Våga vara förälder......

Att vara förälder har aldrig varit enkelt – det är nog den tuffaste uppgift man kan ha.

Inte nog med att man ska ha ett helt och rent barn, servera näringsriktig kost och vara aktiv i barnets skolgång och fritidsintresse – man ska också lotsa in barnet på rätt väg i livet och längs en väg som ger självkänsla, mod och oberoende.

Hade det varit en anställning med dessa villkor så vete tusan om man vågat ta det jobbet !

 

I mitt arbete som terapeut möter jag ibland familjer där det gått utför trots att man har goda förutsättningar och de bästa möjligheter.

Somliga vågar helt enkelt inte vara förälder – utan blir alltför tillåtande och knyter sina  barn till sig som om de vore en slags liten variant av bästa vän.

Det funkar inte !!

Jag anser att man ska vara förälder och våga ta den vägledande rollen, sätta gränser, kunna slå näven i bordet när så behövs, hantera konflikter och inte vika undan för att man inte gitter och mitt i allt detta kommer också tillfällen där humorn sprudlar och man skrattar tillsammans med barnen och hittar på sådant som är kul.

Svårt ? Yes, absolut men ingen har sagt att det är enkelt att vara förälder !

Under småbarnsåren använder min sin roll på ett sätt

Under tonåren på ett annat sätt och när barnet sedan blir vuxen, ja då  blir umgänget på ett tredje sätt.

Jag är lite allergisk mot de vuxna barn som mästrar sina föräldrar jämt  och ständigt  men det beror ju på att den vuxna tillåter detta att ske.

Likaså ska man inte berätta ALLT för sina barn, oavsett barnens ålder ...  det måste finnas ett slags filter och i dessa "mitt-barn är-min-bästa-vän- relation " ges ofta  ”too much information” –  sådant som man ska dela med vänner och inte med sina barn.

 

 

 

 

Har man vidöppen dörr till sina barn och pladdrar på och berättar allt.. då  kommer man som regel till det skedet där barnet tar större ansvar än det behöver… och detta leder till att när barnet blir vuxet så behandlar det föräldern som ett barn eller som en mindre vetande vuxen.

Vad som är ”normalt” är ju ett stort begrepp och sträcker sig från 1-10.  Det handlar ju mycket om personlighet.

Dock tror jag att de flesta känner om de tangerar gränserna och då gäller det att hålla in en aning.

 

Kram & kärlek💖

1 Chatrine:

skriven

Tur att jag varken känner mig som barn eller vuxen *fniss* här tar man dagen som den kommer med en sak i taget.

Ez: Vad tyckte mekanikerkillen om mig igår?

Kram Chatrine

Svar: Han gillade vad han såg :) kram :)
Esmaralda

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Vet du när jag flytta dit till min hemstad igen?

Kommer jag försöka var självständigt att åka tunnelbanan och såna?

Ha det bra

Svar: Ja du kommer jobba på din självständighet och i detta är det mycket träning som gäller, kram :)
Esmaralda

3 Misstjejen:

skriven

Hej

När fick jag vaccinet?

Under här månaden eller i april?

Ha det bra

4 Anneli:

skriven

Ja det är verkligen inte lätt att vara förälder! Och speciellt inte när jag inte bor med barnets pappa och vi har totalt olika syn på saker och ting.

Nu är det mycket kompisar som gäller för min dotter och spela på mobilen. Men jag har väldigt tydliga gränser till det och min dotter lyder. En av hennes bästa kompisar dock verkar ha fria tyglar till allting. Är hon trött får hon vara hemma och spela istället för att gå i skolan. Tror mamman har mycket problem och orkar inte bry sig. Denna kompis har blivit irriterad, skriker på min dotter och är allmänt arg. Har försökt prata med dottern om att stå på sig, eller bara gå därifrån. Min dotter är stark psykiskt. Denna kompis har kanske inte så stor betydelse i dotterns liv i det stora hela? Mamman har pratat om att flytta. Jag gillar inte utvecklingen på detta.

Ännu en arbetsdag, Och börjar igen, för varje dag, känna att jag vill ju inte vara här... 😔 måste bara komma på vart jag ska jobba istället innan jag säger upp mig. Funderar fortfarande på förskola, speciellt på förskolor med mångkulturell inriktning. Finns en i grannkommunen som söker nu... dock tveksam då det är privat. Kan va bra men dem har annonser ute lite då och då, kanske inte ett gott tecken?

Trevlig onsdag!

Kram!

Svar: Din dotter kommer hitta andra vänner ! Kram :)
Esmaralda

5 Läroliv:

skriven

Inte varit världens starkaste mamma, men inte heller släppt barnen "vind för våg". Med facit i hand har dom blivit starka och vågar - vågat ta för sig av livet. Det och dom är min stolthet och älskar dom som dom är. Det är inte precis lätt att vara människa och förälder, men det är väl så livet ser ut.

Kram

Svar: Exakt, inge är perfekt och det brukar gå bra i alla fall :) Fast visst har du varit en bra mamma.. kram :)
Esmaralda

6 EPM :

skriven

Helt riktigt!

Jag tror dock på att inte försköna och ljuga för barn utan vara ärlig men inte gränslös. A har ju bäddat i sin tös i bomull för att om troligen inte får så mycket skydd av sin mamma.
En av mina studenter kollade upp forskning kring skyddande faktorer som finns i barndom mot suicid i vuxen ålder; det var sömn, trygg person med struktur men det jag fastnade för var just att få ord att formulera och uttrycka, och vara i en miljö där man kan uttrycka, mindre roliga tankar och känslor.
Viktigt att prata om det jobbiga, vilket känns självklart ju😊

Kram

Svar: Ja att kunna uttrycka sig och ha en förebild i detta är viktigt, kram :)
Esmaralda

7 Skorpan:

skriven

Ja usch så svårt det är att vara förälder, speciellt om man börjar läsa o fundera alltför mycket på om det är bäst att göra si eller så. Man gör så gott man kan o hoppas på att allt går väl, i slutändan ;).

Låter väl som att ens ungar inte alls fått nån uppfostran? Det har dom nog, men hoppeligen inte så att det behövs alltför många terapetbesök, inget illa menat Es ;). O nej, inte berättar man allt för sina barn, no way.

Får se hur det blir i framtiden då alla flyttat hemifrån, kommer vi månne att ha mycket kontakt med varandra? Tror bestämt att jag kommer att hemlighålla mitt möte med karln så länge som möjligt, kommer jag att klara av det Es, så ingen märker vad som pågår?

Det drar ihop sig o det blir distansjobb resten av veckan. Skjutsen ordnad o resten är ännu öppet...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja, du och dina barn kommer alltid ha nära kontakt !! Kram :)
Esmaralda

8 Carina :

skriven

Hej fin Esmaralda! ❤️Hoppas allt är bra med dej/dina. Jag har en fråga kring kärleken😊kommer jag finna min kärlek i år?kramen c

Svar: Möjligheten finns, kram :)
Esmaralda

9 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Föräldrarollen har alltid fungerat på allra bästa sätt hos mig och gör det fortfarande, barnen och jag har den allra bästa kontakten. Det är verligen lycka!

Dimman ligger tätt hos oss, råkallt och ruggigt. Blir ingen utflykt med bilen idag utan pysslar hemma och går en långpromenad. Dåligt nät i min bod och humöret är inte det bästa.

Har köpt Lecithin, fick upp det i en meditation, skall se om det gör ngn verkan. Tofu har jag också inhandlat, skall googla på recept, det är en produkt som är helt ny för mig, verkar lite smaklöst, får nog krydda rejält.

När jag varit ute på promenad har jag sett Amors pilar framför mig, kan det vara att ngt positivt ligger i närtid eller att ngn tänker på mig? Vad tror du Esmaralda?

Kram


Svar: Ja, det kan faktiskt vara ett tecken... så var uppmärksam... kram :)
Esmaralda

10 XO:

skriven

Hjälp! Väger 57kg! Min normalvikt 52kg. Lyckas jag gå ner i vikt 5kg till sommaren?

11 Linda:

skriven

Ja att vara förälder är inte alltid lätt, alla åldrar innebär sina utmaningar och nu när sonen precis blivit tonåring märker man att det har tagit ett steg i en ny riktning igen. Fast sonens pappa och jag inte har varit tillsammans på många år, försöker vi hålla en gemensam linje, det funkar ju inte alltid. I pappans familj finns sambo och småsyskon, och det finns fler regler och viljor att ta hänsyn till, ibland är det svårt att leva sig in i en småbarnsfamiljs behov, och ibland går åsikterna nog isär. Dock har det alltid varit viktigt för mig att inte prata illa om pappan och hans nya familj, vi är ju alla viktiga personer i sonens liv, oberoende vad man tycker om vissa saker. Pappan träffade rätt snart efter vår separation sin nya partner, medans jag har varit i princip ensam hela tiden. Lite flirtar och hemliga träffar har jag väl fått till, med det är inget som sonen vet om. Har velat ha det så, och varit aktsam att ta in någon i hans liv som jag själv inte har varit säkert på att jag vill vara tillsammans med. Ibland funderar jag om jag ändå borde ha varit mer aktiv i att jobba för ett förhållande, nu då sonen börjar vara så pass stor att han har ett "eget" liv också, så får jag nog erkänna att jag känner mig ganska ensam ibland. Försöker att inte tänka så mycket på det, men då och då hugger det nog till i magen. Man får inte bli bitter missnunsam, men då och då känns det som att jag är den enda i min krets som är ensam, känns som att det måste vara nåt fel på mig, som inte träffar någon. Visst har det funnits de som varit intresserade, men jag tänker att det måste ju finnas kemi och intresse från båda håll, man kan inte välja att vara tillsammans med någon bara för att man känner sig ensam, det är inte rätt mot någon alls.

Ha en fin dag alla fina här på bloggen!



















Svar: Du har agerat så rätt gentemot sonen att du inte visar illvilja gentemot hans pappa, det är viktigt för barnens mående ! Och en kärlek för dig kommer också fast du får nog vänta ännu en tid... kram :)
Esmaralda

12 Jen. :

skriven

Ser mötet inkommande vecka ut att gå bra, att möjlighet till ett avtal finns? Jag har en liten känsla av att motparten inte riktigt förstått meningen med själva mötet.

Svar: Det ser ut att gå bra utom kanske på en punkt, kram :)
Esmaralda

13 Orolig :

skriven

Igår fick jag veta att min chef ska sluta. När jag vara orolig till när den nya chefen ska börja?

Svar: Känns inte som om du behöver vara orolig, kram :)
Esmaralda

14 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, känner ofta att det blir för mycket med moder.
Att hon är styrande mot mig. Det blir bättre till och från när jag snäser av henne. Hon kör kortet ofta med det dåliga samvetet för mig och blir sur på sitt sätt. Ska inte klaga jämt för hon vill mig väl och ställer upp för mig.
Förväntar sig A att vi ska ses kväll / innan helgen?
Tänkte tacka nej till torsdag så jag är pigg på fredag.
Kram
💗💗💗

Svar: Du får ta mamma sådan som hon är... hon lär inte förändras... gå inte in i det negativa...så påverkar det dig inte så mycket. Ja var pigg till på fredag, kram :)
Esmaralda

15 Skrållann :

skriven

Hej!
Kändes som dagens inlägg var skrivet just till mig;) Det pågår nämligen en diskussion hemma om ev övernattning för dottern hos sin nya vän på fredag. Jag har sagt att jag hämtar sent på kvällen men innan vi har träffat honom är det inte aktuellt med övernattning.
Jag har bestämt mig för att inte ge vika, men visst vore stämningen trevligare om jag gjorde det;)

Kollade dessutom upp vad ”hoppande bönor” var (med tanke på gårdagens inlägg) och tydligen är det en liten fjärilslarv insvept i en böna. När den ska freda sig mot värme och stark sol rör sig larven och kan dessutom få till hopprörelser, därav namnet. Oftast dör larven innan den blir fjäril pga värme. Tyckte det var rätt hemskt egentligen och hade ingen aning om det när vi köpte vårt 4-pack när vi var barn🙈

Kram❤️

Svar: Ja ibland känns det som man vill ta enklaste vägen... men på sikt lönar det sig om man inte ! Nejmen så hemskt med fjärilslarven.... kram
Esmaralda

16 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ja att vara förälder är inte lätt, särskilt inte ensam förälder. Jag trodde inte att jag skulle vara ensamförälder till mitt barn större delen av hennes barndom, men så blev det.

Jag har ett projekt som jag försökt ro i land under lång tid. Vad är mina chanser att komma i mål? Borde jag bara ge upp och kasta in handduken?

Kram

Svar: Än är du inte redo att ge upp, kram :)
Esmaralda

17 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du någonting Esmaralda 😌😌😌min syster vill hjälpa min bror till att shöpa lägenhet eller bil för födelsedagen till min bror i 17 April 🤔😳😌blir det någonting Esmaralda 😓 😓 😓 eller senare under året 😌😌😌

18 Lotta S:

skriven

Jag har funderat ganska mycket på detta och hoppas jag klarar det i relation till min dotter. Sen har jag ju ofta känt att min egen relation till mina föräldrar inte varit alldeles hälsosam, men tänker samtidigt de gjort vad de kunnat. Jag har också ett eget ansvar där som vuxen.
Det om att kolla för dolda fel, det kom inte direkt som en varning i seansen, betyder det mer ett gott råd för jag tänker också husets ålder och pris reflekterar att man köper i befintligt skick?

Svar: Ja det är et allmänt råd och ingen direkt varning... informationen kom dock till mig under seansen. Kram :)
Esmaralda

19 Mercan :

skriven

Esmaralda jag hade handlat mjölk från hemshöp 😩 men när jag skulle använda den till kaffet såg jag att det finns hårstrå på locket 😒jag tog det med vått papper 😒borde jag skölja förpackningen med varmt vatten Esmaralda 😩

20 Alie:

skriven

God ☕️
Skulle kunna skriva en hel del här men det skulle bli en hel kolumn..

Es: fick ett erbjudande på min gamla arbetsplats i Norge att dom behövde mig.. visst hade jag velat åka igen men vissa pusselbitar måste isf godkännas. Ser du mig åka iväg nu inom det närmsta? El kommer annat uppdrag nämnas här på hemmaplan inom kort?
Kram :)

Svar: Du kommer åka till Norge men jag ser inte riktigt när, kram :)
Esmaralda

21 Mercan :

skriven

Esmaralda jag har övervunnet det med hårstrån, ursäkta att jag har skrivit för det Esmaralda 😓 jag övervinner andra svårigheter också med hjälp av det stöd som jag fick av dig jag känner mig inte svag längre 😊

Svar: Bra, du vet så många svar själv, så lyssna till dig själv och tro på dina egna insikter, kram :)
Esmaralda

22 Dunegull:

skriven

Hej,
Ser du någon ändring inom kort för mig på jobb? Min chef har ju sagt upp sig, kan det öppna upp sig ngt för mig eller är det fortfarande längre fram?
Eller ska jag börja söka mig vidare?
Får du in ngt? De kanske pratat om ett vi behöver ha en team chef på gruppen. Tänker dem på mig i den rollen eller de kommer fråga ngn annan?

Kram

23 Kristin:

skriven

Ja, det å ha barn forstår jeg er en tøff, men flott oppgave. Selv har jeg ingen barn. Det beror ikke på at jeg ikke kunne få barn, men jeg har aldri ønsket meg egne barn. Når det er skrevet, vil jeg si at jeg elsker barn, så det har ikke noe med det å gjøre. For meg har det passet bedre å ha hunder.
Dessverre ser jeg ofte at mange som har barn, lager små voksne kopier av seg selv, uten å ville se hva som er mest riktig for barnet ut fra personlighet, evner mm.
I går hadde jeg en svart dag. Ja, jeg har veldig mye å være takknemlig for, men innimellom må jeg si at denne coronasituasjonen er en prøvelse. Ikke bare for meg, men for oss alle.
I går fikk vi vite at det blir skjeivfordeling av vaksiner, så dette stedet jeg bor på, vil da få enda mindre vaksiner enn det hittil har fått. Her får de bare noen få vaksiner pr uke, så nå vil dette ta sin tid.
Vi har jo som dere i Sverige og Danmark, ikke latt de over 65år få Astrasenika. Nå vurderes det om denne skal benyttes her også, uten at noe er bestemt. Men verken denne vaksinen eller Johnson&Johnsen gir god beskyttelse mot det Brasilianske og Sør-Afrikanske viruset.
Blir jeg tilbudt en av disse vaksinene, kommer jeg til å takke nei, av den grunnen at jeg ikke vil føle meg trygg med disse. Da setter jeg meg på venteliste for Pfeizer eller Moderna, for hensikten med å bli vaksinert skal da være tryggheten det kan gi.
Hva tror du, kjære Esmaralda? Tror du jeg blir tilbudt Pfeizer og ser du om det vil bli veldig lenge til i så fall?
Jeg er kjempetakknemlig for et svar, for nå er det tungt.
Ønsker en fin dag. KRAM!!!

Svar: Jag har en väninna som också valde att inte ha barn - hon är 78 år nu och har aldrig ångrat sig :) Däremot har hon varit viltvårdare hela vuxna livet och vid ett par tillfällen tagit hans om små kid som varit utan mamma ! Du kommer få det vaccin du vill ha.. troligtvis direkt, och möjligheten att det blir fel och du måste vänta är runt 20 %.. men du gör rätt i att vänta i så fall. Kram :)
Esmaralda

24 Vårkänslor :

skriven

Funderar på att börja lite med aktier, kan det vara bra för mig och ge lite utdelning?

Kram

25 Hönan:

skriven

Hej,

Drömmen om familjen jag var personlig assistent hos, fanns det något budskap i den eller berodde den på vad jag såg kvällen innan?

Trög tid utan motivation och inspiration, något tips eller råd som kan hjälpa?

Kram

Svar: Någon form av budskap tror jag det fas !! Satsa lite mer på sådant du tycker är roligt.. så blir du piggare... kram :)
Esmaralda

26 Carina :

skriven

Hej fin Esmaralda! ❤️Hoppas allt är bra med dej/dina. Jag har en fråga kring kärleken😊kommer jag finna min kärlek i år?kramen c

27 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Det är inte lätt att vara förälder men så roligt givande och underbart !. Var ålder har sin charm och nu med "facit i hand njuter jag av två vuxna förståndiga empatiska pojkar .Men sluta oroa sig gör man inte även om oron ser annorlunda ut nuförtiden . Sen är det en guldkant att de faktiskt fortfarande frågar råd och vad jag tycker ,då känner jag mig lyckligt utvald.

På tal om barn ...så upptar barn mina drömmar mycket nu nämligen jag själv är barn i drömmarna ..och oftast ett ollyckligt sådant ..Är det fullmånen som rör till det tro

Kram Anki med flock

Svar: Man är i olika skeden och drömmer därefter.... men det känns som om någonting triggat " barndomsknappen".... kram på dej och flocken :)
Esmaralda

28 Lotta:

skriven

Ja, det är ingen lätt uppgift att vara förälder. Personligen tycker jag det är lite svårare med tonåringar. Kan lätt bli så att konflikträdsla tar över, eftersom det är speciellt viktigt att vara tydlig men samtidigt vara lite på tå, då det lätt kan tippa över. En skör tråd ibland helt klart :) Jag känner mig ändå ganska trygg i min föräldrarroll och snart är det dax för ett av mina barn att flytta hemifrån. Nu tänker jag bara....hur ska det gå? hur ska det gå? men oj verkligen, det kommer inte funka? Oro minst sagt, men det ordnar sig nog...kanske ;)
Alla är vi ju så olika. Kommer det gå bra när han har ett eget boende? Kommer sakna något alldeles förskräckligt men så är det nog för dom flesta :))

Kram L


Svar: Det kommer gå hur bra som helst... men visst blir det tomt... kram :)
Esmaralda

29 EE:

skriven

Sitter och tittar på en serie på Netflix om nära dödenupplevelser.

Minns när jag i tonåren svimmande av på vårdcentralen och upplevde att jag flög. Flög snabbt över en stor äng eller typ dal. Det var varmt och vackert väder. Minns det som en fantastisk upplevelse.

Plötsligt börjar allt bli liten suddigt och jag börjar höra röster prata med mig. Kommer mer och mer tillbax och när jag öppnar ögonen är det sköterskor som håller på att väcka mig.

Jag mår illa, är trött och dom säger att jag svimmar. Men jag har aldrig släppt denna känslan. Pratar inte om den men den har alltid varit med mig.

Känslan av att flyga snabbt över dalen. Känslan av att vara i en annan värld. Känslan av lugn och frihet. Minns att jag aldrig kände någon rädsla över detta utan att det var på ett konstigt sätt naturligt.

Behövde bara berätta om detta för er.

Svar: Tack för att du delar :) kram:)
Esmaralda

30 Mercan :

skriven

En man kissade framför entren till centrumet, idiot, och jag har passerat därifrån, efter också, 😡jag har övervunnet det också Esmaralda 😓

31 Vårkänslor :

skriven

Funderar på att börja lite med aktier, kan det vara bra för mig och ge lite utdelning?

Kram

32 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Min dotter är duktig på språk och nu vill hon lära sig sin pappas modersmål. Skulle vilja uppmuntra henne då intresset finns. Kommer hon att lära sig det?

Kram

33 Vårkänslor :

skriven

Funderar på att börja lite med aktier, kan det vara bra för mig och ge lite utdelning?

Kram

34 Bbv:

skriven

Hej E !

Ser du något om jag kommer träffa någon kille snart som jag gillar? Nåt kännetecken?☺️ Kram

35 Mercan :

skriven

Esmaralda jag hade shöpt termos till mun bror från clas Olson, men efter användning av det min bror fick munsår herpes, termosen var smutsig, jag märkte hemma, jag övervinner det också 😓

Svar: Ja, din bror fick inte herpes från termosen, kram :)
Esmaralda

36 Hönan:

skriven

Tack för ditt svar :)

Ska försöka fokusera mer på det roliga. Må bra så flyter det mesta på, att det kan vara så svårt att leva efter ibland haha.

Du fick inte till dig något om vad budskapet handlade om?

Kram

37 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 🤗🤗🤗😅😅😅

38 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Låter bra :).
Kram Skorpan

39 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Min dotter är duktig på språk och nu vill hon lära sig sin pappas modersmål. Skulle vilja uppmuntra henne då intresset finns. Kommer hon att lära sig det?

Kram

40 Luna:

skriven

Inte lätt inte. Jag tillhör ju dem som valt att inte skaffa barn då jag aldrig känt en önskan utan är så nöjd som det är. Ingen barn människa men djur älskar jag över allt annat😁

Tänkte igår att jag så gärna skulle vilja bjuda min mamma på en härlig utlandsresa när pandemin är över men med min ekonomi så går det inte. Fan också!

Många år med min hjärtevän lät härligt men hur ser denna hjärtevän ut tro? En läckerbit kanske😁 Nyfiken i en strut😊

Ha en fin onsdag. Solen skiner och det är underbart! Kram

41 Dalkulla :

skriven

Jag tror att sätter man gränser redan i den lägre åldern, har man nog väldigt mycket att vinna. Barn ska man inte knyta intill sig och delger sina innersta känslor, som absolut inte det lilla barnet skall höra på eller tar till sig. Sådant har jag rätt så nära in på. Hoppas bara det barn det gäller, själv kan slita sig loss, vilket jag också tror barnet har börjat göra.

Curling-barn är något jag aldrig kommer att förstå. Hur i hela friden kan man tillåta sig själv att har ett sådant tillvägagångssätt i uppfostran av ett barn. Det är helt barockt.

Jag gjorde min bästa som ensamstående mamma, tycker jag lyckats riktigt bra. Naturligtvis blossade det upp konflikter av mindre bra art, men allt är inte guld som glimmar att har barn, varken små, mellanstora eller på väg att bli vuxen.

När dessa barn sedan i vuxen ålder börja tycka både det ena och det andra angående sina föräldrar, då är det återigen dags att slå näven i bordet. Något som snabbt är lätt för det vuxna barnet är att undra om inte föräldern har tappat minnet som det just då lägger fram en sak som kommer upp till diskussion, sådant är oacceptabel så det dånar om det.

Vi föräldrar blev faktiskt vuxna långt innan dom blev det. Bara för åldern skjuter i höjden på föräldrarna betyder inte det att det är tillåtet att börja tror det slagit över reellt. Lyssna på vad föräldrarna säger istället för att fort drar slutsatser. Då menar jag generellt på redan utflugna barn med egna barn. Tror mig det förekommer mer än man kan tro!


Kram

Svar: Ja, ibland tenderar vuxna barn att köra över sina föräldrar och då måste man slå näven i bordet, så är det ! Kram :)
Esmaralda

42 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda kommer gula Ralp Lauren klänningen bli sådär nedsatt i pris igen ?
Hade sån tur med den först och det blev ngt fel med betalningen.
Nu är den såklart uppe i vanligt pris igen.
Hade tänkt den som klänning i påsk.
Kram
👗💛💛

43 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ska söka ett jobb som verkar så intressant. Ser du om jag har någon chans? Hittills har jobbsökandet inte alls gått bra. Men detta vore så kul. Vad ser du?

44 Läroliv:

skriven

KRAM.

45 Ghostwriter:

skriven

Ser det ut som att jag får ett "vanligt jobb" snart eller kommer jag lyckas få ett lite "högre"? Dvs något jag velat få länge inom yrket. Inom ett högre företag även fast arbetsuppgifterna är "lägre".





Kram och ha en jättefin dag!

Svar: Jag ser jobb men inte det ultimata jobbet.. det kommer senare... ta det du får är mitt råd och sök dig sedan vidare... kram :)
Esmaralda

46 Sheri:

skriven

Hej es!
Skulle jag snälla kunna få ett budskap ang kärlek närmaste tiden? Finns det något att se framemot/hålla utkik för? ❤️🙏🏻 Om du får till dig något angående detta

47 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda,

mina föräldrar har haft lite tjafsigt senaste tiden och ikväll ska deras två närmsta vänner dit och prata med dem så de får prata ut typ o lösa det.. är så orolig o har en sån ångest klump inom mig. Hur kommer träffen/samtalet gå? känns det som att det typ löser sig?

48 Månskenet:

skriven

Inte lätt att vara förälder minsann, säjer en som växt upp med en stark undfallande förälder och en svag dominerande, resultat: osäker svag unge 🙈
Nej, föräldrar behöver inte berätta allt, men barn behöver ju inte heller samla familjen (sina åldrande föräldrar) och öppna ett kärleksbrev o läsa högt för att föräldrarna ska ta ställning i hur den 35-40 årige sonen ska göra 🤔
Ha det gott!

49 F:

skriven

Kunde inte sova riktigt inatt , vaknade 04.44 vad betyder det i ande världen?

50 Tiss:

skriven

Alltså, jag ger upp! Det känns verkligen som att jag inte orkar mer angående ätstörningen. Jag har en snäll terapeut som jag tycker om och har haft i två år. Jag vet att det ligger på mig. Att bli frisk (om jag ens är sjuk... Ibland får jag känslan av att hon tycker att jag är friskare än vad jag känner mig, att jag är... Nej jag vill ju verkligen inte vara sjuk). Men det är tufft då jag tycker att vissa delar är riktigt jobbiga. Och jag vet inte hur jag ska kunna få stöd i det, då hon ju inte riktigt ser på samma sätt som jag. Jag vill att hon ska vara mer bestämd. Att det som var viktigt gången innan ska bli viktig nästa gång.
Nä, alltså jag vet inte vad jag ska göra, det känns så fel och kört. Har du några korta ord eller ser du något Es?

Svar: En terapi och en terapeut är inte alltid sådan som man önskar de vore.. hade man själv alltid sett klart då hade man ju kanske inte behövt terapi.... prata med henne om hur du känner... kram :)
Esmaralda

51 Fenix:

skriven

Det har verkligen inte varit lätt att vara mamma alla gånger när man som mig har en narcissistisk mamma och har lovat sig själv att inte utsätta sina egna barn för samma kränkningar som man själv varit med om. Ändå så hände det flera gånger under sonens uppväxt att jag kom på mig själv att omedvetet ha sagt/gjort på exakt samma sätt som min mamma gjorde mot mot mig. Oftast hände det när jag tappade tålamodet och exploderade av Ilska. Jag mådde dåligt direkt efter och var alltid noga med att be sonen om ursäkt och förklara efter bästa förmåga varför jag blev så himla arg. Vad kallas den här typen av beteende?

Kram

Svar: Det är helt normalt att man gör upprepningar av sin egen barndom/uppväxt och många tänker inte ens på det.. men det gör du.. och du ber om ursäkt och därmed är det i sin ordning ! Kram :)
Esmaralda

52 Camilla:

skriven

Lämpligt tema för mig då jag idag är tung i sinnet efter ett samtal med min son igår som återigen sa att han inte vill leva. Många motgångar för honom senaste åren och är utmattad. Du kan ju bara tänka dig Es som själv är mamma hur ont det gör att höra dessa ord. Menar han det han säger eller är det bara när han är frustrerad som detta kommer för han har en tendens att förstora upp saker när det inte går hans väg? Tacksam för svar. Stor kram till dig

Svar: Han är frustrerad och mår inte bra - och han behöver samtalshjälp snarast... denna oro är något som man behöver hjälp med... kram :)
Esmaralda

53 Liten C:

skriven

Vilket bra inlägg , håller så m dig om att sätta gränser och visa vägen.
Jag gör det och är bestämd m va’ som gäller men då väljer hon att bo hos pappan ist där hon väl tycker att hon har met frihet och att han agerar fritidsgård .
Är så ledsen och det känns som jag tappar henne 😔.
Blir svårt att ställa krav och ha ”koll” när hon bor hos honom.

Svar: Du tappar inte henne, det går i perioder och hon kommer tillbaka.. ge henne fri att göra det hon vill just nu och det kommer gott tillbaka ur detta, kram :)
Esmaralda

54 G.H:

skriven

Håller helt med!!! Man måste våga vara vuxen och ha regler och konsekvenser, annars känner sig barnet otryggt.

Frågade för några dagar sen om ”law of Attraction ”var ett bra sätt att tänka för att bli gravid:)
Fick ett positivt graviditetstest igår:) ... så gissar att det är lika bra att fortsätta tänka på samma sätt för en lyckad graviditet och bebis 😂!

Kram:)

Svar: Ja du ser, för somliga räcker det att man tänker " law of attraction" ... :) Kram :)
Esmaralda

55 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda. Kan du snälla säga varför min arm fortfarande är så inflammerad och sjuk fast jag försökt vila den så mycket som möjligt under två veckor? 🙏🏻❤️
Kram,
Jennifer

Svar: Jag ser faktiskt inte varför.. känns som att det är något som kommer och går .. förstår hur frustrerande det måste vara.. kram
Esmaralda

56 Helena Ir:

skriven

Ingen lätt uppgift att vara förälder, man ska styra och samtidigt inte hålla tillbaka..det kan skrivas mycket om detta.

Skickade healing häromdagen till en behövande, i samband med detta får jag ofta till mig saker som rör denna person. Jag har haft en svacka i detta en period..men nu fick jag bekräftat att det mycket väl stämde.. så roligt när det också uppskattas :)
Kanske jag öppnar upp lite mer igen..

Ha en skön dag, sol ute,sol inne..sol i sinne :)

Kram

57 Rika:

skriven

Hej ja det är ett stort ansvar med barn, vet att jag tänkte på det innan och det var en rädsla som tänk om det är mera än väntat? men när jag kände mig mogen och förberedd så vart det som man säger alla känslor på en och samma gång med mycket ansvar och glädje. Nu i helgen ska jag ner till Helsingborg till min syssling ska bli trevligt men även nu ansvar på ett helt annat sätt fast jag hopps det kommer flyta på bra och vi får det trevligt tillsammans. Ha en fin dag med sol Kram

58 Chatrine:

skriven

Tack för svar fina Ez!!! Det gjorde min dag =)

Kram Chatrine

59 Luna:

skriven

Plötsligt händer det! Jag har blivit med jobb Es😁 😁 En super trevlig tjej som jag klickade direkt med ringde och ville ha med mig i vaccineringen som börjar i April eller senare. De vet inte riktigt ännu pga strulet med vaccinet. Bra lön och får välja själv hur mycket jag vill jobba. Drömmer jag eller☺ Hoppas att detta blir bra Es och att detta är vändningen till ljusare tider för mig. Whoop whoop😁 Bamsekram!

Svar: Härligt, stort grattis :) Kram :)
Esmaralda

60 Erika:

skriven

Hej! Tror du jag kommer att byta jobb i år?

61 Mth:

skriven

Hej!

Tror du jobbet hör av sig nu under mars?
Kram!

62 IB:

skriven

Hva syns R om meg?

63 Snödroppen:

skriven

Hejsan❣️

Det är verkligen inte lätt att vara förälder, många stadier ska gås igenom. Själv har jag alltid varit den som ställt upp för barnen och funnits där, då som nu och det hoppas jag dom förstår nu när dom är större men ännu inte vuxna. Dom har det inte lätt idag men jag vet att det kommer bli bättre...
Men en gång förälder, alltid förälder...
Solen strålar och fåglarna kvittrar, nu som först ska jag ut och få lite sol på näsan. Jag fick en snilleblixt idag och slängde in om ett par semesterdagar nästa vecka, ser det ut att kunna bli en liten miniresa tror du med Han? Hoppas...
Kram💞☀️

64 Mercan :

skriven

🤗♥️😊♥️🙂

65 She:

skriven

Hej,
har du du råd till mig? Han säger otroligt fula saker till mig och beter sig riktigt illa, men sen då han lugnat ner sig så vill han typ försöka igen, men aldrig att han skulle be om ursäkt eller diskutera beteendet. Jag avböjer detta, men vet att vi kunde ha det trevligt om jag är på bra humör med honom.. Ser det ut att vara ett klokt val att helt utesluta honom ur mitt liv, eller kunde man i stunder försöka umgås och ha det trevligt? Eller är han mest ut efter att utnyttja mig..
Kram

Svar: Jag kan inte se att ni skulle kunna få det bra tillsammans på sikt och det tror jag att du själv också är medveten om, kram :)
Esmaralda

66 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, intressant och bra inlägg om föräldraskap. Kommer jag att bli förälder tror du? Det är en av mina djupaste önskningar.
Mitt mående går upp och ner, ska börja nytt jobb om några veckor och det känns så spännande, har redan börjat planera :) men kommer mitt mående att bli bättre till dess? Det hoppas jag verkligen (har sååå dåligt tålamod även om jag verkligen fått träna upp det under min sjukperiod) :) Ser du nåt kring detta? Stor varm kram!

67 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Känner mig bara mer och mer tacksam att jag inte har några egna barn. Det verkar så otroligt komplicerat och jobbigt. Att snylta på brorsbarnen är perfekt. Jag får allt det roliga och mysiga och bröderna får vara de elaka som ställer krav, skäller och tvingar sina telningar till skolan. Så himla juste uppdelning 👍.

Kram ThereseC

Svar: Jamen det är väl härligt att du känner så.. och härligt för brorsbarnen också :) Kram :)
Esmaralda

68 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något runt mig som bör uppmärksamma??

69 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har alltid försöka gissa på varifrån min förmågan som medial och såna. Jag har inte döpa det. Jag kan känna av och såna som har gör med andlighet.

Men jag undrar om varifrån det sidor är min pappas sida eller min mammas sida. Jag kan inte ändå hitta någon av dom. Om det är ärftliga från någon sida av dom. Nu går inte hellre fråga dom.

Vet du vilka och varifrån det? Om jag har det i generationer.




Ha det bra

70 Skorpan:

skriven

Nu vet jag i alla fall att det inte finns nåt jag inte ska låta bli att unna mig. Att lämna bort något helt o hållet gör ju att jag skriker efter det ;).

Grattis till jobbet Luna!
Kram Skorpan

71 Tildis:

skriven

Hej Es!

Dröjer det länge innan det dyker upp något nytt jobb för min man?

Kram

72 Luna:

skriven

Tusen tack Es! Hoppas att det blir bra! Är jätteglad men känns "fel" då en familjemedlem mår väldigt dåligt men jag måste samtidigt leva mitt eget liv och jag har kämpat för att komma framåt.
Kram och puss till soffgrisen MG😁

73 Agnes:

skriven

Uppriktigt sagt så är jag jävligt, förbannat urbota skittrött på all jävla fucking fitt-reklam på din sida nu för tiden.
Vad i helvete är det som gör att det brunnit i skallen hos Blogg.se?

Förbannad!!!!!

Annars...Kram! ;0}

Svar: Ja, det undrar jag också !!!! Har frågat dem men bara fått svar att den här reklamen är oundviklig, kram
Esmaralda

74 Rädd:

skriven

Hej E!

Går morgonmötet bra imorn? Kommer de gilla mig? Och kan det bli ett bra uppdrag?

Kram och kärlek.

75 Mercan :

skriven

Esmaralda jag blir så ledsen min sister skikade i Messenger video hur en tjej skrappade en million på triss, och jag blir så ledsen när på morgonen skrapar triss i TV. Jag hade berättat för min family att jag kastade trissen med tre klöver för några år sedan ☹️ min syster och mor blev besvikna, min bror sa att det gör inget och min mor ville trösta mig att de kallar inte alla till TV till att skrapa vinst ☹️jag är så dum att jag kastade trissen med tre klöver 😟 Esmaralda du såg inte shans den närmaste tiden 😣du såg något större som möjlighet från euro jackpott inom flera år, jag är glad och tacksam 🙂 Jag ska skriva till dig efter två år 😓vad kan jag göra Esmaralda jag är så dum 😥 Jag är verkligen dum Esmaralda när jag göbade i fabriken i Bularien som tjej min bror var liten, han är 13 år yngre än mig. En dag klev vi in i fabrik bussen för att resa hem, under resan min bror ville starta ventilationen som är ovanpå men föraren skrek så hemskt till min lille bror Esmaralda 😥😥😥att därför ventilationerna blir trasiga, idiot. Min bror var listen jag borde säga något till idioten, jag sa inget var inte mig själv, jag är så dum 😥 😥 😥 jag borde skydda min lille bror från idioten 😥😥😥min bror kännde sig ensam och ledsen 😥😥😥jag borde skydda min lille bror som hans sister vid hans sida 😫😫😫😫😫😫

76 Contici :

skriven

Hej kära Ez!
Tack för senast! Jag har en fundering efter läkarbesöket idag - när tror du att jag får en ny läkare? Tror det blir en kvinna, men inte solklart. Ser du ngt, vore det värdefullt ♥️.
Kram

77 Anna E:

skriven

Gillar pizzakillen mig lite?

78 Contici :

skriven

Hej kära Ez!
Tack för senast! Jag har en fundering efter läkarbesöket idag - när tror du att jag får en ny läkare? Tror det blir en kvinna, men inte solklart. Ser du ngt, vore det värdefullt ♥️.
Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: