Tack fina Du! Lycka till med coloskopin. Det kommer gå bra. Det är ytterst sällan laxeringen inte är tillräcklig. Bara drick och skit😆

/ Luna

36 <3:

skriven

Är R verkligen så pass sjuk att hon inte kan äta/röra på sig? Är det mycket uppmärksamhet samt medkänsla hon vill åt?

Svar: Hon är sjuk och mår inte bra... möjligen att det finns lite uppmärksamhetstörst i det också.... kram :)
Esmaralda

37 Mirre:

skriven

Hej Es,
Har ringt min handläggare som inte svarar.

Har hon läst mitt svar i ärendet? (Svarade igår 10min efter hon skickat sitt mail)
Jag bör ha rätten på min sida men blir osäker.. har frågat en annan handläggare som sa att det inte spelade någon roll (det var dock flera månader sedan).

Har jag rätten på min sida eller ser det ut att bli problem?

Kram :)


Svar: Nej, några större problem ser jag inte, kram :)
Esmaralda

38 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, mitt mående går upp och ner, jag ska börja nytt jobb om några veckor och det känns så spännande, har redan börjat planera :) men kommer mitt mående att bli bättre till dess? Kommer det att gå bra för mig på mitt nya jobb? Det hoppas jag verkligen (har sååå dåligt tålamod även om jag verkligen fått träna upp det under min sjukperiod) :) Ser du nåt kring detta? När vänder det och blir bättre? <3 Tack och kram!

Svar: Jag kan inte säga exakt när... men det bör lossna ganska snart och sakta men säkert gå åt rätt håll, kram .:)
Esmaralda

39 Rebban :

skriven

Tack för lärorikt inlägg! Måste säga att jag tycker din pappa är så lik Kim Larsen (iallafall på fotot). :)

Kram

Svar: Ja nu när du säger det, lite likhet finns nog :) kram :)
Esmaralda

40 IB:

skriven

Hei 😊 hva tenket R om meg?

41 Lilla jag :

skriven

Hej Es,

Asså jag orkar inte. Fick besked idag och vi får inte ta över företaget. När fasen ska vi få vind i seglet? Känns värre än en kalldusch. Hela livets planer finns inte. Hela familjens planer. Jag är så ledsen.
Kommer det fortsätta såhär?

Kram!

Svar: Förstår att det är tungt nu... men så småningom kommer något bra... något som rätar upp skutan ordentligt.. kram :)
Esmaralda

42 Camilla:

skriven

Ståtliga herrar och även du var jättefin Es. Demens är fruktansvärt. Jobbade i 40 år med detta och det var tufft men också kul och kan sakna det lite ibland sedan man blev pensionär. Minns på 80 talet när det kom in en man som var väldigt ung och man kallade den för pre senil demens och det är oerhört ovanligt.

Tack för ditt svar igår om min son. Han har en samtalskontakt sedan en tid tillbaka som han trivs med och mer hjälp än så vägrar han. Envis som en åsna och ska göra allt på sitt eget sätt. Jag kan inte göra mer som mamma än vad jag gör och kan bara hoppas att det blir bättre för honom. Han måste ju vilja själv.

Dags för skid VM strax. Spännande😃 Kram

Svar: Exakt, du gör allt du kan och mer kan du inte göra och i detta måste du finna frid... bra att sonen redan har en samtalskontakt, kram :)
Esmaralda

43 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något nytt på gång i mitt liv kram 🤗

44 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda. Idag är det två år sedan min fina vän F dog helt plötsligt och oväntat, en ung man. Saknar honom varje dag, finns ingen som kan ersätta honom i mitt liv. Vi hade en speciell vänskap.

Finns det någon hälsning från honom till mig? Kan du känna in något?
Kram,
Jennifer

Svar: Jag ser ju att han besöker dig då och då... och de kommer han fortsätta göra också framöver, kram :)
Esmaralda

45 G.H:

skriven

Har jobbat en del med demensjuka. Det är den absolut sorgligaste sjukdomen 😢, inte minst för anhöriga!

Kul att få se foton!:)

Kram:)

46 Sher:

skriven

Hej esmeralda! Hur kommer min nästa kärlek se ut? Finns det något specifikt att hålla utkik för?

47 Ghostwriter:

skriven

Vilket sorgligt inlägg. Beklagar att du fått uppleva både cancer själv och sjukdomar hos de du älskar. Tack för du delar med dig så mycket! Min sjukdom påverkar närminnet/kognitiva så länge jag kan minnas. De är tufft för jag blir så ledsen varje gång jag inte minns. Ibland glömmer jag saker jag inte ens vet att jag glömt och då skrattar jag. Tex när jag ser kaffemuggen i mikron som jag skulle värma några timmar tidigare (ibland märker jag det dagen efter). Som tur är glömmer jag inte människor och så som demens påverkar. Sorgligt att man inte kan bota demensen, det känns som det är mycket sjukdomar relaterat till hjärnan som vi inte kommit långt inom. . . Men kan ha fel.


Hoppas du får en fin dag i solen.
Sänder lite healing till dig


Kram

Svar: Ja, sjukdomar i hjärnan är en svår nöt att knäcka... men så småningom tror jag att man kommer kunna laga väldigt mycket som man inte kan idag, kram :)
Esmaralda

48 Lenafena:

skriven

Så vacker du var förr i tiden och så vacker du är nu också. Du har en utstrålning som verkligen går fram i alla foton du visar oss. Spännande att följa dina funderingar och tankar. Du lever verkligen i nuet och är ett föredöme ...du utstrålar sådan härlig aptit på livet.

Svar: Tack snälla , nu blev jag nästan lite generad :) Kram :)
Esmaralda

49 Mercan :

skriven

Esmaralda jag mår illa 😫jag handlade mat från hemshöp och kit Kat med mina äkliga händer 😥innan jag handlade mat jag gick till Presbyrå för att spela keno för 5 kr men en man hemlös kanske shöpte Kaffe före mig 😫han tvättar inte händerna för han kissade i parkeringen när jag gick från hemshöp 😩 allt som jag handlade är äklig nu, jag är så arg på mig att jag spelade keno 😥Esmaralda jag mår illa 😫 😫 😫

Svar: Du fixerar dig för mycket vid saker och ting och du stressar upp dig för sådant som du inte behöver jaga upp dig över.. du kan lugnt använda allt du handlade, kram :)
Esmaralda

50 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för ditt stöd 🙂vad hade jag gjort utan dig Esmaralda 🙂Tack Esmaralda 🙂 ♥️ 🤗😊

51 Kvinnan :

skriven

Hej esmeralda hur blir detta året för oss , snart slutar killen som jobbat här i fyra år , det ska bli så skönt att slippa honom , han har så dåliga energier.


Ser du om det blir bra med den nya som börjar här .

52 Kvinnan :

skriven

Hej esmeralda hur blir detta året för oss , snart slutar killen som jobbat här i fyra år , det ska bli så skönt att slippa honom , han har så dåliga energier.


Ser du om det blir bra med den nya som börjar här .

53 She:

skriven

Det kunde ju ha slutat dåligt det här.. Har du tips till mig?
Kram

54 Tiss:

skriven

Hej Es!
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Det känns som ett svek och det gör så ont, som en käftsmäll. Och jag vet inte ens om den är befogat, är den det? jag är rädd så jävla rädd.

Svar: Ha nu lite is i magen och tänk logiskt, så reder sig rätt snabbt, kram :)
Esmaralda

55 Luna:

skriven

Så bra! Då skriver jag på. Tycker att det ska bli kul😁 Vad lik du är din pappa Es! Han ser lite rölätt ut som dig. Har han varit på besök på senaste tiden? Hoppas att personerna som är skadade i Vetlanda repar sig. Vet själv hur det är att bli attackerad och det är allt annat än kul. Speciellt inte när man får permanenta skador. Usch! Kram

Svar: Ja, det är ett trauma att bli attackerad ! Pappa kommer då och då.. och det är alltid lika roliga besök, kram :)
Esmaralda

56 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för ditt stöd 😔för allt som du gör för oss 😔

57 CA:

skriven

Hej
Jo, jag har träffat många med demens och det är inte alls roligt för anhöriga att se deras kära att försvinna bort från dem.
Idag har jag gjort det man inte ska göra, bytt ut min lottorad, som jag var så trött på. Det spelar kanske inte någon roll men jag hoppas alltid på en högre vinst :o) som alla andra.
Kram

58 Ia:

skriven

Hej
Ja demens är en hemsk sjukdom men jag tror att det är värre för anhöriga som ser hur en nära försvinner sakta men säkert, och hoppas att den som drabbas inte märker av att man glömmer speciellt när de har varit sjuka ett tag.

Har hundlängtan efter att varit hundvakt i helgen. Vill så gärna ha en hund, speciellt nu när man är singel, men ser alla hinder ☹️
Kommer min livspartner ha en hund? Eller kommer jag ta mig i kragen och skaffa mig en hund före jag träffar honom?
Vem kommer först?

Kram

Svar: Du kommer ha hund och troligtvis skaffar du en med din kommande partner... kram :)
Esmaralda

59 She:

skriven

Hej,
Vad borde göra åt denna situation? Det var helt oacceptabelt vad han gjorde åt mig.. Bara låta det va eller kontakta nån? Inte så farligt men har blåmärken i ryggraden efter vad han gjorde.. Han menade typ att jag får skylla mig själv
Kram

60 Hedwig:

skriven

Ja, det är hemskt och kan vara farligt för omgivningen också. Min mormor rökte mycket och när hon blev dement (när hon var omkring 60 år gammal) hände det att hon inte använde askkoppen utan sin soffa/annat brännbart. Demens lär vara en sjukdom som delvis har genetiska orsaker men jag läste också att det har med vår moderna livsstil att göra. Många tungmetaller i kroppen lär kunna framkalla demens och även biverkningar av vissa mediciner anses kunna vara orsaken till att alltfler drabbas av demens i allt yngre ålder.

61 Rädd:

skriven

Hej E!

Det känns som jag kämpar och kämpar men att det inte går framåt. Det som kommer till mig är så små jobbuppdrag och det känns som jag bara kostar pengar. Är jag och min kompetens värd att betala för? Kanske borde jag tänka annorlunda, men det känns så tufft. Jag vet att du sagt att ett jobb kommer som jag söker och får... om ett tag. Men hur snart kan jag hoppas på? Är B sur? Och kommer det här lilla uppdraget jag fick idag ge något? Får hopp ibland och sedan känns det som det blir pannkaka på en gång.

Kram och kärlek.

62 Luna:

skriven

Det är det men hoppas att jag är pä rätt väg! Vad mysigt med din pappas besök. En gåva att få kontakt från Alltet. Kram

63 ullie:

skriven

en väninna fick det när hon inte ens va 30 =(

min ingifta morbror även hans syster dör i en variant på bara ett/ en jätte kort tid
framlobsdemens tror ja det är

beklagar din bror och pappa de har det bra ihop

Svar: Ja det är en sorglig sjukdom... tack för din hälsning... kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: